paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:30

Hartstikke goed TS!!
Succes, hopelijk hebben ze een plekje voor je.

Art_Ificious

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:41

Ik hoop het wel. Is eigenlijk dichterbij dan waar Harley gestald staat.
Maar Harley daar ook stallen is te duur en daar wordt ook op paarden gediscrimineerd. Stamboom mag in mooie "nieuwe" stallen en geen stamboom in oude stallen en voor dezelfde prijs.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:46

Jouw pony moet sowieso niet in stal, maar in het land staan maar dat is een andere discussie ;)
Idee: Harley een half jaar in het land vanaf nu en jij eerst een half jaar lang lessen volgen. En daarna samen aan de slag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:53

Wil sowieso nog niet aan het rijden gaan met Harley. Vind hem nog wat te smal. En zijn moeder begon pas rond haar 4 jaar breder te worden. Harley dus waarschijnlijk ook.

Lekker grondwerken doe ik wel. Al blijf ik deze en volgende maand wat rustiger aan doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 00:56

Ja vond ik ook. Heb het wel van horen zeggen maar die mensen hebben voorheen met hun paarden daar gestaan.
Maar is een wedstrijdgerichte stal waar in de zomer ook veel wedstrijden gereden worden.
Ben er ook 1x geweest en vroeg achter de verantwoordelijke maar dat wist men mij niet te vertellen. Op hun site staat alles ingevuld behalve onder het kopje pensionstalling.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:01

Je moet niet zo afgaan op praatjes bovendien heeft dit niets met jou rijvaardigheid of hun manier van lesgeven te maken.
Het advies van Goof is ook mijn advies...
Zelf heb ik zelfs voordat ik mijn vorige pony ging beleren hem een jaar nog in de opfok gedaan en een oudere ervaren pony gekocht ( had Z2 dressuur en Z springen gelopen) en ben daarop gaan lessen.
Was het beste wat ik kon doen want heb daar enorm van geleerd én meteen een hele goede instructrice die ik na dat jaar zo vertrouwde dat ik haar de eerste 3 maanden met het beleren van mijn jonge pony 3x in de week liet komen en pas na die eerste maanden 1x in de week zonder haar ging rijden. Dit zo opgebouwd naar 1x in de week les... Puur om eventueel beginnersfouten bij het beleren te voorkomen óf direct op te lossen.

Lioxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:26

Geef hem geen koekjes meer en geef hem dieetvoer

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 00:25

krijgt helemaal geen koekjes.

Ma bon het trainen gaat erg goed :D
Ik ben een happy ruiter vandaag...
Heb in de voormiddag een half uurtje gelongeerd en hierbij geoefend op het in stap over een balkje gaan, in draf idemdito en dan in galop zonder eroverheen te springen maar netjes in galop blijven. Ging PRIMA.
Daarna even 10 minuutjes zadelloos erop gegaan en man... dat was zaaallliiig :):). Bij longeren zocht ze al wat meer naar ontspanning, ze ging ook veel briesen.

Na de middag heb ik haar weer uit de wei geplukt, maar eerst de pisteomheining afgebroken. Deze dus volledig weggehaald want ze (vooral de haflinger) braken het steeds af in de dagen dat ik er niet ben en het lint was alweer op 2 plaatsen gebroken.
Opgezadeld en los in de weide opgestapt.
Verwachting -> dribbelen naar fjordje
gekregen -> rustig voorwaarts stappen.
Heb weer een uurtje rondgestapt, balkjes gestapt en zelfs iets hogere balkjes gestapt (1e gaatje van een staander +- 15/20cm?) zonder te springen maar dus echt puur opheffen van de benen.
Heb veel ontspanning gekregen, ze bracht haar hoofd veel omlaag en hield het vaak op borsthoogte ipv boven de schouders zoals voorheen.
Helaas reageert ze echt niet goed op beenhulpen als de teugels los hangen, dus in boogjes en geen verbinding met de mond om haar op beenhulp te sturen (kuitdruk). Ze gaat dan regelrecht op de fjord af, hoe hard ik mijn kuit ook tegen haar buik duw om haar om mijn been te doen buigen zonder teugelhulp negeert ze dat volledig.
Ik moet dus wel ook nog met teugels sturen maar kan deze stuurhulp wel langzaam gaan afbouwen wanneer ze beter op been reageert.
Wat ik wel gemerkt heb: als ik met mijn hiel tik tegen de buik als tegenreactie op haar ongehoor naar mijn kuitdruk dan gaat ze draven. Dus dat is de drafhulp haha. Nee echt dat mag ze niet gaan doen als ik dat niet vraag.

Al bij al een prima dag gehad +:)+

Zelf was ik wel aan het denken om mijn beenhulp te versterken door middel van een zweepje. Dus geen reactie op 1e beenhulp, hetzelfde vragen maar tegelijk versterken met een zacht tikje door de zweep achter mijn been.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 18:00

En vandaag ging het slecht...
nadat ze eindelijk rustig stapte ben ik afgestapt om bij te singelen en mijn steigbeugels een beetjente verkorten.
wil terug opstappen maar madam vliegt weg waardoor ik gevallen ben (buiten beeld).

En nu ik het filmpje zie besef ik dat ik fout gehandeld heb. Ze stapte al weg toen ik nog maar 1 voet in de steigbeugel had, op dat moment moest ik eigenlijk mijn voet eruit halen en haar terug tot stilstand brengen om opnieuw te proberen op te stappen.
jammer dat ik het nu pas besef....
zoals te zien is... ik zit achter het zadel als ze er vandoor gaat. Hierdoor kon ik mij niet meer goed rechtzetten en verloor ik controle over haar. Als ik wel in het zadel zat had ik haar waarschijnlijk tot stilstand kunnen brengen door haar om te draaien of met de one-rein stop techniek.

3 wandelaars kwamen al naar de wei gerend. Gelukkig stond ik tijdig recht anders hadden ze de 112 gebeld zeiden ze. Ben met dante naar hen toe gestzpt om hen gerust te stellen. Hoewel ik toch pijn heb aan mijn rechterkaak (ooit gebroken gehad), linkerheup, linkervoet en ben vooral op mijn achterhoofd terecht gekomen. Hierdoor bleef ik ook even liggen.
Echter ben ik geen opgever... nadat ik gekalmeerd was en het zadel terug recht gelegd heb ben ik weer opgestapt en ja hoor toen was ze wel rustig. :\ gekke pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:07

Mag ik vragen waarom je op je paard gaat rijden in het weiland waar ook de andere paarden gewoon lopen?

Je had toch ook een bak?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:09

Vind het eigenlijk gevaarlijk dat je rijd waar andere paarden in dezelfde ruimte zit net zoals je opstapt zonder je binnenteugel korter te houden..
zodat ze enkel naar jou toe draait ipv aan de loop te gaan als de teugels los zitten en zij kan gaan wanneer ze wilt.

Hoe dan ook heb je echt wel les nodig met haar, ik zie op elk filmpje een paard die doet waar hij/zij zin in heeft en
de ruiter niets te zeggen heeft..want je corrigeert haar zelf niet (tijdig).

Ik zou eerlijk gezegd dit paard links laten liggen, lessen nemen met een manegepaard en daar je basis leren want dat heb toch echt niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:11

Ik hoop dat je je niet teveel pijn hebt gedaan TS.
Ik raad je aan om echt een bak af te zetten, desnoods in dit weiland. Dit is gewoon gevaarlijk.
En nogmaals, de basis moet erin en die ontbreekt. Je ziet zelf waar het fout is gegaan, niet meer opstappen als het paard niet stil staat inderdaad. De basis begint al dat ze op de grond naar jou moet luisteren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 18:17

Nou gisteren ging het op die manier wel zeer goed. Ze was gisteren ook heel ontspannen.
Ik had gisteren ook de "omheining van de bak" afgebroken omdat de paarden er snachts gewoon doorheen lopen wat ook gevaarlijk is voor verstrikt te raken in de draden. Boer hangt ze namelijk niet terug en was het beu om het telkens opnieuw te moeten herstellen. En pas daarna heb ik gisteren gereden wat goed ging.

Ik weet dus niet waarom het vandaag is mis gegaan. Want na het opnieuw opstappen was ze ook weer rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:43

TS ik kan alleen maar zeggen dat je godsgruwelijk veel mazzel hebt dat je niks hebt gebroken door deze val.

Als ik het filmpje goed bekijk zie ik overigens wel waar het mis gaat. Niet bij het paard zoals je titel van het filmpje suggereert (bad horse) maar bij het feit dat je om te beginnen al je bak niet in orde hebt;
weide afzetten. Al-tijd. Kan het een keer goed gaan, hartstikke leuk, maar dan heb je maar wat meer werk aan het afzetten en daarna afbreken van de wei; dit is écht gevaarlijk wat je nu doet.

Vervolgens met opstappen heb je de binnenteugel niet eraan. Paard heeft dus álle vrijheid om te rennen (wat ze dus ook doet). Daarbij komt dat als je het filmpje seconde voor seconde kijkt, je ziet dat tijdens het lopen jij (onbewust) ook nog eens je been aanlegt, en terwijl je je andere been erover heen wilt zwaaien, lukt dat niet al te soepel waardoor je ook nog eens op d'r kont tikt met het zwaaiende been. Vervolgens kom je dus uit balans (dat vind ik niet heel vreemd) en kom je achter het zadel terecht.

En lieve meid, laat me je één ding zeggen; je hebt gruwelijk veel mazzel dat ze alleen is gaan rennen. Door achter het zadel terecht te komen heb ik namelijk m'n rug gebroken, want dat is hartstikke gevoelig voor zo'n dier. Je hebt écht onwijs veel mazzel.

Mijn advies is nog steeds hetzelfde als het de voorgaande keren was; hiermee nokken en werken aan je basis zit. Dan maar naar een manege en stomme rondjes maken; maar dan maak je in ieder geval veilige kilometers.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 18:58

Rachelle, moet ik dan maar riskeren dat er snachts een paard verstrikt zit in de draden als ik een stuk afmaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:00

Als dat het enige is wat je uit het bericht opmaakt..

Je zegt zelf dat je geen zin hebt om de boel telkens te herstellen.
Als je nou een stuk afzet vóór het rijden, en het ná het rijden weer weghaalt? Dan raken ze 's nachts nergens in verstrikt, heeft niemand ergens last van maar het biedt wel een iets veiligere ruimte om te rijden dan hoe je nu bezig bent, als je toch per sé door wilt zetten.

Maar wat ik al zei, als dát het enige is wat je uit het stuk opmaakt.. :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:02

Misschien eens stroom op de draden zetten of wat fatsoenlijkers neerzetten dan dit...
Afbeelding

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:05

Ik hoop dat je je niet te hard bezeerd hebt, maar alsjeblieft, ga lessen of stop ermee... Hier wordt helemaal niemand beter van :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:30

Nouja een stuk omheining zetten kost me al bijna 45min tijd en afbreken 20 minuten. Terwijl ik maar 2 uur op de wei aanwezig ben, en 15 tot 20min nodig heb om het paard te poetsen en opzadelen.
Het is tevens niet het enige wat ik lees maar moest eten dus moest even snel reageren.
binnenteugel kort heb ik al enorm vaak gedaan, maar dan draait ze haar gat weg van me waardoor ik ook niet kan opstappen.
Ik heb eigenlijk altijd mazzel gehad als ik van een paard viel. Eender welk paard.

Focussed, wou dat ik daar de mogelijkheid toe had. Helaas niet. Heb tevens in de zomer eens palen in de grond gezet dmv een hand grondboor maar zelfs daar slaagden ze in om door de draden te lopen en palen uit de grond te trekken. Ze schuren zich nu met de rui ook tegen elke paal waar ze aan kunnen schuren.
stroom was ik van plan maar de tweede stroomklok blijkt de batterij leeg van te zijn. En die van de groententuin kan ik niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:34

Toch vind ik dat dat voor je eigen veiligheid en die van de paarden een hele domme keuze, om het dan maar niet te doen 'want het is zoveel werk'. Paarden op een doe-het-zelf stukje houden is nou eenmaal een hoop werk. Dan moet je ervoor kiezen om dus niet meer te rijden op deze plek, of langer de tijd zien te vinden om op stal rond te hangen. Dat je tot nu toe altijd mazzel hebt gehad, wil niet zeggen dat die mazzel blijft. Ik had ook altijd mazzel en landde ook altijd op m'n voeten, tot ik één keer pech had. Dat ze haar gat dan van je wegdraait is een kwestie van opvoeden, maar dat moet je wel kúnnen. En wederom, bekijk je filmpje zelf ook alsjeblieft seconde voor seconde om te zien waar het mis gaat. Niet enkel bij het niet stil staan, maar ook bij het (onbewust) aandrijven met je been in de beugel en met het aantikken van de kont met je andere voet. Zijn rottige dingen maar alles bij elkaar snap ik best dat dat paard aan de kletter gaat. Wat ik echter niet snap is dat je op deze voet door wilt gaan. Volgende keer verongeluk je dalijk wél ermee en dan zijn er geen toevallige voorbijgangers. Dan lig je daar nog wel een poosje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:00

Ik heb toch ook duidelijk vermeld dat ik na het filmpje terug te kijken dat ik besef fout gehandeld te hebben.

Dit is na het vallen. Waarna ik de merrie ook eerst rustig toegesproken heb en over de hals gestreeld. Zoals je ziet is ze hier na het opstappen wel meteen rustig.
ik ben volledig rechts in beeld te zien.
Toelichting, ik houd hier nu idd de teugels wel weer korter. En het afsteigen verloopt niet erg soepel door pijn in mijn heup.

Ik heb idd ook niet lang meer gestapt want ik merkte ineens wat bloed aan het halster van de fjord. Heb hem samen met de boer gevangen halster uitgedaan en bleek een schuurwonde onder de kin te hebben. Dus staat hij nu ook zonder halster op de wei.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:22

Gisteren kon ik haar met losse teugel ontspannen rondstappen. Ook kon ik switchen tussen heel langzaam stappen en stappen zoals in bovenstaznd filmpje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:28

TS heb je nog iets gedaan met wat ik laatst zei? Wat was je doel voor vandaag?
Ik zie weer een paard dat wat mag rondsjokken, maar waar niets mee wordt gedaan. Ze wordt niet aan het (denk)werk gezet, ze doet niets.
En kijk eens goed naar het laatste stukje waar je halt wil houden. Dit is precies wat mensen bedoelen met het missen van ervaring, terug naar de basis, manegelessen nemen, leren rijden.
Je wil halthouden, gaat helemaal naar voren zitten, drijft daarbij aan want je benen gaan naar achteren en tegelijkertijd trek je hard aan de teugels.
Gewicht naar voren en benen aanleggen betekent harder, trekken aan de teugels betekent.... tja eigenlijk niets. Dat paard snapt compleet niets van wat je wil.
Je hebt echt geen idee hoe je hulpen moet geven, hoe je moet rijden, hoe je duidelijk moet zijn naar je paard toe. Je mist echt compleet de basis, alles. Jij moet dit dier niet alleen willen rijden.
Je hebt echt vreselijk veel mazzel, volgens mij is dit een schat van een dier. Ik denk dat menig ander paard het echt niet had gepikt van je.

Overigens (los van dit topic); als je op deze manier je eigen pony gaat inrijden, zonder ervaring, eigenlijk zonder dat je überhaupt kunt rijden gaat het volledig mis. Als je mazzel hebt is hij even braaf als deze merrie, heb je pech wordt het levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:35

Eens met Goof: het is tenenkrommend... Neem manegeles, begeleiding, leer van mensen met veel (praktijk)ervaring, niet door er over te lezen maar door er in de praktijk van te leren....

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:55

Wat heb jij een geluk gehad! Ik vind de manier hoe selectief de adviezen lees heel erg storend. Zoveel mensen die je willen helpen en je slaat alles in de wind.
Een stuk wei afzetten hoeft niet zo lang te duren, als je prikpaaltjes neemt (koop ze 2e hands ergens) en een stuk draad of (nog makkelijker) elastiek dan ben je echt niet zo lang bezig met opzetten en afbreken, het lijkt me wel heel verstandig om te doen. Je eigen risico van de zorgverzekering is duurder dan die paar paaltjes. Ik denk dat het beter is als je helemaal niet meer opstapt zonder begeleiding, maar eerst grondwerk gaat doen. Ga bijvoorbeeld hier eens mee aan de slag http://horsefulness.be/grondwerk-kennis ... efeningen/