Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:38

Jij hebt les bij Nico gehad! Cool 8-)

Wanneer komen er pics van jou, ik ben zo benieuwd naar Goof :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:12

Amanda schreef:
En waarom zit jij er lekker op (diepe zit, wrongen, zweetbladen)? En waarom ligt het goed (kussens, tussenkanaal, vorm boom)?

Kieffer Wien heeft een anatomisch diepe zit, wat erop neerkomt, dat je wel stevig in het zadel zit, maar niet gedwongen, en zo voelt het ook niet. Zadel heeft iets wrong, maar absoluut veel te weinig om dwingend te kunnen zijn. Het is meer zo, dat anders zitten dan ideaal zou zijn minder comfortabel is, dan wanneer je correct zit. Ik ben ook van mening, dat de mensen die klagen dat Kieffer zo hard is, niet goed zitten, of teveel op hun doos, want als je correct zit, is hij heel prettig, en vind ik hem echt niet hard. Ik heb gekozen voor een 17 inch (hij zit tussen 16,5 en 17 in) klein, kort zadeltje dus. Ik ben ook maar een klein en dun mensje, een 17,5 vind ik al wat ruim, en 18 inch is echt veel te groot voor mij, 18,5 zwem ik in.

Waarom het goed ligt: Sowieso omdat het een kort zadeltje is. Vegs heeft eigenlijk maar weinig ruimte voor een zadel op haar rug, ze is niet echt langgelijnd, wel hoog op de benen, maar niet lang in het lijf. Haar schouderpartij is goed ontwikkeld, mooie schuingeplaatste schouder, redelijk lange schoft, niet hoog, wel lang. Ze heeft dus veel schoudervrijheid nodig, een kort zadel met voldoende ruimte voor de schoft, maar geen erg smal zadel, ze is breder dan ze lijkt. Puur op het oog zou je 30 cm boommaat nemen, en ze heeft echt wel 32 nodig.
De Kieffer heeft een helemaal teruggesneden kamer, waardoor haar schoft volledig vrij ligt. De zweetbladen zijn ook iets teruggesneden, wat voldoende schoudervrijheid geeft. Wat erg grappig is om te melden is dat de kussens van een Kieffer vrij uniek zijn. Kieffer heeft de kussens op een andere manier bevestigd. De kussens zitten aan de achterkant niet gestikt aan het zadel vast, maar met een metalen ring, deze ring zit bevestigd aan/in de kussens. Tevens heeft kieffer aan de achterkant van het kussen een kunststof plaat zitten. Het resultaat hiervan is dat de kussens iets boller zijn, maar de vulling minder hard, en op die manier vormt het kussen zich naar de rug (overigens is het opnieuw gevuld, en is er bij het vullen heel goed naar de rug gekeken).
Het tussenkanaal is niet breed, maar door de unieke bevestiging is het toch breed genoeg, en geeft het echt voldoende ruimte.

Wil je nog een foto? Komt ie:

http://i1084.photobucket.com/albums/j40 ... rWien2.jpg

Op mysterieuze wijze lukt het niet om de foto te plaatsen, technische bug in Photobucket :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:21

Duidelijk verhaal :j
Ziet er qua vorm inderdaad niet gedwongen uit.
Ik vind Kieffer helemaal niet hard. Had meer moeite met Stübben. Of Hulsebosch. 1 van de 2, weet het niet meer precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:28

Ik hoop dat het je helpt bij het zoeken :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:32

:j
Wat ik zoek is inderdaad dit soort beschrijvingen. Hoe zit een zadel? Op welk paard ligt?
Zodat ik eigenlijk merken op mijn lijst kan zetten of juist wegstrepen.
Het tussenkanaal lijkt me te smal, maar met die constructie kan het wel weer interessant zijn.
Alleen de zit lijkt voor mij te diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:37

Jij hebt sowieso een.grotere maat nodig, en dan is de zit ook anders, lijkt me. De manier van bevestigen is de reden dat veel Haflingers ook met een Kieffer rondlopen. Die hebben vaak ook een korte, brede rug, maar wel minder schoft en ze zijn over het algemeen ronder. Wat voor jou ook een optie is, is de Equestor Movimenta. Breed tussenkanaal, breed draagvlak, weinig wrong en een vlakke zit. Japeloup heeft er een.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:40

Ja, precies. Daarom is het ook zeker een interessant zadel :j
De Passier staat qua zadel met stip op 1, alleen qua prijs niet :+
Ik denk er nu over (als het nodig is natuurlijk) om een Wow-fitter te laten komen voor een 2dehands Wow.
Maar verder heb ik ook nog wat merken die interessant zijn om eens naar te kijken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:14

Ik lees al een tijdje mee en kom nu met deze zadeldiscussie even binnenvallen. Hoop dat het mag. Amanda, heb je al eens gedacht om in het assortiment van de IJslanderzadels te kijken? Die zijn tegenwoordig steeds meer beschikbaar voor korte en brede paarden met weinig schoft en lijken gewoon op dressuurzadels. Ik heb voor mijn merrie een JC Celebration Island. Vlakke zit, weinig wrong, breed kussenkanaal.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:16

Ja, ook zeker aan gedacht :j
Maar ook die zijn niet allemaal geschikt.
Ik heb nu ook geen dressuurzadel, maar met gewone beugelriemen en beugels maakt dat niets uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:23

@Imre: Even uit nieuwsgierigheid, maar bij IJslanderzadels zit je toch altijd wat meer 'achterin'? Met je zwaartepunt meer naar achteren?
Lijkt me daarbij moeilijker om niet in stoelzit terecht te komen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:36

Dat is al lang niet meer zo. :) Vroegah was dat inderdaad wel gebruikelijk, maar dan heb ik het echt over minimaal 15 jaar geleden. Het zadel in het linkje van mijn onderschrift is een wat ouder model, maar heeft al veel meer een dressuurmodel dan de echte ouderwetse IJslanderzadels. Vroeger hadden de meeste zadels een ribzit en flinke stegen (kussens die achter de lepel nog een stuk doorlopen) en hingen de ruiters in tölt achterin het zadel en werden de paarden in tölt met hun kop in de lucht getrokken. Daarin is de laatste jaren gelukkig een enorme verandering ontstaan en worden ook de IJslanders meer en meer in alle gangen nageeflijk gereden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:38

Oke, weet ik dat ook weer, dankjewel :)
Een IJslanderzadel zou voor mijn pony namelijk ook wel eens wat kunnen zijn :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:45

Als ik hem zo zie heeft hij daar wel het model voor. :j Leuke pony! Er zijn ook zat IJslanders met een smalle schoft, maar binnen de bekende merken is er veel beschikbaar voor korte, ronde paarden.

Nu ik hier toch aan het kletsen ben kan ik net zo goed wat vertellen over mijn 'opnieuw leren rijden'. Ik heb na jaren van rug- en knieproblemen ruim een jaar geleden eindelijk een therapeut gevonden die me er vanaf heeft kunnen helpen (althans, het is boelveel beter geworden). Met het weer recht in mijn lijf worden ging ook het rijden eindelijk veel beter en omdat ik in het zadel ook recht wilde worden ben ik op zoek gegaan naar een manier van rijden die me daarbij kon helpen. Dat is uiteindelijk Centered Riding geworden en ik vond het zo leuk dat ik meteen maar de instructeursopleiding heb gedaan. :D Veel van wat ik hier voorbij zie komen herken ik. Voelen, bewuster worden van je lichaam, blokkades opheffen, veren in je gewrichten, ik heb het allemaal opnieuw moeten leren, maar als het dan eenmaal lukt... Wat is paardrijden dan fijn!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:02

knollentuin schreef:
Net een heerlijke les gehad,sportschoolwerk voor t paard,maximale concentratie voor mij. Plaatsing van gewicht,behoud evenwicht,gaaf! En helemaal leuk japeloup was er ook,dus wij hebben onze. Boktmeeting alweer gehad :D

Ja knollentuin was erg leuk om mee te kijken. Goof was zo GAAf. Had hem natuurlijk al een tijdje niet zien lopen, en moet zeggen hij is zo mooi in balans. Zo sterk, maar o zo lichtvoetig. Je hoort hem bijna niet lopen, lijkt net alsof hij bijna de grond niet raakt. Erg mooi om te zien hoe jullie bezig waren met die kleine dingen, die zo veeeeeel verschil maken in de juiste spierspanning bij je paard.

Zal denk ik wel vaker meekomen. Heb besloten dat ik elke week een dagje naar Nico ga. Erg leerzaam om mee te kijken als hij aan het trainen is, les aan het geven is, of mij helpt als ik op zijn paarden zit. Vandaag als spiegel in en langs de bak gestaan als hij aan het rijden was. Ik zei steeds wat ik zag, aan hem, aan het paard etc. en hij vertelde mij dan wat hij voelde. En dan gaat het ook om kleine dingen; een achterbeen dat net iets minder ondertreed, een heup dat een paar millimeter minder zakt dan de ander, enz..
Zo leuk om op deze manier bezig te zijn, en vooral erg leerzaam. Kost me wel wat tijd, want van Leusden naar Noordwijkerhout kost wel wat tijd, maar dat heb ik er graag voor over....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:45

Ik heb vandaag rampzalig gereden... Had nogal wat hoofdpijn, maar wilde een ontspannen rondje rijden, want ik heb al anderhalve week niet gereden. Mams en instructie wel, dus gelopen had hij wel. Maar je kan hem niet ontspannen rondrijden als je je niet goed voelt. Wat een *** is het dan. Schrikken, zo stug en sterk als een blok beton en continu ertegenin. Ik heb nog nooit een paard gereden die zo gevoelig is...

watnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:59

Lekker een paracetamol nemen en in een warm bad gaan liggen..Gaan er ook meer spanningen uit je lijf en helpt tegen je hoofdpijn ;) :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:10

Dat helpt jammer genoeg niet tegen mijn hoofdpijn, heb sinds 2 jaar chronische hoofdpijn. De ene dag erger dan de andere, maar als ik even ga slapen als het opkomt, valt ermee te leven. Vandaag had ik daar geen tijd voor, dus werd het even heel heftig. En ik heb geen bad meer :+ Jammer genoeg, dat mis ik wel enorm... Ga zo warm douchen en dan optijd naar bed

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:13

Zo daar ben ik ook weer even, deel 2 alweer! *\o/*

Welkom voor alle nieuwe/ex-meelezers en meelezers :wave:

Ik ben een beelddenker en dat maakt het in dit topic onderhand wat lastig :=
Zoals ik het nu begrijp loop ik al salsadansend met zachte billen achter een winkelwagen met daarin slagroom, champagne (of cola voor de liefhebbers) en spaghetti erin?

Sinds ik Sprietje weer onder het zadel heb wisselt het nogal van dag tot dag. De eerste keer was ze/hield ze zich enorm stijf, de tweede keer liep ze als een zonnetje, heerlijk ontspannen.
Gisteren had ik echter een drama les en ontspanning was ver te zoeken, aankomend weekend zijn er clubkampioenschappen en het juryhokje was alvast geplaatst naast de schuifdeur, mijn instructrice vond dat wel een goede 'schrik'training voor de aanwezige paarden (4 inclusief mij). Spriet was er verdorie niet bang voor, we stapten het dichtst in de buurt toen instructrice de deur openschoof en ze liep er normaal langs.... tot... er 2 andere paarden in de groep wel bang voor waren. Omdat ik het wat overdreven van spriet vond probeerde ik haar er 'door te rijden' in de zin van niet miepen, lopen, wat het op een gegeven moment van kwaad tot erger maakte, spriet werd boos en maakte zich enorm sterk en de rem was behoorlijk zoek, helaas duurde het toch wel een behoorlijk tijdje voor ik het voor elkaar kreeg de spanning af te laten vloeien.

Soms is het echt wel puzzelen met haar, als spriet boos is kan ze echt haar hakken in het zand zetten en uitschreeuwen 'Nee dat doe ik NIET' figuurlijk gesproken dan natuurlijk terwijl je dan toch echt geen rare dingen vraagt... in dit geval ging het gewoon om netjes hoeken rijden, stelling, binnenbeen/buitenteugel, binnenhand eraf etc. Maar binnenbeen iets aanleggen zorgt dan gelijk voor een enorme versnelling naar voren. Ze wordt echt heet dan.
Maar.... als ze dan 'er doorheen is' ofwel ik heb het voor elkaar gekregen om rust erin te brengen, voor zowel haar als mij, want natuurlijk reageer ik ook weer op haar heetheid... dan gaat ze wel enorm sjouwen/showen en kan ik enorm genieten van die 5 minuten dat alles opeens zoooo makkelijk lijkt te gaan.
Stomme muts O:)

Vandaag heb ik haar voor het eerst sinds in maanden gelongeerd, dit had ik niet meer gedaan sinds ze geblesseerd was omdat ik in eerste instantie niet teveel op de volte wilde doen ivm wat meer belasting. Had haar vandaag met pessoa gelongeerd (ik longeer met pessoa of met halsverlenger of zonder, een zeer enkele keer met dubbele lijnen maar daar moet ik eerst handigheid in krijgen).
Het voordeel van longeren vind ik toch wel dat ik zo goed kan zien wat er met mijn paard gebeurd tijdens het bewegen, en in dit geval was het dus de eerste keer na haar ostheo behandeling. Was heel fijn om te zien dat het gedeelte waar ze wat vast zat... de lendenen (vooral rechts), nu lekker meetrilde, eigenlijk ging de trilling zegmaar vanaf de lendenen door tot een stukje boven haar knie. Voor mij 'een bewijs' dat ze lekker door haar lijf liep.
Ik stond daar op het midden gewoon helemaal te genieten terwijl peerdlief enorm haar best aan het doen was.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:55

@Annemiek, fijn dat Sprietje aan de longe zo lekker liep en dat jij ervan kon genieten

@MyWishMax: paarden voelen het als jij je niet ok voelt, ik kies dan er dan altijd voor om niet te rijden maar om wat anders met mn paard te doen. En vaak voel ik me daarna ook nog beter. Sterkte met je hoofdpijn.

Vanochtend heb ik bitloos (nep Cook) gereden en daar ben ik best tevreden over. Brisen reageert heel goed op mijn lijf- en stemhulpen. Zachte billen zit echt veel lekkerder heb ik gevoeld.
Doordat ze veel als voltigepony is gebruikt, buigt ze niet zo lekker naar rechts. Uiteraard gymnasticeren we haar regelmatig. Juffertje ongeduld als ik ben had ik gehoopt al wat meer resultaat te zien. Ik heb nu bedacht dat rechtrichten aan de hand een goede hulp zou kunnen zijn. We hebben een academische kaptoom, maar ik weet niet waar ik naar zou moeten streven en wat ik zou moeten zien. Verder word ik heel stekelig van ingewikkelde (dressuur) termen en wil ik graag dingen op een simpele en logische manier uitgelegd hebben. Iemand een goede tip voor een duidelijke instructie (dvd, internet, boek, betaalbare instructeur)?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:08

pfoe christel ik ken niet veel in jullie buurt, veel te ver weg voor ons westerlingen :+ ik vind de boekjes die bit heeft uitgegeven het zijn er 2 waaronder een in samenwerking met david de wispelaere wel heel helder,ik haal zelf veel uit steinbrecht,m aar ik snap dat sommige mensen er niet doorheen komen..droge kost ik zou graag meer boeken hebben ;van die echte naslagwerken.. denk dat dat mn nieuwe goede voornemen wordt <<)
nee mwm ik ga er ook niet op als er iets niet lekker zit,dat werkt gewoon niet,ik zit mn paard en mezelf in de weg. heeft even geduurd voor ik dat kon [maar heb t vaak genoeg geprobeerd hoor]
@yamcha ik moet echt nog s wat fotos gaan plaatsen ja heb echter echt een chaos aan cds die dus voor de helft niet door de computer herkend worden .moet daar voor gaan zitten en die tijd heb ik niet...of het moet straks weer heel hard gaan vriezen en sneeuwen en de helft vd mensen die ik help stil komen te staan...ja dan...het zit in de planning maar kan dus ff duren

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 07:08

Verlichte rijkunst van heather moffet vind ik wel een fijn boek. Toch denk. Ik wel dat hulp vanaf de grond fijn is bij deze manier van rijden.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:40

@knollentuin: ik heb jaaaren in het Gooi e.o. (Bilthoven Hilversum) gewoond, maar het jachtige leven stond me minder aan. Vandaar dat ik nu in het Oosten woon :-) Qua paardrijden zijn de mensen hier nog wel van de oude stempel. Ikke niet LOL

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:06

Voor wie geen moeite heeft met Duits: 'Das Bewegungsgefühl des Reiters' van Eckart Meyners is een echte aanrader, er staan ook heel veel (misschien wel te veel) praktische oefeningen in.
Ik heb de man een keer aan het werk gezien bij een clinic en dat was echt een eye-opener!

@Christel; de DVDs van Piet Bakker zijn leuk en ook heel toegankelijk.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:13

ik heb helaas wel moeite met duits en met engels ook,tenminste ik kan me wel verstaanbaar maken maar om die boeken door te worstelen vind ik dan een drama, doe mij dan maar een dvd :)
Ik heb ook de dvd van Piet Bakker en als Piet in de buurt is pak ik vaak een les bij hem, zelfs mijn man wil mee naar Piet nou dat zegt wat :) lange teugelwerk is heel leuk om te doen, goed voor je conditie ook :) en ook goed voor je paard natuurlijk, weer anders als met het werk aan de hand of dubbele lijnen. Piet is een heerlijke man om les van te krijgen, hij is zo enorm enthousiast, aanrader, mocht iemand twijfelen om een keer te gaan lessen bij hem.
Vanmorgen les gehad en ook daar weer ervaren hoe belangrijk de zit is en het gaat al beter, ik hoef niet echt aan slagroom te denken dat gaat wel goed, zachte billen is wel iets om echt aan te werken.
Imre leuke pony en je zadel lijkt me ook fijn zitten, ik heb een M & M waar ik nog een zadel voor zoek, heb pas geleden ook iemand langsgehad met een ijslanderzadel met achterin de zit, ik heb deze niet gekocht, ik heb ook nog niet veel haast als iemand tips heeft graag.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:21

ook ik ben overgestapt naar deel 2. joehoe.
Gister is zingaro heerlijk gemasseerd. het gaat steeds beter met hem en dus ook duidelijk met mij. links is de blokkade helemaal opgeheven. rechts nog een klein probleem achter maar daar gaan we natuurlijk met goede moed aan verder. dinsdag weer zitles gehad lijk af en toe echt een beginner. nooit geweten dat paardrijden afentoe zo moelijk kon zijn. maar langzaamaan komt de eenheid weer terug. kan steeds beter zitten en meneer heeft eindelijk door dat hij ook een achterkant heeft die hij kan gebruiken. en dat het voor zijn mamma dan ook wel makkelijker wordt om te zitten. in stap en langzame draf gaat het zitten inmiddels helemaal super. maar met versnellingen wil ik nog wel eens naar vorenklappen. dus nu nieuwe oefeningen gekregen en daar gaan we de komende weken mee aan de slag. oftewel ik lees voorlopig nog gezellig mee.