Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:08

Bedankt.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:15

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik ga proberen op iedereen te reageren.
Hilary, We zijn ook bezig met gewicht. Ik voer nu 1 kilo maislijnzaadbrok per dag, maar pas twee weken. Daar zal je pas iets van gaan zien in drie maanden ofzo. Maar ik ben er mee bezig! De ontworming is goed, er is getest, en daar kwam niks uit. Ik weet overigens niet zeker of hij artrose heeft, maar daar gaan we van uit. Ik ga hem er ook niet op laten testen.
xxdomiixx, ik ga overleggen over bloedonderzoek. Waarschijnlijk vinden mijn ouders het namelijk niet zo nodig, en vinden ze dat ik eerst moet overleggen met mijn instructrice. Dus dat ga ik doen. Met het voer ben ik bezig door maislijnzaadbrok te geven. Voor de manier van trainen vroeg ik eigenlijk juist hier tips. Doordat ik het niet meer weet. Ik rijd altijd max een half uur, met heel veel stappen tussendoor. Dan train ik stap, draf en galop en eigenlijk alleen het doorlopen. Ik zal niet helemaal stoppen met rijden, maar ik ga het rijden wel verminderen.
Dat heeft hij denk ik ook. In de winter was hij overigens prima voorwaarts hoor. Oke, ik zal daar eens naar gaan kijken. Maar dat doe ik denk ik weer als de muesli op is. Anders koop ik wel heel veel dingen en daar worden mijn ouders niet blij van. Bedenk alsjeblieft dat ik nog maar 15 ben.
Cowgirl, dat kan. Elk paard is anders. Ik denk overigens niet dat dat paard bij jou op stal 1.87 m is. Maar ik ga kijken naar dat seniores ding. Overigens kan ik zelf niet twee keer per dag naar stal gaan. Dat red ik echt niet met school. Wat is glucosamine? Ik geef ook buteless high strength bij de muesli. Is dat ongeveer hetzelfde?
Sokje_6, Ik zal gaan kijken naar die dierenarts. Kan ik gewoon op internet zien waar ik die kan bereiken?
Piekosjj, Bedankt. Hij krijgt 10 kilo hooi. Ik zal nu echt maar eens gaan kijken naar een dierenarts.
Ygritte, Bedankt. Even over het met sporen rijden, mijn instructrices zeiden op een gegeven moment allebei dat ik weer zonder moest gaan rijden. Dus nu helpen ze mij weer daarmee.
Amigo_stan, Dat klopt. Hij vindt het heel erg leuk om op de wei te staan, maar op een gegeven moment wil hij ook weer graag naar binnen. Iets uit laten lezen uit de chip heb ik wss niks aan. Dat kost alleen maar geld, en wat heb ik er dan aan wat er uitkomt? Dat hij ouder is.
Weidebloem, Ik geef buteless high strength om zijn gewrichten soepeler te maken. Maar ik weet overigens niet eens zeker of hij artrose heeft.
linnie050, daar zal ik ook even naar gaan kijken.
blondie11, hij staat sowieso in een hele fijne kudde. Met ongeveer zes andere paarden. Ik wil dat eigenlijk niet veranderen, want ik merk dat hij dat heel fijn vindt. Ik kan hem als ik wil op de boswei laten zetten, dan staat hij 24/7 buiten. Maar dan komt hij of alleen of met maar één paard te staan. En eigenlijk wil ik dat niet.
tarek, in de wei loopt hij wel best hard. Hij is ook de baas van de kudde en dan moet hij soms ingrijpen. Dan kan hij echt wel hard lopen. Net als in het bos. Of als ik hem longeer. Maar hij is wel liever lui dan moe.
pleiada, ik weet zeker dat hij 20 is. Want ik ken hem al best lang.
abc, het klopt dat mijn zadel een tijdje niet gepast heeft. Ik kocht hem van mijn instructrice en ik dacht dat het goed zat. In september kocht ik hem en in oktober kwam ik erachter dat het niet goed was doordat de osteopaat het zei. Toen ben ik heel lang op zoek geweest, want hij heeft echt een hele moeilijke rug (en ik ook). Maar in ongeveer februari/maart dit jaar heb ik eindelijk een goede gevonden die goed past. Maar er is wss wel lang gereden met een niet passend zadel. Is een chiropractor hetzelfde als een osteopaat? Die is nml in maart weer geweest.
JustLizz, oke. Ook daar ga ik naar kijken.

Super dat je zo veel oppakt!
Doe alleen niet te veel tegelijk. Dan weet je straks niet wat je paard het beste geholpen heeft; voeding, training, zadel of chiropracter. Overleg met veearts en instructrice wat de eerste stap is. Ga dan doordacht verder.
Als er niets ernstigs met je paard is kun je mogelijk met relatief eenvoudige en niet al te prijzige oplossingen een voldoende voorwaarts en fit paard er voor terug krijgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:16

Niet te snel wanhopen, wacht maar eerst wat de DA zegt. Paard is op dit moment echt niet ok, maar eens je weet wat er mis is kan je eraan werken. 20 is nog niet echt oud, op die leeftijd hebben ze meestal nog wel de kracht om te recupereren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:18

Dat klopt wel. Maar Oreo is wel 1.87m dat is erg groot.
Mijn stalhoudster zei dat het ook kan dat op een gegeven moment het hart het niet meer aankan om alles het hele lijf door te pompen. Maar ik ga gewoon maar afwachten wat de DA zegt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:26

Ach gossie, ik hoop dat het meevalt en dat je nog een poosje van je grote vriendelijke reus kunt genieten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:28

Gewoon even afwachten wat de dierenarts zegt. Ik weet dat het moeilijk is want het liefste wil je nu weten wat er aan de hand is.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:42

Ben benieuwd wat de da zegt. Geef hem lekker Zijn rust en veel knuffelen en vertroetelen. Ik zou verder echt niks doen. Misschien beetje stappen maar dat is alles. Overleg ook even over pijnstilling met de da.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:45

Kan ook zijn dat ie dikke benen heeft omdat ie nu op rust staat, het hoeft echt niks ergs te zijn. Zijn zoveel paarden die reageren op minder beweging en op stal staan. Als het na beweging weg is dan valt het vaak allemaal wel mee.

Hoop echt dat het niks is TS en dat het kwestie is van wat ander voer en dat ie nog lekker 10 jaar mee gaat :)

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:59

Ik hoop echt dat het allemaal goed komt. Veel sterkte!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:10

Kimmie25501 schreef:
Dat klopt wel. Maar Oreo is wel 1.87m dat is erg groot.
Mijn stalhoudster zei dat het ook kan dat op een gegeven moment het hart het niet meer aankan om alles het hele lijf door te pompen. Maar ik ga gewoon maar afwachten wat de DA zegt.

Maar dat hart kan ook weer aansterken door er voer in te stoppen, dus nog niet gaan doemdenken.
Ben benieuwd TS, komt vast goed +:)+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:15

Het hart pomp misschien goed, maar als er tekorten zijn in de voeding zitten er niet de juiste bouwsteentjes / energiedragers in het bloed.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:22

Heel veel succes vandaag TS! Inderdaad niet te snel wanhopen, wellicht is er wat anders of komt hij wat tekort waardoor hij als hij dat straks genoeg krijgt wel nog een hele tijd fit kan zijn.

Tuurlijk zal je er ook rekening mee moeten houden dat je wellicht wel slecht nieuws krijgt, maar met juiste voeding en begeleiding kan een paard vaak nog heel goed opknappen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:24

Nog niet in paniek raken voordat de dierenarts geweest is :(:)

Succes, hopen dat het meevalt!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 12:47

De dierenarts is net geweest.
Er kwam uit dat hij een veel te hoge hartslag had. Een normaal paard zit tussen de 20 en 40. Oreo had 60.
Verder heeft ze een bloedonderzoek gedaan. De te dikke benen konden komen door het hart.
De uitslag van het onderzoek komt morgen of maandag binnen.
Ik moet maisolie bij de muesli gaan geven. Ook gaat ze nog even op een rijtje zetten wat voor voer ik nog meer kan gaan geven.
Ik mag nog wel rijden. Ik mag in principe elke dag stappen in het bos en twee dagen draven en galopperen. Maar ik moet goed kijken naar zijn lijf. Als hij weer afvalt, is dat dus te veel.
Maar hij kan nu nog pijnvrij leven.
Maar mijn vader weet het nog niet zo goed. Want hij heeft zo iets van " als je niet kan rijden, heb je er niet zo veel aan". Ergens klopt dat ook wel, want ik wil graag trainen en verder komen. Maar ik wil echt nog geen afscheid van Oreo nemen. Maar mijn vader wil echt geen twee paarden hebben.
Dus daar moet ik nog even naar gaan kijken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:59

Fijn dat de dierenarts is geweest en je wat meer weet, dan kan je gerichter aan de slag met goed voor Oreo zorgen.
Misschien is het tijdelijk om wat voorzichtiger met Oreo te zijn totdat hij weer wat beter is, dan kan je wellicht weer wat meer gaan doen en weer "normaal" met hem rijden.

Ik snap je vader wel, een paard hebben is een grote financiele last, dan wil je er ook wel wat voor terugzien. En voor niet-paardrijdende ouders of ouders die niet bekend zijn met het hebben van een paard is rijden het belangrijkste wat je met een paard doet. Als je dat niet kunt, vinden ze al gauw dat je er niets aan hebt. Als paardeneigenaar die van zijn paard houdt, is het heel anders.

Voor nu kan je met het eten voor Oreo aan de slag, en als strak de uitslag van het bloedonderzoek er is, kan je weer andere beslissingen nemen. Geniet maar van je stapritjes in het bos.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:11

Kimmie25501 schreef:
De dierenarts is net geweest.
Er kwam uit dat hij een veel te hoge hartslag had. Een normaal paard zit tussen de 20 en 40. Oreo had 60.
Verder heeft ze een bloedonderzoek gedaan. De te dikke benen konden komen door het hart.
De uitslag van het onderzoek komt morgen of maandag binnen.
Ik moet maisolie bij de muesli gaan geven. Ook gaat ze nog even op een rijtje zetten wat voor voer ik nog meer kan gaan geven.
Ik mag nog wel rijden. Ik mag in principe elke dag stappen in het bos en twee dagen draven en galopperen. Maar ik moet goed kijken naar zijn lijf. Als hij weer afvalt, is dat dus te veel.
Maar hij kan nu nog pijnvrij leven.
Maar mijn vader weet het nog niet zo goed. Want hij heeft zo iets van " als je niet kan rijden, heb je er niet zo veel aan". Ergens klopt dat ook wel, want ik wil graag trainen en verder komen. Maar ik wil echt nog geen afscheid van Oreo nemen. Maar mijn vader wil echt geen twee paarden hebben.
Dus daar moet ik nog even naar gaan kijken.

Meer calorieën voeren is niet genoeg, daar ben ik hier ook tegenaan gelopen. En dikke benen kunnen ook door teveel eiwit komen. Mits er niks raars uit het bloedonderzoek komt is mijn eerste vermoeden dat de darmen meer moeite hebben met opnemen van voedingsstoffen en dan zit je beter met ruwvoervervanger door seniorenslobber/pulp/grasbrok (al is dat laatste opletten ivm mogelijke stalbenen door eitwit). Ga zitten met rekenmachine en wat er gevoerd wordt en reken dat eens door naar wat er nodig is voor het gewenste gewicht. (750kg makkelijk). Ook een paard met een gebit wat in orde is, kan proppen maken (heb zo'n exemplaar). Vervang 50% van rantsoen voor gewenst gewicht eens door slobber. Dat is al gehakseld en makkelijker op te nemen in de darmen. Luzerne per emmer maakte hier niks uit, subli seniores of pavo 18+ trouwens ook niet. Uiteindelijk 2kg grasbrok + 2kg pulp (welkoop eigen merk). Meer pulp zonder zemelen is problematisch (calcium/fosfor balans) en meer grasbrok gaf hier olifantsbenen door teveel eiwit. Pony zit op dit dieet eindelijk weer boven de 400kg op het meetlint (is 50-75kg aangekomen en dat was nodig). Bespiering is nog onvoldoende, maar er zit weer een redelijk ronde vorm in.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:24

Ik denk dat die dikke benen,vocht is,komt van het hart af?
Hij is nog niet opgegeven hoor TS, als hij straks dikker is,word de rest ook beter.
Ik heb hier een paard gehad die half dood was,en na een half jaar weer helemaal gezond was.Mensen gaven er geen cent meer voor,dachten dat ze de winter niet zo overleven,enz.
Komt vast weer goed met Oreo.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:26

Oh wel fijn dat het in elk geval niet heel ernstig is. Heb je zelf wel eens zijn mest onderzocht op zand? Dat kan je heel eenvoudig doen. Je neemt bijvoorbeeld een doorzichtige pedaalemmerzak en gooit daar mest in en doet er water bij. De mest knijp je dan even door de zak kapot en dan hang je hem op met een punt naar beneden. Zit er na een paar uur een laagje zand onderin dan zou ik even een zandkuur geven. Als ze veel zand in de darmen hebben verteren ze hun voer ook minder goed waardoor ze af kunnen vallen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:27

Oei schrik echt van je paard.

Ik heb zelf een 21-jarige van 1.76 welk ik nog start in het ZZ-Zwaar. Hij was vorig jaar toen hij kwam ook erg dun. Wij geven hem zo onbeperkt mogelijk goede kwaliteit hooi/voordroog, 2 kilo granenmix, 1 kilo muesli, 1 kilo merriebrok en hij heeft standaard een hangemmer vol met Seniores in stal hangen. Deze wordt twee keer per dag bijgevuld. Hij was binnen no time lekker rond en glimt erover!
Sindsdien is zijn energiepijl ook gestegen en wordt hij soms zelf een beetje vlug.

Dus pomp er goed en veel voer in. Zoveel als hij eet (opbouwen).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:49

Ik schrik vooral van die hartslag. Ik had al gehoord dat trekpaarden door hun omvang niet oud worden, dat hun hart het niet zo lang trekt, hoop dat dit bij zo'n reuze warmbloeden ook niet het geval is.

Kan natuurlijk ook dat zijn hart te snel klopt omdat ie iets onder de leden heeft, dat zal bloedonderzoek uitwijzen. En mss is er wel medicatie voor zijn hart?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:01

Even afwachten tot morgen. Maar ik vind het wel een beetje vreemd advies van de dierenarts dat je gewoon mag rijden nu er waarschijnlijk iets niet in orde is met zijn hart. Bij het oudje van mijn schoonzus hadden ze op zijn 26 een hartprobleem geconstateerd en daar mocht ze niet mee op rijden. Niet zo zeer voor het paard maar voor haar eigen veiligheid. Paard kon zo dood neervallen en samen met haar vallen. Hij had ook dikke benen en kreeg later ook een dikke koker. Hij is uiteindelijk nog 32 geworden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:31

En de dierenarts zei verder ook niks over senioren slobber?
Afwachten.
Als je een ouder paard koopt weet je dit.
Vooral als er al een heel wedstrijd leven aan vooraf is gegaan.
Hier een 23 jarige zz zwaar dressuur en artrose. Maar ziet er 10x beter uit.
Als je toen al wist dat je verder wilde komen en echt rijden het belangrijkste is voor je en hij toen al sloom enz was waarom dan gekocht?
Wie heeft het paard jou toen geadviseerd?

Kan je naast Oreo die misschien lekker met pensioen kan dan een ander paard op stal rijden als bijrij paard?
Denk eigenlijk dat Oreo een nieuw huisje moet gaan zoeken en dat hij dan goed terecht komt waar ze hem dik in de watten gaan leggen.

En inderdaad kijk alsjeblieft uit als je paard in elkaar zakt en je ligt eronder....Kan ook jij het niet overleven.
Ben ook benieuwd naar de bloedwaarden.
Sterkte!
Fijn dat de dierenarts is in ieder geval geweest is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:39

Apart advies van de dierenarts.
Iedere dag stappen kan ik mij iets bij indenken, als dit aan de hand is en niet meer dan een half uurtje of zo. Maar 2 dagen draven en galopperen snap ik niet goed.
Paard is niet in orde, dus ik zou er zeker niet mee gaan draven en galopperen, laat staan 2 dagen.
En dan ook niet de overige 5 dagen iedere dag een bosrit gaan maken.
Laat het dier eerst maar eens even wat bijkomen, wat er verder ook uit het bloedonderzoek komt.
Met mag toch duidelijk zijn dat hij niet in orde is.

En dan de maisolie.
Vind ik zelf ook raar, want dit is helemaal niet zo goed voor paarden.
Wordt vaak gegeven bij een stofallergie, maar anders eigenlijk niet omdat de omega 3/6 verhouding niet goed is (zeker niet bij graanrijk voer) en dat paarden er vaak een opgeblazen gevoel van krijgen.
Omega 3-6-9 mixen zijn vaak wel goed, maar dan wel in de juiste verhouding.

En weet je ook waar de DA het bloed op gaat onderzoeken?
Je hebt veel tips gehad hier, maar dat wil niet zeggen dat je ook alles laat onderzoeken.
Je kunt bloed laten afnemen voor alleen HB gehalte en bepaalde spierwaarden, of een standaard onderzoek, of een uitgebreid onderzoek naar tekorten en zo.
En dan nog op speciale dingen als cushing die ik noemde, schildklierwerking, enz.

En van je vader, ja kan ik mij ook wel indenken dat een paard waar je niet op kunt rijden, niet zo interessant is (kost alleen geld), maar aan de andere kant, je hebt het paard pas een half jaar in je eigen bezit, dus je wist (of beter zij wisten) bij aanschaf dat het om een oud(er) paard ging.
Dan weet je dat er gebreken kunnen komen (bij ieder paard, maar net als bij mensen gaat het vanaf een bepaalde leeftijd toch sneller).

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:07

Ocharm. :(:)

Heeft de dierenarts ook genoemd wat de redenen kunnen zijn van een permanent verhoogde hartslag? Is dat aangeboren, of komt het misschien door pijn of stress? Misschien kun je de dierenarts dat nog vragen? Die zandkoliek is een goede tip, paarden eten op de wei soms per ongeluk zand en dat kan er voor zorgen dat voer niet goed wordt opgenomen, en kan ook voor pijn zorgen. Heeft de dierenarts toevallig de darmen gecheckt, of de mest met die tip van een plastic zak en water?

Ik zou nu ook niet dagelijks gaan rijden, maar er eerst flink wat slobber en onbeperkt ruwvoer ingooien voor een paar maanden, en kijken of hij dan energie en vet terug kan krijgen. :j

Over wat je vader zei: ja, het is zonde dat je dit paard niet fanatieker kunt rijden, en het is rot dat je bij aankoop niet besefte dat een ouder paard kopen betekent: méér geld kwijt aan voer en medische onderzoeken, en minder fanatiek rijden. :n Je bent echter ook gehecht aan Oreo, en je was bereid hem te kopen terwijl je dacht dat "niet zo snel zijn" bij hem hoorde, dus nu moet je goed nadenken wat je wil. Een paard verkopen dat oud is en in niet zo'n goede conditie verkeert is bijna onmogelijk, dus ik denk niet dat verkopen meteen de beste optie is.

Je zou een halfjaar tot een jaar kunnen wachten, en kijken of hij dan verbeterd of verslechterd:
1. als hij verbeterd, kun je hem zelf houden en bosritjes blijven maken tot hij écht oud is en overlijdt. Je zou ook kunnen kijken of iemand, als hij er beter uitziet en zich iets beter voelt, interesse heeft in hem kopen of overnemen - iemand die een weidemaatje voor een paard zoekt, of iemand die "gewoon" graag wil knuffelen met een lief oud paard. Er zijn bovendien ook nog rusthuizen voor oude paarden. :j Als Oreo dan op een goede plek zit, kun jij een wat jonger en energieker paard kopen van een jaar of 12/15.
2. Als hij verslechterd, kun je gaan nadenken of hij misschien danig slecht is dat hij ingeslapen moet worden. Dan moet je (en je ouders!) gaan afwegen hoeveel geld je wil stoppen in behandeling, en wanneer je met behandeling wil stoppen.

In elk geval succes met hem beter krijgen! :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 15:53

Maflinger, ja dat hoop ik ook. Bedankt!
tamary, bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik wacht inderdaad het bloedonderzoek af, en ik ga kijken wat ik dan ga doen.
goyha, ja dat klopt. Ik moet ook opletten of er geen plakkaat onder zijn buik komt, of dat ik zijn hart zie kloppen in zijn hals. Want dan is het mis. Ik hoop het heel erg!
Theeglas, dat ga ik proberen. Maar wel in overleg met de dierenarts.
hwn, dat weet ik niet. Daar ga ik op wachten.
damian23, ze wist niet zeker of het een hartprobleem was. Ze moest echt gissen. Om het echt zeker te weten moet je een hartecho maken. Maar dat gaan we waarschijnlijk niet doen.
linnie050, nee. Maar ze gaat me nog een mail sturen met daarin een verslag en dan zal ze nog extra voeradvies geven. Ik wist toen nog niet echt dat ik verder wilde komen. Maar toen wilde ik Oreo gewoon heel graag kopen omdat het mijn lievelingspaard van de manege was en ik wist dat ik hem heel erg ging missen. Ik ben echt heel blij met hem. Hij is superbraaf en tot voor kort een heel fijn leerpaard.
Ja, ik ga denk ik een leasepaardje op stal zoeken. Maar Oreo gaat nooit meer weg. Die ga ik echt niet meer verkopen. Je weet nooit waar ze terecht komen. En dat wil ik hem echt niet aandoen.
Isapaardje, ik ga ook zeker niet elke dag naar het bos hoor. Dat lukt me sowieso niet, want ik moet altijd met iemand samen. Maar ik ga wel zo vaak als mogelijk is. Ik weet niet precies waar ze het op gaat onderzoeken. Ze ging gewoon een standaard onderzoek doen. Geen onderzoek naar cushing, dat misschien pas later, als hier niks uitkomt. Want anders werd het meteen heel duur.
Ygritte, Waarschijnlijk komt het door een lekkende hartklep. Daardoor ontstond er ook een flinke ruis. Die hartklep wist ik al, dat kwam er al uit bij de keuring. Maar na arbeid ging die klep dicht, dus dat was niet zo'n probleem. Daarom moet het hart waarschijnlijk harder werken om het bloed rond te pompen. Er is al mestonderzoek op stal gedaan. Naar wormen en zand en daar kwam niks uit. Moet ik het dan nog steeds doen?
Ik ga ook zeker niet dagelijks rijden, dat deed ik al niet. Maar de dierenarts zei dat het wel mogelijk is. Ik ga ook langzaam kijken naar de verschillende soorten voer. Wat jij zegt, was echt precies wat ik wilde doen. Tussendoor even een leasepaardje zoeken, zodat ik het rijden niet verleer. Ook langzaam gaan kijken naar een nieuw paardje, maar niks haasten. Bedankt!