Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gijsenkim schreef:Bij mij heeft het trainingstechnisch absoluut geen toegevoegde waarde.......... klopt als een bus![]()
![]()
QQQQ schreef:Als jij die op Z vind lopen, vind ik ze overvraagt..... (ook al lijken ze 't zelf aan te bieden)
gijsenkim schreef:Q, je begrijpt me niet.
Mijn betoog is dat jonge zeer getalenteerde paarden vaak het eerste jaar onder het zadel nogal lastig kunnen zijn... een 3,5 jarige op z niveau lopen is natuurlijk onzin... maar een getalenteerd paard uit de K jaargang zou nu (2004) of zelfs ZZlicht kunnen lopen.......... snappie
Fellor schreef:En als je een slof nodig hebt om erop te blijven zou ik het maar eens anders aan gaan pakken....
gijsenkim schreef:Q, je begrijpt me niet.
Mijn betoog is dat jonge zeer getalenteerde paarden vaak het eerste jaar onder het zadel nogal lastig kunnen zijn... een 3,5 jarige op z niveau lopen is natuurlijk onzin... maar een getalenteerd paard uit de K jaargang zou nu (2004) of zelfs ZZlicht kunnen lopen.......... snappie
Kafue schreef::)) Ahaa dan zijn we eruit, de slofteugel is dus een teugel om je weerbarstige paard inbedwang te houden, voor je eigen veiligheid. Omdat we of nog niet zover zijn of voor sommigen het niet geleerd hebben om een paard volgens het scala de zes punten van africhting van achter naar voren te rijden, zodat het tot onstspanning, dragen komt.![]()
![]()
Dan begrijpen we elkaar.
gijsenkim schreef:11 ????
Kafue schreef:Sommigen lopen al hoger grand prix. De K-jaargang waar mijn eigen kafue ook uit komt is van 1992. Die zijn 12. Salinero bijvoorbeeld is veel jonger en loopt al hoger.
Sommige 6 jarige paarden lopen al Z maar dat vind ik iets te snel.
En van jonge getalenteerde paarden die het eerste jaar lastig onder het zadel zijn vragen ook snelle handige ruiters. Ik was ook niet zo handig vandaar dat ik regelmatig zandkorrels van dichtbij het mogen bekijken![]()
Die paarden moet je gewoon de tijd gunnen om volwassen te worden.
Als ik nu nog eens een Kafue de tweede zou krijngen dan gunde ik hem meer tijd om te groeien en volwassen te worden dat weet ik wel.
Maar ja ook ik ben als weer ietsje ouder en heb weer wat bijgeleerd.
gijsenkim schreef:Voor mij is het inderdaad iets dat in werking treed als het er om spant![]()
![]()
![]()
Niet voor de krul. Die krul is niet belangrijk........ althans voor mij niet
gijsenkim schreef:Voor mij is het inderdaad iets dat in werking treed als het er om spant![]()
![]()
![]()
Niet voor de krul. Die krul is niet belangrijk........ althans voor mij niet
QQQQ schreef:Ja, dan mogen ze zo hoog lopen.
Maar dan zouden ze, mits GOED tot dat niveau getraint, toch onder normale omstandigheden geen slof nodig mogen hebben.
Sja, in extra spannende, nieuwe situaties, kan ik me nog wel zoiets indenken, zeker met 'n hengst tussen de merries of zo, maar bij de normale training...
Ronja schreef:Een hulpteugel is altijd een compensatie voor een tekortkoming van de ruiter.
Dus níet voor een probleem van het paard, maar van de ruiter.
Dat wil niet zeggen dat je hem niet mag gebruiken.
Als het echter goedgaat met een hulpteugel erbij, denk dan niet dat je je paard wat geleerd hebt, of dat het rijden goedgaat, maar realiseer je waar je eigen fouten zitten en ga daaraan werken.
Ook al is het de bedoeling van de dressuur om je paard in een voor hem zo gunstig mogelijke (en dus gezonde) houding te rijden, in de meeste gevallen zijn het nog altijd de mensen die moeten leren rijden. Slechts enkelen onder de ruiters kunnen terecht zeggen dat ze hun paard wat leren, in plaats van zichzelf.
Hulpteugels, en dus ook slofteugels, zijn er dan ook om de ruiter te helpen en niet het paard.
Ronja schreef:Een hulpteugel is altijd een compensatie voor een tekortkoming van de ruiter.
Als het echter goedgaat met een hulpteugel erbij, denk dan niet dat je je paard wat geleerd hebt, of dat het rijden goedgaat, maar realiseer je waar je eigen fouten zitten en ga daaraan werken.
.
Ook al is het de bedoeling van de dressuur om je paard in een voor hem zo gunstig mogelijke (en dus gezonde) houding te rijden, in de meeste gevallen zijn het nog altijd de mensen die moeten leren rijden. Slechts enkelen onder de ruiters kunnen terecht zeggen dat ze hun paard wat leren, in plaats van zichzelf.
Hulpteugels, en dus ook slofteugels, zijn er dan ook om de ruiter te helpen en niet het paard.
Aimee schreef:
Wat ik van dit artikel vind?
Heel eerlijk; schandalig! Naar mijn idee draagt zo'n artikel een groot gevaar met zich mee: namelijk dat mensen die níet met de slof om kunnen gaan, mensen die níet de juiste begeleiding hebben, of die níet een redelijk ontwikkeld ruitergevoel hebben, of die na jaaaaaaren nog steeds op een bepaald niveau hangen.... die worden alleen maar weer gesterkt in het idee dat hun slofgebruik helemaal niet slecht is.