Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:12

Ik zou op zoek gaan naar een snelle longeur, iemand die echt handig is met een longeerzweep. Jij erop, longeur neemt het paard aan de longe. Jij zet voorwaarts, en zolang hij dat braaf doet, belonen. Beginnen de sprongen, dan neemt de longeur over en zet het paard in een voorwaarts, maar echt hard! (Longe lang genoeg, moet in volle cross veilig blijven). Longeur laat het paard doorlopen tot jij voelt dat hij opgeeft. Op die moment neem jij als ruiter over: rustig terugnemen en belonen, zelf voorwaarts, terugnemen, voorwaarts. Loopt het weer mis, weer de longeur, enzoverder. Zodat hij leert dat braaf bij jou rustig belonen is, en stout, lopen lopen lopen is.

Ik ben wel jaloers op je zit...

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:14

Citaat:
...........
Flink vooruit rijden ga ik zeker proberen, uit reflex trek ik hem altijd meteen op de rem, terwijl hij dan idd juist nog meer de kans krijgt om te bokken..

Zorg desnoods dat je iemand erbij hebt staan die meteen roept 'vooruit rijden!' Dan doe je dat in een reflex ipv de rem erop. Hielp mij mij erg goed als mn paard kuren had.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:17

een fout ligt niet aan een paard maar aan een ruiter.

Dat is mij altijd verteld als een paard is afgeleid ben jij er niet bij
als een paard zo erg is als dit ben jij ook niet goed bij.

kijk eens wat jezelf ook kan veranderen tijdens rijden
en denk goed na voor je opstapt.

als ik rijd en ik ben niet goed geconcentreed is het paard ook vervelend.

MiReRe

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:29

Ziet er uit als een sollicitatie naar een enkeltje salami :=
Respect voor je zit en je doorzettingsvermogen.
Ik heb helaas geen tips, want ik had er bij de eerste bok al naast gelegen.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:29

Flexibel paard! -O-

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:31

In stap moet hij al meer op jou letten. Maak het hem moeilijker in het werk. Hij moet niet eens de tijd krijgen om op de andere paarden te letten. Ontzettend veel figuren en overgangen rijden. Geklier betekent nog harder werken en meer op het achterbeen. Je paard is jolig en speelt een spelletje met jou en zijn soortgenoten. Dat laatste doet ie maar in zijn eigen tijd. Hij moet met jou een spelletje doen en jij maakt de regels. Dat vergt een actieve en creatieve insteek van jou. Want als jij de teugels laat vieren gaat hij weer eigen spelletjes verzinnen. Daag hem uit en geniet ervan. Als je dit paard met je mee aan het spelen krijgt is het een heerlijk paard om mee te werken. Je kan er alleen nooit op zitten dagdromen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:31

Amiigo schreef:
En als je een flinke ruk in z'n bek geeft en een klap tegelijk? Geen paard wat hier nog lang door ging :+

Shocking...

Mijn bek valt werkelijk open van de adviezen om er op los te rammen tot hij opgeeft. Slaan begint waar de kunde ophoudt...

Ik zie een paard met geen greintje respect voor de ruiter. Op iedere bok volgt geen enkele reactie van jou, hij komt er dus heel makkelijk mee weg. Waarom zou hij het dan niet doen? Hij wil niet voor je werken en op deze manier komt hij daar heel makkelijk onder uit.

Zodra hij draaft gaan je benen er af en je handen worden rommelig. Wil je paard zo graag vooruit, ga dan maar vooruit. Maar dan wel in jouw tempo. Wil hij hard? dan ga je nog veel harder! Net zo lang totdat hij opgeeft. Zet hem aan de bak. Been er aan, achterhand er onder, hoger instellen aan de voorkant (zonder grof in de hand te worden) Wees zelf onvoorspelbaar in je acties, zodat hij op moet letten. Hou hem extreem actief, een appuyementje of schouder voor kan je ook in een flinke middendraf rijden. Is hij braaf, dan mag hij naar zijn vriendjes, is hij stout, dan ga je door tot het schuim tussen zijn billen staat, al duurt het drie uur...

Reken er op dat dit gedrag niet in een week veranderd. Hij kent dit spelletje al heel lang en heel goed, maar winnen zal je. Ik las eerder van iemand de suggestie om iemand langs de kant te zetten om jou "wakker" te houden en aan te moedigen om te RIJDEN, dat vind ik een heel goed idee :)

Heel veel succes, ik weet dat dit een rot probleem is, maar het is niet onoverkomelijk.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:52

TS heeft je instructeur de filmpjes al eens gezien?
Misschien kan hij/zij tips geven aan de hand van de filmpjes.... Hij/zij kent jullie het best en zal ongetwijfeld weten wat goed is voor jullie...

Mijn paard was met inrijden ook vreeslijk vervelend met andere paarden in de wei langs de bak.
Ik moest toen net zo lang links rechts links rechts "zagen" tot zijn aandacht weer bij mij was en dan gingen we weer BRAAF naar voren. Uitzinnig belonen als hij zijn aandacht bij mij had en als n vervelende vlieg op zijn rug zitten als die niet naar mij luisterde, maar die van mij ging niet zo extreem door de bak als die van jouw... Gelukkig :D

Wens je in ieder geval nog veel succes !

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:59

SaskiaKa schreef:
Amiigo schreef:
En als je een flinke ruk in z'n bek geeft en een klap tegelijk? Geen paard wat hier nog lang door ging :+

Shocking...

Mijn bek valt werkelijk open van de adviezen om er op los te rammen tot hij opgeeft. Slaan begint waar de kunde ophoudt...

Ik zie een paard met geen greintje respect voor de ruiter. Op iedere bok volgt geen enkele reactie van jou, hij komt er dus heel makkelijk mee weg. Waarom zou hij het dan niet doen? Hij wil niet voor je werken en op deze manier komt hij daar heel makkelijk onder uit.

Zodra hij draaft gaan je benen er af en je handen worden rommelig. Wil je paard zo graag vooruit, ga dan maar vooruit. Maar dan wel in jouw tempo. Wil hij hard? dan ga je nog veel harder! Net zo lang totdat hij opgeeft. Zet hem aan de bak. Been er aan, achterhand er onder, hoger instellen aan de voorkant (zonder grof in de hand te worden) Wees zelf onvoorspelbaar in je acties, zodat hij op moet letten. Hou hem extreem actief, een appuyementje of schouder voor kan je ook in een flinke middendraf rijden. Is hij braaf, dan mag hij naar zijn vriendjes, is hij stout, dan ga je door tot het schuim tussen zijn billen staat, al duurt het drie uur...

Reken er op dat dit gedrag niet in een week veranderd. Hij kent dit spelletje al heel lang en heel goed, maar winnen zal je. Ik las eerder van iemand de suggestie om iemand langs de kant te zetten om jou "wakker" te houden en aan te moedigen om te RIJDEN, dat vind ik een heel goed idee :)

Heel veel succes, ik weet dat dit een rot probleem is, maar het is niet onoverkomelijk.

Ja, zo zou ik het ook doen. :j
En misschien is magnesium wat om bij te voeren, kan onrustige paarden kalmeren.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 02:38

heel eerlijk gezegd denk ik dat het voor jou misschien beter is om heel even "einde oefening" te zeggen en het over te laten aan een ander. begrijp me niet verkeerd TS want je rijd echt heel goed en bent niet bang en zit zijn gebokt goed door. wel is je handgebruik aan de slordige kant. als hij gaat rennen zet jij je schap, ik snap dit wel alleen krijg je het effect van een enorme ruk in de mond wat zolang hij rent aan blijft houden waarop hij alleen maar vervelender word. wanneer hij terug komt gaan jou handen alle kanten op en is je teugel niet gelijk in beide handen. elk gevecht waarbij hij van links na rechts gaat hou jij een constante druk op beide kanten in zijn mond. ipv constant tegen druk te geven is het beter om te laten gaan maar wel "onder controle" jij houd dus het contact en hij mag lopen maar niet onder je vandaan maar wel voorwaarts. het is onverantwoord om compleet te laten lopen zoals hier ook wel door sommige genoemd word. door zijn onberekenbare bewegingen van links naar recht en het bokken tussendoor is het onverantwoord hem volle vaart te laten rennen. volle vaart laten rennen kan namelijk ook volle vaart een smak op de grond betekenen.

uit je verhaal begrijp ik wel dat je al 2 keer afgestapt bent en er momenteel ook met tegenzin op gaat. als jij epilepsie krijgt door de stress is het misschien beter om een professional in te schakelen. doe eens een oproep met je probleem op bokt of facebook of kijk of iemand in de contact die je hebt je kan helpen. soms moet je dingen uit handen geven om er later volop voor te gaan en van te genieten. maar als je door gaat kan je de band tussen jullie wel eens zo erg om zeep helpen dat het straks einde oefening voor altijd is omdat je er domweg niet meer op wilt rijden. daarbij is het voor je gezondheid ook niet goed. en als hij door krijgt dat je er vanzelf een keer af gaat houd hij ook echt niet op aangezien duidelijk te zien is dat hij pogingen doet om onder jou uit te komen (totaal respectloos). denk dus ook aan je eigen gezondheid en vecht niet door. hulp in schakelen heeft nik te maken met opgeven maar kan vaak dat stukje zijn dat je nodig hebt om jullie dichter bij elkaar te brengen.

heel eerlijk gezegd zie ik wel een prachtig paard zeg! ontzettend soepel in zijn bewegingen. speel maar toch soepel en ontspannen als hij eenmaal loopt (op dat stukje draf goed te zien). mooie bouw ook en een stel goeie benen. hier zit zeker potentie in en dat zou zonde zijn om op te geven vanwege dit "kleinigheidje" want als je hulp in roept lach je er misschien over een half jaar gewoon om. als je ooit op wedstrijd wil zal hij toch moeten leren zich te gedragen.

als ik hem bezig zie, zie ik geen vervelend paard, geen paard dat bang is om alleen te zijn of zijn kudde te verlaten en ook geen paard dat bewust afwijkt van waar hij mee bezig is. ik zie een paard dat altijd de wedstrijd met zijn ruiter gewonnen heeft en dit spelletje constant herhaald.

heel veel succes! en ben benieuwd naar wat je gaat doen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:17

SaskiaKa schreef:
Amiigo schreef:

Shocking...

Ik ben het volledig met je eens Saskia, ik vind het werkelijk stuitend dat er ruiters zijn die denken dit met grof geweld te kunnen oplossen en ik ga ervan uit dat TS dit maar gewoon negeert. Misschien is het volledig breken van een paard, de snelste en voor sommigen de makkelijkste manier, maar als je even goed nadenkt snap je dat dit nooit de oplossing mag en kan zijn, wat je paard ook doet. Ik ben zelf niet voldoende ervaren om hier allerlei adviezen te geven, maar ik weet wel dat er voldoende kundige mensen rondlopen, die dit kunnen oplossen zonder slaan en heftig machtsvertoon.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:48

marshmellow schreef:
Grondwerk ben ik een tijd heel druk mee geweest, maar ook daarmee was t paard altijd heel erg afgeleid waardoor ik zelf het nut er niet meer van in zag.
Toevallig ben ik vandaag na het rijden tijdens het uitstappen weer een beetje begonnen.
Vind het wel heel leuk om te doen, en een vriendin van mij die aan NH doet met haar paard pakt ook vaak wat oefeningen met die van mij mee.

Het nut van dat grondwerk is juist dat je paard de aandacht helemaal bij jou heeft, en jou als leider gaat beschouwen. Maar als ik het zo hoor, aanvaardt ie van niemand leiderschap, ook niet van andere paarden. Ik zou echt durven in grondwerk ook "doorpakken": achteruit zetten als ie afgeleid is, constant aandacht erbij vragen als je een oortje een andere richting ziet uitgaan... maar ik denk dat je hier dan beter een professional bij haalt hierin, ipv iemand die de oefeningetjes uitvoert zonder dat je de achtergrond en logica erachter leert. Ik merk dat mijn hengst, die vroeger direct zijn aandacht overal had, nu fijn op mij gericht is. Terwijl ie vroeger aan iedere mestbal ging ruiken, volgt ie me nu vaak zelfs los in de piste of wei.

Andere ruiter, zoals sommigen hier aangeven, heeft volgens mij geen enkele zin, omdat TS het lekker blijft uitzitten (was een andere zaak geweest als TS er iedere keer afviel) dus het paard wordt niet beloond voor zijn gedrag.

En idd, als je ziet wat een energie dit paard heeft, heeft dit paard geen krachtvoer nodig. Heb je schrik voor tekorten, kan je altijd een vitaminesupplement geven, maar meer hoeft ie zo te zien niet.

Niet fijn voor je om telkens opmerkingen als "rotbok" en zo te horen over je paard, kom je geen stap verder mee en is niet fijn om te horen over je paard.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:09

Volgens mij zegt hier niemand dat er op los geramd moet worden tot hij opgeeft? De meeste zeggen hetzelfde als SaskiaKa, probeer alleen maar eens een paard naar voren te rijden die duidelijk niet voor het been is. De beste manier is natuurlijk voorkomen, maar als die eenmaal zo omhoog komt is de enige reactie die je wilt vooruit. Zo te zien is paard op dat moment echt niet meer gericht op TS haar been, als die dat al was.

Een zweepje, of iemand met een longer zweep aan de grond kan hem op dat moment dan even een goede 'schrik' tik geven. Er zit hier altijd nog een verschil in met 'er maar gewoon op los rammen'. Tuurlijk gebruik je liever de zweep niet, maar dit kan gewoon niet meer.

Nu blijft ts nog zitten, maar dat gaat ook een keer fout. Naast dat ik er zelf niet eens meer fijn op zou gaan, zou ik ook van mijn ouders en de mensen om me heen niet meer mogen. Ts gaat inmiddels al met angst rijden (kan mij niet voorstellen dat je dat niet hebt, wat trouwens echt volledig te snappen is), paard weet dit en weet ook dat TS 'hem toch zijn gang laat gaan'.

Hij moet uit deze routine komen. De enige manier waarop TS dit zelf in mijn ogen kan doen, is door hem uit zijn comfortzone te halen en hem eerst inderdaad even op zijn donder te geven en hem daarna zo veel mogelijk voor te zijn.

En andere manier zou zijn om het door iemand anders te laten doen, een deskundige of in ieder geval met hulp van.

Maar ik snap dat TS dit ook graag zelf zou willen oplossen, alleen ben ik bang dat als daar niet genoeg actie voor gaat ondernemen, dit al te ver uit de hand is gelopen om het te doorbreken. Dit zal zeker een tijd gaan duren, maar het zou fijn zijn als je gaat zien dat het minder wordt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:29

Knap dat je het zo uit kan zitten. Ook ik denk dat dit paard een dominantieprobleem heeft. Wat je sowieso moet gaan doen is er meer aan rijden en consequenter zijn. In het filmpje doe je mijn inziens echt te weinig. Rij hem voorwaarts en zet hem aan het werk, voel wanneer hij gaat en rij dan meteen een paar snelle wendingen om hem bij de les te krijgen. De kunst is dat je het eerder aan moet voelen komen en hem voor moet leren te zijn. Neem eerst genoegen met een paar goeie rondjes en stop dan gewoon als hij braaf is. Je houdt het geen half uur vol om zo geconcentreerd te rijden namelijk, dus begin kort. Ook op de grond moet je een vriendelijke, doch zeer duidelijke en consequente leider zijn. Het zijn geen makkelijke paarden en je zult altijd als je met hem bezig bent wat extra op moeten letten, want als je dergelijke paarden niet voor je laat werken, dan gaan ze tegen je werken of, zo zeg ik het ook wel eens; als ik hem niet aan het werk zet, dan zet hij mij aan het werk... :D :D

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:42

Ow, ik heb er ook zo 1 gehad. Niet te rijden als er andere paarden los lopen. Gelukkig zelf de paarden aan huis, dus haalde gewoon de paarden binnen als ik ging rijden. Maar als ik dan bij mijn trainster kwam en de veulens met merrie liepen naast de bak.... dan ging ik ook zo, ongecontroleerd en soms zelf gevaarlijk. OP concours ging het ook goed, als er maar niemand ging longeren. Dan ging hij ook uit zijn plaat.

Ik heb de oplossing er niet voor gevonden. Had altijd de hoop dat het verstand met de tijd zal komen, maar na 3 jaar deed hij het nog precies zo. Wat ikzelf dan vervelend vond is dat je dan al vol spanning opstapt, dan lok je door je eigen spanning ook weer sneller reactie uit.

Hopelijk vind je de oplossing.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:48

Knap dat je blijft zitten.

Er zijn al een aantal goede tips gegeven, het enige wat in mij opkomt is om een gedeelte van de muesli of helemaal te vervangen met pavo nerv controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:56

Als je zelf het filmpje bekijkt, wat zie je dan?
Het is een paard met humor, maar volledig met zijn aandacht gericht op de andere paarden. De meeste tijd ziet het eruit alsof je alleen maar bezig ben met uitzitten. (En begrijpelijk, heb bewondering dat je het uitzit!) Een paar momenten grijp jij de kans om er aan te rijden en dan is hij weer even een paar tellen bij jou.

Het lijkt een paard wat je hele hand grijpt als je hem een vinger geeft. Consequenter zijn, spelen doet haar maar in de wei met vriendjes. Dit half uur is werktijd, punt. Zodra je er op zit zijn aandacht vragen en wat er ook gebeurt blijven rijden. Dan maar even geen fatsoenlijke training, zolang hij een bepaalde tijd (15 min, 30 min? ) achtereen zijn aandacht bij jou heeft is het goed.

Wellicht alleen rijden met instructrice erbij? Iemand dat zodra hij begint te stieren brult, op je kont zitten en rijden?

Zo streng als nodig en zo vriendelijk als mogelijk. Het is niet nodig hem in elkaar te trimmen, maar vriendelijk wachten tot hij uitgespeeld is brengt je ook niet verder. Even een por geven dat hij weer op let is geen mishandeling.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:58

Wat een geweldig paard, echt ik zit hier te kwijlen. Als jij er niet op had gezeten, was het puur genieten geweest van al die capriolen!

Maar dat is het probleem he, jij zit er wel op alleen trekt hij zich daar niets van aan.

Paarden met zon snel 'lontje' die constant afgeleid zijn en heel snel de adrenalinekraan opengooien, die zelf eigenlijk kicken op de kick van het bewegen, zijn gewoon niet voor iedere ruiter een leuk paard.
Een soort ADHD-paard. :+

Hoewel jij zo ontzettend goed zit en zo beheerst blijft dat ik eigenlijk niet geloof dat je het niet opgelost kan krijgen, alleen zal je hem veel meer moeten dwingen om jouw hulpen op te volgen.

Wat hierboven al staat, blijf veel meer aan hem rijden, dwing hem om constant zijn aandacht bij jou te houden. Dit paard wil flitsende actie en graag een 'kick', die moet je echt ook aan het werk zetten, op een rustige manier heel veel leren....
Grof straffen helpt niet, maar zon paard zal toch echt moeten leren een korte duidelijke correctie te accepteren, anders blijft hij gewoon stout. En ja, dan zal hij vast wel een keer springen, maar zolang je het uit kan zitten, blijf je gewoon heel consequent die correcties geven, hij moet echt weten dat hij bij jou moet blijven.

Ik vind ook dat je voorwaartser moet rijden. Is hij wel aan je been? Klinkt gek maar heel veel van dit soort hete sensibele paarden zijn in feite totaal niet aan je been, omdat ze toch wel blijven bewegen valt t alleen niet op. Zodra hij stout is, stop jij met rijden, en dat is je fout.
Waarschijnlijk zul je in het begin wel telkens langs het randje moeten rijden van wat hij 'aan kan' aan doorkomende hulpen, dus ik zou er zeker iemand bij in de bak vragen al dan niet met zweep, zodat je er niet alleen mee bent... Of idd even een ruiter die niet samen met hem die spanning heeft opgebouwd vragen hem door te pakken, maar dat moet dan wel een écht goeie, handige ruiter zijn, beter nog dan jijzelf...

Dat ie met springen braver is, lijkt me door de focus te komen: blijkbaar vindt hij het makkelijker om te focussen op iets buiten zichzelf dan op jou. Misschien wel omdat ie jou niet kan zien. Ik heb in het verleden meerdere paarden gereden die dat ook hadden.

Als hij dan wel braaf is, zou ik gewoon enkele keren per week springen, wel, heel laag en dan steeds meer controle terugeisen. Want waarschijnlijk is hij ook daar niet goed op jou aan het letten, maar hij vindt het wel leuk, is minder stout en voor jou een uitgelezen moment om heel veel controle terug te pakken.

Al met al vind ik jullie echt een onwijs leuke combi waar heel veel in zit.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 11-11-14 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:59

marshmellow schreef:
Hij stond altijd met andere in de wei, maar omdat hij ze sloopte, de merries dekte, en er achter aan bleef vangen tot ze er zowat dood bij neer vielen, hebben we hem nu alleen gezet.
Hij heeft wel paarden om zich heen, en kan er ook contact mee maken over het hek.

Er is toch niet een '' stukje '' blijven zitten bij de castratie destijds? :o
Klophengsten kunnen zich ook zo gedragen naar andere paarden toe... }>

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:01

Alle mensen wat kun jij zitten zeg zo knap.
Maar over je paard het volgende.
Dit paard neemt gewoon een loopje met je bouwt spanning op en ontploft dan.
Met zo'n veertje op zijn rug die niet zo sterk is is het een makkie.

De oorzaak is simpel een dominantie probleem in combinatie met te veel energie.
Allereerst terug in voer en terug naar de basis met iemand erop die sterker is en wat meer gewicht heeft.

Slaan heeft geen zin dan zal hij alleen maar gekker worden en zichzelf meer opfokken.
Aan het werk houden heeft wel zin maar zoals hij nu doet gaat dat natuurlijk niet lukken.
Dit gedrag is aangeleerd en hij weet dat hij er mee wegkomt dus het zal wel even duren totdat dat beter word.
Zet er eens een sterke kerel op die wat krachtiger kan optreden om beter door te dringen.
Je paard is gewoon stout en dan zeg ik het nog netjes.
Of het er ooit helemaal uit gaat ik denk het niet.

Dit paard moet aan het werk gezet worden zodat hij geen tijd heeft om om zich heen te gaan gluren.
Flink het been erin en rijden.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 11-11-14 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:01

Idd Pandora.... een kleine bloedtest en je weet of dat zo is....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:13

TS, Super dat je blijft zitten en open staat voor advies.

Je paard neemt je hier flink in de maling en je doet erg je best.
Wat je kan doen is hem flink aan het werk zetten.
Bokken? Kleine voltes draaien en daar gelijk een slangevolte achteraan rijden. Veel overgangen en met flink tempo rijden. Meneer wil bewegen, dan zal hij bewegen.
Meneer wil lenig doen, dan kan hij lenig doen. Gebroken lijnen met 3 kleine voltes, elk de andere kant op.
Slangevoltes met op elke letter een kleine volte. Veel van hand en stelling veranderen.
Wat hij ook doet, hij moet vooruit. Is hij nu betoeterd? Dit is gewoon rennerij omdat de buren dat ook doen. (Tuurlijk is dat leuker dan bakwerk) :D

Heb je weleens een balkendoolhof gereden of slaloms?
Werken met pionnen en figuren is ook een mooie oefening.

En als je je helemaal dapper voelt, paardenvoetbal erin en lekker gaan voetballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:14

Pandora2 schreef:
marshmellow schreef:
Hij stond altijd met andere in de wei, maar omdat hij ze sloopte, de merries dekte, en er achter aan bleef vangen tot ze er zowat dood bij neer vielen, hebben we hem nu alleen gezet.
Hij heeft wel paarden om zich heen, en kan er ook contact mee maken over het hek.

Er is toch niet een '' stukje '' blijven zitten bij de castratie destijds? :o
Klophengsten kunnen zich ook zo gedragen naar andere paarden toe... }>

Dat lijkt me het testen waard. Ik had ook een linkmiegel, over bakdeurtjes springen terwijl er mensen achter stonden, blind aan de kletter, etc. Die bleek ook klophengst te zijn.

Denk dat terug in de kudde al een boel zou helpen, dan kan hij zijn speelse gedrag daar kwijt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:18

marshmellow schreef:

Weet je zeker dat hij geen klopruin is? Dus ga mee met voorgangers en zou voor een bloed test gaan om dat uit te sluiten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:26

Ik zou ook zeker laten onderzoeken of zijn hele zakie wel goed is weggehaald. Je paard is zo ontzettend gevoelig voor prikkels van buitenaf blijkbaar, dat wordt versterkt door hormonen. Helemaal als het om andere paarden gaat. Zijn hormonen nemen dan een loopje met hem. En hij dus met jou.. ~~}>
Daarnaast zou ik zijn voerbeleid aanpassen.
En ook instructie vragen, iemand die je vanaf de grond kan begeleiden als je erop zit en hij uit zijn plaat gaat. Kan je niet in overleg met de stalhouder ervoor zorgen dat een paard gaat rennen in de wei?
Je kan je probleem toch voorleggen en hulp vragen? Niks mis mee. Je blijft nu nog knap zitten maar voor hoe lang is de vraag.