Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:45

Schangah schreef:
Margeet ik ben het helemaal met je eens _/-\o_ en voor de andere lees idd eens de boeken van Hempfling of bezoek eens de website paard natuurlijk. Op deze website staat interessante informatie over het gedrag van paarden. o.a. een paard leren door belonen ipv straf. Verkeerd gedrag negeren. Volgens mij worden kinderen tegenwoordig zo opgevoed en zijn lijfstaffen op school afgeschaft. Waarom doen we dat dan nog wel onze paarden aan?

Eeeeehhhhh....... even denken hoor: paarden zijn geen kinderen? :)*

Verkeerd gedrag negeren is je reinste bullshit, dat werkt bij kinderen ook niet btw.
Verkeerd gedrag moet gewoon duidelijk gemaakt worden dat het niet mag, als het kan met "nee" zo zacht als je kunt, zo hard als je moet.

En vind je de kinderen van nu die op die manier worden opgevoed leuk? Ik niet....... ik vind het krengen. Dat gejank en gemiep als ze hun zin niet krijgn...... zélf straffen ze gedrag van papa en mama wat ze niet willen keihard af...... en het werkt prima, papa en mama doen alles wat die koters willen..... :r

TS: super dat het zo opgelost is, wss is je merrie ook weer rustiger in haar koppie, blijkbaar heeft ze wel die duidelijkheid nodig, ze neemt de ruimte die je geeft. Je hebt haar dus in de eerste instantie teveel ruimte gegeven, nu met dat longeren heb je (onbewust) die duidelijkheid weer terug gegeven, en weg probleem! Super gedaan! +:)+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:54

Bij wijze van spreken, maar ja dat jij dat dan letterlijk neemt. :Z

Anoniem

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:58

Hoe wil je negeren "bij wijze van spreken"?

Dat slaat imo nergens op :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:30

Bij wijze van spreken gaat over het stukje over kinderen en straffen en dus niet over negeren.

Ik zal het negeren dan nog even uitleggen voor je:

Bij clickertraining wordt uitgegaan van beloning van het positieve gedrag (met een duur woord "positieve bekrachtiging"). Het gewenste gedrag van het paard wordt beloond, het niet gewenste gedrag wordt genegeerd. Als je paard iets doet dat je echt niet wil, dus eigenlijk heel stout is, dan draai je je om en negeert hem even volledig. Op dat moment verbreek je het contact dat jullie hebben opgebouwd. Het verbreken van dit contact is een grotere "straf" voor het paard dan bv. een grote mond, of een tik. Met ongewenst gedrag vraagt een paard eigenlijk alleen om aandacht en ook negatieve aandacht (grote mond of tik) is aandacht.

Hopelijk is het nu wel duidelijk voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:49

Ah, het negeren is een grotere straf, het voelt alleen vriendelijker voor de eigenaar, is dat het? Ik vind dat nogal een egoïstische redenering, ik voed liever op met voortdurend contact.
Soms wil een paard met ongewenst gedrag ook dominant zijn, of grenzen testen of........ bij grenzen testen is het juist goed om die grens dan ook aan te geven, de duidelijkheid te geven waar het paard om vraagt. Dat geeft rust, je zet alles weer even fijn op de rij.
Dominantie gedrag hetzelfde: negeren is dan niet het meest wijze wat je kunt doen imo :) Je kunt beter de verhoudingen rechtzetten. Als dat gedrag in die mate is, dat een goed getimede tik het duidelijkst is, dan is dat zo.
Als het paard op ongeacht welke manier dan ook aandacht wil, moet je je als eigenaar imo afvragen waar je dan de fout bent ingegaan. Ik vind dat een serieus signaal, niet iets om te negeren.

Kortom: ik snap je verhaal prima, ik vind het alleen nogal een simpele manier van opvoeden, die zich niet verdiept in het waaróm van het gedrag. Elke vorm van gedraging komt ergens vandaan, en bij elk ding is er een goede oplossing, alleen vraagt dat wel creativiteit. Die mis ik met het clickeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:02

hihi peerd trekt je mee naar een polletje gras........... en ik negeer het paard :) :) :) Gaat niet goedkomen :D :D

als een paard braaf is, dan zeg ik dat, en als hij heel braaf is, dan krijgt ie een aai over de bol werkt net zo goed, alleen veel sneller en directer omdat ik niet eerst een klicker uit mijn zak moet toveren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:09

Psies :j

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:10

Misschien mankeert ze wel wat

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:40

bonnefooi schreef:
Misschien mankeert ze wel wat

Ik heb met interesse de (meeste) reacties gelezen. Interessant topic, wel weer wat van opgestoken, hoe het wel en hoe het niet zou kunnen. Eenmaal aangekomen bij deze laatste post, moest ik wel even grinniken... (niet l*llig bedoeld hoor Bonnefooi!)

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:00

Hoezo moest je grinniken? :?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:23

(Als je een grap moet uitleggen lijkt het ineens niet meer zo grappig...)
Het ging me erom dat er 8 pagina's aan (on)zinnige discussie was, o.a. over of het paard iets zou kunnen mankeren. De TS heeft daar veel info over gegeven, waarop anderen dan weer hun adviezen baseerden. En veel van die adviezen vond ik dus erg leuk en leerzaam. Maar de opmerking van jou over mankementen kwam dus eh... een beetje als mostert na de maaltijd.
Maar nogmaals: kan me voorstellen dat jij niet alle 8 pagina's hebt doorgekeken en dan is het een logische vraag van je! Dus was niet vervelend bedoeld...
Maar nu is het ook niet grappig meer! ;-)
(Laat maar...)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:33

ik heb nog wel een top voor als ze flink bokken, ik ging altijd staan in mijn beugels..! Dan bokken ze onder je door en krijg je niet zon klap op je rug. Daarna meteen weer zitten en doorrijden :D. Misschien heb je er nog iets aan..;)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:36

Proberen haar hoofd in de lucht te houden en niet verkrampen want dan vlieg je er zo uit.
Ik heb alle andere reacties maar niet gelezen want die zijn toch vast allemaal negatief, ik heb dit zelf met een pony gehad toen ik jonger was (de pony was weliswaar ouder dan jou paard) en ik was daar te voorzichtig mee, mijn zus heeft er eens flink mee gevochten(figuurlijk) en daar deed de pony nooit wat bij. Voor mij heeft hij nooit respect gehad en ik heb nooit van mijn ritten kunnen genieten, mijn zus wel.

Als jij het op alle vlakken hebt laten onderzoeken denk ik toch ook dat je paard weinig respect voor je heeft met het rijden.
Je kunt dan altijd roepen dit ligt aan de opvoeding, dit ligt aan de ruiter, maar ieder paard is verschillend, ik vergelijk het weleens met mensen(ook niet goed natuurlijk) , mijn broer, mijn zus, mijn broertje en ik zijn allevier op dezelfde manier door mijn ouders opgevoed, toch gaat mijn broertje altijd veel verder en soms te ver in de dingen die hij doet, ligt dit dan ook aan mijn ouders?
Nee. Ieder levend wezen heeft toch iets van zichzelf in zijn kop zitten, ze gedragen zich toch niet allemaal naar hun opvoeding, denkje dat zo'n paard altijd zin heeft om op jouw hulpen te reageren en dat het nu dus doordat het je hulpen niet begrijpt raar gaat lopen doen?

Ik wens je succes, ga niet als een dolle meppen natuurlijk maar blijf je paard de baas, anders is het een en al doffe ellende, zoals ik die had met mijn pony.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:19

Het klinkt werschijnlijk nogal gemeen, en ik wil niet zeggen dat het zo moet of hoort, of dat ik zo met ieder paard omga,
Maar ik zou zeggen: "bereid je voor, en aanpakken dat beest." Jij bent toch zeker de baas , dus rustig blijven, streng en consequent blijven (schrijf je dat zo ? )..
En tja, als het nodig is, moet je merrie maar kennismaken met meneer/mevrouw Zweep.

succes

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:23

Wat een titel zeg...merrie solliciteerd naar flink pak slaag.
Zoek een goede instructeur voordat je je paard gaat pijnigen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:30

Vind de titel wel duidelijk, is het paard inmiddels aangenomen?..

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:39

EsterW schreef:
(Als je een grap moet uitleggen lijkt het ineens niet meer zo grappig...)
Het ging me erom dat er 8 pagina's aan (on)zinnige discussie was, o.a. over of het paard iets zou kunnen mankeren. De TS heeft daar veel info over gegeven, waarop anderen dan weer hun adviezen baseerden. En veel van die adviezen vond ik dus erg leuk en leerzaam. Maar de opmerking van jou over mankementen kwam dus eh... een beetje als mostert na de maaltijd.
Maar nogmaals: kan me voorstellen dat jij niet alle 8 pagina's hebt doorgekeken en dan is het een logische vraag van je! Dus was niet vervelend bedoeld...
Maar nu is het ook niet grappig meer! ;-)
(Laat maar...)

Ik had daar inderdaad geen zin in :+

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:42

Yamcha schreef:
Schangah schreef:
Margeet ik ben het helemaal met je eens _/-\o_ en voor de andere lees idd eens de boeken van Hempfling of bezoek eens de website paard natuurlijk. Op deze website staat interessante informatie over het gedrag van paarden. o.a. een paard leren door belonen ipv straf. Verkeerd gedrag negeren. Volgens mij worden kinderen tegenwoordig zo opgevoed en zijn lijfstaffen op school afgeschaft. Waarom doen we dat dan nog wel onze paarden aan?

Eeeeehhhhh....... even denken hoor: paarden zijn geen kinderen? :)*

Verkeerd gedrag negeren is je reinste bullshit, dat werkt bij kinderen ook niet btw.
Verkeerd gedrag moet gewoon duidelijk gemaakt worden dat het niet mag, als het kan met "nee" zo zacht als je kunt, zo hard als je moet.

En vind je de kinderen van nu die op die manier worden opgevoed leuk? Ik niet....... ik vind het krengen. Dat gejank en gemiep als ze hun zin niet krijgn...... zélf straffen ze gedrag van papa en mama wat ze niet willen keihard af...... en het werkt prima, papa en mama doen alles wat die koters willen..... :r

TS: super dat het zo opgelost is, wss is je merrie ook weer rustiger in haar koppie, blijkbaar heeft ze wel die duidelijkheid nodig, ze neemt de ruimte die je geeft. Je hebt haar dus in de eerste instantie teveel ruimte gegeven, nu met dat longeren heb je (onbewust) die duidelijkheid weer terug gegeven, en weg probleem! Super gedaan! +:)+

Kinderen hebben duidelijkheid nodig, maar in programma's als schatjes geven ze kinderen toch ook geen slaag?
Daar krijgen ze regels, duidelijkheid,... Een paard heeft ook duidelijkheid nodig, negeren is nogal een groot woord. Tuurlijk moet je niet negeren maar roepen en slaan met die zweep heeft ook geen zin. Gewoon corrigeren, halve ophouding maken. Laat je niet onder de indruk maken.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:49

ben erg benieuwd wat nu eigenlijk het keerpunt is geweest dat je paard in verzet kwam, was het van de 1 op de andere dag of is het geleidelijk gekomen?
als je de oorzaak weet, kun je ook een passende oplossing zoeken...

slaan is zeker geen optie, maar dat weet jezelf ook wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:25

Candymarilyn: een paard zet je niet op een stoutkrukje of wel? :')
Snappen jullie nu werkelijk niet dat paarden en kinderen totaal verschillende wezens zijn, en dat je ze gewoon niet kunt vergelijken, of is dat te moeilijk?

Ik gebruik overigens een halve ophouding niet als correctie ;)

maaikewesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:28

ik ken het helemaal.
de mijne deed het ook. haflinger
liep achteruit en dan bleef ie pardoes staan.
ik reed er ongeveer 7 weken op toen.
dan beginnen ze vaak met treiteren
let op kan ook later of vroeger zijn.

dan moet je gewoon goed gaan zitten. een trap geven en tegelijkertijd eens flink schreeuwen. dan doet ie het wel weer. of toch een tik derbij. dat kan ook wel.
ik schreeuw altijd wesley lopen gvd. en dan met een trap. lopen dat ie dan doet. en braaf :P

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

kusjee

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:29

Ik heb een heel aantal pagina's gelzen, maar het werd me iets te veel. Mocht deze opmerking al gemaakt zijn, dan sorry :)

In ieder geval zou ik als dit gedrag blijft bestaan eens even naar haar hormoonhuishouding laten kijken. Bij veel merries dit dit gedrag blijven vertonen is de boel behoorlijk van de kaart.....

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:34

@paardfysio: het probleem is geleidelijk ontstaan omdat ik niet consequent heb gereageerd toen het begon omdat ik dacht dat ze pijn had. Dit was na onderzoek niet het geval. Het keerpunt is geweest dat ik haar twee weken stevig heb gelongeerd en niet gereden. Daarbij heb ik zoals Yamcha al zo mooi zei haar duidelijk de grens aangegeven (en dan heb ik het niet over slaan, maar door heel heel heel consequent te zijn) en dat bleek genoeg te zijn.

@Jetje1985: jij hebt duidelijk niet het hele topic gelezen, ga dat eerst even doen voordat je een reactie plaatst over de titel ;).

Ik heb in de afgelopen twee weken heel erg veel over mezelf en mijn paard geleerd: namelijk, ík moet nóg consequenter zijn naar mijn paard, nooit verslappen daarin zodat ik haar geen ruimte geef om de grenzen te gaan verkennen. Mijn merrie heeft mij namelijk geleerd dat ze de ruimte meteen, maar dan ook meteen aangrijpt wanneer ik ook maar even minder consequent ben. We zijn als combinatie met het rijden (en ook daarbuiten) in de afgelopen week enorm gegroeid en nog weer dichter naar elkaar toe gegroeid. Ook vandaag: mijn les ging fantastisch en mijn instructrice zei dat ze ons nog niet eerder zo fijn had zien samenwerken, mijn paard liep heerlijk en we hadden er allebei veel plezier in. Gister heb ik ook voor het eerst een sprongetje gemaakt met haar onder de man en dit deed mijn merrie ook heel erg braaf. Ik kan dus met overtuiging zeggen dat het probleem zich heeft opgelost, en niet zoals ik in eerste instantie dacht door haar een corrigerende mep te geven, maar alleen door duidelijk te zijn, en dat was ik een tijdje niet geweest omdat ik dacht dat ze pijn had.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:38

@MariekeA: vanaf pagina 4 verandert de toon van het topic omdat ik een reactie heb geplaatst waarin ik een betere uitleg heb gegeven van het probleem. Verderop kun je lezen hoe het probleem zich heeft opgelost. Er is geen sprake van een op hol geslagen hormoonhuishuiding.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:49

Gelukkig :)