Paardrijden met overgewicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:36

daffodil schreef:
Nee te zwaar is niet goed, maar te lang, te dun, te scheef, te traag, te snel etc. is ook niet goed. Laten we allemaal fijn toewerken naar een zo goed mogelijk ideaal maar laat iedereen wel zijn waarde.

Maar dit topic gaat toch over Paardrijden met overgewicht? Tuurlijk is de rest ook niet goed, maar daar gaat dit topic niet over.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:44

Fenrir schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal zwak om naar andere dingen te gaan wijzen. Dat zijn geen goede argumenten.

Dat is hetzelfde als zeggen, je kind mag nooit een snoepje eten, want dat is super slecht.

Dat het niet goed voor je is weet iedereen, maar of je kind er onherstelbare schade door oploopt is afhankelijk van meer dingen.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:52

Dees schreef:
Jannaa schreef:
Als je een slechte zit hebt, neem je zitles.

Dus het paard waar je zitles op neemt, daarvoor geldt dan niet dat zijn rug gespaard zou moeten worden?

Mechanisch paard idd, of een flexchair. Of balansoefeninen op een skippybal. Er zijn toch meer mogelijkheden voor zitles zonder dat je meteen stuiterend op een dravend paard zit?

Mijn punt is dat het iedereens eigen verantwoordelijkheid is om zich te verbeteren, zodat het paard niet de dupe ervan wordt. En ja, daar hoort afvallen misschien ook bij.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:02

Cer schreef:
liekec schreef:
Amen. En daarbij is dat argument van een ruiter die slecht meezit gewoon kul, want met 90 kilo (bijvoorbeeld) zit je je paard in de weg, en met 60 kilo en als een zak zout erop zitten ook ja, dat klopt. Maar dat betekend dat allebei de gevallen negatief effect hebben op de paarden dus om maar te zeggen van ja een ruiter van 60 kilo kan ook in de weg zitten betekent niet dat dat het rechtvaardigt dat je met 90-100+ (whatever, het gaat om het idee) op een paard gaat zitten.

Even nieuwsgierig, wellicht heb ik eroverheen gelezen :o
Hoe zijn de verhoudingen van jou en jouw paard? Zeg maar het paard van je profiel? En daar zit je zelf op dan ook denk ik?

Wat voegt dat toe aan de discussie? Ik wil het prima vrijgeven hoor want ik schaam mij er niet voor, maar ik snap niet zo goed wat dit toevoegt aan dit topic?

romyamb

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:09

het heeft wel degelijk iets te maken met dit topic ;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:15

Er wordt hier nu gehamerd op fit zijn, waar ik het trouwens helemaal mee eens ben. Maar blijkbaar kan het in de ogen van sommige niet samengaan: overgewicht en fitheid. Alsof iedereen met een maat 36 een fit atletisch lichaam heeft en iedereen met maat 40 en hoger ontzettend ongezond ongetraind en zonder balans is.

Als ik naar mezelf kijk: ik heb 2 kg overgewicht volgens BMI maar ik heb al 55 kg vetvrije massa (botten spieren en vocht) Al zou ik het willen dan nog kan ik geen 60kg wegen aangezien mijn vetpercentage gevaarlijk laag zou zijn en ik zeer ongezond zou zijn.

Ik doe aan krachttraining minstens 4x per week en heb een uitstekende conditie. Werk aan mn core stability en zorg dat ik mn paard niet in de weg zit. Ik ga niet op n iel D ponietje zitten maar heb n stoere KWPNER van 1.76 waarop ik n klein popje lijk.

Maar nee hoor volgens bepaalde meningen hier ben ik mn paard enorm aan het belasten en moet ik me diep schamen. Sorry hoor je hebt overgewicht en obesitas. Twee heel verschillende zaken die hier volgens mij nogal eens door elkaar gehaald worden. Met een licht overgewicht kan je prima rijden. Zeker als t overgewicht door spier wordt bepaald en je n goed vetpercentage hebt. BMI is al jaren achterhaald.

Dat onderzoek.over gewicht slaat eigenlijk nergens op. Niet gek dat n paard met 30% van zijn eigen gewicht uit balans loopt. Bij mijn KWPNER er zou dat uitkomen op 210 kilo!!!! God echt hebben ze daar moeite mee joh??
De stap van 15% naar 30% is natuurlijk bizar. Ga dan van 15 naar 20% maar blijkbaar gaf dat geen duidelijk verschil?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:15

romyamb schreef:
het heeft wel degelijk iets te maken met dit topic ;)

Vertel? Wat is de samenhang met deze discussie en precies mijn gewicht?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:24

liekec schreef:
Wat voegt dat toe aan de discussie? Ik wil het prima vrijgeven hoor want ik schaam mij er niet voor, maar ik snap niet zo goed wat dit toevoegt aan dit topic?

Jij hebt ongeveer dezelfde maten als ik, en volgens mij dezelfde maat pony/paard.. ik was benieuwd wat dan rijbaar is volgens de .. nou ja.. algemeen geldende regel..?
Maar dat kan heeel erg vertekenen, dus vroeg ik me af of ik goed zat qua schatten zeg maar..

Ik zit nav dit topic ook een beetje te rekenen met die vuistregel van percentages als richtlijn zeg maar.. maar uitgaande van 70kg van mezelf plus harnachement en een percentage van 20% zou t paard ..euh.. 350 minimaal moeten zijn.. ik vind dat zo 'klein' klinken... reken ik dan fout?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:24

Ik nam aan dat het redelijk vanzelfsprekend is dat het hier niet over een paar kilootjes gaat maar echt meer overgewicht (icm niet fit zijn/kunnen zijn)

Verder zeggen kledingmaten helemaal niks.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:28

daffodil schreef:
Zeg jij ook tegen iemand die met 1 arm rijdt, dat het bijzonder storend is dat ze er scheef op zit?

Als ze er scheef op zit, ja waarom niet?

Citaat:
Degene die ik ken met 1 arm zit er overigens fantastisch op, daar kan menig ruiter een voorbeeld aan nemen......
:? eh... watsprobleemdan?

Citaat:
Overigens is obesitas gewoon een vastgestelde ziekte en oordelen dat iemand maar even af moet vallen is heel makkelijk maar zo werkt het dus niet, het is niet voor niets een ziekte of zeg je tegen iemand die astma heeft, dat ie zich niet aan moet stellen en gewoon normaal adem moet halen? Dat valt voor mij in dezelfde categorie.
Ben ik het niet mee eens, maar dat mag :j

Het is de vraag of het schadelijk is, overgewicht en hoe schadelijk dan precies.
Want dan kom je bijv. ook bij dat opstappen zonder krukje, dat dat schadelijk is ivm verdraaide ruggenwervels door mensen die niet perse te zwaar zijn... bijvoorbeeld..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:29

Fenrir schreef:
Ik nam aan dat het redelijk vanzelfsprekend is dat het hier niet over een paar kilootjes gaat maar echt meer overgewicht (icm niet fit zijn/kunnen zijn)

Verder zeggen kledingmaten helemaal niks.

Nou ja maar dat is dan het verleggen van grenzen... ergens houdt t een keer op.
En ik zit gewoon hardop te denken.. Hoe zie ik eruit, wat weeg ik, wat wegen mn spullen, hoe groot en hoe zwaar zijn de paarden die rij, hoe lopen die etc..

Kledingmaten? eh nee... dat zegt idd ook niks.. :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:32

Maar ik ken zat mensen die toch echt overgewicht hebben en behoorlijk fit zijn en ik ken nog veel meer mensen die helemaal geen overgewicht hebben maar totaal niet fit zijn. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Iemand die in jullie ogen veel te zwaar is kan wel 6x in de week sporten, met honden lopen (en paardrijden :D ) terwijl iemand die in jullie ogen "fit" is, nog geen honderd meter kan hardlopen.

Het is zo kortzichtig om dat aan gewicht te hangen. En eens met Fenrir, kledingmaten zeggen mij ook niets......

Cer, dan ben je een botte onbehouwen hork in mijn ogen want sommige dingen mag je denken maar hoef je niet in iemands gezicht te plempen. Een gebrek aan je opvoeding maar dat is mijn mening.

En jij kan obesitas ontkennen als ziekte maar de wetenschap bewijst anders, dus dat is gewoon dom. Hiermee geef je in mijn ogen voldoende aan hoe jouw hersenen werken en dat is dus zinloos om mee in discussie te gaan. Een vastgestelde ziekte ontkennen is op zijn minst bijzonder.

Met een krukje opstappen zou iedereen moeten doen, ongeacht het gewicht of de lengte!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:33

Te zwaar is te zwaar natuurlijk maar ik kreeg het idee dat Tango1979 bedoelde dat ze niet zo zwaar was maar wel iets overgewicht had. Dan komt het uiteindelijk niet op die paar kilo aan qua gewicht.
Maar ik kon het mis hebben :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:34

Jannaa schreef:
En ja, daar hoort afvallen misschien ook bij.

Tja, of een zwaarder paard kopen.
Sommige mensen worden geen 60kg meer, wat ze ook doen. Ja, misschien 2 dagen voordat ze in de kist liggen.

Er is ook nog zoiets als kwaliteit van leven. Je hoeft niet op uitsluitend sla te leven als je wilt paardrijden. Het is gewoon een kwestie van gezond verstand, ben je zelf iets zwaarder dan de modellen uit de Divoza catalogus, kies dan een paard dat past bij je postuur.

Een stevig Gelders paard kan heus 90kg dragen. Het zal vast in de ogen van velen niet de schoonheidsprijs krijgen, maar het kan wel en het is niet zielig voor het paard.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:35

Cer, je hebt pb want het voegt imo niks toe aan dit topic. Verder had ik het topic ontstipt en zal ik dat ook weer doen nu want ik vind het vrij zinloos om te blijven herhalen dat mensen die een slechte conditie hebben, niet meeziten ed ook erg zijn en overgewicht dus gewoon gedoogd is. Ja het is ook erg, maar dat maakt het niet opeens oke dat je met flink overgewicht op je paard gaat zitten... Net zoals vergelijken dat paarden die 1-2 uur buiten komen op zich niet zielig zijn want ja er zijn ook paarden die nooit buiten komen en dat is ook zielig/net zo zielig.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:38

Oww dus nu is t niet meer overgewicht? Maar fitheid/ in de weg zitten. Dat komt al meer bij mijn eigen denkbeelden in de buurt.

Ik ken heeeel veel amazones met een enorm mooi figuurtje en eerder ondergewicht die eten wat ze willen, nog geen pak vlas kunnen tillen en dood neervallen als ze 5km moeten hardlopen. Mogen die dan wel rijden?

Deze amazones worden iig niet na 1 blik erop te werken veroordeeld. Veroordeeld dat je geen discipline hebt, niet bewust met je sport omgaat, niet t beste met je paard voorhebben.

En daar gaat voor mij de discussie over. Dat je met 80kg niet op n ponietje stapt of met 120 kg op n damespaardje, daar zijn we t allemaal over eens. Maar het beoordelen/ veroordelen van een ruiter in de range van laten we zeggen 70/95 kg is gewoon verkeerd. Waarom moet daar meteen t label ongezond/ niet fit/ heeft niet t beste met haar paard voor op?

Dees

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:40

Ook niet iedere ruiter rijdt "voor de sport".
Het mag ook gewoon recreatie en ontspanning zijn, toch?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:40

Helemaal mee eens Tango1979! Jij slaat de spijker op zijn kop, goed verwoord!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:41

daffodil schreef:
Cer, dan ben je een botte onbehouwen hork in mijn ogen want sommige dingen mag je denken maar hoef je niet in iemands gezicht te plempen. Een gebrek aan je opvoeding maar dat is mijn mening.

Het is de toon die de muziek maakt.. als iemand met 1 arm scheef zit, kan je daar heus wel wat mee zonder perse lelijk te doen. DAT is wat JIJ ervan maakt :j
Maar het kan ook zijn dat mensen dingen denken te horen die niet gezegd worden.. ja en dan wordt het wel een moeilijk verhaal..

Citaat:
En jij kan obesitas ontkennen als ziekte maar de wetenschap bewijst anders, dus dat is gewoon dom. Hiermee geef je in mijn ogen voldoende aan hoe jouw hersenen werken en dat is dus zinloos om mee in discussie te gaan. Een vastgestelde ziekte ontkennen is op zijn minst bijzonder.

Nee hoor, ik ontken het niet perse, maar obesitas en gerelateerde zaken (medicijngebruik etc) wordt te pas en te onpas tevoorschijn gesleept als het over overgewicht gaat. Voor een heel klein percentage geldt dat echt wel, maar voor een GROOT deel ZEKER NIET, bij die is het gewoon meer calorieen in je mond proppen dan dat je verbrandt, dan word je dik, zo werkt dat. Is geen woord frans aan. En als dat dan zo is, dan moeten die personen zich heel hard afvragen of ze wel moeten willen paardrijden.. zonder een of ander excuus te bedenken.

Ik heb in mijn omgeving mensen die echt knokken om de kilos te verliezen zodat ze kunnen rijden, en daar heb ik echt respect voor, ECHT respect voor. Niet voor mensen die liggen te huilebalken dat ze perse dingen willen die ze zelf zo leuk vinden om te doen en geen actie nemen om omstandigheden te verbeteren... dus dat :Y)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:42

Moeten we in deze discussie niet ook het gewicht en de conditie van het paard meenemen? Hoeveel paarden sjouwen er niet 50 tot meer dan 100 kg mee aan teveel eigen gewicht?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:43

Ach, een gokverslaafde moet ook gewoon stoppen om die euromunten in de kast te stoppen, toch?
Het leven kan zo simpel zijn :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:46

Princesj schreef:
Moeten we in deze discussie niet ook het gewicht en de conditie van het paard meenemen? Hoeveel paarden sjouwen er niet 50 tot meer dan 100 kg mee aan teveel eigen gewicht?

Goed punt. Een paard in sportconditie kan meer hebben dat laten we zeggen n ponie met 100 kg overgewicht. Dus wat zien we liever een ruiter van 60 kilo op die pony of die ruiter van 80 kilo op het sport paard. En welke van die 2 denk je dat zwaarder belast wordt.

@fenrir: ik ben vrij klein dus idd niet zo zwaar maar ik heb echt wel overgewicht. Spieren zijn zwaar :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:48

Dees schreef:
Ach, een gokverslaafde moet ook gewoon stoppen om die euromunten in de kast te stoppen, toch?
Het leven kan zo simpel zijn :D

Nu nu bagatelliseer je het wel heel erg hoor. Ik weet niet of het op mij gericht was, maar dat bedoel ik niet op die manier.

Al met al vind ik het echt een moeilijk verhaal :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:49

Erg kort door de bocht Cer maar om je gerust te stellen, bij mij heeft een arts het vastgesteld en ik zeg nergens dat ik niet af wil vallen he.......maar om mensen op voorhand al te beschuldigen van wat jij nu zegt, dat gaat mij te ver. Ik ben echt niet zielig maar wel te zwaar en ik heb het allerbeste voor met mijn paard en doe alles wat binnen mijn vermogen ligt om het hem zo goed mogelijk naar de zin te maken. Maar in jouw ogen mishandel ik dus mijn paard, en dat gaat mij te ver!

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om iemand die niet mijn mening vraagt (al dan niet tijdens lessen/jureren), aan te spreken op zijn houding/zit te paard. Waar haal je het vandaan dat je iedereen maar zomaar aan kan spreken op zijn manier van omgaan met een paard? Dat moet ieder toch voor zich weten binnen de door de wet vastgestelde grenzen? Leven en laten leven, bemoei je lekker met je eigen paard zou ik zeggen en laat een ander zijn wie hij is.

Ik kom zoveel tegen als ik zit te jureren maar geen haar op mijn hoofd dat ik iemand aanspreek. Ik kan slechts als het tot uiting komt in het rijden, het meenemen in de punten maar ik oordeel niet. Ik weet immers niets van die persoon af en dat hoef ik ook niet te weten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:50

Cer schreef:
daffodil schreef:

Het is de toon die de muziek maakt.. als iemand met 1 arm scheef zit, kan je daar heus wel wat mee zonder perse lelijk te doen. DAT is wat JIJ ervan maakt :j
Maar het kan ook zijn dat mensen dingen denken te horen die niet gezegd worden.. ja en dan wordt het wel een moeilijk verhaal..

Citaat:

Nee hoor, ik ontken het niet perse, maar obesitas en gerelateerde zaken (medicijngebruik etc) wordt te pas en te onpas tevoorschijn gesleept als het over overgewicht gaat. Voor een heel klein percentage geldt dat echt wel, maar voor een GROOT deel ZEKER NIET, bij die is het gewoon meer calorieen in je mond proppen dan dat je verbrandt, dan word je dik, zo werkt dat. Is geen woord frans aan. En als dat dan zo is, dan moeten die personen zich heel hard afvragen of ze wel moeten willen paardrijden.. zonder een of ander excuus te bedenken.

Ik heb in mijn omgeving mensen die echt knokken om de kilos te verliezen zodat ze kunnen rijden, en daar heb ik echt respect voor, ECHT respect voor. Niet voor mensen die liggen te huilebalken dat ze perse dingen willen die ze zelf zo leuk vinden om te doen en geen actie nemen om omstandigheden te verbeteren... dus dat :Y)

Wie zegt dat iemand van 85 kg niet nog 3x harder heeft geknokt om die 85 te halen? Dat diegene niet op 1600 cal leeft en 4x per week sport? Omdat hij/zij anders 120 kg zou wegen? Dus respect krijg je van jou alleen als je geen overgewicht hebt?