Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Justy schreef:Markie, niet iedereen gebruikt een slof om zijn paard de kop naar beneden te krijgen, of nageeflijk zo je wil.... Dan ben je idd verkeerd bezig..... Het is in dit topic al een keer of 30 gezegd: Een slof om te begrenzen in geval van nood, een stukje extra controle bij een heftig paard.... NIET om die kop in de krul te krijgen nee...
.. ik ben van mening dat het best kan helpen maar dat je wel moet proberen hem er vanaf te rijden dus niet constant druk op je slof maar proberen haar op je eigen teugels te laten lopen (dus je eigen teugels onder en slof boven dan heb je het meest druk op je gewone teugels), als je merkt dat ze nageeft meer lengte in de slof geven, merk je dat ze weer sterk word hem er weer even bij pakken..als het goed is heb je dan aan het einde van je rijden hem helemaal niet meer nodig..

Woestein schreef:Heb altijd geleerd:
Fout slof gerbuik: Ruiter rijd met veel druk op de slofteugel en heeft daar meer contact mee dan met de gewone teugel, ook het voorwaarts drijven ontbreekt.
Gevolg: paard ontwikkeld een onderhals (heeft bijna geen bespiering in de bovenhals) en zal bijna niet met een ontspannen meegaande hand neerwaarts gereden kunnen worden, ook druk hij de rug weg en is de achterhand er niet bij, loopt dus ook sterk op de voorhand.
Goed slof gebruik: Ruiter rijdt met geen druk op de slof teugel (hangt zelfs in een boogje) en werkt alleen maar in wanneer het paard het hoofd te hoog brengt en een voorwaartse beenhulp/ophouding er niet tijdig kan zijn, ook met bepaalde nieuwe oefeningen kan de slof op dat moment "handig" zijn om het paard niet de rug weg te laten drukken om er zo onderuit te kunnen.
Gevolg: paard ontwikkeld op de juiste plekken in de hals/rug/achterhand spieren.
Ik ben er mee eens dat elk hulpmiddel een tijdelijk hulpmiddel is en alleen maar tijdelijk gebruikt mag/kan worden, maar als je even niet goed in je vel zit en je paard doet het hoofd omhoog en drukt zijn rug weg dan is een slof voor mij een goed hulpmiddel.
randie schreef:thiederman dwingt zijn paard zijn hoofd altijd naar beneden te houden...(als je hem erg strak doet) slof dus niet die kun je loslaten wanneer je hem niet nodig hebt.. ik rijd ook een paard en daar werkt een thiederman goed bij ja. alleen dat laatste stukje voor de nageving moet je zelf doen.. bij de slof heb je een steuntje..maar heb maakt mij verder niet uit , ik zeg alleen mijn mening
Justy schreef:Tja, mijn mening is dat je nageeflijkheid niet af kunt dwingen met een teugeltje extra, maar dat je dat rijtechnisch moet oplossen...