Slofteugel, waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 09:51

Aqua8horse schreef:
jullie halen iedere keer de top erbij als argument. Dat is voor mij geen argument. Bij de top zou je juist verwachten dat je daar het optimale wat je uit je paard zou kunnen halen zou zien. Ik haal het daarom aan, omdat ik daar minder scwhung en tact tegen kom dan dat ik daar zou verwachten. In mijn ogen is het jammer omdat dit zeer getalenteerde mensen zijn met overigens al net zo getalenteerde paarden, die eigenlijk nog meer uitzichzelf en uit het paard kunnen halen!

Naar welke top jij dan kijkt weet ik niet, maar de voorbeelden die ik ken en die hier ook genoemd worden, zijn het beste wat je uit een paard kan halen. Dat zijn DE voorbeelden van tact- en schwung.

Verder staat of valt een theorie met zijn voorbeelden. Voorbeelden negeren als die niet in je theorie passen is natuurlijk ook een manier om je theorie te bewijzen. (NOT)

Verder is de hele discussie over de slofteugel eigenlijk niet relevant.
Of je nou d.m.v. de slofteugel een paard zo laag-diep-rond kan instellen of d.m.v. je eigen ruiterhand, maakt eigenlijk geen bal uit. Het gaat om het uiteindelijke doel wat je ermee wilt bereiken. Of het paard nu een slofteugel tegenkomt als weerstand, of een weerstandbiedende ruiterhand, is in principe hetzelfde. Beide manieren kunnen goed en fout toegepast worden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:27

fabienne"]
[quote="Aqua8horse schreef:
jullie halen iedere keer de top erbij als argument. Dat is voor mij geen argument. Bij de top zou je juist verwachten dat je daar het optimale wat je uit je paard zou kunnen halen zou zien. Ik haal het daarom aan, omdat ik daar minder scwhung en tact tegen kom dan dat ik daar zou verwachten. In mijn ogen is het jammer omdat dit zeer getalenteerde mensen zijn met overigens al net zo getalenteerde paarden, die eigenlijk nog meer uitzichzelf en uit het paard kunnen halen!

Naar welke top jij dan kijkt weet ik niet, maar de voorbeelden die ik ken en die hier ook genoemd worden, zijn het beste wat je uit een paard kan halen. Dat zijn DE voorbeelden van tact- en schwung.

Verder staat of valt een theorie met zijn voorbeelden. Voorbeelden negeren als die niet in je theorie passen is natuurlijk ook een manier om je theorie te bewijzen. (NOT)

Verder is de hele discussie over de slofteugel eigenlijk niet relevant.
Of je nou d.m.v. de slofteugel een paard zo laag-diep-rond kan instellen of d.m.v. je eigen ruiterhand, maakt eigenlijk geen bal uit. Het gaat om het uiteindelijke doel wat je ermee wilt bereiken. Of het paard nu een slofteugel tegenkomt als weerstand, of een weerstandbiedende ruiterhand, is in principe hetzelfde. Beide manieren kunnen goed en fout toegepast worden.
[/quote]

Volgens mij is er maar een top.
Voorbeelden zijn geen bewijs!!! Als iemand doping gebruikt bij zijn paard om beter te presteren, vind je dat dus goed...... Gelukkig leven we in een vrij land, dus jij mag dat vinden.
Ik blijf bij mijn standpunt en sta open voor andere standpunten mits het onderbouwd is. En nee, een theorie valt of staat met logica!!! Dat is wel even wat anders. Voorbeelden pssen daarin mits de logica daarop van toepassing is.

De topic over deze slofteugel is wel zeer zeker relevant. Er zit me nogal geen verschil in hoe je een paard rijdt, neem me niet kwalijk! Je hoeft alleen maar te kijken naar de bespiering(die logisch anders is als je rijkunstig rijdt), dat geldt ook voor de beweging en kijk maar naar de uitstraling!

Ik blijf bij mijn stanpunt, dat zal ik nog maar eens herhalen totdat iemand mij het tegendeel kan bewijzen met goed onderbouwde argumenten.

Misschien kan jij mij uitleggen waarom men nou eigenlijk zo graag met een slof traint? Want zelfs dat is mij niet duidelijk.

Verder denk ik dat de tijd wel zal gaan bewijzen, wat het beste is.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:43

Ik denk dat niemand GRAAG met een slof traint omdat men ook weet dat hij op den duur weer af moet en dat je dan altijd nog een stukje opnieuw moet doen. Het paard is immers niet dom en merkt dat de slof eraf is.

Wel ben ik van mening dat een slof heel goed kan helpen en sowieso beter is dan alle andere hulpteugels mits goed gebruikt. Je kunt nl. zelf instellenhoe strak of los hij hangt, in tegenstelling tot Thiedemann, gogue, bijzet etc.

Een slof kan je door een moeilijk of dood punt heen helpen, wat je paard weer sterker maakt en waarna je dus verder kunt. Of je kunt hem gebruiken ter ondersteuning, bij een moeilijke oefening net dat beetje extra buiging uit je paard krijgen waardoor hij snapt wat de bedoeling is.

Er zijn zoveel argumenten aan te dragen waarom een slof nuttig kan zijn. Er zijn er waarschijnlijk net zo veel die die argumenten weer kunnen weerleggen als je dat wilt. Want Aquahorse, met die houding van je, zijn alle argumenten van de wereld niet voldoende om je te overtuigen. Je hebt immers oogkleppen op.

Kom jij maar eens met bewijzen waarom een slof slecht is! En dan graag wel bewijzen en voorbeelden van mensen die de slof goed gebruiken en waarvan de bespiering, beweging e.d. van de paarden verslechterd is door gebruik van een slof!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:56

Nee, allereerst heb ik geen oogkleppen op. En ik kan jou haarfijn uitleggen, en wel zo dat je het begrijpt, dat het rijden met slof niet zo geweldig is. Bovendien lijkt het erop dat veel mensen zich helemaal niet bewust zijn van het feit dat hij er straks weer af moet!
Goed een doodpunt, kan het je helpen. Daar kan ik het niet anders als mee eens zijn. Dan komt het tweede gedeelte, is het goed? In mijn ogen kan het dus beter door dat dode punt rijtechnisch op te lossen.
Waarom zouden ze dat spreekwoord toch bedacht hebben:
"Daar waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen?"
Dat komt toch niet zomaar uit de lucht vallen.

Beijzen heb ik, ik zal het ISBN nummer even voor je opzoeken. Daarnaast kan je het verschil gewoon goed zien in bespiering. En ik noem geen namen dat heb ik al eerder gezegd.
En ik ben best te overtuigen maar met goede argumenten, dat zeg ik nu niet weer. En een goede bespiering rijd je op op,aan of in een paard(wat je wil) en die ben je dan na een paar weken rust niet direct kwijt. Maar nu krijg je weer discussie hoe een goed gespier paard eruit moet zien.
Kom maar gewoon eens langs, dan zal ik je alles haar fijn uitleggen en bewijzen dat het anders is als een aantal van jullie denken.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:00

maar okay nu de slof terzijde wat van het pessoa tuigje de gouge de tiedemanteugel etc etc... daar zegt niemand wat over terwijl die ook verkeerd kunnen werken. De een traint zo en de andere zo.. Laat elkaar.. waarom moet iemand die met de slof rijdt zich iedere keer verdedigen ?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:06

Chronos schreef:
maar okay nu de slof terzijde wat van het pessoa tuigje de gouge de tiedemanteugel etc etc... daar zegt niemand wat over terwijl die ook verkeerd kunnen werken. De een traint zo en de andere zo.. Laat elkaar.. waarom moet iemand die met de slof rijdt zich iedere keer verdedigen ?

Iemand die de slof "goed" gebruikt hoeft zich niet persee te verdedigen. Alleen bij iemand die de slof goed gebruikt, hangt hij dus in een boog en staat hij niet strak. In een boog dus m.a.w. niet in contact met de mond en dus geen dwangmatige afbuiging van je paard. Dan is mijn vraag, als hij los hangt waarom moet hij dan om??

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:08

Om hem zo af en toe iets er bij te pakken en dan weer los te laten...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:14

Chronos schreef:
Om hem zo af en toe iets er bij te pakken en dan weer los te laten...

Als mensen de slof er even bijpakken en dan weer loslaten dan vind ik tot daar aan toe. Jammer alleen dat die mensen er niet zoveel zijn. Jonge paarden worden vaak al strak in de slof gezet en dan maar raar vinden dat ze na een half jaar nog geen evenwicht hebben.
Ik blijf bij mijn standpunt voor mijn geen slof

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:19

Het valt mij op dat er in de slof discussie vaak erg zwart/wit wordt gedacht. Dat is jammer. Het is wel degelijk mogelijk om de slof te gebruiken zoals het is bedoeld (even erbij pakken en dan weer loslaten).

Ik denk dat iedereen wel de voorbeelden kent van ruiters die de slof niet goed gebruiken (continue strakke slof) net als de voorbeelden van verkeerd spoorgebruik endergelijke.

Door continue deze voorbeelden erbij te halen komt dit de discussie niet ten goede.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:21

Zit dus alles mee te lezen...
Even een samenvatting, kijken of ik de voor en tegens begrijp:
tegenstanders:
slofteugel is een hulpteugel, ter verdoezeling(wist even niet zo snel een andere term) van het gebrek aan rijtechnische vaardigheden Verward

voorstanders:
slofteugel is een hulpteugel om af en toe te gebruiken om over dat dooie punt te komen omdat het gemakzuchtiger is dan het puur rijtechnisch op te lossen, door de ruiter die weet hoe hij rijden moet Verward

Wat is dan het verschil?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:29

We blijven steeds op dat punt hangen over goed/ slecht gebruik van de slof en dat is niet interessant volgens mij. Een beetje zelfkennis over je rijden zou nodig zijn.

Aqua zegt dat bij goed gebruik een slof ook funest is en dat is volgens mij onzin. En ik word elke keer zo moe van die term "rijtechnisch oplossen"
Alsof dat beter zou zijn. Als je niet kan rijden, kun je niet het ook niet "r ijtechnisch oplossen"
Laatst bijgewerkt door essie79 op 20-11-03 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:34

Taaclover schreef:
Iemand die de slof "goed" gebruikt hoeft zich niet persee te verdedigen. Alleen bij iemand die de slof goed gebruikt, hangt hij dus in een boog en staat hij niet strak. In een boog dus m.a.w. niet in contact met de mond en dus geen dwangmatige afbuiging van je paard. Dan is mijn vraag, als hij los hangt waarom moet hij dan om??

Het ene paard is nu eenmaal wat minder welwillend dan de ander,
op het moment dat een paard zich uit het werk probeert te ontrekken door zich op/uit te drukken kan je kiezen voor been met een weerstandbiedende hand.
Maar ook voor been met een weerstandbiedende slof wat veel sneller gaat en wat mij veel minder kracht kost.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:43

Sjuimpje"]
[quote="Taaclover schreef:

op het moment dat een paard zich uit het werk probeert te ontrekken door zich op/uit te drukken kan je kiezen voor been met een weerstandbiedende hand.
Maar ook voor been met een weerstandbiedende slof wat veel sneller gaat en wat mij veel minder kracht kost.
[/quote]

Gemakzucht dus

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:52

Of een vriendelijker oplossing.

Als een paard zich eruit werkt, zul je daar wat aan moeten doen.
Onvermijdelijk wordt dat ruzie, met een slof kun je dat voorkomen.
Ik doe er op dat moment liever een slof om, hoef ik hem niet te beledigen in zijn mond. Bijkomend voordeel is dat het sneller gaat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:57

Taaclover"]
[quote="Sjuimpje"][quote="Taaclover schreef:

[/quote]

Gemakzucht dus
[/quote]
niet per definitie. Vergeet niet dat een slof ook prettiger kan werken voor een paard. Ik rijd er heel zeldzaam mee (soms in de les) omdat mijn instructeur het prettiger vindt. En dat vindt hij omdat hij ziet dat mijn handen veel stiller worden. En dat vindt het paard natuurlijk ook prettig. Overigens, de teugel hangt verder slap hoor. Dus soms leert zo'n teugel de ruiter iets, zonder het paard daarmee te duperen. En dan is de slof goed.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:57

Ik heb een paard dat graag met je wil vechten, ik laat hem liever tegen zichzelf knokken, dat is veel minder leuk en dat is hij ook veel sneller zat.

En dat M1 hoef je niet telkens op te werpen zoals in het andere topic, ik heb mijn paard zadelmak gekocht en het jaar erop mocht hij het Z1 in, allemaal terwijl ik ook met slof rijd en verschillende malen maanden uitgeschakeld ben geweest. Verder reed ik naast mijn wekelijkse les van een half uurtje, hoogstens nog 1 keer in de week in de bak, de rest van de week ging ik een paar keer het bos in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:00

Er speelt mij 1 vraag door mijn gedachten. Men roept hier wel eens dat ze een slof om doen om een bepaalde oefening aan te leren. Maar kan iemand mij helder uitleggen hoe een slofteugel het begripsvermogen van het paard verhoogt of verbetert???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:02

ik weet niet of het hier om begrijpen gaat Lovely, maar eerder het paard naar zijn grens toe zien te krijgen. Het gaat hier om iets lichamelijks, niet om iets wel of niet begrijpen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:06

Aqua8horse schreef:
Volgens mij is er maar een top.
Voorbeelden zijn geen bewijs!!! Als iemand doping gebruikt bij zijn paard om beter te presteren, vind je dat dus goed...... Gelukkig leven we in een vrij land, dus jij mag dat vinden.

Waar JIJ in vredesnaam hebt gelezen dat IK doping goedkeur????????

Haal je schoolgeld terug, want lezen kan je niet, en van discussieren, argumenteren en theoretiseren heb je totaal geen kaas gegeten als je denkt op deze manier met de deelnemers aan deze discussie om te moeten gaan.

Jouw bewering over dat beter presteren impliceert overigens wel even dat de gehele top dus volgens jou door doping zover gekomen is?

Pas maar op dat je niet aangeklaagd wordt wegens laster.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:10

Sjuimpje schreef:
Ik heb een paard dat graag met je wil vechten, ik laat hem liever tegen zichzelf knokken, dat is veel minder leuk en dat is hij ook veel sneller zat.

En dat M1 hoef je niet telkens op te werpen zoals in het andere topic, ik heb mijn paard zadelmak gekocht en het jaar erop mocht hij het Z1 in, allemaal terwijl ik ook met slof rijd en verschillende malen maanden uitgeschakeld ben geweest. Verder reed ik naast mijn wekelijkse les van een half uurtje, hoogstens nog 1 keer in de week in de bak, de rest van de week ging ik een paar keer het bos in.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heb ik bij goed gebruik geen probleem met de slof. Alleen zijn er veel mensen die er niet mee kunnen rijden.
En over dat M1, als Taco ook een luxe goedgefokte KWPNer was geweest had het inderdaad niet zoveel bijzonders geweest. Niet omdat het mijn eigen paard is maar een fjord die binnen een half jaar in het M1 loopt vind ik kunstig. En in dit geval gebruikte ik het alleen maar om te beargumenteren dat je zonder gebruik van de slof ook goede scores neer kunt zetten.
Maar in ieder geval blijf dit altijd een moeilijk onderwerp om over te discusseren. Het blijft een gevoelsmatige kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:30

Desiree schreef:
ik weet niet of het hier om begrijpen gaat Lovely, maar eerder het paard naar zijn grens toe zien te krijgen. Het gaat hier om iets lichamelijks, niet om iets wel of niet begrijpen.

Dat is dan een verschil tussen jou en mij. Als ik een paard iets leer, dan wil ik graag dat hij het begrijpt.
Als je hem naar een grens toe wilt drukken, dan dwing je iets af dus.

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:12

Taaclover"]
[quote="Sjuimpje schreef:

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heb ik bij goed gebruik geen probleem met de slof. Alleen zijn er veel mensen die er niet mee kunnen rijden.
En over dat M1, als Taco ook een luxe goedgefokte KWPNer was geweest had het inderdaad niet zoveel bijzonders geweest. Niet omdat het mijn eigen paard is maar een fjord die binnen een half jaar in het M1 loopt vind ik kunstig. En in dit geval gebruikte ik het alleen maar om te beargumenteren dat je zonder gebruik van de slof ook goede scores neer kunt zetten.
Maar in ieder geval blijf dit altijd een moeilijk onderwerp om over te discusseren. Het blijft een gevoelsmatige kwestie.
[/quote]

Als Taco een luxe goedgefokte kwpner was geweest had jij er misschien helemaal niet mee overweg gekund, en hadden de hulpen die je gaf misschien wel veel te hard doorgekomen, waardoor hij in verzet had kunnen komen. Als dat zo was geweest had jij er misschien wel een slof aan gehangen, of hem gewoon meteen verkocht.
Ik vind het helemaal niet knap om met een fjord in de M1 te komen. Ik vind het eigenlijk zelfs triest dat mensen dat van zichzelf knap vinden. Want als ie goed loopt, en hij loopt een winspunt dan is het knap van hem, en als ie ergens op afgestraft wordt dan is de jury een banketstaaf want het is zo knap dat ie dat kan. Maar dat is weer een andere discussie. Waar het om gaat is dat ik dat als..... dan.... in je verhaal niet helemaal kan waarderen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:19

Nuv schreef:
Als Taco een luxe goedgefokte kwpner was geweest had jij er misschien helemaal niet mee overweg gekund, en hadden de hulpen die je gaf misschien wel veel te hard doorgekomen, waardoor hij in verzet had kunnen komen. Als dat zo was geweest had jij er misschien wel een slof aan gehangen, of hem gewoon meteen verkocht.
Ik vind het helemaal niet knap om met een fjord in de M1 te komen. Ik vind het eigenlijk zelfs triest dat mensen dat van zichzelf knap vinden. Want als ie goed loopt, en hij loopt een winspunt dan is het knap van hem, en als ie ergens op afgestraft wordt dan is de jury een banketstaaf want het is zo knap dat ie dat kan. Maar dat is weer een andere discussie. Waar het om gaat is dat ik dat als..... dan.... in je verhaal niet helemaal kan waarderen.

voor Fjord lees Fjielinker en ik ben het er volledig mee eens.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:26

Nuv"]
[quote="Taaclover"][quote="Sjuimpje schreef:

[/quote]

[/quote]

Ten eerste waarom zouden mijn hulpen die ik aan Taco geef te hard over komen op een KWPN. Taco is net zo gevoelig als ieder ander dier!! En als je hulpen te hard over komen moet je er al zeker geen slof aan hangen. Dan zou ik toch eerst maar eens wat aan mijn rijhouding gaan doen. Daarbij zeg ik op geen enkele manier dat ik het van MEZELF knap vind dat ik in de M1 rij!!!!!!! En de jury is echt geen "banketstaaf" als hij ergens op afgestraft word. Als ze dit doen vertrouw ik op hun deskundigheid en is ze dit goed recht. Daarbij rij ik tussen de paarden met Taco en natuurlijk merk je wel verschil met een KWPN (rij er genoeg). Bij een paard wat meer atletisch gebouwd(gefokt) is is de LB enzo gewoon makkelijker te rijden. Maar dat tot daar aan toe want ik heb heel bewust voor een fjord gekozen. Maar ging dit onderwerp nog wel over de discussie slof??????

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:30

Citaat:
Maar dat is weer een andere discussie. Waar het om gaat is dat ik dat als..... dan.... in je verhaal niet helemaal kan waarderen.[/code]