Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:46

Joolien schreef:
S_en_Z schreef:

Wat is je buitenbil bij wijken voor het rechterbeen dan?

Gewicht verplaatsing, paard zal jouw gewicht willen opvangen en opzoeken. Dit is voornamelijk handig bij jonge of groene paarden ;)

Grappig, ik leer ze juist om onder mn gewicht vandaan te stappen. :)

Keertwending is gewicht op buitenzijde (lichtjes) travers ook (lichtjes). Bij sb iets op binnenzit en bij wijken ook eigenlijk.

Wijken voor druk geldt imo voor alles. Als je je been gebruikt om je paard voor je been opzij te zetten ( tot wijken ) heb je al meer gewicht op binnen (imo). Je paard wijkt voor de druk van je binnenbeen. Wanneer ik mn gewicht weer in t midden leg gaat ze rechtuit.

Wat ik nu zeg hoeft niet persee correct
te zijn maar is voor mij juist de meest logische manier van rijden eigenlijk := In appuyement zit ik ook iets op buiten (buitenbeen tikje terug). Ze moeten buigen om je binnenbeen en ze hebben ruimte nodig aan de kant waar ze naartoe gaan om door te kunnen treden (imo) kunnen ze dat niet als je meer gewicht hebt waar ze naartoe gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:47

Sjira schreef:
Wat ik ook vaak zie in manegelessen is dat de ruiter het paard die niet door de hoek wilt met de buitenteugel de hoek in stuurt. En dus de binnenteugel voor lief laat. Hier wordt dan niks van gezegd door de instructeur.

Ik snap wel dat je beginnende ruiters in eerste instantie leert te sturen en remmen met de teugels. Hoe leg je een 7-jarige uit hoe je het wel behoort te doen?

Beginners moeten gewoon spelenderwijs leren... Heeft geen zin om die kids te vermoeien met ingewikkelde lesstof, die willen in de eerste instantie waarschijnlijk liever paardrijden en omklooien dan aan hun rijkunst werken...

Heb zo'n manegehoudster op FB, die van allerlei artikelen op haar pagina deelt, die zij ook doen in hun lessen. Man man man, veel te ingewikkeld voor een beginner, helemaal voor een kind. Hartstikke gek...

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:47

Kyno schreef:
"Schop hem maar door de midden!" :oo Pardon?!

Vroeger op de manege! Schop er maar een deuk in.....

Hierna juist te weinig begeleiding gehad en met mijn handen gereden ipv op zit en benen... Wordt nu gelukkig omgeschoold! Geeeeen spierpijn meer in mijn armen na het rijden! :D

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:49

"Je hebt je teugels als rem gekregen. Gebruik ze dan ook!"
Toen ik bij een proefrit op een manege op een lieve maar erg voorwaartse pony reed (en al veel te hard aan de teugels trok (naar aanleiding van eerder commentaar), Pony luisterde overigens verder erg goed dus probeerde ook van alles om haar achter de voorganger te houden (bochten mooi ruim/diep nemen/oversteken (als dat mocht).
Uiteindelijk werd ik zo wanhopig dat ik dacht: "nou, als ik de bochten niet ruim (diep) mag nemen/niet mag oversteken (had ik ook al commentaar op gekregen) dan blijft inderdaad alleen maar over nog harder aan de teugels te trekken". Eind van de les liep pony met haar hoofd in de lucht, had ik zere armen en handen en ik dacht: "Hier rijdt ik nooit meer! Als ik hier blijf rijden leer ik vechten met paarden en raak ik mijn plezier in rijden kwijt".

Gelukkig bij een andere (veel minder luxe manege) leren remmen op zit en daarna pas met teugelkneepjes/ophoudingen (maar niet trekken).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:49

Ik had eens menles van internationaal vierspanmenner(geloof op dat moment A kader). Ik moest hem een bruin biertje geven voor het rijden. Daar zou hij rustig van worden. Ook dikke watten in zijn oren en een vliegennetje op zodat hij wat minder op de omgeving zou letten. En dan mijn leidsels als slof vast maken. Dan zou het vast goed komen met fjordlief..... Dus niet dat ik dat gedaan heb!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:50

Er is een verschil tussen 100% en alleen op je teugels te sturen, en het begruik ter ondersteuning van je sturen. Wij leren op de manege echt wel om de binnen hand te ontspannen en binnen been tegen buiten teugel aan te rijden.

Maar 100% sturen op been en zit? Ik kan het niet. Niet op de manege paarden en niet op de Z fjord die ik rij. Overigens heeft er ooit iemand buiten tegen mij gezegt dat ik paard even goed op zn flikker moest slaan want hij was 'stout'. Er lag een dood schaap langs de weg en daar durfde meneer absoluut niet langs. Voelde zijn hart door het zadel heen bonken. Ja, dan wordt het vast beter als ie een keer goed op zijn flikker geslagen krijgt ja.. -O-

ben afgestapt, aai over zn bol en meneer liep zo achter me aan langs het engs. Vrouw allemaal overdreven aan het zuchten, was het duidelijk niet eens met mn aanpak...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:50

miramii schreef:
3 Jarige, net onder het zadel en vervolgens vragen: "waarom loopt hij niet aan de teugel?"

uuuh..

Wat ik erger vond waren stalgenoten: waarom loopt je 3 jarige aan de teugel, daar is hij nog te jong voor.

Tazzey

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:58

Ik heb een tijdje een paard gereden die op een manege stond. De dochter van de eigenaar was heel trots want ze had in de groepsles "wisselgalop" geleerd. Even doorvragen leerde mij het volgende:
1. zet je paard stil, flink been eraan en voor zagen zodat het paard omlaag liep,
2. trap hem in galop vanuit stilstand en zet hem op en 8,
3. zodra je in het midden van de 8 bent en je zit in de linkergalop dan trek je met je rechterhand de teugel tot achter je been, linkerteugel hou je vast. Je rechterbeen tegen je paard en met links geef je hem een fikse trap en tadaaaaaa hij wisselt als het goed is.

Ik dacht eigenlijk dat het meisje dat verhaal uit haar duim zoog. Tot ik een keer stond te wachten tot de manegeles afgelopen was zodat ik met het paard naar binnen kon en de instructrice het echt hoorde uitleggen. Ik stond met mijn oren te klapperen.

Ook een mooie, van dezelfde instructrice. "Dravers horen niet nageeflijk te lopen". Dat vertelde ze tegen een kennis die een draver had en die geloofde het ook...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:03

In mijn tien jaar heb ik nooit handschoenen aan gehad met rijden maar op laatste manege waar ik reed had ik elke keer de blaren op m'n handen staan want ik moest strenger met mijn handen zijn... Meer vragen en nog meer vragen en bij het halt houden moest ik om de beurt een flinke ruk aan de teugels geven als hij niet reageerde... arm paardje -O- :(:)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:04

Ik heb jaren terug (ong 15 jaar geleden) op een manege gereden.ik reed toen bijna elke week op het zelfde paard.
Op een gegeven moment begon het zadel te schuiven en zei ik dat tegen de manege eigenaar. Zijn antwoord, het zadel past goed jij zit scheef en daarom schuift het (ik zat niet scheef en een zadel hoort niet te schuiven in mijn ogen)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:05

Geldt een longeerles ook?

Ooit iemand bezig gezien die mijn man longeerles gaf. Mijn man longeerde onze hypergevoelige jonge tuiger en de 'instructeur' nam het paard over, zette hem op een kleine volte en ging er, uitgebreid zwaaiend met zijn armen, huppelend achteraan rennen. Ons paard schrok zich helemaal de pest, legde zijn staart op zijn rug en stuiterde door de bak. Commentaar van de 'instructeur': 'JAAAA, zo zie ik het graag, hij moet plezier hebben in zijn werk!!!' _-:(
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 30-01-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:05

Boompje1985 schreef:
In mijn tien jaar heb ik nooit handschoenen aan gehad met rijden maar op laatste manege waar ik reed had ik elke keer de blaren op m'n handen staan want ik moest strenger met mijn handen zijn... Meer vragen en nog meer vragen en bij het halt houden moest ik om de beurt een flinke ruk aan de teugels geven als hij niet reageerde... arm paardje -O- :(:)

Wat ik alleen niet zo goed snap is dat je daar dan aan mee bent blijven werken. Ik was afgestapt en klaar geweest daar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:09

Ik heb inderdaad net als velen verkeerd leren sturen op de manege (rechts = rechterteugel, links = linkerteugel), maar de slechtste rijtip die ik ooit gekregen heb was toch wel (bij een eerste prive-les van die instructie) om stro-touwtjes aan mn paard te binden..
Nee sorry bedankt, tot nooit weer ziens.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:11

Tazzey schreef:
Boompje1985 schreef:

Wat ik alleen niet zo goed snap is dat je daar dan aan mee bent blijven werken. Ik was afgestapt en klaar geweest daar...

Ik heb er 7 keer gereden in totaal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:12

"Sturen"op je binnen teugel (buitenteugel bestond blijkbaar niet), schouderbinnenwaarts en wijken door je paard "opzij te drukken"met je binnen been ipv ophouden aan buitenteugel, rechtrichten bestaat er uit dat je paard zowel de volte links en rechts kent en een rechte A-C lijn kan lopen, aan de teugel/nageven is hetzelfde en dat leer je door in stilstand te zagen tot het hoofd buigt en zakt.

En nog zo'n hoop onzin meer dat het niet meer op te noemen is.

Er wordt schrikbarend slecht lesgegeven, ik vraag me wel eens af of dat nou echt onkunde van de instructie is of dat die "voor het geld" maar voor de snelle nep-resultaten gaan....

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:13

Mijn paard is een tijdje geleden behandeld aan een breuk in de kaak en is daarom het vertrouwen een beetje verloren in het bit. Dus zij zal ook niet altijd gemakkelijk nageven waarop mijn instructeur dan telkens zou zeggen waarom doe je de slofteugel niet eraan?

Diezelfde instructeur wilde dat ik druk bleef zetten totdat ze zou nageven. Ik was dus veel te veel bezig met mijn handen. Heb nu ook les van een andere instructrice en die helpt mij heel goed en ik ben nu ook op het goede pad aan het komen

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:19

teugels heel strak houden en met benen tegen de flanken aan schopppen als je achterwaarts wil -O-

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:21

Ik moet zeggen... heb wel eens wat lesjes gegeven aan stalgenootjes enzo (niets professioneel, ik heb geen papieren) maar soms moet je ergens beginnen om iets uit te leggen. Soms moet je iets even 'fout' laten doen om daarna te kunnen verbeteren. Eerst sturen met de binnenteugel (rechterteugel is naar rechts) en dan langzaam gaan uitleggen welke beweging het paard maakt en welk nut de buitenteugel en de andere hulpen hebben in deze beweging. Maar je moet wel ergens beginnen....

En als je als instructrice op een manege staat met 10 kinderen in je les waarvan er misschien maar 2 daadwerkelijk gemotiveerd zijn om 'echt' te leren rijden... en als er dan ook nog een aardig verloop is en steeds weer onervaren ruitertjes bijkomen.... Ergens snap ik het wel...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:22

Op een manege op een pony die achteraf gezien een echt slecht passend zadel had, werd mij geleerd om "aan de teugel" te rijden.
Ik moet eigenlijk gewoon zagen en omdat de pony stug was (had achteraf gezien gewoon erg last van haar zadel) moest ik nog maar steviger zagen..

Echt een sneue bedoeling allemaal..
Had ik toen maar beter geweten..

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:37

Van een jury: paard staakte in de ring omdat hij overdonderd was. Dus die jury zegt dat ik mijn teugels moet kruisen, dan blijft hij wel lopen. (Dus linkerteugel rechts en andersom) nooit de gedachte hierachter begrepen en nooit uitgeprobeerd natuurlijk.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:39

Sjira schreef:
Ik moet zeggen... heb wel eens wat lesjes gegeven aan stalgenootjes enzo (niets professioneel, ik heb geen papieren) maar soms moet je ergens beginnen om iets uit te leggen. Soms moet je iets even 'fout' laten doen om daarna te kunnen verbeteren. Eerst sturen met de binnenteugel (rechterteugel is naar rechts) en dan langzaam gaan uitleggen welke beweging het paard maakt en welk nut de buitenteugel en de andere hulpen hebben in deze beweging. Maar je moet wel ergens beginnen....

En als je als instructrice op een manege staat met 10 kinderen in je les waarvan er misschien maar 2 daadwerkelijk gemotiveerd zijn om 'echt' te leren rijden... en als er dan ook nog een aardig verloop is en steeds weer onervaren ruitertjes bijkomen.... Ergens snap ik het wel...

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb zelf ook manege lessen gegeven en je kunt het wel degelijk op de juiste manier brengen. Dat leer je ook gewoon tijdens de opleiding.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:57

Ik heb wel eens les gehad van een instructrice die evt. les wilde komen geven. Had van vriendinnen gehoord dat ze heel fijn les gaf.
Middendraf was volgens haar alleen harder,
Een volte draaien in galop waar ik destijds toen nog helemaal niet klaar voor was.
Ik kreeg een zweep aangereikt omdat paardlief niet doorliep, dus moest ik hem maar actief tikken.

Heb 1 x les van haar gehad, maar wilde niet doorgaan op de manege omdat wij niet goed genoeg waren voor haar lessen.
Ik weet dat ik niet zo heel geweldig kan rijden, maar ik voelde me toen toch echt beledigd :o

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:59

ellepel schreef:
En ik leerde vroeger op de manege om het paard in galop te slaan met de zweep...echt belachelijk -O-

same here :')

daarna 8 jaar privéles gehad in de methode "geen gelul in de krul" :')
gelukkig heb ik nu wel fatsoenlijk instructie :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:02

Elke keer als ze schrikt? Teugels naar voren en een schop na geven.

Na 3 x, was het een ongecontroleerd boeltje en kon ik er niets meer mee.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:03

Ohja die galop idd: ik moest altijd gewoon met de benen blijven kloppen totdat hij aansprong :D
En toen ik voor de eerste keer ging rijden op de pony die van mij zou worden zei de eigenaar heel verbaasd hoe spring jij aan in galop??!
Toen leerde ik voor het eerst dus de goede manier