Ouder paard amper in te rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ouder paard amper in te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:34

Hm, ik probeer me even voor te stellen hoe dat zou zijn gegaan... (ik kan er verder wel om lachen hoor :D )

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:52

Ik dacht nog aan iets.
Ik heb een paard (merrie) gekend met hormonale problemen. Ze kreeg die pas toen ze 5 was, ze was braaf (ook onder het zadel) maar begon enorm te bokken in galop. En toen verergerde het en ze werd totaal gek en gevaarlijk als er mannen in de buurt kwamen.
Als ze haar kuren krijgt, is er dan nog iemand in de buurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:10

Soms wel, soms niet. Overigens trekt ze zich er geen sikkepit van aan als er iemand in de buurt is.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:03

Nog een aanvulling op mijn eerste antwoord, daar sprak ik al over krachtvoer weglaten.
Mijn ervaring hiermee is dat ze minder energie hebben en dat explosief gedrag en stress (ook inwendige die je dan ook niet ziet) fel vermindert. Misschien het proberen waard? Van een paar maandjes geen krachtvoer gaan ze heus niet ziek worden. En als je dan met de nepruiter het patroon kan doorbreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:34

Ze krijgt geen krachtvoer meer althans geen voer meer waar melasse in zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:05

hier nog 1, 7 jarige ruin, als die moet werken en het is saai wordt hij flegmatisch, maar als die dan schikt is die loeisnel.
Wat ik met hem doe is tteam balkjes werk, herhalen en zorgen dat hij geboeid blijft, leren omgaan met schrikken, enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:09

Fijn dat dat werkt bij een schrikachtig paard, alleen deze muts schrikt niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:27

dit paard loopt heel braaf zijn rondje, moet dan bijna vooruit geschopt worden en dan ineens is die weg, en blijft bokken en springen tot hetgeen wat hem in de weg zit weg is. De aanleiding kan zelfs een vlieg zijn die op zijn bil was gaan zitten.

Ik weet niet hoe het bij jou precies gaat?

Wel weet ik dat dit paard problemen heeft gehad met zijn achterhand.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:06

Mijn inmiddels lieve, zachtaardige pooonie Kveld staat bij de trainingsstal waar hij werd ingereden te boek als 'knettergek'. Dat was letterlijk het woord dat de trainer noemde. Aan de hand echt koel en knuffelig, onder het zadel was het een drama. Dat wist ik (ongeveer) toen ik hem kocht. Heel langzaam aan opnieuw ingereden (hij was toen 6, drie maanden voor ik hem had een maand op die stal gestaan en daarna twee maanden op de wei), veel grondwerk, longeren, rustig opbouwen. De eerste vier maanden ging het goed, hoewel hij soms wat angstig leek, was hij meestal vrij flegmatiek. Daarna ging ie uit het niets ineens totaal uit zijn panty en dat hield niet meer op. := Echt krom werd ie, neus aan de grond en bokken maar. Eraf moest je. Ik ben niet zo'n held, bovendien lag er toen een boomloos zadel op waar ik niet goed in kon zitten. Heb flinke vliegles gehad. := En ik niet alleen. Kveld komt uit een lijn waarbij alle nakomelingen hun eerste periode onder het zadel bokken. Daar moet je doorheen. Uiteindelijk bleek bij hem ook vanalles aan de hand te zijn in zijn lijf. Hij is behandeld door een osteopaat, daarna hebben we weer twee maanden alleen grondwerk en werk aan de fiets gedaan en heeft een vriendin het rijden weer opgepakt. Bokken heeft ie sindsdien nog wel een paar keer aan de longe gedaan, echt indrukwekkende rodeo's waar ik spontaan de bibbers van kreeg (en op de grond ben ik juist niet zo snel onder de indruk). Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en is ie soms zelfs te flegmatiek. :+

Dat is natuurlijk een heel ander verhaal dan je huidige project, Sul, wat ervaring betreft heb je er geen snars aan. :D Maar het geeft wel aan dat niet opgeven soms heel fijne resultaten kan hebben. :) Hopelijk kom je met de merrie ook tot een goed compromis. En beland je in de tussentijd niet in het ziekenhuis, of zij bij de slager. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:16

suleilitha schreef:
Hm, je gaat niet door voor de koelkast. Ook onder het zadel weet ze wel hoe ze de achterbenen moet gebruiken.
Bovendien, wat voor paard slaat nou zo van uit het niets een weidegenoot dwars door een omheining heen.

Ze zijn er hoor, van die asotypjes.
De pony van mijn zusje is ook zo'n loeder tegen anderen, mss niet zo extreem als de jouwe maar wel zo dat ze eigelijk met geen enkel ander paard normaal overweg kan. De slome in de groep heeft ze al meerdere keren de weide uit gejaagd, ze heeft ooit een ruin dwars door de omheining van de bakrand gemept en als ze voer heeft mag zelfs haar veulen van krap 4 maanden niet in de buurt komen.
De enige waar ze voor aan de kant gaat is mijn volbloedje die voor geen enkel paard opzij gaat maar die is verder wel normaal met anderen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 15-10-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:20

Tuurlijk zijn ze er Annelies... maar om dan maar voetstoots aan te nemen dat zo'n dier dat doet omdat het pijn zou hebben met een ruiter op de rug?? Een paard wat zonder ruiter zo even zijn weidegenoot door een omheining heen jast, tja je kan wel zeggen dat er dan mogelijk een stekie los is ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:21

Nee dat bedoel ik niet, ik denk ook niet dat het verband houd eigelijk.
Ja mss als ze echt rugproblemen blijkt te hebben dat ze gewoon sjago wordt als die ander in de buurt komt, bij 't idee dat ze mss contact gaan hebben. Maar het kan natuurlijk evengoed 'gewoon' een aso zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:25

Reden dat ze hem door de omheining heen ramde was gewoon omdat zij als eerste alle aandacht zal en moet hebben en dat kreeg ze niet. Ze is stikjaloers. Ik was nog blij dat de omheining niet van gaas was want ze dreunde hem er wel zo hardhandig doorheen dat hij in dat geval als paardenfriet er aan de andere kant zou zijn uitgekomen....

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:26

Sul je hebt massa's meer ervaring dan mij. Als jij het niet weet, ik zeker niet. En het voer ben je al aan het bekijken.

ik wou alleen even vermelden, dat mijn vroegere bijrijdfjord absoluut onhandelbaar werd van het minste geringste extra voer dat die kreeg. (verder was dat wel een doodbraaf beest, die weet niet eens wat dat is, een paard de wei uit kloppen). En enkel bij het rijden, aan de hand niet. Pony verhuisde van stal en kreeg daar (echt verwaarloosbaar weinig) krachtvoer, nog geen handjevol. Niet meer te berijden. Pony is na een paar weken proberen terug op uitsluitend stro & hooi gezet, en was na 2 weken weer haar eigenste zelve. Mss een optie voor deze bitch ? Uitsluitend op stro / hooi ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:28

suleilitha schreef:
Reden dat ze hem door de omheining heen ramde was gewoon omdat zij als eerste alle aandacht zal en moet hebben en dat kreeg ze niet. Ze is stikjaloers. Ik was nog blij dat de omheining niet van gaas was want ze dreunde hem er wel zo hardhandig doorheen dat hij in dat geval als paardenfriet er aan de andere kant zou zijn uitgekomen....

Hmm ja, zo is die van mijn zusje ook, d'r is er geen die in de buurt durft te komen :+
Maar zij is wel tot de orde te roepen als je een keer een schreeuw geeft, gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:28

Alleen op stro en hooi doen we voorlopig niet want ze zoogt haar veulen nog. Maar er is genoeg voer waar geen melasse in zit en dat krijgt ze nu al.

Anneliesdj, deze merrie blies ook snel de aftocht toen ik haar in een reflex in mijn laars liet happen. Met de ruin had ik meer medelijden, want die bibberde tien minuten later nog als een hert.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:30

dat van die weide genoten slaan herken ik ook in die ruin, heel dominant maar geen leider, iedereen is bang van hem maar niemand wil bij hem horen.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:31

Is het geen gedrag omdat ze niet bij haar veulen weg wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:36

Nee, want die huppelt er gewoon omheen. Verder is het ook naar het veulen een rare trut, want daar kijkt ze amper naar om, kwestie van af en toe drinken en dan oprotten.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:38

Beest is gewoon sociaal gestoord dus..........

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:41

vind het best zielig dat sommige paarden niet meer weten wat paard zijn inhoudt, maar ze zijn een heel eind te helpen. Of het ooit helemaal goed komt. Maar dat zegt niet dat ze niet met mensen om kunnen gaan hoor, das weer heel anders.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:41

Ik lees al vanaf begin mee....

Heb ook geen advies maar wil toch even veel succes wensen, ik hoop dat het je gaat lukken!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:42

suleilitha schreef:
Nee, want die huppelt er gewoon omheen. Verder is het ook naar het veulen een rare trut, want daar kijkt ze amper naar om, kwestie van af en toe drinken en dan oprotten.

O ja, zo is die van mijn zusje ook.
Maar das gelukkig geen draak met rijden, hoewel het er wel een met een eigen willetje is en ook gewoon terug mept als je d'r met de zweep geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:46

Oh Lailapri, deze is meer dan paards genoeg. Tot op heden 24/7 op de wei, en er is niks zieligs aan.
Ik heb besloten dat ik nog één keer ga proberen te rijden maar dat gaat zowiezo de eerste week tot twee weken niet gebeuren, eerst nog maar eens wat andere zaken uitsluiten en uitproberen... Hoe dan ook,het houdt me wel creatief.
Positief nieuws is dat deze eigenares ook een uitgekoerste draver heeft die even moet worden doorgereden en dat is dus die ruin die als een pingpongbal door de omheining vloog. Hij is één en al leergierigheid en ik denk dat hij binnen twee weken een 200% vertrouwd recreatiepaard is. Het is een lust om met deze jongen te werken, echt waar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:58

ja maar dat is wat anders als sociaal. Ik heb 2 pony's gehad de een sloopte moedwillig alle andere, de andere werd door iedereen gesloopt. en toch komen deze van veel buiten. snap je wat ik bedoel?

Nou creatief moet je zeker zijn met die dieren zeg! Maar daardoor wordt het ook nooit saai.
Succes