Achter de loodlijn lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 07:38

idylle schreef:
Afbeelding

Hier nog een recente foto, zo probeer ik haar nu te rijden, het nieuwe zadel is nog niet binnen :S

Met het gebouw als referentie: Dit is nog steeds achter de loodlijn. De neus moet er nog meer uit en het zou fijn zijn als ze nog wat meer zou zakken en de rug wat boller maken. Dit kun je ook goed aan de hand oefenen, wat me in dit geval beter lijkt, omdat het zadel echt niet goed ligt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:55

Ik vind het er een stuk beter uitzien, m'n complimenten.
Goed die achterhand blijven trainen met overgangen en tempowisselingen, dan komt het helemaal goed!
En zorg dat je de voorkant luchtig houdt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:28

Je hebt gelijk dat ze nog steeds achter de loodlijn loopt, maar als je ziet hoe ze een ruime week geleden liep en hoe ze nu loopt zit er een heel groot stuk vooruitgang in in zon korte tijd en daar ben ik erg blij mee :D
Ik ben nog steeds aan het oefenen haar neusje er nog meer 'uit' te krijgen, maar tot zo ver vind ik het zelf al een hele verbetering.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:37

Het is zeker een hele verbetering (ik moest even de andere foto terugzoeken). Je mag trots zijn hoor :)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:54

Het ziet er idd een stuk beter uit Idylle ! Je bent op de goede weg. Het zadel ligt nog steeds wel te ver naar voren, je kunt het rustig een stukje naar achteren leggen. Dan is het wel te lang maar je nieuwe zadel is in aantocht.
Je pony oogt ook een tikje vrolijker dan op de andere foto's. Het is nog niet optimaal maar dat komt nog. Ik zou haar van voren nog wat meer ruimte geven voor nu. Eerst lang en laag en dan komt de rest pas. Maar je bent goed bezig hoor ! ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:08

dank jullie wel, ben ook best trots op mezelf en natuurlijk mn pony wat we in een ruime week bereikt hebben.
Als het zo doorgaat zijn we binnen een half jaar Z :P haha

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:30

idylle schreef:
dank jullie wel, ben ook best trots op mezelf en natuurlijk mn pony wat we in een ruime week bereikt hebben.
Als het zo doorgaat zijn we binnen een half jaar Z :P haha

Haha, misschien heb je nog een dosis realisme nodig ;) Maar ga zeker zo door! Z zal het niet zijn in een half jaar, maar waarschijnlijk wel een hele stap in die richting :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:35

het was ook maar een geintje, al duurt het nog 10 jaar voor we zo ver zijn (wie weet wel helemaal nooit) als we maar plezier in het rijden hebben en toch op de goede manier steeds een klein beetje vooruit gaan :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:25

Als de foto beoordeelt mag worden: deze pony loopt gewoon in een houding.
De amazone rijdt niet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:15

nee klopt was op dat moment lekker aan het kletsen.
Als ik nooit had gereden had ze ook niet in deze houding gelopen want ze liep eerder altijd lekker met dr koppie in de lucht en is nu 4 mnd ohz :P

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:52

zo,
even een tijdje niet in het topic geweesst maar alles weer nagelezen,

Ik krijg zaterdag les,
Ik zal kijken of er wat foto's gemaakt kunnen worden.
Heb een lange tijd niet gereden vanwege geen passend zadel.
Ook krijg ik grondwerklessen binnekort :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:19

Hey wat goed joh!!
Hoop dat jullie dan ook weer lekker aan de slag kunnen gaan :D
Veel succes!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:14

Het gaat hier trouwens niet om foto's beoordelen maar om vragen te beantwoorden en proberen samen door het delen van kennis en inzicht je paard beter en ontspannen te laten lopen. De foto's zijn een momentopname en ter illustratie. ;)
Er wordt al genoeg geoordeeld, wij werken aan een oplossing.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:01

ik snap wat je bedoelt hoor Perrokai,

Maar met foto's is wel meer duidelijkheid.

ik weet zelf dat mijn pony heel erg de nijging heeft om op de voorhand te gaan lopen, waardoor ze haar rug niet bol maakt.

Verder is het ook zo dat ze wel makkelijk aan de teugel gaat. Maar dan wel op de manier van achter de loodlijn.

Ik plaats hier soms foto's omdat ik daar vragen bij heb en deze hier graag hoop te krijgen beantwoord, omdat het hier toch in dit topic om draait. Om idd kennis met elkaar erover te delen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:58

@ Sentigo, volgens mij reageerd Perrokai op de opmerking van Johanna50 die zegt de foto beoordelend, paard loopt ruiter rijd niet, dit was het commentaar dat ze gaf opp mn laatst geplaatse foto.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:59

oo hahah
ik dacht op mij aangezien ik zij dat ik weer foto ging plaatsen :P

sorry foutje van mij

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:05

Komt het ook niet door de houding en zit van de ruiter als een paard op de voorhand valt?

Volgens mij kan je met je zit en houding heel veel invloed hebben op hoe jouw paard loopt. Tenminste dat merk ik nu tijdens mijn les...Ik voel echt hoe het paard zijn achterhand eronder zet en zijn rug bol maakt als ik juist zit en daarbij ook nog eens alles in mijn lijf loslaat.

Als ik zelf gespannen zit, is paard ook gespannen. Laat ik los, laat hij ook los.
Op de loodlijn lopen is een gevolg van balans in het lichaam van het paard, en het paard kan alleen in balans zijn als jij in balans zit.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:59

Hmm, ik denk dat dat het niet alleen is maar ook zeker een heel belangrijk aspect er van. Maar je houding en balans kan perfect zijn en dan kun je nog voor je paard tegen houden of voor inwerken en achter niets doen. Het gaat denk ik om het hele plaatje, houding en balans is een deel van het plaatje. Als de juiste bespiering er niet is zal het ook niet makkelijk gaan en als er iets geblokeerd is ook niet. Als je niet de juiste hulpen geeft ook niet.
Maar balans is heel belangrijk.

Ik reageerde idd op de beoordeling van Johanna50..... ;) Leuk,.... maar we hebben er niets aan en komen er niet verder mee.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 03:21

@perrokai, had haar het verhaal ook via pb uitgelegd en gezegt dat ik graag kritiek wilde hebben, maar dan wel goed onderbouwd en met een uitleg, krijg ik terug, was onderbouwd ga rijden %) maar goed....
hoe kan ik haar meer op de achterhand gaan laten lopen en hoe krijg ik meer tempo controle dit met name in de draf in stap gaat het goed maar in draf wil ze op de lange zijde gaan 'rennen' zodra ik dan een ophouding maak zit ze met dr hoofd in de lucht (hoe streng of hoe zacht maakt niet uit) en langzamer lichtrijden maakt haar ook niet uit. Probeer om voltes te rijden op het moment dat ze gaat versnellen, maar als ze gaat versnellen moet ik haar er zowat op trekken wil ze de bocht omgaan. heb het idee dat ze op zon moment nog niet echt dr balans heeft. heb ook het idee dat deze dingen ermee te maken hebben dat ze nog achter de loodlijn kruipt, vandaar dat ik het vraag ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 03:41

Ik vind niet dat je van 1 stapfoto kan beoordelen of iemand al dan niet zijn paard "rijd". Bovendien is "rijden" ook nog eens voor interpretatie vatbaar. Ik zou me er dus weinig van aantrekken idylle.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 04:41

Ach dat doe ik ook hoor, alleen vind het wel vervelend dat ze niet even leest waar het over gaat en maar meteen zegt dat ik niet rijd (wat ik op die foto ook zeker niet doe)
Maar de vraag was of ze hier al beter liep in vergelijking met foto van pag. 1 of 2 en wil zoals ik al eerder zij graag commentaar maar dan wel onderbouwt.
Dan erbij hebben we dit verschil in een ruime week bereikt dus ach trek me er idd niet zoveel van aan, zijn er zat die er veel langer over doen of het zelfs helemaal niet bereiken :p

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:46

@idylle: je kan proberen om op het moment dat ze gaat rennen, heel langzaam en goed uit te ademen (dus blazen) en alles in je lijf los te laten. Niet vasthouden, los laten!
En wat ik ook weleens moet doen is mijn ogen dicht doen en dan in gedachte houden dat paard heel heel langzaam draaft en uitblazen...En warempel het helpt! (rijd wel een heel gevoelig paard, dus dat verschilt denk ik per paard).

Zal een linkje plaatsen naar een filmpje van mijn vorige les.
Ter info: we zijn nog heel erg aan het begin van de training.
Paard wordt in heel langzaam tempo gereden om los te kunnen laten in zijn lijf
(uitleg instructrice: Ben zoekt balans dus normaal zou ik meer tempo willen adviseren. Maar voor Ben is het belangrijk dat hij rustig loopt en zijn rug ontspant en vooral zijn heupen. Uiteindelijk zou ik wel naar meer tempo willen maar dan moet hij wel ruim blijven lopen ...
Dus voor nu ff rustig aan doen en als het meer bevestigt is veel schakelen, dus beetje voorwaarts maar niet echt veel tempo erbij.
Eerste keuze moet zijn dat hij ontspant en zich veilig voelt, dat gebeurd juist in het lage tempo. Ook word hij daar sterker van. Dan komt het tempo vanzelf steeds stukje erbij. Door de stelling en zijgangen word hij nog leniger en komt ook sneller weer tempo erbij
. ).

In het filmpje is te zien dat Ben heel erg met hoofd zijn balans aan het zoeken is, ik vang dat niet goed op (teugels zijn te lang) en dat moet ik nu gaan leren (om een continue contact met zijn mond te houden, ben altijd bang dat ik hem pijn doe ;-)).

PS: geluid is weggehaald, dus dat krijg je er niet bij :P
http://www.youtube.com/watch?v=LNOD7taUZoo

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:33

Maar hoe zorg je ervoor dat je pony dan geen valse knik heeft en dat ie niet achter de loodlijn loopt?
:o

Ga dit topic toch maar even volgen! :Y)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:21

Als pony zich opkrult, been geven! (tenminste zo heb ik dat altijd geleerd...dus neusje eruit proberen te rijden)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 02:59

Zo heb ik het idd ook geleerd leatitia :)