Aqua8horse schreef:jullie halen iedere keer de top erbij als argument. Dat is voor mij geen argument. Bij de top zou je juist verwachten dat je daar het optimale wat je uit je paard zou kunnen halen zou zien. Ik haal het daarom aan, omdat ik daar minder scwhung en tact tegen kom dan dat ik daar zou verwachten. In mijn ogen is het jammer omdat dit zeer getalenteerde mensen zijn met overigens al net zo getalenteerde paarden, die eigenlijk nog meer uitzichzelf en uit het paard kunnen halen!
Naar welke top jij dan kijkt weet ik niet, maar de voorbeelden die ik ken en die hier ook genoemd worden, zijn het beste wat je uit een paard kan halen. Dat zijn DE voorbeelden van tact- en schwung.
Verder staat of valt een theorie met zijn voorbeelden. Voorbeelden negeren als die niet in je theorie passen is natuurlijk ook een manier om je theorie te bewijzen. (NOT)
Verder is de hele discussie over de slofteugel eigenlijk niet relevant.
Of je nou d.m.v. de slofteugel een paard zo laag-diep-rond kan instellen of d.m.v. je eigen ruiterhand, maakt eigenlijk geen bal uit. Het gaat om het uiteindelijke doel wat je ermee wilt bereiken. Of het paard nu een slofteugel tegenkomt als weerstand, of een weerstandbiedende ruiterhand, is in principe hetzelfde. Beide manieren kunnen goed en fout toegepast worden.