Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:37

Romana01 schreef:
zijn dit niet trouwens beide beelden uit een filmpje?
'

nee zijn foto's :p
en niet naar het paard kijken, ga het proberen, zodra ik weer op het paard zit, :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:37

het schijnt te helpen om je evenwicht te oefenen, heb er zelf geen ervaring mee :) maar als ik in het filmpje kijk, denk ik niet dat het aan je evenwicht ligt (daarom vroeg ik dus een filmpje), maar dat je gewoon uberhoudt meer op je zitbeenknobbels mag gaan zitten.

@Saaams: ik zie een licht opgetrokken hak, en een gestrekte arm en open handen. ook heb je pianohandjes. Je lijkt ook wat voorover te zitten. en je beugels mochten een stuk langer :P

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:38

@YelaBrenda11: Ik heb zo maar even een filmpje op je hyves aangeklikt. Wat me opvalt is inderdaad dat je naar voren zit, maar ook dat je paard niet in balans is. Een paard wat niet in balans loopt is moeilijk om mooi op te zitten. Soms moet je inleveren op je houding om het paard goede hulpen te kunnen geven en hem zo begeleiden om beter te lopen. In jou geval werkt het voorover zitten echter averechts; je brengt je paard nog meer uit balans.

Zoals in dit topic al eerder aan bod is gekomen is het belang van buikspieren: navel intrekken en bij jou vooral je schaambeen omhoog trekken (denk Michael Jackson!). Het is daarbij belangrijk dat je je schouders naar achteren houdt: schouderbladen laag en bij elkaar).
Probeer tijdens het lichtrijden evenveel op beide beugels te steunen met een ontspannen enkelgewircht, alsof je met platte voeten op de grond staat. Wanneer je gaat staan, doe extra Michael Jackson op het hoogste punt en maak je onderrug zo bol mogelijk zonder naar voren te gaan met je schouders.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Het zijn beperkte aanwijzingen die ik je zo aan de hand van een filmpje op bokt kan geven, maar ik hoop toch dat je er wat aan hebt. Mocht je iets niet begrijpen of nog vragen hebben, pb me gerust!

Alicia2u

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:45

@Saams: Je foto lijkt op een raar moment genomen, volgens mij ga je net staan. Een aantal dingen die me opvallen:

Je beugels zijn niet te kort, maar je rijdt op je tenen. Probeer te doen alsof je met je voet plat op de grond staat. Zo ontspan je je enkels wat meer en verlaag je je zwaartepunt, waardoor het makkelijker is om in evenwicht te blijven. Ook je knieën kunnen dan hun werk beter doen en meeveren met de beweging zonder tegenwerking van aangespannen kuiten.
Je ellebogen moet je goed in je zij houden. Nu strek je je armen teveel, waardoor je geen fijne verbinding kunt maken met de paardenmond. In princiepe hoef je niets met je onderarmen en handen te doen, behalve je duim goed bovenop je teugels te klemmen en je vingers iets te sluiten. Je paard bepaald met zijn aanleuning onder welke hoek je elleboog buigt. Soms helpt het om te doen alsof je geen onderarmen hebt, en alleen te rijden door je schouder te bewegen. Niets eens denken aan je armen ;)
Ook voor jou geld dat je je buikspieren beter moet leren gebruiken. Ik kan aan deze foto zien dat je tijdens het lichtrijden achter de beweging van je paard komt te zitten. Als je gaat staan, trek dan goed je navel in en je schaambeen wat omhoog. Zie ook mijn commentaar voor YelaBrenda11.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Het zijn beperkte aanwijzingen die ik je zo aan de hand van een foto op bokt kan geven, maar ik hoop toch dat je er wat aan hebt. Mocht je iets niet begrijpen of nog vragen hebben, pb me gerust!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:51

Super bedankt voor de tips! Kan er zeker wat mee. Ben de laatste tijd erg bezig met mn houding. Ik weet dat ik last heb van piano handjes.. regelmatig wordt daar nu opgelet en gecorrigeerd.

Ik ben ook eens van plan om zit les te gaan nemen. Wellicht zal dat me helpen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:52

wauw super tips Alicia2u

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:07

Iemand nog tips voor mij? :)

Afbeelding

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:19

Niet?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:37

ziet er erg netjes uit!! heb wel het gevoel dat je de neiging hebt om je rug hol te doen en erg gespannen zit. maar ziet er netjes uit!!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:49

sorry,heb me steeds voorgenomen te reageren maar het kwam er steeds niet van..
bij deze dan: vind dat je erg netjes zit,kan het niet goed zijn maar het lijkt alsof je ietwat piano handjes hebt,maar ik kan het dus niet zo heel goed zien. Misschien kun je je handen ietsje hoger houden zodat het er ietsje netter uitziet, echt in een rechte hoek,en niet in een stompe als je begrijpt wat ik bedoel. Verder vind ik het zo mooi om te zien hoe goed je vooruit kijkt,dan hebben weinig mensen!

Zelf heb ik hard gewerkt aan mijn houding,heb inmiddels een boomloos zadel en heb heel erg het gevoel dat mijn paard lekkerder loopt hierdoor en ik hem minder gauw in de weg zit tijdens het rijden,en ik zit daarom ook niet meer zo krampachtig. Ik durf weer te bewegen zonder bang te hoeven zijn dat ik mijn paard uit balans breng,hoop dat jullie het verschil ook zien!

Afbeelding

eigen commentaar:handen dichter bij elkaar en ietsje hoger,benen meer naar achteren en vooruit kijken.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:21

En heeft iemand tips voor mij? ;# Ik ben erg met mijn houding bezig geweest, ik vind persoonlijk dat het erg verbeterd is. Op mijn vorige paard zat ik erg achterover juist, maar op sinds ik deze dame heb ben ik juist geneigd om voorover te vallen. Een halfjaar geleden toen ik haar kreeg was ze nog helemaal groen en onervaren, dus vergat ik nog weleens mijn houding. Maar ik kan natuurlijk niet van haar verwachten dat ze netjes loop als ik zelf zo slecht zit als wat. Ik vind vooral mijn handhouding nog niet zo netjes. Ik moet wel er bij zeggen dat ik aan mijn rechterarm een beperking heb[mijn arm is korter en dergelijk] dus dat is wel de reden dat ik mijn armen niet op gelijke lengte heb zeg maar.
Afbeelding
Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:30

zie idd verschil YelaBrenda11!! nog een tip van mij, stuur niet zoals bij een fiets, je haalt nu 1 hand naar je toe en idd de dingen die je zelf zegt

@xWildrose: leuk paardje!! je mag idd meer op je handen letten, beetje piano handjes en zou wat dichter bij elkaar mogen :)

arual1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:32

Van mij leraarres moet ik doen als ik in een stoel zat en lekker gaan zitten en dat heeft geholpen!!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:33

@xWildrose
Volgens mij steek je je onderbenen iets af, en het lijkt alsof je je optrekt met lichtrijden aan je handen, omdat ze bij beide foto's op een andere hoogte zitten.
Ik kan er niet echt tips bij geven, maar dit zijn 2 dingen die ik bij jou zie.

Ik plaats zo even een foto.
Edit:
Wat ik zelf zie:

*Niet naar binnen hangen
*Omhoog kijken
Afbeelding

-Geen commentaar op dun paard, dit was in de winter.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:44

Niemand? :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:46

wat mij heel erg opvalt is dat je enorm kort zit, minimaal 2 gaatjes langer, je hand/arm houding ziet er erg netjes uit (voor zover te beoordelen), je lijkt een beetje op zij te hangen en idd voor je kijken

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:51

Klopt, heb inmiddels mijn beugels al iets langer ;)
Bedankt in ieder geval :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:30

redbulllover schreef:
Romana01 schreef:
Ik ga zometeen even op alle foto's reageren :D zit nu nml op mijm mobiel

weet jij leuke oefeningen om je houding te verbeteren?

Er zijn ladingen leuke oefeningen te doen, maar moet je wel wat vaker langskomen hier op bokt ;)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:46

Ook ik ga me hier eens melden. Heb ontzettend goede tips voorbij zien komen, mensen met ontzettend veel kennis over zit en mensen die lekker meelezen om er nog meer over te weten. Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar ga dit zeker doen. Zo heb ik al een goede tip voor mijn stoelzit gekregen enkel en alleen op de eerste bladzijde!

Niet mijn beste foto, maar op de laptop heb ik even niets beters.
eigen punten:
- benen lang houden
- hakken uitdrukken (al heb ik hier precies even mijn spoor erin om haar wat rond te houden
- ellebogen iets dichter bij het lichaam
- rechterop zitten
- tenen naar binnen
Afbeelding

Mijn benen lang houden is sowieso een puntje voor me, iemand tips om specifiek daar op te oefenen?
Ik ben hier wel blij met mijn handen (rechterop, jippie) en de lijn van bekken en bovenbeen, al zou de knie iets meer naar voren kunnen liggen (maar met het langer maken van mijn benen zou dit al verholpen zijn)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:36

@LuffB: Wat me opvalt is dat je beugels erg kort lijken. Te lange beugels lokken het optrekken van de hakken uit omdat je tenen gaan reiken naar de beugels, te korte beugels zorgen echter voor een beperking in de beweging van het heupgewricht, waardoor het volgen van de beweging van het paard heel lastig wordt.

om de rugbeweging van het paard goed te kunnen volgen, moeten je heupen en onderrug in alle richtingen kunnen bewegen. Door de te korte beugels kun je je heup niet genoeg openen, en de hoek tussen je bekken en bovenbeen niet groot genoeg maken. Hierdoor ga je compenseren in andere delen van je lijf. Op de foto zie je dan ook een te bolle onderrug en sijve nek. Je maakt volgens mij ook spanning in je been en komt hierdoor boven je zadel te zitten. Door je paard onder je door te laten bewegen in plaats van samen te bewegen voorkom je dat je gaat stuiteren.

Je beugels moeten een heel eind langer. Als je je voeten uit de beugels haalt en je benen af laat hangen, moet de bovenkant van je beugelblokje net onder de knobbel van je enkel vallen. Dat is voor de meeste mensen de juiste lengte.

Wat me verder opvalt is de weinige stabiliteit die je in je bovenlichaam lijkt te hebben. Je kijkt wel naar voren, maar je maakt je nek te hol. Je onderrug lijkt wat bol. Tijdens het rijden wil je een lange, soepele rug die in alle richtingen mee kan bewegen. Dit heb je nodig om de beweging op te vangen en om stabiel te zitten. Je mag je borstkas wat naar voren brengen en je schouderbladen laag en bij elkaar trekken. Maak jezelf lang, maar niet licht en uit je zadel!

Verder valt het me op dat je duimen niet het hoogste punt zijn en je ellebogen afsteken. Hierdoor verlies je rompbalans en stabiliteit, waardoor het lang maken van je rug erg lastig wordt. Draai je duimen naar boven en zet je ellebogen in je zij, alsof ze met klitteband aan je shirt vastzitten; je kunt nog een beetje bewegen, maar ze mogen niet afsteken als oortjes van de suikerpot!

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Het zijn beperkte aanwijzingen die ik je zo aan de hand van een foto op bokt kan geven, maar ik hoop toch dat je er wat aan hebt. Een echte analyse kun je pas maken als je iemand in het echt ziet rijden. Mocht je iets niet begrijpen of nog vragen hebben, pb me gerust!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:46

Alicia2u Heb je ook nog wat op mij aan te merken? ;)
Aangezien je vrij nuttig commentaar geeft zo te lezen :)

*Heb ook nog filmpjes in mn profiel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:21

@xVerax: Ik was al bezig ;) Typen duurt lang.

Wat me bij jou opvalt is dat je veel spanning lijkt te hebben in je been. Je maakt je been wel goed lang, maar ik heb het idee dat je wat teveel op je beugel steunt. Je enkel kan in zo'n eindstand niet meer fijn meeveren. Kijk dus of je je enkel iets losser kan houden. Dit kan door je beugel een gaatje langer te maken of door je voet en knie wat te bewegen (op je tenen gaan staan en weer laten zakken).

Het grootste probleem zit in e bovenlijf. Ook jij neigt naar een iets te bolle onderrug volgens mij, maar het is minimaal. Je draagt je hoofd wat naar voren. Dit is vooral zwaar voor je nek en schouders. Probeer of je tijdens het rijden je nek lang kan maken door een onderkin te maken. Op die manier komt je hoofd wat rechter boven je schouders.

Ook jouw rompbalans wordt verstoord door je armen: je strekt ze teveel en ook jouw duimen zijn niet het hoogste punt. Hierdoor wordt je instabiel omdat je je core-spieren niet optimaal kan gebruiken. Ook voor jou geldt dus; draai je duimen naar boven, zodat ze het hoogste punt van je handen zijn en zet je ellebogen in je zij (denk aan de klitteband in mijn vorige post). Hierdoor komen je handen waarschijnlijk iets boven de pommel van het zadel, in plaats van ervoor. Let er dus goed op dat je je knokkels niet openhaald in het begin, omdat je ook wat de neiging lijkt te hebben om je handen wat naar beneden te duwen.

Ik vind het moeilijk andere opmerkingen te maken aan de hand van de foto. ik heb het gevoel alsof je teveel spanning maakt in je hele lijf, maar daarvoor zou ik je in het echt moeten zien rijden. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust (of per pb).

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:39

Alicia2u schreef:
@xVerax: Ik was al bezig ;) Typen duurt lang.

Wat me bij jou opvalt is dat je veel spanning lijkt te hebben in je been. Je maakt je been wel goed lang, maar ik heb het idee dat je wat teveel op je beugel steunt. Je enkel kan in zo'n eindstand niet meer fijn meeveren. Kijk dus of je je enkel iets losser kan houden. Dit kan door je beugel een gaatje langer te maken of door je voet en knie wat te bewegen (op je tenen gaan staan en weer laten zakken).

Het grootste probleem zit in e bovenlijf. Ook jij neigt naar een iets te bolle onderrug volgens mij, maar het is minimaal. Je draagt je hoofd wat naar voren. Dit is vooral zwaar voor je nek en schouders. Probeer of je tijdens het rijden je nek lang kan maken door een onderkin te maken. Op die manier komt je hoofd wat rechter boven je schouders.

Ook jouw rompbalans wordt verstoord door je armen: je strekt ze teveel en ook jouw duimen zijn niet het hoogste punt. Hierdoor wordt je instabiel omdat je je core-spieren niet optimaal kan gebruiken. Ook voor jou geldt dus; draai je duimen naar boven, zodat ze het hoogste punt van je handen zijn en zet je ellebogen in je zij (denk aan de klitteband in mijn vorige post). Hierdoor komen je handen waarschijnlijk iets boven de pommel van het zadel, in plaats van ervoor. Let er dus goed op dat je je knokkels niet openhaald in het begin, omdat je ook wat de neiging lijkt te hebben om je handen wat naar beneden te duwen.

Ik vind het moeilijk andere opmerkingen te maken aan de hand van de foto. ik heb het gevoel alsof je teveel spanning maakt in je hele lijf, maar daarvoor zou ik je in het echt moeten zien rijden. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust (of per pb).

Wauw bedankt! :D

Dit ga ik nog even een paar keer doorlezen :=

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:42

Ik ben heel benieuwd wat ik kan verbeteren :) ik heb in een clinic het één en ander te horen gekregen over mijn houding en ik ben benieuwd of hier dezelfde tips worden gegeven. Ik geef de foto's blanco, zonder eigen commentaar :)

Afbeelding
Afbeelding

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:45

Hmm, ik kan niet zoveel (en onderbouwd) commentaar geven als Alicia maar je lijkt je rug iets hol te trekken & op de 2e foto heb je een knikje in je pols ;)