Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:35

De beugels van mijn zadel hangen op mijn lengte en ik heb lange benen, dus dat past straks makkelijk Terpetijn ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:03

Joh! CC, je hebt er gisteren al op gezeten?!? Ik lees het nu pas, was eerst met Jaopie dressuren en hem wat nieuws aan 't leren, simpel gezegd, galop appuyement (snapte hij meteen, ging nog netjes ook),daarna samen wat langer buiten rijden en daarna in het Atelier bezig, had dus nog geen PC aangehad.

En ze reageerde er eigenlijk niet op? Onvoorstelbaar. Wat is dat voor een ijskouwe? Stoere Cowgirl! Ik neem aan dat ze nog geen bit gezien heeft?
En ben benieuwd naar fotomateriaal zodra dat beschikbaar is, natuurlijk!
Khava onder 't zadel....wat een verrassing!

't Komt nou wel opeens erg dichtbij allemaal.... al is er nog een hele weg te gaan....'t is geen kleine groene meid meer!

Heel spannend, heel leuk, ik volg graag de verdere ontwikkelingen!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:12

Terpentijn, je kleine meisje is eigen lijk gewoon een stoer wijf volgens mij haha!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 14:14

Het lijkt er wel op, ja, maar ik wacht nu even verdere updates vanuit CC af.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 13:41

Haha, ik kreeg vandaag een e-mail bericht (niet via Bokt) van iemand die Khava wellicht wel wilde kopen...."voor haar dochter van 18". Wat ik er voor vroeg.... Maar ze staat helemaal nergens te koop! En is dat ook helemaal niet. Vreemd weer.

Ik word nu overigens wel erg benieuwd hoe het inmiddels met haar gaat... is ze al een rodeo begonnen?

Wel een kleine "rodeo" met Jaopie gehad vanmorgen...na het halve uur dressuur naar het bos hierachter gegaan. Toen gingen we in stap over een molshoop vlak bij een Vennetje heen. Normaal geen punt, maar nu woelde zich net op dat moment een mol naar boven. Jaopie dacht minstens dat 't monster hem in de sokken hing, en sprong met vier benen tegelijk te lucht in, en ging er toen in een rondje min of meer bokkend en springend "vandoor", ik viel er bijna af .....van het schaterlachen. Lekker stoer, Jaopie, maar niet heus. Die bokken van Jaopie zijn overigens zeer makkelijk uit te zitten, maar dit waren wel enkele van de felste die ik ooit van hem heb meegemaakt.
De rondjes om z'n as die hij er bij draaide waren eigenlijk lastiger dan de bokken op zich.
Toen we daarna verder reden heeft hij nog vijf minuten luidruchtig lopen snurken van schrik, met heel hoog optillende benen, ik zweer je dat-ie dacht dat dat beest er in hing. Ja, 't is een echte held, bwahahaha.
Never a dull moment met Jaopie buiten, er gebeurt altijd wel IETS.

Benieuwd of Khava ook zo'n grapjurk is....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:36

Ja hallo, een mol die net onder je voeten omhoog komt, dat is ook niet niets. Wil je dat arme paard niet zo uitlachen :D.

Goed dat je bent blijven zitten.

Khava zou die mol waarschijnlijk uitvoerig besnuffelen.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:27

Ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat met je kleine meisje!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:28

Afbeelding

Afbeelding

Ze doet het prima, nog steeds geen rodeo :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:59

wat pakt ze het heerlijk op..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:08

Gewoon een koele kikker dus, een stoer wijf haha

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:34

Ziet er goed uit!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 13:53

Cool Girl Khavanna, dus....!

Wel even een "lichtgroene" fase om te zien dat iemand anders op MIJN Khava zit, hahaha, maar dat hoort er bij.

Super dat alles zo geleidelijk wordt aangepakt, ik zie dat ze (nog) een bitloos Micklem hoofdstel draagt,
geen "overval' , maar stap-voor-stap, precies wat ik voor haar wilde, en hoopte.

Ik zie nu overigens wel dat dit idd een beetje een Western-tiepje is. Daar hoef ik geen a la Bonte Jaopie bling-dingen en dressuur-poespas op en aan te gaan hangen. Dus ook voor mij weer nieuwe invalshoeken, maar daar heb ik ook wel echt zin in.... word er gewoon al weer jaren jonger van: ha iets nieuws aan de horizon! Let's try it!

Geweldig, ga zo door, CC. Je hebt immers ruim de tijd nog met haar.
Dank voor je update en goede zorgen!

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:08

Leuk die updates!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:05

Gaaf hoor! Gaat een super rijpaardje worden volgens mij :-))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:10

Ja, het begint al te kriebelen... heb echt zin om er zelf op te gaan zitten... maar dat duurt nog wel even, Khava blijft in principe tot eind september onder de goede zorgen van CC... of ze moet haar eerder "kwijt" willen, haha.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:00

Misschien krijg je dr nooit meer terug, CC pikt dr gewoon in ~~}>

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:55

Precies, past zo leuk bij de rest van de kudde.

Tot nu toe lijkt pa het een stuk spannender te vinden dan die coole chick die nergens van op kijkt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:55

Ach dat is toch meestal zo ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:26

Vandaag (vanochtend) zat ik op Jaopie en betrapte mezelf er op dat ik zelfs al zat te fantaseren... hoe zou zij OHZ aanvoelen, zal vast erg wennen zijn, want Jaopie is zo'n type met van die reuzepassen en geen kleintje ook. Zo'n enorme stap, een dreunende draf en een schommelstoel-galop. Maar dan snel ook Zal bij Khava wel heel anders zijn. Voor Jaopie was ik Friezen gewend, ook geen kleintjes.

Weet iemand inmiddels de schofthoogte van Khavanna al?

Ik heb ooit eens op een Haf van 1.43 gezeten, ik wist niet hoe ik het had, wat een ponypasjes. Viel me vooral in draf op. Ik heb ook nooit op ponies leren paardrijden (die fase heb ik overgeslagen), dus het zal wel gek zijn, ik ben zo met de bewegingen van barokke paarden "vergroeid".....
Nou Khava is van alles, maar "barok" is ze nou niet te noemen hahaha.

Ook zit ik af en toe te fantaseren over langere buitentochten... ook meerdaagse, als dat eens met haar zou kunnen!
Jaopie rij ik toch ook hardnekkig (in m'n eentje) mee buiten, maar dat is eigenlijk meer voor zijn training en voor de "thrill", want het is altijd weer een avontuur van "wat gebeurt er vandaag weer voor geks".
Echt relaxed is dat - met name voor hem - ook niet, omdat hij gewoon zeer moeilijk tot ontspanning te krijgen is in vreemde situaties. Dat gaat wel steeds een stukkie beter, naarmate we het vaker doen (paar keer per week) maar allemachtig dat is nogal een opgave. Niet dat-ie er van door wil, maar als iets of iemand "piep" zegt zit-ie bij wijze al op de Maan... dat is nou NIET bepaald een koele kikker (hij schrikt trouwens ook van kikkers, hahaha) terwijl ik zelf toch niet gauw schrik van idioterie.
Met beter gaan bedoel ik dat we ook wel steeds vaker stukken hebben waarop hij z'n hals laat vallen en we kalm door de dreven banjeren, ik laat de teugels dan ook zo vaak mogelijk "los".
Het is een rare, want je rijdt er bijv. wel zonder meer mee een donkere wildvreemde garage binnen, maakt er een onbekend hek of schuifdeur van een stal mee open, en kachelt er rustig een eng smal bruggetje mee over, of zelfs een terras mee op. Dus zo'n sch...terd is het dan toch weer niet. Maar 1 plonzende kikker en Jaopie doet alsof er een kanon naast hem wordt afgeschoten.

Deze tegenstellingen heb ik nooit in al die jaren niet, van hem begrepen, maar maakt het rijden met hem tegelijkertijd buitengewoon boeiend. Je hebt echter wel continu je handen vol en nooit je "guard down".

Maar eveneens na al die jaren Jaopie-gedoe zou het wel eens lekker zijn om mijn oorspronkelijke droom van eindeloze buitentochten, trektochten e.d. te kunnen maken.
Ik hoop dat dat met Khavanna tot de mogeljkheden zal gaan behoren, want ik hou zeker wel van avonturen te paard!

Misschien kan zij met haar ijskouwe instelling hem t.z.t. nog overtuigen dat buitenrijden ook relaxed kan zijn en steekt Mr. Show-Off nog iets op van Mrs. Cool...

(Een beetje dromen mag wel, toch....?)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:33

Het zou me niets verbazen als je dromen waar gaan worden, en je destijds onbewust al hebt gekozen voor Jaopies tegenpool.

Ik zou lekker met Khavannah gaan lessen bij CC en je zo met en op haar het westernrijden eigen maken. Kan je Jaopie straks als handpaard meenemen. Als ie dan ergens van schrikt trekt Khav waarschijnlijk één werkbrauw op in een gebaar van: "O nee hé, die grote aansteller heeft weer wat".

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:57

weet je..het is een prachtige pony hoor en je andere paard is ook mooi maar weet je wat ik nou het mooiste vind, dat er iemand op zit met een lach op dr gezicht op bijna elke foto !
Niet zo serieus en strak zoals mijn beeld van "inrijders" is ! toppie

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 13:12

Was dat maar waar, maar CC zit te ver weg van autoloze ik om daar geregeld bij te kunnen lessen. Ik kan de paardenbuurman echt niet vragen me 1 x per week een uur heen en een uur terug te gaan rijden voor een les.
Ik overweeg natuurlijk wel -afhankelijk van Khava haar ontwikkelingen - daar een mee te gaan met een buitenrit of meerdaagse tocht.
Western lessen zal ik hier in de buurt of aan huis moeten zoeken, als ik die kant op wil gaan.

Jaopie als handpaard mee is echt een "disaster waiting to happen" dat pikt hij denk ik ook niet. Denkelijk rukt hij zich simpelweg los. Hij is al vele jaren (al zijn jaren) berucht "aan de hand" :ik haal hem 9 van de 10 keer met hoofdstel aan uit de wei. Vroeger reed ik hem zelfs gezadeld en al vanuit de wei weg om te gaan rijden in de bak of zelfs naar de hoefsmid op het voorerf anders was hij niet te houden. Er hebben er al een paar zeer ervarenen mee in het bietenveld gelegen met Jaopie schaterlachend tientallen meters verderop, dat begon al tijdens zijn belering. Hij zet gewoon zijn hele kracht tegen je in, dat heeft hij in een vroege fase al geleerd doordat hij er keer op keer mee wegkwam. Tot grote frustratie van beleerders, helpers en ervaren paardenmensen.
Zelf vind ik hem OHZ 10 x makkelijker dan als je er naast staat/loopt. Die power gebruikt hij dan ook niet tegen je, maar het zet zich om in ijverig en werkwillig z'n best doen.
Ik heb er mee leren leven, en meestal zie ik als ik bij de wei aankom hoe zijn pet die dag dan weer staat.
Dat kan van dag tot dag enorm wisselen, hij is niet erg stabiel in zijn "humeuren.
Heeft-ie een mindere bui dan staat hij daar al in de wei zich 2x zo groot te maken, op te blazen en zich als het ware "schrap te zetten" en voel je dat hij je de maat neemt. Zo van" hoe ver kan ik vandaag gaan" en "wat stel jij vandaag eigenijk voor". Bij een goede welwillende bui komt hij als hij je aan ziet komen rustig op je af stappen. Zit het er tussenin, dan komt hij in een enthousiast drafje aan.
Dan is het zaak het pleit in je voordeel te beslissen, "Kom op Japie, man, we gaan iets leuks doen vandaag" dan krijgt hij er vanzelf ook zin in.
Een krachtmeting met Jaopie is het stomste wat je kunt doen. Als je pissig wordt en je beheersing verliest (schop, lel met zweep) terwijl je er naast staat, krijg je precies hetzelfde terug, dus daar begin ik niet aan. "t Is best nogal een persoonlijkheid, die je eigenlijk gewoon het slimste (en snelste) af moet zijn.
Ik heb er heel wat mee te stellen gehad in al die 9,5 jaren, ik heb hem vele jaren geleden zelfs uit wanhoop wel eens te koop gezet, maar na een dag weer teruggetrokken. En maar weer een andere koers met hem gaan varen. Gelukkig maar, want zo hebben we elkaar toch goed leren "lezen".
Voor mij is het een supermooi, supertof paard geworden, zijn eigenaardigheden neem ik daarbij op de koop toe en zijn gebruiksaanwijzing heb ik nu wel leren lezen.
Ik vind hem voor een paard een beetje gecompliceerd in elkaar steken, maar ik ben zelf ook de simpelste niet, dus daar kunnen we mekaar een handje geven.

Het zou zeer goed kunnen dat ik ergens onbewust een volslagen ander type zoals Khava heb "uitgezocht". Ik kocht haar als veulen puur op gevoel en vroeg me jaren af "wat ik daar nou in zag" behalve dat ze enigzins bont was en een merrie (nooit eerder merrie gehad). Maar dan was het "Ze is voor Jaopie, als weidemaatje".

Langzaam begint me nu inmiddels duidelijk te worden, WAT het eigenlijk was dat ik in haar zag.....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 12-08-14 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:17

Je onbewuste weet het al lang, je bewuste begint het te weten.

Mooi beschreven hoe je veel met en van Jaopie hebt geleerd. Dat wat je met en van Khav gaat leren gaat daar een mooie aanvulling op zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 13:22

Ja, ik denk ook dat ik van die merrie nog een hele hoop zal kunnen leren, daar sta ik ook helemaal open voor.

"You can't always get what you want
But if you try sometimes
You just might find
...That you get what you NEED..."

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:24

Denk dat je daar een heel goed punt hebt. Jaopie heeft je veel geleerd, maar ik denk dat deze merrie dat ook zeker kan. Aangezien ze toch heel anders is (een tegenpool bijna), moet je anders met haar omgaan, maar dat is misschien juist goed. Van elk paard kun je leren en zo te horen is Jaopie een prachtig leerpaard, maar ik denk dat er een 2e leerpaard aan komt. Niet alleen voor jou, maar ook voor Jaopie.