Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AdelineL

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:46

Haha dan was ie zeker toch niet zo onhandelbaar? :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:47

Hey TS, als jij baat hebt bij join ups, gewoon lekker doen, al weet ik niet in hoeverre het je gaat helpen met het rijden.. ;)

Ik heb zelf een rare merrie gehad die daar wél baat bij had, en als het goed gebeurt, is het niet zo gek. Qua grondwerk zijn de Parelligames ook best boeiend en leerzaam!
*D
Desalniettemin ben ik heel benieuwd wat de osteopate gaat vinden!(of niet)...
Sterkte nog en aanpakken, hoor, zo'n boef! 8-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:50

ik weet het niet........... wellicht issie ineene braaf geworden :)

ach maakt mij niet uit, ik zit er niet meer op te wachten op die gekkenhuizen, ben 40 tis 20 jaar mijn leven geweest.......

ik heb geen enkele behoefte me te bewijzen of mijn nek te breken op iemand anders probleem voor die paar naadje knaken in mijn portomonaie :)

voor de sier had ik deze nog wel gedaan.........

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:51

Ach Kim laat ze maar mooi l.ullen. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:54

en zo is het......... :) mijn lijf is naar de ruikblubber van die gekkenhuizen.............

zit er niet op te wachten, maar komt het zo mijn pad op dan ga ik het niet uit de weg, wie A zegt moet ook B zeggen toch??? :)

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:55

Precies en zo is dat. :j

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:56

Haha dat is ook zo! :P

Detour, wederom bedankt voor de vriendelijke woorden! :D

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:59

Michelle_TA: Aan de lijn helpt inderdaad natuurlijk alleen als degene in het midden daadwerkelijk vast weet te houden ;) en dat bedoel ik niet l*llig want als 600 kg gaat dan kun je je 70 kg wel in de strijd gooien maar dat win je niet. Misschien is een roundpen wel iets, kan ie in elk geval niet uitbreken en het heeft geen hoeken.
Mijn dame gaat morgen naar de trainingsstal (waarvan de eigenaar overigens ook mijn eigen instructeur is). Ik ben heel benieuwd hoe het gaat, ergens hoop ik dat ze het daar ook doet want anders moet ik zo ontzettend kritisch naar mezelf gaan kijken en dat is zo confronterend :D . Tja, paarden zijn de beste psychologen die er zijn.
Ik wil jou in elk geval nogmaals op het hart drukken op tijd hulp in te schakelen want zelf doorklooien kan het probleem ook verergeren.
Wellicht kan Kiwiko je op weg helpen, die stapt overal op..... ooooo, zo jaloers dat ik (sinds deze zomer) die onbevangenheid niet meer heb.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:04

Ja die vriendin van mij was vrij kansloos tegen hem haha. Een roundpen heb ik helaas niet tot mijn beschikking, wel een kleinere, meer vierkante bak maar dat vind ik link, dan heb ik liever dat ie iets meer ruimte heeft. Ik doe voorlopig even rustig aan met hem, beetje grondwerk en longeren, misschien dat ik er nog een keer op stap, maar ik doe weinig met rijden tot de osteopate is geweest (komt volgende week). Daarna kijk ik weer verder. Mocht het niet medisch zijn, of hij doet het na de behandeling nog, dan zoek ik een professionele ruiter of stal om te helpen. Maar dan wel dicht in de buurt, ik wil er wel betrokken bij zijn..

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:53

Hoi allemaal!

De osteopate is geweest, en ze heeft een aantal puntjes bij hem gevonden die niet helemaal lekker zaten. Die zijn gefixed, en hopelijk gaat het met rijden ook weer helemaal goed. Na de behandeling mag je normaal gesproken een week niet rijden, maar mijn paardje staat momenteel helaas met een peesblessure (verstapt in de wei, kon er ook nog wel bij) dus het gaat nog wat langer duren voor ik weer met hem kan rijden. In stap loopt ie goed, maar zodra je gaat draven is ie flink krom. Ik laat hem nu aan de hand stappen, misschien als hij goed geneest dat ik er volgende week op ga stappen. Uiteraard met iemand erbij, want hij staat alweer een week op stal en ja.. Als de behandeling geen effect heeft op zijn gedrag met rijden ben ik mijn rem nog kwijt, en dat wil ik niet laten gebeuren. Maar zo staat het er nu voor, ik ben blij dat ik hem toch heb laten naijken. Overigens kan ik de osteopate, Christel Dubbeld, van harte aanbevelen. Ze neemt er de tijd voor, legt je alles uit wat ze doet en gaat heel fijn met je paard om.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:43

mooi dat je hem na heb laten kijken, super. kun je dat in iedergeval uit sluiten.
balen dat je nu met een pees blessure zit. ach bekijk het maar van de positive kant: kan ie ff op adem komen. toch?

en om ff het hele verhaal duidelijk te maken waarom ik niet meer gereageerd heb op kwiko. (want ik zie dat er weer overal van allerlei dingen gesuggereerd worden). zij is idd een heel mak geworden. ik heb laten afmaken dus vandaar dat het hele verhaal met kwiko niet door is gegaan.
ik was met haar in de wei aant rijden en ben toen voor de verandering alweer aan de ren met haar gegaan. ben eraf geklapt en zij is door wezen rennen tot ze een in een molshoop terrecht is gekomen met haar been die ze heeft gebroken.
en ja dan is er maar 1 oplossing.
dus tja, allemaal ff poedersuiker.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:55

Fijn dat de osteopate toch iets heeft kunnen vinden, laten we hopen dat het nu allemaal iets beter gaat (ik wou eerst schrijven: 'allemaal iets vlotter gaat' :D) en dat je weer fijn kan rijden.

@XrastaX: wat een ellende zeg :( wel een beetje spijtig dat je haar door zo'n gebeurtenis moest laten inslapen. Ik weet niet hoe jij je daarbij voelt maar ik heb mijn ruin in maart moeten laten slapen (door artrose weliswaar) en ik heb het er nog steeds moeilijk mee...
Moet echt een hel zijn om op die manier afscheid te moeten nemen...

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:45

Brando090309 schreef:
@XrastaX: wat een ellende zeg :( wel een beetje spijtig dat je haar door zo'n gebeurtenis moest laten inslapen. Ik weet niet hoe jij je daarbij voelt maar ik heb mijn ruin in maart moeten laten slapen (door artrose weliswaar) en ik heb het er nog steeds moeilijk mee...
Moet echt een hel zijn om op die manier afscheid te moeten nemen...

ja ik baal er ook verschrikkelijk van!
|( ik ben al zo lang met haar bezig geweest, en overal geweest om haar maar goed te krijgen.
naar iedereen geluisterd wat ik achteraf NIET had moeten doen. had gewoon mijn eigen kop moeten volgen. en dan al die goede bedoelingen van al die mensen. zal de klus wel ff klaren, dan heb je een normaal mak te rijden paard want ze neemt je in het ootje, ondertussen is er alleen maar meer schade en ellende aangericht dan dat er beter geworden is.

dus weer een wijze les, jij kent je paard als geen ander en je je kent hem dus zelf goed genoeg om te weten of het gedram of echt medich is. en wat een ander zegt....... lekker laten gaan!! ik ben nu mijn paard kwijt daardoor! |(

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 20:48

XrastaX,

wat verschrikkelijk om te horen! Jeetje.. Elke keer als mijn paardje er vandoor ging, was ik bang dat er iets zou gebeuren. Sommige mensen zeggen dat ik door die angst hem zijn gang laat gaan. Nu ik heb gelezen wat er met jou en je paard is gebeurd, is voor mij des te meer bewezen dat angst niet altijd iets slechts is. Wat er met jou en je paard gebeurd is, had ook al met mij en die van mij gebeurd kunnen zijn. Pas nu besef ik hoeveel geluk ik daarmee heb gehad. Als zijn peesblessure over is, en hij blijkt met rijden nog steeds zo te zijn, dan volg ik mijn hoofd en mijn hart, en dat van niemand anders. Ik vind het echt heel erg voor je, sterkte de komende tijd, en als je me nodig hebt om te praten dan weet je me te vinden..

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:35

XrastaX: wat verschrikkelijk dat je je paard op die manier hebt moeten verliezen. Het is natuurlijk op geen enkele manier fijn, maar dit is wel heel cru! Sterkte met je verlies.

Wat een verhalen lees ik hier over de jonge Trento's. Ben zelf ook in het bezit van een 4 jarige Trento en als ik het verhaal van de TS lees (en de overige verhalen van Trento-bezitters) dan valt de mijne reuze mee!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:23

XrastaX: Ik begrijp heel goed hoe je je voelt, ik mis mijn schat ook nog elke dag, hij was zo speciaal voor mij :'( op dit moment valt gewoon over hem spreken me nog zwaar en dat zal vermoedelijk nog wel even zo blijven... Ik wens je veel sterke toe en idd, net zoals Michelle, als je je hart wil luchten, dan stuur je maar een pb...

Ik heb ook vaak dat gevoel gehad van 'had ik maar naar mezelf geluisterd'. De mensen hebben (meestal toch) de beste bedoelingen maar soms helpt het van gewoon je mond te houden en niet te doen alsof je het allemaal beter weet.

Ik ben zelf niet zo snel bang maar ik volg m'n gevoel wel enorm op dat vlak, ik ga nooit zomaar opstappen en denken van 'oh het komt wel goed' want zo gebeuren ongelukken nu eenmaal.
Mijn vierjarige merrie is echt een hele brave merrie, echt een droom, ik heb nog nooit zo'n 4jarige onder m'n kont gehad maar toch zet ik haar altijd even aan de longe, gewoon ff stoom laten afblazen en het gaat (tot nu toe) altijd goed. Ze zeggen dan 'och stap maar gewoon op ze is zo braaf maar ik denk dan bij mezelf 'ja braaf maar ze is pas 4' en gevaren zitten soms in een heel klein hoekje he....

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:33

Abrahams schreef:
Wat een verhalen lees ik hier over de jonge Trento's. Ben zelf ook in het bezit van een 4 jarige Trento en als ik het verhaal van de TS lees (en de overige verhalen van Trento-bezitters) dan valt de mijne reuze mee!

Mijn ruin is verder een topper hoor, heb ook echt geen spijt van hem. Alleen werd dit ene "probleempje" een groter en gevaarlijker probleem. Maar op goede dagen is het een heerlijk paard, en mijn Trento merrie van bijna 4 is helemaal makkelijk. Lekker nuchter, vindt alles prima. Hoop niet dat die ook gaat puberen binnenkort haha, dan heb ik helemaal mijn handen vol! Als ik 't geld en de tijd had zou ik er zo nog een Trento bij halen, ik val er gewoon op haha.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:18

Nou, weer een update.
Goed nieuws en slecht nieuws dit keer..

Het goede nieuws is; mijn paardje herstelt goed van zijn peesblessure.. Hij loopt niet echt kreupel meer, het is nu meer alsof ie gewoon heel stijf is. Ik doe er nog heel rustig mee, elke dag afspoelen en met een beetje mazzel is ie over een week weer helemaal goed.

Dan nu het slechte nieuws; in het kader van afwisseling, en op aanraden van de osteopate m.b.t. de behandeling van vorige week, had ik besloten vandaag weer erop te klimmen en op het erf te gaan stappen met hem. Helaas had meneer een ander idee daarover. Ik zat er nog niet goed en wel op of meneer gooit z'n hoofd in de lucht en gaat er in draf vandoor over het erf, richting de bak en de wei. Sinds kort hebben we daar hek, dus hij kon er niet door. Toen hij stilstond ben ik gelijk afgestapt. Terug voor de stal heb ik hem aan de teugel gevraagd terwijl ik ernaast stond, hij gaf gewoon goed na. Ik gunde hem nog een poging om het "goed te maken", dus ik er weer op. Hij bleef netjes stilstaan, toen ik hem aan de teugel vroeg gaf hij weer netjes na. Toen gaf ik been, hij gaat stappen en na nog geen 3 passen gaat meneer in volle galop het erf over, recht op het hek af. Toch gestopt voor het hek (godzijdank), ik ben afgestapt en heb hem, nadat ik zijn been nog even gekoeld had, op stal gezet.

Kortom; meneer doet het nog steeds.
En ik ben ten einde raad.. Ik heb geprobeerd om de osteopate te pakken te krijgen, maar ik kreeg voicemail. Ik wil met haar nog even overleggen, of zij nu ook denkt dat 't een gedragsprobleem is. Want daar lijkt het nu verdacht veel op.. ;(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:24

aan de hand van dit verhaal denk ik dat het meer in de verhouding tussen jullie zit dan in het lijf van het paard.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:37

Komt me heel bekend voor.
Ik heb nu ook een vrij jong paard en ook een scharminkel qua bespiering op de rug.
Hij ging toen ik hem een tijdje had er ook een periode vandoor, toen osteopaat en zadelmaker bij laten komen en toen is het een tijdje weggeweest.
Hij is laatst weer begonnen en we zijn zondag naar de fysio geweest waar mede uit kwam dat hij last had van zijn rug had.
Terwijl we dus een op maat gemaakt zadel hadden. Nu word zijn zadel weer aangepast.
Dus ik zou het voor de zekerheid wel even nakijken.
Daarna word hij door iemand anders doorgereden die hem echt laag en rond door gaat rijden, dan gaat hij er ook niet vandoor.
Ben benieuwd of het hierna goed komt en hoe het bij jou gaat verlopen, succes ermee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:42

Uh, is het gek dan dat een paard zin heeft om te racen alsie een tijdje stil heeft gestaan? ;)
Ennuh... ernaast aan de teugel vragen?! :\
Dat is dan geen aan de teugel/nageeflijk.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 16:36

x_Marr,

ik heb hem de afgelopen dagen licht gelongeerd, dus hij heeft niet helemaal stil gestaan. Bovendien merk ik het verschil wel tussen een paard dat wil racen omdat ie stil heeft gestaan of een paard dat ongecontroleerd over het erf rent. Ernaast staan en aan de teugel vragen: ernaast staan, je handen zoals je ze ook met rijden houdt en dan naar beneden vragen. Dat deed ik om te kijken of hij reageerde, zodat ik kon proberen om hem onder het zadel ook gelijk naar beneden te vragen zodat hij er niet vandoor kon gaan (wat dus niet lukte).

Heb de osteopate nog gesproken, het zou niet meer aan de pijn moeten kunnen liggen, maar het kan zijn dat het nog tussen zijn oren zit. Heb op haar advies contact opgenomen met Petra Vlasblom, zij raadde me ook aan het zadel volledig na te laten kijken, en als het daar niet aan ligt met Bach-remedies aan de gang te gaan om te pijnherinnering te verhelpen...

Margreet86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:44

Michelle, wat rot zeg! Ik ben geen expert, maar als ik je verhaal zo lees ben ik ook geneigd te gaan denken dat het een gedragsprobleem is. Maar het lijkt me belangrijk om eerst al het andere uit te sluiten, dus goed dat er iemand komt kijken of het zadel wel goed ligt.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:29

Ik denk dat je wel mag stellen dat het geen fysiek probleem is, je hebt ze goed laten onderzoeken. Je moet het misschien nog even tijd geven want het kan wel zijn dat ze op dit moment nog 'denkt' dat de pijn nog aanwezig is.
Soms heb je paarden die na een blessure de eerste aantal keren nog een beetje voorzichtig lopen omdat ze denken dat de pijn er nog zit maar dat gaat na een tijdje wel over, misschien zit het bij je paard voor de moment dus idd nog tussen de oren, denkende dat er nog steeds die pijn gaat zijn in de rug of dergelijke en daardoor nog steeds het hazepad kiest.

Ik heb wel een vraagje (sorry als je die vraag al gekregen hebt) maar heb je al iemand anders laten rijden, je instructeur/instructrice? Als het probleem zich blijft voordoen zou ik dat eens overwegen, kijken of ze het dan nog doet en misschien dat hij/zij dan toch nog iets beter de controle kan houden en dan geeft je paard het uiteindelijk misschien op...

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:25

Brando,

er heeft nog nooit iemand anders op hem gereden dan ik. Een vriendin van mij helpt me regelmatig, maar die heeft haar knie gekneusd dus die kan er ook niet op. Bovendien vind ik dat niet zo veilig gezien onze bak (omheind met draad). Als blijkt dat het inderdaad niet aan het zadel ligt, en het is ofwel de pijnherinnering die niet weg gaat, of een echt gedragsprobleem, dan gaat hij naar een professionele stal of ruiter..