Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Re: Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:46

Ik ben zelf 1.80m. Sam is echt niet klein, eigenlijk net zo groot als mijn vorige warmbloed.
Sam oogt zo klein omdat hij echt heel kort is. Korter dan Rafiki denk ik... (met een brede schouder!)
Rafiki is wel erg mooi zeg!

Als je hem lang en laag laat lopen (goede struikelzin..) let er dan op dat je hem goed activeert. Veel overgangen, veel tempowisselingen. Hij lijkt hier wat op de voorhand te kukelen. (wat een logisch gevolg is van lang en laag zonder aan de motor achter te werken)

Was paardrijden maar simpeler.... :) alhoewel dan de lol er wellicht ook sneller af is.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 10:02

ahja, dan ben jij wel extreem groot ook nog eens.
Sam is wel heel mooi, maar inderdaad zeer compact in zijn lichaam.

Ja, ik weet dat ik het waarschijnlijk een beetje laten hangen heb om hem aan mijn been te zetten.
Ik was ietske te druk bezig met voorzichtig zijn, dat ik iets teveel heb laten passeren ipv consequent te zijn (vandaar ook het met de voeten spelen waarschijnlijk).
Maar nu dus de draad terug opgepakt en weer heel snel reageren, en daar reageert hij ook dan weer goed op.
Rafiki is een paard dat, als je iets perfect vraagt, eender welke oefening ook perfect zal uitvoeren. Maar van de moment je steken laat vallen, zal hij het niet laten om je erop te wijzen. (tot mijn grote frustratie :))

Maar zoals je zegt, we worden niet geboren als ruiters. Kleine stapjes en tevreden zijn met wat ze ons elke keer geven. En we komen er uiteindelijk wel zeker? *\o/*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:13

Vind jullie nog steeds een mooie combinatie, ook qua bouw passen jullie bij elkaar. Op de eerste foto van je laatste fotopost vind ik Rafiki netjes lopen, op die tweede valt ie teveel naar voren.

Als je straks een goed passend zadel hebt en weer voldoende lef hebt teruggevonden om je paard lekker te rijden zal je zien dat jullie met sprongen vooruit gaan.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:20

ik heb een lipi met een wat holle rug (is al wat ouder) en ik ben lang. Het hij heeft een korte rug. Ik pas in een 17 inch zadel en ben inmiddels toe aan mijn 3e! nieuwe zadel. Ik moet wel zeggen dat het paard nooit last had (behalve bij mijn 1e kiefer) en dat ik nu een zadel heb die op hem iets minder ligt maar waar ik wel goed op kan rijden. Wat ook helpt zijn van die beugels die wat veren: waardoor er schokken worden opgevangen door de beugel en niet door de rug, en jou gewrichten. Ik zag die foto en ik vond dat zadel prima liggen. Jou paard loopt wel veel te diep waardoor hij zijn rug niet korrect gebruikt. dat is vaak een zwak punt bij de lipi.
mijn tip zou zijn zorg voor een goede trainer die het paard op de klassieke manier van achter naar voren trained waardoor de rug draagkracht krijgt
veel succes ermee

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:23

Neapolitano: Misschien begrijp ik het verkeerd, maar hoe kan je goed rijden in een zadel dat voor het paard wat minder ligt. Dat rijdt dan toch altijd niet lekker?

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:05

2005: een paard met een iets holle rug en een hoge schoft trekt als hij zijn rug gebruikt dit redelijk recht.Als ik een perfecte zadel op zijn rug zou laten maken dan komt er onvoldoende ruimte om zijn rug te bollen als hij zijn achterhand eronder zet. Omdat iedere zadelmaker dat tot nu had gedaan lag het zadelvoor mij niet goed maar paste perfect op de rug. het ging echter kiepen. Nu heb ik een zadel dat niet zo hol is als zijn rug waardoor hij als de achterhand eronder komt er voldoende ruimte komt om de rug te bollen. Het gevolg daarvan is wel dat er wel wat meer druk op de achterkant komt dan je zou willen. (het gaat hier niet om CM maar toch) echter ik zit wel veel beter. dus helaas wat minder idiaal voor mijn paardje maar wel veel beter voor mij. Ik had namenlijk een blessure opglopen bij mijn rug en bekken door de een verkeerd zadel waardoor ik een half jaar niet heb kunnen rijden.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:10

Hier had ik dus ook last van, heb een paard met een holle rug (hoge achterhand, hoge schoft).
Ik heb nou een 17 inch zadel, ik zit er perfect in, totdat ik ga doorzitten.
Misschien moet ik er ook wel aan wennen, zat hiervoor altijd in een 18 inch zadel wat veels te groot was voor mijn pony en voor mij. Mijn bekken zijn langzamerhand aan het verslijten, ze zijn vaak uit de kom gegaan met doorzitten.
Nou met 17 inch moet ik leren doorzitten iin een kort termijn.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:18

Neapolitano: dat probleem ken ik. Maar dan denk ik dat je nu voor je paard helemaal niet zo'n slecht zadel hebt? Ik heb een paard gereden waar het zadel ook niet perfect lag in het begin, maar als hij zijn achterhand er onder zette lag het super! Een zadel wat op stand helemaal goed lag, kon hij ook zijn rug niet bij opbollen.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:54

2005: er is wat meer druk achter dan ik zou willen maar vandaar dat ik het "minder goed" vind liggen. Het vorige zadel lag beter maar ik kon er niet goed in zitten.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 13:37

Dat is waar.
Een zadel moet je altijd passen op een paard in beweging.
Ik heb nu ook -tijdelijk- een Wintecje voor Rafiki. Toen het er gewoon op lag, vond de msfc het helemaal niet wauw voor hem, maar in beweging en als ik erop rijd (met een pad erbij die achteraan ophoogt), bleek het best wel goed mee te vallen. (daar stond de msfc zelf van te kijken)
Dus zo zie je maar weer. Een paard dat stilstaat en eentje dat beweegt is echt niet hetzelfde.
Ofte: waarom zouden die knollen het ons makkelijk maken als het ook veel moeilijker kan? :=

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:07

Ik denk dat het vooral een zadelprobleem is. Je bent zeker niet te groot/zwaar voor je paard oid. Wat een opmerking. Ik ken dan hele andere niet passende combinaties......
Onder andere een amerigo is wellicht beter passend, albions zijn toch nog altijd qua kussenvorm niet zo geschikt voor een kortere/diepe rug. Bij de amerigo loopt t achterkussen omhoog en t is een kort zadel. Een mattes bontje doet t vaak goed met een gevoelige rug/rugproblemen. Ik ben het ook niet zo eens met de opmerkingen over de tweede foto. Ja hij loopt diep, maar is niet achter de teugel. Wellicht is nu juist het ronder instellen erg belangrijk om hem los in de bovenlijn te krijgen en de rug meer op moet laten bollen. Daarnaast moet je veel rijden met buiging en contrabuiging om hem los te maken. Osteopaten, fysio's ed zijn heel goed als je paard een probleem heeft door een ongeval ofzo, maar vaak is het een rijkustig/zadelprobleem dus dan moet je bij de oorzaak beginnen en niet de gevolgen oplossen, maar de oorzaak van het probleem vinden. Daarna kan je spieren op de juiste manier gaan trainen en is dan eindelijk het probleem opgelost. Als je hem te lang gaat rijden maakt hij niet genoeg connectie meer met de achterhand en bolt hij dus de rug niet genoeg meer op, wat eigenlijk zijn grootste probleem is. Uiteraard moet je goed van achter naar voren rijden, maar het fotomoment is wel het meest ongelukkige waarop elke achterhand er niet aan lijkt te zijn, zelfs van een grand prix paard......

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:45

hoihoi, hier ben ik weer met een update.
Enja, de kogel is door de kerk, Albion gaat het zadel terug nemen en terug betalen!!!! jeeeej!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Eindelijk, na bijna een jaar is de nachtmerrie voorbij (of toch dit stuk...).

Ik ben echt superopgelucht en kan nu ook eindelijk weer opnieuw echt naar een zadel gaan zoeken.
Donderdag komt er al iemand langs om te passen en ik heb ook aan mijn MSFC gezegd dat ze zich nu volledig mag smijten :D

En nog een plus: ik hoef die verschrikkelijke mensen van De Ruitershop nooit meer te zien!
Kan je je inbeelden dat ze mij begonnen uitleggen hoe een zadel moet liggen op een paard toen ik de Albion terug ging brengen? En dat als het al een beetje teveel kantelt naar voor of naar achter, het een probleem is.... ?????
Op Rafiki kantelen ALLE zadels naar achter, en geen beetje! En ze hebben het geen enkele keer opgemerkt!!
Ongelofelijk! |o
Ma bon, hoef ze dus niet meer te zien! ook jeeeej!!! *\o/*

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:41

gefeliciteerd! :j

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:45

Hoi PK, gefeliciteerd!!!!
ga je nu nog verder op zoek naar een oplossing voor je zadel uitdaging?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:52

Mooi, weer een stap vooruit. Ben benieuwd wat je nieuwe zadelzoektocht je gaat opleveren. Hopelijk rijden jij en Rafiki straks nog lang en gelukkig!

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 09:38

Ik ook.
want ik ben er uiteindelijk nog lang niet => nog steeds geen zadel.
maar ik hoop echt dat ik snel een correcte oplossing vind.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:40

De tip is vast al gegeven, maar bekijk WOW zadels ook eens. Die worden vanaf 0 opgebouwd, en kunnen bijv. ook met kortere kussens en langere zitting.
Fijn dat je nu iig weer gewoon kunt zoeken zonder het idee te hebben honderden euro's weg te gooien.. Succes!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:52

ik vind je er prima op passen. niks mis met jullie maten :D

wat wel een grote rol kan spelen is je zit.
en ik weet uit ervaring dat de kleinste dingetjes al veel kunnen veroorzaken.

mijn advies, neem 1x les gericht op je zit. Les van iemand die er echt verstand van heeft en er zicht op heeft.
Zo heb ik een keer een les mogen hebben van meneer kloosterboer en ik wist niet wat ik mee maakte :+
toen pas merkte ik hoe ik mijn paard beperkte in zijn lopen :j we waren toen Z1 en ik haalde altijd een 7 op houding en zit.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:10

Keona raadde je een tijdje geleden Pams zadel en tuigenmakerij aan. Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Mijn paard heeft een lange rug maar wel een waarop ook alle zadels naar achter kantelen (heel erg). Zij heeft voor mij en mijn paard een perfect passend zadel gemaakt helemaal naar mijn wensen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:48

Zooo pfoe hele topic bijgelezen.
Echt toppie TS, hoe jij bezig bent.

Het achterover hellen van het zadel herkende ik meteen. Bij mijn paard heb ik een zelfde zoektocht gehad. Helaas ook met diverse verkeerde zadels die écht goed zouden liggen volgens de verkopers. Ja sure, al doende leert men, maar helaas moet het paard het ongemak dragen.
Ik heb mijn paard 5 jaar, en inmiddels ben ik bij zadel 4. En eindelijk, dit ligt wel goed.
Ik ben uitgekomen bij een massimo trail. Dit zadel is wel aangepast voor mijn paard, vanwege het achterover hellen.

Een tip die ik je mee wil geven is toch naar een andere instructeur op zoek te gaan. Een CR instructeur bijvoorbeeld. Ik zie je dingen doen met je zit/lichaam/houding die ten nadele zijn van je paard.
Als jij écht goed leert zitten, dan doe je je paard daar een heel groot plezier mee.
Ik blijf dit topic volgen, ben heel benieuwd naar alle ontwikkelingen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:14

PetraKioto schreef:
Ik ook.
want ik ben er uiteindelijk nog lang niet => nog steeds geen zadel.
maar ik hoop echt dat ik snel een correcte oplossing vind.

Zag vandaag pas je topic, heb het ook niet helemaal doorgelezen, dus wie weet reageer ik niet gepast, maar goed.
Als ik de foto's van je openingspost zie is jouw postuur ten opzichte van het paard geen probleem. Wat eventueel wel een probleem kan zijn is je houding in het zadel, maar ook de vorm van de kussens. Jouw paard kan waarschijnlijk niet zo goed tegen de naar achter uitgebouwde kussens. Wij hebben ook een paard dat hier op blokkeerde, hij heeft nu een zadel met oplopende kussens achteraan en loopt daar heel goed onder.
Andere optie kan zijn om een barok zadel aan te schaffen, die zijn zelf ook korter gebouwd dan de gangbare engelse zadels. Ik heb bijvoorbeeld een Spaans zadel, een Monturas Elastica dat qua lengte paste op mijn ook nogal kort gebouwde E-pony. Het zadel is te koop omdat ze in huidige staat van training niet meer barokke gangen heeft en ik de beweging dus niet meer helemaal kan volgen.

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:58

Mooi paard hoor!Geweldig net mijn smaak! Ik hoop dat je er een oplossing voor vind. is wel heel lastig he als je paardje ergens last van hebt. Ik ben er ook zo bang voor dat ik mijn paard tot last ben :\ Volgende week heb ik samen met anderen een houding en zit les..nou ja les duurt de hele dag. "s morgen op de simulator en de 's middags 1 voor 1 privéles. Ben wel heel benieuwd wat daar uit komt. Ik ben nu 2 jaar aan het paardrijden dus nog aardig ene beginneling :P maar ben er wel achtergekomen dat dat paardrijden echt geen makkie is! Warenw e maar geboren ruiters dan hadden onze paardjes het veel makkelijker :P

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 10:27

hoihoi,
ja, dat was ik vergeten zeggen. 1 van mijn "actiepunten" was inderdaad ook aan mezelf werken.
Nu, een groot deel van mijn slechte houding, kwam al door het slecht liggend zadel waar het gewoon niet mogelijk was om goed in te zitten (en rugpijn dat ik had!) Dus dat zie je ook op de foto's.
Nu ik een pad heb onder het zadel en kan recht zitten, gaat het alweer wat beter, maar ik merk dat er heel veel onzekerheid is ingekropen bij mij ondertussen. Het lijkt wel alsof ik ben vergeten hoe het is om correct te rijden.
Ik ben er mij zeer van bewust, maar dat maakt het niet makkelijker.
Ik had me ingeschreven voor een cursus CR (normaal afgelopen weekend), maar die is op de laatste moment afgelast >;)
Het is echt niet makkelijk om dit soort zaken in BE te vinden, want er zijn gewoon nauwelijks instructeurs.
Coolio: waar heb jij die cursus gedaan? klinkt heel interessant.

Ik ben van manege veranderd om andere lesgevers te kunnen hebben.
Heb maandag mijn eerste les gehad met Frederick De Wae.
Ze weten op die nieuwe manege onze geschiedenis niet echt, en ook niet hoe goed ik indertijd al met Rafiki heb gewerkt, dus de reacties kunnen confronterend zijn. En ik merk ook dat alles wat ik de afgelopen 3 jaar heb geleerd, blijkbaar niet ok is... het is echt zeer frustrerend :(
Maja, mijn paardje is er nu, en we moeten verder hé.
Ik vraag keiveel uitleg en elke slag in het gezicht is ook een mogelijkheid om bij te leren en het goed proberen doen.
Ik heb ook een lesgever gevonden die zeer vertrouwd is met lipi's, dus die ga ik ook zeker eens vragen.
En normaal ga ik Bianca van de Strada-zadels ook eens laten komen. Voor zadels en wat hulp (alles wat ze kan doen op 1 dag zou ik zeggen :D )
En er was iemand die ik vroeger gecontacteerd heb voor zittraining die ook WOW-zadels verkoopt. Ik denk dat ik die nog eens ga contacteren (ik vind t alleen spijtig dat die zo duur zijn).

Maar het is niet makkelijk:
- zonder deftig zadel (ik rij nu eigenlijk met een te klein zadel voor mij), kan ik ook niet goed zitten.
- daardoor kan ik mijn paardje eigenlijk niet 100% terug revalideren.
- en daardoor wordt t weer moeilijk om deftig zadels te passen als hij van zichzelf al niet op punt staat, want hoe kan je dan echt voelen dat het zadel goed ligt en zijn effect heeft?
Het is echt wat frustrerend.

Ma bon, ik ga zeker niet meer over 1 nacht ijs deze keer.
Ik ga verschillende mensen zien (morgen komt er al iemand van oa. Prestige) en dan een -hopelijk- juiste beslissing nemen.

To be continued, inderdaad :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:38

Misschien verstandig om het paard aan de hand (lange lijnen) te revalideren? Je kunt daar heel veel mee doen om de rugspieren op te trainen zonder dat je erop hoeft te zitten.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:36

Hey waratje,
ik werk nu al met een concord, maar als Bianca komt wil ik er haar zeker over aanspreken.
Zoniet ga ik ook eens aan die trainster van lipi's vragen, die kan misschien ook helpen.
Want ik kan er niet genoeg van om hem zodanig te longeren dat hij ervan gaat revalideren.

Maar op mijn vorige manege mocht ik geen externe lesgevers laten komen, dus ik ben nu pas 1 maand "vrij" om dat wel te doen. dan kan het ook niet allemaal in 1 keer natuurlijk.
Maar het staat zeker op de agenda :D