Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Snollygoster schreef:@Amaryllis op de mange waar in vroeger reed werden de paarden vaak zadelmak gemaakt met een ongebroken bustrens met rubber rond. Wat versta je eigenlijk onder geen fijn werkende optoming? Wat doet ze dan? En hoelang ben je al met dit paard bezig? Soms is het gewoon een kwestie van gewend te worden aan het bit, of gaan ze paniekeren als je contact neemt met je teugels.
Amaryllis schreef:Ik leid (hobbymatig) jonge dressuurpaarden op een fok- en handelsstal en lees veel bruikbare tips hierMomenteel zit ik met een jonge paard waar ik nog niet een fijn werkende optoming kan vinden. Ik rijd nu met een hoge neusriem/sperriem/bustrens, maar ik zit te denken over een ongebroken bustrens om meer rust van voor te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Amaryllis schreef:Ik leid (hobbymatig) jonge dressuurpaarden op een fok- en handelsstal en lees veel bruikbare tips hierMomenteel zit ik met een jonge paard waar ik nog niet een fijn werkende optoming kan vinden. Ik rijd nu met een hoge neusriem/sperriem/bustrens, maar ik zit te denken over een ongebroken bustrens om meer rust van voor te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Renskexb schreef:Nicolle89 schreef:Ja ik rij op de Veluwe maar heb haar nog nooit eerder op headshaken kunnen betrappen. Ook in de weide niet of tijdens de wandelingen die we van t voorjaar maakten in t bos. Naja we zullen t zien volgende week als ik er weer op zit
Misschien last van haken?
Snollygoster schreef:Wat naar, de merrie die ik reed en vorige week verkocht is staat al terug opnieuw te koop. Staat ook een filmpje bij waar ze en parcoursje met haar rijden, ziet er echt niet fijn uit, terwijl ik weet dat deze merrie wel heel fijn te rijden is![]()
In ieder geval, morgen nemen we de nieuwe eens mee op verplaatsing naar een grotere binnenpiste waar ik meer speel heb om haar voorwaarts te rijden. Ben benieuwd hoe ze gaat zijn, maar twijfel er niet aan dat ze wel braaf zal zijn. Heerlijk dier is het
hayka schreef:Wat zonde snollygoster om te zien hoe er wordt omgegaan met paarden...
Nicolle89, hoe oud is je paardje, soms kan er namelijk tijdens het wisselen sneller problemen komen dan verwacht.. Binnen 3 maanden verandert er veel.
Eega schreef:Weer een paar weekjes veder. Vuurwerk vindt Gentleman niet echt eng. Hij kijkt er naar maar dat is ook alles. Waar hij wel erg op reageer is harde wind. We longeren hem altijd voor we opstappen, maar met die wind heb ik wel een dosis lef nodig. We rijden dus nog niet alleen met hem maar altijd met hulp. Waar ik nu tegen aan loop is dat hij niet stil blijft staan met opstappen. Als ik me voet in de beugel doe zet hij een pas naar achter of opzij. We stappen op met krukje dus moet je weer van de kruk af die weer neer zetten en weer opstappen. Hij geeft het gelukkig na zo'n gemiddeld 3 keer op, maar daar zou ik wel een verbetering in willen. Heeft iemand een tip?
Een 5 jarige , eigenlijk 6, puber heeft soms moeite met vroeg zijn bed uit komen.