Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:15

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar jouw verhaal komt mij erg bekend voor. Mijn paard is een springpaard met een vervelend verleden. Nu drie jaar later heb ik er een super gaaf paard aan! Met veel geduld, geen druk, focus op ontspanning en veel buitenritten. We volgen nu zelfs springles en ze kan ontspannen een parcourtje springen. Pas het afgelopen jaar zijn we elkaar echt gaan vetrouwen. Zij vertrouwde mij niet vanwege haar verleden bij de vorige eigenaar en ik vertrouwde haar niet omdat ze zich zo onberekenbaar gedroeg.

Succes met je paard, het komt vast helemaal goed met jullie!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:51

Toevallig heb ik een opleiding gedaan waarin TTouch een belangrijk onderdeel was....... alleen was ik zelf al lang weer vergeten dat ik dat gevolgd had. (had het me ook nooit meer herinnerd als je het niet had genoemd)
Ik zal mijn studiemateriaal en mijn aantekeningen weer is terug gaan lezen. Weet je toevallig een goede site waar je wat meer over Ttouch kan lezen. Want ik kan me alleen nog de naar allerlei dieren genoemde "grepen" herinneren. (Ik hoor eigenlijk een gedeelte van de Ttouch behandelingen te mogen geven *schaam schaam*)

BigOne

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:13

Je kunt het boek van Linda vaak lenen in de bieb, ik heb het boek jaren geleden gelezen en er mee geoefend, vond het erg leuk om te toen en zo af en toe pas ik de simpele bewegingen nog toe, al die anderen ben ik allang weer vergeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:48

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:58

Met grote bewondering lees ik en volg ik de ontwikkelingen met jou en je paard. In mijn ogen ben je ongelooflijk goed en verantwoord bezig. Het enige wat ik je mee zou willen geven, 'gebruik bestaande methodes, opvattingen en goede bedoelde wijze raad (inclusief de mijne...) slechts als 'eyeopener' , maar ...blijf te alle tijde je eigen 'fantasie' / intuïtie inbrengen bij het toepassen van en het bekijken van de resultaten.' .....vertrouw op je eigen waarnemingen, inzicht en communicatie met je eigen paard. Leer daar op bouwen. Blijf geduldig en schrik niet van een ogenschijnlijk tegenstrijdige reactie van je paard, vertrouw en geef vertrouwen, ook als je paard het onverwachts even niet aan kan. Leer hem kennen, laat aan hem zien wie jij bent. Wellicht zijn jullie aan het eind van de rit geen standaard duo, maar ...wel heeeeeel bijzonder. Nogmaals, ga zo door!!! *\o/*

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 16:12

furyke schreef:
Heb niet alle tips doorgelezen, maar wil toch even reageren.

Wat lijkt dit paard ontzettend op een paard dat ik ken/kon.
Dat paard was ook als jonge hengst de dressuur in geduwd, precies zoals die van jouw.
Toen ik m voor t laatst zag liep die als een giraf en kon niet eens meer draven.
Eigenaresse toen had m ook helemaal laten onderzoeken, met niets als resultaat.
Uiteindelijk heeft ze zich laten overhalen om m eens aan te laten pakken, te breken.
doe dit nooit!
Na een paar weken, toen ze die ruiter t erf af gegooid had, was helemaal niets meer van dat mooie dier over.
Maar als ik jouw berichten zo lees, heb ik niet t idee dat jij dit toestaat (snap ook niet waarom deze meid dat wel heeft gedaan).

Ik ben er zo juist achter gekomen dat dit ongeveer 2 a 3 maanden voor dat ik hem kocht met hem is geprobeerd (via iemand die dat in die tijd heeft gezien)
Ze hebben met "grof geweld" hem geprobeerd te breken (waarschijnlijk was dit al niet de eerste keer dat men dit met hem probeerde) en helaas voor die mensen ook zonder succes. Vervolgens heeft er (van horen zeggen) ieder bit wat je kan bedenken in gehangen in combinatie met iedere bijzetteugel.....
Het arme beest dat al geen geweldig leven heeft gehad heeft het dus in de maanden voor dat die bij mij kwam weer super zwaar gehad...

En toen hij voor de zoveelste keer was verhuist, heb ik hem ook weer vrij snel aan het werk gezet..... (...... alles we alles toch is van te voren wisten)

Maar goed gelukkig ben ik er uit eindelijk achter gekomen wat er allemaal heeft gespeeld en zijn we nu een totaal andere weg in geslagen.....
Nog steeds komt er geen hoofdstel, zadel of bit aan te pas.

Onderhand zijn we klaar met DVD 5 van de Clinton Anderson methode, en kennen we het grondwerk waarbij het paard altijd 'respectvol' binnendoor draait dus met zijn hoofd (en niet zijn billen) naar mij toe, het desensetize, de keertwending om de voorhand op 2 manieren, het achterwaarts gaan op 4 manieren, en beginnen we de keertwending om de achterhand langzaam onder de knie te krijgen.
En stiekem vind ik het nog leuk ook *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:06

Zo leuk om te horen dat je er lol in hebt, het is ook heel leuk om te doen, merk je veranderingen bij je paard? Heb je er intussen alweer opgezeten of beperk je het tot nu toe met grondwerk?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 18:20

Ik merk zeker al verschil, hij is minder drammerig en minder lomp duwt niet meer zomaar door me heen, dus denk dat dat vooral wat meer respect is. Hij is opvallend minder kopschuw. Hij is makkelijker met het omdoen van het halster (al blijven er slechte dagen). En volgens mij heeft hij eindelijk zijn rust gevonden in alles....... hij ligt zelfs in zijn paddock, en ik kan bij hem komen kroelen terwijl hij ligt.
En de t-touch mond en tong en tandvlees "massage" zorgt er voor dat hij het onderhand prima vind als ik zijn mond aanraak. Hij heeft er zelfs een spelletje van gemaakt om iedere keer zijn tong in me hand te steken die ik dan zachtjes vast pak en met wat lichte weerstand weer laat terug glijden, dit vind die vraag me niet waarom helemaal geweldig kan die zo een kwartier meer door gaan!

Erop zitten :? Ik ben een echte freestyler :+

:o maar nee, ik ga er nog niet op, gewoon alles op te tijd, binnenkort beginnen met het sjabrakje en de dekensingel beginnen tijdens het grondwerk, net als met de baby's ( vervolgens sjabrakje met longeersingel en daarna zadel tijdens grond werk) misschien wat overdreven, maar baat het niet dan schaadt het niet!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:28

Fijn om te lezen dat hij zich nu in ieder geval op zijn gemak voelt :j Rust en vertrouwen zal hij zeker nodig gehad hebben na al die "avonturen".

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 00:17

Ik word elke keer vrolijk van jouw berichten TS, paard is helemaal op z'n plek bij jou.
Super positief dat hij desensitizing met de mond zelfs tot een spelletje gebracht heeft!

Ik heb niet meer te zeggen dan: ga zo door!

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:48

Wat een heftig verleden heeft dit paard. Het is maar goed dat hij bij jou een goed plekje met veel liefde en geduld heeft gevonden. Ik vind het heel knap dat je allemaal nieuwe dingen uitprobeert en echt super dat het ook werkt en jij en je paard er plezier in hebben.
Mijn advies : ga zo door!! :D

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:26

Wat zal je paard nu blij met je zijn!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:42

Ik heb alleen de beginpost gelezen maar ik zou zeggen; laat dat dier eerst maar eens ontspannen en ervaren dat onder het zadel lopen ook relaxed kan zijn ipv alleen maar werk, werk, werk en meer, beter, hoger.
Ik zou er lekker met een lang teugeltje mee door het bos gaan stappen, niets anders. En als hij over een tijdje zichzelf echt los kan laten en kan ontspannen, dan nog maar eens verder kijken.
Aan de hand kun je ws ook al veel doen om meer ontspanning te krijgen met zadel en hoofdstel in de buurt, naast hem, op hem. Een dier wat zo chronisch overvraagt is zit zo vast in die negatieve spiraal, die kan niet anders, ookal zou hij het willen, daar moet je hem dus echt bij helpen.

Overigens moet ik wel zeggen dat al je subtiele omschrijvingen uit je beginpost niet zo helpen om betrokkenen anoniem te laten blijven. Met de leeftijd van je paard en de afstamming is er al heel wat te vinden ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:45

Misschien moet je de rest van de posts ook lezen, Annelies ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:46

Nah 8 pagina's?

Edit; heb nu de posts van ts gelezen en maakt het weinig anders toch? Bevestigd juist dat mijn inschatting wel klopte.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:56

Ik bedoelde voornamelijk dat hetgeen je voorstelt eigenlijk precies is wat het hele topic al geroepen wordt, en dat TS er inderdaad ook naar handelt :Y)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:57

wat heerlijk om te lezen dat jullie zo goed samen bezig zijn!

@annelies:
paar posts boven de jouwe heeft ts gepost, zelfs dan is 8 pagina's doorlezen niet nodig;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:58

Ik ga geen 8 pagina's lezen om te zien of wat ik voorstel al genoemd is ;)
Hebben die anderen blijkbaar ook niet gedaan als al 8 pagina's hetzelfde wordt geroepen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 00:11

anneliesdj schreef:
Ik ga geen 8 pagina's lezen om te zien of wat ik voorstel al genoemd is ;)
Hebben die anderen blijkbaar ook niet gedaan als al 8 pagina's hetzelfde wordt geroepen.

-O- Zo jammer... Je kan ook alleen de berichten van TS lezen, dan had je al de progressie kunnen volgen. Nu voegt je post niets toe aan het topic maar doet er juist afbreuk aan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 00:15

Wel jammer dat je daar dan aan mee werkt, anneliesdj... omdat anderen ook niet de moeite nemen.

TS... heb alles wel doorgelezen... en echt mijn complimenten dat je het zo open op pakt. Veel succes en plezier met je paard.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:23

UPDATE: Onze 1ste SLECHT dag

Vandaag hebben we de piaff gedaan met vervolgens een perfecte overgang naar de passage, en dat aan de leadrope met touwhalster.........

Helaas was dat alleen niet de bedoeling!!!!

Vandaag wou ik beginnen met DVD 6 "longeren voor respect"

In mijn ogen zou dit 1 van de makkelijkste dvd's worden want een beetje longeren dat kunnen we natuurlijk wel. (met een jong paard of een wilde mustang waar deze dvd serie ook voor bedoelt is zou dat natuurlijk een stuk moeilijker zijn)
Maar helaas liep het even anders.

Het idee van "longeren voor respect" is dat het paard de eerste is die beweegt (wie als eerst beweegt verliest) want de genen wie niet (/als laatste) beweeg/verstapt is de hoogste in rangorde/ de leider. Het longeren begint dus van uit stil stand op het moment dat het paard mij aankijkt. Ik wijs de kant op waar het paard heen moet en zwaai vervolgens 3x met de zweep, als hij dan niet beweegt loop ik voorwaarts naar zijn schouder en tik hem op de schouder met steeds meer druk tot hij loopt.
(Het is niet de bedoeling naar de achterhand van het paard te lopen, omdat als het paard blijft draaien jij dan de genen bent die gelongeerd wordt en niet het paard, waardoor het paard jou dus laat bewegen en denkt dat hij de leider is. Dit is toevallig 1 van de problemen die ik met longeren al eerder tegen kwam ik wordt zelf eerst gelongeerd voor ik mijn paard aan het lopen krijg)

Maar goed ik probeerde dus met dit gegeven te beginnen met het longeren voor respect, en mijn paard snapte er dus niets van, zelf toen ik hem op de schouder tikte begreep hij niet dat hij moest gaan lopen. Om hem niet onnodig van streek te maken probeerde ik er met wat stem hulpen wat te helpen, maar ook hier reageerde hij totaal niet op met als gevolg dat hij continu om me heen bleef draaien. Wetende dat ik consequent moet zijn ben ik niet achter hem aangaan lopen (waardoor ik dus gelongeerd zou worden).
Op dit punt was hij al helemaal in paniek heel raar ademen hele bangen ogen en al agressies/ gevaarlijk reageren. Hier heb ik geprobeerd zo consequent maar duidelijk mogelijk door te gaan, met als gevolg dat hij daadwerkelijk een geweldige piaff liet zien....... heel leuk.... maar ik wilde gewoon dat hij voorwaarts ging. Ik probeerde hem met wat geklik toch voorwaarts te krijgen waardoor ik een nog spectaculairdere piaff kreeg. Om hem niet helemaal gek te maken probeerde ik hem er toen zachtjes met een tikje uit te krijgen om toch een overgang naar draf of galop te krijgen. Helaas begreep hij dit in zijn stress ook niet meer en maakte een super overgang naar de passage.... (die ik ook niet wilde) uiteindelijk heb ik hem daar min of meer uit kunnen jagen waar door hij weer ging draven. Na hem even te laten draven was hij weer iets relaxter en besloot ik dat ik toch door moest zetten. Hij was nu immers zo gestrest en wist zelf nog steeds totaal niet wat ik nou eigenlijk van hem verwachte (gewoon voorwaarts in welke gang dan ook).
Vervolgens opnieuw van uit de begin positie het paard van me vandaan sturen, nu weer schoot hij (totaal) onnodig in de stress (hij reageerde echt of ik hem helemaal kort en klein zou slaan). Rustig probeerde ik de druk netjes zo als het hoort wat op te voeren, met als gevolg dat hij me gewoon acht aanviel, hij vloog op me af steigerde en sloeg met ze voorbenen naar me, met als gevolg dat ik hem een mega klap op ze kont gaf met de zweep (hoe zielig ik hem ook vind, als ik dit accepteer is het hek van de dam) toen vloog hij er als een gek ik galop vandoor.

Op dit moment was ik eigenlijk van plan helemaal te stoppen met deze methode. Als ik alles uitvoer zo als moet, en mijn paard snapt er niets van en hij wordt dood bang, waardoor hij mij aan valt, met als reactie dat ik hem sla en hij dus ineens daadwerkelijk een rede heeft om bang te zijn..... Ik wil me grote vriend helpen niet de stuipen op het lijf jagen.
Het huilen stond me nader dan het lache op dat moment ...... als ik al niet echt huilde....
Maar ja als ik nu stopte was dit hele gevecht voor niets geweest, en was het vertrouwen wat hij in me had nu misschien wel voor niets verdwenen. Dus toch besloot ik maar gewoon verder te gaan waar we waren gebleven. Uiteindelijk is het feit dat hij mij aanvalt (al is het uit angst) toch een teken van gebrek aan respect, dus het ''longeren voor respect" is wel iets wat we eigenlijk heel hard nodig hebben. Dus ben gewoon weer door gegaan waar we waren en ieder keer opnieuw herhalen herhalen herhalen tot hij het uiteindelijk begreep en hij nu al gaat lopen om het moment dat ik wijs (terwijl hij respect toont door zijn lippen te likken)

Uiteindelijk is het dus allemaal wel goed gekomen en hebben de vele herhalingen er voor gezorgd dat hij snel en juist en respectvol reageert. Ook verdwenen langzaam aan alle signalen van stress weer en was hij heel relaxt bezig.........

Maar toch heb ik er zo een rot gevoel aan over gehouden...... Ik ben bang dat hij misschien toch zijn vertrouwen in mij weer kwijt is...... Of moest dit gewoon zo gaan om uiteindelijk het doel te bereiken....?
Laatst bijgewerkt door DDDara op 29-04-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:38

Toen ik het begin van dat hele verhaal las dacht ik echt van wat gaat er nu nog allemaal komen.
Gelukkig ging het op het eind weer goed.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:00

Ik vind dat je goed gehandeld hebt TS, zo'n terugval is er altijd.
Het is heel normaal dat een paard het eerst niet goed begrijpt (en elk paard reageert daar anders op: die van jou agressief dus) maar je hebt er voor gezorgd dat hij het uiteindelijk wél begrijpt en het resultaat is hetgene wat telt.
Laat je niet uit je lood slaan :)

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:17

Volgens mij heb je helemaal niets verkeerd gedaan, en ook op het juiste moment heel kort en adequaat gereageerd. Je had geen keus op dat moment. Je bent ook doorgegaan en pas gestopt op het moment dat alles weer goed en relaxt verliep. Ben wel benieuwd hoe je hem hebt 'weggezet' op stal. (of voordat hij weer de wei in ging) Ben je nog bij hem gebleven? Heb je hem nog over zijn hele lijf kunnen aanraken? Heb je nog met hem gepraat?

Het allerbelangrijkste is volgens mij dat jij in zo'n situatie niet overstuur raakt. Maar juist heel rustig blijft en het overzicht bewaart. Je moet begrijpen, 'wie ooit gebeten is door een slang, is al bang voor een touw...'

Ik vermoed dat hij op de ene of andere manier 'getriggerd' is waardoor hij in een oude angstreactie terecht kwam. Dit zal nog wel vaker gebeuren, deze momenten zullen blijven komen, alleen met steeds langere tussenpozen, totdat het helemaal weg blijft.

Een ding is zeker, hij snapte het niet...., ging daarop angstvallig alle trucjes vertonen die ooit van hem verlangd zijn...., door onmacht raakte jij helemaal uit het veld geslagen en raakte geëmotioneerd..., door de hele situatie voelde hij zich belaagd, een 'prooi'..... , door jouw mentale zwakte viel hij de 'zwakkere' aan..., waarop jij liet weten 'ik ben niet zwak, ik ben jouw leider!', ...waardoor de hele situatie weer op zijn pootjes terecht kwam. Een pure noodsituatie, geen alledaagse aangelegenheid. Maar wel een heel belangrijk leermoment voor jullie allebei! :j

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:22

heb alles doorgelezen en kan maar een ding zeggen, hou vol en stop al je liefde erin (dit doe je al ) en ga vooral verder, ik vind dat je geweldig bezig bent ook al gaat even iets minder.
soms is het 2 stappen achteruit en dan weer 1 stap vooruit.