Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:30

:') Mijn vorige verzorgpaard was bang voor putdeksels. En sommige grassprietjes.
En die ene hoek, rechtsachter in de bak, waar ze al 4 jaar lang elke dag langsliep.
Oh, en voor mestvorken, water uit de waterslang en caps. Handig.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:32

Bij deze zou ik ook graag mee willen praten in dit topic :) Ik zal mezelf even kort (maar bondig) voorstellen.

De naam van dit topic sprak mij meteen aan, omdat ik zelf al een tijd met de gedachten loop om opniew te leren rijden. Zoals zovelen ben ik al meerdere malen van een paard gevallen waardoor de angst erin is geslopen...en hierdoor is het plezier in paardrijden me een beetje is ontnomen.

Door het programma The Dog Whisperer ben ik eigenlijk in contact gekomen met "de andere" manier om met dieren om te gaan, door problemen eerst bij jezelf te zoeken en erbij stil te staan wat je zelf uitstraalt/overdraagt en er niet automatisch van uit te gaan dat het aan het dier ligt.
Door dit programma en verder inlezen betreft het onderwerp weet ik nu dat ik veel stress/onzekerheid/angst in mezelf heb wat in de weg staat om optimaal te kunnen genieten van het omgaan met paarden (alhoewel, ernaast voel ik me prima, maar zodra ik op een paard zit verander ik in een steen).

Vorig jaar september hebben wij (vriend en ik) een prachtig tinkerveulen gekocht. En voor deze mooie kerel wil ik dus opnieuw leren rijden, van mijn stress afkomen en een goede ruiter/kamaraad te worden voor mijn paard. Paard blijft tot 3 jarige leeftijd op de opfok, waardoor ik nu de tijd heb om 3 jaar lang aan mezelf te werken. Zowel geestelijk als lichamelijk. Ik heb voor mezelf doelstellingen gesteld waar ik nu graag mee aan de slag wil, wellicht vind ik steun in dit topic.

Mijn eerste doelstelling is om 10 kilo af te vallen voordat ik begin met lessen. Naar mijn mening voel ik me geestelijk en lichamelijk fitter en gezonder als ik 10 kilo ben afgevallen en kan ik meer met mijn lijf. Éen van de dingen waar ik tegenaan liep met paardrijden is dat ik mezelf in de weg zat, snel moe ben, en mijn hoofd na 10 minuten een ontzettende rode kleur had....en dat wil ik dus niet meer.

Als ik dus de 10 kilo ben afgevallen ga ik beginnen met lessen....en daar komt mijn vraagt: wie weet in de buurt van Amsterdam een goede instructeur welke goed kan begeleiden met angst en het "nieuwe rijden" mij kan leren? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:33

Praktische paarden hebben wij :')

Soms wou ik ook een bomproof paard. Lijkt me reuze handig :j

Vende: mooi verhaal! Bij ons vind je vast wel steun en hulp :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:38

Welkom Vende! Wat leuk dat je zo bewust bezig bent! Misschien heb je iets aan deze cursus van Linda Polak, die zit niet zo ver bij Amsterdam vandaan en je hebt geen eigen paard nodig. http://naturalwestern.nl/clinics/zitles/ Centered Riding heeft mij enorm geholpen met loslaten van spanning. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:39

Ik zou zoals beloofd nog even door m'n foto stapel heen gaan. Dus ik had een aantal in een bericht geplaatst en ploeg alles weg, dus nog een poging.
Afbeelding
Afbeelding
vergeet niet dat de merrie zo'n 8cm overbouwd was

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:39

Welkom Vende!

Bomproof lijkt me soms zo lekker :j
Jim gaat aardig moet ik zeggen. Aan de hand is hij eigenlijk bomproof. Wel kijkerig, maar nooit vluchtneigingen.
Ik ben de leider en hij volgt :))
Maar erop is voor hem toch totaal iets anders. Ik weet niet zo goed waar dat 'm nou in zit.

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:42

ha die joep!
vanaf welke kant van amsterdam kom je vende? welkom bij de club

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:43

Welkom Vende!

Japeloup.... knap paard!! Mijn suuske is ook overbouwd achter... durf niet te meten hoeveel :=

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:46

Welkom Vende.

Ik kan je foto's hier niet zien Japeloup :n
Zal zo eens kijken op de aaifoon :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:47

Mooi koppie zit erop, Jap!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:48

knollentuin schreef:
ha die joep!
vanaf welke kant van amsterdam kom je vende? welkom bij de club

Bedankt voor alle welkoms! :) Leuk om zo'n hartelijk ontvangst!

Knollentuin: de bovenkant van Amsterdam, maar ben best bereid om 30 minuten te rijden voor een goede instructeur!

Imre: ik heb vorig jaar een les gehad van Linda Polak, erg fijne les was dat! Ik zit er inderdaad aan te denken om terug te gaan naar Linda voor les...maar hou graag ook nog de horizon breed (is dit een uitdrukking? }:0 ) dus wellicht zijn er nog meer instructeur aanraders!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:50

Ik ken er niet veel aan die kant Vende....

Je opmerking klinkt wel als een uitdrukking maar volgens mij is tie iets anders... maar hoe? :+

Edit: "Je horizon verbreden"

Dus je verbreedtdttttdddd graag je horizon! :P

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:59

Imre schreef:
Mooi koppie zit erop, Jap!

Was de eerste keer dat ik haar zag gelijk verliefd, achteraf was ze alles behalve het ideale paard voor mij, zeker voor de opleiding in Deurne. Maar heb zo veel van haar en met haar geleerd.

Welkom Vende klets gezellig mee

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:00

Jeeej, vanmiddag rijden in de binnenbak *\o/*

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:10

ohhh wat een verwennerij Amanda!

:( ik wil ook rijden in binnenbak :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:11

Ben er ook heel blij mee. Ben heel benieuwd hoe dat gaat vanmiddag :D
Zo fijn, gewoon 2 minuten lopen :+
Had ik veel eerder moeten vragen :o

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:55

SabM schreef:
ohhh wat een verwennerij Amanda!

:( ik wil ook rijden in binnenbak :(
Ik ook!!!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:58

Nog 1 foto dan. Dit is die ruin van mijn, waar ik geen klink mee heb en in de verkoop staat. Hier start ik hem in het B en ja hij loopt nog te veel op de voorhand, maar ja het is B en ik geloof zelfs zijn eerste wedstrijd.Afbeelding

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:04

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:08

Wat een enorm braaf dier zeg :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:21

Ik lees al een hele tijd mee en steek echt wat op van de diverse dingen die hier besproken worden. Is het te laat om me te proberen actief te mengen??

Ik zal kort even wat over ons vertellen, ik ben op volwassen leeftijd begonnen met rijden zoals ieder kind dat gedaan heeft, op een manege. Rondjes toeren en verder niet al te ingewikkelde dingen. Een goede tien jaar geleden de overstap gemaakt naar een pensionstal en daar met een verzorgpaard verder gegaan, ook de eerste stappen in het wedstrijdcircuit gemaakt alsmede instructeurscursus gevolgd. Lastig paard, erg groot en ultratraag. Achteraf gezien bleek hij gewoon vanaf dag 1 niet in orde....
In 2003 mijn eerste eigen paard gekocht, erg leuk dier waar ik vooral de lol van buitenrijden van geleerd he en in 2004 kwam Alf erbij, het paard wat ik nu nog steeds heb. Alf is groot, 1.84 maar bijzonder lief. Een kind kan ermee wegrijden zoals ik dat nog wel eens laat doen (zie profiel). Helaas heb ik leren rijden door veel druk en vooral heel veel tegelijk te willen doen. Dat is bijzonder lastig af te leren en dit is in 2010 dus ook fout gegaan.

Teveel druk met als gevolg een paard wat volledig in de staak zat. Sinds februari 2011 ben ik begonnen met anders rijden, ofwel opnieuw leren rijden. Ik vind het vooralsnog niet meevallen maar merk aan alles dat ik mijn paard terugheb en de lol erbij! Nu zit ik op het stuk dat ik weer een stap verder wil en moet want met eeuwig rondjes rijden worden we niet wijzer maar ik vind dat vooral heel lastig. Ik ben als de dood dat ik het staakgedrag terugkrijg en merk dat dat me tegenhoudt om verder te gaan.

Ik hoop hier tips te krijgen en te lezen en leren van jullie verhalen om zo weer net dat stukje verder te durven gaan!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:24

Hoi Daf :wave:

Welkom!

Hier gaat het ook vooral om het stukje voelen en het stukje om pas verder te gaan als JIJ daar klaar voor bent.

Het is vooral belangrijk om te weten wat je wilt, wil je genieten van het feit dat je paard weer loopt, wil je weer een stapje verder, wil je ook meer in de wedstrijden, of hoeven die wedstrijden niet?

Ik denk dat dat voor jou heel belangrijk is om dat uit te vogelen.

(ik heb voorkennis :P)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:27

Ja jij wel.....als je het me heel eerlijk vraagt, zou ik wel heel graag Z2 willen starten maar ben ook zo reëel dat ik weet dat zoals ik nu bezig ben, dat niet gaat lukken. En dat is een beetje het struikelblok, ik wil het wel maar ben bang dat ik de druk dan te hoog opvoer!

Het gekke was dat ik eergisteren opstapte na ruim twee weken nietsdoen (iets met vorst en sneeuw enzo) en er dus eigenlijk vanuit ging dat het niet goed zou gaan maar ik heb me toch lekker gereden! Stalgenootje ging B proeven oefenen dus ik erachteraan maar men wat ging hij zalig lopen...kortom geen verwachtingen, geen druk en dus lekker rijden!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:30

Welkom Daf, klets gezellig mee. Ik heb dat ook als je niets verwacht dan rij ik het lekkerst. Maar ga je er bewust opzitten met de gedachte ik verwacht niets, dan werkt het helaas niet, althans bij mij.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:32

Dat dacht ik wel, dat dacht ik wel...... *\o/*

Maar ook zonder die druk erop kan dat. Wat denk je wat er gebeurd als ik Zoohee onder druk iets wil laten doen %) Ik denk dat ze me dan weer aan een spijker in de hoek van de bak hangt.... %)

Ik denk echt dat het voor jou nu tijd wordt om meer naar het voorwaartse te gaan. Je paard moet zelf de GO krijgen om te lopen en van daar uit kan je weer verder.

Maar dat is echt niet makkelijk. :n

En ik bedoel niet hard gaan, in een hoog tempo, maar je paard moet voorwaarts denken in alles wat hij doet en die stap moet jij eerst leren maken. Met je gevoel en met je zit.

Maar ik weet niet wat de anderen hiervan vinden hoor :)
Misschien zijn er bij met een helder idee.