Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:17

ik meld me hier ff want: ik ben bang om een pony die chagerijnig is te poetsen!
het klinkt dom maar het is wel zo :? :\

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 23:40

Is niet dom hoor heb een tijd nog zo'n oren-plat-naar-achteren-als-je-hem-alleen-al-aankeek-paard gereden. Beet je als je em wou aanraken,vond ik toch ook geen pretje hoor! Hoop dat je het kan oplossen om er vanaf te komen.

Morgen heb ik de crematie van mijn oom (ben gister nog naar hem wezen kijken,maar dat is een ander verhaal) en ik heb afgesproken met de staleigenaresse dat als die dienst klaar is dat mn pferdie al opgezadeld is en ik er gelijk op kan. Normaal doe ik het uiteraard wel zelf hoor :')
Dan kan ik echt even alles lekker vergeten.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:11

Hoi! Ik kom me hier ook even melden! Ben ook best wel een angstige ruiter! Op mijn eigen pony voel ik me helemaal thuis maar er moet toch niet veel mis gaan. Vind het leuk om te lezen dat ik niet de enige ben en ik hoop nog wat bij te leren en misschien hier en daar wat tips te kunnen geven.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:14

jolijn2001 schreef:
ik meld me hier ff want: ik ben bang om een pony die chagerijnig is te poetsen!
het klinkt dom maar het is wel zo :? :\

Is het een manegepony? Doet hij het alleen op stal? Mischien een optie op de poetsplaats te poetsen?
Is niet raar hoor. Als ik een paard niet ken, vind ik het zelf ook niet prettig :o

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:16

lies1994 schreef:
Is niet dom hoor heb een tijd nog zo'n oren-plat-naar-achteren-als-je-hem-alleen-al-aankeek-paard gereden. Beet je als je em wou aanraken,vond ik toch ook geen pretje hoor! Hoop dat je het kan oplossen om er vanaf te komen.

Morgen heb ik de crematie van mijn oom (ben gister nog naar hem wezen kijken,maar dat is een ander verhaal) en ik heb afgesproken met de staleigenaresse dat als die dienst klaar is dat mn pferdie al opgezadeld is en ik er gelijk op kan. Normaal doe ik het uiteraard wel zelf hoor :')
Dan kan ik echt even alles lekker vergeten.

Hey meis,

Heel veel sterkte vandaag! *geefteendikkeknuffel*
Dit wordt een emotionele dag. Erg fijn dat de stalhoudster je paardje wil zadelen...top!! Ga je lekker het bos in dan?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:42

Sterkte Lies! Maar wel fijn hoor, dat jij je eigen stalgrooms hebt :') Vraag ook nog even of ze 'm invlecht!

Ik ga morgen weer rijden, ben momenteel echt niet meer bang dus hang hier maar een beetje rond om de rest tips te geven, haha. Wat fijn als je lekker ontspannen kan rijden op een braaf paard! Heerlijk. Maar straks zal ik opnieuw obstakels moeten overwinnen want in de zomer ga ik beginnen met buitenrijden, poeh, spannend!

Heeft iemand nog tips om een paard te laten ontspannen? Stap lukt goed, maar zodra ik dan ga draven is het kop in de lucht en wel veel storingen, verder is ze lichamelijk in orde.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 18:30

Dankjewel nicky! Nee,niet in het bos. Gewoon lekker vertrouwd id de binnenbak (we hebben er verwarming *\o/* )
De dienst was heel mooi,weer veel tranen gelaten. Maar mijn lieve achternichtje (mijn oom zijn kleinkind) heeft me flink getroost.hihi dan pakte ze een zakdoekje en veegde ze de tranen weg. Zo lief.
Het rijden ging heel goed. In het begin hield ze zegmaar erg het bit vast maar na een kwartiertje had ze dat ook wel weer gezien en deed ze weer normaal.lekker ontspannen en in draf ook. Neusje op zn plek en lekker op tempo!normaal is zij ook van het hoofd in de lucht gooien in draf.

Narita,ook jij bedankt! Zoals je lees hierboven heb ik het ook nog wel eens in draf. Ik krijg mee als tip,veel tempowisselingen rijden en vooral veel voltes. Bij mij heeft het veel geholpen.
Leuk dat je in de zomer gaat buitenrijden,ik snap je spanning hoor! Maar het is goed om af en toe net een stapje verder te gaan.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:02

Fijn dat het een mooi afscheid was van je oom, Lies. Het gaat je niet in de koude kleren zitten zoiets ;(
Heerlijk dat je daarna lekker hebt kunnen rijden en even lekker los hebt kunnen laten.
Mijn paard doet het ook, neus in de lucht met draven in het begin. Hij is dan gespannen en reageert overal op door hups dat hoofd weer omhoog te gooien. Ik heb ook gemerkt dat lekker doorrijden, negeren dus eigenlijk, zacht in de hand blijven en dan figuren gaan rijden, helpt. Na een tijdje ontspant hij en gaat zijn hoofd omlaag (en gaat hij op het bit hangen, maar dat is een ander verhaal :D ). Vandaag ging het lekker en ontspande hij snel, waardoor we lekker hebben gereden en zelfs gegaloppeerd *\o/* Ik was best een beetje gespannen, doordat de vorige keren wat stressig waren met andere paarden en zware wagens langs de bak. Maar nu liep het goed, het was ook rustig op stal, dat scheelt wel.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:28

Fijn dat het mooi was Lies! Wel heel heftig natuurlijk. Thanks ook voor je tips, zal ze eens proberen morgen!
En inderdaad, vorderingen moet je maken en daarvoor moet je ook weleens uit je comfortzone. Nou ja, 't is voor latere zorg.
En oooh zo jaloers op je binnenbak!

Fijn ook dat het goed ging Polderpaard! Rust op stal scheelt inderdaad.
Denk dat de spanning idd een kwestie van tijd is, wacht alleen op het moment dat ze lekker ontspannen en in balans loopt, maarja, ze is 4, ze heeft nog even de tijd.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 23:29

Dank jullie wel! was er fijn om daarna te rijden. En al helemaal als dat nog goed gaat. Heb wel gemerkt dat dit paardje inderdaad niet de makkelijkste is en geen beginnerspaard. Er wou een meisje op met haar les,dus toch maar gedaan. Was geen succes,rochelle klierde veel ,gaf een fikse bok en het meisje knalde met haar schouder tegen de paal van de bak aan. (wij hebben geen wanden daarvoor). Ze bleef nog wel zitten,maar toen was de pret er toch wel vanaf. niet fijn voor het meisje maar het geeft mij wel een bevestiging dat ze dus echt niet de makkelijkste is en dat ik trots kan zijn dat ik haar onder controle kan houden.
Polderpaard,.goed zo! fijn dat het allemaal relaxt ging. Ga zo door.
Narita,jaaa ben er heel blij mee. Meestal heb je dat niet op een kleinschalige pensionstal maar wij hebben dan wel het geluk. Ookal issie best klein hoor. Voor die velazquez (dat grote paard in mn profiel) is het gewoon een grote volte zo'n beetje _O-
Oh voor een vier jarige is dat nog geen noodzaak. Lekker rustig door blijven gaan en die ontspanning komt inderdaad vanzelf.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:42

hallo, helaas kan ik niet meer op mijn zeeer zeer brave bijrijdpaard rijden. Een collega van mijn vriend heeft aangegeven dat ik wel op een paard van hun kon rijden, maar ik betwijfel of ik wel zo op een vreemd paard durf te stappen. Daarnaast had ik nu twee keer in de week les en zal ik nu alleen in de bak moeten rijden wat ik ook een beetje beangstigend vind. Hoe zouden jullie dit aanpakken want ik wil super graag rijden

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:31

Evelien: of een ander paard bij je past weet je toch niet eerder als dat je em opzoekt, contact maakt en opstapt ?
Dan krijg je een idee hoe dit paard op je reargeert zowel in grondwerk als onder zadel.
En dat meerdere keren achter elkaar, dan krijg je vanzelf "het gevoel" of niet.

Probeer erbij wel te blijven lessen is mijn mening, zonder instructie kom je niet verder.
En zeker met een ander paard heb je iemand nodig die je tips kan geven en je ziet rijden.
Kun je niet instructie in je rijbak erbij halen (priveles) of b.v. met 2 tegelijk in bak rijden met instructie en leskosten delen met elkaar ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:07

Ik heb straks om elf uur les! Aah, vind het nu wel eng. En ik ben gisteravond pas laat thuis gekomen + heb slecht geslapen... hoop dat het na een paar koppen koffie beter gaat! :+

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:29

Succes Safiera! :)

Evelien, ik zou gewoon kennis maken met het paard en vragen of ze hem even voorrrijden, dan kan je zien hoe braaf hij si en zelf bepalen of je erop stapt of niet. Nooit geschoten altijd mis! ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:52

Danku :P

pony's zijn op tijd gevoerd (door ondergetekende) de rijbak ligt er aardig droog bij... Haha ik ga er niet meer onder uit komen geloof ik :=

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:57

bedankt voor de tips! Laat de eigenaar eerst wel even voorrijden. Aangezien ze zelf weinig tijd heeft weet ik ook niet hoe vaak het paard gereden wordt. Ik heb het hele beessie nog niet gezien maar de spoken allemaal wel;)

lekker paardrijden! Hier schijnt het zonnetje dus lekker genieten, krijg je straks weer lekker energie van.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:00

Zon? Ik wil ook zon! Het is hier muisgrijs, maar wel droog gelukkig.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:15

Evelien_1987 schreef:
bedankt voor de tips! Laat de eigenaar eerst wel even voorrijden. Aangezien ze zelf weinig tijd heeft weet ik ook niet hoe vaak het paard gereden wordt. Ik heb het hele beessie nog niet gezien maar de spoken allemaal wel;)

lekker paardrijden! Hier schijnt het zonnetje dus lekker genieten, krijg je straks weer lekker energie van.

Het is altijd spannend om een paardje wat je niet kent te rijden. Ik zou ook doen wat de rest zegt: Poetsen, tutten, zadelen. Dan heb je al een beetje een beeld vh paard. En eventueel iemand voor laten rijden. Ik vraag ook altijd van te voren hoe het paard is, om me voor te bereiden. Voor het zelfde geldt is het paard super lief en nuchter ;) Komt vast goed.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:39

nou, ze hadden gezegd dat het niet het makkelijkste paard was. Maarja wat versta je daar onder. Ik ben vorigjaar begonnen met paardrijden op het paard van mijn stiefvader maar die bokte en vloog er vandoor. Dat is niet makkelijk. Vier keer er afgevallen en weg zelfvertrouwen en lef. Toen op een fjord gereden, ontzettend eigenwijs als hij links wilde en ik rechts moest ik alles inzetten om naar rechts te gaan ook niet makkelijk maar wel braaf, vertrouwen weer een beetje terug, zelfs leren galoperen. Nu rijd ik op een tinker. Ook stijf en ontzettend voorwaards, kan je je been niet tegen aanleggen en loopt dwars door je hand pf zit heen als je langzamer wil draven, ook niet gemakkelijk maar wel braaf. Dus ik ben gewoon bang voor paarden die tijdens het rijden wegschieten, weggaloperen of bokken of stijgeren. Ik zit er dan als een muisje op en vergeet te rijden. Soms wilde ik dat ik alles durfde. Ziet er zo gaaf en dapper uit van die ruiters met een dwars paard

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:45

Maar Evelien bedenk wel dat ook die ruiters angsten hebben gehad en dat ze de dapper heid uit ervaring krijgen....dus ook voor jou is dat mogelijk het is alleen een kwestie van tijd!

Geld voor jullie allemaal geef jezelf de tijd leg er geen druk op iedereen leert en verlegt grenzen op zijn eigen tempo! Een goede basis is belangrijk! Vanuit de basis ga je vanzelf verder....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:55

Mijn les ging wel goed! :D
Ik heb voor het eerst sinds lange tijd als eerste gereden op mijn pony (dus zonder dat een andere ruiter eerst opstapt). Lekker aan het werk geweest, duidelijke instructie gekregen, en na een uurtje had ik een heel moe paard :+
Niet dat ik zo ontzettend veel gedaan heb, rustig stap en drafoefeningen. Ook een stukje galop op zijn makkelijke kant meegepakt zelfs. Ik moet hem voorwaartser rijden, hij mag meer aan het been. Pony reageert eerder te weinig dan te veel, haha. Fijne is dat hij ook niet reageert als ik voorover duik en aan de teugels trek wanneer ik schrik. Je ziet hem zo kijken van: "oh, mijn baas doet weer raar hoor".

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:20

Da's wel fijn Safiera! Dat je niet zo'n heethoofd hebt, dat moet je er niet bij hebben.

Ik heb vanmiddag ook gereden, samen met mijn moeder en haar fjord in de bak, goede test voor d'r. Ze deed het heel braaf! Ook weer gegaloppeerd dus dat is mooi. Én zonder bodyprotector gereden! Ze deed ook helemaal niets, mak lammetje dat 't is. Van een bokkend monster naar een mak lammetje... Goede verandering!
Moet nu zelf alleen het beeld van dat bokken uit m'n hoofd krijgen, want als ik logisch nadenk weet ik datze het niet meer doet maar elke keer als ze haar rug wat bolt denk ik weer dat ze gaat, ookal is dat niet zo.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:54

maar angst is wel een bijzonder iets. Soms terecht soms nergens voor nodig. Vaak denk ik, ach je valt, je gaat verder wat kan het schelen, maar als ik er op zit en er gebeurt iets of ik denk dat er iets gaat gebeuren weet ik niet hoe snel ik af moet stappen. narita, ben eigenlijk wel benieuwd hoe jouw paard die verandering heeft gemaakt? Heb het andere forum niet helemaal gelezen

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:18

Herkenbaar Evelien! Dan zit je thuis in de bank en denk je dat je het allemaal wel even doet, maar als je er dan op zit :=

Mijn paard is wel een apart geval, ze is natural horsemanship opgevoed bij een bekende ranch, maar hierbij zijn ze als jaarling al met haar gaan trainen (veel kleine voltes lopen) en met 2 jaar hebben ze haar ingereden, western, veel op de achterhand waar ze nog helemaal geen kracht in had. In de tussentijd stond ze in een verkoopsstal waar ze nog niet eens plat in kon liggen.
Ik was gelijk verliefd op d'r toen ik d'r zag, haha. Na een halfjaartje bij mij begon het: als ik aan wou draven kop tussen de benen en bokken, niks meer aan te doen. Nu reed ik ook nog bitloos dus had helemaal niks meer te zeggen..
Toen via via een osteopaat ingeschakeld, en ze zat dus helemaal vast, wat geen verassing was gezien haar verleden. Alle blokkades eruit gehaald, even verbetering maar toen begon het bokken opnieuw.
Weer besloten om d'r te verkopen, maar toen belde de buurman op dat hij het wel zou willen proberen. Nou oké, baadt 't niet schaadt het niet, en hij kwam.
Wát een verschil!!! We houden haar nu goed bezig en hameren op het voorwaarts gaan, ook ben ik met grondwerk veel consequenter geworden en nu volgt ze me overal en is ze een mak lammetje onder het zadel. We zijn er nog steeds niet, ontspanning is er nog niet echt, van buitenrijden is ook nog geen sprake, maar wat hebben wij samen veel meegemaakt en beleefd. Mijn eerste eigen paard, wat een apart geval.. Maar het meest fantastische dat me ooit is overkomen! Ik heb zoveel van haar geleerd.

Het enige probleem is dat ik nog steeds het beeld van haar bokkend in mijn hoofd heb, terwijl er daar echt geen sprake meer van is. Maar ook daar komen we wel weer overheen! :)

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:40

ja dan gaat het nu om de succeservaringen opbouwen en die onthouden. Fijn dat er vooruitgang is