clarence schreef:Lante schreef:Okay, dank je. Veel oxers springen gaan we doen (vind ik zelf ook prettig), rustig aanrijden is een probleem. Vanaf een meter of 10 voor de sprong heb ik niks meer te vertellen en is het gaan haha.
Ik ben wel geen Marcel, maar wat je misschien eens kan proberen is om in schouderbinnenwaarts naar de sprong te rijden. Een andere oefening die ik heel handig vind is om ongeveer 10 meter van de hoefslag een hindernis neer te zetten en dan daarheen te wijken, springen, en weer terugwijken naar de hoefslag.
Dat brengt ons natuurlijk op een ander heel interessant onderwerp, namelijk het zogenaamde laterale werk (zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, enz.). Ik weet ondertussen dat Marcel dit soort werk niet nodig vindt. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Ik ben van mening dat een vereiste voor een springpaard is om de juiste lijn aan te houden. Naar mijn idee lukt dat alleen als een paard recht is. Schouderbinnenwaarts--mits juist uitgevoerd--is de oefening pur sang om een paard recht te krijgen.
Marcel, wat denk jij? Als je wilt, kan ik uitweiden over mijn mening, maar ik denk dat dit wel genoeg stof geeft tot debat.
Lijkt me trouwens leuk om morgen die foto's te zien. Denk je dat je een youtube filmpje kan maken?
Ik zag dat knoopje daar op gereageerd heeft en zijn/haar antwoord is ongeveer zoals ik daar ook over denk. Je lost niets op, eigenlijk bestrijd je alleen het gevolg, en niet de oorzaak.
lees de reactie van Knoopje, en dan weet je hoe ik daar ook over denk.
Wat betreft het zijwaarts rijden, en gelijke oefeningen, zie ik daar inderdaad geen heil in. Wil niet zeggen dat ik gelijk heb, want 100 ruiters, 100 meningen. Maar mij ontgaat het nut er van, omdat het oefeningen zijn die ik in de springring niet nodig heb. Dan besteed ik liever meer tijd aan oefeningen die ik wel in de ring nodig heb.
Ben ook altijd bang dat als ik per ongeluk mijn been een beetje te veel aandruk, mijn paard zo in een driesprong aan zijn zijwaartse gang begint, en daar zou ik niet vrolijk van worden.