Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:54

MariekeS_ schreef:
jojoni schreef:
@MariekS_; Een tumor is ook plausibel.. Maar wil ik zover gaan? Ik heb daar totaal geen ervaring mee.. Is dat nog operabel? En hoeveel geld ga ik er dan in moeten steken. Ik ben ook niet van de rijkste.. Alles gaat naar de paarden. Ik weet het gewoon niet. Dan kan ik hem beter als weidemaatje houden/wegdoen. Naar iemand die er eens per week een paar ongedwongen rondjes op wil hobbelen..

Begrijpelijk. Maar ik zou het wel willen weten of uitsluiten. Ik weet niet of dat met een echo/MRI/CT zou moeten en hoeveel kosten en/of risico's daar aan verbonden zijn (moet hij dan onder volledige narcose etc...)
Maar, een tumor gaat niet weg en wordt niet minder.

Met een ct scan zou je dit kunnen doen, kan gewoon staand..kosten 459 inclusief btw ( faculteit Utrecht ) heb ik net 3 wkn terug laten doen..

Mungbean

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:31

Een tumor is echt het minst waarschijnlijke.
Dan moet hij ook op andere situaties onvoorspelbaar zijn, niet specifiek als er een lastige situatie is met veel druk.
Bij tumor denk je meer aan paarden die braaf aan een lang teugeltje lopen en dan ineens dwars door de bakrand willen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:41

Hallo daar ben ik weer!

@Sizzle, de lange lijnen is een goede. Ik weet alleen niet of hij dat makkelijk op zou pakken. Maar ik heb er al ervaring mee omdat ik de andere ook voor de koets heb. En het is inderdaad een stuk minder gevaarlijk.
Even later zeg je dat stukje over de kinderen. De meeste kinderen die bij mij komen hebben heel veel nood aan structuur/routine en duidelijkheid. Regels zijn regels bij hen en daardoor zijn ze ook best voorspelbaar.

@Hilary. Zo heb ik het in het begin ook vaak aangepakt. Op vreemd terrein bleef hij moeilijk stilstaan of liep mij bijna omver omdat hij iets zag. Dan heb ik thuis grondwerkoefeningen gedaan. Zodra ik op vreemd terrein merkte dat hij stressig werd of niet meer goed luisterde, hup de oefeningen en ze hielpen in ieder geval om hem weer met zijn hoofd bij mij te krijgen.
Die hartslagmeter is ook een goede. Ik heb er ook een voor mezelf, maar ik weet nooit goed hoe ik die moet gebruiken (een voor direct te zien en op de pc te kunnen inlezen). Zou ik die makkelijk kunnen bevestigen voor het paard? En hoe kan ik dat het beste?

Van de tumor denk ik het ook niet echt. Maar je weet maar nooit..

A.s. donderdag heb ik de afspraak in de kliniek waarbij hij op de foto wordt genomen en er een volledig bloedbeeld wordt genomen. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat, vreemd terrein ed. Ik ben niet alleen en hij zou bijna onmiddelijk verdoofd worden.
Ik hou jullie op de hoogte!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:19

Zelf stap ik ook altijd af als er voor mijn gevoel gevaarlijke situaties aankomen. Vaak kun je beter voor jezelf afstappen en een stukje ernaast lopen dan dat je door gaat en het gevaar opzoekt. Zelf een ook een zwaar trauma achter de rug, en ik ben blij dat als het echt niet gaat dat ik even kan afstappen. Mijn paard ontspant dan ook weer helemaal omdat ik op de grond mijn ademhaling prima onder controle heb. Daarna stap ik weer op en rij ik weer verder. Daar heeft mijn paard verder geen last van. Zoals hierboven al eens vermeld is moet je gewoom kunnen op en afstappen waar je maat wilt. Tijdens training of op buitenrit. Betekent niet dat je paard dan klaar is. Ik vind het heel erg sneu voor ts. Want een paard weg doen is nooit leuk, mocht de keuze daar voor vallen.

Misschien ts kun je een keer een bloedonderzoekje laten doen om te kijken of die niet te korten heeft wat hier ook op kan wijze.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:27

Ik heb gelukkig zelden hoeven afstappen, maar ik kan me voorstellen dat je tijdens dat afstappen een enorme spanning hebt..Kan me goed voorstellen dat een paard dat voelt en wel degelijk denkt: ojee er is echt iets aan de hand!! Ik doe bij elk paard jong of oud eerst alles aan de hand! We gaan overal op/ langs/door..km maken ook in t bos. Tegen de tijd dat we erop gaan is t paard zo ontzettend vertrouwd dat dit een makkie is..
@ts: ik begon als ik jou was opnieuw en zou echt eerst alles aan de hand gaan doen! Kijk eens naar mannen als Scott Downs, Warwick Shiller, pat parelli..Zeer veel van op te steken!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 21:12

Ik weet niet of er ondertussen nog volgers zijn maar we hebben ondertussen de foto's. Het paard zou 2 kleine afwijkingen hebben ik de rug en hals. Dat in combinatie met de dressuurhouding zou voor heel veel pijn zorgen..

De vraag blijft verkopen of houden.. financieel is het beter om te verkopen. En emotioneel om te houden.
Het erge is dat ik een vriendin altijd aanraad om niet emotioneel te beslissen maar nu kan ik het zelf niet..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:17

Een paard met die afwijking ga je in mijn ogen niet verkopen.
Wat is er aan te doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:40

Wat vervelend. Wat zijn het voor afwijkingen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:04

Ben nooit een voorstander van je eigen ellende aan een ander te verkopen.. Je paard heeft je iets duidelijk willen maken!! Een paard staakt nooit zomaar in mijn ogen..Zeker niet als hij voorheen altijd braaf was..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:08

Zou dat ook zijn werk als therapiepaard in de weg staan?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:12

Vervelend voor je ...
Maar het gaat om het paard...
Stel dat je het paard zou verkopen, is de kans groot dat een ander dezelfde problemen krijgt.
Het is immers een pijnuiting...en staat een naar leven met handelaren, vele eigenaren en pijn hem tegemoed..

Emotioneel gezien: hou je zoveel van hem dat je hem dat aan wil doen???

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:19

Ik zou hem niet verkopen. De kans is te groot dat hij slecht terecht komt en dat kan potentieel gevaarlijk zijn bij onwetende kopers (als hij bvb zou worden doorverkocht)

Paarden met dergelijke problemen vertrekjen bij mij enkel met de poten in de lucht.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:29

Hoi hoi, hier de oude eigenaar ik zou hem graag terug kopen. Helaas komen we het niet over de prijs uit. Ook omdat mijn ouders er niet achter staan (blijvende kosten) dus financiële steun hoef ik niet te verwachten.

Ik ken het paard en kan er dus ook rekening mee houden. Zonder het risico dat hij doorverkocht gaat of kan worden.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:40

Ik ben wel benieuwd naar wat er precies aan de hand is met het paard en wat de prognoses zijn. Kan er eventueel nog iets aan gedaan worden?

Als je daar antwoorden op hebt dan zou je overigens de foto's ook nog eens aan een andere kliniek kunnen voorleggen om te vragen wat hun mening is?

Een emotionele beslissing is het zeker... als ik je advies mag geven... ga niet over 1 dag ijs. Zoals ik je post lees is het niet zo dat je paard zodanig acuut beschadigd is dat je direct moet handelen. Voor de rest stel je voor dat dit paard van een goede vriendin zou zijn, wat zou je haar dan adviseren? Vaak zijn mensen harder voor zichzelf dan voor anderen. Hetgeen eigenlijk niet realistisch is, waarom zou je voor anderen milder zijn dan voor jezelf. Je handelt immers ook vanuit het oogpunt dat het welzijn van het paard voorop staat... (en het welzijn van eventuele volgende eigenaren)

Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Neon op 04-08-16 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:41

Nog een keer dezelfde vraag., Kan je paard rechtsom op de volt met het neusje over de grond lopen , mooi op lengte?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:52

Ik denk ook dat verkopen gevaarlijk is. In de topictitel noem je je paard zelf ook "gevaarlijk", en hoe braaf hij ook is: dat is hij nu ook. Het paard heeft pijn in bepaalde houdingen en bij spannende situaties, en zodanig dat hij zich zelfs achterover laat vallen: dat kun je niet aan een ander verkopen. Ook niet aan iemand die wel wil beloven dat hij nóóit meer bereden wordt en alleen maar weidemaatje is, want voor je het weet doet zo iemand er tóch weer een zadel op "want hij is zo braaf", of iemand komt in financiële problemen en besluit toch door te verkopen. Waarna de volgende eigenaar weer besluit wedstrijden te rijden, waardoor het staakgedrag en de pijn steeds heftiger wordt, enzovoort, enzoverder, totdat paard uiteindelijk iemand tegenkomt die denkt "Dat valse paard, ik krijg 'm wel klein"..

Als er geen behandeling is (en dat zou ik toch eerst uitzoeken, misschien helpt bijvoorbeeld een manier van training of een bepaalde operatie wel iets) , zou ik kiezen voor "houden als weidemaatje" (als dat pijnvrij en financieel kan, wie weet met een leuke knuffelverzorgster erbij), eventueel een pijnvrij pensioen op een zéér betrouwbare plek (bij een goede vriendin bijvoorbeeld, of misschien als ouder paard in een opfokweide om kinders op te voeden), of - als de financiële middelen er niet voor zijn of de pijn toch heviger blijkt dan je gedacht had - helaas toch inslapen. Dan is alle pijn en onzekerheid weg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:37

Een paard met zulke gebreken verkopen zou ik nooit doen.
Jij zegt het erbij, de volgende niet en hij gaat de handel in, met het paard als grootste verliezer.
Dan zou ik nog eerder aan inslapen denken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:28

jojoni schreef:
Ik weet niet of er ondertussen nog volgers zijn maar we hebben ondertussen de foto's. Het paard zou 2 kleine afwijkingen hebben ik de rug en hals. Dat in combinatie met de dressuurhouding zou voor heel veel pijn zorgen..

De vraag blijft verkopen of houden.. financieel is het beter om te verkopen. En emotioneel om te houden.
Het erge is dat ik een vriendin altijd aanraad om niet emotioneel te beslissen maar nu kan ik het zelf niet..

Welke afwijkingen zijn er gevonden? Veel afwijkingen zijn tot een minimum te beperken Door rijtechnisch t een en ander te veranderen..

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 13:39

Hallo allemaal,

Ik heb weer een beetje tijd gehad om alles op een rijtje te zetten en ook om even voor de pc te kruipen. Ondertussen krijg ik meer en meer last van mijn ribben en moet ik toch terug naar de huisarts voor nieuwe foto's..

Dus wat is er precies gevonden:
- De 16e en 17e wervel (ongeveer midden onder het zadel als ik dat moet inschatten), staan dichter bij elkaar dan de andere wervels. Op zich was dit geen probleem. De veearts gaf aan dat dit soms zelfs per toeval wordt gevonden bij paarden die eens op de foto werden gezet. Op zich niets om conclusies uit te trekken zijn haar eigen woorden!
- Er is een kleine afwijking tussen de 6e en 7e halswervel. Wederom niets om specifieke conclusies uit te trekken. De precieze woorden waren; hier zitten naar mijn mening teveel donkere vlekjes. Maar een andere veearts zou dit nog niet als abnormaal kunnen identificeren.

Omdat het 2 kleine dingen zijn heeft ze nog gevoeld en dingen gevraagd. Hieruit kwam toch de conclusie dat hij met deze 2 kleine afwijkingen, die losstaand niets betekenen, en de dressuurhouding die in BE nu eenmaal wat liever opgekropt wordt gezien toch veel pijn zou hebben. Ik heb op het moment op de wedstrijd teveel laten beïnvloeden om hem toch zo rond te laten lopen en dat is waarschijnlijk de druppel geweest. Ze stond er verbaast om dat hij niets anders heeft gedaan dan stilstaan en omhoog komen. Het stilstaan was dan toch een hele duidelijke pijn-uiting.
De veearts heeft nog heel duidelijk en concreet gezegd 'Dit probleem was er al van voordat je hem kocht'.

De behandelingsmogelijkheden:
- Een operatie, met alle risico's van dien (ik ben alleen al als de dood voor de wakker-worden periode).
- Eerst een ontstekingsremmerskuur en dan een cortisone inspuiting op de 2 plaatsen. Dit zouden 5 of 6 inspuitingen zijn. En bij elk paard is de tijdsduur van zo'n behandeling anders dus misschien dat het elk halfjaar moest, misschien nooit meer (omdat de cyclus verbroken was) of misschien toch elk jaar.
- Een ontstekingsremmerskuur, met achteraf blijvend kruiden bijvoeren die ook pijnstillend kunnen werken. 1 keer per jaar de kuur terug opnieuw doen en bovendien regelmatig osteo of shiatshu erbij.

De toekomstmogelijkheden:
- Zelfs met de minste behandeling kun je hem gewoon blijven rijden, al wordt de dressuurhouding niet aangeraden
- laag en rond zou ideaal zijn als training, en hij zou nog steeds zeer geschikt zijn voor bv western. Ook om hoger niveau te lopen mocht de eigenaar dat willen
- Hij zou uiteraard ook voor andere dingen te gebruiken zijn; koetspaard, handpaard, natural horsemanship, weidemaatje,... Alleen de echte dressuur en springen worden afgeraden. Het kan wel maar het risico dat hij dan omhoog komt en zich weer laat vallen bestaat daar gewoon bij.

Mijn bedenkingen over de beslissing:
- Ik kan hem houden, voor grondwerktherapie gebruiken en er af en toe zelf op rijden, laag en rond om de rug te onderhouden. Shiatshu kan ik zelf voor een deel doen. Alleen gaan er dan veel kosten in zitten (medicatie ed), in functie van wat ik er nog mee kan. Dit ook met de achterliggende gedachte; ik ben niet wedstrijd-super-ambitieus maar ik vind het wel heel leuk om te doen. En dat zou dan niet meer kunnen. Op lange termijn ben ik bang dat ik hem de schuld ga geven van bepaalde financiele tekortkomingen (ik ben jong, wil nog heel veel met mijn leven/bedrijf), wat natuurlijk helemaal niet eerlijk is. En mijn ouders vinden ook dat ik hem weg moet doen, ivm het financiele.
- Ik doe hem weg. Zoek iemand die hem als handpaard wil of die hem wil omscholen naar western. Iemand waarvan ik weet (of iig denk) dat ze hem de zorgen gaat geven die hij nodig heeft. Dit uiteraard met het hele verhaal en het verslag van de veearts! En de naam van de veearts, want iedereen mag haar bellen met haar mening. Ik zeg liever alles dan dat ze hem alsnog kapot maken. Op lange termijn is dit gewoon eerlijker tegenover hem: Dezelfde zorgen maar gewoon minder verwachtingen. En is het ook eerlijker tegenover mij, ik kan hem nooit de schuld geven van iets.
- In laten slapen. Dit zou voor mij de zwaarste keuze zijn. Het is eerlijker tegenover hem, dat snap ik. Maar hij is pas 8 jaar en de veearts geeft heel duidelijk aan dat er nog zoveel met hem kan..

En nu de reacties:
Voor de meeste kan ik al antwoorden 'zie hierboven' :D

@Josien_M_; in die zin dat ik hem niet meer kan gebruiken voor het rijdend-therapie geven wel. Op dit moment komt er soms wel iemand die baat heeft aan 1 of 2 grondwerk-therapie-sessies maar er komen er lang niet genoeg om bv de medicatie van terug te betalen. Mijn vader zei ook al 'als er nu elke maand 10 mensen kwamen die met pebbles werken, hetgene hij dan nu nog kan doen he, dan zou het allemaal niet erg zijn om hem te houden, maar dat is nu niet zo'.

@Neon; Mijn eigen veearts gaat de foto's ook krijgen en beoordelen. Maar deze stelde zo gerichte vragen. BV: hij loopt in de bocht zeker niet graag in de klassieke dresuurhouding? En inderdaad. Door de bocht laat ik hem altijd wat meer open in de hals en ook bij de start van een nieuwe 'oefening'.
Ik ga zeker nog niet over 1 dag ijs. Desnoods wil ik hem de eerste ontstekingsremmingskuur ook geven. Daarbij moet je na 2 weken beginnen rijden. Op dit moment is het nog helemaal niet zeker wanneer ik weer zou kunnen rijden. Conclusie; ik wacht met die kuur totdat ik kan rijden, dan krijgt hij nog 2 weken rust en daarna moet ik beginnen rijden volgens het schema van de veearts.
Als er in de tussentijd een goede oplossing komt (iemand die zich aandient en ik echt een goed gevoel bij heb) kan dat nog altijd, maar in principe hoef ik nu nog niets te kiezen. Als het voor een goede vriendin zou zijn zou ik zeggen verkopen aan mensen die een grasmaaier willen of die western/buitenritten in die rijstijl gaan maken.

@Rizete; Dit doen hij heel goed. Laag en lang, maakt niet uit welke gang of welke kan.. Dat doet hij allemaal heel graag. En dan gebruikt hij ook zijn rug heel goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:46

Is er een mogelijkheid dat je met dit paard - als je weer mag rijden - eens een paar lessen bij een westerntrainer neemt om te kijken of dat wat voor jullie zou kunnen zijn? Western bestaat uit veel meer dan alleen reining (deze opmerking omdat ik niet weet hoeveel je van western weet) maar bijvoorbeeld ook uit pleasure, horsemanship en trail. In western moet je paard zichzelf uiteraard ook dragen en verzameld zijn, maar de houding daarbij zou voor je paard net het grote verschil kunnen betekenen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:22

Heeft hij kissing spines volgend de dierenarts?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:24

@ts: wat versta je onder dressuurhouding?
Weet je hoe dit paard in t verleden is gereden?
Hij neigt toch naar lichte ks..Vaak, niet altijd wordt dit versterkt Door onkunde vd ruiter.. ( kop in de krul).. Er zijn maar weinig mensen die een paard fijn Door de rug kunnen krijgen zonder ruk en plukwerk..
Ik zeg niet dat jij dat doet maar zou in t verleden wel gebeurt kunnen zijn..

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:28

@pol: ik ben de vorige eigenaar voor ts. Bij mij is hij alles behalve in de krul gereden, veel laag en rond, ik zelf neig meer naar het Western en recreatief rijden. Voor mij is er vrij weinig mee gedaan ook recreatief gereden zover ik kan en mag geloven.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:29

Toch vind ik het een vreemd verhaal. De veearts zegt dat er minimaal iets te zien is en dat een andere veearts het misschien niet eens abnormaal zou vinden. Vervolgens zou hij heel veel pijn moeten hebben. Wat is het nu?
Dat zou dus betekenen dat als je een paard zou kopen en deze keuring zou laten doen de een zeggen dat hij niet geschikt is voor dressuurpaard en een andere veearts zou zeggen paard mankeerd niks, succes er mee?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:38

@vibabu: zou het een combinatie kunnen van licht overbouwd zijn, zijn afwijkingen?maakt het in mijn ogen voor hem al moeilijker om sowieso opgericht te lopen. Dat dat bij hem gewoon meer pijn doet?