Wat is eigenlijk de functie van een sperriem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:20

he he.. het gaat nu weer de goede kant op.. in plaats van op mij afgeven omdat ik mijn mening geef.. blijkbaar zijn ze het er wel mee eens...

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 22:38

t gaat zeker de goede kant weer op klaske! En je mening geven is vrij toch??

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:33

ohw? volgens mij geld dat niet op bokt hoor.. lees maar eens terug

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:08

Blijven jullie wel ontopic dames?

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:22

Miffie schreef:
K heb een nieuw hoofdstel gekocht en daar zit een sperriem aan! Nou zegt de één dat ik em er om moet laten en de ander dat ik em er af moet halen! En dus vroeg ik mij af wat is nou eigenlijk de functie van een sperriem?? En wanneer gebruik je deze wel of juist niet??

Dat wordt veel gebruikt bij jonge paarden om hen zo het openen van de mond niet te leren. Ook kunnen ze hun bit niet zo makkelijk vastnemen omdat ze hun mond niet openkrijgen (kunnen ze ook moeilijker hun tong bewegen).

Greets RUDY

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:26

Uh ja.. hier spuit elf Knipoog

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/bridle.php

Op deze link wordt van alles uitgelegd over neusriemen, lage, hoge, gecombineerde...
Zéker de moeite van het vertalen waard!!!!!!! Er wordt zelfs uitgelegd over de nadelen van zo'n mooie onderlegde neusriem; wel eens over nagedacht?
Erg complete info en ik denk dat je hiermee (en met de 8 (?) pagina's vol reacties) voldoende moet hebben om doordacht te kiezen voor wel of geen neusriem/ sperriem.

Groetjes Esther

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:56

Mijn mening wordt in deze site bevestigd. Lachen De sperriem is goed als het paard zijn mond opent in het beginstadium van de training. Maar hij wordt in te veel gevallen gebruikt als een soort katrolsysteem om het paard te dwingen zijn mond toe te houden, kaak te spannen, en naar de harde teugelvoering te luisteren. De niewue neusriemen met dat niewu optreksysteem zijn daar het beste voorbeeld van. Ik vind het letterlijk de paard de mond toe snoeren, zodat de ruier geen moeite moet doen om een zachte hand te hebben en moet nageven. Want dit is toch zo vermoeiend voor sommigen. Bedankt voor de site, ik vind hem allesinds heel informatief! Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:28

Site van Theresa is overal toepasbaar Haha!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:38

Ja, heb eens de andere punten ook bekeken, en ze legt alles heel goed uit, met veel foto- verduidelijking. Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:38

Heeft er niet iemand zin om deze site te vertalen?? Haha!
Top-site, heeel informatief, en zo leer je nog eens wat he... Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:27

Hm, misschien is het wat voor mij, ben tenslotte al 25 jaar vertaler van in engels geschreven artikelen over paarden... Zal haar een mail sturen.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:48

Lusitana schreef:
Hm, misschien is het wat voor mij, ben tenslotte al 25 jaar vertaler van in engels geschreven artikelen over paarden... Zal haar een mail sturen.

nou eh als jem mij ook zou willen sturen graag!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:50

Miffie schreef:
Nou was ik vanavond aan het les geven en onze nieuwe pony is enorm voorwaards en luisterd niet zo denderend op been hulp en zit en moet dus echt met de teugels terug gehaald worden, is dan in dit geval juist wel de sperriem aan te bevelen??? of zijn er andere tips??

En wat denken jullie wel of niet doen bij deze pony???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:52

Miffie schreef:
En wat denken jullie wel of niet doen bij deze pony???

Het probleem heeft niks met tuig te maken, maar is puur rijtechnisch.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:57

okee das logisch 4xQ maar de kinderen die er op rijden zijn nog erg jong en het echte rijtechnische gedeelte krijgen zij niet voor mekaar. en onze kleine pony maakt daar graag gebruik van.

Dus mijn vraag is eigenlijk: is in zon geval dan de sperriem niet vriendelijker voor deze pony??
uiteraard geen strakke sperriem maar gewoon ff t feit dat ie er aan zit.
Laatst bijgewerkt door Miffie op 18-11-04 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:04

Miffie schreef:
okee das logisch 4xq maar de kinderen die er op rijden zijn nog erg jong en het echte rijtechnische gedeelte krijgen zij niet voor mekaar. en onze kleine pony maakt daar graag gebruik van.

Gaat ie met sperriem, of zelfs grove hulpteugels niet persé minder doen - eerder agressiever reageren.
Kinderen en dieren zijn altijd een moeilijke combi (vooral voor de dieren...). Ze zouden les aan de longe moeten krijgen, maar daar zijn ze mogelijk nog wat te jong voor (?).
Alleen super goedmoedige paarden zijn hiervoor te ge- (lees: mis-) bruiken. Dat is dan veilig voor de kinderen. Wel zielig voor die brave ponies... Verdrietig

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 00:06

tja idd! maar t werkt dus niet verlichtend aldus jou??
okee dan laat ik het zo.(de sperriem er af dus)
Enneh nog tips waar door een kid snapt hoe hij een pony terug moet nemen zonder teugels???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:11

Door het te doen.... Dus zet het op een braaf paard aan de longe, geen teugels naar het bit, hooguit naar het hoofdstel, liever nog een riem om de hals als houvast. Zo leren eerst op stem, later op zit (lang maken + uitademen) terug te rijden. Kind moet wel meewerken, en instructie pedagogisch genoeg zijn....

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:28

Als het hek hoog genoeg is, hoeven ze alleen maar rechtdoor te sturen. Tong uitsteken

Nee, uhm. Nog even over die neusriem; ik ben vast heel vervelend, maar heb je al aan een lage neusriem gedacht? Is niet meer in en hip vandaag de dag (en nee, ik ben géén 65+ Clown ) maar wel effectief.
Volgens mij hoef je die ook minder strak te doen dan een hoge neusriem omdat de lage verder van het gewricht/ draaipunt afzit; draaipunten, hefbomen.. natuurkunde is dat. (natuurkunde-genietje in de buurt die dit zou kunnen bevestigen???)

Kun je het niet bij een notenkraker uitproberen? (ik verzin ze hier ter plekke hoor, maar je weet nooit *LOL* ) Notenkraker (zoéén met een scharnier op het einde); halverwege dichtbinden met een touwtje en kijken hoe ver je hem open krijgt en een keer aan het einde dichtbinden en dan kijken hoever je hem open krijgt; en vergelijken of je het touwtje in het midden strakker moet aantrekken dan het touwtje op het einde om de notenkraker even ver open te krijgen ofzo.

Nu een beetje te laat om uit te proberen. Dromen Groetjes en succes ermee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:18

He, heb net met Theresa gemailed en ik ga dus echt vertalen. Gaat wel langzaam, vanwege mijn ziekte, maar het komt...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:09

Lusitana schreef:
He, heb net met Theresa gemailed en ik ga dus echt vertalen. Gaat wel langzaam, vanwege mijn ziekte, maar het komt...

OK dan!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:52

Lusitana schreef:

Dat is geweldig!!
Lusitana, kun je aan Theresa vragen of de nederlandse versie er gewoon bij haar bij kan?? Dat ze op de index een knopje 'dutch' zet ofzo? Haha!
Of moet ie op een nwe site? Ik kan dan wel iets aanmaken op geocities.com ofzo, want op onze eigen server is geen optie.. Die staat al zo vol...(met onze eigen website dus, Club RentaDabo) Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:23

Het komt inderdaad gewoon op haar site met knopje Nederlands... Ze is ook in overleg over een boek, maar da´s lastig vanwege copyrights van de foto´s...
Sorry dat we even een beetje off-topic gaan, maar het is wel belangrijke info.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 00:36

echt helemaal of topic ist toch ook weer niet?? t gaat over t vertalen van een stukje dat gaat over de neusriem en dergelijke, dus nog steeds beetje ontopic. Knipoog Haha!

laat je ons t weten wanneer t stukje af is???
enneh neem de tijd maar hoor Lusitana, haastige spoed is zelden goed toch???

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:04

Als je de sperriem er af haalt, weet je wat de functie ervan is.
Toen ik de eerste keren zonder sperriempje reed, deed mijn paard voortdurend zijn mond open (vandaar ook 'sper....').
Nu is hij eraan gewend om zonder te rijden en doet hij ook veel minder zijn mond open (heel soms nog wel, maar dat is voor mij niet storend..)