Mijn paard gaat direct stil staan als ik onduidelijk ben, nouja heb ik gelijk even de tijd om te bedenken wat ik verkeerd deed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paperboy schreef:Maar dat wil niet zeggen dat AR een fantastisch alternatief is. Ik zie ook over het algemeen geen durchlässige paarden die met een losgelaten rug in een mooie aanleuning lopen in een mooie schwungvolle takt. Op het moment dat de schimmel wordt beloond helemaal op het einde van het filmpje zie je dat hij echt ontspant (met oortjes in beweging en naar voren). Ik zie 1 klein momentje (met een donkere in een pirouette in galop) dat ik denk, ja, dat begint ergens op te lijken. Maar verder is het leuk voor erbij of voor een blessurepaard of een ouwetje die nog een beetje in beweging moet blijven, maar je mist een stuk ontwikkeling als ruiter en als paard.
midgie schreef:Nou ben blij dat er dan bejaarde gym is voor paard en ruiter, lekker rustig;-)
http://www.paardenbegrijpen.nl/academis ... -klassiek/
liedje89 schreef:@Ansie: Ik denk dat ik wat dat betreft ook gewoon een slechte instructrice heb gehad hoor. Kritisch denken werd door haar niet heel erg op prijs gesteld, tenminste niet over AR iedere andere manier diende je wel af te kraken en iets anders doen dan de door haar voorgeschreven precies dezelfde oefeningen was er niet bij. Het heeft mij iig nogal een afkeer voor al die commerciele methodes gegeven. Natuurlijk wel zo dat ik met een paard van een ander leste en dan heb je altijd wat minder inbreng.
Wat mij in haar geval trouwens ook op viel is dat al haar volgelingen ook nog werden omgeven door een leger van osteopaten, homeopaten en andere zweefteven. Ik heb het idee dat dat er ook een beetje bij hoort en daar ben ik ook niet zo van.
jasmijn78 schreef:Paperboy schreef:Maar dat wil niet zeggen dat AR een fantastisch alternatief is. Ik zie ook over het algemeen geen durchlässige paarden die met een losgelaten rug in een mooie aanleuning lopen in een mooie schwungvolle takt. Op het moment dat de schimmel wordt beloond helemaal op het einde van het filmpje zie je dat hij echt ontspant (met oortjes in beweging en naar voren). Ik zie 1 klein momentje (met een donkere in een pirouette in galop) dat ik denk, ja, dat begint ergens op te lijken. Maar verder is het leuk voor erbij of voor een blessurepaard of een ouwetje die nog een beetje in beweging moet blijven, maar je mist een stuk ontwikkeling als ruiter en als paard.
Academische rijkunst verhoudt zich tot de klassieke rijkunst als bejaarden-gym tot turnen![]()
![]()
*gaat weer in de meeleesstand*
midgie schreef:@fargo
Jammer dat je er zo,n naar gevoel van hebt gekregen, maar het is geen constante stelling en buiging en juist bij de AR zul je geen verzuurde paarden tegen komen.
Maar ja ook in de AR zul je pulp vinden, net als bij klassiek en parelli en wat voor stroming je ook doet,
Ansie schreef:Tja als ruiters zelf de theorie niet snappen en denken dat het paard beter wordt van ellenlang dezelfde oefening blijven doen dan wordt het lastig. Een instructeur zou ze daar op moeten wijzen maar dan is het nog niet zo dat 'de methode' niet deugt.
Dat ieder paard de oefening aan kan ongeacht niveau is misschien wat krom uitgedrukt. Elk paard kan de oefeningen LEREN, maar dat begint gewoon op nul en dan ga je later aan steeds meer verfijning werken. De grootste fout die je kan maken is keer op keer dezelfde oefening blijven herhalen zonder tussenpauzes en afwisseling, ja dat is idd geestdodend en daarmee bereik je geen meewerkend paard, wat misschien ook nog eens last krijgt van zijn spieren.
Ik kan me voorstellen dat beginnend AR ruiters te veel met de binnenteugel werken. Juist omdat ze zo bezig zijn met stelling en buiging. De verleiding is groot om dat continue met je binnenhand te vragen terwijl je zit, benen en buitenhand evengoed (een grotere) een functie hebben, het paard moet aanleuning nemen op de buitenteugel. Als het paard over de schouder blijft vallen en de buitenteugel alleen nog als harde begrenzer moet werken dan gaat er achter wat verkeerd. Bijvoorbeeld doordat het binnenachterbeen te hard stuwt naar het buitenvoorbeen en lengtebuiging ontbreekt. Het ligt in mijn ogen dus ook vooral aan de kunde van de ruiter om dit te snappen en op te lossen en niet zozeer aan de methode, het valt misschien wel meer op doordat er veel op de volte gewerkt wordt. Ook hier weer de instructie die daar op moet wijzen en daarin moet begeleiden.
Ansie schreef:Ik kan me voorstellen dat beginnend AR ruiters te veel met de binnenteugel werken. Juist omdat ze zo bezig zijn met stelling en buiging. De verleiding is groot om dat continue met je binnenhand te vragen terwijl je zit, benen en buitenhand evengoed (een grotere) een functie hebben, het paard moet aanleuning nemen op de buitenteugel. Als het paard over de schouder blijft vallen en de buitenteugel alleen nog als harde begrenzer moet werken dan gaat er achter wat verkeerd. Bijvoorbeeld doordat het binnenachterbeen te hard stuwt naar het buitenvoorbeen en lengtebuiging ontbreekt. Het ligt in mijn ogen dus ook vooral aan de kunde van de ruiter om dit te snappen en op te lossen en niet zozeer aan de methode, het valt misschien wel meer op doordat er veel op de volte gewerkt wordt. Ook hier weer de instructie die daar op moet wijzen en daarin moet begeleiden.
midgie schreef:Nou idd het ligt idd aan de kunde van de ruiter en de instructrice/teur kan jou daar in begeleiden,
Maar zoals zoveel dingen slaan de meeste ruiters vaak op hol en denken de wijsheid in pacht te hebben,
Kijk b.v maar naar het nieuwste speeltje de longeerhulp, blijkt voor veel ruiters een oplossing te zijn, maar voor heel veel paarden de ondergang.
Idd paarden trainen is veel afwisselen, belonen en pauze , maar dat leer ik in de AR ook van BB , dus heb geen idee waar die vooroordelen vandaan komen, blijkbaar van de op hol geslagen ruiters die denken dat je in een week je paard kant en klaar hebt, maar die mensen zullen nog veel stromingen gaan uit proberen maar ook net zoveel een negatief stempel geven, maar die mensen eindigen uiteindelijk ook bij een andere hobby denk ik, of slijten 10 paarden omdat het paard dus flegmatiek of juist druk en gestrest is en steeds maar weer verkocht moet worden omdat de klik er niet is, maar vaker is het dat de klik er wel is maar de kunde van de ruiter ontbreekt en de ruiter niet wil inzien dat het tijd en geduld kost om met dieren te trainen, dus ja hoe makkelijk om telkens maar alles af te kraken zonder eens de uitdaging aan gaan en kijken hoe ver je kan komen.