artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:37

En als je een slof nodig hebt om erop te blijven zou ik het maar eens anders aan gaan pakken....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:38

gijsenkim schreef:
Bij mij heeft het trainingstechnisch absoluut geen toegevoegde waarde.......... klopt als een bus Haha! Haha! Haha!

*LOL* Ahaa dan zijn we eruit, de slofteugel is dus een teugel om je weerbarstige paard inbedwang te houden, voor je eigen veiligheid. Omdat we of nog niet zover zijn of voor sommigen het niet geleerd hebben om een paard volgens het scala de zes punten van africhting van achter naar voren te rijden, zodat het tot onstspanning, dragen komt. *LOL* *LOL*

Dan begrijpen we elkaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:39

QQQQ schreef:
Als jij die op Z vind lopen, vind ik ze overvraagt..... (ook al lijken ze 't zelf aan te bieden)

Q, je begrijpt me niet.

Mijn betoog is dat jonge zeer getalenteerde paarden vaak het eerste jaar onder het zadel nogal lastig kunnen zijn... een 3,5 jarige op z niveau lopen is natuurlijk onzin... maar een getalenteerd paard uit de K jaargang zou nu (2004) of zelfs ZZlicht kunnen lopen.......... snappie

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:40

gijsenkim schreef:
Q, je begrijpt me niet.

Mijn betoog is dat jonge zeer getalenteerde paarden vaak het eerste jaar onder het zadel nogal lastig kunnen zijn... een 3,5 jarige op z niveau lopen is natuurlijk onzin... maar een getalenteerd paard uit de K jaargang zou nu (2004) of zelfs ZZlicht kunnen lopen.......... snappie

Ah, K jaargang....welk jaar is dat (zit niet zo in de KWPN-stamboom-namen). Ofwel, hoe oud zijn die dan?

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:41

En heilige Anky rijd GP met een 4-6 jarig paard. Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:41

Fellor schreef:
En als je een slof nodig hebt om erop te blijven zou ik het maar eens anders aan gaan pakken....

Hoe?????? graag in ogenschouw nemen dat ik echt een behoorlijke vaste zit heb, en dat er echt best wat moet gebeuren voordat ik zandhap.........

en we het over net zadelmakke paarden hebben....

Please Teach me

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:42

QQQQ schreef:
Ah, K jaargang....welk jaar is dat (zit niet zo in de KWPN-stamboom-namen). Ofwel, hoe oud zijn die dan?

11 ????

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:43

gijsenkim schreef:
Q, je begrijpt me niet.

Sommigen lopen al hoger grand prix. De K-jaargang waar mijn eigen kafue ook uit komt is van 1992. Die zijn 12. Salinero bijvoorbeeld is veel jonger en loopt al hoger.

Sommige 6 jarige paarden lopen al Z maar dat vind ik iets te snel.

En van jonge getalenteerde paarden die het eerste jaar lastig onder het zadel zijn vragen ook snelle handige ruiters. Ik was ook niet zo handig vandaar dat ik regelmatig zandkorrels van dichtbij het mogen bekijken Haha!
Die paarden moet je gewoon de tijd gunnen om volwassen te worden.

Als ik nu nog eens een Kafue de tweede zou krijngen dan gunde ik hem meer tijd om te groeien en volwassen te worden dat weet ik wel.
Maar ja ook ik ben als weer ietsje ouder en heb weer wat bijgeleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:43

Kafue schreef:
:)) Ahaa dan zijn we eruit, de slofteugel is dus een teugel om je weerbarstige paard inbedwang te houden, voor je eigen veiligheid. Omdat we of nog niet zover zijn of voor sommigen het niet geleerd hebben om een paard volgens het scala de zes punten van africhting van achter naar voren te rijden, zodat het tot onstspanning, dragen komt. *LOL* *LOL*

Dan begrijpen we elkaar.

Voor mij is het inderdaad iets dat in werking treed als het er om spant Haha! Haha! Haha!

Niet voor de krul. Die krul is niet belangrijk........ althans voor mij niet

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:44

gijsenkim schreef:
11 ????

Nee geboren in 1992 dus allen 12 jaar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:46

gijsenkim schreef:
11 ????

Ja, dan mogen ze zo hoog lopen.
Maar dan zouden ze, mits GOED tot dat niveau getraint, toch onder normale omstandigheden geen slof nodig mogen hebben.
Sja, in extra spannende, nieuwe situaties, kan ik me nog wel zoiets indenken, zeker met 'n hengst tussen de merries of zo, maar bij de normale training...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:47

Kafue schreef:
Sommigen lopen al hoger grand prix. De K-jaargang waar mijn eigen kafue ook uit komt is van 1992. Die zijn 12. Salinero bijvoorbeeld is veel jonger en loopt al hoger.

Sommige 6 jarige paarden lopen al Z maar dat vind ik iets te snel.

En van jonge getalenteerde paarden die het eerste jaar lastig onder het zadel zijn vragen ook snelle handige ruiters. Ik was ook niet zo handig vandaar dat ik regelmatig zandkorrels van dichtbij het mogen bekijken Haha!
Die paarden moet je gewoon de tijd gunnen om volwassen te worden.

Als ik nu nog eens een Kafue de tweede zou krijngen dan gunde ik hem meer tijd om te groeien en volwassen te worden dat weet ik wel.
Maar ja ook ik ben als weer ietsje ouder en heb weer wat bijgeleerd.

Absoluut............. ik heb alleen een handicap......... ik ben geen 16 meer, en een val van een paard is voor mij veel heftiger dan voor een jong iemand.

Toen ik jong was........ reed ik 20 paarden per seizoen in, zonder slof, zornder cap, zonder wat dan ook.......... maar als je ouder wordt wil je toch die extra verzekering. Net zoals je ineens aan je uitvaartverzekering gaat denken op een bepaalde leeftijd, of aan je arbeidsongeschiktheids verzekering....... komt gewoon met de jaren Haha! Haha! Haha!

RanouK

gijsenkim schreef:
Voor mij is het inderdaad iets dat in werking treed als het er om spant Haha! Haha! Haha!

Krul.. Krul?.. Krul?!
Verward

Wie heeft er hier over krul?

Wij hebben het dus wel degelijk over een ontspannen gymnasische systematische vrije aanleuning die het paard aanneemt. En dat is geen synoniem van krul hoor.

Kafue

gijsenkim schreef:

Groot gelijk, de krul is het resultaat van het van voor naar achteren getrokken paard.

De fijne aanleuning of het onstrpannen wegknikken de hals bij de nek het aan de teugel gaan is het resultaat van het op de juiste manier van achteren naar voren gereden paard.

Ronja

Een hulpteugel is altijd een compensatie voor een tekortkoming van de ruiter.
Dus níet voor een probleem van het paard, maar van de ruiter.
Dat wil niet zeggen dat je hem niet mag gebruiken.
Als het echter goedgaat met een hulpteugel erbij, denk dan niet dat je je paard wat geleerd hebt, of dat het rijden goedgaat, maar realiseer je waar je eigen fouten zitten en ga daaraan werken.

Ook al is het de bedoeling van de dressuur om je paard in een voor hem zo gunstig mogelijke (en dus gezonde) houding te rijden, in de meeste gevallen zijn het nog altijd de mensen die moeten leren rijden. Slechts enkelen onder de ruiters kunnen terecht zeggen dat ze hun paard wat leren, in plaats van zichzelf.
Hulpteugels, en dus ook slofteugels, zijn er dan ook om de ruiter te helpen en niet het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:49

QQQQ schreef:
Ja, dan mogen ze zo hoog lopen.
Maar dan zouden ze, mits GOED tot dat niveau getraint, toch onder normale omstandigheden geen slof nodig mogen hebben.
Sja, in extra spannende, nieuwe situaties, kan ik me nog wel zoiets indenken, zeker met 'n hengst tussen de merries of zo, maar bij de normale training...

Klopt, in de eerste paar keren doe ik een slof om, ik voel snel genoeg aan of het paard wel of niet `safe` genoeg is zonder slof........ dan gaat hij er ook gewoon vanaf...... nergens voor nodig en alleen maar een rottig stel extra teugels in je handen Haha! Haha! Haha!

Bij nieuwe situaties gaat ie er gewoon weer op. De eerste keer op vreemd terrein......... gaat ie er gewoon weer op Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:50

RanouK schreef:
Krul.. Krul?.. Krul?!
Verward

Wie heeft er hier over krul?

Wij hebben het dus wel degelijk over een ontspannen gymnasische systematische vrije aanleuning die het paard aanneemt. En dat is geen synoniem van krul hoor.

maar dat kan je niet bewerkstelligen met een slof Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:51

Ronja schreef:
Als het echter goedgaat met een hulpteugel erbij, denk dan niet dat je je paard wat geleerd hebt, of dat het rijden goedgaat, maar realiseer je waar je eigen fouten zitten en ga daaraan werken.

Ook al is het de bedoeling van de dressuur om je paard in een voor hem zo gunstig mogelijke (en dus gezonde) houding te rijden, in de meeste gevallen zijn het nog altijd de mensen die moeten leren rijden. Slechts enkelen onder de ruiters kunnen terecht zeggen dat ze hun paard wat leren, in plaats van zichzelf.
Hulpteugels, en dus ook slofteugels, zijn er dan ook om de ruiter te helpen en niet het paard.

Daar ben ik het 100 % mee eens

Aimee

Wat een discussie weer en dan ook nog op de man gespeeld...

Nou heb ik gisternacht nog even het artikel gelezen, vooral omdat ik hier alweer allemaal slof-haleluja las. Ik dacht letterlijk: "eens kijken waar dat nu weer op is gebaseerd."

Mijn eigen mening?
Ik ben géén voorstander van een slof. Waarom? omdat ik olympische medailleswinnaars paarden in de vernieling heb zien helpen met dat ding. Dat zijn echt niet de minste ruiters, sterker; die steken met kop en schouder uit boven een ieder die wat in dit topic heeft geplaatst qua rijkunst (dus zeker boven mij!). Toch konden zij de slofteugel niet op een verantwoorde manier naar het paard toe hendelen.
Laat staan dat de gemiddelde ruiter van om de hoek goed met de slof om kan gaan.
De andere kant is weer dat ik ruiters heb zien rijden die de slof wel gebruikten voor een positief doel. En zelf heb ik ook heeeeeeel lang vele paarden per dag met slof gereden, geen enkele werd er slechter van. Maar hij hing er dan ook alleen voor de sier aan, omdat het moest van m'n werkgever.

Zelf zal ik hem niet snel gebruiken, alleen aan de longe. Onder het zadel heb ik liever wat meer geduld dan dat ik er een hulpteugel aanhang. Misschien als ik straks weer ga lessen bij een toptrainer, en die adviseert me er eens een slof aan te hangen... en dan nog zou ik het alleen onder begeleiding doen.

Wat ik van dit artikel vind?
Heel eerlijk; schandalig! Naar mijn idee draagt zo'n artikel een groot gevaar met zich mee: namelijk dat mensen die níet met de slof om kunnen gaan, mensen die níet de juiste begeleiding hebben, of die níet een redelijk ontwikkeld ruitergevoel hebben, of die na jaaaaaaren nog steeds op een bepaald niveau hangen.... die worden alleen maar weer gesterkt in het idee dat hun slofgebruik helemaal niet slecht is.

Net als een artikel waarin LDR gepredikt wordt mensen weer doet denken dat het goed is dat ze hun paard op de kop trekken.... En dat terwijl jullie allemaal wel weten dat ik absoluut pro-LDR ben.

KiWiKo

Ronja schreef:

.

Klopt mijn tekortkoming is mijn leeftijd Haha! Haha! Haha! en de zekerheid die ik nodig heb dat ik vrijwillig van een paard afstap Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:53

gijsenkim schreef:
Bij nieuwe situaties gaat ie er gewoon weer op. De eerste keer op vreemd terrein......... gaat ie er gewoon weer op Haha! Haha!

Da's een héél ander verhaal.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:53

Ronja schreef:

Met eens!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:54

Ranouk en Kafue: Salinero is geen KWPN dus dat gaat niet op. Anders zou Anky idd rijden met een 5 jarig paard op topniveau.

Salinero is vrij jong voor OS begrippen, ik geloof dat hij een jaar of tien of 11 is.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:55

gijsenkim schreef:

Mijn betoog is dat jonge zeer getalenteerde paarden vaak het eerste jaar onder het zadel nogal lastig kunnen zijn

dit is wel een heleboel beetjes veel onzin hoor gijsenkim.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:56

Aimee schreef:

Wat ik van dit artikel vind?

Heel eerlijk; schandalig! Naar mijn idee draagt zo'n artikel een groot gevaar met zich mee: namelijk dat mensen die níet met de slof om kunnen gaan, mensen die níet de juiste begeleiding hebben, of die níet een redelijk ontwikkeld ruitergevoel hebben, of die na jaaaaaaren nog steeds op een bepaald niveau hangen.... die worden alleen maar weer gesterkt in het idee dat hun slofgebruik helemaal niet slecht is.

Heb je het artikel góed gelezen?
Als je namelijk de tekst echt 100% doorleest, de achterliggende gedachtes opspeurd en verbanden gaat leggen in de tekst zelf. Kom je erachter dat A. Voorn alleen maar hamert op het 'rijden' en niet het trekken. Hij verafschuwt het nog net niet, hij zegt alleen dat het extra controle kan geven bij het omhoog gooien van het paard. Hij legt de nadruk vooral op verkeerd gebruik, wat het kan aanrichten. Maar ook op de afstelling van de slof; iets korter als normale houding.