Wie rijdt er klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:46

Lielle schreef:
eens een keer naar buiten vind ik wel aardig hoor *LOL* Maar de lol van het paard rijden voor mij zit in het trainen, mezelf en mijn paard zo goed mogelijk ontwikkelen, los van een systeemkeuze.
En dat springen komt goed hoor, gewoon blijven doen Knipoog

Je kiest toch altijd voor een bepaald systeem als je traint? En trainen hoeft toch niet in de bak? Ik train ook tijdens een buitenrit. Niet de hele tijd en niet altijd, maar als ik bv duurtraining doe dan wissel ik dat zeker af met dressurmatig, of als ik vind dat mijn paard wat te enthousiast doet of om een andere reden niet goed aan de hulpen staat.
Voor het ene paard zal wellicht de aanpak anders zijn dan voor het andere paard, maar ik zal bv nooit kiezen voor de wijze van trainen die ik over het algemeen zie worden toegepast in de maneges (LR). Dat is mijn keuze. Ik kijk wel heel veel, daarmee leer ik en zie ik soms ook wat ik zelf niet goed doe (naar mijn maatstaven). Soms denk ik 'pak dat paard eens even door, blijf vragen, hou vol' en denk ik 'tja, dat zou ik ook weleens kunnen doen onder die omstandigheden'. Soms denk ik ook 'hou op, zoek een andere manier maar ga niet zo door'. Ook daarvan leer ik, momenten kiezen, timing. is toch bepalend voor het resultaat. Ik zie nagenoeg alleen verbeten gezichten, van mens en paard, en dan denk ik 'is dit hobby? Het lijkt wel een foute beroepskeuze!' Zo bar weinig mensen zie ik met een glimlach op hun gezicht rijden. Concentratie, zeggen ze dan. Ja okee, zo geconcentreerd rijden dat je vergeet je paard te belonen als hij precies doet wat je bedoelt... Voordat er iemand begint te roepen: nee, dat heeft niets te maken met het systeem. Of toch...
Het is toch juist machtig om steeds een beetje meer, steeds een beetje beter te kunnen samenwerken met je paard? Daar moet je toch een blij gevoel van krijgen ipv een 'eindelijk doet die k*tknol wat ik al maanden vraag'- verbeten gezicht? Ik zie zo weinig blije ruiters. Hoe is dat bij jullie? Ik bedoel - zien jullie wel veel blije ruiters? Nieuw topic zeker Knipoog
Ik zie dat bv wel in de lessen en bij de instructeurs die ik heb/volg. Die zeggen ook 'belóón dat paard, hij deed het perfect!' Waarbij 'perfect' dan is aangepast aan de vorderingen van de combi van dat moment.
De grens tussen Klassiek en Engels is soms een niet zo scherpe, dat besef ik. Er zijn ruiters die ik bepaald niet klassiek zou noemen, maar die toch een stuk opgewekter en vriendelijker en minder grof, krachtig en dwangmatig (in mijn ogen, naar mijn maatstaven) zie trainen dan de gemiddelde Engelse ruiter. Die paarden zijn dan ook behoorlijk frisser, opgewekter, zachter en meegaander dan de gemiddelde zwaaistaart.
Als je dat bedoelt met etiketjes plakken ben ik het geheel met je eens.
Ik ben alleen wel van mening dat je altijd, al is het maar voor jezelf, een systeem hebt, nastreeft. Als dressuur-wedstrijdruiter zal dat niet al te klassiek zijn, want dan kom je in de knoei, haal je je punten niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:52

en dat laatste bestrijd ik dus. Ik train in het LvL systeem Knipoog, waarbij voor mij plezier van mijn paard en mij voorop staat. Wat ik tot nu toe van de klassieke training heb gelezen, is dat nergens strijdig met mijn aanpak, en ik heb niet te klagen over de wedstrijdresultaten van de laatste maanden. Verder kom ik terug op je uitgebreide verhaal, met de grote lijn ben ik het iig eens.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:24

Roofer schreef:
Ik zie dat er hier een pittige "discussie" gaande is/was?
Ik zal me hier verder niet in mengen, vond het wel interessant om te lezen.

Ik had hier een vraagje gesteld en daar is door Kafue en Kaya met ongeveer dezelfde "tips" op gereageerd. Ik wil jullie hier hartelijk voor bedanken. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Ik realiseer me nu pas dat mijn paardje inderdaad goed reageerd op afwisseling. Ik ben gestopt met dressuur en ben recreatief gaan rijden en dat doe ik eigenlijk bij toeval wel met heel veel afwisseling. Resultaat was: hij heeft weer veel meer overal zin in. Als ik nu zo terug denk over een hoop "geklier" van mijn pony, denk ik idd dat het meeste komt uit verveling.

Dus nogmaals Kafue en Kaya, hartelijk bedankt!

Graag gedaan. We zij n er om elkaar te helpen. heel veel sucses en ik ben blij dat het voor je gevoel de goede richting op gaat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:28

Lusitana schreef:
De quote heb ik er even bij gehaald omdat ik wil zeggen dat springaanleg natuurlijk niet per definitie een onbruikbaar dressuurpaard maakt (of andersom) en sterker nog, met een springpaard moet je eigenlijk ook fatsoenlijk dressuur rijden om er het beste uit te krijgen. Weet je trouwens dat Amon van Annemarie Keijzer (Olympisch kampioen dressuur met hem op haar 16e) een springpaard was waar ze niet mee durfde te springen? Dus wie weet hoe ver jij nog komt!!! Maar ik snap wel wat je bedoeld, de paarden waren vroeger allround. Vroeger kwamen de landelijke ruiters (zie de naam) bij elkaar op paarden die door de weeks gewoon boerenwerk deden...
Dit allemaal even terzijde....

Ik zoek gewoon een paard met eengoed gangwerk. Die allround is, kan springen zij het niet met mij ben ik te schijterig voor en die kan dressuuren. Een krachtpatser graag Cool .
En van Amon Yep dat wist ik, die Amon is altijd getraind door mijn huidige trainer ook ten tijde van het sucses. Dus de trainer is er al nu nog een miljonair zoeken die mij sponsort. Want dat internationale rijden kost volgens mij heeeeeeel veeeeeeel geld.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:49

Lielle schreef:
en dat laatste bestrijd ik dus. Ik train in het LvL systeem Knipoog, waarbij voor mij plezier van mijn paard en mij voorop staat. Wat ik tot nu toe van de klassieke training heb gelezen, is dat nergens strijdig met mijn aanpak, en ik heb niet te klagen over de wedstrijdresultaten van de laatste maanden.

Ik ga het ook proberen, gewoon voor de uitdaging en de lol en ik zal je op de hoogte houden van de resultaten Knipoog
Wat is trouwens het LvL systeem? En LDR (kom ik hier ook steeds tegen)? Blond

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:51

OK dan!

LvL zijn mijn initialen Knipoog en LDR is Laag Diep Rond (de kort door de bocht benaming van het Anky systeem)

AdB = Antoine de Bodt
JBF is een raadseltje voor de liefhebbers

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:54

Kafue schreef:
Dus de trainer is er al nu nog een miljonair zoeken die mij sponsort. Want dat internationale rijden kost volgens mij heeeeeeel veeeeeeel geld.

Je weet in ieder geval al dat talent niet o de bepalende factor is.... Knipoog:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:47

Lielle schreef:
+:)+

JBF is een raadseltje voor de liefhebbers

Dat is dan vast op z'n Jan-Boeren-Fluitjes Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:47

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:14

Lielle, kun je ook wat meer dan alleen foto´s of ikoontje plaatsen, ik denk niet dat het de bedoeling is om zo pagina´s te vullen. Het Anky systeem? nu doe je alsof ze het heeft uitgevonden... waarom wordt toch in hemelsnaam overal Anky bij gehaald? Iemand een verklaring? Oja, ze is een idool in Nederland. En een idool is een afgod, het houd je van je ware geloof... is dit te diep?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:17

Lusitana schreef:
En een idool is een afgod, het houd je van je ware geloof...

Hier in Nederland zijn de meesten ondertussen atheïst hoor.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:20

Lusitana schreef:
Lielle, kun je ook wat meer dan alleen foto´s of ikoontje plaatsen,

Ik heb anders al verschillende goed onderbouwde argumenten van haar gehoord, dus wat bedoel je Verward
Bovendien, 1 foto zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:20

Anky systeem... Sjef systeem zou je dan eigenlijk moeten zeggen. Sjef Janssen heeft doordat hij pas laat met de paardensport in aanraking kwam een wat andere kijk dan de meeste traditioneel opgeleide trainers. Hij beschouwt een dressuurpaard in de eerste plaats als een topatleet en heeft bepaalde trainings technieken uit de humane sport aangepast aan het trainen van paarden. Hier zijn wel interessante artikelen over te vinden op internet overigens. In dat opzicht is wat Sjef doet verniewend en baanbrekend te noemen.

Het rijden an sich is overigens gestoelt op puur klassieke principes. Als ik het goed begrepen heb zelfs op het vroege werk van Baucher.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:21

Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Excuses voor mijn oneliner hierboven Haha!

Whatever Lusitana. Voor veel mensen is LDR bekend als het Anky systeem, vandaar mijn toelichting. Ik zal het voortaan speciaal voor jou het 'systeem dat onder meer door een Nederlands amazone die twee keer individueel dressuurgoud op de Olympische spelen heeft gewonnen wordt gebruikt maar zeker niet door haar is uitgevonden en bovendien ook niet zaligmakend is, en zelfs door veel mensen wordt verketterd' noemen.

En wat idolen betreft, die heb ik niet (als er al iemand voor die titel in aanmerking komt, is het ons paard Raimaer op dit moment). Jij weet nog steeds niet HOE ik mijn paarden train

Ik heb overigens heel wat inhoudelijk commentaar gegeven, ik zie jou alleen maar dezelfde grammofoonplaat afspelen dat achter de LL fout is. Jij roept dat de Franse school het toonbeeld van lichtheid is, als ik vier foto's plaats met mijn toevoeging wat ik lichtheid en elegantie vind, geef jij niet thuis. Ja, dan snap ik best dat jij je ergert aan foto's. Lastig he, als je geen argumenten hebt Haha!

Sorry, ik werd even giftig.

/edit
formuleringsfoutje
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-01-05 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:22

Dus Lusitana: het is wel ok om Steinbrecht aan te halen, maar Anky is ineens een afgod die ons van het ware geloof af houdt?

Pffff.... ik ga maar eens verder met het uitlezen van de da Vinci code geloof ik.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:15

Volgens mij reden de (met name Duitse) springruiters hun paarden 25 jaar geleden ook al LDR

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 16:51

En dat is dus niet klassiek. Willen we ff terug naar het topic: wie rijdt klassiek? En please, mag het wat vriendelijker?
Lielle, dank voor de uitleg van de afkortingen *LOL* Ik hou het voor mij dan maar op klassiek JBF Clown

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:57

Speciaal voor Kaya en Kafue.

Ik heb gisteren jullie tips toegepast tijdens ons dressuur uurtje.
Ik moet zeggen: dat ging super!
Echt super bedankt alllebei! OK dan!
Niet dat hij nu meteen op z'n opperbest liep, maar hij was zeker veel geconcentreerder. Ik heb hem geen 1 keer naar iets zien kijken buiten de bak! Geweldig, anders zoekt hij echt altijd wat. Bij het uitstappen was ik nog wat oefeningen aan het doen en ineens kreeg hij een ander paard in het oog. Meteen weer een ander oefening ingezet en hij was na een paar passen weer helemaal bij de les. Ook van mijn andere probleem (dat hij rechts veeeeel meer druk geeft dan links) heb ik nauwelijks wat gemerkt. Het ging nog wel een klein beetje rommelig, maar dat zijn we altijd als het zo hard waait (het waait hier aan de kust toch altijd ff wat meer)

Kortom: in heb geweldig lekker gereden en ik heb zeker met een hele brede glimlach op mijn gezicht gezeten!

Jullie advies was geweldig! OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:35

OK dan! Roofer dat is geweldig nieuws OK dan! OK dan!

Gefeliciteerd het is de beloning van je goede rijden. Ik ben blij dat het je gelukt is. Zo train ik momenteel alle paarden. Mijn eigen ruin is ook zon enorme loerderd maar dan gaat het goed.