'noodrem'op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: 'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 19:00

Een boom lijkt me ook ng, dan moet je nog goed mikken ook, en als-ie erlangs floept kun je je evenwicht verliezen met alle gevolgen van dien.

Kontparkeren is geen optie, de mijne laat zijn kont alleen aan anderen zien, hij heeft nooit een kont voor zich.....

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:09

Mijn paarden hebben allebei ook een goedwerkende Ho-functie. :)
Heb 'm tot nu toe gelukkig maar een keer hoeven gebruiken, paard vloog er vandoor op het strand toen er zo'n blow-kart voorbij kwam scheuren.
Met op een boom afsturen heb ik wel een slechte ervaring. Op ponykamp ging 'mijn' pony er vandoor, en ik besloot om 'm tegen een boom aan te sturen. Resultaat: pony sprong op het laatste moment opzij, en ik vloog in volle vaart tegen de boom. #)

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:37

jamiroquai schreef:
winchester?

Fja zo'n fjord had ik ook, maar die heb ik toch echt verkocht na een jaar. Was gewoon te sterk buiten, ik vond het gevaarlijk....

komt nog bij dat ik een lichamelijke beperking heb aan de rechterkant van mijn lichaam. (1 zijdige verlamming) ik ben af en toe al blij dat ik weer heel thuis was, maar hij is helemaal bijgetrokken nadat ik ben begonnen met mennen. hij vind dat FANTASTISCH. en is hij liever geworden onder het zadel!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 10:46

Dat scheelt weer. Soms vinden paarden ander werk gewoon leuker. Ik heb de mijne toen ook betuigd voor de verkoop. Zijn nieuwe baas is dolblij met hem, hij loopt nu voor de huifkar.

Vandaag nethes de noodstop geoefend aan het halster. dat lukt natuurlijk niet in 1 dag maar hij vond het wel grappig om te doen. Vooral het brokje aan het eind sprak hem enorm aan! :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:05

Knoesje schreef:
Hoe leer je je paard om te stoppen als je "hooooooo" zegt?

als je er naast loopt kun je ze het ook al aan leren, door flink door te stappen en ineens stilstaan en ook meteen hoo zeggen.
zodra ze net een pas te ver gaan ze een pas terug zetten en niet belonen tot ze het wel goed doen.

en dan niet belonen met biks etc maar gewoon ff een lief aaitje over de hals ofzo.

op een boom afsturen zou ik niet doen. wel op een hele haag die hoog genoeg is dat ze niet denkt daar kan ik nog wel overheen....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:07

Daar dacht ik ook al over na.

Ik wil bijvoorbeeld dat mijn paard zo erg op mij vertrouwt dat hij zonder angst een maisveld in loopt. Maar als je het maisveld dan als noodrem gebruikt, heb je er natuurlijk niks aan.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:25

Grondwerk kan je paard voorbereiden, op de noodrem en op het feit dat je hem met dingen confronteerd die eng kunnen zijn, zoals dat maisveld. En maisveld als noodrem heb je uiteindelijk niet nodig als de One Rein Stop is gemonteerd en goed is bevestigd. En daar gaan heel wat uurtjes oefenen aan vooraf.

Voor een grondwerkparcours, en waar je het paard aan de hand allemaal op kunt voorbereiden:

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:43

Ha ha, ik moet jou vaker volgen!!!

Aan de hand werken is leuk, ik moet me alleen altijd beheersen om er niet op te klimmen.....

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:59

Een paard dat er vandoor gaat......gaat er vandoor.
Daar helpt geen goeie ruiter aan, hulpteugel of boom.
Ook prrr en ho helpen niet. Al loopt hij jaren in het tuig, loopt grand-prix etc.
Een paard is een vlucht dier. En dat doet hij, als hij 'gevaar' waarneemt of hoort.
Niets kan hem dan stoppen. Echt niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:06

Niet waar.
Een paard kan altijd schrikken. Hij kan er altijd vandoor gaan. Hij kan altijd in paniek raken.
Maar er is een manier om hem uit die paniek reactie te krijgen.
Dat zijn aangeleerde reflexen. Dat is de One Rein Stop. En daarmee moet je niet wachten tot hij in volle rengalop er vandoor gaat. Jij moet ook sneller worden in het toepassen ervan. Dus neemt je paard de benen? Neusje naar je stijgbeugel toe en achterhand wegzetten.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:10

Ik rijd mijn bijrijdpaard met thiedemann buiten. Hij wil op de weg nog weleens omdraaien en wegrennen als hij iets eng vind. Hij maakt zich dan gruwelijk sterk en zet zijn hals erop en gaat. Dier is niet te houden dan :D Ik doe het dus alleen op de weg. Op de hei bind ik hem meestal om zijn hals, zodat hij niet aan de teugel vast zit zeg maar.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:11

Cassidy schreef:
Niet waar.
Een paard kan altijd schrikken. Hij kan er altijd vandoor gaan. Hij kan altijd in paniek raken.
Dat zijn aangeleerde reflexen. Dat is de One Rein Stop. En daarmee moet je niet wachten tot hij in volle rengalop er vandoor gaat. Jij moet ook sneller worden in het toepassen ervan. Dus neemt je paard de benen? Neusje naar je stijgbeugel toe en achterhand wegzetten.

Dat is handig.
Gaat niet één paard er meer vandoor.
Hoe simpel.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:48

Melissa, dat heb ik ook een hele tijd gedaan, met Thiedeman. Ben er nu mee gestopt. Het was ook voor een gedeelte angst van mijn kant, dus nepzekerheid.
Ik heb nu een martingaal buiten en werk aan het oefenen van de noodstop. Maar ook bij bakwerk gebruik ik nu mijn stem bij mijn benen en zit. En op commando luistert hij ook erg goed. Dus ben ik ook naar andere mogelijkheden aan het zoeken.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:01

Bij het paard dat ik rij is het vrij lastig, omdat het vaak een tijd goed gaat (en ik dan zonder hulpteugel kan rijden) en hij het daarna weer ineens flikt. Hij wordt ook voor de wagen gereden, dus is goed gewend aan stemhulpen en commando's. Echter, zodra hij in paniek is omdat hij iets eng vind, luistert hij daar niet meer naar. Hij kan overigens ook niet alleen het terrein af, dan krijgt hij verlatingsangst. Het is een beetje een rare soms ;)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:42

brr.. ik had gisteren dus dat zo'n pony, waar ik zonder zadel op reed, heletijd niet wou luisteren en echt de baas over me wou zijn.
ik pakte terug, want elke keer wou ze naar links ipv o pde hoefslag blijven, en ik legde mijn been eraan.
op dat moment dat ik mn been er weer aan legde vloog ze er in volle galop vandoor, ik bleef zitten met haar manen vast en ondertussen haar1 kant op proberen te sturen. probleem was dat ze alleen maar rechtdoor wou, rechtdoor! zo hard mogelijk!
oh my god!
en wat deed ze toen?
remde ze vet hard af in de bocht en maakte ze een scherpe wending waardoor ik werd gelanceerd.
toen ging ze rondjes rennen en kwam ze weer naar me toe lopen, 't leek wel alsof ze ff zin had om te rennen ofzo...
ben er toen meteen weer opgegaan en het herhaalde zich allemaal..
waardoor komt dit?
dit deed ze eerder nooit, wel dat van de hoefslag af lopen en bepaalde hoeken bakkabouters spotten.
kan zo'n one rein stop helpen als je dat aanleert bij haar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:33

Johanna59 schreef:
Cassidy schreef:
Niet waar.

Dat is handig.
Gaat niet één paard er meer vandoor.
Hoe simpel.

Idd, heel simpel. Het probleem is het aanleren, en dat niet iedereen er open voor staat (of het ook maar kent of bereid is om bij te leren)
Zolang er nog serieus bedoelde tips komen om je paard tegen een boom of een muur te parkeren...of mensen die denken dat "hooo" voldoende is, blijf je ook paarden houden die er vantussen gaan.

Verder vraag ik me af hoe het zit met jouw vermogen om begrijpend te lezen. Ik zeg namelijk niet dat de ORS voorkomt dat paarden er vandoor gaan, je voorkomt de gevolgen die kunnen ontstaan door de blinde paniek, en je hebt je paard sneller weer bij je.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:56

Cassidy, een kleine aanvulling op je verhalen.
Helaas is de western techniek niet erg bekend en vaak geeneens geliefd bij menig recreatie en of engelse ruiter.
Maar juist doordat de western ruiter leert niet te klemmen met de benen, lopen en stoppen onze western getrainde paarden makkelijker.
Het is een natuurlijke reflex van de mens om te gaan knellen als het paard er van door gaat.
Dit moet je afleren, je moet gaan zitten op je achterwerk en je benen vrij houden van het paarden lichaam.
Maar het volgende probleeem, een dressuur zadel is daar niet geschikt voor.
Een western zadel heeft een knop en die is op zo'n moment ook erg handig om je zit en evenwicht te kunnen behouden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:21

De One Rein Stop heb ik via de NH geleerd en niet via de Western. Parelli past hem toe, ook bij het rijden zonder zadel. De pre-flight checks vlak na het opstappen houden oa in dat je het hoofd naar de voet van je teenvraagt en de achterhand wegzet, ook als je zonder zadel, op de blote paardenrug of de bareback pad rijdt.

Komt geen knop bij kijken...

Maar idd, ontspannen in geval van paniek en niet gaan klemmen. Komt ook nog een heleboel bij kijken voordat je zover bent.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-10-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:26

Je kan het van commando HO net zo'n reflex maken als een ORS. Ook veel makkelijker als je het paard nog eens wilt verkopen. HO kent iedereen. Je kan ook je paard aanleren dat ie moet stoppen als je aan zijn linker oor trekt en moet gaan lopen als je aan zijn rechter trekt. Kwestie van vaak herhalen net als je ORS.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:31

Natuurlijk kun je een paard leren om te stoppen op het woord "HO". Maar een paard dat in paniek is hoort en ziet niets meer. Die hoort ook dat "Ho" niet meer. Die voelt wel dat er een aanwijzing komt waardoor hij het neusje naar de stijgbeugel moet brengen, en die voelt ook dat de achterhand weggezet wordt.

Stemcommando's kunnen een paard gerust bijgebracht worden. Het probleem is dat wij niet konsekwent genoeg zijn bij het geven van die stemcommando's. We steken hele verhalen af tegen een paard, zodat hij uiteindelijk niets meer hoort....

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:44

Ariebren schreef:
Nog één tip, de enige noodrem op een paard is ???

Met beide handen één teugel beetpakken en dat lieve hoofdje helemaal omtrekken.

Maar als je paard er volle gas vandoor gaat, en je trekt met beide handen in 1x het hoofd om,
dan ga je toch, met een flinke dosis pech (samen) over de kop?

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:57

Een paard in paniek krijg je ook met een ORS niet stil, dat komt net zo min door als een stemcommando.

Alleen in blinde paniek kan je niks, de meeste paarden nemen letterlijk een loopje met hun ruiter en dan werkt HO of een ORS of aan zijn linker oor strekken prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:00

Valina schreef:
Ariebren schreef:
Nog één tip, de enige noodrem op een paard is ???

Met beide handen één teugel beetpakken en dat lieve hoofdje helemaal omtrekken.

Maar als je paard er volle gas vandoor gaat, en je trekt met beide handen in 1x het hoofd om,
dan ga je toch, met een flinke dosis pech (samen) over de kop?

Een paard dat zijn hoofd naar een kant getrokken krijgt, kan nog flink rechtuit hollen
Je moet de motor uitzetten door de achterhand opzij te zetten.
En je moet ook niet wachten tot je in volle vaart bent. Jij moet zo snel worden dat je in kunt grijpen voordat hij op snelheid is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:02

Eventjes kort zachtjes flossen helpt ook, als je merkt dat de controle weg begint te vallen. En dan niet blijven flossen, is niet nodig en geeft onnodige spanning en juist reden om teugelhulpen te negeren en te vluchten, maar een keertje met beleid links en een keertje rechts trekken, en paard is (hopelijk) weer bij de les.

Of: hoofd richting stijgbeugel trekken en eventueel vuist met teugel in knieholte vastzetten en achterhand wegzetten. Het is in feite de onbeschofte versie van de one rein check. Niet lief en behoorlijk onbeleefd naar het paard toe, maar beter als lomperik overleven dan als NH aktivist verongelukken, denk ik dan maar...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:13

Het richting een boom rijden helpt ook alleen als je paard nog niet in volle vaart is! Bij open ruimte denken ze alleen maar "gaaaan", dan maar richting een boom hoor. Bij mij is het nog nooit mis gegaan... Maar laten we het verder maar niet hebben over de keren dat ik tussen bomen door moest omdat het ruiterpad niet begaanbaar was en het paard dacht "Ik kan prima langs die boom" en het vertikte om een stappie verder bij die boom vandaan te doen... Dus ik snap ook wel dat als je pech hebt, dit soort dingen ook in galop kunnen gebeuren als je paard toch bedenkt om door te lopen ipv te stoppen.