Amanda schreef:En waarom zit jij er lekker op (diepe zit, wrongen, zweetbladen)? En waarom ligt het goed (kussens, tussenkanaal, vorm boom)?
Kieffer Wien heeft een anatomisch diepe zit, wat erop neerkomt, dat je wel stevig in het zadel zit, maar niet gedwongen, en zo voelt het ook niet. Zadel heeft iets wrong, maar absoluut veel te weinig om dwingend te kunnen zijn. Het is meer zo, dat anders zitten dan ideaal zou zijn minder comfortabel is, dan wanneer je correct zit. Ik ben ook van mening, dat de mensen die klagen dat Kieffer zo hard is, niet goed zitten, of teveel op hun doos, want als je correct zit, is hij heel prettig, en vind ik hem echt niet hard. Ik heb gekozen voor een 17 inch (hij zit tussen 16,5 en 17 in) klein, kort zadeltje dus. Ik ben ook maar een klein en dun mensje, een 17,5 vind ik al wat ruim, en 18 inch is echt veel te groot voor mij, 18,5 zwem ik in.
Waarom het goed ligt: Sowieso omdat het een kort zadeltje is. Vegs heeft eigenlijk maar weinig ruimte voor een zadel op haar rug, ze is niet echt langgelijnd, wel hoog op de benen, maar niet lang in het lijf. Haar schouderpartij is goed ontwikkeld, mooie schuingeplaatste schouder, redelijk lange schoft, niet hoog, wel lang. Ze heeft dus veel schoudervrijheid nodig, een kort zadel met voldoende ruimte voor de schoft, maar geen erg smal zadel, ze is breder dan ze lijkt. Puur op het oog zou je 30 cm boommaat nemen, en ze heeft echt wel 32 nodig.
De Kieffer heeft een helemaal teruggesneden kamer, waardoor haar schoft volledig vrij ligt. De zweetbladen zijn ook iets teruggesneden, wat voldoende schoudervrijheid geeft. Wat erg grappig is om te melden is dat de kussens van een Kieffer vrij uniek zijn. Kieffer heeft de kussens op een andere manier bevestigd. De kussens zitten aan de achterkant niet gestikt aan het zadel vast, maar met een metalen ring, deze ring zit bevestigd aan/in de kussens. Tevens heeft kieffer aan de achterkant van het kussen een kunststof plaat zitten. Het resultaat hiervan is dat de kussens iets boller zijn, maar de vulling minder hard, en op die manier vormt het kussen zich naar de rug (overigens is het opnieuw gevuld, en is er bij het vullen heel goed naar de rug gekeken).
Het tussenkanaal is niet breed, maar door de unieke bevestiging is het toch breed genoeg, en geeft het echt voldoende ruimte.
Wil je nog een foto? Komt ie:
http://i1084.photobucket.com/albums/j40 ... rWien2.jpg
Op mysterieuze wijze lukt het niet om de foto te plaatsen, technische bug in Photobucket