Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:20

Het wordt steeds drukker :D ik ben nu al een beetje zenuwachtig voor september, wanneer ik er eindelijk weer op mag. Ik heb er ook wel heel erg zin in, maar juist omdat ik er na de val nooit meer op ben gestapt, denk ik dat ik best angstig zal zijn. Maar ook, wat als hij ineens schrikt, zou het dan wel goed gaan met mijn rug?

Wat me wel heeft geholpen is de manege. Daar reed ik tot ik dus mijn rug brak door een val en nu ga ik niet meer terug. Ik heb daar zo vaak met doodsangst op een paard gezeten elke seconde op de klok kijken en hopen dat de grasmaaier niet dichterbij komt. Maar ik gong altijd door, want zeggen dat ik bang was wilde ik niet. Daardoor heb ik wel veel gedaan, en als ik eerlijk ben, viel ik vrijwel nooit van een paard terwijl ik bang was. Ik val eigenlik altijd als ik me prima en ontspannen voel en er ineens iets mis gaat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:20

Ik heb vanaf mijn 12e een jaar of tien gereden, op de manege, maar ik had ook twee kwpnners te verzorgen. Op een gegeven moment werd ik ook steeds banger en durfde ik in de les niet meer te galopperen. Ik weet niet hoe de angst is ontstaan, maar ik denk dat ik ook bang was de controle te verliezen. Ik ben toen gestopt met rijden en ben na een pauze van 6 jaar weer gaan rijden omdat ik het erg miste. Ik had in het begin wel weer even wat angst, maar ik durf steeds meer. Ik heb zelf nu sinds kort een nrpsser, ook geen makkelijke, maar ik probeer steeds mijn eigen grenzen wat te verleggen.
Alleen met springen heb ik nog wel veel angst. Ik durf wel over een balkje dat op twee emmers ligt, maar zodra er twee palen aan de zijkant staan vind ik het supereng. Ik ben gewoon bang dat ik tegen die palen aanknal. Natuurlijk hoef ik niet perse te springen met mijn paard, maar ze vindt het wel leuk en het is ook goed voor haar rug om af en toe een hindernis te nemen. Heeft iemand tips hoe ik weer over een gewone hindernis durf te springen?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:38

Iedereen: welkom :D

Supervixen, ik denk dat je dat heel rustig moet opbouwen :) Ga eerst eens cavaletti draven, als dat goed gaat zet je 2 staanders naast de cavaletti en doe je hetzelfde.. uiteindelijk zet je een sprongetje neer :) Rustig aandoen!

Ik ben echt de hele tijd zo gespannen als een snaar :P Geen idee waarvan ik zo gestressed ben (wss van de laatste loodjes van afstuderen en het niet weten wat ik daarna moet doen) en dat is echt irritant!! Zat in de auto en begon mee te zingen met een liedje, en ik voelde gewoon de spanning uit me gaan.. jammer alleen dat het vrij snel weer opbouwt :P

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:46

Merken jullie ook dat de angst zo veel invloed heeft op je houding bij het rijden? Als ik een keertje lekker rijd en het galopje mee doe in de les (ik rijd al meer dan 20 jaar, ook eigen en verzorgpaarden maar nu sinds een jaartje weer gewoon op de manege) dan lukt het heel vaak toch niet om netjes aan te galopperen...
Als het niet binnen een paar drafpassen lukt gaan mijn handen een eigen leven leiden en door de spanning zit ik dan meer op mijn bovenbenen dan op mijn kont, wat ook niet echt bevorderlijk is natuurlijk.
Ademhalen tijdens de galop vergeet ik volgens mij ook. Ik overweeg om een keer zo'n les op een mechanisch paard te doen maar ben nog niet overtuigd of het voor mij wat is.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:26

Jup, ook dat is heel herkenbaar... Ademhalen is moeilijk ;) En ik ga heeeel erg voorover duikelen

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:30

pff, ik herken dat wel, ik ben een paar keer keihard eraf gegaan omdat ik een paard had wat dacht van joepie, ik ben buiten ik kan rennen, vervolgens het bit tussen de tanden zette en ging.
Was zo bang voor buitenritten dat ik helemaal gestopt ben met rijden een paar jaar.
En nu nog steeds als een paard ervandoor gaat heb ik moeite met terugnemen, eerste instinct is om voorover te zitten of nou ja, me af te zetten in de beugels en soort van aan de teugels te gaan hangen.
Maar dat heeft natuurlijk helemaal geen zin.
Heb nu gelukkig op de manege een pony (gek genoeg heb ik het bij pony's totaal niet, die ben ik gewoon de baas, punt :s) en die doet ook wel gek en bokken en in rengalop door de bak, en dat vind ik alleen maar leuk.. maf ding.
Ik snap mezelf ook niet hoor :o

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:53

Welkom bij de club, ik snap ook niks van mezelf soms!

Heb waarschijnlijk wel iemand gevonden die me wil helpen :) Dus dat is fijn! Nu nog even met de eigenaren van paard overleggen of die het ook goedvinden :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:59

Wooooow, niet gedacht dat er zóveel mensen hier ook last van hebben. :=
De meeste ruiters die ik ken durven werkelijk alles, dan vraag ik me altijd af of ik dan zo extreem bang ben ofzo.

Ik hoop dat ik me hier mag aansluiten/mag meelezen? :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:06

Uiteraard Lauste, welkom!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:39

Heb ik ook hoor Lauste :P welkom!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:45

Haha okee. :)
Ik heb even het topic doorgelezen en alles komt mij echt enorm bekend voor.
Eigenlijk heb ik het nooit zo doorgehad dat ik angstig was.
Heb namelijk al 5 jaar een eigen pony en daar ben ik enorm ontspannen op en ik vertrouw haar volkomen.
Alleen heeft ze afgelopen zomer een onherstelbare blessure gekregen, toen ben ik op zoek gegaan naar een nieuw paard.
Maar we hebben de zoektocht even gestaakt ivm met school, maar weet wel dat het echt bijzonder moeilijk gaat worden. :=

Ik & vreemde paarden is absoluut geen succes, alleen op mijn eigen pony durf ik echt te rijden.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:46

Paar maand geleden ben ik trouwens ook nog 2x gevallen van een vreemd paard, de eerste keer ging hij er als een gek vandoor en de tweede keer ging hij steigeren en viel hij achterover..
Heeft mijn zelfvertrouwen absoluut geen goed gedaan. :=

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:49

Nee, dat kan ik me voorstellen! Achterover vallen met een paard lijkt mij ook geen succes...

Ik moet zeggen dat het bij mij wel een stuk minder is geworden :) alleen als ik me niet helemaal lekker voel (onzeker) wordt het erger.
Gelukkig krijg ik de laatste tijd veel meer zelfvertrouwen!

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:18

Inderdaad leuk om te lezen dat er veel meer angstige ruiters rondrijden. Heb zelf altijd het idee dat ik de enige ben. :? :?

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:38

Het is inderdaad (voor mij) de controle :j

Ik heb een paar jaar geleden een ritje op een (voor mij vreemde) ijslander gedaan.
Die ging alleen naar buiten (instructrice mee op de fiets) en in galop.
Dat beest was zo lief, en was zo netjes te stoppen :D
ze zei ook van "In het begin loopt hij iets harder maar hij is op alle momenten te stoppen'
Moet ik er ook wel bijzeggen dat zei instructrice is van de Emiel Voest style.

Maar dat vindt ik dus echt fijn. Dan is de angst ook weg.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:17

Dott schreef:
En nu nog steeds als een paard ervandoor gaat heb ik moeite met terugnemen, eerste instinct is om voorover te zitten of nou ja, me af te zetten in de beugels en soort van aan de teugels te gaan hangen.
Maar dat heeft natuurlijk helemaal geen zin.
Ik snap mezelf ook niet hoor :o

Ik herken dit zoóóóó erg. Als hij een keer gaat rennen, en dat is eigenlijk altijd maar een kort stukje en maar heel soms, dan reageer ik ook zo verkeerd. Voorover zitten,klemmen en trekken aan de teugels en al dat soort stomme dingen, waarvan je achteraf denkt, waarom reageer je zo stom en doe je eigenlijk zo weinig (wat wel helpt)
Ik leer nu dat je alles voorwaarts op moet lossen. Dus been erbij, spanning en ontspanning geven aan de teugels etc. Contole nemen. En nu maar hopen , als het eens gebeurd dat zijn tempo hoger wordt dan gewenst, dat ik hier aan kan denken en niet blokkeer door de angst. Wordt dus vervolgd.

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:19

Nou, ik ga in het weekend weer naar m'n bijrijdpaard, heb al de kriebels bij het idee aan de galop... 8)7
ik ga denk ik een paar oefeningen aan de hand doen, en daarna even rijden.

Wens me succes!

reageer please ook even op; [RT-P] Bang voor aanspringen...

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:22

Moet je galoperen Beccatje?
Als het echt niet goed voelt, zou ik het ook ff niet doen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:24

Voor mij geld hetzelfde, ik moet ook leren naar voren op te lossen ipv te blokkeren. Hoop dat morgen het longeren fijn gaat en dat ik er dan weer even op kan!

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:41

het moet niet... het mag. voorlopig maar even niet, en daarna rustig opbouwen. ik galopper wel op een pony en daar heb ik totaal geen problemen mee, alleen op Joe <3 (1.70) blokkeer ik totaal |o

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:13

Hackie schreef:
Ik heb een paar jaar geleden een ritje op een (voor mij vreemde) ijslander gedaan.
Die ging alleen naar buiten (instructrice mee op de fiets) en in galop.
Dat beest was zo lief, en was zo netjes te stoppen :D

Even offtopic: als IJslanderfan en -bezitter ben ik wel benieuwd welke IJslander dat was. Ijslanders staan erom bekend sensibel te zijn, hard te gaan, maar ze zijn "zo cool als ijs", zoals ooit de hoofdredactrice van de Bit schreef :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 07:42

Ik ben gek op ijslanders :) heb 3 weken buitenritten begeleid op vlieland vorig jaar, en dan ben ik dus niet bang hè, over het strand, door het water, maakt me allemaal niks uit :p

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:09

Pfft nou dat doe ik je niet na. In de bak weet ik tegenwoordig (op sommige paarden) wat angsten te overwinnen. Maar buitenrijden schijt ik echt in mn broek!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:29

Bij mij ligt het zo erg aan het paard. Met het ene paard dat ik al lang ken durf ik vrijwel alles. Maar met de manege naar buiten.. Ik draaide constant mijn arm met spastische bewegingen om te zien op mijn horloge hoe lang ik nog moest want ik durfde de teugels niet eens los te laten. Een brok spanning was het, durfde dat paard geen millimeter ruimte te geven.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:53

SuperLiesje schreef:
Ik ben gek op ijslanders :) heb 3 weken buitenritten begeleid op vlieland vorig jaar, en dan ben ik dus niet bang hè, over het strand, door het water, maakt me allemaal niks uit :p

Gaaf, daar zou ik ook nog wel een keer heen willen enne... waarom koop je dan geen IJslander eigenlijk ?
@duChambre: Bij mij is het juist de bak. Daar ben ik al een paar keer héél hard gevallen met mijn IJsje tot meegesleurd aan toe. Buiten, daar draaien Dúx en ik onze hand niet voor om ;) Ik heb het zelfs een keer gehad dat ik van les kwam, bijna bij het erf. Daar waren ze nieuwe tegels aan het leggen en net toen ik daar was, zetten die mannen zo'n drilmachine aan om de tegels steviger aan te drillen. Dúx sukkelde er gewoon langs alsof hij dat elke dag meemaakt. Die mannen hadden mij niet gezien, boden hun excuses aan (super netjes) en waren vol lof over mijn bomproof paardje :D