Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:49

Kozbi schreef:
saddledancer schreef:
@azmay, ja misschien ook wel :j

dit is de pb die ik gestuurd heb naar azmay, voor degenen die geinteresseerd zijn:

de meeste races zijn natuurlijk voor 2 en 3-jarigen, daar word grotendeels Hun potentie ook bepaald. Heb je een 'loser' word hij na de 3-jaar races vaak doorverkocht, voor een andere tak van de sport, of als showhorse. Waar ze het Dan vaak prima in doen, tot een hele normale 'pensioenleeftijd' van 16/17/18, waarna ze vaak nog recreatief gereden kunnen Worden. Heb je een 'winner', Dan blijven ze vaak in de race sport zolang ze het daar goed doen, meestal gaan deze paarden door tot ongeveer 8 jaar oud, waarna ze met 'racepensioen' gaan, omdat het best een intensieve sport is. De merries Worden Dan vaak ingezet voor de fok als ze daar geschikt voor zijn, en de hengsten Worden vaak ingezet in de fok, en beiden worden verkocht voor andere disciplines. Ze kunnen vaak gewoon intensief ingezet Worden tot een leeftijd die bij andere takken ook gezien word :)

Sorry wacht,

Race pensioen? Ik weet niet erg veel oer rces maar wel over wat er gebeurt met de paarden die op 'pensioen' gaan.

Vleesfabriek is een beter woord. 95% vande afgedankte racepaarden komt in het vlees terecht dus.

Sorry, maar als je er niet veel vanaf weet, zou het erg fijn zijn als je niet zomaar met getallen aankomt. Dat is namelijk pertinent niet waar.
Het grootste gedeelte van de race paarden die uitgekoerst zijn worden gewoon doorverkocht, om omgeschoold te worden, als showpaard aan de slag gezet, of om in de fok gebruikt te worden.
Natuurlijk zitten er rotte appels tussen die de paarden gewoon naar de slacht sturen, maar die rotte appels heb je in elke tak van de sport. Er zullen altijd mensen zijn die hun dieren laten afmaken als ze niet (meer) geschikt zijn voor het beoogde doel, maar dat is verreweg de minderheid, en door dit soort dingen te roepen zonder er het fijne van te weten draag je bij aan de slechte naam die de race sport (ten onrechte) heeft.

@ vuurneon, @MDJ, Dankje :) Ik vind het erg leuk om erover uit te leggen, vooral omdat mensen vaak een heel verkeerd beeld hebben bij de race-sport en als ik ook maar een klein beetje kan bijdragen aan het laten zien dat, al is het misschien niet voor iedereen, het eigenlijk een hele mooie tak van de sport is, waar mensen ook echt wel heel erg gek zijn van de dieren waarmee ze werken, dan doe ik dat graag :j Ik heb eerder naar aanleiding van dit topic met wat mensen ge-pb't, ik zal wat van dat verhaal hier neer planten als jullie dat graag willen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:50

Graag! :j

Ik vind het interessant :j

Onbekend maakt vaak onbemind natuurlijk, als het over de drafsport gaat hoor ik ook zoveel spookverhalen van mensen die alleen maar krantenartikelen lezen erover (ja dat zou nou net de ongelukken :+ ). Van de monte kant heb ik zelf overigens geen verstand of ervaring mee.

saddledancer

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:12

Dit is een van de pb's die ik naar iemand gestuurd heb, een (beknopte) uitleg van het waarom en hoe van het vroeg trainen van race paarden:
Ja klopt haha, het is toch wel jammer hoor, dat zoveel mensen zo bevooroordeeld zijn, want als je er in zit, begrijp je de redenen en dan is het echt een prachtige sport :)
er zijn verschillende redenen waarom we zo jong beginnen,
Een ervan is, heel hard gezegd, geld. Dit is waar heel mensen over struikelen, want dat klinkt alsof we niet om de paarden geven, maar dat is niet waar.
het is namelijk zo, racepaarden zijn ontzettend duur, maar niet elk race gefokt paard is geschikt voor de baan. We starten ze jong, de meeste races zijn voor 2 en 3 jarigen, en in deze races word naar potentie gekeken. Heb je een 'loser', Dan gaat ie in de verkoop om omgeschoold te worden, en hebben ze vaak een prachtige carriers in een andere tak van de paardensport. Heb je een 'winner' dan mag deze blijven, en lopen ze vaak races tot ze een jaar of 8 zijn, waarna ze 'met pensioen' gaan. De besten worden dan aangehouden als fokmerries en hengsten, en de rest word omgeschoold of ingezet als showpaard dit omdat ze prima nog jaren mee kunnen, maar het racen eist natuurlijk best wel wat van een paard, en na het 8e jaar is 'de piek' er wel uit, en is het vriendelijker voor mens en paard om niet meer te racen.
de tweede, en eigenlijk belangrijkste reden is, dat door de pezen en botten op jonge leeftijd al te laten 'wennen' aan de impact van het racen, er een bepaalde ontwikkeling plaatsvind, die wij 'hardening' noemen. Door impact op jong bot en peesweefsel 'verhard' dit als het ware, er is een grotere botdichtheid, en de pezen zijn stugger. Hierdoor worden grote blessures op de baan vermeden. Uit onderzoeken is gebleken dat paarden die later pas gestart Worden in het raceveld, veel vaker en ernstiger geblesseerd taken dan diegenen die als jonkies al de baan op zijn geweest.
de derde reden is simple gezegd 'meekomen in het veld' als de norm is om te starten met 2 jaar oud, en jij start pas met 5 of 6, heb je geen enkele kans om te winnen, want de races worden gereden in leeftijdsgroepen, dus dan zou je moeten starten tegen paarden met 4 jaar meer ervaring op wedstrijden. Aangezien veel race horse trainers dit doen als beroep, zul je er ook je brood mee moeten winnen, en het brood van de hele berg jockeys die je voor je hebt werken.
dit alles bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat wij onze paarden met 18 tot 20 maanden aan het werk zetten, en met 2 jaar starten we dan :)
training van de jonkies gaat vrij snel, wij geloven namelijk niet in '2 of 3 dagen per week en dan indrukken laten verwerken' wij gaan elke dag een half uurtje met de jonkies aan de slag, en dit gaat allemaal op een geleidelijk tempo, en op een hele vriendelijke manier :) eerst langzaam een zadel erop, en dan is het vooral conditie trainen. Grotendeels aan de longe, in de stapmolen, en 'aan de hand' , een methode waarbij je zelf op een paard zit en dan het jonkie aan de hand meevoert, kilometers maken. Zodra er wat conditie en bespiering op zit, gaat de jockey erop. Jockeys zijn klein en tenger, hier op stal mag een jockey niet meer wegen dan 55 kilo, en het liefst minder. Als die er dan op zit, gaan we trainen op 'the gallop' dit is een lange half ronde baan (onze is 2 km lang) met de witte 'vangrails' die je ook op de racebaan ziet. Hier beginnen we met een rustig gangetje eens overheen te gaan, tot het paard hiermee bekend is, en dan gaan we langzaam aan de snelheid erin trainen. In het begin hoeven ze maar 1 keer per dag op de gallop, en dan ervoor en erna even in de stapmolen, dus Dan zit de jockey er maar hoogstens 20 minuutjes op, waarvan het grootste gedeelte stappen is (van het eind van de gallop terug naar de stapmolen is zo'n 15 minuten stappen) het paard is Dan dus maar 5 minuten per dag echt intensief 'in training' met een jockey op de rug. Dit word opgebouwd, totdat ze met bijna 2 jaar oud 4 keer per dag 'the gallop' doen, met veel stappen ertussen. Verder gaan ze vooral veel op de stapmolen om conditie op Te bouwen, de gallop en onder het zadel is dus eigenlijk puur alleen Om de snelheid erin te trainen, en dit is eigenlijk maar 20 minuten per dag in echte volle rengalop, de 'race snelheid'. Het is dus lang niet zo belastend als mensen echt denken dat het is, daarbij zitten de jockeys ook niet op de rug te bonken, maar 'staan' ze in het zadel, om hier in het paard zo min mogelijk te belasten (en ze moeten dus ook echt stil staan, niet zoals je sommige springruiters ziet doen, die dan half in de verlichte zit gaan en dan terug klappen in het zadel met een smak waar je misselijk van word.)

Ik heb nog meer uitleg als iemand vragen heeft, dus vraag gerust!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:10

mooie uitleg...maar ik blijf het niets vinden.Uberhaupt alles wat met paardensport te maken heeft ontloopt zo ongeveer het welzijn van het paard.Ik denk trouwens wel dat de racesport het dichtst komt bij het ''natuurlijke'' gang van het paard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:04

@Saddledancer, dat van die pezen kan ik inkomen, maar dat zou je natuurlijk ook aan de hand kunnen trainen. Ik heb in een vorig leven de eigenaar-trainercursus voor renpaarden gevolgd in Deurne, en daar leerden we dat de pezen maar tot een bepaalde leeftijd trainbaar zijn (6 jaar dacht ik). Zij raadden sowieso aan om de pezen door stappen op harde grond te trainen voor je erop ging rijden, omdat dit één van de gevoeligste onderdelen is van het paard.

En galop is ook wel een gezonde gang voor de paarden, in de sportmassage werd dat ook aangeraden als oefening, zij gaan geregeld met (niet-ren)paarden trainen op de renbaan.

Nu, ik blijf toch van een andere mening, en ik vind het - gezien de wetenschappelijke kennis van de groei van paarden, waaruit blijkt dat een aantal botten pas uitgehard zijn na 5 jaar - eigenlijk spijtig dat er nog steeds races bestaan voor heel jonge paarden, of in andere sporttakken bijv. jumping cyclus voor 4jarigen. Ik geloof dat enkel endurance een voor mij aanvaardbare leeftijdgrens heeft (5 jaar), al ben ik niet zo thuis hierin.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:32

Mijn paarden rij ik met 3 in. Ik zie echt de meerwaarde niet om zo lang te wachten. Inrijden zelf is namelijk het punt niet, maar wat je daarna gaat doen wel. Het eerste jaar ben ik lekker veel op buitenrit geweest, rustige ritjes. Gewoon je verstand gebruiken.

Ik denk dat het beter is om geleidelijk het paard te laten wennen aan belasting dan dat ze op 6 ingereden worden en meteen intensief aan het werk gezet worden.

Mijn paard heeft nooit een dag kreupel gelopen en is vorig jaar nog 100% goedgekeurd op de foto's. Paard is nu 10. Haar broer is nu 9 en heeft ook nog nooit iets aan de hand gehad.

Daarnaast vind ik het wel best, paard moet bij mij werken voor zijn eten. Natuurlijk aangepast aan het paard en leeftijd, maar ik ga er echt geen 6 jaar naar staan kijken. Kan je ook wel grondwerk ed doen, maar daar heb ik mijn paard niet voor.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:51

hwn schreef:
@Saddledancer, dat van die pezen kan ik inkomen, maar dat zou je natuurlijk ook aan de hand kunnen trainen. Ik heb in een vorig leven de eigenaar-trainercursus voor renpaarden gevolgd in Deurne, en daar leerden we dat de pezen maar tot een bepaalde leeftijd trainbaar zijn (6 jaar dacht ik). Zij raadden sowieso aan om de pezen door stappen op harde grond te trainen voor je erop ging rijden, omdat dit één van de gevoeligste onderdelen is van het paard.

En galop is ook wel een gezonde gang voor de paarden, in de sportmassage werd dat ook aangeraden als oefening, zij gaan geregeld met (niet-ren)paarden trainen op de renbaan.

Nu, ik blijf toch van een andere mening, en ik vind het - gezien de wetenschappelijke kennis van de groei van paarden, waaruit blijkt dat een aantal botten pas uitgehard zijn na 5 jaar - eigenlijk spijtig dat er nog steeds races bestaan voor heel jonge paarden, of in andere sporttakken bijv. jumping cyclus voor 4jarigen. Ik geloof dat enkel endurance een voor mij aanvaardbare leeftijdgrens heeft (5 jaar), al ben ik niet zo thuis hierin.

Wij trainen ook grotendeels aan de hand hoor :j en er is ook een heel groot verschil in de pezen van engelse en nederlandse paarden, deze paarden lpen van heel klein veulen gup af aan al heuvel op heuvel af (niet zo'n plat landje hier ;) ) en uit onderzoek is gebleken dat ook het gras en de planten hier een andere minerale samenstelling hebben (om nog maar niet te spreken van het speciale voer) die goed is voor bot en peesontwikkeling :)
En zoals ik al zei, ik weet inderdaad dat deze tak van de sport niet voor iedereen is, maar ik ben blij dat mensen er met een open mind naar willen kijken :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:55

geerke schreef:
mooie uitleg...maar ik blijf het niets vinden.Uberhaupt alles wat met paardensport te maken heeft ontloopt zo ongeveer het welzijn van het paard.Ik denk trouwens wel dat de racesport het dichtst komt bij het ''natuurlijke'' gang van het paard.

Ik snap dat mensen er moeite mee hebben hoor :j Ik denk niet dat de rensport echt het welzijn van het paard ontloopt, maar daar mogen de meningen over verschillen.
Racen is voor mij ook veel natuurlijker dan andere paardensporten, (al denk ik dat endurance ook wel heel natuurlijk is) maar ik zou er bevoorbeeld ook echt niet eens aan denken om een dressuur of springpaard zo jong al in te rijden, dat kunnen ze niet aan op die leeftijd, dat zou ik echt pas beginnen met 4 jaar ofzo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:18

racen is niet natuurlijker of minder natuurlijk dan springen en dressuur.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:30

Ayasha schreef:

daar ben ik het persoonlijk niet mee eens, ik zie een paard in de natuur of in de wei geen piaffe doen, of over zulke hoge hindernissen springen (ze springen natuurlijk wel, maar niet zoals dat in de wedstrijden gedaan word) ik zie ze daarintegen wel regelmatig flink rennen :j natuurlijk is niets wat mensen met paarden doen volledig natuurlijk, maar sommige dingen liggen er in mijn ogen wel dichterbij Dan anderen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:45

Amaranth7 schreef:
Mijn paarden rij ik met 3 in. Ik zie echt de meerwaarde niet om zo lang te wachten. Inrijden zelf is namelijk het punt niet, maar wat je daarna gaat doen wel. Het eerste jaar ben ik lekker veel op buitenrit geweest, rustige ritjes. Gewoon je verstand gebruiken.

Ik denk dat het beter is om geleidelijk het paard te laten wennen aan belasting dan dat ze op 6 ingereden worden en meteen intensief aan het werk gezet worden.

Mijn paard heeft nooit een dag kreupel gelopen en is vorig jaar nog 100% goedgekeurd op de foto's. Paard is nu 10. Haar broer is nu 9 en heeft ook nog nooit iets aan de hand gehad.

Daarnaast vind ik het wel best, paard moet bij mij werken voor zijn eten. Natuurlijk aangepast aan het paard en leeftijd, maar ik ga er echt geen 6 jaar naar staan kijken. Kan je ook wel grondwerk ed doen, maar daar heb ik mijn paard niet voor.

Niemand zegt dat als je ze met 6 jaar inrijd, ze meteen intensief aan het werk worden gezet.. Ook dan moet je het paard geleidelijk laten wennen aan belasting.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:55

Ayasha schreef:

dan raad ik je aan eens een film over wilde paarden te bekijken,en wat er gebeurt als ze moeten vluchten voor iets ;)

Dressuur is een stuk natuurlijker dan we denken....mijn fries maakt regelmatig een pirouette of piaffe in de wei.Wij mensen perfectioneren deze beweging tot wat je ziet op hoger nivo dressuur.
Het minst natuurlijk is hekjes springen.Je zal een paard zelden zien springen in de wilde natuur.Hij loopt als het kan er liever omheen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:58

Toch heb ik wel veulens gehad die bijna vanaf de eerste dag over takken in de wei sprongen...

Misschien dat ze in de natuur minder springen omdat ze niet weten wat achter de 'hindernis' is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:00

Ik begrijp niet waarom je dat zegt geerke, ik zeg toch dat het even natuurlijk is als dressuur en springen. :?

Die van mij doen de moeite niet om ergens omheen te lopen, ze springen er gewoon overheen hoor. De jaarling sprong met een week al over de takken in de weide. En die ging ze echt op zoeken want er lag maar 1 "boomstammetje" op 1.5 hectare.

saddledancer: die van mij passageren regelmatig door de weide en de arabier schud genoeg vrijetijds-piaffes uit zijn hoeven. En zoals geerke al zegt; ook de pirouette zie ik regelmatig (zij het niet zo afgewerkt.) en de vliegende wissels zijn ze ook bedreven in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:24

sorry...ik begreep je verkeerd(las weer eens achterstevoren)...over een tak heen springen is denk ik soort speelsigheid.Dat kun je van 14 hindernissen achter elkaar van 1.20 of hoger niet zeggen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:26

Nee maar dat kan je van een GP proef of een daadwerkelijke race ook niet zeggen. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:35

Ayasha schreef:
Nee maar dat kan je van een GP proef of een daadwerkelijke race ook niet zeggen. :)

nee dat is zo...hoewel racen dan nog het minst op een circus act lijkt :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:58

Saddledancer, bedankt voor je uitleg! Helder :j

Zou ook niet mijn manier zijn, maar snap jullie logica erachter wel.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:03

Ja maar maakt een paard ook pirouettes en piaffes op de wei, als het paard niet dressuur getrained is? Ik heb het de paarden hier nog nooit zien doen, maar ze hebben wel voor de training begon al eens flink gerend door de wei ;)
Het zou kunnen hoor, en dan heb ik het helemaal verkeerd, maar voor zover ik weet zie je paarden die niet dressuur getrained zijn niet zomaar opeens ingewikkelde dressuur oefeningen erin gooien in de wei.
Ook denk ik dat springen best wel 'natuurlijk' is voor sommige paarden, maar niet over de hoogtes waar ze in de hogere springsport overheen gejaagd worden.
Voor mij is racen iets heel natuurlijks ten opzichte van andere paarden sporten, maar zoals ik eerder al zei, daar mogen de meningen natuurlijk over verschillen :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:05

vuurneon schreef:
Saddledancer, bedankt voor je uitleg! Helder :j

Zou ook niet mijn manier zijn, maar snap jullie logica erachter wel.

Bedankt voor je intresse :j
Ik vind het fijn dat mensen op deze manier misschien meer begrip krijgen voor de race sport, al hoeft dat natuurlijk inderdaad niet te betekenen dat het voor iedereen de 'beste' manier is :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:09

Begrip is een groot woord hoor haha, dat ik het begrijp waarom het gebeurt maakt nog niet dat ik daadwerkelijk begrip heb ervoor. Inzicht is een beter gekozen woord :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:11

saddledancer schreef:
Ja maar maakt een paard ook pirouettes en piaffes op de wei, als het paard niet dressuur getrained is? Ik heb het de paarden hier nog nooit zien doen, maar ze hebben wel voor de training begon al eens flink gerend door de wei ;)
Het zou kunnen hoor, en dan heb ik het helemaal verkeerd, maar voor zover ik weet zie je paarden die niet dressuur getrained zijn niet zomaar opeens ingewikkelde dressuur oefeningen erin gooien in de wei.
Ook denk ik dat springen best wel 'natuurlijk' is voor sommige paarden, maar niet over de hoogtes waar ze in de hogere springsport overheen gejaagd worden.
Voor mij is racen iets heel natuurlijks ten opzichte van andere paarden sporten, maar zoals ik eerder al zei, daar mogen de meningen natuurlijk over verschillen :j

Eh thuis staat niks dat piaffe of pirouette aangeleerd gekregen heeft want dat talent heb ik niet. :D
En de jaarling doet de komende 2 jaar niks dan eten en haar collega's narren dus die is ook nog niet dressuur getraind. :D

De wijze waarop ze rennen in de race is ook anders dan de natuurlijke setting. (er zit een ruiter op for starters)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:04

vuurneon schreef:
Begrip is een groot woord hoor haha, dat ik het begrijp waarom het gebeurt maakt nog niet dat ik daadwerkelijk begrip heb ervoor. Inzicht is een beter gekozen woord :)

Ja ik bedoelde inzicht maar mijn nederlands is soms echt absolute crap haha :D

Ayasha schreef:
Eh thuis staat niks dat piaffe of pirouette aangeleerd gekregen heeft want dat talent heb ik niet. :D
En de jaarling doet de komende 2 jaar niks dan eten en haar collega's narren dus die is ook nog niet dressuur getraind. :D

De wijze waarop ze rennen in de race is ook anders dan de natuurlijke setting. (er zit een ruiter op for starters)

Oh daar was ik dan dus inderdaad verkeerd in, mijn excuses :) grappig dat ze dat zomaar doen, dat wist ik niet!
En ja, dat is waar, zoals ik eerder al zei, is niets wat wij met paarden doen dezer dagen natuurlijk, maar ik bedoelde meer de bewegingen e.d. natuurlijk is racen op een baan anders dan in de natuur een sprintje trekken, maar in mijn ogen zijn de bewegingen wel dichter bij de natuur dan rondjes rijden in een (60x20 ofzo?) bak :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:41

Mijn twenter maakt soms ook een pirouette of piaffe in de wei. Zelfs sliding stops en andere moves.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:02

Johnie schreef:
Amaranth7 schreef:

Niemand zegt dat als je ze met 6 jaar inrijd, ze meteen intensief aan het werk worden gezet.. Ook dan moet je het paard geleidelijk laten wennen aan belasting.

Maar ga je dan ook eerst 2 jaar rustig opbouwen met rijden? Ik denk dat je dan toch altijd sneller zal gaan.