Dipje met rijden, slof gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:39

Het ding is er uberhaupt niet voor uitgevonden dus je hoort hem gewoon niet zo te gebruiken!!! Dan kun je hem er beter af laten ja. Voor de rest zie mijn reactie hierboven.

markie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:43

waar dan wel voor

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:45

Justy schreef:
Markie, niet iedereen gebruikt een slof om zijn paard de kop naar beneden te krijgen, of nageeflijk zo je wil.... Dan ben je idd verkeerd bezig..... Het is in dit topic al een keer of 30 gezegd: Een slof om te begrenzen in geval van nood, een stukje extra controle bij een heftig paard.... NIET om die kop in de krul te krijgen nee...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:55

hoi, ik heb mijn vorige paard (15 jaar toen ik er kreeg) met behulp van de slof leren rond lopen, onder begeleiding... eerste paar keer nodig gehad daarna nooit meer. .. ik ben van mening dat het best kan helpen maar dat je wel moet proberen hem er vanaf te rijden dus niet constant druk op je slof maar proberen haar op je eigen teugels te laten lopen (dus je eigen teugels onder en slof boven dan heb je het meest druk op je gewone teugels), als je merkt dat ze nageeft meer lengte in de slof geven, merk je dat ze weer sterk word hem er weer even bij pakken..als het goed is heb je dan aan het einde van je rijden hem helemaal niet meer nodig.. *LOL*

markie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:56

Dan kan je net zo goed een tiedeman gebruiken.
Maar laten we er maar over op houden dit heeft toch geen zin.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:01

thiederman dwingt zijn paard zijn hoofd altijd naar beneden te houden...(als je hem erg strak doet) slof dus niet die kun je loslaten wanneer je hem niet nodig hebt.. ik rijd ook een paard en daar werkt een thiederman goed bij ja. alleen dat laatste stukje voor de nageving moet je zelf doen.. bij de slof heb je een steuntje..maar heb maakt mij verder niet uit , ik zeg alleen mijn mening

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:03

Tja, mijn mening is dat je nageeflijkheid niet af kunt dwingen met een teugeltje extra, maar dat je dat rijtechnisch moet oplossen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:06

Dat is mijn mening ook Justy Haha!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:12

Typisch Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:26

Helemaal eens weer eens, Justy en RK

Maar goed, waarom heet dat ding 'slof'? Omdat je het gebruikt om een heftig paard aan het sloffen te krijgen Verward
Het engelse drawrein geeft naar mijn mening beter aan hoe deze teugel over het algemeen gebruikt wordt.
Weet iemand hoe ze het in Duitsland noemen? En heeft Belgie er een eigen naam voor? De belgen zijn vaak zo lekker beschrijvend...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 00:29

Heb altijd geleerd:

Fout slof gerbuik: Ruiter rijd met veel druk op de slofteugel en heeft daar meer contact mee dan met de gewone teugel, ook het voorwaarts drijven ontbreekt.
Gevolg: paard ontwikkeld een onderhals (heeft bijna geen bespiering in de bovenhals) en zal bijna niet met een ontspannen meegaande hand neerwaarts gereden kunnen worden, ook druk hij de rug weg en is de achterhand er niet bij, loopt dus ook sterk op de voorhand.

Goed slof gebruik: Ruiter rijdt met geen druk op de slof teugel (hangt zelfs in een boogje) en werkt alleen maar in wanneer het paard het hoofd te hoog brengt en een voorwaartse beenhulp/ophouding er niet tijdig kan zijn, ook met bepaalde nieuwe oefeningen kan de slof op dat moment "handig" zijn om het paard niet de rug weg te laten drukken om er zo onderuit te kunnen.
Gevolg: paard ontwikkeld op de juiste plekken in de hals/rug/achterhand spieren.

Ik ben er mee eens dat elk hulpmiddel een tijdelijk hulpmiddel is en alleen maar tijdelijk gebruikt mag/kan worden, maar als je even niet goed in je vel zit en je paard doet het hoofd omhoog en drukt zijn rug weg dan is een slof voor mij een goed hulpmiddel.

Als ik naar de hals van Woestein kijk (en de achterhand/rug) kan ik er alleen maar uit opmaken dat ik op de "juiste" manier met slof rijdt, ook heb ik enkel druk op de slofteugel als hij in protest komt en zijn hoofd omhoog doet.

Ik bezit helaas niet zulke goede rijkunsten (en met name een rug) dat ik mijn paard er altijd erdoorheen krijg met enkel een zit/been/teugelhulp en af en toe heb ik dus een hulpteugel nodig.

In iedergeval weet Woes weer wie er beslist welke kant we opgaan en heb ik dat zonder slof afgelopen maandag opgelost.

(sorry voor wederom een lang verhaal..)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:33

Ik heb deze week voor het eerst in 10 jaar ofzo weer een slof gebruikt.
(heb er speciaal weer 1 moeten kopen)
En dat was geen overbodige luxe.
Mijn 4 jarige is druk en lastig en schrikt elke keer lomp (halve slag omdraaien en rennen), misschien mijn eigen schuld, maar ik zat er wel mee.
Die slof eraan geknoopt en daardoor ben ik hem net even voor als hij een halve slag wil omdraaien. Na 10 minuutjes houdt hij ermee op, dan heb ik hem niet meer nodig en hangt dus in een boogje.
Ik heb ook geen problemen met "z'n kop in de krul" Ik denk dat ik dit nog even volhoud en dan volgende week krijgt hij ook een maand vakantie en dan kijk ik wel weer eens verder.

DeeSjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:30

Woestein schreef:
Heb altijd geleerd:

Fout slof gerbuik: Ruiter rijd met veel druk op de slofteugel en heeft daar meer contact mee dan met de gewone teugel, ook het voorwaarts drijven ontbreekt.
Gevolg: paard ontwikkeld een onderhals (heeft bijna geen bespiering in de bovenhals) en zal bijna niet met een ontspannen meegaande hand neerwaarts gereden kunnen worden, ook druk hij de rug weg en is de achterhand er niet bij, loopt dus ook sterk op de voorhand.

Goed slof gebruik: Ruiter rijdt met geen druk op de slof teugel (hangt zelfs in een boogje) en werkt alleen maar in wanneer het paard het hoofd te hoog brengt en een voorwaartse beenhulp/ophouding er niet tijdig kan zijn, ook met bepaalde nieuwe oefeningen kan de slof op dat moment "handig" zijn om het paard niet de rug weg te laten drukken om er zo onderuit te kunnen.
Gevolg: paard ontwikkeld op de juiste plekken in de hals/rug/achterhand spieren.

Ik ben er mee eens dat elk hulpmiddel een tijdelijk hulpmiddel is en alleen maar tijdelijk gebruikt mag/kan worden, maar als je even niet goed in je vel zit en je paard doet het hoofd omhoog en drukt zijn rug weg dan is een slof voor mij een goed hulpmiddel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:47

ja woestein helemaal mee eens!! dat probeerde ik ook te zeggen ...bij goed gebruik is het of en toe een handig hulpmiddel...

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:03

randie schreef:
thiederman dwingt zijn paard zijn hoofd altijd naar beneden te houden...(als je hem erg strak doet) slof dus niet die kun je loslaten wanneer je hem niet nodig hebt.. ik rijd ook een paard en daar werkt een thiederman goed bij ja. alleen dat laatste stukje voor de nageving moet je zelf doen.. bij de slof heb je een steuntje..maar heb maakt mij verder niet uit , ik zeg alleen mijn mening

een slof kun je wel een paard zn rug mee naar de klote helpen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:04

klopt ben ik mee eens als je het verkeert gebruikt..dus doe het onder deskundige begeleiding

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:05

Justy schreef:
Tja, mijn mening is dat je nageeflijkheid niet af kunt dwingen met een teugeltje extra, maar dat je dat rijtechnisch moet oplossen...

het wat gek... zo dacht ik er ook over!

we zullen wel gek zijn Tong uitsteken

en ik ben inderdaad ook van mening dat we hier beter mee kunnen stoppen, het heeft geen nut Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:18

Het paard in kwestie staat nu lekker te genieten op de wei, dus misschien als ze terug is, is ze lekker los en ontspannen! Misschien was dat wel de oorzaak.. Even een tijd ertussen uit..

Ik denk dat 15 paarden alleen op de slof misschien een beetje overdreven was, er zijn idd wel 's mensen op stal geweest die alleen de slof gebruikt hebben, waaronder een Z ruiter (ik zag dat er over het niveau gesproken werd..)

Ik heb ook les van dezelfde instructrice en rijd soms ook wel 's met hulpteugel, maar ik mag hem dan van haar alleen in laten werken als mijn pony haar hals naar voren brengt, dus ze kan gewoon zo hoog lopen als ze wil zolang ze maar niet met haar hals vooruit gaat lopen!
Dus als ik met hulpteugels rijd dan wordt ze ook niet in de krul getrokken.
Het gaat er dan meer om, dat ze een beetje bij elkaar loopt, want als ze dan zo uit elkaar loopt is ze niet aan mijn been waardoor ze dan constant struikelt..
Gelukkig gaat het inmiddels een stuk beter, heb nu ook een ander bit (zachter!! dubbelgebroken met bol tussenstuk) dus ik gebruik nu in hele extreme situaties een hulpteugel erbij! (Had vandaag ook een hele extreme situatie en toen heb ik dus een halsverlenger erbij gepakt na anderhalf uur heel rustig te blijven en niet boos te worden, de halsverlenger toen heel los gezet dat ie echt bijna niet inwerkte.http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=258463 zoals op die foto's...
Toen 2 rondjes gedraafd en even gegalopeerd op beide handen en daarna gelijk gestopt dus in totaal misschien 5 tot 10 min ermee gereden.

Ik vind alleen op slof rijden eerlijk gezegd ook niet kunnen... Ik vind dat je altijd moet proberen het eerst zelf op te lossen ook al hangt er een hulpmiddel aan en als je alleen op slof rijdt dan kan dat dus niet...

Maar je hebt nou eenmaal mensen die meer geduldig zijn dan anderen...

Zo zijn er ook veel mensen die pakken er niet eens een hulpteugel bij, die zetten hun paard gelijk te koop!

Mijn mening is dus, je kan soms best een hulpteugel erbij pakken zolang je nog maar wel alles zelf doet en de hulpteugel echt alleen inwerkt wanneer het echt nodig is!

ikkeneini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:56

Hee Tinka

er hebben al veel mensen gereageerd en die hebben al heel wat goede dingen gezegd. Ik kan je wel uit eigen ervaring vertellen dat mijn arabiertje veel toegeeflijker is geworden, maaaar je moet wel heel goed weten hoe je met de slof moet rijden anders maak je het probleem alleen maar erger

Probeer 't eerst zonder slof, lukt het niet pak dan de slof er eens bij en doe 'm meteen weer af wanneer je tevreden bent. Verwacht geen grote veranderingen en verwacht ook zeker niet dat het snel veranderd want het duurt wel even voordat het beter gaat. En probeer je rijstijl aan te passen zodat je ook zonder slof leert hoe je je pony op een goede manier voorwaarts- neerwaarts leert rijden. Een slof kan daar op sommige momenten een goede hulpteugel bij zijn, ze zijn er niet voor niks maar hebben een belangrijke handleiding willen ze een goede werking en een goed resultaat geven!

Bij mij heeft het gewerkt, hoop dat het jou en je pony ook helpt, rijden moet wel leuk blijven natuurlijk! OK dan!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:07

Ze zeggen altijd alleen mensen die goed kunnen rijden mogen een slof gebruiken. MAAR mensen die goed kunnen rijden hebben hebben hem niet nodig!!..... Stoom uit je oren

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:59

Zo is het Haha!

Een slof wordt er gewoon aangegooid waar de ruiter tekort komt. Dat is dus niet de bedoeling, want je moet toch dan juist je vaardigheden ontwikkelen??
Ieder paard is gewoon zonder slof goed te rijden. Misschien niet door íedereen, maar daar kom je weer op de tekortkomingen van de ruiter..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:42

Ik zou ZEKER niet met een slof rijden, het lijkt dat je paard beter loopt maar het kan gewoon niet anders.

ik zou ze gewoon lang genoeg losrijden en vooral geen slof gebruiken. Ik vind de slofteugel een marteltuig, er is veel te veel druk in de mond. Een gogueteugel is veel zachter en misschien een betere oplossing

sofie

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:16

Dit is een heel oud topic Lachen. Ik zet een slotje Lachen.