Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:41

sneeuwpop schreef:
Als je met je instructeur gaat praten, vraag dan gelijk je geld terug ; -)

:')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:51

sneeuwpop schreef:

Ik denk dat wat boeken lezen je al een stuk op weg kan helpen. Als je de theorie begrijpt is het makkelijker om een goede instructeur te vinden.
Als je echt had geweten dat je paard aan het been moest lopen, had je nooit zo lang door gesukkeld. En ook het sturen met je buiten teugel is volgens mij iets wat je nog niet 100% begrijpt. Is niet erg hoor, je wordt er niet mee geboren.. ;-)

Neen, ik ga m'n geld niet terugvragen, ik ben niet boos op mijn instructeur of zo. Ik heb ontzettend veel bijgeleerd bij hem, maar nu zitten we eenmaal op een punt waar we vastlopen. Ik ga ook niet gelijk stoppen met lessen bij hem, ik ga gewoon een eerlijk gesprek hebben en enkele dingen van hier laten lezen, en dan zie ik wel wat ie erop zegt. Instructeur geeft trouwens ook les aan mijn moeder, dus het zou wel erg ongemakkelijk gaan worden als ik bij hem zou stoppen aangezien mijn moeder en ik meestal samen rijden.
Ga ik op zoek gaan naar een andere instructeur? Ja, dat wel, ik kan gerust hier en daar de goede dingen van verschillende instructeurs meepikken ;)

Ik wist wel dat er nog heel veel werk aan mijn paardje was, maar ik heb eigenlijk nooit echt een paard zelf dingen moeten 'leren', en dat heeft mij ook wel de das omgedaan. De paarden die ik voor anderen heb gereden waren wel aan het been en daar ging alles dus een stuk vlotter bij.
Sturen met de buitenteugel, ja, ik snap 'm wel, maar dat vind ik nog steeds ingewikkeld. Er is mij vroeger aangeleerd om vanuit je binnenhand te werken, dus ik heb soms nog moeite om van die binnenteugel af te blijven, maar ik let erop, en zo'n dingen zegt mijn instructeur dan ook wanneer ik het doe ;)

sneeuwpop

Re: Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:58

Ik ben van mening dat wanneer je een paard scherp aan het been heb gezet, je dit niet verleerd. Sommige paarden lopen van zichzelf vlot en veel mensen denken dat ze aan het been zijn....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:00

Je doet idd teveel met je binnenhand, maar eat me het meest op valt is dat je niks met je buitenhand doet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 14:00

sneeuwpop schreef:
Ik ben van mening dat wanneer je een paard scherp aan het been heb gezet, je dit niet verleerd. Sommige paarden lopen van zichzelf vlot en veel mensen denken dat ze aan het been zijn....

Ja, dat kan goed zijn dat die paarden uit zichzelf ook gewoon vlot waren, 't waren best pittige beestjes.
In ieder geval heeft Bokt me nu wel de ogen geopende, ik dacht dat ik goed bezig was, maar er is nog ontzettend veel werk aan me.. Ik kan niet wachten om te beginnen *zucht* :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:19

Sturen met je buitenhand? Daar valt ook nog wel over te discussieren. Zullen we even niet moeilijk gaan doen, ts en haar paard hebben beide weinig ervaring.
Sturen doe je gewoon door je binnenhand van de hals te nemen en daarbij buiging om het binnenbeen te vragen.

Maar ts nogmaals; dit is echt geen hogeschooldressuur, het is gewoon de basis en als je daarop al vastloopt bij je instructeur, dan moet je je toch eens serieus gaan afvragen of je die beste man wel zou betalen voor het feit dat hij niets doet.
En je moeder zou ook beter af zijn bij een ander.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:22

Wie zegt er dat jij niet goed bezig bent ? :D Er is nog veel werk aan, maar je bent pas begonnen, dus geef jezelf ook even tijd :D
Ik vind ook dat waar jij vindt dat je te streng bent met je binnenhand, je eerder niet streng genoeg bent met je buitenhand, waardoor je je paardje uit evenwicht trekt als je draait en hij niet plooit maar 'valt'. Dus iets meer begeleiding vooraan, vooral dan met je buitenteugel, iets meer vooruit (vooruit in de zin van actiever, en dus niet sneller!) erin zodat hij er niet meer van onder kan en je bent al een heel eind verder :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:43

Sturen doe je met beide handen. Gelijke druk op beide teugels. Ook in de bochten.

Snollygoster: puur uit interesse en niet om hem af te breken maar zou ik mogen weten van wie je nu les hebt? ( mag per Pb)

En je BENT goed bezig. Je staat open voor tips en raad en verandering... Aan iedereen is 'veel werk' ;)
Je zou pas slecht bezig zijn als je niet wilde leren. :) dus ook niet TE hard zijn voor jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:38

Is er iemand die hem netjes met rustig hoofd kan rijden?

Kan je desnoods vragen of je instrukteur hem een paar keer rijdt, dan voelt ze wat hij doet, dan kan ze hem leren te ontspannen en jouw beter uitleggen hoe dit op te lossen.

Wat voor bit rijd je? Is de ruimte in de mond ook beoordeeld met passen van een bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:14

Ik denk dat je moet beginnen met zit les...daar heb ik veel van geleerd. Ook vind ik dat je erg bonst in het zadel met gaan zitten. Een paard mer een gevoelige rug heeft daar erg veel last van. Als ze dan hun rug gaan wegdrukken dan komt ook het hoofd omhoog. Als je teugels te lang zijn en je geeft een klein snukje dan komt dat behoorlijk flink door.

Als je eerst alles van voren laat voor wat het is en aan je zit gast werken door rustig te gaan lichtrijden en niet heel erg gaan staan en met een bons neerkomen, maar door de beweging van het paard op en neer te komen en je billen zachtjes het zadel te laten raken, belemmer je al niet. Dan aan je teugelvoering gaan werken.

Een paar lessen alleen maar zitlessen, desnoods op een verder geschoold paard, dan voel je hoe het moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:16

Snollygoster schreef:
sneeuwpop schreef:

Ja, dat kan goed zijn dat die paarden uit zichzelf ook gewoon vlot waren, 't waren best pittige beestjes.
In ieder geval heeft Bokt me nu wel de ogen geopende, ik dacht dat ik goed bezig was, maar er is nog ontzettend veel werk aan me.. Ik kan niet wachten om te beginnen *zucht* :')

Ha, weet je goed leren paardrijden kost jaren van oefening... :D wees blij dat jij de mentaliteit hebt om echt te willen leren! Dat siert je.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:25

20 à 25 jaar.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:28

Minstens....en hoe verder je komt hoe meer je je bewust bent wat niet goed gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:21

Snollygoster schreef:
sneeuwpop schreef:

Ik denk dat wat boeken lezen je al een stuk op weg kan helpen. Als je de theorie begrijpt is het makkelijker om een goede instructeur te vinden.
Als je echt had geweten dat je paard aan het been moest lopen, had je nooit zo lang door gesukkeld. En ook het sturen met je buiten teugel is volgens mij iets wat je nog niet 100% begrijpt. Is niet erg hoor, je wordt er niet mee geboren.. ;-)

Neen, ik ga m'n geld niet terugvragen, ik ben niet boos op mijn instructeur of zo. Ik heb ontzettend veel bijgeleerd bij hem, maar nu zitten we eenmaal op een punt waar we vastlopen. Ik ga ook niet gelijk stoppen met lessen bij hem, ik ga gewoon een eerlijk gesprek hebben en enkele dingen van hier laten lezen, en dan zie ik wel wat ie erop zegt. Instructeur geeft trouwens ook les aan mijn moeder, dus het zou wel erg ongemakkelijk gaan worden als ik bij hem zou stoppen aangezien mijn moeder en ik meestal samen rijden.
Ga ik op zoek gaan naar een andere instructeur? Ja, dat wel, ik kan gerust hier en daar de goede dingen van verschillende instructeurs meepikken ;)

Ik wist wel dat er nog heel veel werk aan mijn paardje was, maar ik heb eigenlijk nooit echt een paard zelf dingen moeten 'leren', en dat heeft mij ook wel de das omgedaan. De paarden die ik voor anderen heb gereden waren wel aan het been en daar ging alles dus een stuk vlotter bij.
Sturen met de buitenteugel, ja, ik snap 'm wel, maar dat vind ik nog steeds ingewikkeld. Er is mij vroeger aangeleerd om vanuit je binnenhand te werken, dus ik heb soms nog moeite om van die binnenteugel af te blijven, maar ik let erop, en zo'n dingen zegt mijn instructeur dan ook wanneer ik het doe ;)

Nu ja, je hoeft niet meteen je instructeur af te serveren. Maar een keer bij 1 of misschien meer eens lessen zou "het kwartje" ook best anders kunnen laten vallen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:45

Goed bezig TS!

Babootje zegt het goed, je hoeft niet gelijk je instructeur af te serveren maar neem eens een kijkje in de keuken van een ander. Kan je veel van leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:01

Ik heb TS een nummer gestuurd van iemand waarbij ik mijn hand in het vuur durf steken dat hij dit opgelost krijgt. :) Dan hoeft ze nog niet definitief over te schakelen maar ik ben er wel zeker van dat hij haar kan leren samen te werken met dit dier en de aanleuning correct en rustig te krijgen. :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:53

Dag allemaal! Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik heb net clubtraining gehad, en heb meteen gezegd tegen de clubleraar dat ik niet op rondrijden ga werken, maar op het voorwaartse. Het eerste halfuur hebben we vrij gereden, ik ben echt heel streng geweest om hem aan het been te krijgen en het tempo zat er ook goed in! Ik heb ook gewoon contact gehouden met mijn teugels, dus ze niet meer laten loshangen, en het schudden was gelijk een pak minder. Ik vroeg niet gelijk iets aan de voorkant, maar wanneer ik voelde dat het tempo goed zat zette ik gewoon lichtjes druk op mijn teugels en kwam ie gelijk rond! Ik heb echt een heel fijn gevoel over vandaag, want hij hing totaal niet op mijn handen (wat ie anders wel doet). Ook voor de galop heb ik eerst hem aan het begin van de les lang laten galopperen in verlichte zit, en aan het einde nog even een galopje gewaagd en hij liep zo zalig! Vandaag was werkelijk de eerste keer dat hij gewoon niet op mijn handen heeft gehangen, en tegen het einde van het uur sprong ie zelfs al aan in draf wanneer ik mijn benen nog maar aanlegden :D

Maaaaaaar.. Natuurlijk kan niet alles positief zijn. Volgens mijn clubleraar ben ik nog steeds te veel bezig met mijn handen wanneer ie eenmaal rond is. Ik doe het echt onbewust want ik heb ontzettende hard mijn best gedaan om op alles te letten. Dus mijn handen gaan volgens mij echt mijn struikelblok worden, maar ik ga de uitdaging aan ;)

Natuurlijk zag het er nog verre van perfect uit, maar het voelt al beter aan. Vandaag heb ik tips toegepast van Bokt en ik heb werkelijk een verschil gemerkt. Het schudden was vandaag al helemaal niet meer zo erg dan gisteren en ik ben heel tevreden. Ik heb nu wel massa's spijt dat het niet gefilmd is want ik had het graag met jullie willen delen.

Van mijn moeder mag ik eigenlijk niet meer op Bokt want ze zegt dat jullie mij helemaal gek maken, maar ik ben nu eenmaal een bad ass :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:55

Super!
Laat de eerste paar keer dat rondrijden maar zitten, focus even op het voorwaarts rijden, je hand stilhouden en netjes wendingen en overgangen rijden. Je zult zien dat hij over een week of 2 zelf aanleuning zoekt zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen.
Jammer dat je het niet gefilmd hebt maar dat komt nog wel, hou dit vol!

En je moeder is jaloers, die wil niet dat je beter gaat rijden als zij :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:11

Fijn dat het gelijk zo'n verschil maakte. Blijf het jammer vinden dat je instructeur je het nooit heeft geleerd.

Over dat streng zijn..... doe dat als "streng voor jezelf" en conseqent naar je paard, anders kan dat je later ook gaan tegenwerken omdat de betekenis van die woorden net iets anders is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:31

Mooi zeg! Je bent goed bezig op die manier, hij leert zo zijn evenwicht houden en meer op eigen benen lopen. Neem anders eens een kijkje bij Anthoine Debodt, die traint op die manier.
Tja ,je mama heeft wel deels gelijk.... :D

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:34

Ik ken ook een goede instructrice (omgeving Geel)
meer info gewild? stuur me zeker een PB'tje! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:35

iana schreef:
Mooi zeg! Je bent goed bezig op die manier, hij leert zo zijn evenwicht houden en meer op eigen benen lopen. Neem anders eens een kijkje bij Anthoine Debodt, die traint op die manier.
Tja ,je mama heeft wel deels gelijk.... :D

Adb zijn ook de meningen over verdeelt ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:17

Je kan om eens te voelen hoe het is om stille handen te hebben een springzweepje over je hand doen. Dus teugels vast, hand netjes rechtop en de zweep onder je duimen vasthouden. Je kan dan niet meer spelen, rommelen of weet ik veel wat, sturen is dan wel iets moeilijker, maar dat is niet je doel op dat moment.