Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:11

Wat zijn jullie lief, oh wat geweldig dit...... thanks! :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:58

Yamcha schreef:
Wat zijn jullie lief, oh wat geweldig dit...... thanks! :D

Iedereen hier heeft ook grote bewondering voor jou Yamcha. Niet alleen vanwege de stap die je gezet hebt om opnieuw te leren rijden, maar ook vanwege het feit dat jij je heel kwetsbaar op durft te stellen, chapeau hoor _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:31

ElanII schreef:
Iedereen hier heeft ook grote bewondering voor jou Yamcha. Niet alleen vanwege de stap die je gezet hebt om opnieuw te leren rijden, maar ook vanwege het feit dat jij je heel kwetsbaar op durft te stellen, chapeau hoor _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Buiten het feit dat ik Yamcha lesgeef, vind ook ik het erg gaaf wat ze doet.
Het is niet makkelijk om toe te geven (aan je zelf) dat de manier waarop je hebt leren rijden eigenlijk niet is hoe je het wilt.
Denk dat om opnieuw te leren rijden je eerst veel moet "afbreken", om weer schoon te beginnen. De manier die Yamcha nodig heeft is deze en bewonder haar doorzetting vermogen.

We zijn met hele kleine dingen bezig: denk aan ademhaling, juiste spierspanning in je lijf. Klinkt makkelijk maar is het niet. Maar dat is voor mij wel de basis van het rijden.
Ik wil graag een paard rijden op: ademhaling, kleine aanwijzingen vanuit de zit en vooral gedachte. Zo op een paard kunnen zitten dat je samen 1 bent, volgens mij hoort dressuur zo te zijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:34

Foutje, had PB moeten zijn.... :o

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:38

Ehhh volgens mij geeft Japeloup Yamcha les? Zij reageerde boven jouw vraag. Ook ik voel me heel erg aangesproken door wat ik lees over de manier van lesgeven en de gedachten hierachter.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:03

Gooya schreef:
Foutje, had PB moeten zijn.... :o

HalloDan schreef:
Ehhh volgens mij geeft Japeloup Yamcha les? Zij reageerde boven jouw vraag. Ook ik voel me heel erg aangesproken door wat ik lees over de manier van lesgeven en de gedachten hierachter.

Ben nu de draad kwijt, volgens mij mis ik iets....

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:09

Ik dacht een PB te sturen om aan TS te vragen wie haar instructrice was. Ik las nl in de OP een aantal dingen die me heel erg aanspreken. (pas 1,5 blz gelezen in het topic) Ipv een PB plaatste ik per ongeluk een berichtje in dit topic.
HalloDan heeft dit denk ik nog gelezen en antwoord gegeven. Dank je!
Ik zal je (Japeloup) even een PB sturen, want ik weet nu wie TS lesgeeft :)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:44

Ik heb nog niet alles gelezen (maar ga ik zeker doen!) maar super TS dat je zo weer aan de gang gaat!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:58

Vind het ook erg stoer van je Yamcha dat je openlijk op Bokt toe durft te geven dat de manier waarop je eerst reed niet meer goed voelt en je nu als een beginner alles opnieuw moet leren. Zeker omdat je (naar ik weet van Bokt) toch heel wat ervaring hebt in de paardenwereld :j

Maar ik denk dat het zoals Japeloup ook schrijft straks zoveel mooier en makkelijker gaat, als je straks echt voelt hoe een paard loopt en beweegt en wat elke kleine verzitting of spanning in jouw lijf doet met de houding of beweging van je paard. Als je dat heel goed aanvoelt straks dan is de rest (dus de echte training) denk ik kinderspel. Zou ook zo graag willen leren rijden zoals jij nu leert, lijkt me het mooiste wat er is. Echt te voelen wat je paard doet en wat voor invloed jij hebt op elke beweging...en uiteindelijk echt samen werken en samenvloeien (wordt nu wel errug romantisch :D).

Wil je in ieder geval heel veel plezier en mooie momenten met je paard toewensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:57

Even terugkomend op die cap en BP:
Ik vind het ondingen, en dat meen ik ook. Een cap maakt mijn hoofd zwaar, en daardoor heb ik spanning in mijn rug, en dus in mijn billen. Om van een BP maar niet te spreken.......
Buiten dat, het is niet de bescherming die het rijden gevaarlijk maakt of niet, het is wat er in je hoofd zit, niet wat er omheen zit. Het is weten wat je doet, weten hoe je met het paard om moet gaan, waarmee je bokken, steigeren, wegspringen en andere rare fratsen voorkomt. Paarden stellen zich niet aan, dat geloof ik pertinent niet. Paarden hebben een reden voor wat ze doen, en het is aan ons om daarop in te spelen. Een goedpassend zadel voorkomt pijnlijke ruggen, en dus paarden die zich vastzetten en heet en opgewonden worden, of juist sloom. Een passend bit voorkomt een paard dat gelijk al wil vechten. Een zachte hand voorkomt verzet tegen de hand, het paard zal de hand juist willen opzoeken, en mee naar beneden willen nemen. Het paard zal een ruiter die fijn met de beweging meegaat, en hem niet in de weg zit, er niet af willen werken, hij heeft er immers geen last van.
En natuurlijk zijn er dan nog dingen als haken op de kiezen, het is ook aan ons er op tijd iemand bij te halen, om probleemgedrag te voorkomen.

Ik begrijp Liljebo als zij in Zweden wel een BP en een cap wil dragen, omdat de ondergrond in Zweden iets anders is. In de bergen van Tirol vind ik het ook een ander verhaal. Maar in NL vind ik het niet noodzakelijk.

Mijn honden kunnen ook mijn handen verbrijzelen, als ze per ongeluk vol in mijn hand hangen ipv hun bal, en ik kan je verzekeren dat die hand dan echt nooit meer bruikbaar is. Bekijk hun gebit maar eens voor de lol. Moet ik dan ijzeren handschoenen gaan dragen, omdat zoiets kan gebeuren? De káns erop kan ik enorm verkleinen, omdat ik weet wat ik doe.
De kans op een verkeersongeluk is vele malen groter dan een val van een paard. Toch draag ik nooit een fietshelm, en zeker geen BP in het verkeer. Ook niet als ik ga mountainbiken, want de mountains in NL bezorgen me alleen maar de slappe lach, ik ben er geen ogenblik van onder de indruk.
Als ik alle ongelukken wil voorkomen, kan ik niet eens in een hoekje in huis gaan zitten, want stel je voor dat de bliksem inslaat....... Nah, ik ga daar geen rekening mee houden. Ik zal er ook niet om vragen, ik ben niet van plan om een snelweg over te steken met een rollator, dat is gewoon roekeloos. Maar een cap en een BP beschermen je niet tegen ongelukken. Die breuk van mij en die kapotte heup konden daar niet door voorkomen worden, ik landde op een zitbeenknobbel, en de kans dat het veel erger zou zijn geweest, zou door een cap vergroot zijn, omdat mijn hoofd achterover klapte. Dat heeft die breuk in mijn ruggewervel veroorzaakt. Met cap was het een gebroken nek geweest.......
Ieder zijn eigen keuze uiteraard, maar ik voel me niet zekerder met cap en BP, ik voel me er alleen maar door belemmerd.

Ik ben idd aardig over mijn angst heen :D

Ander onderwerp, en dit is ontopic:
@ Laetitia: Zal ik eerlijk zijn?
Dit wat nu gebeurt is een openbaring voor mij. Ik had als 10-jarig meisje een droom: ik droomde van die moeiteloze dressuur waarover je in boeken leest, waarbij je soms een sprongetje meeneemt, een dressuur waarbij het paard niet gedwongen wordt, en waarbij je niets nodig hebt om kracht bij te zetten, omdat het paard meedenkt, omdat het paard vrolijk dat doet wat van hem/haar wordt verlangd. Een dressuur waarbij de hulpen onzichtbaar zijn, waarbij de ruiter haast op gedachte kan rijden in volmaakte harmonie met het paard, waarbij beide bijna een centaur worden........

Maar toen mijn rijden serieuzer werd, heb ik die droom laten gaan, ik moest schoppen, ik moest bijtikken met een zweep, ik moest sporen dragen ter verfijning van mijn hulpen, die in de eerste plaats niet fijn waren. En alles was zo moeizaam, zo zwaar, paard was sterk in de mond, en sturen was moeilijk en zwaar.
Ik leerde mezelf rijden op een lichter contact, licht alsof ik een pakje boter in mijn handen had. De manier van vasthouden tot paard inknikt, liet ik los, omdat ik merkte dat als ik het paard van achter naar voren reed, het paard zelf wel aan de teugel kwam. Maar rijden bleef moeilijk, bleef zwaar.
Vooral op de meer opgeleide paarden, jonge paarden vond ik fijner, makkelijker, lichter.
Een keer heb ik een paard gereden dat ik niet kende, en dat was een wonderlijke ervaring, ik deed iets, ik weet niet meer wat, het was waanzinnig simpel, dat weet ik wel: en het paard voelde plotseling aan alsof het geen 500 kilo woog, maar 5..... en tegelijk voelde het dier waanzinnig sterk, maar ook licht, en kneedbaar. Het gaf mij het gevoel alsof het mij met gemak naar de top van de wereld kon dragen en terug.

Dat gevoel heb ik nooit meer gehad daarna, maar dat moment, dat gevoel, toen wist ik waarom ik meer wilde leren, en meer en meer, dat gevoel wilde ik weer en weer ervaren. Het was de droom van toen, de droom die ik had als kind.
Niet lang daarna kwam dat ongeluk, en het rijden was voorlopig over.
Ik ben daarna weer gaan rijden, maar ik vond het eng en niet meer leuk, maar soms had ik even dat gevoel van toen, heel even dat het je aanraakt, en dan was het ook weer weg, maar dat gevoel ben ik nooit meer vergeten.

Toen kwam ik in contact met Japeloup, en de droom die ik had als kind, blijkt geen sprookje, geen droom, maar dat kan écht! En dat, dat is waar ik nu voor ga, zó wil ik leren rijden. En daarom wil ik het opnieuw leren, want alleen zo kan het. Alles van toen moet ik loslaten, en opnieuw leren zitten, ademen. Opnieuw leren stappen, en draven, opnieuw straks leren aangalopperen. Ik voel me een beginner. En guess what: dat bén ik ook! :D Ik rijd pas sinds 2 maanden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:35

@Yamcha: Dat over cap en BP ben ik toch niet met je eens.
Als je nooit een cap draagt moet je misschien wennen, maar ik voel écht niks van mijn cap en BP met rijden. Ik ga er al helemaal niet gespannen van zitten. Het voelt voor mij net zo als wanneer ik (bijvoorbeeld) een pet een en bodywarmer draag, kleding voel je ook, maar je bent je er niet bewust van, dat is met cap en BP voor mij hetzelfde.

Ik ben het wel met je eens dat je met opvoeding, weten over paardengedrag, een juist zadel/bit, tandarts etc bijna alle gekke toestanden voorkomt. Mijn pony vertoont dan ook eigenlijk nooit zulk gedrag. Wat echter wel kan gebeuren is dat hij een keer onhandig struikelt, en zelf valt. En als ik dan toevallig met mijn hoofd of lijf tegen een paal van het hek aan val (niet zoveel anders dan een puntige steen in zweden lijkt me), dan ben ik dondersblij met mijn BP en cap. Natuurlijk voorkom je niet alles, maar ik weet zeker dat als ik val en ik heb iets dat ik door een cap of BP niet gehad zou hebben, ik mezelf wel voor m'n kop kan slaan dat ik ze niet aan had.

Ik ken zoveel verhalen van mensen die door een stom ongelukje(helemaal niet de 'schuld' van paard of ruiter) vielen met hele nare gevolgen, dat ik het de moeite zeker vind om ze aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:45

Hoef je ook niet met mij eens te zijn, hoor :)
Ik merkte alleen dat ik gisteren over die posts daarover zat te denken, en ik wilde mijn mening daarover geven :) Al heb jij ook gelijk met wat je stelt dat er altijd iets kan gebeuren. Maar dat zijn voor mij geen dingen waar ik dan rekening mee ga houden. Mijn hond kan ook altijd in mijn hand hangen, omdat hij gewoon niet goed kijkt, en dat zijn dan van die freak-accidents waar niemand iets aan kon doen. Dan kan ik ook voorkomen door geen honden te nemen, maar ik zou ze veel te erg missen, of ijzeren handschoenen aan te doen, wat ik ook niet van plan ben. Nah, bij lol in het leven horen risico's, en die neem ik dan. Paardrijden is ook niet zonder risico's, maar ik geniet er teveel van om het niet te doen, en ik heb gewoon de pest aan caps, helmen, body armour en dat soort dingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:47

Yamcha schreef:
Hoef je ook niet met mij eens te zijn, hoor :)
Ik merkte alleen dat ik gisteren over die posts daarover zat te denken, en ik wilde mijn mening daarover geven :) Al heb jij ook gelijk met wat je stelt dat er altijd iets kan gebeuren. Maar dat zijn voor mij geen dingen waar ik dan rekening mee ga houden. Mijn hond kan ook altijd in mijn hand hangen, omdat hij gewoon niet goed kijkt, en dat zijn dan van die freak-accidents waar niemand iets aan kon doen. Dan kan ik ook voorkomen door geen honden te nemen, maar ik zou ze veel te erg missen, of ijzeren handschoenen aan te doen, wat ik ook niet van plan ben. Nah, bij lol in het leven horen risico's, en die neem ik dan. Paardrijden is ook niet zonder risico's, maar ik geniet er teveel van om het niet te doen, en ik heb gewoon de pest aan caps, helmen, body armour en dat soort dingen :)

Dat is ook zo, je moet je niet door risico's laten tegenhouden, dat doe ik ook niet :) Maar waar het me niet hindert probeer ik wel de risico's zo klein mogelijk te maken.
Ik heb in mijn omgeving alleen nu al 2 mensen met een gebroken rug een één klein meisje met een schedelbasisfractuur, allemaal door freak-accidents, en dat heeft me wel aan het denken gezet. Ik ben niet bang, maar je zou het haast worden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:00

:j klopt :j

En het is net die gedachte die me over mijn angst heeft heengezet, eigenlijk........
Als je altijd maar bedenkt wat er kán gebeuren, dan durf je niets meer. En van Japeloup heb ik geleerd dat ontspannen, Zen, een heel goede manier is om vallen te voorkomen, je kunt haast niet meer vallen, want je zit aan je zadel 'geplakt'.
Ik heb besloten dat ik dat ook niet meer wil. Ik wil niet steeds nadenken wat er allemaal kan gebeuren, ik wil genieten van wat ik nu doe, en later blij zijn omdat het zo heerlijk was, zoiets.
Ik ben bijvoorbeeld dol op karten. En als je daar bij na gaat denken schijt je ook bagger natuurlijk, maar het is zó kicken....... mountainbiken vind ik ook gaaf, bergwandelen, en alles met bergen....... ik wil nog in Tirol een rit maken met Haflingers, en ik wil in rengalop met Veggy over het strand........

Ik ben ook een thrillseeker, altijd al geweest. Ik hou ook van risico nemen. Ik ben geen held, ik ben roekeloos. Niet levensmoe, ik vraag niet om ongelukken, ik ben juist dol op het leven, en daarom wil ik ook genieten van wat kan........ ik ben nu 30. Over 30 jaar verklaren mensen me voor gek (goede kans dat ik me daar niets van aantrek hoor :D ). Met karten zet ik een helm op, en met mountainbiken helemaal niks, behalve in Oostenrijk, omdat de bodem daar net ff wat harder is. Denk dat als ik over het strand ga racen ik wel een cap op zet, waarschijnlijk. Maar een BP, nah, dat ding zit me alleen maar dwars, ik erger me eraan, en dan geniet ik niet meer zo.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:27

Als ik buitenrij heb ik altijd een cap op, ook als het hard waait in de buitenbak of op elk moment waarop ik denk laat ik hem toch maar opzetten.
Maar ik heb hem ook heel vaak niet op :o

Ik heb hem vooral op omdat Kid nog wel eens opzij wil springen als ze schrikt.
Het is al meer dan een jaar geleden dat ik van haar af ben gevallen door zo'n actie
maar ik volg hierin gewoon mijn gevoel.

Ik vind het heel mooi hoe je beschrijft hoe je nu wilt rijden en hoe het eerst was, heel herkenbaar ook.
Ik ben van manegeruiter naar eigen paard gegaan en nu realiseer ik me, dat ik nu (na 4 jaar)pas kan rijden en kan voelen wat ik moet doen.
Eigenlijk heb ik de afgelopen 4 jaar vooral geworsteld met mijn eigen houding en de hulpen die ik moet geven.
Nu ik mijn balans heb gevonden en weet hoe ik moet zitten nu pas kan ik mijn paard iets extra's leren.

Het moeilijkste vind ik dat je het eigenlijk tegelijk moet doen maar het is niet mogelijk om je paard niet in de weg te zitten als je zelf je balans nog niet hebt.
Het paard moet zich verzamelen om je goed te dragen.
Maar dat lukt pas goed als je kunt zitten.
T is een soort cirkeltje
Als je dat punt voorbij bent kun je aan de rest gaan werken.

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:29

Respect! vast heel moeilijk voor je.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:36

Yammie!!! Ik kan je topic natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan hea!

Vind het ontzettend stoer van je dat je je zo "kwetsbaar" opstelt. Dikke pluim voor jou.

Een tijdje geleden toen we elkaar ontmoetten(alweer te lang geleden hoor :( ) heb ik gezien
hoe gek jij met paardjes bent.. en zo ook met mijn diva. Je klom er toch maar even zo op en
reed er toch maar even mee weg. Terwijl zij toen nog hartstikke onzeker was.. en redelijk sensibel...
en toch zat je maar stoer op en wildvreemd paard.

Kan maar 1 ding bezig, als ik dit zo lees.. ben je heel goed bezig! Enneuhm.. tegenslagen hebben
we allemaal.. dagen dat het niet lekker gaat, dat je een stap terug moet zetten.

Ik heb Japeloup even een PBtje gestuurd trouwens. En ik ben jouw nummer ook kwijt, maar je
reageert vast wel weer als je tijd/zin hebt :)

Je bent een topmeid, echt waar!

Als je iemand nodig hebt omdat je verdrietig bent ofzo kun je altijd bij me terecht he, hetzij door
een belletje of dat ik bij je langskom (we moeten toch eens een keertje afspreken nog)
Knuf, en ook van [***] :)

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:38

Ik lees nog steeds mee. Boeiend! Nog even over de cap en bp. Ik heb na enige aarzeling diep in mijn portomonnee getast en een hit air airbagvest gekocht. Deze heeft de souplesse van een bodywarmer, maar werkt perfect bij een val. ( Heb jij die ook niet Elan?)De laatste keer dat ik van Tov viel, was doordat ze in de naast gelegen bak ( ja twee bakken naast elkaar) pony losgelaten werden en lekker dol door de bak bokten. Tov deed vrolijk mee; eerst een stijger en toen een bok. Hier had ik geen antwoord op, en dus lag ik ernaast. Dit soort dingen zijn niet te voorkomen volgens mij, al denk ik doordat ik nu beter leer zitten, ik misschien ooit dit soort dingen uit kan zitten.
Ook is het een verschil of je alleen leeft of dat je kinderen hebt. Ik bedoel dit. Als ik vrijgezel was zonder kinderen, dan zou ik er misschien voor kiezen om heerlijk met losse haren in alle vrijheid over het strand te daveren( ja ja ik weet het dat duurt nog even.... :D ) Als ik val zijn de consequenties alleen voor mij. Maar nu heb ik kinderen en een partner. Als ik een dwarsleasie oploop heeft dat niet alleen effect op mijn leven, maar zeer zeker ook op dat van hun. Waar mogelijk wil ik dan de risico's beperken, al is het natuurlijk inderdaad zo, dat ik ook tijdens het ramen lappen van mijn trapje kan rollen :')
De cap is in ons gezin verplicht, maar de dochters hebben respectievelijk een aanvaring met een boom en een bakrand gehad, en ondanks hun cap hadden ze een hersenschudding. Zonder cap misschien wel hersenletsel...Ze zeuren er in ieder geval niet over.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:18

@Tov: inderdaad heb ik ook een hitairbagvest, zit me totaal niet in de weg. Sinds ik een paar keer lelijk van Dúx gevallen ben incl. fracturen en kneuzingen heb ik besloten, dat ik mezelf dat niet meer aan ga doen. Een cap draag ik ook. Vorig jaar is de dochter van mijn stalbaas ongelukkig ten val gekomen. Scheurtje in de schedel o.a + nog andere blessures. Als ze haar cap niet opgehad had, was ze er niet meer geweest. Het was nu ook kantje boord, maar ze is er gelukkig nog en rijdt weer mèt cap en bp. Ik heb veel respect voor jou Yamcha, maar jouw opvattingen over cap en bp vind ik een beetje naïef.
Citaat:
Het is weten wat je doet, weten hoe je met het paard om moet gaan, waarmee je bokken, steigeren, wegspringen en andere rare fratsen voorkomt.

Helemaal gelijk, maar helaas weet het gros dat niet incl. ik zelf. Ik ben zelf ooit met steigeren achterover geklapt, heb het paard bovenop me gehad. Toen hij van mij af rolde, brak hij en passant mijn bekken op 2 plaatsen. Verder waren allebei mijn heupkommen gebroken en naar boven gedrukt, ik zat nog in het zadel toen ik achteroverviel, dus je kunt je voorstellen wat dat met je heupen doet. Afgezien van deze blessures had ik ook nog 2 wervels gebroken. Ik heb 5 maanden in het ziekenhuis gelegen, waarvan 3 maanden plat, de eerste maand met pennen door mijn benen geboord om mijn benen in zweefspalken te kunnen leggen. Aan die pennen zaten (hoe ironisch) een soort van hoefijzers geschroefd waaraan touwen zaten die via katrollen aan een stalen constructie hingen met gewichten eraan, die mijn heupen weer op zijn plaats moesten krijgen. Zie je het een beetje voor je ?
Afijn, doe mij maar die cap en bp :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 07:51

Of je nu wel of niet met bp of cap rijdt het gaat erom dat je als ruiter je goed voelt op je paard. Maar vind het ook mijn taak als instructeur om een ruiter op onveilige situaties te wijzen. Denk daarbij ook aan goed schoeisel, haar dracht, optoming, sierraden, etc..
Maar uiteindelijk is het aan de ruiter zelf wat hij wel of niet doet (natuurlijk leeftijd afhankelijk en stal met regels waar je staat).
Al heb ik wel eens een ruiter verteld dat ik haar niet verder wilde begeleiden als ze geen gehoor bleef geven aan mijn veiligheids adviezen.

Moet ook zeggen dat het voor mij als instructeur het er niet makkelijker op wordt om door een bp heen te kijken. Wat ik daarmee bedoel is dat het moeilijk te zien is of iemand zijn rug correct heeft, en dan doel ik niet alleen op houding maar zeker ook op spierspanning.
Maar dat geldt natuurlijk ook voor erg ruim zittende kleding...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:11

Heb veel bewondering voor je, ook om je zo kwetsbaar op te stellen.
Probeer te leren omgaan met "kijkers", hoe moeilijk ook.
Bedenk maar dat je een voorbeeld bent voor velen....

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:22

Ik vind het een beetje spijtig dat mensen voor zichzelf kiezen veiligheidsmogelijkheden niet toe te passen, maar ik zou willen vragen dat dat niet verkondigd wordt op een forum waar veel jonge mensen die erg beïnvloedbaar zijn meelezen. Mijn instructrice is zeer strikt, geen uitzonderingen op cap, handschoenen en laarzen, wil je dat niet, wel, dan zoek je maar een andere lesgever. Body protector hangt af van wie er rijdt met welk paard.

Ondanks deze regels heeft zij één regel die eruit springt. Zorg dat je niet op een paard kruipt als er de mogelijkheid is om eraf te vallen. Nummer één is bij haar zorgen dat je paard veilig is, zorg dat je je paard kan lezen en zorg dat je maakt dat je af je paard bent als er risico is. Dat is voor haar veiligheidsregel nummer één, en ik heb nog nooit een instructeur gehad die daar zo de focus op legde, in het begin vond ik het zelfs een beetje vreemd en kon ik er niet mee akkoord gaan, ik ging uit van het idee, je kan niet afstappen, want dan geef je het paard gelijk!

Maar, ondanks dat dat regel nummero uno is, vindt ze cap, handschoenen en laarzen gewoon essentieel. En ik vind het excuus dat de cap te zwaar is niet echt correct, zeker tegenwoordig zijn de caps zeer licht, ze zien er niet uit, maar het is kwestie van gewoonte. Zij zegt altijd, het is hetzelfde als met de auto rijden, je rijstijl met de auto is het allerbelangrijkste om ongelukken te voorkomen, maar moest het onverwacht toch gebeuren (want helaas ligt het niet altijd aan de 'chauffeur', ...) dan ben je toch blij met je gordel, airbag en andere veiligheidsattributen in de auto... :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:35

Ik vind dat dan toch een zeer verstandige instructrice.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het tot nog niet eens zo lang geleden ook niet altijd erg nauw nam met veiligheid.
Ik ben nu 50 en ik denk dat in mijn geval mijn verstand met de (late) jaren komt. En daarnaast natuurlijk toch weer meer last van de rug door die oude breuk van de wervel (opgelopen toen mijn paard uitgleed in galop... dat had dus niets met onveilig of wild paard te maken)

Een veilig paard is voor mij evengoed prioriteit 1 en het dragen van bescherming is voor mij absoluut geen reden om meer risico's te nemen. Ik doe nog steeds heel erg rustig aan.
Maar het is een gewoonte geworden en ik voel mij nu een beetje 'bloot' zonder.

Ik moet erbij zeggen dat cap en bodyprotector hier voor de jeugd standaard is (volgens mij in de maneges verplicht) . Cap is in ieder geval overal verplicht.
Op buitenritten zie ik hier in mijn omgeving jong en oud met protector en cap rijden. Het is hier meer 'gewoon' denk ik, dan in nederland.
De ondergrond met vaak verraderlijke rotsen zal meespelen maar Zweden zijn toch al altijd erg bezig met veiligheid. Kinderen dragen ook verplicht fietshelm (ik geloof tot 15e of 16e) , maar je ziet ook veel volwassenen met fietshelm. Daar waar veel lawaai is bv 4-wheel. westernevenement) zijn oordopjes heel normaal.
Dan merk je toch dat je dat zelf ook wat makkelijker overneemt.

Overigens heb ik absoluut geen last van cap of protector. Ik had eerst een goedkope protector en dat was een ramp. Nu heb ik een goeie en eenmaal gewend ben ik mij daar nog niet eens meer van bewust. Het belemmert mij in geen enkel opzicht in beweging, zit of wat dan ook.

Verder is het ieders eigen keuze, natuurlijk. Maar soms lijkt het alsof er een taboe zit op bescherming, wellicht omdat het niet stoer is of zo. En dat is jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:40

Oké, jullie mening is duidelijk :)
Tonidressuur: aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt om dat niet op een forum als dit te verkondigen, anderzijds worden de meest gevaarlijke dingen soms goedgevonden, als mensen maar een cap ophebben....... en veiligheid wordt door veel meer dingen bepaald dan alleen die cap. Dat is de kant die ik soms wat naïef vind, er wordt soms pagina's doorgezeurd over een cap, en niet over de rijstijl of de manier van omgaan met het paard, die ik soms vele malen gevaarlijker vind. Mensen hebben als ze ernaast staan veelal niet al die bescherming om, en halen de meest gekke stunts uit, of weten gewoon niet wat ze doen, waardoor het alsnog niet echt safe is.
Goed, hoe dan ook, ik zal er nog eens over nadenken, het freak-accident verhaal zit ook wel wat in. Voor nu vind ik het toch een beetje offtopic, en dat is niet om de discussie af te kappen, maar ik denk dat die meer in een ander topic thuishoort. Ik wilde er wel even op ingaan, omdat ik het toch best interessant vond, maar offtopic is het.

svdijk: Senks meid, wat een lief berichtje........ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:59

Ik denk Yamcha, dat het een goeie instelling is om de risico's zo klein te maken als je kan, zo lang het je niet hindert of je doel in de weg gaat staan :j Wanneer dat dan is moet ieder maar voor zich bepalen :)