[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:37

clarence schreef:
Lante schreef:
Okay, dank je. Veel oxers springen gaan we doen (vind ik zelf ook prettig), rustig aanrijden is een probleem. Vanaf een meter of 10 voor de sprong heb ik niks meer te vertellen en is het gaan haha.

Ik ben wel geen Marcel, maar wat je misschien eens kan proberen is om in schouderbinnenwaarts naar de sprong te rijden. Een andere oefening die ik heel handig vind is om ongeveer 10 meter van de hoefslag een hindernis neer te zetten en dan daarheen te wijken, springen, en weer terugwijken naar de hoefslag.

Dat brengt ons natuurlijk op een ander heel interessant onderwerp, namelijk het zogenaamde laterale werk (zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, enz.). Ik weet ondertussen dat Marcel dit soort werk niet nodig vindt. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Ik ben van mening dat een vereiste voor een springpaard is om de juiste lijn aan te houden. Naar mijn idee lukt dat alleen als een paard recht is. Schouderbinnenwaarts--mits juist uitgevoerd--is de oefening pur sang om een paard recht te krijgen.
Marcel, wat denk jij? Als je wilt, kan ik uitweiden over mijn mening, maar ik denk dat dit wel genoeg stof geeft tot debat.

Lijkt me trouwens leuk om morgen die foto's te zien. Denk je dat je een youtube filmpje kan maken?

Ik zag dat knoopje daar op gereageerd heeft en zijn/haar antwoord is ongeveer zoals ik daar ook over denk. Je lost niets op, eigenlijk bestrijd je alleen het gevolg, en niet de oorzaak.
lees de reactie van Knoopje, en dan weet je hoe ik daar ook over denk.
Wat betreft het zijwaarts rijden, en gelijke oefeningen, zie ik daar inderdaad geen heil in. Wil niet zeggen dat ik gelijk heb, want 100 ruiters, 100 meningen. Maar mij ontgaat het nut er van, omdat het oefeningen zijn die ik in de springring niet nodig heb. Dan besteed ik liever meer tijd aan oefeningen die ik wel in de ring nodig heb.
Ben ook altijd bang dat als ik per ongeluk mijn been een beetje te veel aandruk, mijn paard zo in een driesprong aan zijn zijwaartse gang begint, en daar zou ik niet vrolijk van worden. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:42

Eerst even complimentjes uitdelen!
Marcel - dit is bokt op z'n best - geweldig dat je jouw kennis en ervaring wilt delen en ter beschikking stelt voor alle vragers. je antwoorden zijn helder en correct, daar kunnen 'de mensen' wat mee! Je bent een held! +:)+
Ik ben geen springer maar lees lekker mee, en als ik vragen heb schiet ik die op je af. Zoals deze: Lucky Boy XX en Good Times.. dat zijn toch springers? Weet jij zo wie deze paarden gereden heeft?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:43

kamille schreef:
Hè hè, ik heb alles doorgelezen! Ik vind het echt een buitenkans voor ons dat je zoveel vragen wilt beantwoorden.
Ik geef les en geef ook vrij regelmatig een springlesje. Ik zou graag eens in-uitjes of andere lijntjes doen, voor de balans van de ruiters. Ik wil ze dan het liefste met een knoop in de teugels laten springen, want ze zijn nog niet goed in staat om goed mee te geven met de hand. Probleem is dat de paardenmaat binnen 1 les varieert van zo'n 1,25 m tot 1,65 m. Wat zou ik dan neer kunnen zetten/leggen, welke afstanden? Het gaat echt om hele kleine hupsjes, 20 cm ofzo. Ik wil ze gewoon spelenderwijs wat handiger maken zonder de pony's eronder te laten lijden.

En hoe vaak komt het voor dat een paard met springen over zijn eigen benen of over een balk struikelt en valt? (ik ben vroeger een paar keer met paard en al onderuit gegaan door gladheid tijdens dressuurrijden, en dat is niet leuk!)

Dit onderwerp ga ik een dezer dagen heel uitgebreid behandelen. Ik zou zeggen, blijf het een beetje volgen hier, en je gaat het vanzelf tegen komen. Het is ook een oefening (in-uitjes) die in mijn boekje een heel belangrijke plaats inneemt. Vandaar dat ik daar heel uitgebreid op terug wil komen. Met foto's, afstanden en alle variaties erbij.

prakkie

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:46

Dan ga ik zeker ook een vriendin van mij dit topic laten lezen. Zij moet springles geven voor haar ORUN opleiding, maar zij dressuurt eigenlijk alleen. Ze kan hier heel wat informatie opdoen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:51

Jow schreef:
thanx!
het is ook een vrij lang paard, is het beter om deze juist wat ronder te rijden? of meer kopje eruit laten springen?
heb t idee dat ze dan te lang word? en achter niet onder galoppeerd en ik vermoed dan geen ritme te kunnen krijgen?
ze is alleen 15 en men zegt dan dat ik dat niet meer goed ga krijgen? wat denk jij ervan?
ze is via handelaar bij ons gekomen en die heeft verteld dat ze in belgie op pelhalm heeft gesprongen en voor de rest beetje op de wei gelopen..

Het kopje mag er wel iets uit, maar ik ben zeker geen voorstander van een 'lang paard'. Dat maakt het springen, en de controle, een stuk moeilijker. Dus in jouw geval zou ik zeker iets ronder rijden. Het is voor een paard ook makkelijker om vanuit een ietwat ronde houding een sprong te maken, omdat de over gang van 'een lange rug' naar een ronde sprong erg groot is.
Dat ze 15 is maakt het inderdaad niet makkelijker, maar desondanks zou een kleine verbetering al heel wat zijn. Beter een kleine verandering, dan helemaal geen. Waarschijnlijk is de pelham in combinatie met een te harde hand er de schuld aan dat je paard dit aangeleerd heeft. En wat in jaren aangeleerd is ga je inderdaad in weken niet goed breien. Misschien is een standing martingaal ook een oplossing. Kijk wel goed hoe je paard hier op reageert, want als deze er bang van wordt of gaat protesteren dan heb je er ook niks aan. En ook in dit geval geldt, kleine stapjes tegelijk. Niet in een keer de buiging aantrekken die je hebben wilt, maar beginnen met een comfortabele lengte, en langzamerhand doe je dat dan beetje bij beetje verkorten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:54

MarcelDufour schreef:
clarence schreef:
Ik ben wel geen Marcel, maar wat je misschien eens kan proberen is om in schouderbinnenwaarts naar de sprong te rijden. Een andere oefening die ik heel handig vind is om ongeveer 10 meter van de hoefslag een hindernis neer te zetten en dan daarheen te wijken, springen, en weer terugwijken naar de hoefslag.

Dat brengt ons natuurlijk op een ander heel interessant onderwerp, namelijk het zogenaamde laterale werk (zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, enz.). Ik weet ondertussen dat Marcel dit soort werk niet nodig vindt. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Ik ben van mening dat een vereiste voor een springpaard is om de juiste lijn aan te houden. Naar mijn idee lukt dat alleen als een paard recht is. Schouderbinnenwaarts--mits juist uitgevoerd--is de oefening pur sang om een paard recht te krijgen.
Marcel, wat denk jij? Als je wilt, kan ik uitweiden over mijn mening, maar ik denk dat dit wel genoeg stof geeft tot debat.

Lijkt me trouwens leuk om morgen die foto's te zien. Denk je dat je een youtube filmpje kan maken?

Ik zag dat knoopje daar op gereageerd heeft en zijn/haar antwoord is ongeveer zoals ik daar ook over denk. Je lost niets op, eigenlijk bestrijd je alleen het gevolg, en niet de oorzaak.
Wat betreft het zijwaarts rijden, en gelijke oefeningen, zie ik daar inderdaad geen heil in. Wil niet zeggen dat ik gelijk heb, want 100 ruiters, 100 meningen. Maar mij ontgaat het nut er van, omdat het oefeningen zijn die ik in de springring niet nodig heb. Dan besteed ik liever meer tijd aan oefeningen die ik wel in de ring nodig heb.
Ben ook altijd bang dat als ik per ongeluk mijn been een beetje te veel aandruk, mijn paard zo in een driesprong aan zijn zijwaartse gang begint, en daar zou ik niet vrolijk van worden. :D

Ik had de post van Clarence en Knoopje al gelezen en wilde even jouw reactie afwachten, maar dit gaat inderdaad echt niet werken denk ik hoor. 2 keer wijken naar de hindernis en dan is ze bij de inzet wijken al niet meer te houden en je rijdt de 'zijwaartse knop' eruit. Ik denk inderdaad wat knoopje zei, veel dressuur (lees: tempo controle, gehoorzaamheid) oefeningen doen tussen de hindernissen en dan als ze bij de les is eens een sprong tussendoor. Paarden zijn gewoonte dieren en op een gegeven moment denk ik dat het normaal wordt om onder mij te blijven bij het aanrijden (toch?). Dit probeer ik tenminste maar wat zo. :D Wel bedankt voor het meedenken hoor! :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:55

Wat een super leerzaam topic zeg!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:56

Ik heb ook een vraag...
Wat te doen bij een paard wat niet goed basculeerd...dwz hij houd de achterhand te strak precies onder de kont..
Hij heeft veel vermogen maar zou graag zien en voelen dat hij zijn achterhand een beetje meer zou "strekken" om het zo maar te beschrijven.

De dressuurtrainig bestaat voornamelijk uit over de rug rijden met de neus zoveel mogelijk eruit en richting grond.
Met springen wil hij er graag achter kruipen (hoog in de hals).
Laatst bijgewerkt door vivana op 11-02-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:57

Chernique schreef:
Wat een super topic dit! :D
Ik ben het nu helemaal aan het doorlezen :)

Maar ik had ook nog een vraagje:
Mijn pony is niet echt een springtopper en springt alleen maar als het hem uit komt. Als er een hindernisje van 40 cm. staat, springt hij eroverheen alsof het 1.00 is, en als er een hindernis van 80 á 90 cm staat, vertikt hij het gewoon om erover heen te gaan :')
Soms gaat ie wel, soms niet.. vaker niet. Ook als hij in een parcours is en 2 hindernissen achter elkaar heeft gesprongen, gaat hij als een gek door de bak heen rennen }:0

Wat heel belangrijk is als een paard stopt, is dat je goed kijkt waardoor dat kwam. Leek het angst, was het een verkeerde afstand?
De meeste stops bij paarden zie ik omdat er dan een afstand werd gereden die niet goed passend was, en niks zo fataal voor het vertrouwen van een paard dan dat. Komt natuurlijk ook bij dat sommige paarden veel vermogen hebben en hun hand niet omdraaien voor een beetje dicht of groot. Andere paarden darentegen hebben minder vermogen en je kunt je dus voorstellen dat het voor deze allemaal wat nauwer komt met de afstand. Ik adviseer je om eens het antwoord te geven wat ik Clarence op de eerste pagina heb gegeven, en dan vooral het deel waar ik het heb over balkjes op de grond leggen voor de sprong. Op die manier ben je er zeker van dat de afzet altijd op de goede plek plaatsvindt, en dit zal het vertrouwen van jullie allebei zeer vergroten.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:01

Ik lees ook even mee, wil later graag springen starten :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:02

Daan_Ordeal schreef:
Marcel ik had al het een en ander aan berichten van je voorbij zien komen en je vervolgens stiekem een beetje gevolgd omdat ik je visie erg interessant vind en mij ook echt aanspreekt. Super leuk dat je middels dit topic zoveel mensen adviezen wilt geven!!

Ook van mij een vraag dus :D

Ik heb een 13 jarige merrie van Whinny Jackson. Ik rijd eigenlijk voornamelijk dressuur met haar maar springen vinden we beiden ook erg leuk. Mijn paard wordt alleen verschrikkelijk heet waardoor ze heel erg groot gaat en onbeheerst (voor mij dan) gaat springen. Ze red zichzelf altijd, springt ook altijd. Maar naar mate we wat langer bezig zijn en het hoger wordt / meer hindernissen achter elkaar wordt ze steeds oncontroleerbaarder. Bij dubbelsprongen of in-uitjes heb ik het gevoel dat ze wat onzeker wordt. Dan krijgt ze wel eens de neiging om wel te stoppen.

Ik zou dus graag zien dat de controle tijdens het springen beter wordt. Hoe zou jij hier mee omgaan?

Ook voor jou is mijn advies om veel gebruik te maken van paaltjes op de grond, voor de sprong. Door deze paaltjes kom je altijd op het goede punt van de afzet, je doet gevoel voor ritme op, en het is zeer vertrouwen gevend aan het paard en ruiter. Paarden, net als bijna alle dieren, zijn zeer gebaat bij een constante. De ene keer groot, dan weer dicht, dan weer normaal, zijn geen zaken waar ze een vaste manier van springen door leren. Vandaar deze oefening. En bij deze oefening zijn ook weer diverse variaties mogelijk. Deze ga ik, net als het in-uitjes verhaal, uitgebreid behandelen een dezer dagen. Met voorbeelden foto's en afstanden er bij.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:06

prakkie schreef:
hmm, vraag was zeker niet toegestaan?
Jammer..

Andere vraag dan maar:

Ik rij dressuur met mijn paard (wedstrijden) en spring recreatief met haar. Ik zou wel graag een keer officieel met haar willen starten. Gewoon B/L, hoeft verder niet veel meer.

Ik zal eerst even mijn merrie omschrijven:
merrie dus
1.60
13 jaar nu
Havidoff X Nabuur (jaja, een dressuurtrutje, dus ;-) )

Nou zag ik eerder dat er in dit topic stond dat je vaak niet veel meer aan techniek etc kan verbeteren als ze op een bepaalde leeftijd (13) zijn.
Kan zij echter nog wel qua techniek etc verbeteren aangezien er nog niet veel met haar getraind is in die richting?

Jawel, je vraag was wel toegestaan, maar de moderator heeft deze topic verplaatst naar een ander deel van bikt, waar het meer thuis hoort. Dus waarschijnlijk is dat de reden dat je vraag niet doorkwam. Stel hem nog maar een keer.
Wat je andere vraag betreft, ja, dat kan zeker. Het is moeilijk om een ouder paard dingen te laten herleren, maar in jou geval is het dus gewoon aanleren, en dat is toch een stuk makkelijker. Nooit te oud om te leren, en een paard van 13 nog steeds in de bloei van zijn leven. Dus ik zou zeggen, ga aan de gang en zeer waarschijnlijk zal je heel vlug al merken dat je paard bepaalde dingen onder de knie begint te krijgen. Het grote voordeel in jouw geval is dat je geen slechte gewoontes hoeft af te leren, dus automatisch heb je veel meer tijd om aan te leren.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:10

ook hier een meelezer( zeer interessant)

wij hebben een acolino die ingereden moet worden, nu hebben wij het advies van div, hengstenhouders gekregen om hem in te rijden en dan naar duitsland te brengen ,dat zouden ze zelf ook doen.Daar maken ze die paarden heel goed klaar en nemen hem mee voor een soort van hengsten compentitie.

heb jij daar ervaring mee ??

ps
super wat je doet en voor een leek als ik erg goed te volgen bedankt!!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:10

ilse86 schreef:
@ lizzylover: ik weet niet of je wel eens buitenritten maakt met je paard, maar neem eens een lang zandpad en voel voor jezelf het verschil eens als je verlicht gaat zitten of gewoon in het zadel blijft. je zult zien dat, wanneer je verlicht zit, je paard veel vrijer galoppeert. zo heb ik t ooit eens geoefend voor mijn eigen gevoel.
Ik heb t ook wel eens in de bak geoefend hoor, maar dan is mijn paard minder vrij van zichzelf.
Ik weet niet of Marcel zich ook in deze manier kan vinden. Ik hoor het graag!

Mooi he, dat ik zonder jouw reactie te lezen, inderdaad het identieke antwoord gaf.
Dat heb jij inderdaad heel goed gezien en gevoeld! Maar ik merk wel vaker dat jouw manier van denken over paardrijden de goede is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:12

De vraag van Prakkie had niets van doen met waar dit topic over gaat. Ze kan haar vraag wel per pb aan jou stellen Marcel.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:13

Ik denk wel dat Prakkie al een aardige techniek heeft, ze is alleen soms nog "iets" onstuimig...
Je zou toch denken dat als je zoveel dressuur rijdt, dat dat in het springen toch ook zou moeten helpen, maar dat komt niet altijd goed tot uiting..

Ik heb een paar jaar terug les gehad van Rob van Wijk en toen hebben we veel gedaan aan wachtoefeningen voor en na de hindernissen. Dat heeft wel veel geholpen. Ze heeft tussendoor alleen 2 jaar stilgestaan door een blessure en dat is allemaal ernstig weggezakt ;-)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:14

MarcelDufour schreef:
ilse86 schreef:
@ lizzylover: ik weet niet of je wel eens buitenritten maakt met je paard, maar neem eens een lang zandpad en voel voor jezelf het verschil eens als je verlicht gaat zitten of gewoon in het zadel blijft. je zult zien dat, wanneer je verlicht zit, je paard veel vrijer galoppeert. zo heb ik t ooit eens geoefend voor mijn eigen gevoel.
Ik heb t ook wel eens in de bak geoefend hoor, maar dan is mijn paard minder vrij van zichzelf.
Ik weet niet of Marcel zich ook in deze manier kan vinden. Ik hoor het graag!

Mooi he, dat ik zonder jouw reactie te lezen, inderdaad het identieke antwoord gaf.
Dat heb jij inderdaad heel goed gezien en gevoeld! Maar ik merk wel vaker dat jouw manier van denken over paardrijden de goede is.

Hahah dank je ;) :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:19

Marjan1984 schreef:
Dit is wel een heel interessant toppic.
Ik heb ook een vraagje.

Ik heb een 4,5 jarige Poorboy ruin die ik in het B springen start sinds oktober. Gaat best goed. Hij heeft een erg groot hart en springt altijd. Maakt niet uit of de afstand niet klopt ofzo, hij gaat gewoon. Nu levert dat soms wel situaties op dat ik twijfel of ik hem er langs moet rijden of door moet rijden. Bijvoorbeeld in een dubbel.

Een voorbeeldje:
Hij is af en toe wat lui voor het been (dit ben ik hard aan het trainen). Als ik dan zie dat de afstand niet gaat kloppen en ik geef been reageert hij soms niet of nauwelijks. Als ik dan bijvoorbeeld veel te dicht op de 1e van de dubbel kom waardoor ik geen goede afstand meer op de 2e kan krijgen. Wat is dan beter? Doorrijden en springen met een rotafstand of erlangs rijden?
Ik wil wel dat hij het vertrouwen houd zoals hij nu heeft.

In de training zou ik proberen de tweede te ontwijken, terwijl ik tijdens een wedstrijd probeer toch die tweede ook maar te springen. Het probleem wat jij aanhaalt is ook veel voorkomend. Inderdaad is het zo dat als dit soort dingen te vaak gebeuren, je paard zijn vertrouwen in dubbel of driesprongen kan verminderen of zelfs verdwijnen. Zorg daarom dat je in de training alles zo opbouwt dat je tijdens het naar de dubbel of driesprong, altijd de goede afstand hebt. Dan is de kans dat mocht je tijdens het parcours eens een keertje fout zitten, je paard je dit veel makkelijker vergeeft dan dat het regelmatig voorkomt. Ja kan dat in de training bereiken door bijvoorbeeld een paar paaltjes op de grond te leggen met 3 meter er tussen, dan een klein sprongetje en dan vervolgens op 3 of 4 galopsprongen die dubbel. Daarmee bereik je dat je hooguit op een van die paaltjes op de grond een verkeerde afstand hebt, maar tegen de tijd dat je bij de dubbel komt, zal de afstand altijd perfect zijn. Maar ook dit ga ik een dezer dagen eens uitgebreid behandelen. Geef me daar iets tijd voor, want ik moet daar foto's en tekeningen voor gaan maken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:22

Bedankt Marcel! Als de sneeuw eindelijk weg is en we weer normaal kunnen trainen ga ik het voorlopig met balkjes proberen. Ben benieuwd naar je uitgebreidere uitleg en zie die dan ook graag tegmoet!

Echt een heel interesssant topic zo! :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:25

anjore schreef:
Wat een ontzettend leuk en boeiend topic dit!
Ik zag je naam voorbij komen en dacht, he die ken ik nog. Ik kwam een tijd terug ( een hele tijd ;) ) altijd met een springruiter mee naar de les en wedstrijden in Asten. In de tijd dat Albert Voorn en Piet Raaijmakers daar nog stonden, en Piet jr nog een heel klein Pietje was. Leuke tijd was dat. Als ik me goed herinner had je toen o.a. een roodschimmel.. Ramona?
Een aantal namen uit die tijd kom ik nog regelmatig tegen. Jou heb ik eigenlijk nooit meer gezien. Leuk dat je hier nu op duikt!

Ik vind de springsport nog steeds interessant, en al doe ik het zelf niet, ik vind het heel leuk om hier mee te lezen. En misschien kan ik mijn dochter nog s wat tips bij de hand doen
En vele met mij zo te zien. Dus ga zo door! +:)+ En een complimentje ook voor de TS

en dat ongewenste gedrag van sommige... := niet op in gaan mensen, negatieve aandacht is ook aandacht...gewoon negeren dan houdt t vanzelf een keer op.

Waarschijnlijk bedoel je Asten Heusden, De Witte Vallei, want Albert heeft nooit in Asten gestaan. In Asten stonden Piet Raijmakers, Eric v/v Vleuten en ik.
Ja, Ramona, heel fijn beestje was dat. Ze heeft een hele leuke carriere gehad. Ik reed haar over het algemeen in parcoursen van 1.40, en ze was zo voorzichtig dat ze bijna altijd foutloos was. Af en toe reed ik haar in grotere proeven, maar ze miste het vermogen daar voor. Ze werd toch nog 4e in de Grote Prijs van Zui-Laren en ook 3x vierde op de Europese Kampioenschappen voor junioren en youg riders. Nader hand verkocht ik haar aan Carrie Huis in't Veld, die pech met haar had omdat ze op een dag haar been brak in de wei. Ze was toen 15 en ze hebben haar moeten laten inslapen.
Veel mensen vragen me, hier in dit topic en via PB, om dit soort dingen, dus ik zal dan toch maar mijn profiel op een dag gaan invullen.
Dat je mijn naam niet meer bent tegengekomen komt waarschijnlijk omdat ik de afgelopen 12 jaar in Spanje gewoond heb. En uit het oog, uit het hart zullen we maar zeggen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 11-02-10 12:29, in het totaal 4 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:28

Wat doe je met een paard wat niet goed gefocust is op de sprong? (vrijspringen) En daardoor pas op het laaste moment goed naar de sprong kijk en dus niet de goede afstand heeft?
In mijn geval heeft de merrie veel vermogen en red het daardoor vrijwel altijd (stopt nooit) maar daardoor leert ze ook niet van haar fout.

Zou dat beter worden naarmate ze meer ervaring krijgt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:36

Clarence schreef:

Citaat:
ik heb er zo een hekel aan als mensen dat doen,weet je waarom?
het lost niks op,een paard wat heet is op de sprong word er alleen maar heeter van,
als je een paar keer vanuit schouderwaarts of vanaf de hoefslag schuin naar de sprong heb gereden weet het paard ook wel wat de bedoeling is en word al heet al je hem vraagt schouderbinnenwaarts te gaan,of op het moment dat je van de hoefslag afwijkt,plus je paard gaat scheef springen,en op het moment dat hij de hindernis in het visier krijgt en hij word heet. ga je alleen maar mikken op je afstand.een paard moet je recht naar de sprong rijden,anders zet hij net op de juiste manier af(vaak drukken ze af met 1 achterbeen),ik zie dat wel vaker rijden ze naar de sprong toe,hoofd van het paard scheef en maar mikken op de afstand,ik rij met een heet paard dressuur tussen de hindernissen,spring veel op de volte,afwenden lings en rechts na de hindernis,bij paarden die alleen nog op laag nivo lopen en die uit drammerigheid naar de sprong rijden,die trek ik de hindernis van laag ineens 5 gaten op dan komen ze vaak ook al terug,maar dit is voor de meeste niet aan te raden,moet je wat ervaring voor hebben.
ook spring ik lijntjes om ze terug te laten komen,niet te zwaar zitten en vanuit alle rust en maar herhalen,in uitjes van alles wat.
ik doe er bij sommige paarden ook wel een slofje aan,maar dit is alleen als je daar ervaring mee hebt.belangrijk is vooral zelf rustig te blijven.

Ik wilde inderdaad aan een antwoord gaan beginnen, maar zag toen jouw reactie en merkte dat dat precies is zoals ik er ook over denk. Je moet geen consessies doen aan hetgeen hoort. In principe is het jezelf een beetje in de maling nemen, daar het probleem zo in principe niet verholpen wordt. Je behandelt, als het ware, alleen het gevolg zo, maar niet de oorzaak. En om dit soort dingen op te lossen moet je de oorzaak aan pakken. En soms moeten we ons als ruiters erbij neer leggen dat er gewoonweg ook paarden zijn die te druk zijn en altijd blijven om fatsoenlijk mee te springen.
bedankt voor je input, want scheelde heel wat typewerk.

spottedponie

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:41

Mooi topic dit!!!
Ik heb al eerder gesprongen (L) ben een paar jaar gestopt met rijden, nu weer dressuurmatig aan de gang maar mijn hart ligt vooral bij de springsport...

Binnekort begin ik weer dus ga dit zeker volgen!!

Super dat je dit doet Marcel!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:42

Lante schreef:
Marcel schreef:

Ik had de post van Clarence en Knoopje al gelezen en wilde even jouw reactie afwachten, maar dit gaat inderdaad echt niet werken denk ik hoor. 2 keer wijken naar de hindernis en dan is ze bij de inzet wijken al niet meer te houden en je rijdt de 'zijwaartse knop' eruit. Ik denk inderdaad wat knoopje zei, veel dressuur (lees: tempo controle, gehoorzaamheid) oefeningen doen tussen de hindernissen en dan als ze bij de les is eens een sprong tussendoor. Paarden zijn gewoonte dieren en op een gegeven moment denk ik dat het normaal wordt om onder mij te blijven bij het aanrijden (toch?). Dit probeer ik tenminste maar wat zo. :D Wel bedankt voor het meedenken hoor! :)

Daar wil ik nog op aanvullen dat ik gemerkt heb dat paarden dit vooral bij vanaf een bepaalde hoogte gaan doen. Dus wat je ook kan doen is ze een soort van foppen. Je bouwt hindernisjes van 10, 20 of 30 cm, en rijdt daar gewoon heel vaak over. Je zult dan merken dat de meeste paarden niet de behoefte hebben om naar die hoogte te rennen. Ook denk ik dat een rol speelt dat de meeste ruiters op die hoogte ook geen extra been geven, omdat ze het niet echt als een sprong zien. En van daaruit voer je de hoogte heel langzaam op. Bovendien is dit een oefening die je echt iedere dag kan doen, zonder bang te hoeven zijn dat je paard daar slijtage van zou ondervinden. Het zit net tussen niet springen en wel springen in.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:46

Jannepauli schreef:
Eerst even complimentjes uitdelen!
Marcel - dit is bokt op z'n best - geweldig dat je jouw kennis en ervaring wilt delen en ter beschikking stelt voor alle vragers. je antwoorden zijn helder en correct, daar kunnen 'de mensen' wat mee! Je bent een held! +:)+
Ik ben geen springer maar lees lekker mee, en als ik vragen heb schiet ik die op je af. Zoals deze: Lucky Boy XX en Good Times.. dat zijn toch springers? Weet jij zo wie deze paarden gereden heeft?

Mooi bloed hoor! Hoe oud is die?
Nee wie Lucky Boy of Good Times gereden heeft weet ik niet (meer?)
Is het een echte Lucky Boy, want destijds waren er nogal wat die achteraf door een andere hengst gedekt waren. Daar heeft die hengstenhouder toen behoorlijk problemen door gekregen. En terecht, want hij deed dat niet per ongeluk!