Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Miffie schreef:K heb een nieuw hoofdstel gekocht en daar zit een sperriem aan! Nou zegt de één dat ik em er om moet laten en de ander dat ik em er af moet halen! En dus vroeg ik mij af wat is nou eigenlijk de functie van een sperriem?? En wanneer gebruik je deze wel of juist niet??
Er wordt zelfs uitgelegd over de nadelen van zo'n mooie onderlegde neusriem; wel eens over nagedacht?
De sperriem is goed als het paard zijn mond opent in het beginstadium van de training. Maar hij wordt in te veel gevallen gebruikt als een soort katrolsysteem om het paard te dwingen zijn mond toe te houden, kaak te spannen, en naar de harde teugelvoering te luisteren. De niewue neusriemen met dat niewu optreksysteem zijn daar het beste voorbeeld van. Ik vind het letterlijk de paard de mond toe snoeren, zodat de ruier geen moeite moet doen om een zachte hand te hebben en moet nageven. Want dit is toch zo vermoeiend voor sommigen. Bedankt voor de site, ik vind hem allesinds heel informatief!
Miffie schreef:Nou was ik vanavond aan het les geven en onze nieuwe pony is enorm voorwaards en luisterd niet zo denderend op been hulp en zit en moet dus echt met de teugels terug gehaald worden, is dan in dit geval juist wel de sperriem aan te bevelen??? of zijn er andere tips??
Miffie schreef:okee das logisch 4xq maar de kinderen die er op rijden zijn nog erg jong en het echte rijtechnische gedeelte krijgen zij niet voor mekaar. en onze kleine pony maakt daar graag gebruik van.
) maar wel effectief.
) Notenkraker (zoéén met een scharnier op het einde); halverwege dichtbinden met een touwtje en kijken hoe ver je hem open krijgt en een keer aan het einde dichtbinden en dan kijken hoever je hem open krijgt; en vergelijken of je het touwtje in het midden strakker moet aantrekken dan het touwtje op het einde om de notenkraker even ver open te krijgen ofzo.
Groetjes en succes ermee. Lusitana schreef:He, heb net met Theresa gemailed en ik ga dus echt vertalen. Gaat wel langzaam, vanwege mijn ziekte, maar het komt...