Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kel106

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:27

Hoi Chocooprins wat onwijs vervelend zeg.
Ik heb zelf op het moment ook problemen met mijn paard en weet hoe machteloos je je voelt.
Lees dat je nu toch echt wel een lichaamelijk probleem heb gevonden bij hem.
Ik hoop dat je er weer boven op komt en hij ook!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 02:06

Hoi dat een paard nooit iets doet om onder het werk uit te komen ben ik het niet helemaal mee eens. bv afsnijden van hoeken in maneges en als je weinig te zeggen hebt maar een duidelijk commando geeft en paard doet het gewoon niet of gaat naar recht en jij wil naar links. manegeponys zijn ware kunstenaars in het onder het werk uitkomen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:46

Manege paarden krijgen met zoveel verschillende ruiters te maken die allemaal onduidelijke en veel te veel hulpen geven waardoor ze leren dat ze beter alles kunnen negeren omdat men toch niet helder is. De gemiddelde manege pony luistert beter naar de instructrice in het midden dan naar de ruiter op zijn rug, die instructrice ziet en hoort hij tenslotte een stuk vaker. Manege pony is hierin absoluut niet vergelijkbaar met een prive paard.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:30

Inderdaad Amable.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 19:20

Ziezo. Eindelijk even tijd om nog een update te plaatsen.
Ik heb gisteren gebeld met de kliniek om voor te stellen op hem op onstekingsremmer te zetten en zo op te bouwen. Dat vond hij een slecht idee, omdat we indien er meer aan de hand is de knie verder kunnen kapot rijden. Dus hij stelde voor ofwel aquatraining, wat volgens mij als de knie kapot is ook niet goed is. Of een kijkoperatie. Maar eerst leek het hem verstandiger om die knie uit te verdoven om te kijken als het probleem wel daar ligt en niet iets anders of iets nieuw.
Nu ik vond de kijkoperatie echt beetje erover, als je al dat moet doen vraag ik mij af of het wel zin heeft..
Want ik weet niet wat er nog meer in een gewricht kapot kan zijn dan bot en ligamanten... En die waren ok. Zou wel een beginnende artrose kunnen zijn die niet zichtbaar is op foto of echo.
Dus ik stelde voor hem dzn toch eens te rijden onder pijnstiller, dan weten we de plaats niet natuurlijk, maar kunnen we wel zien indien hij dat rechterbeen spectaculair beter gaat gebruiken of niet.
Dus vanmorgen gereden met pijnstiller.
Paard was dus even mank.. In stap kort lang, en we konden niet een normaal rondstappen zonder een bok te ontvangen. Niet te ontspannen
Dus eens een ander zadel opgelegd. Hij stapte direct beter door. En we zijn aan draven toegekomen.
Eerst mank niet normaal. Dat je denkt hoe kan dat nu, hij zou op zijn minst beter moeten zijn. Dan nog een kleine bok, en dan begon hij weer beetje te lopen, niet over zijn rug te rijden dat wel, dus was met koptje in de lucht, ook totaal niet ontspannen... Maar geen bokken meer.
Dus morgen eens zonder pijnstilling met dat ander zadel.
Dan zullen we wat meer duidelijkheid hebben.
Wel heel raar dat hij nog niet correct was, zadel of niet ik blijf het iets uit die knie vinden. Misschien wel gewoon stijfheid want pijn zou het niet mogen doen.
En ook heel raar dat hij niet vast zit in die rug, osteopaat heeft hem nog eergisteren gecontroleerd, en hij was niets vast!
Ik had natuurlijk nog geen passend zadel, aangezien we een week na hij mank viel naar ninon gingen gaan. Maarja dat plan hebben we op de lange baan geschoven..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 01:02

niks in zn rug maar hij liep wel anders met dat andere zadel, ok wat raar joh

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:24

Ik wil je osteo niet afvallen. Maar bij mijn jonge merrie heb ik met 2.5 jaar en paar maanden later een erg goede osteo laten komen (Just in case. Had de merrie net).

Volgens osteo een mooi los paard. Niets aan doen.

Helaas kwam merrie kreupel te staan en moest ik verder zoeken. Samen met mijn dierenarts (die ook chiropractie doet, acupunctuur en nog wat andere oosters gerelateerde zaken) kwamen er erachter dat merrie niks anders deed dan compenseren. Vermoedelijk beknelde zenuw tussen voorbenen. Uiteindelijk met chiropractie losgemaakt en met acupunctuur rust in dat lijfje gekregen.

Na de behandelingen ging ze niet gelijk beter lopen. Daarvoor heeft het compenseren te lang geduurd (ondanks dat ze net drie was).

Als je toch iets vermoedt (ondanks je vertrouwen in je osteo), vraag toch eens iemand met een andere blik. Soms kam dat verhelderend zijn.

Er moet hem dus iets dwars zitten. Hoe loopt hij vrij aan de hand eigenlijk?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 08:54

Ik vind het echt ook een bizarre kreupelheid... En een raar verhaal met het zadel... De staleigenares is ervan overtuigd dat het het zadel is. Ik weet het niet. Aan de longe vind ik hem ook niet 100%, maar ik geef eerlijk toe dat hij heel heel licht mank is. Als ik het niet zou weten zou ik het misschien niet zien.
En gisteren onder pijnstilling was hij de eerste passen extreem mank... Heel raar, dan was hij goed. %)

En inderdaad, ik dacht al even een andere osteo te nemen. De osteo staat bij ons op stal. Is een prima kerel, heeft mijn paard al veel geholpen. Maar is een beginnend osteo. En daar mist hij misschien wel ervaring.

Rocamor, het zou wel eens heel goed kunnen dat hij vanalles aan het compenseren is. Want hij had eerst wel die overbelasting aan zijn sprong. Die mogelijk door zijn knieën kwam.
Maarja hij is zo miniem mank, wij merken het eerder aan zijn gedrag. Dus het is moeilijk zoeken.
Hij loopt aan de hand op zich hetzelfde als onder het zadel. De eerste pas zie je wat, maar anders is hij gewoon vlotjes mee.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:42

Ik zou ook niet teveel op de osteopaat afgaan. 'Niet vastzitten' in de rug wil niet zeggen dat hij niks aan zijn rug mankeert.

Mank lopen doen ze niet alleen van pijn. Een auto met een slappe band rijd ook niet goed, en een auto voelt geen pijn. Ik zou in ieder geval niet meer met dat slecht passende zadel rijden als hij daar zo op reageert. Het is in ieder geval duidelijk dat er nog steeds eea niet goed zit. Kan inderdaad van de knie komen, maar ook nog ergens anders vandaan. (mijn gevoel zegt nog steeds rug, en dan iets verder naar achteren)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:53

Ik liet ook mijn paard regelmatig nakijken door een osteo. Die kon weinig vinden. Laatst eem fysio laten komen, die bekeek mijn paard op een hele andere manier! Veel uitgebreider!

Iemand anders laten kijken zou ik zeker doen!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:53

Neen, want de spieren zijn wel los op de rug. Maar inderdaad hij kan wel ook een ontsteking hebben ofzo... Kan vanalles zijn. Maar dan had hij moeten reageren op de pijnstilling. En dat deedt hij eigenlijk niet.
Weet ook niet wat er verder kan mis zijn dat hij geen pijn voelt maar toch niet/moeilijk te rijden is eigenlijk...
Met het slechte zadel was hij eigenlijk nog steeds niet correct, met het andere zadel was hij beter, behalve de eerste passen draf was hij heel kreupel, eigenlijk was hij nog nooit zo erg geweest, dan opeens was het beter.
Neen het zadel waar hij zo op reageerd komt er niet meer op. Sowieso niet meer.
Het gekke is dat het zadel dat hij dan braver mee was, eigenlijk meer knelt aan zijn schouders. Dus eigenlijk na het testen vanavond, en hij is beter, dan komt er een tijdje gewoon geen zadel meer op.
Dan bouw ik hem liever op aan de longe, totdat ik naar ninon kan.

Trouwens aan de longe vind ik hem ook niet helemaal 100% met name als hij trager draaft of in een overgang. Maar daar is hij totaal niet narrig. Hij drukt wel in vrijheid meer zijn rug weg dan dat hij vroeger deedt. Maar dat kan gebrek aan routine/spieren zijn ook natuurlijk.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:57

manonutjuh schreef:
Ik liet ook mijn paard regelmatig nakijken door een osteo. Die kon weinig vinden. Laatst eem fysio laten komen, die bekeek mijn paard op een hele andere manier! Veel uitgebreider!

Iemand anders laten kijken zou ik zeker doen!

Ik ken een goede fysio die samenwerkt met de kliniek. Was al aan het denken haar te bellen. Ze is trouwens ook zadelpasser, dus dan kan ze ook even dat probleem bekijken.
Als ik zeker weet dat de knie hem geen parten speelt.
Ze ging normaal vorige week op de kliniek aanwezig zijn, maar had net haar enkel in het gips door een stamp van een paard.
Zou misschien wel kunnen dat hij nu totaal geen blijf weet met zijn lichaam, aangezien hij te lang heeft lopen compenseren. We vermoeden dat de knieën al een tijdje niet ok waren, aangezien hij nu veel minder wijd loopt met zijn benen, en vroeger altijd. Maar dan zonder gebok of zonder kreupel te zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:58

ff een domme vraag misschien, je weet zeker dat de pijnstiller al werkte toen je ging rijden?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:58

Zoals ik al zei, spieren los op de rug wil niet zeggen dat alles in orde is. En zoals ik al zei, stel dat er ergens een scheurtje zit in een aanhechting (ik noem maar iets), dan kan hij simpelweg niet bewegen zoals het hoort.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 13:07

Kinke schreef:
ff een domme vraag misschien, je weet zeker dat de pijnstiller al werkte toen je ging rijden?

Ja hoor, hij had een hoge dosis binnen. En we hadden specifiek gevraagd aan DA wanneer we konden rijden. Hij kreeg 2gram s'avonds en s'morgens 3gram. Die 3 gram heeft hij wel niet helemaal opgegeten. Dus ongeveer 2.5 gram. Vanaf 1u erna mochten we rijden, en ging hij genoeg pijnstilling in werking hebben. Het was dan uiteindelijk 2u na zijn voederbeurt en we zaten er op.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:22

Zo gereden met het andere zadel. Was niet veel beter dan gisteren, maar wel geen bokken. Maar we vroegen ook wel echt niets van hel. Hij was terug zooo gespannen...
Op het eind durfde hij een klein beetje zakken.
Over de benen was hij de eerste passen mank, dan was hij eigenlijk over de hele lijn ok. Hij durfde wel niet te lopen. Je kon dus ook niet echt veel vragen.
Dan even gaan uitstappen op de galoppiste, van zodra je de piste uitkwam veranderde hij helemaal. De stress viel weg, en stappen dat hij deed.
Dus daar nog even aangedraaft en een heeeeel verschil. Daar durfde hij wel te lopen. Kon je ook terug van vragen, hij was zelfs beetje te voorwaarts. Kon dan ook terug beter uit de voeten, geen pas mank. En draven dat hij deed!! Ongelofelijk. Ook kon je vragen wat je wilde, hij probeerde gewoon, zonder maar aanstalten te maken tot verzet of bokken.
Dus mijn conclusie is, hij is volledig het vertrouwen kwijt... In de piste dus.
Dus vanaf heden zal ik enkele maanden enkel buiten rijden. Totdat hij wat meer vertrouwen heeft. In de bak enkel leuke dingen. Of uitstappen. Naar het bos en naar het strand.
De fysio zal ik morgen mailen, zodat ze hem wat beter op weg krijgt in zijn lijf. En ninon zal ik ook terug mailen.
En eigenlijk vind ik dit wel typisch hem. Het vertrouwen was nog te broos. En hij is echt als je zijn vertrouwen verliest zal het lang duren voordat hij het terug vertrouwd... Hij is altijd nogal kwetsbaar geweest zeg maar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 06:51

Ik vind je een topper zoals ik zie (lees) Hoe je voortdurend bezig bent en kritisch blijft kijken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 11:00

Rocamor schreef:
Ik vind je een topper zoals ik zie (lees) Hoe je voortdurend bezig bent en kritisch blijft kijken.

Haha grappig! Meestal is dat tot ergernis van andere mensen :o :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:22

Ben benieuwd hoe het nu gaat? Persoonlijk geloof ik er niet in dat een paard kreupel gaat lopen omdat het vertrouwen mist, eerlijk gezegd. Ben daarom wel benieuwd! Je hebt het vast ergens al geschreven maar heb je hem eigenlijk laten keuren bij aankoop, je hebt hem nog maar kort toch? Naar hoor, dat getob steeds. Zeker als je niet precies weet waar het 'em nou in zit.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:48

Neen natuurlijk niet! Dat schrijf ik ook niet.
Hij loopt met of zonder pijnstiller even 'kreupel', dus dat een indicatie dat hij niet echt pijn ondervind.
Ook is kreupel niet echt kreupel. De eerste passen zijn niet goed. Daarna is hij ok. Soms mist hij wel een pas. En de overgang van draf naar stap, voornamelijk rechterhand blokkeerd hij precies in dat rechterbeen. Hij zet ipv zijn been naar voor eerst een pas ter plaatse. En dan pas naar voor.
Gisteren aan de longe, was hij zelfs de eerste passen ok, overgangen heel goed. Eerste keer dubbele longe geprobeerd. Op zich deed hij het goed, maaaaaaar je mag rechts geen ophouding geven (op linkerhand) of hij slaat in een strik... Echt letterlijk. Volledig de rem erop, gaat bijna zitten... En eigenlijk is dat hetzelfde als in de piste. Waarom op de galoppiste hij dan niet reageert is mij een raadsel.
Op rechterhand iets aan de binnenteugel vragen is no problemo.
Dus tandarts is al gebeld.
Eerst nog even uitsluiten dat daar alles ok is. Hij is nu een 8maand geleden gedaan.
Dus eigenlijk weet ik nog niet echt iets meer. Ga even afwachten, want zo heeft het geen zin.
Met de kaptoom longeren is het enige dat ik nu ga doen totdat de tandarts is geweest.

Hij is niet gekeurd geweest. Reedt er al een tijdje mee, en wou hem niet zien gaan, gekeurd of niet gekeurd, ik MOEST hem hebben... Ging mss enkel iets uitmaken voor de prijs dat ik hem zou kopen.
Niet dat dat echt van belang is, want ondertussen zijn er foto's gemaakt geweest en dat was allemaal ok. Dus hij zou wel door de keuring geraakt zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:49

Zijn er ook rontgenfoto's gemaakt van hals en rug?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 22:03

Focussed schreef:

Neen dat niet. Omdat er ook geen indicatie is daarvoor.
Hij is los in de rug, heeft zelfs een redelijk goede bespiering, nu iets minder natuurlijk. Loopt los te stofzuigen.
Op de kliniek vonden ze hem goed over de rug bewegen zowel aan de longe als onder het zadel.
Daar liep hij deftig zijn rondjes met een kleine sputtering tussendoor, maar dat was een andere piste, dus dan loopt hij wel.
Stel dat hij blijft totaal niet te rijden zijn zal ik uiteraard wel rugfoto's maken.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:23

Ik heb een 15 jarige pony met versleten knieën.
Ik heb hem pas 2 keer laten behandelen met hyarolonzuur. Wat zeer goed heeft uitgepakt.
Als ik nu bekijk welke symptomen hij allemaal had van het ontzien van zijn knieën.
Achterhand er moeilijk onder. Hangen omdat hij natuurlijk achter geen gewicht wil opnemen.
Overgang halt was altijd met 1 been naar achter.
Onderstandig staan om de achterhand te ontlasten.
Wegzakken bij overgang terug.
Korte en een lange stap achter

En mijn pony heeft gedurende 1.5 jaar lang bij de osteo om de 6weken een behandeling gehad.
En geen een van allen had het door dat de knieen hem parten speelde.
Dat vind ik dan een zure appel hoor

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:52

ChocooPrins schreef:
Focussed schreef:

Neen dat niet. Omdat er ook geen indicatie is daarvoor.
Hij is los in de rug, heeft zelfs een redelijk goede bespiering, nu iets minder natuurlijk. Loopt los te stofzuigen.
Op de kliniek vonden ze hem goed over de rug bewegen zowel aan de longe als onder het zadel.
Daar liep hij deftig zijn rondjes met een kleine sputtering tussendoor, maar dat was een andere piste, dus dan loopt hij wel.
Stel dat hij blijft totaal niet te rijden zijn zal ik uiteraard wel rugfoto's maken.

Zo liet ik er eentje keuren, die ook zo gemakkelijk liep. Op je pinken te rijden, lang-laag, hoog, LB alles zo gemakkelijk doen. Klinisch helemaal top volgens de dierenarts. Rug was een groot rampenplan op de rontgenfoto's :( ....

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 09:04

Ja ik weet dat dat kan voorkomen. Ooit eens in de kliniek geweest voor een paard met vermoedelijk KS. Bleek dan eigenlijk dat niet te zijn. Maar de DA daar zei ook dat er ongeloofelijk veel paarden (die vaak een hoog niveau lopen) die binnen komen voor een aankoopkeuring incl rug en nek.
Die paarden zijn super te rijden, maar de foto's zijn rampzalig. die paarden worden gewoon goedgekeurd met bemerking, maar geen negatief advies wegens ontbreken klinische symptomen en mits dat hij correct op de benen is uiteraard.
Ik denk dat die paarden ook gewoon zodanig spieren op die rug hebben, dat de ks gewoon stabiel te houden is. Die paarden dragen al lang niet meer alles op hun ruggegraat, maar alles op die spieren.
Er komen dus geen ontstekingen, en alles vergroeid gewoon.

Toch denk ik niet dat het van toepassing is op mijn paard, als hij door een eventueel probleem in de rug raar zou doen, zou hij wel iets van spanning in die rug vertonen.
Paarden die niet raar doen, met wel ks, tonen inderdaad geen spanning daar. Maar die doen ook niet raar. Die hebben geen last. De mijne duidelijk wel.

De tandarts ging laten weten vanmorgen wanneer hij kan langskomen. Want hij moet nu voor 1 paard komen, en zal mij dus ergens tussen moeten nemen.