waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:44

Wat jij aanhaalt is vast maar de helft en het klinkt alsof je het over de africhting van een hond hebt.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:45

Lusitana schreef:
HAhahaha begin alsjeblief niet over anky en haar gruwel traningsmethodes, want dan krijg je me echt kwaad. En die hoge scores verbazen mij dus.

Ik was al eerder over Anky begonnen hoor Knipoog

Ik vind het trouwens behoorlijk arrogant als je anky's methode gruwelijk durft te noemen. Dan zeg je dat jij dingen over dressuur beter weet dan ff kijken..haar trainer, zijzelf, de jury van de OS....ga zo maar door Scheve mond

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:45

en jij beweert dat anky niet deze eigenschappen bezit met haar paarden?

Lusitana schreef:
Wat jij aanhaalt is vast maar de helft en het klinkt alsof je het over de africhting van een hond hebt.
het zijn mijn woorden niet, maar ga nu eens inhoudelijk in want je praat er om heen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:49

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:50

die link is hier al uit en te na besproken. Kom eens met eigen ideeen zou ik zeggen.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:50

Lusitana schreef:
Over mijn ogenschijnlijke tegenstrijdigheid:
Omdat in de definitie van aan de teugel gaan staat dat een paard niet het hoofd op of achter de loodlijn mag hebben, het hoogste punt van de hals achter de oren zit, en er een heel verhaal aan AAN DE TEUGEL GAAN zit. enfin zie ook de verbeterde reactie.

En hier zie ik geen uitleg in eigenlijk. Wat vind je nu eigenlijk? is aan de teugel gaan een halshoudiong ja of nee? zonee: waarom begin je over de correcte halshouding van het paard (voor de loodlijn) ?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:51

lekker makkelijk op die manier. en dan mij beschuldigen van onkunde in een discussie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:59

pff, weggaan gaat soms ook niet Haha!

Laat ik ff bemoeien dat aan de teugel voor mij geen hoofd houding is.
Vwnw is ook aan de teugel, achter de loodlijn (als dit zonder trekken gebeurt) kan ook aan de teugel zijn.
Als het mart gebeurt vanuit ontspanning.

het aan de teugel zijn is voor mij een nageeflijk paard, dat van naar voor over de rug gereden word en de energie van voor opgevangen word met zeer lichte teugeldruk.
De ruiter bepaald met ontspannen hand, waar het hoofd zich bevind.
En dat moet hij telkens anders kunnen instellen als de ruiter dit wents, zonder enig kracht gebruik.

Zoiets, of kunnen jullie je daar niet in vinden?

En waarom er op gefixeerd word.
Dat gaf ik op pagina 1 al.
Denk dat de minder gevorderde ruiter zich miskijkt op de gevorderde ruiter
her krulletje zien als goed rijden en dit na willen apen.
Echter weten ze niet hoe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:19

Nou, ik ben weer terug. Wat een gezeur, ik heb het even over de hoofd eb halshouding wat de FEI wil zien bij het aan de teugel gaan en dat op of achter de loodlijn in elk geval niet correct is. Aan de teugel gaan is geen hoofdhouding maar een heel verhaal waar ja, okee het hoofd min of meer voor de loodlijn gehouden wordt. Maar hoe hoog of hoe laag staat daar niet bij... er is dus niet 1 correcte hoofdhouding, als het maar voor de loodlijn is, en dat komt niet van mij dat is een regelement. Dat ook logisch is (dat voor de loodlijn)als jullie die site zouden snappen. Verder haalde ik even de site aan omdat er geen genogen werd genomen met mijn persoonlijke mening. en verder wil ik graag nog veel meer reacties van mensen die hun paard dus aan de teugel trekken of hebben getrokken omdat we, als we met hen in dialoog gaan, veel dichter bij het antwoord komen op de vraag van de TS.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:21

wat denk je nou, dat iedereen nu gaat opbiechten dat hij zijn paard aan de teugel trekt ipv rijdt? Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa hoor je toch vooral in de kerk Knipoog

Ik probeer ,mijn paard van achter naar voren nageeflijk te rijden en als hij daarbij achter die heilige loodlijn komt, maar wel smakelijk in de mond en los door het lijf is kan ik daar prima mee werken in een training.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-11-04 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:21

TS zelf heeft zich al een poosje niet meer in dit topic gemeld geloof ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:25

Nee, die zag wel dat we enorm afdwaalde. Ik vind het best een goed topic, als we maar blijven vragen hoe toch die aanhang voor die verkeerde hoofdhouding is ontstaan en waarom het zo hardnekkig blijft bestaan....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:26

volgens mij is daar al diverse malen door diverse mensen op gereageerd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:28

Misschien ligt daar wel een mooie taak voor een medium dat de jeugd goed kan bereiken, de Penny bijvoorbeeld Haha! (zag ik in je profiel Lusitana Haha!).

In plaats van quizzen over ruiterkampen en wedstrijdjes of verhalen over verzorgpony's die toch niet geslacht worden wellicht wat aandacht aan juist paardrijden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:36

Misschien is het al eens in het topic genoemt hoor, maar is een keer een kneepje geven, ook aan de teugel trekken? Of kan 1 keer een kneetje geven wel? Want dat zie je altijd wel iedereen doen... Verward
Of stel ik nu een erg domme vraag.. Bloos

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:37

weetje waar ik me zo aan erger, dat er gewoon door eigenlijk iedereen ongeloofelijk op geharmerd wordt dat je paard met zijn kop naar beneden moet lopen.

toen ik mijn paard kocht was hij 3, ik achter af gezien te onervaren om hem op te kunnen leiden, het kopen van hem is misschien niet de slimste zet geweest, maarja weg doen doe je niet zo maar achter af.
mijn paard was een enorme sterrekijker toen ik hem kocht, maarja ach wat wist ik nou.
echt makkelijk was het allemaal niet, en het enige wat je dan van mensen te horen krijgt is, "waarom loopt je paard nie aan de teugel" nou echt gewoon weg om nie goed van te worden, dan laat je je paard gewoon met zijn hoofdje in de lucht lopen zonder hem tegen te werken, blijf je naar ontspanning zoeken en dan is het dus niet goed want mijn paard liep niet aan de teugel.

en tja het enige is dus wat je dan gaat doen als iedereen dat tegen je zegt en iedereen er een andere manier voor weet, is ongelofelijk te beginnen te prutsen en je alleen nog maar daar op richten.

ik denk dus dat het ook met name door de mensen om je heen komt, die praten het je zo aan dat je er gewoon weg nie goed van wordt en niks anders kan dan een krulletje te laten zien.

dat was een erg moeilijke tijd voor mij. ik heb dus die duizende dingen geprobeert die waarschijnlijk gigantisch fout waren, iedere week of meer les. een ander bit een hulpteugel medisch onderzoek hier medisch onderzoek daar. echt hopeloos.
ik heb altijd gezegd geen slof maar op een gegeven moment was dat min of meer het laatste. tot mijn verbazing, kon mijn paard zich hier mee ontspannen en liet zich berijden.
ik rij nu alweer een jaar zonder en het gaat prima, niks fout krulletje.
het heeft lang geduurd, maar als je door iedereen er zo op gewezen wordt word je er echt gek van.
veel mensen weten niet wat dat is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:38

Ik vind 'een keer een kneepje geven' niet 'aan de teugel trekken'. Mits dat kneepje ook gewoon een kneepje is met je hand en niet zo'n soort elleboogbeweging als Lee Towers vroeger nog maakte Haha!.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:39

Apple schreef:
Ik vind 'een keer een kneepje geven' niet 'aan de teugel trekken'. Mits dat kneepje ook gewoon een kneepje is met je hand en niet zo'n soort elleboogbeweging als Lee Towers vroeger nog maakte Haha!.

Nee, ik heb het over een kneedje met alleen je hand Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:56

toch, om even terug te komen op de site van therese, de voorbeelden die gegeven worden van de paarden voor de loodlijn, die vind ik toch wel erg mooi. de site is natuurlijk niet geheel objectief en laat daarom ook alleen de mooie dingen zien.

zo kan het ook heel goed dat een paard dat voor de loodlijn loopt niet fijn bij elkaar is en als je hem dan iets sluit, waardoor hij achter de loodlijn komt, krijg je hem wel meer gesloten, waardoor je de impuls kan opbouwen.

wat ik hiermee wil zeggen is dat het mi niet zozeer belangrijk is waar het hoofd zich bevindt (hoewel ik streef naar voor de loodlijn, maar daar niet altijd aan kom) het belangrijker is dat een paard werkzaam en gesloten gaat en zo impuls kan opbouwen waardoor dat hoofd uiteindelijk weer voor de loodlijn komt, omdat het zich opricht.

als iemand hier anders over denkt, hoor ik het graag, ik ben oprecht benieuwd naar de meningen over dit onderwerp.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:00

R&R deel 1 heeft een heel mooi plaatje van een pony die door een lezer wordt getypeerd als een fris en vrolijk beeld maar die dus wel daar uit elkaar en niet nageeflijk is.

Pablo kan trouwens ook heel mooi net voor de loodlijn lopen en zich er dan toch net uitdrukken, wat voor het oog bijna niet te zien is, maar wel goed te voelen. Hij is dan niet nageeflijk terwijl je hem een fractie lager en ronder wel nageeflijk hebt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:04

Afbeelding
Zo zie ik een paardje graag lopen met zijn hoofd. Net voor de loodlijn, achterhand erbij Lachen
Of is er iets fout aan de foto...
Hmm.. ik mag wel iets meegeven met mijn hand zie ik.. >;)

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:05

ziet er wel netjes uit maar de achterhand komt wel wat omhoog. foto's van dieren die goed gaan ken ik wel, ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in de theorie en ervaringen. Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:07

SuperPepeijn schreef:
ziet er wel netjes uit maar de achterhand komt wel wat omhoog. foto's van dieren die goed gaan ken ik wel, ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in de theorie en ervaringen. Lachen

Milka heeft dit altijd met haar achterbeentjes, kijk maar in mijn profiel. Komt ook een groot deel door de zware bak. Maar ze tilt haar benen altijd al erg hoog op. Of heb je het over haar kont Lachen
Als je het over haar kont hebt, hoe kan ik er voor zorgen dat ze zakt?
Of ben ik nu erg irritant Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:12

SuperPepeijn schreef:
zo kan het ook heel goed dat een paard dat voor de loodlijn loopt niet fijn bij elkaar is en als je hem dan iets sluit, waardoor hij achter de loodlijn komt, krijg je hem wel meer gesloten, waardoor je de impuls kan opbouwen.

mijn ervaring is meer nog dat ze zich voor die loodlijn in het zwaardere werk makkelijk wat sterk blijven maken. Door te vragen om extra na te geven voorkom ik dat ze zich vast zetten in de kaak. Vanuit die nageeflijkheid kun je verder gaan met sluiten, verzamelen en oprichten (in die volgorde) maar dan dus wel alleen vanuit die onvoorwaardelijke voorwaartse drang, anders heb je ze alsnog in de krul getrokken Haha!

Citaat:
wat ik hiermee wil zeggen is dat het mi niet zozeer belangrijk is waar het hoofd zich bevindt (hoewel ik streef naar voor de loodlijn, maar daar niet altijd aan kom) het belangrijker is dat een paard werkzaam en gesloten gaat en zo impuls kan opbouwen waardoor dat hoofd uiteindelijk weer voor de loodlijn komt, omdat het zich opricht.

belangrijkste test IMO is wat er gebeurt als je je hand opent. Volgen ze die mooi omlaag zonder van het achterbeen af te lopen, dan heb je ze lekker aan de gang.

En nog even een open deur: bij het ene paard is achter de loodlijn instellen wel een goed idee, bij de ander absoluut niet. Slagschip Raimaer moet ik niet te lang laten worden, Pablo kan dat wel hebben.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:20

dank je lielle voor de reactie. ik kan me wel aansluiten bij jouw ervaring.