Stout gedrag, bokken en wegrennen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30514
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:08

Art_Ificious schreef:
Paard is voor het eerst verkocht als 7 jarige.
Daarna meermaals verkocht. Toch zeker 4 a 5 keer als ik goed lees. Is nu 14 dus in die 7 jaar tijd alleen maar verhandeld geweest.

Denk dat er meer scheelt en het niet zomaar gaat om "handige ruiter" kan die wel rijden. Handige ruiters rijden een paard ook gewoon door terwijl het dier pijn heeft. Handige ruiters blijven bv zitten terwijl het dier schreeuwt dmv bokken omdat het pijn heeft.

Is het dan beter om les te nemen of verkopen aan een zogenaamde handige ruiter?

Dat noem ik geen handige ruiter. Wat jij beschrijft noem ik een cowboy.

Een handige ruiter is voor mij een ruiter die handig is op alle vlakken die nodig zijn. Inclusief empathie en ethologie. Dus bij voorbeeld iemand die ook kleine pijnsignalen oppakt (en zich daar dus in verdiept heeft), en adequaat weet te handelen.

Bielsje

Berichten: 1427
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 01:02

Koper schreef:
Art_Ificious schreef:
Paard is voor het eerst verkocht als 7 jarige.
Daarna meermaals verkocht. Toch zeker 4 a 5 keer als ik goed lees. Is nu 14 dus in die 7 jaar tijd alleen maar verhandeld geweest.

Denk dat er meer scheelt en het niet zomaar gaat om "handige ruiter" kan die wel rijden. Handige ruiters rijden een paard ook gewoon door terwijl het dier pijn heeft. Handige ruiters blijven bv zitten terwijl het dier schreeuwt dmv bokken omdat het pijn heeft.

Is het dan beter om les te nemen of verkopen aan een zogenaamde handige ruiter?

Dat noem ik geen handige ruiter. Wat jij beschrijft noem ik een cowboy.

Een handige ruiter is voor mij een ruiter die handig is op alle vlakken die nodig zijn. Inclusief empathie en ethologie. Dus bij voorbeeld iemand die ook kleine pijnsignalen oppakt (en zich daar dus in verdiept heeft), en adequaat weet te handelen.


Dat en een echte leider, iemand waar het paard altijd het volste vertrouwen in heeft. En ook nog het paard zo kan gymnastiseren zodat het zijn lijf beter gaat gebruiken.

Het is gewoon niet makkelijk en er zijn paarden die het gewoon niet pikken als je niet iedere dag dezelfde "geweldige" leider/ruiter bent. Ik heb paarden met de meest geweldige achtergrond gezien, reden rond op leuk niveau, die na verkoop veranderden in ongeleide projectielen onder het zadel omdat ze 1x schrokken en de best nette ruiter wat balans verloor. Vertrouwen van het paard was weg dus moest de ruiter er maar met geweld af.

Dit paard lijkt al te zijn gestart met 1-0 achterstand waardoor het onder het zadel misschien nog wat extra vertrouwen nodig heeft. Ik had haar terug gedaan zodat de handelaar een betere match kan vinden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 07:24

Maar als het meermaals verkocht is geweest onder noemer projectpaard ga je als mindere ruiter die toch niet kopen?
Projectpaard zou ik bv m'n handen vanaf houden. Dan denk ik al sowieso dat er uitroeptekens in m'n hoofd afgaan.

Al die keren is dit paard dus nog nooit bij een kundige ruiter terecht gekomen? Behalve dan misschien de handelaar tenzij deze het dier verdoofd zou hebben.

pateeke
Berichten: 2292
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:37

Hoed dat je besloten hebt het paard terug te brengen, TS: ik zou het kort en zakelijk, bij de feiten houden; jullie vormen geen goed duo.
Succes ermee!

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:03

anjali schreef:
pateeke schreef:
Anjali het is ook niet per definitie de schuld van de handelaar. Als het paard zulk gedrag daar niet vertoonde, kan het prima dat de handelaar haar ook heeft verkocht als paard dat zulk gedrag niet stelt. Bovendien…. Je geeft aan dat de handelaar maar moet bewijzen dat hij een goede handelaar is door het netjes op te lossen en paard terug te nemen. Dan ben je wel in de veronderstelling dat TS het paard terugbrengt. Dat is het advies dat zo goed als iedereen hier in het topic geeft, MAAR de uiteindelijke beslissing ligt bij TS en is nog niet genomen. TS twijfelt nog…

Ik zeg niet dat het de schuld van de handelaar is. Echter, ts zegt dat ze navraag heeft gedaan en dat het paard dit gedrag bij de vorige eigenaar ook vertoonde. Zou deze vorige eigenaar dat dan niet aan de handelaar verteld hebben toen hij het paard daaraan verkocht?


Als je een paard na 3 weken al beschouwt als een mis match dan is dat niet eerlijk voor het dier, ik denk in dit geval dat de ruiter niet het paard de tijd geeft om aan een nieuwe omgeving te wennen , dat kan zelf een jaar duren, als ik een nieuw paard koopt krijgt dat de tijd om te wennen ook aan mij, bij het ene duurt dan 2 mnd bij de andere heel veel langer.
Zie en paard als een individu en niet als iets dat het gelijk moet doen, 3 weken kom op zeg dat is geen mis match dat is geen geduld hebben!

MarjanB

Berichten: 16619
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:15

Zo te lezen zijn er mensen in het topic die het paard wel een kans willen geven. Dus wellicht even vragen waar die heen gaat? Kunnen jullie hem een goed huis geven

(Cynisme uit)
Daarbij ken zat paarden die helemaal niks geven om een verhuizing meer of minder. Die zijn gewoon chill en vinden alles leuk en prima.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:45

Midgie,
Nu kan TS het nog terug brengen. Na 1 jaar niet meer.
Ts heeft ontdekt dat dit paard bij meerdere eerdere eigenaren niet braaf was. TS is door handelaar gezegd dat het een braaf dier is en ideaal buitenritpaard. Wat het duidelijk niet is en dus niet geschikt voor TS haar doel.

Wat moet er nóg meer gebeuren, een dodelijk ongeluk?

Er zijn genoeg paarden te koop die wel prima te rijden zijn direct na aankoop. Zo een paard is wat TS nodig heeft.

Shalimar

Berichten: 1530
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:53

Ja waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan, met de wetenschap van het verleden van dit paard en je eigen duidelijke wensen. Soms moet je de emotie knop even uitschakelen om een verstandige keuze te maken die uiteindelijk beter voor jezelf is.

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:00

Paardenponyx schreef:
Is dat zo? Ik heb ook geen idee hoe zoiets werkt met paard terugbrengen..

Benzz schreef:
Hij hoeft niet te adviseren, enige wat hij moet is haar ophalen en jou je geld terug te geven


hoe de handelaar dat oppakt merk je vanzelf en hoe makkelijk of hij het paard terug neemt evenzo, maar ook dat hoort bij het leerproces hoe het in de handel - kan - werkt

Tip:
ergens schrijf je dat je niet terug wil naar de basis, terwijl dat het begin is van een goede samenwerking dus bij de aankoop van je volgene paard : neem iemand mee die zonder emotie u kan adviseren
kijkt naar een paard wat uw manier van rijden begrijpt en zonder problemen oppakt

heel veel succes

Ibbel

Berichten: 49282
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:02

Art_Ificious schreef:
Maar als het meermaals verkocht is geweest onder noemer projectpaard ga je als mindere ruiter die toch niet kopen?
Projectpaard zou ik bv m'n handen vanaf houden. Dan denk ik al sowieso dat er uitroeptekens in m'n hoofd afgaan.

Al die keren is dit paard dus nog nooit bij een kundige ruiter terecht gekomen? Behalve dan misschien de handelaar tenzij deze het dier verdoofd zou hebben.


Paard is iig door déze handelaar niet aan TS verkocht onder de noemer 'projectpaard'. Die kennis en informatie is TS pas later te weten gekomen. Had ze dat wel vooraf geweten, was ze vermoedelijk niet eens gaan kijken, laat staan proefrijden.

@ TS: deze terugbrengen, geld terugvragen (je staat echt in je recht) en bij een volgend paard eerst voor de zekerheid dezelfde internetzoektocht/research gaan doen als je bij deze hebt gedaan, maar dan vóór je 'm koopt.

Elisa2

Berichten: 37959
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:04

Paard is niet voor niks zoveel keer verkocht..dat is niet omdat ie zo makkelijk is.

Het is in en in triest voor het dier, ik gun deze ook een blijvend plekje waar het niet meer gereden hoeft te worden. Het is alleen voor TS heel erg zuur want die kocht een braaf buitenrittenpaard en dat is deze niet. Ondanks de ook rottige omstandigheden voor het paard (geen weidegang, weinig wenperiode)

anjali
Berichten: 15379
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:19

MarjanB schreef:
Zo te lezen zijn er mensen in het topic die het paard wel een kans willen geven. Dus wellicht even vragen waar die heen gaat? Kunnen jullie hem een goed huis geven

(Cynisme uit)
Daarbij ken zat paarden die helemaal niks geven om een verhuizing meer of minder. Die zijn gewoon chill en vinden alles leuk en prima.

Dat dacht ik ook al. Er zitten hier een aantal "paardenfluisteraars" die weten hoe dit aan te pakken. Misschien wil een van hen het paard van ts wel overkopen? :+

Celebi
Berichten: 3906
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:29

In heel veel gevallen zou ik echt zeggen dat je je paard meer tijd moet gunnen dan 3 weken en het wellicht dan nog goed kan komen en dat de investering in jezelf en je paard het waard is omdat er gewoon niet enorm veel gevallen zijn waar je zomaar na een verhuizing en verandering van eigenaar kan opstappen en mee wegrijden buiten in een onbekende omgeving. Zeker niet als onzekere ruiter. Ik denk dat dat stukje uit dit topic bij iedereen ook erg goed tot uiting kwam.

Maar in dit geval.. heel sneu voor het dier, maar breng 'm terug. Met zo'n voorgeschiedenis is het überhaupt al de vraag of het paard nog te rijden is, fysiek of mentaal. En of je als onzekere ruiter daar doorheen kunt prikken is ook onwaarschijnlijk, zeker niet zonder intensieve begeleiding. Nee, wees dan maar blij dat deze via een handelaar komt zodat ze terug kan. Niet te lang mee wachten ook want het wordt steeds lastiger voor jezelf. En ik denk dat je er beter aan doet om een beestje bij een particulier weg te halen. Eentje die daar al bewezen relaxt en na dagen stilstaan gewoon braaf is. Dan heb je de meeste kans dat dat bij jou misschien ook lukt daarna. Ik blijf natuurlijk mijn eerdere mening daarover houden voor de gezondheid van een paard, maar als dat is wat jij wilt dan moet je daar ook naar zoeken en dat ga je toch minder snel vinden bij de snelle handel van een handelaar denk ik. :j

Change3x

Berichten: 6621
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:41

anjali schreef:
MarjanB schreef:
Zo te lezen zijn er mensen in het topic die het paard wel een kans willen geven. Dus wellicht even vragen waar die heen gaat? Kunnen jullie hem een goed huis geven

(Cynisme uit)
Daarbij ken zat paarden die helemaal niks geven om een verhuizing meer of minder. Die zijn gewoon chill en vinden alles leuk en prima.

Dat dacht ik ook al. Er zitten hier een aantal "paardenfluisteraars" die weten hoe dit aan te pakken. Misschien wil een van hen het paard van ts wel overkopen? :+


Ik heb niemand in dit topic zien zeggen dat ze het zelf wél kunnen, alleen mensen die eigen ervaringen en gedachten delen. Zo werkt dat nou eenmaal in een topic. +:)+

Popstra
Berichten: 13948
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:48

Hoe je het wend of keert, de TS wilde een braaf paard waar zij lekker mee kan rijden!
Dan kun je hier wel gaan roepen er een kundig ruiter op moet die dat wel kan maar dat slaat nergens op!
Heeft de TS ook geen reet aan natuurlijk.

Ik zou ook het paard terug bij de handelaar brengen. Hoe pijn dat ook doet.

Ibbel

Berichten: 49282
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:07

En voor TS: ik ben ook zo'n ruiter die al 40 jaar geen les meer heeft. Ik heb op redelijk niveau endurance gereden, 2500 wedstrijdkilometers zonder kapot paard, en rij zelden in de bak. De keren dát ik afgelopen jaren les heb gehad waren op een net ingereden zelf gefokt paard, waarbij die lesgevers stuk voor stuk zeiden: joh, ik kan niet aan je merken dat je al jarenlang geen les hebt.
Niet om mezelf veren in de derriere te steken, maar je kunt bést een paard recht rijden, heel houden en gewoon 'goed' rijden zonder 2x per maand een instructeur nodig te hebben.

Ik heb deze winter menlessen met mijn paard geboekt om een stok achter de deur te hebben omdat ik anders 's winters niets doe met de wagen. Ik heb wel al jarenlang een koetsiersbewijs en heb dus technisch gezien ooit leren mennen, rij 's zomers ook urenlang in het bos, maar ik heb nog nooit dressuurmatig gemend. Paard is een draver en daarmee ook geen dressuurtalent. Desalniettemin gaat dat ook goed, omdat 40 jaar niet-lessen óp het paard alsnog helpt met een paard voor de kar aan het bit te rijden.

Oftewel, als oppepper voor TS: met een beetje gevoel kun je echt wel (lang) zonder les, en als je dan eens een keer les neemt zou het best wel eens heel erg mee kunnen vallen.
Lessen is op zich best leuk, stok achter de deur als het rotweer is zoals nu (voor mij in ieder geval) maar echt niet noodzakelijk omdat anders je paard 100% zeker scheef wordt of kapot gaat.

pateeke
Berichten: 2292
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:11

Ik lees in het topic eigenlijk vooral het advies aan TS om het paard terug te brengen, ongeacht hoe er verder over gedacht wordt.
Ja er zijn mensen die vinden dat 3 weken erg kort is, het paard nog niet voldoende kansen gehad heeft om te wennen en dat het paard mogelijk wel ander gedrag vertoont bij een meer zelfverzekerde ruiter. Maar dat kan ook gewoon bestaan naast het advies om het paard terug te brengen.
Ze zijn nu geen goede match en het lijkt me ook dat ze dat niet gaan worden. In dat geval is het voor zowel TS als het paard het beste dat ze terug naar de handelaar gaat.

Wat ik me wel afvraag: je geeft aan dat je heel zeker weet dat je paard niet verdoofd oid was toen je bent gaan kijken / rijden. Wat heeft dan wel gemaakt dat ze met proefrijden wel ok was / leek ?

Koper

Berichten: 30514
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:41

Vraagje aan TS. Je geeft aan dit paard niet terug te willen brengen. Is dat omdat je er al in hebt geïnvesteerd? Of is het omdat je net zo'n emotionele prei bent als ik die zich na 3 weken aan zo'n beestje gehecht heeft?
Kortom: waarom wil je haar niet terugbrengen?

BrankaZ

Berichten: 3912
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:59

Ibbel schreef:
Niemand beweert dat de handelaar te kwader trouw was. Maar TS heeft ondertussen de hele voorgeschiedenis van het paard in kaart (en kennelijk ging dat ook vrij makkelijk, want dat is ook niet altijd het geval). Dus nu is gewoon echt wel bekend dat dit niet een paard voor jan en alleman is. Dat de handelaar die research niet heeft gedaan, is 'm niet aan te rekenen. Maar als hij het paard terugneemt (en wettelijk gezien is hij daartoe verplicht; hij zou nl de plicht hebben te bewijzen dat het paard OK is/geschikt voor het doel van TS is, en dat kan-ie niet, met wat al bekend is) dat kan hij het dier natuurlijk niet meer als 'met blanko voorgeschiedenis' verkopen. Doet-ie dat wel, dán is-ie wel te kwader trouw bezig.

Als ik dit topic doorlees is het dit. Maar als de ts het paard niet terug wil brengen naar de handelaar moet ze óf haar verwachtingen bijstellen óf de juiste begeleiding erbij zoeken. Ik kan mij voorstellen dat weinig mensen een paard kopen om alleen naar te kijken, maar het laatste is geen garantie voor succes als dit echt een mismatch is. Dat is niemand aan te rekenen want op het moment van de koop leek alles prima te gaan.

paars schreef:
Als je de cirkel wilt doorbreken waar je paard nu in beland is, dan breng je haar niet terug maar ga je haar zelf verkopen als wandelpaard. Er zijn mensen die willen een paard om mee te wandelen of grondwerken, en willen niet rijden om wat voor reden dan ook. Die zouden aan haar een prima paardje hebben.

Dat heeft de eerste eigenaar ook gedaan en het gevolg is dat de ts nu met een niet te rijden paard zit. Dus dat lijkt mij hier echt niet de oplossing.

Elisa2 schreef:
Paard is niet voor niks zoveel keer verkocht..dat is niet omdat ie zo makkelijk is.

Het is in en in triest voor het dier, ik gun deze ook een blijvend plekje waar het niet meer gereden hoeft te worden. Het is alleen voor TS heel erg zuur want die kocht een braaf buitenrittenpaard en dat is deze niet. Ondanks de ook rottige omstandigheden voor het paard (geen weidegang, weinig wenperiode)

Ben ik maar ten dele met je eens. Mijn oude paard had voor ik hem kocht ook 3 eigenaren in 2,5 jaar gehad. Laatste eigenaar verkocht hem i.v.m. tijdgebrek. Of dat zo was weet ik niet, maar ik had een klik met hem, maar heb wel tijd in vooral mijzelf moeten stoppen om hem fijn te kunnen rijden. Mede daardoor werd het voor mij een gouden paard en hij staat nu als 28-jarige bij mij aan huis om daar zijn oude dag te slijten als maatje van mijn andere paard.
Maar als ik de ts haar verhaal zo lees is dit niet wat zij voor ogen heeft met haar paard. Dan denk ik dat het paard terugbrengen omdat het niet voldoet aan de beschrijving en wat ze gevraagd heeft de beste optie. Niet leuk, maar het hebben van een paard is en blijft een hobby en dat moet wel fijn en veilig blijven.

anjali
Berichten: 15379
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:55

Koper schreef:
Vraagje aan TS. Je geeft aan dit paard niet terug te willen brengen. Is dat omdat je er al in hebt geïnvesteerd? Of is het omdat je net zo'n emotionele prei bent als ik die zich na 3 weken aan zo'n beestje gehecht heeft?
Kortom: waarom wil je haar niet terugbrengen?

Dat vraag ik me ook af.En bedenk wel, een paard kan in principe wel 40 jaar worden. Vind jij dit paard zo lief en geweldig dat je dat commitment met haar aan wil gaan? Want ,als je alleen het het idee hebt niet te willen falen en daarom niet te willen terugbrengen, dan is dat onverstandig voor jullie allebei want als je te lang wacht dan heb je geen wettelijk retourrecht meer en een paard met een dergelijk gedrag kun je zelf later niet meer op een eerlijke wijze doorverkopen tenzij aan een kamikazeruiter. Of door het ook weer verzwijgen van haar gedragsproblemen maar hopenlijk zul jij dat niet doen want er kan iemand mee verongelukken.

Elisa2

Berichten: 37959
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:33

Ja maar Branka, jij hebt ook tijd in jezelf moeten stoppen om hem fijn te rijden.

Mijn ervaring is gewoon dat de fijn afgerichte brave paarden die makkelijk te rijden zijn meestal niet degene zijn die lang in de handel zijn. Tenzij ze medisch het ea mankeren.

Veel mensen hebben geen zin/ kennis/ kunde voor een wat lastiger paard of creeren ze zelf en dan worden ze verkocht helaas. Men probeert er altijd wat aan te verdienen.

Tancreda4

Berichten: 24179
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:44

Snap best dat weg brengen niet altijd fijn voelt. Maar ik lees ook dat terug naar basis, gaan lessen of binnenste buiten keren ook geen optie is voor TS. Dan zit er toch maar 1 ding op, en dat is terug brengen. Ook geen schande, als het geen match is is het geen match. Dar is ook niet fijn en niet eerlijk tegenover het paard eb jou zelf. Wel super sneu voor het dier, waar die dN weer terecht gaat komen, dat wel. Ik denk dat dat bij mij wel mee zou spelen met de keuze, emotioneel gezien.

Overigens hierboven nog een reactie waar ik mij ook in kan vinden. Naar mijn idee zal je met elk nieuw paard een band moeten opbouwen wat het beste gaat door terug naar de basis te gaan. Ik heb al zoveel dood brave dieren na verhuizing en met nieuw baasje zo anders zien worden. Uiteindelijk allemaal weer doodbraaf geworden, maar dT had wel echt tijd en inzet nodig. Ik denk dat er maar weinig paarden onverstoord blijven na verhuizing en wijziging van eigenaar.

Succes iig met je keuze!

Paardenponyx
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 15:45

Precies.. ik denk dat ik zo’n emotionele prei ben als jij. Ik zie vanaf de grond heel veel potentie in haar. Ze is geen kwaad dier, ik denk dat er veel meer aan de hand is met haar. Misschien ben ik ook een beetje naïf daarin en verberg ik de consequenties die er kunnen gaan gebeuren. Hele gemixte gevoelens allemaal.

Ik heb jullie advies opgevolgd en laat volgende week een professional komen. Die is gespecialiseerd in probleempaarden onder het zadel als in gedrag. Zij wist zeker mij meer te kunnen vertellen dus dat wil ik even afwachten. Zij gaat mij adviseren wat ik het beste kan doen nadat zij zelf het paard heeft bekeken en getest. Handelaar is inmiddels op de hoogte.

Bedankt voor al jullie adviezen en steun (vooral voor diegene die vriendelijk en beleefd blijven). Ik had niet gedacht dat ik zoveel waardevolle dingen zou horen en dat deze topic zo uitgebreid zou worden. Bedankt voor vele van jullie voor de mentale support ook! Dat doet me goed.

Koper schreef:
Vraagje aan TS. Je geeft aan dit paard niet terug te willen brengen. Is dat omdat je er al in hebt geïnvesteerd? Of is het omdat je net zo'n emotionele prei bent als ik die zich na 3 weken aan zo'n beestje gehecht heeft?
Kortom: waarom wil je haar niet terugbrengen?

anjali
Berichten: 15379
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:46

Tancreda4 schreef:
Snap best dat weg brengen niet altijd fijn voelt. Maar ik lees ook dat terug naar basis, gaan lessen of binnenste buiten keren ook geen optie is voor TS. Dan zit er toch maar 1 ding op, en dat is terug brengen. Ook geen schande, als het geen match is is het geen match. Dar is ook niet fijn en niet eerlijk tegenover het paard eb jou zelf. Wel super sneu voor het dier, waar die dN weer terecht gaat komen, dat wel. Ik denk dat dat bij mij wel mee zou spelen met de keuze, emotioneel gezien.

Overigens hierboven nog een reactie waar ik mij ook in kan vinden. Naar mijn idee zal je met elk nieuw paard een band moeten opbouwen wat het beste gaat door terug naar de basis te gaan. Ik heb al zoveel dood brave dieren na verhuizing en met nieuw baasje zo anders zien worden. Uiteindelijk allemaal weer doodbraaf geworden, maar dT had wel echt tijd en inzet nodig. Ik denk dat er maar weinig paarden onverstoord blijven na verhuizing en wijziging van eigenaar.

Succes iig met je keuze!

Toch zijn die er wel hoor. Vaak is het het beste als een paard gewoon bereden was en in het werk, dat werk ook meteen door te laten gaan op zijn nieuwe stalling. Niet eerst lange tijd niets laten doen.Gewoon wat laten doen en mee in het nieuwe ritme van de nieuwe stal.Dan zijn ze het vlugste gewend. Maar dat gaat moeilijk met een groen paard of een paard met gedragsproblemen zoals die van ts.

anjali
Berichten: 15379
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:48

Paardenponyx schreef:
Precies.. ik denk dat ik zo’n emotionele prei ben als jij. Ik zie vanaf de grond heel veel potentie in haar. Ze is geen kwaad dier, ik denk dat er veel meer aan de hand is met haar. Misschien ben ik ook een beetje naïf daarin en verberg ik de consequenties die er kunnen gaan gebeuren. Hele gemixte gevoelens allemaal.

Ik heb jullie advies opgevolgd en laat volgende week een professional komen. Die is gespecialiseerd in probleempaarden onder het zadel als in gedrag. Zij wist zeker mij meer te kunnen vertellen dus dat wil ik even afwachten. Zij gaat mij adviseren wat ik het beste kan doen nadat zij zelf het paard heeft bekeken en getest. Handelaar is inmiddels op de hoogte.

Bedankt voor al jullie adviezen en steun (vooral voor diegene die vriendelijk en beleefd blijven). Ik had niet gedacht dat ik zoveel waardevolle dingen zou horen en dat deze topic zo uitgebreid zou worden. Bedankt voor vele van jullie voor de mentale support ook! Dat doet me goed.

Koper schreef:
Vraagje aan TS. Je geeft aan dit paard niet terug te willen brengen. Is dat omdat je er al in hebt geïnvesteerd? Of is het omdat je net zo'n emotionele prei bent als ik die zich na 3 weken aan zo'n beestje gehecht heeft?
Kortom: waarom wil je haar niet terugbrengen?

Wat heeft de handelaar hiervan gezegd dan?