JNY024 schreef:Als ik het allemaal zo slecht doe dan zou ik het wel
is leuk vinden om iemand die hier alles zo goed weet een keer op mijn paard te zien
Waar woon je?
Kan dit niet vinden in je profiel.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JNY024 schreef:Als ik vragen mag waarom vindt jij losse teugel?
Je moet hem later toch ook kunnen oppaken om dingen te gaan vragen aan hem ?
JNY024 schreef:Cyrina schreef:
Ik ook![]()
Zo'n uitspraak maakt voor mij duidelijk dat we hier alles voor Jan L.. hebben opgeschreven...
hoe moet ik hem dan noemen braaf paard?
Als je vindt dat je uitspraken voor Jan l.. worde opgeschreven
Waarom doe je nog moeite om nog te schrijven?
Als ik het allemaal zo slecht doe dan zou ik het wel
is leuk vinden om iemand die hier alles zo goed weet een keer op mijn paard te zien
Cyrina schreef:Noor heeft de TS zelf al ge-pb't
Ben het met je eens dat hiervoor er niet altijd vriendelijk geschreven werd, maar die berichten zijn verwijderd.
De frustratie van de meeste bokkers komt nu omdat er heel goede tips zijn gegeven en een uitleg over hoe de paarden zijn en hoe ze worden opgeleid in Spanje, wat dus anders is. Dit allemaal door ervern mensen. En vervolgens wordt daar niks mee gedaan en de schuld alsnog weer bij het paard gelegd. Dus volgens mij verspilde moeite geweest.
LoveUggs schreef:Citaat:Er zijn maar heel weinig paarden die opzettelijk iets verkeerd doen. En nog minder Andalusiërs, het is een vreselijk werkwillig paard. Maar je moet ze het vragen, niet opleggen.
Een Andalusiër voelt feilloos de spanning van de ruiter aan. Mijne voelt het zelfs beter bij mij dan ikzelf. Heel leerzaam als je daar voor open staat. Mij heeft het in ieder geval geleerd om beter met mijn eigen spanning om te gaan.
Ik snap je hoor!Het is ook best lastig om ervaringen met een manege, te delen met privé paarden. Ik heb zelf 2 bijrijd paarden, en rijd manege lessen. Alleen bij de manege paarden, is het zo, dat ze vaak onder het werk proberen uit te komen, en vervelend gaan doen. Snap ik eigenlijk wel, zou het zelf ook doen, elke keer een andere ruiter op je rug, elke keer dat getrek in je mond, van een beginnertje... Zou ik ook in protest komen. Dat zou je eigenlijk hiermee kunnen vergelijken toch? Bedoel ik niet mee dat TS niet kan rijden hoor! Want als ik dit topic niet tegen was gekomen, had ik nog niet geweten dat een anda zo anders is in karakter. En wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat als je het karakter van een bepaald ras niet weet, omdat het zogezegd 'anders' is, kan je dit soort gedrag opvatten, als paniek, maar óók als vervelend. Nu weet ik dat je met een anda anders om moet gaan dan met bijvoorbeeld een Fjord, maar als ik dit topic niet had gevolgd, en er zou ooit eens een anda op mijn pad komen, die dit gedrag vertoonde, zou ik ook denken dat het met opzet was, of dat het paniek is. Maar zou ik er ook zeker alles aan doen om erachter te komen, wat het probleem van het paard is. Waar hij tegen aanloopt. Wat doe ik eventueel fout? Ligt het aan mij, is er een geen klik, waar ligt mijn probleem. Als ik ten einde raad zou zijn, zou ik precies hetzelfde neerzetten als TS in dit topic heeft gedaan. Dan zou ik er ook achter komen, dat ik met een ras te maken had, dat je zacht moet behandelen. Dat je liefde moet uitstralen, maar ook vooral rust. Dat je het met respect moet behandelen. (Doe ik bij elk paard, maar als een paard me in mijn been bijt, omdat het chacherijnig is, kan hij toch echt een mep op z'n hals krijgen)
Of zit ik er helemaal naast?
Dani_ schreef:Als dit paard slecht behandeld is in Spanje doe je er veel en veel beter aan om je te focussen op de dingen die wél goed gaan. En dat begint met jouw houding tegenover je paard. Heb alsjeblieft wat meer respect voor hem, je weet niet precies wat hij allemaal meegemaakt heeft, maar een paard heeft altijd een reden om zich te gedragen zoals hij zich gedraagt. Heb daar respect voor. Als hij flipt van druk is dat een les aan jou; je hebt te veel druk gebruikt. Een Andalusiër behandel je het liefst zacht en rustig. Doe je dat niet, dan wordt het tegen je gebruikt.
Stel jezelf positief in. Als je chagrijnig bent, niet naar je paard gaan. Als je met hem bezig bent en je voelt dat je je geduld gaat verliezen draai je dan om. Tel tot 10 en zing een vrolijk liedje om weer positief te worden.
Bedenk je goed dat dit paard jou niet loopt te pesten, of te treiteren. Maar dat hij, wanneer jij boos op hem wordt, heel erg bang is om pijn gedaan te worden. En vervolgens dóe je hem ook pijn! Jij schaadt zijn vertrouwen keer op keer door hem te straffen voor zijn angst en onzekerheid.
Dan nog even dit. Hij is zelfs bang voor een zuchtje wind zeg je. Komt hij dagelijks met soortgenoten buiten? En zo ja, hoelang? Krijgt hij voldoende ruwvoer? Hoeveel precies?