Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:48

ik heb met mijn net 4 jarige een happymouth ongebroken geprobeerd, maar dat vind hij niet prettig, het koperen bitje beet hij kapot, nu op een dubbel gebroken bitje gaat het prima

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:54

Mijn 5 jarige haf die wel zadelmak was maar stuur en rem vanaf zijn rug nog moest leren had ik eerst een dubbelgebroken bustrens in.
Toen een keer per ongeluk het bit niet verwisseld (had toen maar 1 hoofdstel, een Micklem multi bridle, dus moest steeds tussen beide paarden wisselen) en hem een keer met de myler comfort level 2 van mijn andere haf gehad.
Dat bit lag zoveel stabieler dan de gewone dubbel gebroken trens.
Nog even advies ingewonnen bij het verkooppunt of ik voor de jonge haf niet beter een level 1 kon aanschaffen, maar zij adviseerde toch voor hem ook al de level 2, mede vanwege de vaak dikke tong die haflingers meestal hebben.
Inmiddels heeft hij zijn eigen Micklem met zijn eigen myler bit en heb het idee dat hij dit netjes aanneemt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:30

Snollygoster schreef:
@Amaryllis op de mange waar in vroeger reed werden de paarden vaak zadelmak gemaakt met een ongebroken bustrens met rubber rond. Wat versta je eigenlijk onder geen fijn werkende optoming? Wat doet ze dan? En hoelang ben je al met dit paard bezig? Soms is het gewoon een kwestie van gewend te worden aan het bit, of gaan ze paniekeren als je contact neemt met je teugels.

Van paniek of echt protest is zeer zeker geen sprake. Ik heb het gevoel dat de bustrens voor haar te dik/te veel in haar mond is, maar een dunner bit is vaak wat scherper en dat is weer helemaal niet nodig.

Rubber/zeem om de stang werd mij door een oude rot ook al geadviseerd. Ben ook een beetje aan het muggenziften want eigenlijk gaat het heel goed hoor :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:07

Een dunner bitje kan een scherpere werking hebben, maar dit is niet het geval mits de ruiterhand het niet scherp maakt ;). Kan soms wel degelijk een oplossing zijn. De merrie die nu verkocht is wat ik eerst reed was ook fijner te rijden met een iets dunner bitje. Met een dikker bit was ze erg onrustig met haar hoofd en kwam er meteen een paniekreactie als ik contact nam met mijn teugels ;)

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:53

Wij rijden alle jonge paarden met een knevel trensje, omdat je met sturen dan wat meer inspraak hebt. Verder maakt de ruiterhand het bit scherp.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:54

Amaryllis schreef:
Ik leid (hobbymatig) jonge dressuurpaarden op een fok- en handelsstal en lees veel bruikbare tips hier :) Momenteel zit ik met een jonge paard waar ik nog niet een fijn werkende optoming kan vinden. Ik rijd nu met een hoge neusriem/sperriem/bustrens, maar ik zit te denken over een ongebroken bustrens om meer rust van voor te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik rij mijn (niet meer jonge / groene) ruin op een ongebroken bustrens. Tot nu toe bevalt die, samen met een leerbit, het beste (we hebben al meerdere soorten bitten geprobeerd; snaffle, dikke enkelgebroken watertrens, ongebroken rubber bit). Helaas knaagt hij het leerbit door, anders was ik hem graag daarop blijven rijden. Met de ongebroken bus houdt hij zijn mond rustig en dicht, ipv tong over het bit, knagen op het bit of constant achter de teugel kruipen. Ik rij overigens zonder neusriem aan het hoofdstel, maar met een touwhalster onder het hoofdstel.

xFleurtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:50

Kijk misschien kunnen jullie mij wel helpen
Mijn verzorg tinker spirit was eerst heel braaf en je kon er alles mee maar opeens ging hij erg wild doen
Ook rent hij door het bit heen dus ik kan doen wat ik wil maar hij stopt gewoon niet
Ik weet niet wat ik moet doen wand elke keer probeer ik het maar eigenlijk is het nutteloos
Dus ik dacht dat ik misschien wel beter helemaal opnieuw kon beginnen
Maar er moet echt iets gebeuren wand zijn gedrag word nu echt gevaarlijk
Hij is met mij al een keer bijna de sloot in gerend maar ik hem gelukkig net opzij kon trekken
Ook staat er een shetje bij , boy , boy is erg lief maar als ik op spirit zit en hij gaat ervandoor is hij soms echt niet te houden en rent hij recht op boy af daarom heb ik nu al 2 week niet gereden
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:32

xFleurtjuhh De eerste dingen die ik bedenk zijn:
- is het paard lichamelijk in orde? De gemiddelde check van de gemiddelde dierenarts is hier niet geschikt voor, naar mijn mening
- past het zadel?
- is het gebit goed?

Pas als is uitgesloten dat er lichamelijk of aan het tuig iets mis is, kun je het probleem gaan aanpakken. Mijn advies zou in dat geval zijn om een goede instructrice te zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:32

Ik rij een paard eerst bitloos in en daarna stap ik over op een dubbelgebroken kneveltrens. Als ze daar goed op lopen, blijven ze dat bit eigenlijk hun hele leven dragen.
Ik heb vandaag weer een twintigtal minuten gereden, voornamelijk stap en een paar rondjes draf op iedere hand. Ik erger mij aan mijn onbalans in draf. Heb altijd een redelijk goede zit gehad, maar ik heb twee jaar niet gereden en daar merk ik wel de gevolgen van.

xFleurtjuhh, ik ga hierin mee met Hilary. Grote kans dat er iets lichamelijks niet in orde is: zadel dat niet meer past en pijn doet, tanden met haken waardoor het bit pijn doet,... Dat zou ik dus zeker laten nakijken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:49

Amaryllis schreef:
Ik leid (hobbymatig) jonge dressuurpaarden op een fok- en handelsstal en lees veel bruikbare tips hier :) Momenteel zit ik met een jonge paard waar ik nog niet een fijn werkende optoming kan vinden. Ik rijd nu met een hoge neusriem/sperriem/bustrens, maar ik zit te denken over een ongebroken bustrens om meer rust van voor te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het ligt er aan wat je probleem is. Veel jonge paarden hebben "last van hun kaken" precies op de plek waar de neusriem onder vast zit. Een lage neusriem kan hier een uitkomst bieden

Hier alles rustig. 2 weken geleden voor de eerste keer op 3 jonkies gezeten en mijn eigen paard mag nog even wachten die ben ik weer aan het longeren na zijn lange vakantie :)

Via de subli cup liepen er 3 heel goed mee die ik zadelmak heb gemaakt (bij de 6 jarigen 2e in de finale, bij de 4 jarige 5e en 6e geloof ik :) ) dus dat is wel erg leuk!

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:04

Nicolle89 schreef:
Ja ik rij op de Veluwe maar heb haar nog nooit eerder op headshaken kunnen betrappen. Ook in de weide niet of tijdens de wandelingen die we van t voorjaar maakten in t bos. Naja we zullen t zien volgende week als ik er weer op zit ;)

Misschien last van haken?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:07

Ik zit een beetje te balen, want kan nu al een paar dagen niet naar stal door de ijzel en sneeuw. Paarden kunnen zelfs niet naar buiten :( wilde Roadie juist weer deze week wat oppakken, maar nu krijgt hij toch wat langer vakantie. Echt rot als het zulk vervelend weer is...

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:11

Ik rij verschillende paarden in. Zo heb ik al met peruaanse paso's, friezen, haflingers, springpaarden en dressuurpaarden gewerkt. Vorig jaar heb ik er een 10tal zadelmak gemaakt. Dit jaar staan er ongeveer 20 op het programma. Nu ben ik net begonnen met 2 springpaarden van 6 jaar en de merrie heb ik al over geschakeld naar bitloos, daar loopt ze zo fijn mee. De ruin rij ik wel met bit.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:29

Renskexb schreef:
Nicolle89 schreef:
Ja ik rij op de Veluwe maar heb haar nog nooit eerder op headshaken kunnen betrappen. Ook in de weide niet of tijdens de wandelingen die we van t voorjaar maakten in t bos. Naja we zullen t zien volgende week als ik er weer op zit ;)

Misschien last van haken?

Tandarts komt jaarlijks de tanden controleren en dat is 3 maanden terug nog gebeurt en ze had toen heel weinig onderhoud en t zag er netjes recht uit dus geen reden om vaker dan jaarlijks te laten checken zei die toen. Dus lijkt me sterk. Ook geen rolletjes hooi te zien in de stal. Ik denk vooral dat t even een fase is om ongenoegen vanuit de training aan te geven in plaats van bokken of echt te staken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:33

Wat naar, de merrie die ik reed en vorige week verkocht is staat al terug opnieuw te koop. Staat ook een filmpje bij waar ze en parcoursje met haar rijden, ziet er echt niet fijn uit, terwijl ik weet dat deze merrie wel heel fijn te rijden is :\

In ieder geval, morgen nemen we de nieuwe eens mee op verplaatsing naar een grotere binnenpiste waar ik meer speel heb om haar voorwaarts te rijden. Ben benieuwd hoe ze gaat zijn, maar twijfel er niet aan dat ze wel braaf zal zijn. Heerlijk dier is het :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:58

Snollygoster schreef:
Wat naar, de merrie die ik reed en vorige week verkocht is staat al terug opnieuw te koop. Staat ook een filmpje bij waar ze en parcoursje met haar rijden, ziet er echt niet fijn uit, terwijl ik weet dat deze merrie wel heel fijn te rijden is :\

In ieder geval, morgen nemen we de nieuwe eens mee op verplaatsing naar een grotere binnenpiste waar ik meer speel heb om haar voorwaarts te rijden. Ben benieuwd hoe ze gaat zijn, maar twijfel er niet aan dat ze wel braaf zal zijn. Heerlijk dier is het :)

Ahnee wat rot moet dat voelen :( wel fijn dat je nu weer een paard kan rijden, waar het goed mee gaat

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:06

Weer een paar weekjes veder. Vuurwerk vindt Gentleman niet echt eng. Hij kijkt er naar maar dat is ook alles. Waar hij wel erg op reageer is harde wind. We longeren hem altijd voor we opstappen, maar met die wind heb ik wel een dosis lef nodig. We rijden dus nog niet alleen met hem maar altijd met hulp. Waar ik nu tegen aan loop is dat hij niet stil blijft staan met opstappen. Als ik me voet in de beugel doe zet hij een pas naar achter of opzij. We stappen op met krukje dus moet je weer van de kruk af die weer neer zetten en weer opstappen. Hij geeft het gelukkig na zo'n gemiddeld 3 keer op, maar daar zou ik wel een verbetering in willen. Heeft iemand een tip?

Afbeelding
Afbeelding
Een 5 jarige , eigenlijk 6, puber heeft soms moeite met vroeg zijn bed uit komen. :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:26

Ik ben eigenlijk helemaal niet van het met eten belonen, maar bij het hangen/opstappen aan de andere kant een brokje geven werkt echt perfect. Beesten staan altijd stil, van begin af aan. Alleen mijn fjord is natuurlijk weer de uitzondering omdat die zo in je zakken gaat lopen schooien dat ze gewoon mee blijft lopen dus dan kom je niet eens met je voet in de beugel :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:01

Eega, ik heb het destijds aangeleerd met snoepjes geven als ik erop zat, achteraf gezien niet zo'n slim idee want als je er dan geen bij hebt zet je paard geen stap meer vooruit :=

Ben net terug van de nieuwe merrie te rijden, we hadden haar meegenomen naar een grotere binnenbak. Echt een heerlijk dier, heb alleen maar lof voor haar! Zo nuchter, heeft echt geen stap verkeerd gezet. Kon haar ook lekker voorwaarts rijden, maar ze laat zich nog niet helemaal gaan. Staleigenaar vreest toch dat ze af en toe niet regelmatig loopt, hij had haar graag opnieuw laten nakijken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:01

Heb je die ervaring bij een paard of bij meerdere? Bij mij gaan ze wel gewoon vooruit, sommige na een aai over de neus.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:48

hayka schreef:
Wat zonde snollygoster om te zien hoe er wordt omgegaan met paarden...

Nicolle89, hoe oud is je paardje, soms kan er namelijk tijdens het wisselen sneller problemen komen dan verwacht.. Binnen 3 maanden verandert er veel.

In april wordt ze 5. Zondag tijdens de buitenrit (6 dagen niet gereden 1x gelongeerd) vertoonde ze dit gedrag enkel in stap. Draf en galop niet, en ook niet toen we op een pad liepen waar ze heel goed moest nadenken waar ze liep (smal paadje, veel plassen ect) we houden het in de gaten! ;)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:55

Eega schreef:
Weer een paar weekjes veder. Vuurwerk vindt Gentleman niet echt eng. Hij kijkt er naar maar dat is ook alles. Waar hij wel erg op reageer is harde wind. We longeren hem altijd voor we opstappen, maar met die wind heb ik wel een dosis lef nodig. We rijden dus nog niet alleen met hem maar altijd met hulp. Waar ik nu tegen aan loop is dat hij niet stil blijft staan met opstappen. Als ik me voet in de beugel doe zet hij een pas naar achter of opzij. We stappen op met krukje dus moet je weer van de kruk af die weer neer zetten en weer opstappen. Hij geeft het gelukkig na zo'n gemiddeld 3 keer op, maar daar zou ik wel een verbetering in willen. Heeft iemand een tip?

Een 5 jarige , eigenlijk 6, puber heeft soms moeite met vroeg zijn bed uit komen. :')

Mijn ervaring is dat belonen met brokjes na het opstappen heel goed werkt in combinatie met een 'goedzo'! De mijne gaat keurig nadat ik zit even met haar hoofd opzij om te wachten op d'r beloning. Dit kun je langzaam aan af gaan bouwen met een beloningsschema. Eerst beloon je dus altijd met stem en snoepje. Daarna doe je het eens een x zonder snoepje. Dus beloon je 5x wel dan 1x niet. Dan 3x wel en dan 1x niet. Dan 2x wel en 1x niet. Dan 1x wel en dan 1x niet. Dan 3x niet en 1x wel en dan 5x niet en 1x wel dan 12x niet ect ect tot die beloning niet meer nodig is! Belangrijk is wel dat het iedere x goed moet blijven gaan. Anders ga je gwn weer een stapje terug en beloon je weer vaker met een snoepje. Het is gewoon een leerproces en waarom niet de tijd en geduld nemen om je paard dit op een positieve manier te leren? :)

En je snoepje vergeten mee te nemen? Dat is in dit geval net zo erg als geen singel hebben.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:57

zo ik ga vrijdag weer is op jonge Ding zitten mits droog is
Heb vrijdag voor eerst een galopje gemaakt los :D

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:54

Hayka, Hoe gaat het nou met je en met je paardje?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:59

Ik heb het longeren weer opgepakt na een aantal weken. Buitenlongeercirkel dus ket het baggerweer de afgelopen weken niet veel kunnen doen helaas. Maar hij pakte alles weer super op. Zelfs van draf naar stap ging beter en dat vind hij heel moeilijk. Die paar weken even niets doen heeft hem wel goed gedaan. Wel af en tow zadel en hoofdstel op en om maar voor de rest bar weinig gedaan met hem. Ga het nu weer wat meer oppakken en die stemhulpen er goed in krijgen. Daarna als dat goed gaat longeren met zafel en hoofdstel en dan eens een poging wagen om er op te stappen, maar dan zij. We alweer een maand of 2 verder minimaal. Wil eerst dit alles er in hebben zonder spanning en dan weer een stapje verder. Alles op zijn tempo...