Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
essie79 schreef:klomp schreef:nee een paard afmaken door het geen wat jij verkeerd zou hebben gedaan...dat zou wel eerlijk zijn?? goede begeleiding is dan al iets wat je als ruiter voorop moet stellen. er is helaas te veel onkunde waardoor dit soort dingen het gevolg zijn. als daar nou eens op gelet werd dan hadden veel paarden er meer baat bij.
Dat is dubbel sneu voor het dier.
Eerst rijd je hem de vernieling in en omdat de ruiter dan opeens het licht heeft gezien moet hij weer goed worden gereden en dan moet het paard maar begrijpen dat revalideren pijn doet en dat dat vanzelf weer over gaat.
Dat zal dat beest aan zijn reet roesten?!
Ik zeg niet dat je het paard bij het minst of geringste naar de slager moet brengen, alleen ik vind dat mensen zich meer in het dier moeten verplaatsen ipv obv van hun eigen gevoelens die keuze gaan maken.
Daar is het dier altijd meer bij gebaat namelijk.
Anoukie schreef:OMG wat een discussie weer (en de zoveelste al).
Ik heb een hele (vind ik zelf) simpele mening: op een kreupel paard moet je niet rijden. Als je hem zelf dan nog eens kreupel hebt gereden, zou ik er helemaal vanaf blijven maar eerst zorgen dat hij in orde komt.
Heeft een paard rhko, maar geen pijn en is hij zo rad als ieder ander gezond paard? Lekker rijden! Is hij niet rad, heeft hij pijn, niet gaan knoeien met goeroe's als ADB die zeggen dat HKO niet bestaat maar gun je dier een respectabel leven of een respectabele dood. Maar ga niet uit egoisme door met rijden, of wat voor reden dan ook. Een paard kan niet praten zoals mensen en zeggen dat het pijn doet. JIJ als baas moet ervoor zorgen dat je de situatie goed onderzoekt en dan een besluit nemen.
essie79 schreef:Dus een paard is hetzelde als een mens maar hij kan alleen niet praten?
Bedoel je dat nou echt?
klomp schreef:als je goed leest zie je dat ik schrijf dat mensen voordat HKO tot gevolg is, eens goede les zouden moeten nemen zodat het paard altijd recht is en dus minder kans hebben op HKO. je hebt oorzaak en gevolg...
essie79 schreef:klomp schreef:als je goed leest zie je dat ik schrijf dat mensen voordat HKO tot gevolg is, eens goede les zouden moeten nemen zodat het paard altijd recht is en dus minder kans hebben op HKO. je hebt oorzaak en gevolg...
Fatsoenlijk les nemen lijkt mij idd een eerste vereiste, maar daar bestaat dus nogal wat discussie over.
klomp schreef:essie79 schreef:Dus een paard is hetzelde als een mens maar hij kan alleen niet praten?
Bedoel je dat nou echt?
nee dat beweer ik niet. ik zeg alleen dat pijn bij elk wezen pijn is
guusje schreef:helaas worden de meeste kreupelheden wel veroorzaakt door scheefheid (al dan niet veroorzaakt door de ruiter). Dat blijkt uit ervaringen van de verzekeringen. Dat de da dat niet (willen?) zien en paarden afkeuren op foto´s waar niets op te zien is of alleen wat gaatjes in het bot , en dat jullie dat dan graag geloven en zelf niet nadenken dat is heel jammer.
Vraag blijft nog steeds : waarom loopt het ene paard met hko4 kreupel en het andere paard met hko4 rad?
Er zijn zoveel uitzonderingen op de regel!!!!!!
Als stelregel kun je nemen: Paarden gaan kreupel op de lange kant (zolang het geen botbreuk, peesbeschadiging , hoefzweer oid betreft)!!!!!!!! En op deze regel ben ik nog nooit een uitzondering tegengekomen.
En als jullie dat zouden begrijpen dan zouden jullie er heel anders over denken.

Anoukie schreef:JIJ als baas moet ervoor zorgen dat je de situatie goed onderzoekt en dan een besluit nemen.
essie79 schreef:klomp schreef:
nee dat beweer ik niet. ik zeg alleen dat pijn bij elk wezen pijn is
maar daarom kan je het toch niet met elkaar vergelijken?
Een mens heeft als kenmerk dat hij in staat is om mindere leuke dingen te doen in ruil voor betere dingen.
Maar een paard heeft dat vermogen gewoon niet, hij begrijpt dat niet.
Dus ik vind dat je heel voorzichtig moet zijn wat je dat paard dan laat doorstaan, en dat allemaal voor je eigen bestwil.
Dat vind ik namelijk ook nogal kwalijk. Mensen maken zichzelf wijs dat paarden graag in leven blijven, maar dat zit alleen maar in het hoofd van de eigenaar. Die wil graag dat het paard blijft leven en ook nog bereden wordt als het even kan, want dat vind ie ook zo leuk.
Cassidy schreef:Anoukie schreef:JIJ als baas moet ervoor zorgen dat je de situatie goed onderzoekt en dan een besluit nemen.
Dat heb je juist gezegd. En als iemand nu beslist dat een gedeelte van dat onderzoek is dat je op het paard gaat rijden en kijkt of het rijtechnisch op te lossen is?
youngster schreef:guusje schreef:helaas worden de meeste kreupelheden wel veroorzaakt door scheefheid (al dan niet veroorzaakt door de ruiter). Dat blijkt uit ervaringen van de verzekeringen. Dat de da dat niet (willen?) zien en paarden afkeuren op foto´s waar niets op te zien is of alleen wat gaatjes in het bot , en dat jullie dat dan graag geloven en zelf niet nadenken dat is heel jammer.
Vraag blijft nog steeds : waarom loopt het ene paard met hko4 kreupel en het andere paard met hko4 rad?
Er zijn zoveel uitzonderingen op de regel!!!!!!
Als stelregel kun je nemen: Paarden gaan kreupel op de lange kant (zolang het geen botbreuk, peesbeschadiging , hoefzweer oid betreft)!!!!!!!! En op deze regel ben ik nog nooit een uitzondering tegengekomen.
En als jullie dat zouden begrijpen dan zouden jullie er heel anders over denken.
Wat jij dus wilt zeggen is dat een instructeur meer kan zien dan een dierenarts??
Cowgirl schreef:Citaat:Denk maar eens aan jezelf als je misschien een been hebt gebroken oid of aan mensen in een revalidatiecentrum die weer moeten leren lopen ofzo. Je moet dan weer allerlei spiergroepen aanspreken die stijf zijn of die je tijden niet meer gebruikt hebt. Dan word je gek van de pijn.
idd spreek uit ervaring.
Ik wou tot 3x toe stoppen met trainen na mijn hernia omdat de klachten soms zo hevig terug kwamen dat ik weer flink aan de pillen zat en ook depri raakte.
Ach misschien hadden ze mij toen ook maar moeten laten inslapen.}>
youngster schreef:En waarom keurt de verzekering ze dan toch af?? Omdat ze omgekocht worden?? Tuurlijk weet een dierenarts niet alles, maar wel meer als de verzekering en menig instructeur..
KarinvdM schreef:Het verschil met jou en een paard is dat jij weet waarom je pijn hebt en dat het door het revalideren beter zal worden. Een paard weet dat niet. Bovendien geloof ik niet dat HKO genezen kan.
klomp schreef:youngster schreef:En waarom keurt de verzekering ze dan toch af?? Omdat ze omgekocht worden?? Tuurlijk weet een dierenarts niet alles, maar wel meer als de verzekering en menig instructeur..
ik mag aannemen dat een verzekeringsbedrijf zich wel eerst goed zal laten informeren met de nodige bewijzen alvorens een besluit te nemen...vraagteken. mijn knopje van de vraagteken doet het niet vandaar...
klomp schreef:nou zo moet je het niet helamaal opvatten, hoor!![]()
ik ben echt niet een persoon die koste wat kost een dier in leven wil houden. ik ben echter wel van mening dat je tot op zekere hoogte bepaalde dingen moet uitproberen. open staan voor dergelijke therapien zoals die van antoine om maar een voorbeeld te noemen.
Cassidy schreef:Anoukie schreef:JIJ als baas moet ervoor zorgen dat je de situatie goed onderzoekt en dan een besluit nemen.
Dat heb je juist gezegd. En als iemand nu beslist dat een gedeelte van dat onderzoek is dat je op het paard gaat rijden en kijkt of het rijtechnisch op te lossen is?
??? Laat staan het rijtechnisch oplossen (dat slaat echt als een l*l op een drumstel,...). Dat is echt out of the question bij mij! essie79 schreef:klomp schreef:nou zo moet je het niet helamaal opvatten, hoor!![]()
ik ben echt niet een persoon die koste wat kost een dier in leven wil houden. ik ben echter wel van mening dat je tot op zekere hoogte bepaalde dingen moet uitproberen. open staan voor dergelijke therapien zoals die van antoine om maar een voorbeeld te noemen.
Het sloeg helemaal niet meer op jou, maar meer in het algemeen.
Het is gewoon heel moeilijk om een beslissing te nemen als je dat aan de hand hebt en ik vind het echt erg om mensen te horen zeggen dat ze hun paard een plezier doen door ze in leven te laten ipv te beseffen dat ze alleen zichzelf een plezier doen.
Dat blijkt wel, anders liet men het dier gewoon in het land staan en werd hij niet meer bereden.
essie79 schreef:Gaan we ook nog paarden met mensen vergelijken??
Als mens heb je namelijk een keuze, je neemt de pijn op de koop toe.
Een paard kun je niet tot die keuze dwingen omdat hij dat niet begrijpt!!
1manier2 schreef:Inderdaad, mensen kunnen nog kiezen, paarden niet.
Maar paarden hebben er ook niet om gevraagt kapotgereden te worden, zij hebben geen inspraak op diegene die ze rijdt![]()
![]()
Dus dan is de vraag of je nadat je jouw paard zoveel pijn hebt gedaan, hem nog wel wil redden!!???!! Veel mensen willen gewoon niet opnieuw leren rijden of toegeven dat ze hun paard kapotgereden hebben, en dat betekend dat de mensen nog steeds eerst aan henzelf denken, i.p.v hun paard. Al moet ik er ook bij zeggen dat iedereen zelf een keuze moet maken, maar als je het bewijs kunt zien dat veel paarden zijn genezen, waarom zou je dan net doen alsof het bij jouw paard niet zou werken?
1manier2 schreef:essie79 schreef:Gaan we ook nog paarden met mensen vergelijken??
Als mens heb je namelijk een keuze, je neemt de pijn op de koop toe.
Een paard kun je niet tot die keuze dwingen omdat hij dat niet begrijpt!!
Inderdaad, mensen kunnen nog kiezen, paarden niet.
Maar paarden hebben er ook niet om gevraagt kapotgereden te worden, zij hebben geen inspraak op diegene die ze rijdt![]()
![]()
Dus dan is de vraag of je nadat je jouw paard zoveel pijn hebt gedaan, hem nog wel wil redden!!???!! Veel mensen willen gewoon niet opnieuw leren rijden of toegeven dat ze hun paard kapotgereden hebben, en dat betekend dat de mensen nog steeds eerst aan henzelf denken, i.p.v hun paard. Al moet ik er ook bij zeggen dat iedereen zelf een keuze moet maken, maar als je het bewijs kunt zien dat veel paarden zijn genezen, waarom zou je dan net doen alsof het bij jouw paard niet zou werken?
VValar schreef:KarinvdM schreef:Het verschil met jou en een paard is dat jij weet waarom je pijn hebt en dat het door het revalideren beter zal worden. Een paard weet dat niet. Bovendien geloof ik niet dat HKO genezen kan.
Écht hko (rhko) in ieder geval niet. Wat men onder khko verstaat is tegenwoordig bijna alles dus daar is moeilijk een scheiding in te trekken. Een teugelkreupel paard bijv. is zo weer goed te rijden. Paard heeft verder nergens last van en is rontgelogisch gezond.