Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:59

Lisitano schreef:
Ik hoorde laatst dat er op manege Jasper al een gewichtslimiet is gesteld incl. tuigage. Er is daar verschil gemaakt tussen beginners en gevorderden. Ik geloof 75 of 85 kg? Correct me if I'm wrong.
Daar moet je dus ook echt elke week op de weegschaal.

Ik werk in een ruitersportzaak, ik mag het vast niet zeggen, maar af en toe denk je wel eens bij jezelf: tennis misschien beter? :D

Terwijl je niet weet wat voor een paard zo iemand heeft?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:02

Lusitana schreef:
Er is ook vele malen bewezen dat onderzoeken werkelijk niet deugen, daar kun je je ogen ook niet voor sluiten.

En het gaat helemaal niet om de hoeveelheid die naar de slager ging, van mijn part is dat 99%. Waar het om gaat is dat je niet kunt aantonen dat die schade werkelijk zuiver en alleen door ruitergewicht is aangebracht. Helmaal niet omdat een heleboel andere dingen veel meer voor de hand liggen, nl verkeerde voeding, huisvesting, beslag etc en training of een combinatie daarvan en dan hebben we het nog niet een sover genetische factoren....

Overigens gingen er nooit zoveel paarden naar de slager als nu het paardenbestand zo explosief gegroeid is,
omdat het hebben van een paard voor elke ruiter haalbaar is...

Ik heb veertig jaar bewust paardenhouderij en fokkerij meegemaakt en gezien hoe het van elitesport naar alledaags is gegaan, de opgang van de maneges in de jaren 80... ik heb een heel ander beeld van paardenhouderij dan de mensen van na 1980....
Ik heb gezien hoe allround paarden die zondags gewoon nog voor de wagen gingen, moesten veranderen in aparte springpaarden en dressuurpaarden en hoe ze nu weer terugfokken naar allround, want dat was zo gek nog niet...
Ik gebruik niet vaak mijn "ik was er bij dus ik weet er best iets van kaart" maar hier zwaai ik hem toch even hoor. :+

Zo lang er paarden met peesblessures en kissingspine en weet ik wat meer voorkomt bij dunne ruiters kunnen we gerust stellen dat alleen het gewicht het probleem niet is, maar dat rij technisch en waarschijnlijk fokkerij en huisvesting een veel groter aandeel hebben.

Uppojono

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:18

Ik heb niet het gehele topic gelezen, maar het grootste gedeelte wel. Ik weet dus dat het niet over kinderen gaat, maar ik vind dat het daar vooral misgaat. 90 kg op een forse kwpner vind ik persoonlijk nog kunnen. Ik heb zelf ook overgewicht, maar zou ik 90 kg worden dan stap ik niet meer op mijn paarden. Wat betreft de kinderen zie ik vaak veel schokkender combinaties. Echt dikke kinderen op kleine pony's. Ook op concours. Iedereen kijkt en denkt, maar niemand spreekt de ouders hierop aan. Is ook lastig natuurlijk, maar in de ponysport sta ik vaker met open mond te kijken dan in de paardensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:27

Ik vind dit soms wat vreemde discussies omdat het altijd uitmond dat magere sprieten die in het zadel bonken schadelijker zijn dan een paar stevige billen die in het zadel zitten.
Wat er op neer zou komen dat slanke mensen bij voorbaat niet kunnen rijden en zwaardere mensen wel.
Maar goed, een slanke ruiter met een goede zit, zit een paard natuurlijk minder in de weg dan een zwaar iemand met een goede zit. En een bonkende spriet zit een paard nog altijd minder in de weg dan een bonkend zwaar persoon. Dus de vergelijking van een bonkende spriet en een goed rijdend zwaar iemand is een beetje een flauwe vergelijking, want laten we wel wezen, genoeg zwaardere mensen die ook geen nette zit hebben.

Vaak vind ik het ook jammer dat te grote billen in te kleine zadels worden gepropt en volgens mij valt daar ook aardig wat winst te behalen.

Het excuus, omdat het veel wordt gedaan zal het wel goed zijn, vind ik ook flauw.

Ik denk dat je heel individueel moet kijken naar paard en ruiter en daarop gebaseerd telkens een afweging moet maken.
Zo las ik eens dat iemand van 125 kilo zonder zadel gewoon paard reed, dat vind ik dan echt 2 deuren te ver. Eerlijkheid naar het paard moet altijd voorop staan in de afweging en dat vergt ook eerlijkheid van de ruiter naar zichzelf toe.

@Gini, weeg jij inclusief zadel nog geen 60 kilo?
Ik ben zelf 1.72 en weeg net geen 60 kilo en pas ruim in zadelmaat 17inch, ben erg slank, maar met mijn zadel erbij blijf ik niet onder de 60.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:47

Het probleem is dat tegenwoordig bijna niet een paard van jong tot de dood bij 1 ruiter is en op 1 manier gehouden wordt en altijd hetzelfde werk doet...De variabelen zijn oneindig. Dus zolang er geen onderzoek is op de wijze die ik eerder genoemd is, kun je totaal geen conclusies trekken, behalve dan, wat al voor de hand ligt.

Of iets meer voorkomt bij dunne of dikke ruiters zegt op zich niks (en voorlopig is er niets dat daar op wijst). Het gaat er nl om hoe en wanneer het paard is ingereden en hoe het wordt gereden. Jong belasten met werk dat het feitelijk niet aan kan, of het de rug verkeerd laten gebruiken is vele male schadelijker dan op een normale leeftijd met een echte dikzak rondsjouwen.

Hoeveel mensen zie je tegenwoordig nog de pezen harden door jonge paarden rechtuit over de weg te rijden?
De meeste paarden brengen een groot deel in de bak door als jong paard (het allerslechtste), of men duikt de bossen in. Zachte ondergrond. Dát is al een oorzaak van zwakker pezen bv. Ga dan nog een keer lopen bandageren en in ander onnodige beenbescherming zet omdat het zo´n leuk setje maakt, en de pezen worden ook nog lekker oververhit.

Let wel, ik ben niet tegen beenbescherming, maar dat moet wel gedragen waar nodig en niet standaard, en zo kort mogelijk. En daarna degelijk lang afspuiten.

Hoeveel mensen rijden een paard pas op hun vierde jaar in en doen daar dan een jaar over? Hoeveel houden zich aan goede opleidingsrichtlijnen en houden zich met rechtrichten bezig bv?

Wat kissing spines betreft, dat komt niet door gewicht, het zit alleen toevallig het vaakst waar de ruiter zit. Maar het komt bv ook in de lendenen voor.
Het kan wel degelijk door slechte training veroorzaakt, net zoals het met goede training verlicht kan worden.
De oorzaak is zelfs nog niet helemaal duidelijk, maar het heeft waarschijnlijk wel te maken met het slecht trainen van de rugspieren (en daar komt mijn hoe jong ga je er op en wat doe je er dan mee weer bij).
Paard met holgetrokken rug laten lopen (slecht rijden) en slecht passend tuig kan een rol spelen.
Zolang wetenschappers er nog niet uit zijn wat de oorzaak is kunnen wij zeker niet zomaar gaan denken dat het door gewicht op zich komt.

Jong en snel inrijden, meteen wedstrijden willen, paard in de krul trekken (trekken op zich al, het is een schande hoe er soms met teugels wordt omgegaan) of juist met holle rug en de neus en de wind laten lopen etc zijn veel vaker de oorzaak van problemen dan ruitergewicht....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:13

Mindim dat wordt nu toch helemaal niet gezegd?
Ik zeg wel dat een heleboel kwalen bestaan en niet per definitie bij de zware ruiter, dus dat er meer factoren zijn dan gewicht die schade brengen aan een paard.
Dat kan huisvesting, fokkerij en het rijden zijn, zonder dat ik daar omschreef dat een dunne ruiter slechter rijd.
Op het moment dat paarden alleen maar (bepaalde) kwalen krijgen bij dikke ruiters kun je pas echt zeggen, gewicht is de schadelijke factor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:10

Maar je weet toch sowieso dat een te zwaar gewicht nefast is voor het paard. Maar nee, laten we het stoten op de huisvesting, of op de vorige eigenaar, of op de paardenbloemen die in de wei staan.
Verantwoordelijkheid nemen heet zoiets, maar he, dat mag je niet zeggen, want je zou mensen wel eens hun hobby afpakken. Ik heb zelf twee paarden meegemaakt die een ernstig doorgezakte rug hebben gekregen door een te zware ruiter (dan spreken we wel over echt te zwaar, had tranen in mijn ogen als die erop zaten). En nee, de beesten liepen geen pas kreupel, hadden meestal de oren naar voren en beten alleen maar lichtjes wanneer het zadel opgelegd werd. Dus alles is ok!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:14

Mindim, idd, ik weeg met zadel net geen 58 kg. Ik ben gelukkig klein en fijn, al krijg ik het ook niet altijd cadeau. Soms merk ik dat er ook weer een tweetal kilootjes af moeten. Dat is als je een sport wilt beoefenen, dan moet je zorgen dat je lichaam optimaal is voor die sport. Met mijn kleine gestalte moet ik ook niet gaan basketballen. Niemand vindt het gek dat je uitgesloten wordt van een sport of job (model) omwille van je lengte, maar als het dan ineens over gewicht gaat, dan....tja....dan moet alles kunnen en mogen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:24

Gini schreef:
Maar je weet toch sowieso dat een te zwaar gewicht nefast is voor het paard. Maar nee, laten we het stoten op de huisvesting, of op de vorige eigenaar, of op de paardenbloemen die in de wei staan.
Verantwoordelijkheid nemen heet zoiets, maar he, dat mag je niet zeggen, want je zou mensen wel eens hun hobby afpakken. Ik heb zelf twee paarden meegemaakt die een ernstig doorgezakte rug hebben gekregen door een te zware ruiter (dan spreken we wel over echt te zwaar, had tranen in mijn ogen als die erop zaten). En nee, de beesten liepen geen pas kreupel, hadden meestal de oren naar voren en beten alleen maar lichtjes wanneer het zadel opgelegd werd. Dus alles is ok!!

Er is geen absoluut gewicht dat te zwaar is voor alle paarden. (Voor de duidelijkheid, ik bedoel dat het ene paard 150 kan hebben en het andere maar de helft, uiteraard zakt elk paard in als je er duizend kilo op drukt, maar we hebben het even over normale, gezonde ruiters)
Wat het ene paard niet kan hebben, kan een ander paard misschien wel hebben.
En een goed getrained ruim volwassen paard kan meer hebben dan als je op een te jong slecht getrained paard gaat zitten.
Ik hoop dat je dat dan nog wel kunt zien?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-08-13 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:27

Gini schreef:

Dat kan funest zijn, maar hoeft het niet te zijn. Daar gaat het om! Verder kijken.
Ja als ponypletter op een shet, ja dat is funest.
90 kilo op een fijn gebouwde grotere pony paard ook. Maar 90 op een brede tinker geeft geen schade.
Niet meer dan de dunne persoon.
Want ja dan komen er zeker dingen als huisvesting en manier van rijden om de hoek.
En dat is schadelijk bij zowel de slanke als de dikke ruiter als dat niet goed is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:31

Het blijft echt heel individueel, als het gaat om "te zwaar" en vaak heeft de toelaatbare grens meer te maken met sentiment dan met daadwerkelijk bewijsbare feiten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:37

Lusitana schreef:
Het blijft echt heel individueel, als het gaat om "te zwaar" en vaak heeft de toelaatbare grens meer te maken met sentiment dan met daadwerkelijk bewijsbare feiten.

Juist!

Kijk naar de bouw van een paard, kijk naar de training van het paard.
Kijk naar het rijden van de ruiter.
En ja huisvesting vind ik ook belangrijk.
Een paard dat elke dag met vriendjes in de wei speelt traint ook zichzelf als het ware. Houd zich soepel en spreekt diverse spiergroepen aan.

Ik heb een stevig gebouwde tinker van 145, met spullen zal ik rond de 90 kg komen.
Preventief komen hier tandarts en osteopaat elk jaar.
En gelukkig zijn er nog nooit ernstige dingen uit gekomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:39

En om dingen in perspectief te krijgen, voordat men denkt dat ik een of andere beul ben, een vriendin van me heeft een ex steeplechaser (1.75m, en geen iel paard, Iers) waar uiteindelijk nog maar 75kg op mocht. Paard was oud (inmiddels gestorven) en moest de bergen in met verschillende ruiters. Dat snap ik dus gewoon totaal.
Het soort werk moet je ook in ogenschouw nemen, plus de conditie van het dier.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:46

Gini schreef:

Dat is nu precies het punt, dat weten we dus niet. We kunnen erover nadenken, we kunnen het vergelijken met onszelf, maar we weten het niet. We kunnen dus ook niet met zekerheid zeggen dat het er niet aan ligt. Ik ga helemaal mee met Lusitana, er is nog geen wetenschappelijk correct onderzoek uitgevoerd en dat is wel nodig voordat er ooit een einde komt aan deze discussie.

Daarbij is conclusies trekken uit onderzoek sowieso lastig. Kijk maar eens naar hoe veel reclames er voorbij komen over schoonheidsproducten, waarvan uit 'wetenschappelijk onderzoek is gebleken' dat hun inventieve ingrediënt werkt, maar waarvan het onderzoek eigenlijk nergens op slaat.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:52

Ik zit nu eerlijk gezegd een beetje te strugglen met het feit op ik nu wel of niet nog op mijn verzorgpaarden moet kruipen. Ik weeg zelf 68 kg, maar ben wel van plan om af te vallen, en rij vooral op een haflinger, nu rij ik wel wat vaker op een jong paard, want die moet ingereden worden. Het jonge paard is groter, maar ik heb soms het gevoel dat ik er toch nog niet goed oppas, omdat hij nog niet al zijn bespiering heeft. Toch lijken beiden paarden niet gebukt te gaan onder het feit dat ik erop rij. De haflinger en het jonge paard lopen altijd netjes en vertonen nooit klachten,d aarbij weet ik hoe ze zijn, en als ze last hebben, zullen ze het echt wel laten merken.
Als ik dit soort dingen lees denk ik van, ja, wat moet ik nu?
Maar ik denk ook weer van, als ze het aankunnen, dan is er toch nisk mis mee?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:56

Dees schreef:
Wie zegt dat jij überhaupt gelijk hebt?
Je roept dat nu wel, en zegt ook terecht IMO (jouw opinie dus!), maar in praktijk zie je gewoon dat volwassen mannen op paarden van doorsnee maat prima kunnen gaan hoor. JIJ vindt dus dat een volwassen man te zwaar is voor een paard. Maar omdat jij dat vindt, wil helemaal nog niet zeggen dat dit het enige juiste standpunt is.

Ik denk bijvoorbeeld niet dat bondscoach Rob Ehrens zich wat van je aan zal trekken.
Vooralsnog bestaat de nationale springequipe bepaald niet uit uitsluitend vrouwen.

Oei, gevoelig snaartje geraakt ;)?

Ik zet er idd IMO bij dus ik pretendeer nergens dat dat de waarheid is (al ben ik daar uiteraard wel van overtuigd ;)) dus waarom je dat nog eens extra denkt te moeten onderstrepen snap ik niet zo :? ?

En in de praktijk zie ik heus wel mannen die wel op hun paard passen maar ook veel, heel veel mensen die beter niet meer op een paard zouden moeten stappen...

En al trekt onze Koninklijke Hoogheid herself zich niets van mijn mening aan zal mij eerlijk gezegd weinig kunnen schelen ;) en zegt helemaal NIETS over of het dan dus ook maar meteen niet waar is ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:02

Lusitana, heb je mee gedaan aan die onderzoeken?

Dat de praktijk uit zou wijzen dat paarden alleen kapot gaan van verkeer rijden is IMO (daar is ie weer ;)) onzin. Er zijn onbeleerde paarden die nog nooit iemand op de rug hebben gehad die vol zitten met artrose en paarden die jaren zware arbeid hebben verricht en geen centje pijn hebben.

Ik snap gewoon niet waarom mensen hun ogen maar gewoon sluiten. Iedere simpele ziel met een beetje verstand van paarden kan toch bedenken dat paardrijden überhaupt al belastend is voor de zwakke rud van een paard, laat staan met iedere kilo meer?
We vallen overàl over, verkeerd beslag, te weinig buiten, verkeerd voer, niet passend zadel en ga zo maar door, overal wordt Penny over gedaan maar als het op gewicht aankomt mag je niks zeggen. Het lijkt wel een taboe onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Sees op 09-08-13 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:02

nou laat ik dan ook maar wat zeggen mijn kwpn-er is 168 en ik ben 96 kilo....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dus mijn paarden zijn nu ook zielig? of mishandel ik mijn paarden ook?
heb nog nooit een ziek paard of rugproblemen gehad met mn paarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:04

Bon_Charmeur, wat verwacht je nou? Dat we allemaal gaan zeggen dat het wel mee valt? OF juist dat het verschrikkelijk is? Waarom betrek je dit in vredesnaam op jezelf? De discussie is al zo gevoelig en moeizaam en zo wordt het er volgens mij niet beter op... Hier is een centraal topic voor: Ben ik te zwaar voor mijn paard/pony!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:05

Natsuki schreef:
Ik zit nu eerlijk gezegd een beetje te strugglen met het feit op ik nu wel of niet nog op mijn verzorgpaarden moet kruipen. Ik weeg zelf 68 kg, maar ben wel van plan om af te vallen, en rij vooral op een haflinger, nu rij ik wel wat vaker op een jong paard, want die moet ingereden worden. Het jonge paard is groter, maar ik heb soms het gevoel dat ik er toch nog niet goed oppas, omdat hij nog niet al zijn bespiering heeft. Toch lijken beiden paarden niet gebukt te gaan onder het feit dat ik erop rij. De haflinger en het jonge paard lopen altijd netjes en vertonen nooit klachten,d aarbij weet ik hoe ze zijn, en als ze last hebben, zullen ze het echt wel laten merken.
Als ik dit soort dingen lees denk ik van, ja, wat moet ik nu?
Maar ik denk ook weer van, als ze het aankunnen, dan is er toch nisk mis mee?

ook ik heb een haflinger in de sport uitgebracht.. toen woog ik miss iets lichter dan nu.. maar ook die had er geen problemen mee.. en was ook zeker niet zielig!!

dus gewoon lekker door rijden meid.. er zijn gewoon sommige moraal ridders hier,.. die bijna ALLES zielig vinden

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:07

Roulette_ schreef:
Gini schreef:
Dat is nu precies het punt, dat weten we dus niet. We kunnen erover nadenken, we kunnen het vergelijken met onszelf, maar we weten het niet. We kunnen dus ook niet met zekerheid zeggen dat het er niet aan ligt. Ik ga helemaal mee met Lusitana, er is nog geen wetenschappelijk correct onderzoek uitgevoerd en dat is wel nodig voordat er ooit een einde komt aan deze discussie.

Daarbij is conclusies trekken uit onderzoek sowieso lastig. Kijk maar eens naar hoe veel reclames er voorbij komen over schoonheidsproducten, waarvan uit 'wetenschappelijk onderzoek is gebleken' dat hun inventieve ingrediënt werkt, maar waarvan het onderzoek eigenlijk nergens op slaat.

Weet je wat ik denk? Dat het helemaal niet uit maakt of er onderzoeken zijn gedaan (want die zijn er wel) of niet. Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat het onderzoek niet deugt. Of de controlegroep was te klein, of het is een commerciële organisatie dus de uitkomst is daarmee per definitie gekleurd, of ze hebben niet alles getest, of niet lang genoeg, of het was op een dinsdag of...of...of...

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:07

omdat ik het BEU ben dat mensen aan de hand van getallen bepalen of iemand wel of niet op een paard kan rijden!!... of het wel of niet kan kwa gewicht.... want er zijn nu een aantal hier.. die dit lezen.. die zich schuldig gaan voelen aan de hand van de getallen.... en denken goh mijn paard is nog kleiner.. en worden onzeker... altijd leuk om zo mensen een rot gevoel aan te prate... ik voel me er totaal niet rot onder hoor.. maar wil alleen laten zien... dat ik 96 kilo op een kwpn er zit!!.. en niet persee een belg hoef te rijden

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:08

Natsuki, 68kg is helemaal niet veel, zeker niet op een groter paard en ik neem aan dat je hem met beleid inrijdt, toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:10

Bon_Charmeur, tja weet je; ik snap best dat het pijnlijk en vervelend kan zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het dan maar doodgezwegen moet worden :o.

Ik persoonlijk vind het super dat er steeds meer maneges komen met een gewichtslimiet en als dat betekent dat een aantal mensen dan niet kan leren rijden...tja?

Dooddoener nummer 1 ik weet het maar paardrijden is een VOORrecht, geen recht :o.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:12

En daar komt het weer, de vraag: ben ik een dierenbeul?
Even checken: als ik nu ja zou zeggen, zou je dan stoppen met paardrijden? :+

Roulette, dat weten we wel. Als ik mijn kleine teen tegen een stoelpoot stoot, dan doet dat pijn. Daar heb je toch geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig? Het enige wat dan bestudeerd kan worden zijn dingen zoals de pijnbeleving (de ene persoon heeft een hogere pijngrens dan de andere), de hoek waarin de teen de poot raakt (doet het meer pijn wanneer je hem rechttoe rechtaan stoot of wanneer je er meer langs schampt), enz.
Dat een te zwaar gewicht nefast is voor een paard behoort voor mij in dezelfde categorie. Namelijk dat het vast staat. Het enige wat nog bestudeerd kan worden zijn dingen als de invloed van de bouw van het paard, de invloed van de rijkunst, de gewichtsgrenzen etc.
Dat er voor ieder paard 1 vaste limiet bestaat, dat heb ik gelukkig nooit beweerd. ;)

Voetnoot: het valt me op dat als sterke rassen die echt wel wat meer kunnen dragen, juist die rassen opgesomd worden die eeuwenlang gefokt werden voor hun trekkracht en niet specifiek voor hun draagkracht (he, nog een interessant onderwerp voor een onderzoek :) ).