als ik op een goede manier rij, is me pony blij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:03

Zep schreef:
*ignore*
*ignore*
*ignore*

(Met dank aan CGJ12 Haha!)

Ik trek me terug uit deze weinig constructieve discussie. Mijn excuses aan de topicstartster: ik ben oprecht blij voor je dat je pony het zo goed doet.

Ik ga mijn energie maar weer fijn in het trainen van mijn paarden steken.

Dat lijkt mij een goed idee.
Deze discussie maak jij zelf weinig construktief. Wel oordelen terwijl je eigenlijk nog helemaal geen duidelijk beeld hebt en dus nog geen objectief oordeel kan geven. Je had als je zo'n uitgesproken mening hebt, toch zo zonder problemen een antwoord kunnen geven?
Dit typeert jou wel. Ook had je de onderbouwing net als iedereen kunnen krijgen( en dat mag je nog maar het is nu niet meer duidelijk of je het nog wil, en zomaar een PB sturen naar jou zou ik niet meer durven)

Maar in ieder geval veel plezier bij je paardjes, en dat meen ik oprecht!
Dat Aqua en 8horses in ieder geval ook!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:10

Uiteraard is het zo dat je niet goed ergens over kunt oordelen zonder er genoeg van af te weten. Maar aangezien er hier toch veel vraag is naar jouw trainingsmethode, waarom dan toch niet een keer een poging wagen om e.e.a. duidelijk(er) te maken? Over zo onderhand elke trainingsmethode is wel wat te vinden op internet en hoewel het natuurlijk altijd is 'don't try this at home' krijg je wel enigszins een beeld en kan je bepalen of het wel of niet wat voor je is. Ik vind het zeer vriendelijk van je dat je mensen aanbied om het te laten zien met hun eigen paard (kost je toch weer een hoop tijd en moeite) maar eerlijk gezegd ben ik persoonlijk een beetje huiverig om mijn paard als 'proefkonijn' te laten dienen. Waarschijnlijk ben ik hierin niet de enige, vandaar dat ik ook eens nieuwsgierig ben naar foto's met onderbouwing e.d.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:19

cornelie schreef:
Uiteraard is het zo dat je niet goed ergens over kunt oordelen zonder er genoeg van af te weten. Maar aangezien er hier toch veel vraag is naar jouw trainingsmethode, waarom dan toch niet een keer een poging wagen om e.e.a. duidelijk(er) te maken? Over zo onderhand elke trainingsmethode is wel wat te vinden op internet en hoewel het natuurlijk altijd is 'don't try this at home' krijg je wel enigszins een beeld en kan je bepalen of het wel of niet wat voor je is. Ik vind het zeer vriendelijk van je dat je mensen aanbied om het te laten zien met hun eigen paard (kost je toch weer een hoop tijd en moeite) maar eerlijk gezegd ben ik persoonlijk een beetje huiverig om mijn paard als 'proefkonijn' te laten dienen. Waarschijnlijk ben ik hierin niet de enige, vandaar dat ik ook eens nieuwsgierig ben naar foto's met onderbouwing e.d.

Ik heb een klein verhaaltje geschreven maar wil dit niet op het forum plaatsen. Iedereen kan het krijgen als ze mij vragen in PB. Neem van mij aan dat ik hier mijn bewuste redenen voor heb.
Ik zie het niet als proefkonijn. Die methode heeft zich al bewezen dus een proefkonijn is niet het juiste woord. Wel, kan ik je goed begrijpen hoor, er zijn veel mensen die een kat in de zak verkopen. Ik ben oo erg voorzichtig zelf! En ik denk dat dat helemaal geen kwaad kan.
Als ik jou paard zou longeren, sta je daar zelf bij. Hij zit alleen aan het halster en een longeerlijn. Ik vind dit juist leuk omdat je dan de eventuele verandering aan het paard kan zien. Daarna laat ik je het zelf doen en geef ik je aanwijzingen. Voor het rijden geef ik alleen advies en vaak kan je dan meteen al iets merken. Dat vind ik de uitdaging. Iemand kan dat het beste zelf voelen omdat deze persoon het paard kent als geen ander.
Er kan dus niets gebeuren met je paard, dat wilde ik je even aangeven.
Bovendien kan je er zonder problemen zelf thuis mee aan het werk.
Ik zal je de theorie in PB sturen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:40

Kijk, en daar zou het al de fout ingaan Lachen Ik ben volledig anti-longeren Lachen
En dan nog wat, no offense maar puur theoretisch. Jij zou dan al de nummer .... in de rij zijn die tegen mij wat zegt in de trant van: dit is geweldig en je zult verbetering merken. Dat zegt uiteraard iedereen over zijn/haar trainingsmethode maar daar heb ik al een paar keer mijn neus mee gestoten. En dan rest nog de vraag, wil ik (of iemand anders) wel overtuigd worden? Ik heb nu eindelijk sinds 2 weken wat gevonden wat juist dressuurmatig heel goed past bij mijn parelli overtuiging. Dus ík heb op dit moment even geen behoeften aan weeeeer wat anders. Ik kan mij voorstellen dat er meer zijn die het nu prima naar hun zin hebben zoals het gaat, waarom zou je dan iets veranderen? Nogmaals, niet als aanval bedoeld.
Laatst bijgewerkt door cornelie op 11-09-03 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:44

cornelie schreef:
Kijk, en daar zou het al de fout ingaan Lachen Ik ben volledig anti-longeren Lachen

Dan zouden we het longeren toch kunnen overslaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:57

hmm, kan weinig misgaan met longeren aan een halster zonder hulpteugels... Op zijn ergst is het zinloos rondslingeren, wat het in mijn ogen niet is, omdat ik gezien heb dat zo'n paard wel degelijk zijn spieren gebruikt en aan het werk is... Verschil met vrij longeren in een rounpenn is er amper...
Denk dat het voor ruiters veiliger is, dan je manier van rijden aan de kant te zetten als je daar twijvels over hebt...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:04

joyce B schreef:
hmm, kan weinig misgaan met longeren aan een halster zonder hulpteugels...

Ik weet niet of deze opmerking naar mij toe bedoeld is maar uhm... het hele 'instituut' longeren druist volledig tegen mijn overtuigingen in. Op welke manier je dat ook doet. Niet zozeer lichamelijk maar puur vanuit het denkvermogen van het paard en alles wat daarbij hoort.
( maar nu ga ik naar huis om te lunchen Haha! )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:45

Ben wel benieuwd naar waarom jij tegen het hele instituut longeren bent, dus als je er de energie voor hebt zou ik het leuk vinden als je het (via pb?) uit zou leggen Knipoog ...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:13

Vanmiddag/vanavond heb ik meer tijd, dus dan zal ik mijn ideetjes over longeren hier even lanceren. Begrijp me goed, het is niet mijn bedoeling om mensen te gaan overtuigen, maar ook niet mijn bedoeling om overtuigd te worden Knipoog Ik plop het gewoon hier neer, ik schaam mij niet voor mijn mening en ik sta er 100 % achter Lachen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:19

Longeren aan een halster, zoals bij de methode van Aqua8horse, voegt volgens mij niet zo veel toe aan gewoon vrijlopen en je paard op lichaamscommando's laten reageren. Daar kun je ook heel veel mee doen. Snap trouwens niet wat er mis is met goed longeren, maar misschien moet die discussie ergens anders aagekaart worden.
Ik heb inmiddels ook een pb van Aqua8horse gehad, met een uitgebreid verhaal. Conclusie: op het verhaal afgaand hateert ze een paardvriendelijke manier van trainen waar goed over na is gedacht, maar die zeker niet revolutionair is. Maar als ze er ruiters en paarden mee kan helpen, heeft ze mijn zegen.
Het is jammer dat de discussie inmiddels zo op de spits gedreven is, mede door Aqua8horse zelf, want nu is er natuurlijk geen kip meer die haar methode objectief kan beoordelen als ze er toch mee naar buiten treedt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:50

Askja schreef:
Longeren aan een halster, zoals bij de methode van Aqua8horse, voegt volgens mij niet zo veel toe aan gewoon vrijlopen en je paard op lichaamscommando's laten reageren. Daar kun je ook heel veel mee doen. Snap trouwens niet wat er mis is met goed longeren, maar misschien moet die discussie ergens anders aagekaart worden.
Ik heb inmiddels ook een pb van Aqua8horse gehad, met een uitgebreid verhaal. Conclusie: op het verhaal afgaand hateert ze een paardvriendelijke manier van trainen waar goed over na is gedacht, maar die zeker niet revolutionair is. Maar als ze er ruiters en paarden mee kan helpen, heeft ze mijn zegen.
Het is jammer dat de discussie inmiddels zo op de spits gedreven is, mede door Aqua8horse zelf, want nu is er natuurlijk geen kip meer die haar methode objectief kan beoordelen als ze er toch mee naar buiten treedt.

Over revolutionair of niet kan je blijven praten. Ik denk van wel omdat ik de hele logica erachter begrijp. Dat ik mede de discussie op de spits heb gedreven, ben ik helemaal niet met je eens. Mijn antwoorden zijn correct gebleven en ik heb niemand beledigd. Een aantal mensen mij wel, maar die kritiek leg ik makkelijk naast me neer.
Als een aantal mensen de methode om die reden niet objectief willen bekijken, doen ze denk ik eerder hunzelf te kort dan mij. Dat deze mensen dat dan niet willen vind ik helemaal niet erg dat recht hebben ze. Het is de vraag of ze, als ze het niet objectief willen bekijken, wel werkelijk open kunnen staan of misschien willen staan voor een andere methode dan zij gebruiken. Dat kan veel zeggen!
Voor als nog, krijg ik enorm veel positieve reacties en mensen die vragen om advies....dus ik denk dat wat jij stelt erg meevalt, gezien het aantal en de inhoud van de reacties.

Wiske_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:11

Ik heb dus een heel vriendelijke PB gehad waarin het hele verhaal werd uitgelegd, maar ik mis daarin nog steeds wat er nou precies gebeurt. Want als ik mijn paard zonder hulpteugels longeer dan gaat hij precies in de houding lopen die hem het beste past, en dat is meestal niet de houding waar ik hem hebben wil want mijn paard is liever lui dan moe.

Zonder spanning of dwang enzo, het klinkt allemaal heel mooi maar kun je iets meer uitleggen van de praktijk?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:16

dat is nou de kunst van een goed trainer zijn. Knipoog

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 19:55

Nog iets, dat was ik zo'n 4 pagina's vergeten vragen aan Maaike geloof ik.
Waar blijven de verslagen van de meeting? En welke mensen waren er?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:13

Oke, dan hier de reden waarom je mij nooit een paard zult zien longeren op de doorsnee manier. Eerst even wat paardenpsychologie........ degenen die nu willen zappen, ga je gang Haha! ....................
Dan nu voor de rest: Knipoog
Kijk eens naar een aantal paarden in een groep. 1 kwade blik is vaak voldoende om een ander weg te sturen. En zodra er gereageerd wordt is die blik meteen weg en gaat dat paard weer verder met hetgeen hij aan het doen was. Het andere paard heeft de kans gekregen om weg te gaan en zich over te geven . (vaak onderdanig gedrag, hoofd laag, likken, het bekende verhaal)
Dit stukje eens tranporteren naar longeren.
Gezellig, 20 rondjes met je paard meedraaien en vooral strak je blik op je paard richten Haha! Eigenlijk krijgt hij dus ongenadig op zijn kop zogezegd. En als je goed oplet, zeker bij jonge/onervaren dieren zie je de tekenen van onderdanigheid terug. Ze gaan wat kauwen, likken etc. Dus je paard probeert onderdanig te zijn maar jij geeft hem geen moment rust. Uiteindelijk wennen ze eraan en nemen ze alles voor lief. Maar, dat is niet wat ik persoonlijk graag zie in een paard.

Volgende punt: een hoger paard wat recht op bv de achterhand van een lager paard afloopt. Het lagere paard zal automatisch zijn achterhand wegdraaien.
Nu weer longeren, hoe vaak is die zweep niet gericht naar of richting de achterhand? Dat leuke driehoekje, en dan ook nog je blik erbij. Het is dan volkomen logisch voor een paard om die achterhand naar buiten te draaien zodat hij je met 2 ogen weer aankijkt. Jaja, dat verdr...... rotpaard dat telkens omdraait Knipoog Voor mij is dat volkomen logisch.

Enne, vind jij het fijn als tijdens bv een wandeling iemand naast je meeloopt en telkens brult: lopen..lopen...lopen...lopen....lopen Dat komt ook weer terug in longeren, continu je paard opdrijven. Alhoewel sommigen dit waarschijnlijk anders zullen zien.

Voor mij zijn dit al genoeg redenen om niet meer te longeren, ik wordt geachte intelligenter te zijn dan een paard dus vind ik dat ik mij aan hem aan moet passen en hij niet aan mij.

Wat ik wel doe:
De Circling game. Mijn paard leert hier vooral 2 van zijn 4 verantwoordelijkheden: niet van richting veranderen en niet van gang veranderen. Afhankelijk van de lengte van het touw bestaat dit cirkelen uit max 4-8 rondjes. Ik blijf dus volkomen passief in het midden staan, niet meedraaien, niet paard aankijken etc. En van mijn paard verwacht ik dan dat hij door blijft lopen om mij heen in de gang die ik heb gevraagd. Ook kan ik uiteraard veranderingen van gang vragen en van hand veranderen. Ik nodig mijn paard uit om naar binnen te komen of van hand te veranderen door juist ja........... een 'kwade' blik naar zijn achterhand te werpen. Wat bereik ik hiermee? Een paard leert om door te lopen in het tempo en richting die jij vraagt zonder dat je hem hoeft te corrigeren. Omdat hij je in de gaten houdt en wacht op een volgende vraag is automatisch zijn aandacht naar binnen en loop hij in een lichte buiging. Het wegdrijven van de achterhand heeft als voordeel dat je paard dan juist zijn binnenachterbeen ver onderbrengt en zo mooi buigt en ook de spieren sterker maakt. Juist ook vanwege de wat afwachtende houding wordt er volkomen natuurlijk ietsies gewicht naar de achterhand gebracht. Dus heb ik er ook een stukje training bij. Nee, dit is zeker geen rijkunstige verzameling maar zeker al wel een stukje verdeling van het gewicht. Tijdens het rijden kan ik dan dus hiermee verder gaan, het begin is er dan al.
Dit is dus waarom ik niet longeer op de standaard manier maar wel de circling game doe OK dan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 20:48

zoiets vermoede ik al toen ik er langer over nadacht... Zit wel wat in Cornelie, verklaard ook waarom die pony die ik nu train de eerste keer zo druk om mij heen liep, ze kende mij nog niet, en reageerde dus heel sterk op de lichaamstaal. Pas toen ze me beter leerde kennen en er meer ontspanning kwam (de keer erna) toen ging ze ook beter ontspannen.
Mijn eigen pony heeft totaal geen angst voor mij en vind longeren leuk omdat we heel veel contact hebben en hij heel veel beloond wordt. Ik ben juist te zacht in mijn houding vaak en soms krijg ik daardoor niet genoeg respect. Maar aan de andere kant wel eerder ontspannen paarden. vooral die paarden die van zichzelf heel gevoelig zijn... Ik kan me dus vinden in jouw verhaal, maar denk dat het wel verschil uitmaakt hoe sterk een persoon zich opstelt en wat voor karakter paard je hebt...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 21:04

Voor mij maakt juist het karakter niet uit. Het gaat mij puur om het feit dat je continu je paard onder druk zet etc. Dát is voor mij de essentie om niet te gaan longeren. Zachtheid is overigens geen enkel probleem, wees daar zuinig op. Duidelijkheid is vaak het punt. Je kan wel harder gaan worden maar zolang je niet duidelijk bent schiet je er nog niks mee op.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:15

cornelie, in een aantal dingen kan ik best wel met je meegaan, zoals de afremmende en drijvende houding met je lichaam. maar imo moet een paard weten/leren dat ik geen paard ben en dat ik hem moet kunnen aankijken zonder dat betekent dat ik boos op hem ben (sowieso nutteloos boos te zijn op je paard).

maar goed dat is de eeuwige NH-discussie: moeten wij mensen ons als paarden gaan gedragen (met alle menselijke fouten en beperkingen van dien), of accepteren we van elkaar dat we anders zijn? mijn inziens het laatste omdat we nooit elk paard 100% geestelijk kunnen doorgronden.

als je met longeren blijft brullen ben je niet goed bezig denk ik.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:29

Afremmend en drijvend bedoel ik zelfs niet eens. Het gaat puur om het meedraaien en aankijken van je paard, dáár ligt voor mij de essentie. Ik heb ook zeker niet de intentie om mij als paard te gaan gedragen, ik ben een mens en voor het paard ook zeker geen soortgenoot. Het is maar net wat parelli zegt:
'Most people just ride their horses. They lead them, tie them, groom them, saddle them, longe them, then... ride them. '
Prima, niks mis mee. Maar ik wil net ff dat beetje extra Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:42

Ik kan me helemaal vinden in je stukje cornelie ,
maar ik krijg er wel een Haha! - gevoel bij als ik het vertaal naar rijden Lachen

Dat is nog altijd een heel stuk tegen-natuurlijker dan (al dan niet los) longeren met je ogen en zweep op het paard gericht....

Ik snap je wel hoor ,
maar heb ook het gevoel , tja dan raakt het einde zoek ....
kan ik m'n paard nieteens meer aankijken zeg maar Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:50

Tja, als een hengst zijn kudde opdrijft omdat ze ergens heen gaan, en de leidende merrie de weg aan geeft geeft dat toch ook geen stress, en het kijken met zachte of met harde ogen maakt ook een verschil... Mijn pony en de anderen die ik zo longeer zijn allemaal heel ontspannen en reageren heel rustig zolang ik rustig de aanwijzingen geef. Dat is voor mij in elk geval een teken dat ze mijn houding niet als bedreigend ervaren... Op het moment dat ik sterk in kom door een felle bewegng te maken, maakt dat wel indrk, dan schieten ze wel even vooruit. Dat doe ik pas als ik op de eerdere aanwijzigen geen of te weinig reactie krijg. Maar dit is te veel off-topic, dus misschien moeten we hier ooit eens een ander topic over openen Schijnheilig Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:21

cornelie, een paard kan leren ergens niet bang voor te zijn, zodat hij door vuur loopt bijvoorbeeld. op dezelfde manier kan hij ook leren dat hij niet fout bezig is als een mens hem aankijkt. hij neemt dat niet voor lief, hij leert dat. als een paard dat niet weet, hoe kan hij anders in ontspanning gelongeerd worden?

je doet nu net of je iets hebt wat "most people" niet hebben en dat vind ik vreemd. hoe kan jij met dit onderwerp vergelijken met wat jij hebt en een ander niet, tenzij je hier wat voorbeelden van kan noemen zodat ik ze kan toetsen aan wat ik heb.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:44

SuperPepeijn schreef:
je doet nu net of je iets hebt wat "most people" niet hebben en dat vind ik vreemd.

Hier ben ik je even kwijt. Kan je uitleggen wat je hiermee bedoeld? Ik kan zo niet teruglezen eigenlijk dat ik beweer iets te hebben wat de meeste mensen niet zouden hebben? Zoals ik eerder al schreef, alles is puur zoals ik erover denk en dat is toch altijd persoonlijk. Ik longeer gewoon niet en als een ander dat wel doet heb ik daar geen enkel probleem mee. En het zit ook zeker niet in mijn aard om te beweren dat ik 'iets' zou hebben Verward Als ik alles al wist zou ik ook niet naar les hoeven en zou ik nu een topruiter zijn Clown

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:59

cornelie schreef:
Het is maar net wat parelli zegt:
'Most people just ride their horses. They lead them, tie them, groom them, saddle them, longe them, then... ride them. '
Prima, niks mis mee. Maar ik wil net ff dat beetje extra Knipoog
hier doe je suggereren dat parelli je "dat beetje extra", wat dat ook moge zijn, kan geven wat je wilt hebben. ik ben benieuwd wat dat is en waarom parelli denkt dat "most people" dat niet hebben.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:15

Nou, ik zie nog steeds niks bijzonders. Inderdaad, vanwege parelli heb ik nu een 'partnership' met mijn paard. En ik merk zeker verschil als ik een tijd door omstandigheden niet meer kan doen met mijn paard dan opzadelen en rijden. Maar onze clickertrainingen voegen voor mij ook extra waarde toe aan onze partnership en dat heeft weer totaal niks met parelli te maken. Nee, ik zou kunnen zeggen probeer het eens maar dat doe ik niet Lachen Zoals ik al eerder schreef, het is niet mijn bedoeling om mensen te overtuigen en ook niet mijn bedoeling overtuigd te worden. En over parelli is genoeg te vinden op internet dus als iemand meer wil weten dan krijg je zo blz vol informatie.