Help, mijn paard spiegelt mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:23

FriesWytske schreef:
Shanna schreef:
Die lijst kende ik nog niet, maar ik zie wel dat meerdere instructrices van onze manege ook op die lijst staan. Evenals enkele instructeurs die ik al prive gehad heb (niet allemaal met dit paard overigens). Om nou de hele lijst af te gaan met proberen gaat me ook wat ver, maar als ik meer tijd heb zal ik er wel even goed naar kijken. Dank je voor de tip!

En dan niet op zoek gaan naar een instructie die jouw naar de mond praat. Maar iemand die van aanpakken weet. Dat zal dan voor jouw misschien niet zo leuk zijn. Maar jouw paard heeft dat op het moment nodig. Denk ook dat het daar bij jouw mis gaat. Jij vind het niet leuk om te horen dat de fout bij jouw ligt en niet bij het paard.

Oei, ik vind dit weer klinkt mij gevaarklijk! klinkt als op zoek gaan naar iemand die hem die hoek wel ff door zal rossen.
Dat moet nou juist niet. hij moet gewoon netjes en vriendelijk wegwijs gemaakt worden. En ik weet zo net niet of je daar op de knhs lijst iemand gaat vinden. dat zijn in mijn ogen juist vaak degene die snel en op kort termijn resultaat willen zien. niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:30

Aanpakken is niet altijd een rauwdauwer. Aanpakken is in dit geval iemand die ts niet naar de mond praat. Denk dat ts meer heeft aan iemand die nu even door pakt. En de basis er goed in gaat krijgen.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:41

Je wordt wel streng aangepakt hier ;). Er zijn in een leerproces een aantal stadia waarin je je kunt bevinden. (AIDA) Ik denk dat jij je in stadium 1 bevind en de rest graag wilt dat je iets gaat veranderen, maar zover ben je nog niet. Ik denk dat het heel belangrijk is om voor jezelf te bepalen wat je doel is met dit paard. Wil je gewoon lekker recreatief bezig? Laat het bakwerk dan gewoon even voor wat het is. Want gefrustreerd rondrijden daar beleef jij en je paard geen lol aan. Soms is het gewoon goed om een stap terug te doen en weer plezier te gaan maken.

Ga lekker met het paard wat wel braaf is aan de slag in de bak, neem les bij diegene waar jij je fijn bij voelt en ga op die manier je eigen rijtechniek verbeteren. Het is ontzettend lastig om aan jezelf te werken als je paard niet fijn loopt. Ga met het "vervelende" paard lekker grondwerken of kilometers maken in het bos (als dat wel mogelijk is natuurlijk). Je schrijft dat jullie beide springen leuk vinden, ga dat spelenderwijs doen, kan ook aan de longeerlijn.

Wanneer je zelf de techniek van rechtrichten/ stelling/ buiging ed met het andere paard helemaal onder de knie hebt, pak je deze merrie er weer bij. Paardrijden is verdomde lastig, maar je moet er wel lol in houden!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:43

Leer haar eerst gewoon aan de hand op de hoefslag lopen. :o
Of ga allerlei figuren rijden en als ze zelf op de hoefslag uitkomt, er gauw weer vanaf sturen, dan wordt het geen focus meer en loopt ze er straks steeds overheen.
Net als paarden die steeds naar de ingang willen lopen, stuur ze maar eens iedere keer zelf naar de ingang dan is het gauw afgelopen omdat ze er geen rust meer mee winnen. Geef ze dan op gepaste momenten wel even rust en ontspanning.

Maar stap 1 is gewoon naast je paard op de hoefslag, en dan kun je eerst zelf op de hoefslag gaan lopen en paard binnenkant, daarna andersom. Succes!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:54

Shanna schreef:
Ik wil namelijk niet met hulpteugels rijden, ik wil ook geen zweep of sporen bij het rijden.
Maar wat heb jij hier voor raar beeld bij?? Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het in deze een oplossing zou zijn. Maar denk jij serieus dat elk hulpmiddel meteen een strafmiddel is? Dat heb je toch echt zelf in de hand.
Een tik met de zweep kan duidelijker zijn dan continue drijven of het hoofd weet ik waarheen trekken. Een keer duidelijk zijn is vriendelijker dan de strijd die je nu continue met je paard voert.
Misschien moet je meer open staan voor andere vormen van les of hulp, want nu doe je je paard ook geen plezier met je rijden.

Als jij niks wil veranderen, laat het dan zoals het is en rij gewoon halve bakrondes. Maar ga je dan ook niet zitten frustreren en je paard een kant op lopen trekken, want dat halfslachtige gedoe is juist dieronvriendelijk.
Zet eerst maar eens tig stappen terug en verbeter jezelf in je rijden en hulpen, daarna kun je weer verder gaan.
Eigenlijk dus wat Ankie2013 al iets vriendelijker beschrijft

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:58

Joolien schreef:
Het zit tussen je oren denk ik zo, je moet niet proberen over de hoefslag te willen rijden, je gaat gewoon over de hoefslag rijden. En beter 1 keer goed streng zijn, dan idd gefrustreerd de h ele tijd proberen. Ik zou sowieso een keer les nemen van iemand anders, en misschien vanaf de grond beginnen.
Doet je paard het wel met iemand anders op de rug?

En jij bent coach?! Voor o.a. onzekere en bange ruiters?
Sorry, maar je vreemde opmerking typeerd je.

Anoniem

Re: Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:34

Ik heb ooit les gehad van een instructrice die wilde dat ik altijd met een dressuurzweep zou rijden, sorry maar nee dankje.
Zoals eerder te lezen is rijd ik ook heus wel eens met een zweepje, en gebruik ik hem niet alleen als straf-stokje, maar ik wil niet dat mijn les gebasseerd is op een zweep.
Ik stap zonder zweep op, en als ik hem nodig heb pak ik een zweep er bij, maar meestal heb ik hem niet nodig.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:42

Ik heb het gelezen en na anderhalf jaar les nog zo rondrijden dan zou ik zoeken naar een andere instructie want dit werkt niet. Dus ga zoeken naar iets wat wel werkt. Zou je graag mijn instructrice aanbieden. Super vrouw maar voor jou te ver weg.

Mag ik vragen hoe kom je wel een springparcours rond als je niet bij x wegkomt?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:43

Shanna schreef:
Ik heb ooit les gehad van een instructrice die wilde dat ik altijd met een dressuurzweep zou rijden, sorry maar nee dankje.
Zoals eerder te lezen is rijd ik ook heus wel eens met een zweepje, en gebruik ik hem niet alleen als straf-stokje, maar ik wil niet dat mijn les gebasseerd is op een zweep.
Ik stap zonder zweep op, en als ik hem nodig heb pak ik een zweep er bij, maar meestal heb ik hem niet nodig.

Ik vind dit echt onzinnig en ik denk dat je er met deze instelling niet gaat komen, sorry. Het geeft heel duidelijk aan wat eigenlijk het hele topic al naar voren komt, je bent gewoon niet bereid verder te kijken dan je neus lang is of buiten je comfortzone te stappen.

Juist bij een paard als dit is een zweepje een uitgelezen hulpmiddel om de schouder te leren controleren en plaatsen. Bijvoorbeeld het combineren van beenhulp met het tegen de schouder leggen van de zweep zorgt ervoor dat het paard in no-time doorheeft hoe het sturen hoort te werken. En dat is zeker niet het enige waar het ding goed voor is.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:46

Shanna schreef:
D

Dressuurproefje is nog niet eens B niveau, puur voor de ervaring mee gedaan.
Springen doen we om de week, en vind de merrie super leuk om te doen. Zoals ik al eerder vermelde zijn het lage hindernisjes (40/ 50 cm) of cavaletties of draf/ galop balken. Meer voor de controle van de passen en om haar bewust te maken wat ze met haar benen doet en voor de behendigheid dan dat het moeilijk is. Ik zie geen reden waarom ik die lessen niet zou mogen mee volgen.

Het probleem met prive-instructie (een andere dan mn huidige instructrice) is dat die verdomd lastig te vinden zijn. Ik heb er al een aantal aan huis gehad, maar die vielen toch tegen en waren uiteindelijk dus veel te duur.
Ik wil namelijk niet met hulpteugels rijden, ik wil ook geen zweep of sporen bij het rijden. En ik wil wel graag dat de instructie op mijn paard stapt om te voelen waar ik tegen-aan loop als ik er zelf echt niet meer uit kom.
Dan ook nog betaalbaar, en in de buurt (ivm reiskosten welke soms duurder zijn dan de les zelf), is erg lastig om in mijn regio te vinden.
Toen ik mn huidige instructrice nog niet had kwam ik aan de instructeurs/ instructrices door overal kenbaar te maken dat ik iemand zocht (advertenties, maar ook aan de hoefsmid en ruitersportzaak vragen of die iemand wisten)en daar ging ook altijd flinke tijd overheen. Het klinkt makkelijker dan het is, goede instrucie "nemen".

Tuurlijk mag je springlessen nemen. Echter ik zou het geld voor andere lessen gebruiken omdat je daar veel meer aan hebt.

Goede en betaalbare instructie vinden lastig? Kan inderdaad zo zijn, maar het is niet onmogelijk. Kwestie van prioriteiten leggen. Wat betreft hulpmiddelen voor bij het rijden in de ruimste zin des woords (teugels, sporen, zweep etc) Als het zonder kan top, soms kan het je net even helpen. Sporen en zwepen is soms al voldoende om ze bij je te hebben en met het JUISTE gebruik kan het helemaal niet kwaad. Ik zeg niet dat je van je principe af wil stappen, absoluut niet. Wel is er evt voor open staan en kijken naar het hoe, wat, waarom en hoelang belangrijk.

Verder zeg ik niks meer. Vele tips zijn er gegeven. Wordt weinig tot niks mee gedaan en je zult zelf ook in de spiegel moeten kijken (voordeel je hoeft alleen maar naar je paard te kijken naar zijn gedrag) Zolang je alles blijft weerleggen en niet openstaat voor alternatieven zul je niet veel verder komen. Alleen erg oneerlijk naar je paard toe. Ik kan het niet anders verwoorden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:47

Zo te horen heb je al aardig wat instructeurs gehad.
Misschien zou je met dit gegeven eens diep in je eigen moeten kijken, en daar een conclusie uittrekken.
Mijn tip, misschien ligt het niet aan de instructeur?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:56

cam schreef:
Zo te horen heb je al aardig wat instructeurs gehad.
Misschien zou je met dit gegeven eens diep in je eigen moeten kijken, en daar een conclusie uittrekken.
Mijn tip, misschien ligt het niet aan de instructeur?

Het is een heel grote inkoper. Titel paard spiegelt mij. Paard wil niet luisteren, dus wie wil er niet luisteren?

Ik zeg dit niet om te rellen. Wellicht dringt dit directe wat beter tot TS door ipv alles weerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:04

Ik heb inderdaad al vele instructeurs gehad, ik rijd dan ook al enige tijd (vanaf dat ik 5 ben af en aan) dus dat is niet zo raar vind ik. Sommige bevielen niet , anderen stopten er mee omdat ze gingen verhuizen/ een andere baan hadden en niet meer konden als ik tijd had/ zelf weer officieel gingen rijden en geen tijd meer hadden voor het les geven.

Zoals ik al eerder aan gaf heb ik niet alle instructeurs bij dit paard gehad, dit omdat ik al langer rijd dan dit paard oud is. Helaas ben ik destijds door mijn zwangerschap en gebrek aan goed paard ook 2 jaar uit het zadel geweest, en is dit paard door die zwangerschap een jaar later beleerd dan de bedoeling was.

Nu ben ik zelf een stuk voorzichtiger en onzekerder geworden met rijden wat natuurlijk ook niet heel erg mee helpt..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:12

Welke regio woon je?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:20

Bitloos is voor dit paard niet de oplossing, op termijn gaat ze ook daarin hangen. En de oorzaak daarvan ben jij zelf, jij geeft haar namelijk iets om in te hangen.
Als jij niets verandert in je rijden, dan heb je binnen de kortste keren hetzelfde probleem als mét bit. Jammer dat jouw geweldige instructrice je dat niet verteld heeft :n Zegt genoeg lijkt me.

Mijn instructrice is er trouwens ook een die je echt zou kunnen helpen, maar tja, dan moet je wel met zweep gaan rijden waarschijnlijk, dus dat valt voor jou af (zit trouwens ook niet in jouw regio). Heel kortzichtig om instructie daarop te beoordelen, in plaats van hun kennis en kunde.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:08

TS, wat ben je wel bereid om te doen/veranderen aan je eigen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 01:10

Ik zit momenteel met mn handen in het haar, vandaar ook dit topic.

Ik ga proberen of ik meer tijd kan maken om te rijden of aan de dubbele longe te werken. Ook heb ik ooit een western-gereden paard gehad wat mij persoonlijk erg beviel, dus ik denk dat ik dat ook eens met mijn instructrice ga bespreken (ze is sinds kort gediplomeerd western instructrice). Omdat ik zelf niet western-geschoold ben is dat wel wat ingewikkelder natuurlijk. Ik ben een recreatie-ruiter en zou qua niveau net de B halen met ons andere paard vrees ik.. Ik dacht aan western rijden omdat dat eigenlijk alles los is, tot je wat anders vraagt. Ik ben zo jaloers op die western-ruiters! Misschien zou dat ook een oplossing kunnen zijn voor mijn merrie?
Al moet ik toegeven dat omscholen misschien nu niet het juiste is om te doen..

Ik moet wel zeggen dat mn merrie met losse teugel en korte hulpen veel fijner te rijden is, dan heeft ze dr aandacht veel beter bij me. Waarschijnlijk ook omdat ik dan zelf veel ontspannender zit en alle spanning los kan laten..

Verder sta ik voor veel dingen open, zolang het maar niet onnodige hulp middelen zijn. Ik ga geen hulpteugels of stro-touwtjes aan mn paard knopen, en een scherper bit vind ik ook geen goed idee. Verder moet het wel binnen mijn mogelijkheden passen..

Ik heb momenteel geen tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe instructeur, maar ik ga wel de mogelijkheden voor prive-les bespreken met mn huidige instructrice.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 01:19

Als je bij je huidige instructrice blijft ga je echt niet verder komen en je moet al helemaal niet beginnen aan omscholen als er nog niet eens een basis inzit! Ga eens kijken naar een instructeur die zich focust op rechtrichten, die zijn er echt wel te vinden, of ga op zoek naar iemand die je paard kan opleiden voor je. Ik begrijp dat dat laatste lastig kan zijn, maar je moet wel iets gaan doen en met je huidige instructrice ga je er echt niet komen :n.
Het is jammer dat je zo'n eind weg woont, anders had ik je met alle liefde willen helpen, maar je moet hier wel echt iets mee gaan doen en westernrijden gaat dat probleem echt niet oplossen :n

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 07:32

ook met dressuur kun je korte hulpen gebruiken, vind ik persoonlijk het fijnst.
je geeft pas een hulp als je iets anders wilt.
waarschijnlijk(dat begrijp ik uit je laatste bericht en zag ik ook terug op het filmpje) doe je teveel en geef je tegenstrijdige hulpen.
dat is waarschijnlijk ook het punt waarom je merrie bitloos wat makkelijker was, jij was waarschijnlijk minder aan het remmen(sturen) en gas geven tegelijk.
alleen is dat iets waar je naar toe werkt, een jong paard wat moeite heeft met de balans moet je een beetje ondersteunen met je hand, been en zit.

sorry voor de vele "waarschijnlijks" in het bericht.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 07:55

Ik zou persoonlijk eerst zorgen dat jullie een basis leggen voor je de overstap maakt naar western. Waarschijnlijk word dat ook 1 groot gevecht...
Je geeft in de titel je probleem zelf al aan. Jij geeft ontzettend tegenstrijdige en gefrustreerde hulpen. Het gefrustreerde geef je zelf ook al aan. Je paard is ontzettend braaf, probeerd nog steeds zn best te doen ondanks dat jij haar volledig in de war brengt en haar niet weet te begeleiden. Bij veel andere paarden had je er al 10 x naast gelegen waarschijnlijk.
Zoals hierboven al meermaals gezegd, ga op zoek naar een goede prive instructie. Ook al is het maar eens per maand, hier ga je veel meer mee bereiken dan wekelijks een les zoals nu. Ook het springen zou ik even achterwege laten. Helemaal terug naar de basis. En als je instructie zegt dat je er een zweepje bij moet pakken doe je dat. Ik raad je aan voor alles open te staan en eerst te ervaren hoe iets werkt ipv te zeggen dat je iets principieel niet wil. Het enige wat je tot nu toe daarmee bereikt hebt is hoe jullie nu rondrijden. En ik wil je absoluut niet afkraken hoor, zeker niet, maar het is momenteel niet om over naar huis te schrijven...
Echt waar, ik hoop dat je alle goede adviezen van alle bokkers in dit topic eens probeert! Het is misschien niet altijd even aardig gebracht, maar dat vind ik wel begrijpelijk nadat ik het filmpje zag. Ik verbaas me er namelijk over dat je instructrice je zo rond laat rijden.

Ik wens je heel veel succes en hoop dat jullie binnenkort een superteam zijn!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:30

Ik snap daadwerkelijk niet waarom je niet eerst met je paard op de grond gaat werken. Het is duidelijk dat het in het zadel niet goed lukt.
Dingen die je op de grond goed rechtzet (ook met rechtrichten etc) vertalen zich naar positiviteit, soepelheid en gemak in het zadel.
Omscholen naar western vind ik niet eens zo'n gek idee. Maar begin dan ook bij het begin, kijk eerst eens naar je paard op de grond.
Dat is geen kwestie van een ander zadel en andere teugels (wat wellicht best zou kunnen helpen) maar van opnieuw beginnen met je paard.
Dat vraag tijd en aandacht en investeren maar anders gaat het probleem niet opgelost worden.

Anders kun je ook nog een paar lesjes NH of grondwerk nemen, en als je het niet kunt betalen iemand vragen die daar zelf mee bezig is eens met je mee te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:49

Ik heb dit zojuist ook naar iemand per PB gestuurd, maar komt hier ook als reactie weer ten goede.

Ik heb inderdaad al eens een aantal NH lessen gevolgd waarmee ik weer heb geleerd om de leider over mijn paard te zijn. Ze liep voorheen met me weg (dribbelen en trekken aan het touw als ze iets niet kende of spannend vond) en trok zich bijna niks meer van me aan waardoor ik die keuze heb gemaakt.
Deze lessen zijn op de zelfde manege gebeurd als waar ik nu rijd.
Deze manege heeft mijn paard ook op een paard-vriendelijke manier her-beleerd na dat het bij de eerste (professionele) stal niet goed gelukt was en ik niet eens in mn eentje op kon stijgen. Ook was mijn paard absoluut niet trailer laadbaar, ze weigerde gewoon om ook maar 1 stap te zetten richting de klep.. Op het gekste moment ben ik ruim 4 uur bezig geweest om haar er in te krijgen..! Ik heb zelfs een keer mijn instructrice moeten bellen voor hulp, toen kwam ze met trainings-hekken (bekend van Monty Roberts) mij helpen om mijn paard te laden. Vanaf dat moment heb ik de knoop omgehakt en ben ik met mijn instructrice aan het trailer-laden gegaan, en met 2 sessies les, thuis nog extra oefenen is ze nu zelf-ladend. Allemaal zonder getrek en gejannes gebeurd, ook de lessen zijn erg vriendelijk gegaan.
Omdat dit allemaal zo goed is bevallen is dat ook 1 van de redenen waarom ik zo blij ben met mn huidige instructrice (eigenaar van de manege). Ze werken (ook in de les) vanuit het oogpunt van NH (volgens mij zijn ze ook een monty-roberts gecertificeerd trainingscentrum) en sinds kort zijn ze ook gecertificeerd om western-lessen (geschoold en gediplomeerd door/ bij Rieky Young) te mogen geven waarvan we ook in de gewone lessen oefeningen van mee krijgen.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:13

Ik weet niet van wanneer het filmpje is, maar bij het afwenden zag ik al iets wat me opviel. Je paard zwaait nogal met zijn benen en kont en zwalkt nogal over de AC-lijn. Ik kan jouw houding niet zo goed zien, maar je paard ziet er nogal ongebalanceerd uit.
In stap zag ik ook dat je paard meer op de bakrand leunde dan op jouw been en hand. Het filmpje is natuurlijk uit een bepaalde hoek genomen, dus ik weet niet of ik het goed heb. Dit is mijn interpretatie.

Ik denk dat je lekker de hoefslag moet laten voor wat het is en gewoon een tijdje op de binnenhoefslag moet rijden en puur moet werken aan het rechtrichten en balans vinden (ik ben een grote voorstander voor buitenritten voor het rechtrichten en zelfvertrouwen van paard en ruiter!). Het kan wel enkele maanden duren voor jullie je allebei op je gemak voelt, maar een goede communicatie is nu heel belangrijk. Veel en concequent oefenen zorgt voor snellere en betere resultaten. Kijk wat je paard nodig heeft en aan kan. Lukt het je zelf niet, wees dan ook zo eerlijk dat je er iemand (die jij ook vertrouwt) bij haalt die er wel die tijd in kan steken. Maak dan wel duidelijke afspraken over het concequent zijn.

Misschien heeft je paard wel een keer keihard zijn kop gestoten tegen een bakrand of muur of iets en heeft ie daar een trauma aan over gehouden.
Ga lekker aan het werk met oefeningen waar je niet gefrustreerd van raakt, of laat in je houding in ieder geval niet zien dát je gefrustreerd wordt.

Als je paard lekker (en vooral recht!) over die binnenhoefslag loopt, goed aan je been is, jouw hand en buitenbeen op zoekt en ontspannen is, ga je eens een halve meter richting de hoefslag. Vergeet niet dat dit wel een hele tijd kan duren voor je zo ver bent.
Het kan best zijn dat je paard die halve meter doodeng vindt, maar oefen daarop. Geef hem de kans en de tijd om in te zien dat er niets mis is met die bakrand.
Omdat je paard dit ook bij anderen doet, denk ik dat het probleem (deels) bij je paard ligt en niet bij jou.
Ik denk ook dat het een vertrouwenskwestie is: misschien geef je hem te weinig vertrouwen, en dan krijg je ook geen vertrouwen terug.
Vergeet niet dat een paard een vluchtdier is, en dat je hem vertrouwen moet geven voor je dat terug krijgt.

Oké, de strekking van mijn verhaal is eigenlijk: geef hem de tijd en het vertrouwen om te werken aan zichzelf. Kijk ook goed naar jezelf en je eigen houding, zeker in de stressvolle momenten: blijf je wel ontspannen, sluit je hem niet teveel in, ben je in jouw hoofd misschien niet al tien stappen op hem voor?
Werk eerst aan het rechtrichten, ontspanning en vooral balans, en ga dan pas weer verder met die vervelende hoefslag.
Bedenk je dat als je uiteindelijk wedstrijden gaat rijden, je paard ook op jouw buitenbeen moet kunnen vertrouwen, niet op de bakrand!
Uiteindelijk heb je aan die binnenhoefslag alleen maar voordeel, maar ik begrijp heel goed dat je hem langs die bakrand wil krijgen hoor!

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal! Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:15

Ik bied je bij deze aan om een keer enkel voor de reiskosten langs te komen om samen eens te kijken wat er beter kan. :)

Kleine aanvulling: ik kijk vooral naar de samenwerking tussen paard en ruiter waarbij de instelling en houding van de ruiter het belangrijkst is. Zowel vanaf de grond als onder het zadel. Ik kan je dus snel handvatten geven om verder te gaan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:39

TS de aanbieding hierboven zou ik in jouw plaats echt met beide handen aannemen. Even terug back to basics om je paard correct aan het lopen te krijgen en aan je eigen handigheid te gaan werken.

Grondwerk gaat van jou geen handigere ruiter maken. Gericht naar je doelen trainen en stapje per stapje de oefeningen moeilijker gaan maken daartegen wel.

Of je nu grondwerk, western, springen of dressuur rijdt. Als je zelf niet reactief of handig genoeg bent dan gaat je paard in al deze diciplines jouw hulpen negeren. Soms is het echt wel een kwestie van doorzetten en de juiste reflexen te ontwikkelen. Ik zag 0,0 reactiviteit in jouw filmpje als je paard zelf het traject koos. Dat is iets dat je moet leren en dat gaat niet altijd zonder een tikje of een duidelijkere aanwijzing. Liever 1-2x goed doorpakken en het probleem oplossen dan bij ieder rondje weer te moeten sukkelen omdat je paard hier een gewoonte van aan het maken is.

Ik hoor aan je uitleg dat je eigenlijk nog niet genoeg ervaren bent voor een jong dier af te richten. Als je dit paard wilt houden dan zul wel echt in jezelf moeten gaan investeren en een trainer nemen die je duidelijk maakt hoe het allemaal in elkaar zit. Je kunt eens de basis bevestigd is nog altijd een dicipline gaan kiezen of zelfs meerdere gaan beoefenen. Voor iedere dicipline heb je echter een basis dressuur nodig. Western is ook een vorm van dressuur en daar moet je ook duidelijke hulpen geven en je paard leren om netjes op die hulpen te reageren.