ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:17

Wat ik ook nu weer lees door het verhaal van woestein, is dat deze nooit fatsoenlijke les hebben gehad. (en nee een gp amazone hoeft niet direct goede les te kunnen geven)
Nu krijgen ze wel les waar aan de basis word gewerkt en is er ineens sprake van iets revolutionairs.
En ja, als je zo nooit les hebt gehad, is dat het ook

echter zijn er gelukkig nog wel instructeurs die op rechtrichten letten, takt letten enz voor ze aan bv een travers beginnen, dus stuit je niet zomaar op verzet, heb je ook geen slof ed nodig.

ik heb in mijn verleden allen maar les gehad waar daarop gelet werd.
En gelukkig meerdere met mij en ik denk dat deze personen nog steeds niks revolutionairs lezen.
een paar andere trainigsdingen, maar dat heb je ook als je van instructeur veranderd.
Want ik heb van alle instructeurs die ik ooit gehad heb, wat geleerd.
Maar omdat revolutionair te noemen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:24

Lovely schreef:
Dat snap ik ook niet SP, waarom zo moeilijk doen als het gegarandeerd werkt op ieder paard??
Wat mij betreft mag Carole ook naar mij toe komen als ze haar methode zo graag wil demonstreren.

het is nog de vraag wíe er hier moeilijk doen... maar je 2e zin opent weer een deur.

de vraag is ook waarom met schriftelijk bewijs moet kunnen leveren voor iets wat in de praktijk gebeurd? Niet alles is altijd met pen en papier uit te beelden. Toen mij werd geprobeerd uit te leggen, voor ik überhaupt nog aan het idee dacht om in contact te komen met A8H, dacht ik ook "oh ja maar dat is toch simpel van achter naar voren rijden? Dat hoort iedereen zo toch te leren?"
Pas toen een stalgenoot al een tijd stage liep bij carole ben ik voor háár daar eens gaan kijken, omdat ik het leuk vond om te zien wat voor stage ze daar liep.
Toen ik A8H aan het werk zag werd me duidelijk dat er inderdaad een stukje meer was wat bijna niemand d'r na kan doen. wat ik bedoel is dat iedereen haar trainingsmethode kan beoefenen of leren maar wat ze zelf doet is maar voor een enkeling weggelegd. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:26

Als niemand het haar na kan doen, laat die clinic en die lessen dan ook maar zitten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 12:13

Lov, wees nou eens een keer objectief........iedereen kan dat leren. Maar wat Pellie zegt is dat er altijd baas boven baas mensen zijn. Jou paard kan heel veel baat hebben bij die methode en jij kan dat samen met je paard goed doen.
Ik kan zelf meer zo is gebleken, maar daar voel ik me niet schuldig over en daar zal ik me ook niet schuldig over gaan voelen.
Jij bent toch ook geen Anky, misschien kan je dan beter ook stoppen met rijden........Daar meen ik natuurlijk niets van want iedereen beleeft op zijn eigen manier oplezier aan het paardrijden! Maar jouw reactie lijkt mij daarom niet helemaal juist Lov.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 12:16

Sp iets uitleggen en dat dan ook kunnen begrijpen zijn 2 verschillende dingen. Maar zoals ik je al eerder heb gezegd: je bent zo achterdochtig dan geloof je het toch gewoon niet! Je neemt van niemand iets aan, niet van mij maar ook niet van de mensen die wel ervaren hebben wat ik bedoel. Die acht je dan voor het gemak dan maar weer "misschien niet deskundig" Zo kom je natuurlijk nooit verder. Ik zou zeggen wacht gewoon tot de clinic.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:19

runningkawa schreef:
Wat ik ook nu weer lees door het verhaal van woestein, is dat deze nooit fatsoenlijke les hebben gehad. (en nee een gp amazone hoeft niet direct goede les te kunnen geven)
Nu krijgen ze wel les waar aan de basis word gewerkt en is er ineens sprake van iets revolutionairs.
En ja, als je zo nooit les hebt gehad, is dat het ook

Dat zijn dus jouw woorden over het nooit fatsoenlijk les hebben gehad..
De GP amezone waar ik het over heb wordt om haar manier van les geven op handen gedragen door vele mensen, alleen paste het niet in mijn visie (een paard moet voorwaarts willen en niet enkel maar met zijn neusje over de grond lopen..)
Heb vaak en eigenlijk altijd wel aan de basis gewerkt..alleen ja ik rij nu voor het eerst in mijn leven in de wedtrijdsport ben nog maar b+9 (waarvan er wel 2 keer een proef met 2 winstpunten bij zat dus zo slecht zal de jury die basis wel niet gevonden hebben..)...en dan ook nog eens op een Haflinger
Dus ik zal verder maar niet oordelen over al die ruiters die rijden op hun rijpaarden..
En als je mijn verhaal goed lees zal ik echt niet zomaar iemand op handen dragen..
Het werkte gister gewoon bij Woes en DAT vindt ik belangrijk..

Citaat:
echter zijn er gelukkig nog wel instructeurs die op rechtrichten letten, takt letten enz voor ze aan bv een travers beginnen, dus stuit je niet zomaar op verzet, heb je ook geen slof ed nodig.

Nou dan kun je dus neem ik aan ook bij A8H kijken en evt zelfs een lesje bij rijden want die let ook daar alleen maar op..(+ natuurlijk de balans)

Citaat:
ik heb in mijn verleden allen maar les gehad waar daarop gelet werd.
En gelukkig meerdere met mij en ik denk dat deze personen nog steeds niks revolutionairs lezen.
een paar andere trainigsdingen, maar dat heb je ook als je van instructeur veranderd.
Want ik heb van alle instructeurs die ik ooit gehad heb, wat geleerd.
Maar omdat revolutionair te noemen?

Daarom sta ik open voor vele dingen, als er maar geen Anky achter staat.
En nogmaals ik draag nooit iemand op handen. (kan mijn rugje niet aan Haha!)

Als iemand mij kan les geven en kan laten voelen hoe iets werkt en hoe iets moet voelen dan probeer ik dat en ik ben geen ruiter die de top wil berijken maar een ontspannen op eigen benen lopend paard die heel veel plezier heeft in het werk.
Er zijn vele wegen naar Rome en ik sla nu deze weg in, dat is het leven keuzes maken hoord daarbij, en ik zie wel waar de weg eindigt of doorgaat.
(sorry voor het offtopic gaan maar het moest er even uit.)
Maar nu allemaal weer even ontopic.

Eerst balans dan oefeningen rijden of oefeningen rijden om balans te krijgen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 12:20

Sp iets uitleggen en dat dan ook kunnen begrijpen zijn 2 verschillende dingen. Maar zoals ik je al eerder heb gezegd: je bent zo achterdochtig dan geloof je het toch gewoon niet! Je neemt van niemand iets aan, niet van mij maar ook niet van de mensen die wel ervaren hebben wat ik bedoel. Die acht je dan voor het gemak dan maar weer "misschien niet deskundig" Zo kom je natuurlijk nooit verder. Ik zou zeggen wacht gewoon tot de clinic.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:24

iemand die tot voor kort verkeerd les genoten heeft, kan ik niet deskundig genoeg noemen mij hierin te adviseren. dat ik niet zomaar iets aanneem, zo zit ik nou eenmaal in elkaar. dat heeft volgens mij niets met achterdocht te maken, maar gewoon met gezond verstand.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 23-07-04 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:25

A8, je bent van harte welkom bij mij op stal om het te komen laten zien hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:27

ja het zijn mijn woorden idd dat je dan nooit goede les hebt gehad, want dan had je leren rechtrichten enz. enz

En al word iemand op handen gedragen, zegt mij niks over haar kwaliteiten, maar meer over domme aanhangers.
Wat denk ik juist veel gebeurt met de Anky methode, want zij is kampioen dus haar methode is goed.
Ik denk zeker dat haar methode werkt, bij bepaalde paarden en bij bepaalde ruiters, maar dus niet bij iedereen, dus er blind achteraan hobbelen is dus erg naief.

Verder veroordeel ik je niet dat het bij aqua goed ging
geweldig zeg ik dan, heerlijk, daar doen we het voor.

maar het revolutionaire mis ik gewoon.

mijn instructrice zegt bij iets waar ik niet uitkom, doe dat eens en hup mijn paard voert het uit, gewoon omdat het dan logische hulp is en ik tegenstrijdige hulpen zat te geven.
Dus ook dan ervaar ik meteen wat goed en fout is en ja, dat is heerlijk, maar niet revolutionair.

Tot ik hier andere dingen lees dan tot nu toe, denk ik nog steeds dat aqua fijn les kan geven, maar alleen geen revolutionaire toegevoegde waarde heeft bij mensen die het geluk van een goede instructie hebben al hadden.
Natuurlijk zal ik zeker weten wat van haar op steken, maar dat doe ik bij elke instructeur, niet omdat die instructeur revolutionair is...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 12:29

Er zijn al meerder mensen geweest SP, maar nogmaals laat het rusten en wacht gewoon tot de clinic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:11

Die clinic zou nog wel eene heel lang op zich kunnen laten wachten. A8 heeft me inzicht gegeven in haar gezondheidstoestand en dat kan een bijzonder langdurig proces worden.

Ondertussen heeft A8 me wel aangeboden om bij me langs te komen om e.e.a. te laten zien/voelen waarbij een kleine delegatie welkom is.

Toch zal ik hier geen gebruik van maken. Mijn paard staat volop in training en ik ben uiterst tevreden over de gang van zaken. Ik wil mijn paard niet aan een dergelijk experiment onderwerpen. Ik heb nl. nog geen enkel idee wat ik mag verwachten en hij is me bijzonder dierbaar.

Maar misschien zijn er Bokkers die daar wel voor open staan en misschien is A8 ook wel genegen om bij andere Bokkers langs te komen. Ik wil het heel graag een keer zien en daarna kan ik pas besluiten of ik mijn paard daaraan onderwerp.

Het is jammer dat Creil in zo'n vreselijke uithoek ligt, anders was ik al lang een keer bij je langs gekomen Carole.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:23

jippie, creil ligt juist ontzettend centraal van alles in nederland. midden in de polder, beter kun je het niet hebben!

Citaat:
Toch zal ik hier geen gebruik van maken. Mijn paard staat volop in training en ik ben uiterst tevreden over de gang van zaken. Ik wil mijn paard niet aan een dergelijk experiment onderwerpen. Ik heb nl. nog geen enkel idee wat ik mag verwachten en hij is me bijzonder dierbaar.

ik vind het jammer dat je d'r trainingsmethode zo negatief labelt. ik weet dat mijn woorden niet gelden maar je kunt van mij aannemen dat er geen enkel paard er minder van wordt, alleen beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:00

Kristus zeg, als je goed leest dan staat daar dat Jippie liever niet meedoet aan een dergelijk experiment. Ze zegt nergens dat het slecht zou zijn voor het paard.

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:52

Woestein, heb je soms les gehad van Carmen Grondsma?

Dan mag je blij zijn dat je het licht hebt gezien en daar vertrokken bent.
Man wat een rare manier van rijden is dat, als je een stofzuiger met sloffende achterhand op concours ziet kunt je wel een wedje leggen dat het een leerling van haar is.
Niet echt klassiek in mijn ogen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:11

A8h ik ben nog steeds wel benieuwd hoor, ik heb al een aantal maanden geleden aangegeven dat ik graag een keer kom als je in de buurt bent.

Overigens hoe zit het met de changementen, als je daar iets in kan betekenen laad ik Max op de trailer en kom naar je toe . Max en ik hebben geen moeite om eens op een andere manier te trainen, erger nog, Max wordt getraind door 2 amazone's die toch ieder hun eigen 'maniertjes'hebben. Ik heb niet het idee dat dat een negatieve invloed heeft maar ik kan me wel voorstellen dat Jippie daar anders over denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:18

@Pellie, ik begrijp niet wat jij als negatief leest. Ik zal nooit zo maar allerlei dingen op mijn paard uitproberen zonder eerst grondig te weten wat ik er van kan verwachten en voordat ik me er goed in verdiept heb. Voorlopig snap ik helemaal nog steeds niets van de A8 methode. Ik vind het wel heel aardig van Carole dat ze het aanbiedt. En ik weet ook zeker dat wanneer ze zich in mijn positie verplaatst, ze kan begrijpen waarom ik haar aanbod af sla.

Creil is voor mijn nog altijd 120 km van huis en anderhalf uur reizen. Misschien ben ik dan een boerentrien maar ik vind dat ver.

Maar dat neemt allemaal niet weg dat ik dolgraag een keer zou zien hoe Carole werkt. Dus als ze eens in de buurt ik kom ik graag langs om te kijken. En ik bennog steeds graag bereid die demonstratie van Tyrza en Carole te organiseren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 20:55

Jippie ik respecteer jouw liefde voor je paard. Maar het is geen expiriment hoor. Je moet het zien als een aanvulling op alle trainingsmethodes die er zijn, wat ik eerder ook al aan Tyrza heb geschreven. En Pellie heeft helemaal gelijk, het is zo'n natuurlijke trainingsmethode met veel respect en zonder dwang!! Ik heb het ook ervaren aan de paarden, die doen nooit wat als ik erop stap. Dus paarden die vaak bokken of uitbreken en niet nageeflijk willen zijn bij hun eigenaren zijn dat zonder sporen, zweep en dwang bij mij niet. Ze accepeteren mij als wild vreemde dus zomaar. Maar nogmaals voor mensen met liefde voor hun paard heb ik respect.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 21:05

Ok RK. dank je. Het is jouw goed recht om iets niet revolutionair te vinden. Alleen ik en de mensen die ik geholpen heb, vinden het wel revolutionair. Simpel omdat ze met hun problemen vaak al overal zijn geweest en dus ook al van alles en iedereen hebben geprobeerd.
Het maakt mij niet uit even goede vrienden. En als ik een keer bij je kom, dan kunnen we kijken of ik nog iets kan toevoegen bij de draf van Kawa. Lukt dat is het toch mooi meegenomen...

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:44

SuperPepeijn schreef:
het is een verkeerde aanname dat ik me dan laat beinvloeden ylva Knipoog . het begint er wel een beetje naar te ruiken als iets niet in het openbaar uitgelegd kan worden en alleen prive.

Als jij je niet laat beïnvloeden wie dan wel? Wat is dan de juiste aanname?Ik dacht dat het gevoel van indoctrinatie bij jou omhoog kwam bij een privésituatie, maar als het niet op jou slaat bedoel je misschien dat je verwacht dat je medebokkers minder sterk in hun schoenen staan.... In dat geval is het jammer dat je zo weinig vertrouwen hebt in je medebokker.

Ik vind het in het algemeen een beetje kromme conclusie dat de mensen die bij A8 terecht komen allemaal verkeerd les hebben gehad. Tien tegen een dat jullie ongelovigen diezelfde instructie genieten. Per slot van rekening kan je pas concluderen dat je instructie "fout" was op het moment dat je goed les krijgt. Wat uiteraard niet gebeurd als de A8 methode zo hardnekkig afgezworen wordt.
Mijn instructrice rijdt Z2 en mijn instructeur lichte tour vooral die laatste heeft toch even iets meer gepresteerd dan de gemiddelde instructeur. Maar ja, je kan alles natuurlijk als nietszeggend en onbelangrijk van de hand doen als de informatie toevallig niet goed uitkomt....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:54

pas nu vertel je iets over je achtergrond ylva, nu weet je misschien gelijk waarom lovely ernaar vroeg.

het is idd een kromme conclusie die je trekt want zo is het niet geformuleerd. je doet je best a8 te helpen, maar je bereikt het tegenovergestelde met je opmerkingen in dit topic en door je ongenoegen te uiten als iemand niet direct in je straatje praat.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:06

Schijnheilig Ik ga stug even door over de balans..
Volgens mij (heb er na mijn stukje even over zitten broeden) heb je een stuk balans nodig om bep. oefeningen te doen, maar dmv die oefeningen wordt de balans steeds beter.
Zoals altijd, kan het 1 niet zonder het ander...

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:07

Ik vind mijn achtergrond nog steeds niet relevant mbt lov haar vraag SP.
En de formulering was wel degelijk als zodanig; "(en nee een gp amazone hoeft niet direct goede les te kunnen geven)" Ligt het aan mij of wordt daarmee aangegeven dat het niveau van de instructie niets zegt, en dat terwijl enkele pagina's terug juist zoveel belang werd gehecht aan het niveau.
Mij doel is niet het helpen van A8, maar van de mensen en hun paarden, die baat kunnen hebben van haar methode. Van ongenoegen is van mijn kant geen sprake, om eerlijk te zijn kan ik intens genieten van een goede discussie. Jaknikkers dragen nou niet echt bij aan het voortbestaan van een discussie, in jou geval is het krijgen van gelijk geloof ik wel belangrijk, misschien dat je het ongenoegen waarover je spreekt meer bij jezelf moet zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:18

ylva schreef:
Ik vind het in het algemeen een beetje kromme conclusie dat de mensen die bij A8 terecht komen allemaal verkeerd les hebben gehad. Tien tegen een dat jullie ongelovigen diezelfde instructie genieten. Per slot van rekening kan je pas concluderen dat je instructie "fout" was op het moment dat je goed les krijgt. Wat uiteraard niet gebeurd als de A8 methode zo hardnekkig afgezworen wordt.

De meeste mensen die reageren zijn toch wat serieuzer bezig, daarom kunnen ze ook inhoudelijk ingaan op de materie. Door dit weer zo hard te stellen neem je de Bokkers die hier reageren niet serieus. Die attitude bespeur ik in veel A8 topics en dat levert ook steeds weer die ergernis en irritatie op. Je moet mensen in hun waarden kunnen laten Ylva, anders luisteren ze niet meer naar wat je wilt verkondigen en wordt je bij voorbaat al verguist, en dat heb je in dit geval dan puur aan jezelf te wijten. Dat zou toch jammer zijn.....

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:29

Citaat:
het is raar dat je zo intens kan genieten van een discussie terwijl ik van jou alleen drogredenaties en beschuldigingen lees, zoals je tyrza beschuldigd van nooit een recht paard gevoeld te hebben, terwijl je haar niet eens kent en mijn zinnen dermate uitv erband haalt.

Je vindt het vast niet erg dat ik bij deze even je zojuist gezonden PB openbaar maak. Ik kan de drogredenatie niet ontdekken, misschien dat je zo vriendelijk wil zijn deze voor me op te zoeken.
Verder heb ik niemand vals beschuldigt. Mijn aannames zijn algemeen bedoelt en geschreven, ik heb nergens de naam van Tyrza genoemd of naar haar verwezen en ik betreur het dan ook dat ik hiervan beschuldigt word. Sterker nog, Tyrza is juist een van de weinige die daadwerkelijk objectief kijkt naar de methode van A8 en haar respecteert, als ik al iemand zou willen kwetsen of beledigen zou zij de laatste zijn.
Als mensen mijn algemene redenaties en aannamens persoonlijk opvatten omdat ze zich aangesproken voelen kan ik me daar niet voor verantwoordelijk voelen.
Verder probeer ik je zinnen juist goed te interpreteren ipv ze uit hun verband te halen, ik betuig toch niet voor niets mijn spijt wanneer ik je verkeerd heb begrepen. Ik vind het jammer dat je dit alles zo persoonlijk opvat en hoop dat we deze discussie morgen wat minder emotioneel kunnen voortzetten.