Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:17

De toekomst zal leren of het LDR werkelijk zo goed is als hier beweerd. Ik denk daar heel anders over, maar dat heb ik meningmaal verkondigt.

Het grootste probleem zie ik nog bij ruiters die LDR rijden maar geen fatsoenlijke basis hebben. En daar zijn er veel te veel van!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:02

Pipo schreef:
Olympisch kampioen worden kan tegenwoordig ook met overdadig zwiepen van de staart, nek niet als hoogste punt enz. enz.

ken je klassiekers Pipo, ga maar is de video van Sydney terugkijken Knipoog

En kijk dan gelijk ook even naar het piaffachterbeentje van Gigolo Knipoog

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:10

Wouter24"]
[quote="Pipo schreef:
Olympisch kampioen worden kan tegenwoordig ook met overdadig zwiepen van de staart, nek niet als hoogste punt enz. enz.

[/quote]

Ik heb geen video Haha!

Sydney was inderdaad Bonfire super, maar laten we eerlijk zijn. Tegenwoordig word er veel meer geaccepteerd dan 10 jaar geleden!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:55

Wouter, leuk zulke videootjes.... OK dan!

Maar dit zijn beide LDR-amazones Haha!:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:29

Wouter24"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]

Trouwens mijn opmerking over Olympisch had niets te maken met trainingmethodes wouter!

De piaffe van Bonnie weleens vanaf de voorkant bekeken?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 01:27

Aimee"]
[quote="bubbels"] In plaats van onmogelijke dingen van onze rijpaardjes te vragen kunnen we ook werken met de bewegingen en houdingen die ze van nature hebben.
[/quote]

Dat vind ik nou altijd zo krom he, dat men LDR-bewegingen als onnatuurlijk af gaat doen en ze daarom niet goed keurt.

Als we alléén natuurlijke bewegingen van onze paarden willen vragen, moeten we er überhaupt niet op gaan zitten. Want op het moment dat we dat doen, verstoren we het natuurlijke evenwicht, daarmee de natuurlijke bewegingen van de paarden.
Als we dat dan toch doen, kunnen we er beter voor zorgen dat het voor de paarden zo makkelijk en zo goed mogelijk is om ons gewicht te dragen en daarmee in evenwicht te lopen. Dat moet het doel zijn van onze trainingen.
[/quote]

dit vind ik dus zo'n dooddoener. Omdat het toch al onnatuurlijk is, maakt het niet uit hoe onnatuurlijk je het maakt. Als erop zitten zo onnatuurlijk is, is het dan niet nog erger om dan ook nog eens onnatuurlijke bewegingen te vragen? Want het hoofd achter de loodlijn is gewoon onnatuurlijk, hoe je het ook went of keert, dat zal een paard uit zichzelf nooit doen.

[quote="Aimee schreef:
Wanneer we dan uitgaan van de biomechanica van een paard, betekent dat dat we zijn buikspieren moeten trainen. Die stutten immers de wervelkolom, zodat deze een stukje relatief kan bollen en daardoor het gewicht kan dragen. Hoe train je de buikspieren? Dat staat hierboven al in één van m'n berichten beschreven; door een SNELLE, VOORWAARTSE beweging van het achterbeen en wordt in de hand gewerkt door een lage ronde houding van de hals, met de neus achter de loodlijn.

ja, als een paard een soort machine zou zijn, zou dit biomechanisch vast kloppen. Er zit alleen meer aan je paard. Je maakt je paard bijvoorbeeld ook nog eens extreem onderdanig door het hoofd zo diep te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 01:39

Sanne83, je hebt wel gelijk dat een paard uit zichzelf niet zo gauw in een lrd houding zal lopen, als hij de keuze heeft. Aan de loodlijn zie je wel gebeuren. En ach ja, zelfs bij het grazen zie je wel dat ze de loodlijn opzoeken *LOL*.

Aimee, nog even een dingetje, om de buikspieren van het paard aan het werk te zetten, is het niet noodzakelijk dat het paard daarbij achter de loodlijn gaat in een lage ronde houding. De buikspieren worden ook aangesproken als je je paard netjes van achteren naar voren, over de schouder in een nette aanleuning aan de loodlijn rijdt. Zolang je een nette verbinding hebt in de rug, zijn de buikspieren aan het werk.
Je hebt ongetwijfeld dit artikel wel gelezen:
[RT] Laag, diep en rond, systeem om over na te denken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 01:55

[quote="Lovely"]Sanne83, je hebt wel gelijk dat een paard uit zichzelf niet zo gauw in een lrd houding zal lopen, als hij de keuze heeft. Aan de loodlijn zie je wel gebeuren. En ach ja, zelfs bij het grazen zie je wel dat ze de loodlijn opzoeken *LOL*.

[quote]

inderdaad. Zoals mensen erover praten, lijkt het altijd of die loodlijn een door mensen bedacht iets is. Het is toch niet zomaar dat een paard nooit zelf zijn hoofd achter de loodlijn beweegt? Een paard los zal altijd z'n balans bewaren (vluchten uitgezondert), daarbij beweegt hij nooit z'n hoofd achter de loodlijn. Blijkbaar is dat niet de positie waarin hij het meeste balans heeft. Waarom zou je het dan onder het zadel doen, waar hij juist die balans nodig heeft Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 08:25

sanne83 schreef:
Het is toch niet zomaar dat een paard nooit zelf zijn hoofd achter de loodlijn beweegt? Een paard los zal altijd z'n balans bewaren (vluchten uitgezondert), daarbij beweegt hij nooit z'n hoofd achter de loodlijn. Blijkbaar is dat niet de positie waarin hij het meeste balans heeft. Waarom zou je het dan onder het zadel doen, waar hij juist die balans nodig heeft Verward

Haha!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:15

Sjuimpje, zo kan ik ook nog wel wat voorbeelden bedenken, maar ik neem toch aan dat Boss niet een heel rondje zo gelopen heeft, ik denk dat het meer een jolige zwieper met zijn hoofd was, dat doen paarden wel meer.
Paarden kriebelen zichzelf ook wel eens op de boeg, dat weten we ook.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:17

Democraat liet bij De Uytert Zaterdag ook aardig zien dat ie LDR prettig vond Haha! Haha!
Mooie foto Sjuim Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:25

Democraat liep met zijn neus aan de grond, niet tussen zijn knieën Knipoog.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 11:35

Sjuimpje: Eén van mijn paarden doet dit ook als je 'm losgooit en hij erg opgewonden is. Toevallig (?) is dit het paard dat vroeger LDR mishandeld is (daarmee bedoel ik met scherp bit op de borst getrokken, dus niet LDR zoals bijvoorbeeld Anky dat doorgaans beoefend!).
Daarbij gaat ie zichzelf in borst en knieen bijten; over psychische schade gesproken. In het rijden wil ie daar ook wel heen en als ie daar is schakelt ie zichzelf uit: loopt heel mooi over de rug, laat je super zitten, maar is gewoon niet aanwezig. Met een stevig "nee!" of een tik op de schouder krijg je hem er dan pas weer uit. Een paard is geen machine, zoals al is gezegd.

De natuurlijke hoofdhouding is niet achter de loodlijn, omdat de onderhals spieren nodig zijn om het hoofd achter de loodlijn te trekken (zie site Theresa). Als het hoofd gewoon ontspannen hangt, zit de neus automatisch voor de loodlijn.

Enkele mensen beroepen zich steeds op het niet van meerdere kanten willen bekijken van de situatie/het systeem, maar ik heb nog van niemand onderbouwde kritiek gehoord over de uitgebreide uitleg van Theresa Sandin op haar site over de biomechanische werking van het paardenlichaam.

Verder, dat de top van de sport altijd gelijk heeft, en daar vast niets mis mee zou zijn: Hoe zit dat met de turnstertjes uit het oostblok (tegenwoordig misschien wat beter beschermd, maar vroeger vogelvrij). Ze tonen een en al soepelheid in "de wedstrijdring", maar hebben zeker last van vergroeiingen en pijn. En dan kunnen kinderen zich zelfs verstaanbaar maken aan hun trainers!

De klassieke richtlijnen van de dressuur (incl FEI en de duitse richtlijnen) zijn er juist op gericht om ELK PAARD tot zijn/haar maximale kunnen op te leiden. Dat is een lange weg en niet elk paard zal het tot grand prix of zelfs schoolsprongen kunnen brengen. Voor de klassieke trainer maakt dat niet veel uit. Deze ziet liever een B-niveau combinatie in harmonie dan een Z-combi in gevecht.

Iemand als Anky heeft de luxe positie zelf te kunnen bepalen welke paarden ze rijdt/traint/uitbrengt. Velen vallen daarbij af, omdat ze haar trainings methode niet aankunnen (en ik mag aannemen dat zij die methode goed beheerst).
Alle paarden kunnen de klassieke methode aan (indien correct toegepast).

Arthur Kottas van de spaanse rijschool (ex-1e-oberbereiter) geeft veel les aan combinaties met niet-barokke paarden. Familie Klimke rijdt (en reed) ook klassiek, Hinneman en de van Baalens (nee, die leiden hun paarden inderdaad niet op tot het niveau van de schoolsprongen, omdat dit niet nodig is voor de wedstrijden en tijd = geld!) eveneens. Nuno Oliveira reed geen wedstrijden, maar ik denk niet dat iemand dit genie graag tegen zich had willen rijden op een wedstrijd...

De vergelijking met politiek en godsdienst is goed gevonden. Helaas wordt er inderdaad op dit niveau gediscuseerd en zal het daardoor onmogelijk zijn om vele mensen van hun 'geloof' af te brengen. De enige hoop daarvoor is door de discussie aan te gaan en onderbouwde informatie te verstrekken. Vooral dat laatste heb ik willen doen met het openen van dit topic.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:39

Lovely schreef:
Democraat liep met zijn neus aan de grond, niet tussen zijn knieën Knipoog.

En jonge Krack C, die dieren zijn geboren voor LDR Schijnheilig

Afbeelding

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 11:42

Wouter24 schreef:
En jonge Krack C, die dieren zijn geboren voor LDR Schijnheilig

Was ie toen nog niet onder het zadel geweest?

Is nog geen zware LDR houding, nèt achter de loodlijn en dan is de vraag nog voor hoe lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:44

Vanwaar nu weer die drang om foto's te plaatsen, hebben jullie iets te bewijzen ineens ofzo? In de dynamiek van beweging komt een paard heus wel een keertje eventjes achter de loodlijn, dat lijkt me logisch. Maar zichzelf in een houding plaatsen die op lrd lijkt en zo blijven lopen: nee . Want onder het zadel willen we een stille aanleuning en geen wiebelende en/of jolige, toch?
Wouter, rij je je paard ook zo, in die houding??

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:47

ik vind het wel in orde, maar ik vind dat je niet alleen laag diep en rond moet rijden, ik zelf rijd op het begin laag diep en rond, of laag en lang, en daarna als ze los laat ga ik omhoog rijden, helpt bij mij heel goed, en zo rijden vele topruiters ook.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:54

Ik vind die Krack meer vwnw lopen,...

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:55

Lovely schreef:
Wouter, rij je je paard ook zo, in die houding??

Nee, maar als een jong dier van zichzelf al graag met zijn neus door het zand wil lopen, en daarbij horizontaal of zelfs bergop wil blijven lopen vind ik dat goed, liever als zo'n paard dat met veel spektakel beweegt maar zijn strot erop zet...

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:56

Anoukie schreef:
Ik vind die Krack meer vwnw lopen,...

Ik ook, zo liep ie vaak los in de bak, me Democraat x Gribaldi doet precies hetzelfde.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:59

mijn 3.5 jarige loopt ook bergopwaarts. en die rijd ik ook altijd volgende ankys manier ik vind dat een goede trainingsmethode.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:59

Aimee"]
[quote="bubbels schreef:
In plaats van onmogelijke dingen van onze rijpaardjes te vragen kunnen we ook werken met de bewegingen en houdingen die ze van nature hebben.

Dat vind ik nou altijd zo krom he, dat men LDR-bewegingen als onnatuurlijk af gaat doen en ze daarom niet goed keurt.
[/quote]

Ligt eraan of het paard helemaal uit zichzelf zo gaat lopen of dat hij in deze houding gedwongen wordt. Als je je hoofdstel eraf gooit gaat je paard niet zo lopen. En wat is eigenlijk het nut van LDR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:04

Wouter, ik vind hem ook meer vw-nw lopen maar dan een klein tikkie achter de loodlijn. Je hebt absoluut gelijk dat het fijn is dat je paard dit wil doen, het duidt op lenigheid in de rug. Net als dat het goed is als je paard in stilstand met zijn voorvoeten naast elkaar, een strootje van de grond kan rapen. Let maar eens op hoeveel paarden dat niet kunnen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:18

Lovely schreef:
Aimee, nog even een dingetje, om de buikspieren van het paard aan het werk te zetten, is het niet noodzakelijk dat het paard daarbij achter de loodlijn gaat in een lage ronde houding. De buikspieren worden ook aangesproken als je je paard netjes van achteren naar voren, over de schouder in een nette aanleuning aan de loodlijn rijdt. Zolang je een nette verbinding hebt in de rug, zijn de buikspieren aan het werk.

Jammer dat je duidelijk niet goed leest.

Citaat:

Die onderlijn wordt getraind door één bepaalde beweging
; namelijk een SNELLE, VOORWAARTSE beweging van het achterbeen. En wordt in de hand gewerkt door een houding; namelijk een lage, ronde houding van de hals met het neusje wat achter de loodlijn.

Hiermee zeg ik dus dat het niet noodzakelijk is om LDR te trainen om de buikspieren aan te spreken. Ook in een hogere houding, maar met een snelle voorwaartse beweging van het achterbeen, is het mogelijk de buikspieren te trainen. Alleen wordt die training nog eens in de hand gewerkt door een lagere, diepere, rondere houding van hals/hoofd. Dat bedoel ik dan niet letterlijk..... maar in de zin van optimalisatie.
Met LDR is het voor het paard beter mogelijk om een evenredige aanspanning van bovenlijn en onderlijn te krijgen, dat is nageeflijkheid/durchlässigkeit. Wat weer het doel is van rijden.

Nog even over die onnatuurlijke bewegingen:

Ik zeg niet dat het een vrijbrief is om maar elke onnatuurlijke beweging van een paard te vragen, omdat het onnatuurlijk is dat wij er op zitten.
Ik bedoel ermee dat het dan beter is ervoor te zorgen dat het voor een paard zo prettig mogelijk is om in die onnatuurlijke omstandigheden te lopen. Daarvoor zul je moeten zorgen dat ie draagkracht ontwikkeld, om twee redenen; om z'n evenwicht te herstellen en om te zorgen dat z'n wervelkolom op het zwakste punt wordt gestut, het punt waar wij hem belasten. De wervelkolom wordt gestut door de buikspieren, dus die wil je trainen.
Frapant is dat je, om z'n evenwicht te herstellen, wilt dat het paard meer gewicht neemt op het achterbeen. Dat doe je door het achterbeen te activeren, die activatie traint indirect ook de buikspieren. Het is dus eigenlijk twee vliegen in één klap.
Doordat het evenwicht van het paard is hersteld, zal ie ook weer 'beter' kunnen bewegen.

Let dus op! Dit is meteen de reden dat ik 'klassiek' rijden niet afschrijf, ook op die manier kun je de buikspieren trainen, de achterbenen aanspreken. Alleen denk ik dat LDR dit kan optimaliseren, het is voor mij de 'klapschaats' van het paardrijden.