Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:45

Aqua8horse"]
Maar Magigue waarom denk je dat jij zou moeten variienen in hoofd/ hals houding? Volgens mij blijkt dan al dat er iets niet helemaal goed gaat.
[/quote]

Sorry hier ga ik echt niet meer inhoudelijk op reageren want je maakt jezelf nu echt volkomen belachelijk.

[quote="Ernst Hoyos schreef:
"At the Spanish Riding School they have to work their horses through just like everyone else, just like we do - and then when you get into an arena to present them, then they go on the vertical.
You have to work behind the vertical, and you do it in the Spanish School
."

Jij en Q waren toch zo'n voorstander van de Klassieke (Spaanse rijschool) ........

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:49

Aqua8horse schreef:
Tja, soms zijn waarheden inderdaad voor sommigen moeilijk te accepteren. Kennelijk zelfs als er bewijzen genoeg zijn van allerlei mensen die zo puur kunnen rijden!

Die bewijzen die bij jou op stal staan zeker Verward Laat me toch niet lachen, je hebt nu een keer de mogelijkheid om jouw kunnen te demonstreren tijdens een clinic en dan kom je niet ? Niet zo geloofwaardig lijkt me .....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 10:29

Magique"]
Voor degene die nog steeds niet weten wat LDR inhoudt Huilen

[quote="Sjef Janssen"]
Important is the constant control of the possibility to always put the neck where the rider wants it. That goes from extremely tight to dropped neck with nose in front of the vertical.
[/quote][/quote]

LDR = Laag Diep & Rond, dus neus eruit hoort daar niet bij, da's lang & laag.
Jij verwart hier het LDR onderdeel van het systeem, met het gehele systeem.

[quote="ART_UMA"]
"At the Spanish Riding School they have to work their horses through just like everyone else, just like we do - and then when you get into an arena to present them, then they go on the vertical. You have to work behind the vertical, and you do it in the Spanish School."
[/quote]

"Behind the vertical" is niet persé LDR, en wat op die foto te zien is, is ook geen LDR.

Nogmaals: We kijken HIER juist naar de extreme instellingen, omdat je daarmee het duidelijkst de voordelige (anatomische) werking van de LDR op het organisme zou moeten kunnen aanduiden.

[quote="Sprintje schreef:
Ik vind dat Jacobien dus idd LDR rijdt op die foto's
[...]
Is LDR wellicht meer geschikt voor de bloederige paarden met veel looplust Verward Die controle waar Sjef het over had in een stukje van het gesloten topic, daar kan ik mij wel invinden. En ja, dan maak ik heel bewust gebruik van het psychische effect! Als mijn paard stout is mag ze best wel weer even met de neus op de feiten gedrukt worden dat IK de baas ben als we aan het rijden zijn!
[...]
Voor mij is het de onvoorwaardelijke gehoorzaamheid die ik het belangrijkste vind van het lager dieper en ronder instellen.

Verder denk ik ook dat een klassiek geschoold paard LDR ingesteld zou moeten kunnen worden als hij goed aan de hulpen is... als een soort test van soepelheid en gehoorzaamheid. Niet als training dan uiteraard, maar gewoon een lange zijde als variant op het hals strekken Haha!

Hieruit maak ik op dat jij niet echt LDR rijdt. Eens even kort het paard iets dieper vragen als ie niet braaf is (één lange zijde is nog geen minuut), is heel wat anders dan zoals het wordt toegepast door "echte" LDR ruiters. Als je zoiets als straf gebruikt, is het uiteraard belangrijk om te belonen zodra ie weer braaf is, belonen is dan weer de lengte toestaan, anders is het niet als straf toegepast. Dan is het meer een "constant controle mechanisme" en dit onderwerpt ("breekt") het paard, want er is ook geen ontsnappen mogelijk (krijgt niet de lengte als ie weer 'braaf' is).

Een goed klassiek opgeleidt paard is daar ook wel in te stellen, en dat gebeurt ook wel eens (nooit zo extreem als bij Anky), maar dan dus heel kort.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:55

QQQQ"]
[quote="Magique"]Voor degene die nog steeds niet weten wat LDR inhoudt Huilen

[quote="Sjef Janssen schreef:
Important is the constant control of the possibility to always put the neck where the rider wants it. That goes from extremely tight to dropped neck with nose in front of the vertical.
[/quote]

LDR = Laag Diep & Rond, dus neus eruit hoort daar niet bij, da's lang & laag.
Jij verwart hier het LDR onderdeel van het systeem, met het gehele systeem.

[/quote]

Hoooo, wacht ff dan zitten we inderdaad danig langs elkaar heen te praten Haha! Haha! Haha!

Ik denk de bijna alle LDR mensen, LDR in het systeem zien en het niet alleen over het onderdeel LDR hebben. Zoals Sjef het hier zegt is het LDR systeem dus niet alleen achter de LL...

Ik ben het volledig met je eens dat als je altijd alleen maar LDR zou rijden je je paard inderdaad naar de knoppen rijdt. Maar dan heb je het dus over LDR in de zin van het onderdeel van het gehele systeem, dus altijd laag diep en rond!!!

Volgens mij heeft iedereen doe pro LDR post heeft gedaan in dit topic erbij gezegd dat er gevarieerd wordt in hoofd hals houding, en dat LDR wordt gebruikt in het los werken. Het doel blijft voor iedereen een correct aan de hulpen lopend paard op of iets voor de LL!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:59

Sprintje schreef:
. Het doel blijft voor iedereen een correct aan de hulpen lopend paard op of iets voor de LL!

Als dat het doel is, en je neemt erbij mee dat een paard een gewoonte dier is, wat is dan de toegevoegde waarde?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:04

Pipo"]
[quote="Sprintje schreef:
. Het doel blijft voor iedereen een correct aan de hulpen lopend paard op of iets voor de LL!

Als dat het doel is, en je neemt erbij mee dat een paard een gewoonte dier is, wat is dan de toegevoegde waarde?
[/quote]

Training van de spieren, lossigheid, gehoorzaamheid etc etc.
Ook een klassieke dressur ruiter zal niet beginnen met de piaffe en passage, ook zij werken een paard los, alleen op een andere manier dan de LDR ruiters. lijkt me nogal logisch!
Met een springpaard rij je ook dressuur, en ga je ook niet alleen 1.40 parcoursen rijden... Iedere sporter gebruikt specifieke oefeningen om zijn doel te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:08

Het is allang duidelijk dat je met klassiek net zo goed lossigheid, gehoorzaamheid en spieren traint. Dus dat is geen goed argument in mijn ogen.

En springruiter traint zijn paard thuis op gehoorzaamheid, die heeft hij hard nodig in het parcours. Die hindernis alleen is het probleem niet, maar de technische routes in het parcours wel. Daarvoor moet hij controle over houding en tempo hebben.

Als je weet dat het paard een gewoontedier is, en je weet dat je met klassiek ook de spieren traint, lossigheid en gehoorzaamheid.

Wat is dan de toegevoegde waarde van het LDR?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:12

Pipo schreef:

Exact!! DAT is de vraag hier.
En dan zien we LDR dus niet als het de hele tijd in één houding rijden van het paard, maar het als een onderdeel van de training, waarbij wel langer dan maar eventjes (=seconden) deze houding wordt aangenomen.

Dus, als je LDR insteld, bovenop de "klassieke" rij-oefeningen en -houdingen, wat is daar de netto winst van?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:27

Volgens mij is nou al tig keer verteld dat je het atletisch vermogen van een paard veel meer traint met LDR als met puur klassiek.
LDR paarden vind ik altijd met veel meer gummy en afdruk marcheren als de klassiek getrainde paarden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:28

Sjuimpje schreef:
Volgens mij is nou al tig keer verteld dat je het atletisch vermogen van een paard veel meer traint met LDR als met puur klassiek.
LDR paarden vind ik altijd met veel meer gummy en afdruk marcheren als de klassiek getrainde paarden.

Ik wil een beredenatie horen van het WAAROM!!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:29

QQQQ"]
[quote="Pipo schreef:

Exact!! DAT is de vraag hier.
[/quote]

De toegevoegde waarde van LDR is dat het een andere weg is die naar Rome gaat Haha!

Sommige mensen vinden deze manier nu eenmaal fijner om te rijden, wat is daar zo extreem mis mee Verward En dan heb ik het nu alleen over de mensen die LDR juist kunnen toepassen, in de extreme vorm (rollkur i.m.o.), of de grijzere gebieden (dus zeg maar de foto's van Jacobien!)!

En trouwens, nogmaals Haha! , ik ben dus geen echte LDR ruiter, maar ik zie (nog steeds Haha! ) niet zo goed waarom LDR, als systeem, zo slecht zou zijn.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:30

Nog even een vraag terug: waarom zou klassiek dan zo duidelijk beter zijn dan LDR (wederom o.a. zoals de foto's van Jacobien Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:34

Ik zeg niet dat het slecht is, of dat het goed is. Maar ik zou weleens een echt goede beredenatie willen horen waarom bijv. Klassiek beter is. Of dat LDR beter is. Zo is de vraagstelling misschien wat positiever Knipoog

Goed wie heeft er keiharde echt goede argumenten Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:36

Sprintje schreef:
Nog even een vraag terug: waarom zou klassiek dan zo duidelijk beter zijn dan LDR (wederom o.a. zoals de foto's van Jacobien Haha! )

Zie de site van Theresa Sandin (http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/rollkur.php) voor uitleg over de anatomie van het klassieke rijden en de anatomische nadelen van LDR tov klassiek.

Ik zie de voordelen voor de ruiter wel (vooral door de invloed op de psyche van het paard), maar de voordelen voor (de ontwikkeling van) het paard niet.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:42

Pipo schreef:
Goed wie heeft er keiharde echt goede argumenten Haha!

Ik geef eerlijk toe dat ik het zelf niet glashard kan bewijzen. Daar zijn andere mensen voor die daarvoor geleerd hebben. (En dat heb ik of jullie ook niet) zoals bv een Solange Schrijer en eigenlijk al die mensen die ervoor geleerd hebben bevestigen haar verhaal, dus wat wil je nog meer ?

Waarom bezoek je niet eens een clinic van haar, dan kan je het haar zelf voorleggen (je zal niet de eerste zijn hoor) en dan krijg je een netjes onderbouwde uitleg ......

En zelfs ik, was ook niet in den beginne overtuigd van LDR, maar ik heb inmiddels wel mijn mening durven bijstellen ..... Zoiets heet leren !

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:42

QQQQ schreef:

Waarom is een wiel rond ?
Waarom zijn de bananen krom ?
Waarom rijdt nagenoeg de gehele dressuurtop LDR ?
Waarom zeggen ervaren amazones hier dat hun paarden losser zijn bewegen m.b.v. LDR ?
Waarom wordt dit niet geloofd ?
Waarom Vindt Pipo die foto van Jacobien niet LDR ? Waarom QQQ wel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:43

Sprintje schreef:
En trouwens, nogmaals Haha! , ik ben dus geen echte LDR ruiter, maar ik zie (nog steeds Haha! ) niet zo goed waarom LDR, als systeem, zo slecht zou zijn.

Een bedenking die ik heb bij het systeem, gaat over de risico's die het systeem met zich mee brengt. Er wordt hier min of meer verteld dat het LRD eigenlijk méér trainingswaarde heeft dan gewoon klassiek, dat het paardenlichaam er meer op vooruit zou gaan. Vanuit die gedacht, denk ik dus dat LRD meer van het paard vraagt en zodoende de impact groter is. Dat brengt mij vervolgens weer bij de mogelijkheid dat een systeem dat meer vraagt en dus meer trainingswaarde heeft, óók meer schade aan het paard toe kan brengen, zodra het systeem niet feilloos wordt toegepast. Ik denk dat fouten in het systeem ernstigere gevolgen kunnen hebben.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:47

Omdat je het alle spieren in alle mogelijke houdingen traint en stretcht, en zo dus een veel veelzijdigere training aanbiedt waarmee je de grenzen van een paard veel verder kan verleggen als met het eenzijdig voor de loodlijn trainen.

Mensen als Jacobien en Anky hebben beide al wat gepresteerd in de sport alvorens met dit systeem verder te gaan, sceptisch tegenover iets 'nieuws' zijn is ok, maar zo stoïcijns blijven beweren dat LDR geen enkele toegevoegde waarde heeft vind ik wel wat kortzichtig hoor. Zeker gezien het feit dat de mensen die het hardste schreeuwen nog nooit een paard onder deskundige begeleiding LDR hebben gevraagd en dus helemaal niet kunnen weten of het paard er beter van wordt of niet.

Wat betreft de anatomische uitleg,
ik ben naar de proffesionals on tour geweest en daar heeft Solange middels dezelfde soort tekeningen uitgelegd waarom LDR wel een toegevoegde waarde heeft. Als er al iemand is die het resultaat van een slecht of schadelijk systeem snel te zien zal krijgen is zij het wel gezien het feit dat ze op een gerenomeerde kliniek werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:52

Sjuim, ik weet niet zeker of jij weet wie er wel of niet onder deskundige leiding een introductie heeft gehad in het LRD rijden en wanneer dat was.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:54

Sjuimpje schreef:
Zeker gezien het feit dat de mensen die het hardste schreeuwen nog nooit een paard onder deskundige begeleiding LDR hebben gevraagd en dus helemaal niet kunnen weten of het paard er beter van wordt of niet.

En dat is nu waar ik me het meest aan irriteer ! LDR wordt continu onderuit gehaald door mensen die niet eens (professionele) begeleiding krijgen in hun sport. Om over het niveau nog maar te zwijgen ......

Dit forum is bedoeld om te leren van elkaar.
Bijvoorbeeld Tyrza probeert iets uit te leggen en wordt het gewoon niet aangenomen en het ergste is dat Tyrza gewoon uit de praktijk praat en zelf ervaren heeft of het werkt en nog wordt eraan getwijfeld Verward

Misschien zijn jullie in de hoop dat in de toekomst paarden kunnen praten Verward Dan kunnen jullie het de paarden zelf vragen ...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:59

Lovely,
in het vorige topic staat van een aantal mensen posts waarin ze zelf zeggen dat ze nog nooit LDR gereden hebben (maar wel af en toe wat ronder vragen) maar ook mensen die zeggen nog nooit een paard achter de loodlijn gesteld te hebben.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:59

Magique"]
[quote="QQQQ schreef:

Waarom is een wiel rond ?
Waarom zijn de bananen krom ?
Waarom rijdt nagenoeg de gehele dressuurtop LDR ?
Waarom zeggen ervaren amazones hier dat hun paarden losser zijn bewegen m.b.v. LDR ?
Waarom wordt dit niet geloofd ?
Waarom Vindt Pipo die foto van Jacobien niet LDR ? Waarom QQQ wel ?
[/quote]

Omdat ie het beste rolt
Omdat de buitenkant harder groeit dan de binnenkant
De NEDERLANDSE dressuurtop voornamelijk omdat Anky WK geweest is
Misschien omdat dat zo is? Misschien om andere redenen.
Omdat het maar niet onderbouwt wordt, alhier.
Omdat Pipo en ik niet dezelfde persoon zijn Tong uitsteken

Zo, nu is het jouw beurt! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 12:01

Sjuimpje schreef:
Wat betreft de anatomische uitleg,
ik ben naar de proffesionals on tour geweest en daar heeft Solange middels dezelfde soort tekeningen uitgelegd waarom LDR wel een toegevoegde waarde heeft. Als er al iemand is die het resultaat van een slecht of schadelijk systeem snel te zien zal krijgen is zij het wel gezien het feit dat ze op een gerenomeerde kliniek werkt.

En die uitleg was zo duidelijk dat niemand die hier kan herhalen/samenvatten?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:03

Sjuimpje schreef:
Lovely,
in het vorige topic staat van een aantal mensen posts waarin ze zelf zeggen dat ze nog nooit LDR gereden hebben (maar wel af en toe wat ronder vragen) maar ook mensen die zeggen nog nooit een paard achter de loodlijn gesteld te hebben.

Er is mij ooit door een heel deskundig iemand verteld wat ik wel en niet achter de loodlijn kon doen met mijn paard. Echt heel diep trainen was niet raadzaam voor mijn paard. Volgens deze persoon is LRD niét geschikt voor elk paard.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:06

Tja, soms wordt dat maar aan een ruiter gemeld omdat dat makkelijker te aanvaarden is dan dat de ruiter er zélf niet geschikt voor is.
(overigens niet banketstaaf bedoeld en ook meer in het algemeen, geldt wmb voor alle 'systemen' )