Paard steigert en laat zich achterover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Re: Paard steigerd en laat zich achterover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:00

vragen kan altijd aan dat vrouwtje,kijken wat ze zegt

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:04

Je kunt inderdaad eens kijken wat ze zegt. Aangezien ze al eens ergens afgekletterd is en daar een gebroken wervel aan over heeft gehouden zal ze absoluut geen trek hebben om op deze merrie te stappen als ze al wist van de problemen. Dus niet zo zeer als 'bewijsmateriaal' haar laten rijden, maar vooral eens testen of ze trek heeft om erop te stappen...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:08

Maar nogmaals ik zou het ook niet doen. 8 weken is best lang om een paard te verpesten. Nu wil ik (nogmaals) niet zeggen dat dat hier aan de hand is, maar het gaat om het principe. Dus het is zeker geen bewijs dat ze ervan wist als ze nee zegt.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:12

Heb je helemaal gelijk in hoor...
Is natuurlijk ook verre van de perfecte manier om iets uit te zoeken, maar wie weet..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:14

liefhelietje schreef:
Heb je helemaal gelijk in hoor...
Is natuurlijk ook verre van de perfecte manier om iets uit te zoeken, maar wie weet..

ik denk dat als die mevrouw haar nekwervel al gebroken heeft ze nooit ff zo gaat opstappen om het tegendeel te bewijzen, los of dat ongeluk met dat paard gelinkt is, maar puur gebasseerd op deze ondeugd

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:14

bulck schreef:
anshrop schreef:
resultaten behaald in het verleden geven nooit garantie voor de toekomst ;)

net zoals een keuring ook niet blijvend geldig is en dus tussen vertrek van de vorige eigenaar en nu toch ruim 2 maanden zitten en er op die tijd heel wat gebeurd kan zijn dat dit gedrag uitgelokt heeft.

als dier op de foto gaat, en er blijkt iets goed fout te zijn wat meer dan waarschijnlijk voor aankoop is gebeurd, mag het dier zowiezo terug. is het en handels stal ligt de bewijslast bij hen, is het een partikulier, ligt de bewijslast bij de koper. Maar dan moet je daar geen maanden meer mee wachten. Ik zou medisch onderzoeken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:18

Beide reacties boven mij zijn correct en sta ik volledig achter :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:22

ik ga daar ook in mee :)

en daarnaast een goed paard staat niet 3 jaar stil........... en waarschijnlijk heb je er ook niet de hoofdprijs voor betaald

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:28

KiWiKo schreef:
ik ga daar ook in mee :)

en daarnaast een goed paard staat niet 3 jaar stil........... en waarschijnlijk heb je er ook niet de hoofdprijs voor betaald

Nou onze ene fokmerrie heeft succesvol de sport in gelopen en dan hebben we beslist van ermee te fokken. Dus dat is een afweging dat je maakt e. Bij ons kwam dat door aanvang werkzaamheden en andere paarden.
En zo zal ieder zijn reden wel hebben, maar een goede fokmerrie, moet mijn inziens ook een goed paard zijn, maar dat is een ander verhaal.

Verder ga ik wel met je mee dat gezien de financieringsvorm en toch het enkel klinisch keuren we wss niet spreken of de grote bedragen en de grootste financiele armslag van ts.

Wat niet wegneemt dat je waar voor je geld mag verwachten en Ts dus nu voor de zware taak komt te staan om haar gelijk te behalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:35

misschien heeft TS ook wel waar naar haar geld gehad, dat kan zomaar :)

en een goede fokmerrie moet inderdaad ook een goed paard zijn, echter kunnen fokmerries lichamelijk best in de kreukels liggen en daarom niet meer geschikt zijn om onder het zadel te houden.

Ik heb ooit een dijk van een fokmerrie gekend die een schouder gebroken had, ding kon prima pijnvrij veulens uitpoepen ....... en goede veulens ook nog :)

Bij wel meer gerenommeerde fokkers is het zo dat de merries eerst in de sport zichzelf bewijzen en dan met een soort van vervroegd pensioen gaan om kinderen te baren........ maar over het algemeen zijn die merries niet te koop, en als ze wel te koop zijn dan mag je er goed geld voor neertellen :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:46

KiWiKo schreef:

en een goede fokmerrie moet inderdaad ook een goed paard zijn, echter kunnen fokmerries lichamelijk best in de kreukels liggen en daarom niet meer geschikt zijn om onder het zadel te houden.

Ik heb ooit een dijk van een fokmerrie gekend die een schouder gebroken had, ding kon prima pijnvrij veulens uitpoepen ....... en goede veulens ook nog :)

Bij wel meer gerenommeerde fokkers is het zo dat de merries eerst in de sport zichzelf bewijzen en dan met een soort van vervroegd pensioen gaan om kinderen te baren........ maar over het algemeen zijn die merries niet te koop, en als ze wel te koop zijn dan mag je er goed geld voor neertellen :)

hier ben ik het volledig mee eens. En zelf hebben we ook zo'n fokmerrie staan met precies dezelfde blessure.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:52

KiWiKo schreef:

maar ts heeft aangeven dat zij een rijpaard zocht dus hoe goed dat ding ook mag fokken ze heeft dan geen waar voor haar geld gehad

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:52

DA Controle?
ALs ze gezond is, kun je proberen om een ei of iets dergelijks op haar hoofd stuk te slaan als ze omhoog komt (Geen idee of het werkt, ik hebb het ook maar gehoord :+ )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:58

orienta schreef:
KiWiKo schreef:

maar ts heeft aangeven dat zij een rijpaard zocht dus hoe goed dat ding ook mag fokken ze heeft dan geen waar voor haar geld gehad

ligt eraan, een paard is sec de slachtprijs waard.......... en als je iets boven de slachtprijs betaald dan weet je denk ik al dat je een niet al te best rijpaard heb....... :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:01

wie weet wat TS er voor betaald heb?niemand dus dan gaat bovenstaande niet op ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:03

Ik denk zomaar niet de hoofdprijs :)

maargoed mocht ik het mis hebben ben ik de eerste die hier een knieval maakt en mijn excuses aan zal bieden :)

dit zijn echt klassieke verhalen.......... komt zoooo veel voor :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:07

tuurlijk ben ik met je eens maar er zijn ook genoeg "gekken" die een veel te hoog bedrag voor zo'n paard neerleggen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:10

En T.S wil je ons vertellen wat je hebt moeten betalen voor deze merrie??

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:41

Heb je met geen enkele telefoon met hun contact op kunnen nemen ts?
Dit paard heeft het blijkbaar 3 jaar goed gedaan in de sport, persoonlijk zou ik samen met de verkoper rond de tafel gaan overleggen wat te doen kwa onderzoeken en dan terug nemen mocht het paard niet goed zijn of beide delen in de kosten om het paard weer goed te krijgen etc.

Je eerste stap moet zijn naar de eigenaar zonder contact en duidelijkheid afspraken kun uje nu niets je hebt zelf onderzoek plicht maar ik zou ook niet zomaar100den euros uitgeven zonder duidelijkheid van de verkoper.

Tevens kun je met paardenadvocaat gewoon eens overleggen wat de mogelijkheden zijn etc

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:46

als het paard steigert moet je snel een xzakje water op haar hoofd houden,dan gaan paarden niet verdedr omhoog,was bij mij ook een probleem

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:49

of ja,dat deden wij en het hielp,2 keer hoeven doen en hij deed het nooit meer ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:05

een zakje op t hoofd slaan vind ik persoonlijk niet het beste advies in dit topic. Zowiezo als je het al voor elkaar krijgt kan dit ook averechts werken vooral als het paard al pijn angst of stress heeft.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:44

Ik ben benieuwd of TS al langs is gegaan bij de vorige eigenaar, en uiteraard ook naar wat ze voor de merrie betaald heeft (mits ze dit wil vertellen)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:04

Hallo,

Jij hebt het recht om het paard terug te doen naar de eigenaar. Hier is een regeling voor. Ik heb hier wel eens van gehoord, alleen weet ik niet helemaal hoe het in elkaar steekt.

Verder word vaak met paarden die zich zelf achterover laten vallen het volgende gedaan:

Wanneer je op het paard zit probeer er zo snel als je kunt af te springen en trek het paard zelf achterover.
Hierdoor schrikt het paard van jou reactie. Doe dit een aantal keer totdat het paard er de lol vanaf heeft.
Om dit te doen is het handig om een halstertouw aan het bit te bevestigen zodat je er af springt en met het halstertouw haar achterover kunt trekken.

Succes maar doe wel voorzichtig!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 07:45

@HBZ, ik vind dat wel heel gevaarlijk klinken eigenlijk.... en een paard achterover trekken met zadel en al lijkt me absoluut geen goed idee. Ten eerste niet voor de rug van paard aangezien daar nog een zadel op ligt, ten tweede niet voor je zadel, die kan wel dwars doormidden breken dat lijkt me niet de bedoeling.... En dan het belangrijkste nog en dat ben je zelf, straks lukt het je niet op tijd en beland je alsnog onder het paard of je trekt hem niet goed achterover en daarbij beland ie alsnog op je rug... Lijkt mij eerlijk gezegt niet echt een goed plan (zacht uitgedrukt...).