Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:09

onkeltje schreef:
Citaat:
Ik snap gewoon niet dat na vrij veel rustige en meewerkende reactie's TS doodleuk aangeeft dat ze deze stalling prima vind en naar mijn inzien dus niet echt behoefte heeft aan veranderen.
Geen verandering, betekend geen verbetering. Wat voor mij betekend --> Niet klagen.
Doe dat paard eerst eens naar buiten voordat je hem met een slof bij je probeert te houden onder het rijden

Geld zat zeker om op elke stal maar te kunnen staan waar je wilt????
Ik sta op een goede stal... ze hebben daar alles... alleen kunnen ze niet de hele de dag wei op... is dat nou echt zon drama??
Moet je dan maar meteen van stal veranderen?
Maar je wilt niet snappen dat er ook mensen zijn met minder geld, die ook een eigen paardje hebben, en die niet zomaar alles kunnen kopen of kunnen switchen van stal.
En maar zeggen dat ik niks aan neem... bedankt he!! voor het mooie commentaar!!

Dat is niet echt een drama nee. TOT dat je problemen gaat ondervinden wat jij nu dus hebt.
Ik geef aan dat je dit als eerste moet veranderen omdat hiér je probleem ook ligt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:11

onkeltje schreef:
En daarnaast.. de hele dag op de wei... ow ow ow wat zulle ze daar bewegen zeg!!! alleen maar dik en rond worden van het gras!!!!

Onzin. Je kan ook aan stripbegrazing doen.

Een paard met veel energie krijgt bij mij alleen maar vitaminekorrels als brok en de hele dag weidegang.
Wat dat kost is per regio verschillend, maar als je paard dat nodig heeft, heeft hij dat nodig.

Ik zie mooie foto's in je profiel.
Ben je in de bak niet teveel bezig met dat krulletje aan de voorkant te willen krijgen?
Dat lukt je met de slof ook niet. leg daar geen nadruk op.
Dus hup die slof aan de kant :)
Ga veel overgangen maken, gebruik je stem erbij. Beloon haar enorm als ze terug komt op minder dan je gewend bent.
Maak veel figuren, zo kunnen ze veel minder snelheid opbouwen dan wanneer je steeds over de hoefslag gaat.
En daar vanuit de teugelhulpen steeds kleiner en kleiner maken.

geerke

soms begrijp ik niet waarom mensen topics starten :o?

xMercury

Ik vind van stal veranderen wel een hele grote stap, omdat ze niet een hele dag naar buiten kunnen. Een halve dag vind ik al heel wat. Er leiden wel meerdere wegen naar Rome hoor, vind dat nogal kort door de bocht.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:12

Citaat:
Het beste voor met haar en haar paard?... ja van een afstand lekker veilig in je eigen huiskamer/kantoor... aan de andere kant van een beeldscherm. Ik ken TS en paard niet... ik kan alleen zeggen wat ik ervan denk met de info die we krijgen... en wat ik denk dat ik gedaan zou hebben... maar EISEN dat ze zegt dat haar stal en instructrice waardeloos zijn terwijl je alleen maar beetje tekst en wat fotootjes hebt gezien... vind je dat niet beetje raar?

Dank je wel!
Is makkelijk gezegd.. wisselen van stal en instructrice...
En inderdaad, jullie kennen mij niet, mijn paard niet en de hele situatie niet..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:12

onkeltje schreef:
Citaat:
Sorry, nu breekt echt mijn klomp.
Ik gaf aan dat ik niet meer wilde reageren, maar ik kan het niet laten. Heb je dan echt zo'n blok beton voor je hoofd?
alles op een rijtje wil je:

- Je paard nageeflijk laten lopen door middel van een ander bit.
- Je paard heeft veel te weinig beweging, maar dat vind je prima want je vind dit een fijne stal. (maar wel klagen dat je paard zo heet is, en als oplossing knup je er een slof aan??)
- Geen tips aan nemen, maar daar vraag je wel om.
- Geen lessen, want daar heb je geen tijd voor.

Kortom, Je wilt geen oplossing. Maar als er hier tips en adviezen komen wat nou eenmaal de juiste manier zou zijn, dan is dat totaaaaaaaal buiten jou straatje en word dat afgewimpeld.

TS; Waar ben je mee bezig en wat wil je nou bereiken? Ik snap je echt niet.

Misschien beter om hier gewoon weg te blijven?
1 ik zoek geen bit om haar nageeflijk te laten lopen.. maar een bit die zij misschien als fijner ervaart....
2 JIJ concludeert dat mijn paard te weinig beweging heeft, en JIJ hebt waarschijnlijk het geld wel om 300 in de maand te gaan betalen???
Mag ik dan niet gewoon zeggen dat ik dit een fijne stal vind.. die ALLES heeft.. en voor een betaalbare prijs???
3 Neem wel zeker tips aan, maar mag zelf denk ik ook wel een reactie geven?
4 geen tijd voor lessen??? dat is in al deze berichten nog geen 1 keer genoemd!!

Dus alsjeblieft, blijf hier gewoon buiten!!!

TS laat je toch niet zo gek maken. Dit wordt een eindeloze discussie, dat zie ik al. Lees gewoon op je gemak je reacties door en probeer met een open blik te kijken naar adviezen waarmee je misschien iets kunt. I.p.v. je energie te verspillen aan mensen die eisen dat je het op hun manier doet en die niet door lijken te hebben dat dit averechts werkt.

Rhyddid

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:13

TS, als je 50 uur per week werkt, waarom heb je dan een paard?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:14

Ik eis helemaal niets. Ik geef alleen aan dat als TS meent dat ze geen tijd, geld en zin heeft om naast het huishouden nog te gaan lessen etc. dat dat allemaal prima is, maar dat ze dan ook niet moet klagen dat het allemaal niet voor elkaar is en al helemaal niet naar een'oplossing' als een slof moet grijpen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:14

Ik denk dat ruiter en paard gewoon gigantisch aan het werk moeten worden gezet ~~}>

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:15

Rhyddid schreef:
TS, als je 50 uur per week werkt, waarom heb je dan een paard?

Dat is een andere discussie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:16

daar gaat het helemaal niet om....hoeveel uur TS werkt,hoeveel uur het paard buitenkomt....wees blij dat hij uberhaupt buiten komt.
Goede instructie....daar ontbreekt het aan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:16

xMercury schreef:
Ik denk dat ruiter en paard gewoon gigantisch aan het werk moeten worden gezet ~~}>

Mee eens, ze moeten beiden de voordelen van een nieuwe aanpak leren kennen. Dat heeft tijd (én goede wil) bij beide nodig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:18

onkeltje schreef:
En daarnaast.. de hele dag op de wei... ow ow ow wat zulle ze daar bewegen zeg!!! alleen maar dik en rond worden van het gras!!!!

Je slaat hier echt volledig de plank mis!! Je hebt geen idee wat weidegang doet met een paard behalve voor het gras.
Van weidegang worden ze sociaal, kunnen ze met andere paarden staan, boots je zo veel mogelijk de natuur na, kunnen ze doen wat ze willen en komen ze terug op hun scharrelgedrag. Wat er voor zorgt dat van binnen alles blijft draaien en een paard uren lang achter elkaar kan (moet!) eten wil het darmstelsel in orde blijven.

Maar inderdaad, dat is een andere discussie. Ik raad je alleen aan om je daar eens in te verdiepen ts. Weidegang is voor een paard geestelijk en lichamelijk HEEL erg gezond.

Ik hoop dat TS de voordelen van terug naar de basis gaat inzien. Dat dat niet inhoud dat ze hem weer opnieuw zadelmak moet maken, maar dat ze terug moet naar het lang en laag, stap, draf en galop etc.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:18

Mercury, ik denk het ook.
En door een correcte instructeur.

Paard wel of niet verhuizen, tja dat is een eigen optie.
50 uur in de week werken. Dat is wel ontzettend veel. 10 uur meer dan een gemiddelde full timer.

Je hebt ook andere mogelijkheden om buiten te staan. Afwisselen met een paddock, zodat het paard geen honger krijgt en zand eet. Maar ook niet te dik kan worden.
Paddock paradise. Ideaal.....

Hier in het noorden heb je al gauw stallingen tussen 150 en 200 euro.
Voldoende weidegang...En zelfs een paddock paradise hier in de buurt. (te ver van mij af, anders had ik m daar gestald)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:20

weidegang de hele dag is prima,maar niet op een vette wei.Inderdaad,dan bewegen ze gewoon de hele dag en spelen met de anderen.Er moet gewoon niet veel gras staan...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:20

Sorry TS, niet om je aan te vallen, maar in reactie op een van je posts.. Ieder weldenkend paard zou in de staak gaan, als hij/zij dagelijks met zoveel spanning zou moeten trainen, want dat gaat zeer doen. Waarschijnlijk is dit paard met voldoende rust wel in staat weer even vol spanning rond te tanken, vandaar dat het zo'n beetje om de dag trainen wel accepteert.
Anyway, alles in beschouwing genomen gezien de situatie, lijkt het me het beste gewoon een tijdje je teugels lang/los te laten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:23

Mensen, TS werkt volgens mij helemaal geen 50 uur, dit was iemand anders die reageerde. Ik snap niet hoe jullie hierbij komen? En verder is het toch ook totaal niet relevant? :')

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:24

onkeltje schreef:
Dat is het mooiste wat er is.. zonder bit.. heb ik ook al over na zitten denken... ;)

Waarom niet? In een bak met omheining kan er niet zo veel misgaan :) Zeker als je zegt dat ze echt niet expres kwaad zou doen. Ik heb ook een heet maar lief paard (volbloed) en die kan ik zelfs zonder hoofdstel rijden.

Je zou kunnen zorgen dat ze heel goed reageerd op een stemcommando om van draf naar stap te gaan aan de longe. Als je dan gaat rijden moet je vooral proberen niet te veel vast te houden vooraan (met of zonder bit, dat maakt niet uit) en het tempo te controleren door middel je zit en door het rijden van voltes en figuren. Gaat ze echt veel te snel, dan vraag je haar even terug naar stap, eerst een stemhulp en zithulp, en pas daarna een teugelhulp.

Correct lopen begint achteraan, bij de motor. Iets minder focussen op die voorhand dus, en vooral niet met de rem erop gaan rijden. Een beetje te snel is niet erg, als ze wil lopen moet je haar soms ook eens kunnen laten lopen. Enkel door haar los te laten kan je haar laten zoeken naar haar eigen evenwicht, als ze niks meer heeft om op te hangen moet ze wel leren om zelf haar snelheid te doseren.

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:24

ik woon in gelderland en sta voor 160 per paard per maand
met gehele jaar weidegang of paddock
maar met minder luxe
heb bv geen binnenbak
maar mijn paarden zijn tevreden met wat ze hebben

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:29

maralyn schreef:
Zal het paard eerst van zijn trauma af moeten komen.
Anders is geen 1 bit prettig voor hem

geerke schreef:
trauma?Paard gebruikt zijn rug gewoon niet goed...ik zie niet wat dit met een bit te maken heeft.
Dit is een rijkundig probleem.TS moet leren haar paard erdoor te rijden.....de basis.Maar veel mensen slaan de basis over ;)

Klopt. Zeker bij Friezen is het belangrijk ze goed "over de rug" te rijden. Op de standfoto's in het profiel van TS zie je hoe arm bespierd de rug is. (Maar ik weet natuurlijk niet hoe recent die foto's zijn). Op de OP foto's zie je duidelijk dat het paard de rug wegdrukt en tegen de slof inwerkt (de kaak vastzet). Misschien een momentopname, maar meestal zetten mensen die een topic openen nooit hun slechtste foto's erop. :D :D
Een filmpje zou een beter beeld geven.
Ik las een commentaar van Anneliesdj over het geven van magnesium en de vraag van TS waar dat goed voor zou zijn. Volgens mij is daar nog geen antwoord op gegeven (of heb ik erover heen gelezen). Maar ik zou het zeker proberen met magnesium (let er dan op dat het geen supplementen zijn met suiker, maar gewoon magnesiumsulfaat, bijvoorbeeld die van Treurniet (gele zakken).
Magnesium is een natuurlijke tranquilizer (anti stress middel) zowel voor mensen als paarden. Magnesium wordt o.a. gebruikt bij spierspanningen, spierkrampen, spierpijn, (ochtend) stijfheid en stress. Magnesiumtekort komt veel voor bij paarden: uit onderzoek blijkt dat 50% van de zieke dieren een tekort aan magnesium te hebben, bij gezonde dieren is dit bij 25% van de paarden het geval. Risicovol, want de magnesiumreserve van paarden zit in de botten. Bij een tekort wordt magnesium uit de botten gehaald en dit verzwakt de botstructuur.Zeker als je paard als fokmerrie is gebruikt is een magnesiumtekort niet ondenkbaar.
Magnesiumtekorten uiten zich snel in nervositeit en onvermogen van het paard om te ontspannen.
Als je er zeker van wil zijn of je paard een magnesiumtekort heeft, kun je bloedonderzoek laten doen bij je DA. Maar je kunt ook gewoon een supplement gaan geven. Magnesium is het enige mineraal dat je niet kunt overdoseren.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:33

Giolli schreef:
onkeltje schreef:

Je slaat hier echt volledig de plank mis!! Je hebt geen idee wat weidegang doet met een paard behalve voor het gras.
Van weidegang worden ze sociaal, kunnen ze met andere paarden staan, boots je zo veel mogelijk de natuur na, kunnen ze doen wat ze willen en komen ze terug op hun scharrelgedrag. Wat er voor zorgt dat van binnen alles blijft draaien en een paard uren lang achter elkaar kan (moet!) eten wil het darmstelsel in orde blijven.

Maar inderdaad, dat is een andere discussie. Ik raad je alleen aan om je daar eens in te verdiepen ts. Weidegang is voor een paard geestelijk en lichamelijk HEEL erg gezond.

Ik hoop dat TS de voordelen van terug naar de basis gaat inzien. Dat dat niet inhoud dat ze hem weer opnieuw zadelmak moet maken, maar dat ze terug moet naar het lang en laag, stap, draf en galop etc.

Ik ga hier mee eens. :j

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:33

Zal vanavond op de andere berichten reageren...

Wij hebben een binnen en een buitenbank, een overdekte longeerbak, paddocks, stapmolen
Ze worden buiten en binnen gezet
Ik sta hier gewoonweg goedkoop!! en als ik naar andere stallen ga in de buurt betaal ik dus VEEL meer en daar hebben ze lang niet zoveel als hier.
Iedereen mag zn eigen keuzes maken en ik blijft op deze stal.
Tuurlijk, het liefst heb ik me paard ook de hele dag op de wei... dat gaat nu gewoon niet!
Dan hoeft het hier toch niet over door te gaan?
Zelfde als met de slof... heb gezegd dat ik die af ga bouwen / eraf ga halen... moet er dan een ellendig lange discussie over de slof blijven lopen??
Zoals al meerdere malen gezegd... er leiden meer wegen naar rome.... ook voor mij... en ook op deze stal.
Tips en advies geven is niet iemand dwingen bepaalde keuzes te maken! dat moet ieder voor zich weten.
Maar als ik bepaalde dingen niet wil of niet kan dan ben ik maar dwars en luister ik nergens na?
Kom even op zeg....
Mensen die hulp en advies vragen worden letterlijk helemaal knettergek gemaakt op dit forum!!!!!

Bedankt voor alle tips en adviezen, en nogmaals, ga ze vanavond nog even goed doorlezen, het is teveel en te snel op elkaar allemaal.. word er alleen al gek van om overal op te reageren.. en dan nog commentaar krijgen dat ik niet overal op reageer... hoe oud zijn we hier??

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:38

onkeltje schreef:
Zal vanavond op de andere berichten reageren...

Wij hebben een binnen en een buitenbank, een overdekte longeerbak, paddocks, stapmolen
Ze worden buiten en binnen gezet
Ik sta hier gewoonweg goedkoop!! en als ik naar andere stallen ga in de buurt betaal ik dus VEEL meer en daar hebben ze lang niet zoveel als hier.
Iedereen mag zn eigen keuzes maken en ik blijft op deze stal.
Tuurlijk, het liefst heb ik me paard ook de hele dag op de wei... dat gaat nu gewoon niet!
Dan hoeft het hier toch niet over door te gaan?
Zelfde als met de slof... heb gezegd dat ik die af ga bouwen / eraf ga halen... moet er dan een ellendig lange discussie over de slof blijven lopen??
Zoals al meerdere malen gezegd... er leiden meer wegen naar rome.... ook voor mij... en ook op deze stal.
Tips en advies geven is niet iemand dwingen bepaalde keuzes te maken! dat moet ieder voor zich weten.
Maar als ik bepaalde dingen niet wil of niet kan dan ben ik maar dwars en luister ik nergens na?
Kom even op zeg....
Mensen die hulp en advies vragen worden letterlijk helemaal knettergek gemaakt op dit forum!!!!!

Bedankt voor alle tips en adviezen, en nogmaals, ga ze vanavond nog even goed doorlezen, het is teveel en te snel op elkaar allemaal.. word er alleen al gek van om overal op te reageren.. en dan nog commentaar krijgen dat ik niet overal op reageer... hoe oud zijn we hier??

Ik heb je trouwens ook al even een pbtje gestuurd (staat nog als niet verzonden), maar zal vast komen omdat je het zo druk hebt. Ik hoor wel van je of je er wat aan hebt :).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:40

Maar waarom geen discussie over de slof wanneer dat de oorzaak van het probleem is? Heel goed dat je die gaat afbouwen, dat is een zeer goede beslissing van jou, maar je kan dan niet verwachten dat het paard dan ineens rijtechnisch goed loopt. Helemaal niet, waarschijnlijk moet je terug naar af.
Want het paard is gaan vertrouwen op de slof. En dan valt die ineens weg, dus ja, waarom dan niet hervallen in oude gewoontes (kop omhoog en weglopen).

En als jij er dan een ander zwaarder bit in gaat stoppen, dan is dat gewoon een vervanging van de slof. Je paard gaat dan daar op vertrouwen, maar gaat heus niet beter te rijden zijn, jouw paard kan dan nog altijd onder je vandaan lopen. En wat ga je dan doen? Weer een zwaarder bit erin?

Er zijn heel veel goede tips gegeven door mensen die niet over het bit gaan, maar die aangeven wat jij kan doen qua houding en rijtechniek om je paard beter te laten lopen. Ik hoop van harte dat je die adviezen eruit kan filteren en kan toepassen en dat je je niet blind staart op bitten en hulpteugels.

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:47

Rijtechnisch ga ik geen mening geven.
Die worden hier al meer dan genoeg gegeven.

Het enige wat ik wil zeggen is dat ik het gevoel heb TS dat je een dag op de wei onderschat.
Ze zullen misschien niet extreem veel rennen etc. Maar er is wel degelijk beweging.
Persoonlijk vind ik het voor een paard belangrijk dat ze lekker naar buiten kunnen en hun ding kunnen doen.
Ook zijn er genoeg dingen om het dikker worden van een paard tegen te gaan.

Misschien zou je ook eens naar haar voer kunnen gaan kijken???
Zeker ook omdat ik(als ik het goed las) last heeft van ZE.
Dus misschien is het een oplossing om te kijken hoeveel suikers en eiwitten ze binnenkrijgt?
De suikers in het gras kun je helaas moeilijk verwijderen uit het gras.
Maar er zijn ook graasmaskers(die hebben ook voor- en nadelen).

Dit zijn allemaal goed bedoelende tips TS.
Hopelijk kun je hier wat mee en kun je tot een goede oplossing/keuze komen.