niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:53

Hoe zit het dan met manegepaarden?
Die paarden proberen zelf al zoveel mogelijk onder het werk uit te komen doordat ze allerlei mensen op hun rug hebben. Die het goed of minder goed kunnen.
Deze paarden lopen vaak ook in een verkeerde houding, die ze zichzelf misschien aangeleerd hebben om zichzelf te sparen.
Toch kunnen ze soms jarenlang als manegepaard werken zonder schijnbaar ergens last van te hebben.
Zijn deze paarden zo gehard, of zijn ze zo slim door zichzelf te sparen door onder het werk uit te komen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:02

Ik ken anders maar weinig manegepaarden die na jarenlange dienst nog zuiver over vier benen en soepel door het lijf lopen

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:02

Natuurlijk zie ik liever dat een pony zijn of haar rug goed gebruikt.. maar zoals al eerder gezegd, zie ik ook liever dit plaatje dan in dr krul trekken (wat velen helaas toch doen).
Hoe oud is de pony? Als ze al wat ouder is, is het vaak ook lastig om alles nog te veranderen.
Als ze gaat trekken aan de teugels, probeer dan eens teugels los gooien en vooruit drijven? Dan leert de pony beter op eigen benen te lopen.
En dat trucje steeds weer herhalen :+ .
Mocht het ooit kunnen: dan af en toe prive lesje nemen (rond de 15 euro p keer moet te vinden zijn).
Ik zou lekker door blijven oefenen, veel overgangen en wendingen rijden.
Kijk bij wendingen uit dat je niet met de binnenteugel gaat trekken naar de kant dat je wilt, maar probeer goed te kijken waar je heen wilt en dan ook buitenteugel tegen de hals.
Vind het lastig om dit verder goed te verwoorden :+ .
Ga vooral door met oefenen en lekker rijden. Wie weet ga je in de toekomst nog meer bijleren!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:31

JPS schreef:
Ik ken anders maar weinig manegepaarden die na jarenlange dienst nog zuiver over vier benen en soepel door het lijf lopen

Dat is wel zo. Maar toch zijn er ook manegepaarden die na jaren manegewerk te hebben gedaan zuiverder lopen dan een particulier paard.
(Dit in het geval als de eigenaar van het particuliere paard zijn paard verkeerd heeft gereden.)

Dat zou betekenen dat het particuliere paard dat verkeerd is gereden er meer last van heeft dan het manegepaard (die nog wel zuiver loopt) dat zich onder het werk uittrekt.

Misschien omdat het particuliere paard door 1 persoon wordt gereden en dus jarenlang in een bepaalde verkeerde houding is gedwongen.

Terwijl het manegepaard door verschillende mensen wordt gereden en zich op verschillende manieren kan bewegen en zichzelf daardoor kan sparen.

liessxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:37

Meestal als je pony goed voorwaarts is aan je been, word hij als het ware van zelf al ontstpannen. Wat ook een goed idee is, is om veel voltes te rijden bijv, zodat de pony ''buiging'' krijgt in zijn lijf. Of les nemen idd, leer je erg veel van!

Succes!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:13

amsterdam_30: als ik haar laat doen als ze richting stal loop en dan nog aandrijf dan gaat ze in een pokkeharde galop :') zie ik niet echt zitten ;) mss toch is proberen :)
de pony is al bijna 15, heb ik idd ook al aan gedacht dat het moeilijk is om nu de basis nog aan te leren. :) maar ik kan toch proberen he :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:01

Moll schreef:
NWVW leverd geen schade op en is behoud van het paard als je als ruiter er op gaat zitten, en daar komt weinig kunde voor kijken, het paard met weg gedrukte rug en met zijn hoofd bij jezus op tafel laten lopen is schade toe brengen aan het paard, jaar in jaar ut in de zelfde houding lopen en of werken leverd slijtage op, spierverzuringen en blokades is het zenuwestel.

Niemand vind het optimaal als het paard gespannen, met de rug weggedrukt en met het hoofd omhoog loopt. Dit is namelijk niet een ontspannen paard. Er zit echter nog een heel groot verschil tussen een ontspannen paard en een correct VWNW gereden paard.

Werken an sich levert schade op. Als je geen schade wilt toebrengen, moet je niet rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:02

Werken is beweging. Beweging is gunstig. Overbelasting is ongunstig en verkeerd rijden geeft overbelasting van bepaalde delen of beter, kan dat geven.

Je kunt toch prima rijden zonder schade aan te richten als je maar bewust bent welke invloed de dingen die je doet op je paard hebben.

Zodra je op een paard gaat zitten moet je het helpen jou te dragen. Dit betekent oa ook dat paarden die zich hol trekken onder de ruiter, om welke reden dan ook, naar een lagere hoofdhouding gereden moeten worden.

Mijn merrie (van de foto waarvan je durft te beweren :( dat het niet haar natuurlijke houding is, terwijl je haar nooit gezien hebt) had gewoon een flinke onderhals van het "hol" lopen. Komen die halzen volgens jou ook echt niet voor van nature? Zij was toch een levend voorbeeld daarvan? Wil je haar bestaan ontkennen?
Of gebruik je simpelweg de term natuurlijke houding voor 1 soort houding?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:05

mika11 schreef:
Hoe zit het dan met manegepaarden?
Die paarden proberen zelf al zoveel mogelijk onder het werk uit te komen doordat ze allerlei mensen op hun rug hebben. Die het goed of minder goed kunnen.
Deze paarden lopen vaak ook in een verkeerde houding, die ze zichzelf misschien aangeleerd hebben om zichzelf te sparen.
Toch kunnen ze soms jarenlang als manegepaard werken zonder schijnbaar ergens last van te hebben.
Zijn deze paarden zo gehard, of zijn ze zo slim door zichzelf te sparen door onder het werk uit te komen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:06

mika11 schreef:
Lusitano: Denk jij dat het laatste paard van jouw foto's een redelijk rijpaard kan worden?
Of is het vragen om problemen als je met zo'n paard begint en weet je van tevoren eigenlijk al
dat het paard lichamelijke problemen zal krijgen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:24

Lusitana schreef:
Zodra je op een paard gaat zitten moet je het helpen jou te dragen. Dit betekent oa ook dat paarden die zich hol trekken onder de ruiter, om welke reden dan ook, naar een lagere hoofdhouding gereden moeten worden.

Mijn merrie (van de foto waarvan je durft te beweren :( dat het niet haar natuurlijke houding is, terwijl je haar nooit gezien hebt) had gewoon een flinke onderhals van het "hol" lopen. Komen die halzen volgens jou ook echt niet voor van nature? Zij was toch een levend voorbeeld daarvan? Wil je haar bestaan ontkennen?
Of gebruik je simpelweg de term natuurlijke houding voor 1 soort houding?

Ik versta onder natuurlijke houding een houding waarin het paard zelf loopt als het ontspannen is. Een paard dat de rug wegdrukt is niet ontspannen. Zodra het paard ontspant, brengt het zelf gewoon het hoofd omlaag.
Vervelend is als het paard te lang in een gespannen houding loopt met het hoofd omhoog en de rug weggedrukt en daardoor een erg slechte spierontwikkeling krijgt. Dan kan het nodig zijn om dat paard iets meer te helpen, zeker als die situatie zich langer heeft voorgedaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:48

Een paard met een hertehals of onderhals zal een neiging tot weggedrukte rug hebben, ook al het totaal ontspannen is. Het is de bouw die bepaald hoe een paard gaat in ontspanning.
Daarbij gaat een paard onder de ruiter niet altijd vanzelf in zijn natuurlijke houding...

Je bent het er in elk geval toch nog wel mee eens dat zo'n paard geholpen moet worden.

@mika, Ik ben LusitanA hoor, even tussendoor. Er is ook een LusitanO op bokt, vandaar dat ik er altijd op wijs. Niet dat ik beledigd ben ofzo, hoor.

Ik ken zelf geen manegepaarden die persee in een verkeerde houding lopen en niet stijf zijn, maar wel veel die zichzelf idd sparen.
Dit geldt ook voor "bosruiter"paarden. Als een paard in zijn eigen houding kan werken, in zijn voorkeurs galop etc kan hij idd best ontzettend lang mee gaan zonder werkelijk blessures of kwalen op te lopen, maar zal nooit een echt soepel paard zijn. Asl je streven niet is om je paard te verbeteren, kun je het rustig vast laten roesten in een houding. Maar het nadeel is dat ze daar over het algemeen onbuigzamer en ongehoorzamer van worden. Onbuigzaam omdat maar een helft van het lichaam ontwikkelt en ongehoorzaam omdat als je toevallig wel de andere kant op wilt, dat niet zo lekker voor hem voelt. Dit zie je ook veel op maneges, verzet uit vaak eenzijdige stijfheid.

Er zijn zat maneges waar de paarden best goed worden gereden en ik denk ook dat wat jij beweert, het bereden worden door verschillende ruiters op verschillenden niveaux gunstiger is dan onder 1 ruiter. Het lijkt in elk geval redelijk logisch.
Overigens ontwikkel je als ruiter het beste als je veel verschillende paarden rijdt, even tussendoor.

Dat laatste paard is een pony en is een prima rijpony geworden. Ik heb nu precies zo'n paard in herscholing en die is ook al een stuk beter. Als je zo'n paard niet naar een lager halshouding en daardoor hogere rughouding kunt krijgen is de kans op kissingspines best groot, en het zal op zijn minst lastig te besturen/remmen omdat het hoofd horizontaal ligt en de hals rechtop is, tenzij je iets met hefboomwerking gebruikt (hackamore, stang). Of je moet met een halsring gaan rijden.
Een paard dat zo gaat, kán best lang mee gaan, maar het is gunstiger voor zijn lijf als het niet losser is, en prettiger voor de ruiter.

Er werd eerder gesproken over hoe snel zo'n paard aan de teugel kan komen, dat kan binnen een paar minuten, maar het kan maanden duren voordat het paard vrijwillig en langduriger in een lagere hoofdhouding loopt onder de ruiter. omdat spieren moeten aanpassen.
Natuurlijke houding:
Afbeelding
Maar hij gaat ook nog heel gemakkelijk zo:
Afbeelding

Houding onder de ruiter (excuses voor de dikke buik, darmziekte waardoor soms enorm gezwollen):
Afbeelding
Dit is al een paar maanden in de training, eerder had hij een sterkere onderhals.

En in een paar minuten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat gaat zoals je ziet niet via maar trekken of persee met een bit, maar met bepaalde oefeningen.
Je ziet ook dat door het gespannen paard, ik niet eens een fatsoenlijke houding kan aannemen. Mijn houding verbeterd naarmate het paard ontspant en de rug meer gaat gebruiken.

Dit is ook en reden waarom paarden in beginnerslessen soms worden bijgezet. Een beginner kan ze zelf niet naar die ontspanning rijden en een bijgezet paard zit lekkerder waardoor de ruiter beter kan zitten. Een ruiter die beter zit is weer prettiger voor het paard....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:59

Ik kan niet meer wijzigen maar
Citaat:
Een paard dat zo gaat, kán best lang mee gaan, maar het is gunstiger voor zijn lijf als het niet losser is, en prettiger voor de ruiter.

Moet natuurlijk zijn: Een paard dat zo gaat, kán best lang mee gaan, maar het is gunstiger voor zijn lijf als het losser is, en prettiger voor de ruiter.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:34

Lusitana schreef:
Een paard met een hertehals of onderhals zal een neiging tot weggedrukte rug hebben, ook al het totaal ontspannen is. Het is de bouw die bepaald hoe een paard gaat in ontspanning.

Dit is ook en reden waarom paarden in beginnerslessen soms worden bijgezet. Een beginner kan ze zelf niet naar die ontspanning rijden en een bijgezet paard zit lekkerder waardoor de ruiter beter kan zitten. Een ruiter die beter zit is weer prettiger voor het paard....

Een onderhals is niet iets wat verkeerd is aan de bouw, het is een houdings/bespieringsprobleem. Een paard dat ontspannen is en geen "brace" heeft tegen de ruiter, zal niet z'n onderhals aanspannen. Ik ben het wel met je eens dat zo'n paard in eerste instantie meer moeite zal hebben met echt de hals naar voren en omlaag brengen. Als de onderhals niet gebruikt wordt, dan verdwijnt hij vanzelf.

Bijzetten zal ik dus ook niet zo snel doen. Als longeur laat ik het paard in een zo fijn mogelijke houding lopen, maar als iemand echt zit te bonken dan is het alleen maar fijn als het paard z'n rug kan wegdrukken. Op een gestretchde spier lopen bonken is een stuk pijnlijker, dan op een aangespannen spier. Het paard spant z'n spieren om de klap op te vangen. Dat wil ik hem niet ontnemen. Ik vind de feedback die een paard je geeft op de houding van de ruiter, eigenlijk juist een pre.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:39

Is zo'n hertenhals/onderhals iets wat aangeboren is in de bouw? Of heeft het paard deze houding zelf ontwikkeld in de loop van de jaren? Of kan het ook door een verkeerde manier van rijden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:24

hertenhasl is niet het zelfde als een onderhals, hertenhals is aangeboren, een onderhals is aan leg en niet correct rijden

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:29

Dus een onderhals kun je nog met correct rijden verbeteren.
Maar kan dat met een hertenhals dan ook?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:48

sanne83 schreef:
Lusitana schreef:

Een onderhals is niet iets wat verkeerd is aan de bouw, het is een houdings/bespieringsprobleem. Een paard dat ontspannen is en geen "brace" heeft tegen de ruiter, zal niet z'n onderhals aanspannen. Ik ben het wel met je eens dat zo'n paard in eerste instantie meer moeite zal hebben met echt de hals naar voren en omlaag brengen. Als de onderhals niet gebruikt wordt, dan verdwijnt hij vanzelf.

Er staat een punt tussen. Dat de bouw bepaald hoe een paard loopt, slaat niet alleen op de vorige zin, hoewel het er wel mee te maken heeft. Er zijn meerdere soorten bouw te bedenken die het gaan van het paard beinvloeden.
Er staat dus ook niet dat de onderhals iets in de bouw is, er staat dat een paard met een onderhals of hertehals de neiging zal hebben met een weggedrukte rug te lopen. Dit doen ze ook zonder ruiter dus niet persee als brace tegen de ruiter, hoewel dit rijtechnisch wel vaak zo is.
Je wilt er nog steeds niet aan dat mijn pony de hals van nature had en 16 jaar zo rondgelopen heeft voordat er ooit iemand op ging zitten.

Citaat:
Bijzetten zal ik dus ook niet zo snel doen. Als longeur laat ik het paard in een zo fijn mogelijke houding lopen, maar als iemand echt zit te bonken dan is het alleen maar fijn als het paard z'n rug kan wegdrukken. Op een gestretchde spier lopen bonken is een stuk pijnlijker, dan op een aangespannen spier. Het paard spant z'n spieren om de klap op te vangen. Dat wil ik hem niet ontnemen. Ik vind de feedback die een paard je geeft op de houding van de ruiter, eigenlijk juist een pre.

Het punt is juist dat een ruiter niet bonkt op een rug die los is, maar juist op een die gespannen is. En bonken op een gespannen rug is niet prettiger dan plakken op een losse rug.
Wat leert de ruiter van een gespannen paard? Wat heeft die aan een les in stuiteren in een verkeerde houding?
Het is pas in een later stadium dat een ruiter wat heeft aan oorzaak en gevolg van zijn houding, in het begin moet hij eerst nog leren de juiste houding aan te nemen, vol te houden en een onafhankelijke zit te krijgen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:15

mika11 schreef:
Dus een onderhals kun je nog met correct rijden verbeteren.
Maar kan dat met een hertenhals dan ook?

bij zijn rijtechnish te verbeteren, echter zit er in een hertenhals zoveel werk dat de rest van het lichaam achter blijft qua training omdat er zoveel werk in gaat zitten, als ik voor een paard ga kijken laat ik dat type ook echt staan