Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BonaFide schreef:Toen ik hem voor het eerst bij z'n vorige eigenaar reed bokte hij niet, het leek of hij het een verademing vond dat hij weer gereden werd.
Als hij gebokt had, vermoed ik dat hij naar stal ging, aangezien die vrouw echt angstig was.. (kortom hij kreeg z'n zin)...
Bij mij kreeg hij echter niet zijn zin, maar hij ging netzolang door, hij had me er 3keer afgegooid, heel gemeen..
Maar daarnaast rende hij niet weg, maar bleef bij me staan... (kortom het karakter is niet rot)
Trennie schreef:Ayasha schreef:Heb effe vluchtig je berichten doorgelezen in dit topic en kan dat niet vinden?
Dat galop makkelijker is om te bokken is een feit. Maar alsnog zou een paard dat het echt puur uit rottigheid doet, volgens mij niet wachten tot de galop.
Trennie: Dus dan is het niet gewoon rottigheid maar een fout in de opleiding waar het paard weinig aan kan doen...
Dat klopt, dat kan heel goed zo zijn.
Maar het moet er wel weer uit en dat is dus de vraag van TS: hoe kan ze dit er uit rijden / oplossen.
Want dat heeft het niets meer te maken met een slecht passend zadel, rugproblemen oid.
En dit soort topics blijven vaak hangen op dergelijke opmerkingen of adviezen maar geen bruikbare tips.
En dat schiet dus niet op.
Waarom ik zeg: hoofd hoog op het moment dat hij wil bokken: een paard kan niet bokken als zijn hoofd hoog is.
Desnoods omhoog trekken bedoel ik niet mee dat je zijn halve nek naar god moet trekken.
Zo werd het dus wel weer opgevat door deze of gene lezer.
Daar reageer ik al niet eens meer op, want ik wordt een beetje moe daarvan. *zucht*
Daarom zei ik er ook bij: in overleg met instructeur.
Maar ook hier geld zoals in alles wat paarden betreft: met beleid.
Reken maar dat ze kunnen bokken zo. Je kan het hoogstens minder "erg" maken. M__ schreef:Als je op iets reageerd moet je ook lezen.
Als de kliniek nu nogmaal niets vindt gaan jullie dan nog blijven volhouden dat hij pijn heeft?
Zoals ik al zei in mijn vorige post heeft hij gewoon door wat hij moet doen als ie niet wilt galopperen.
geerke schreef:inderdaad...een paard wat je echt eraf wil hebben doet dat al bij het opstijgen...niet na een half uur pas.
Ik blijf het vreemd vinden dat hij het aan de longe dus niet doet.
Schangah schreef:M__ schreef:Als je op iets reageerd moet je ook lezen.
Als de kliniek nu nogmaal niets vindt gaan jullie dan nog blijven volhouden dat hij pijn heeft?
Zoals ik al zei in mijn vorige post heeft hij gewoon door wat hij moet doen als ie niet wilt galopperen.
Pardon bedoel je mij? Er staat toch duidelijk in de post op de vorig pagina
Ik ben vanochtend vroeg bij hem langsgegaan, en hij zag er slecht uit, hij keek erg dofjes uit z'n ogen..

dus niet echt piepjong meer.. en ik was toen 13 en woog 50 kg.
Was net een vlieg op zn rug dus. En die van mij
Trennie schreef:geerke schreef:inderdaad...een paard wat je echt eraf wil hebben doet dat al bij het opstijgen...niet na een half uur pas.
Ik blijf het vreemd vinden dat hij het aan de longe dus niet doet.
dat is niet waar wat je zegt en daarbij erger ik me omdat je iets roept zonder onderbouwing.
kan wel degelijk in alleen galop.
Dat heet conditionering.
heb je gelijk mijn onderbouwing.
Zoek het maar op op google of zo, want ik ga dat niet allemaal uitleggen.
Maar goed: ik begin er een beetje flauw van te worden, dat welles-niets...
@Ayasha: een paard is fysiek niet in staat om te bokken als zijn hoofd hoog is.
Maar hoe hoog is hoog in jouw of mijn ogen?
maura schreef:BonaFide schreef:Toen ik hem voor het eerst bij z'n vorige eigenaar reed bokte hij niet, het leek of hij het een verademing vond dat hij weer gereden werd.
Als hij gebokt had, vermoed ik dat hij naar stal ging, aangezien die vrouw echt angstig was.. (kortom hij kreeg z'n zin)...
Bij mij kreeg hij echter niet zijn zin, maar hij ging netzolang door, hij had me er 3keer afgegooid, heel gemeen..
Maar daarnaast rende hij niet weg, maar bleef bij me staan... (kortom het karakter is niet rot)
Ik stel me nu zoiets voor: ijverig en werkwillig paard is bij de vorige eigenaar licht aangereden, deed enthousiast mee. Bij het aanleren van de galophulpen is iets misgegaan, waardoor paard onthouden heeft dat bij die hulpen bokken hoort. Weet paard veel dat hij op dit moment in een fase van zijn opleiding is waarin alleen halt, stap, draf en galop gevraagde activiteiten zijn? Paard blijft ijverig z'n best doen, gaat - in zijn ogen braaf - bokken bij die vraag, krijgt een tik of andere correctie en gaat daarop nog harder z'n best doen. Ofwel nog harder bokken. Bij mij gaat het er niet in dat een paard dat z'n ruiter gericht, gemeen en volkomen bewust eraf bokt, daarna gezellig bij die ruiter gaat staan. Zo'n paard steekt een dikke middelvinger op en draaft triomfantelijk weg. Of trapt na, of watdanook, maar die gaat niet trouw naast z'n baasje staan. Ik denk dat paardlief oprecht niet weet dat 'ie iets doet dat niet de bedoeling is. En ik denk dus ook niet dat paard lichamelijk iets mankeert. .
Kflower schreef:Ik zal vast niet de oplossing hebben maar misschien heb je er wat aan.
Die van mij vond de galop heel moeilijk en snapte er geen drol van. Ook is ze heel groot. vanaf het begin heel veel moeilijkheden gehad met de galop. incl. verzet en explosies.
Heb op een gegeven moment er voor gekozen om de galop even te negeren en haar vooral sterker te maken in haar lichaam. lekker soepel houden en eerst balans vinden. Daarna langzaam weer geprobeerd aan te galloperen. Op een wat kleinere volte. zo hou je ze iets meer gesloten en bij elkaar wel vaart er in houden. want als je dus geen vaart hebt worden de bokken alleen maar groter.. langzaam de volte openen en naar de rechte stukken toe werken. Weet dat het niet altijd goed is een jong paard op de volte te zetten. Maar uiteindelijk was dit voor mijn paard makkelijker en kon daarna ook zo recht uit rijden.
Even geen aandacht leggen op het probleem zeg maar. Wie gallopeer je straks dan zo weg!