Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:00

Nombrado en Arie, denken jullie nu nooit eens dat wat jullie vertellen een ongeloofwaardig verhaal is? Want zowat niemand gaat met jullie iedeeën mee. Dat zou je toch wel aan het denken moeten zetten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:01

nombrado schreef:
Simpelman schreef:
Alle mensen die denken dat je een paard kunt verzamelen zonder teugel hebben nooit een verzameld paard gevoeld.
Zij laten dan namelijk het paard slechts de achterhand onderbrengen.
Dit is een kunstje.

Verzamelen is het bundelen van de ingebrachte impuls uit de achterhand in de hand.
Vanuit de hand wordt dan geregeld waar die impuls naar toe afvloeit, naar een verheven opwaartse beweging of naar een uitgestrekte.

[ Afbeelding ]
kvind het getuigen van arrogantie, dat wij ruiters dit paarden moeten leren.
Een paard kan het al!
ook zonder enig bit.
Een paard zal zijn lichaam zo functioneel mogelijk gebruiken. Als ruiter hoor je dit te respecteren.
Een ruiter die dit een kunstje noemt? respecteert het natuurlijke paard niet.

Dit is geen rijkunstige verzameling.
Het hier het paard dat zijn gewicht naar achteren verplaatst.
Verzamelen is dynamisch, het is het samen bundelen van impuls, dat kan alleen de ruiter.
De ruiter vraagt impuls en bepaald dan wat hij ermee wil doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:03

Anoniem schreef:
Nombrado. Bij dressuur kun je een paard verzamelen maar je kunt ook zorgen dat het paard in zijn frame zich rekt. Hoe wil jij zonder aanleuning aan de voorkant je paard duidelijk maken dat hij bijv. de hals mag strekken?

nombrado schreef:
met zit

Anoniem schreef:
Hoe dan? Laat je een scheet of zo?
Jij staat in je beugels. Dus je doet vast iets wonderbaarlijks met je muts of achterkant denk ik dan. :+

Zie het voor me *rolt-over-de-grond-van-het-lachen* (Srry, geen smiley voor om dit uit te drukken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:04

Simpelman schreef:
Verzamelen is dynamisch, het is het samen bundelen van impuls, dat kan alleen de ruiter.

:j Helemaal mee eens.

Lightbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:07

Dit gaat echt te snel -.- gaat dit nou nog om het verschil tussen deze twee? want het gaat nu ook ineens over bitloos etc. Om me er even tussen te mengen vind ik het verhaal van nombrado erg ongeloofwaardig, een paard in het wild zie ik nog niet zo gauw uit zichzelf 'echt ' verzamelen, en wat er op jou foto staan is ook niet verzamelen.. al het gewicht heeft ie op zijn achterhand..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:07

Simpelman schreef:

Anoniem schreef:
:j Helemaal mee eens.

Precies!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:10

nombrado schreef:
kan je mij vertellen waar je hem te diep vind lopen?

Nou, mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit, maar bijv. bij 25 sec. en bij 35 sec. enz. enz. Die hele focus op te diep, die jij en Arie hier er iedere keer bij proberen te slepen, is nogal saai.

Citaat:
en met zijn flikkende tenen? uitstrekken?

Ja, bij het uitstrekken. Volgens de klassieke philosophie (jaja, als we dan toch terug naar de voorbije eeuwen gaan, dan moeten we ook maar weer zo gaan schrijven) mag een paard niet met z'n benen voor de lijn van z'n neus wijzen in uitgestrekte draf. Ook het teenflikken wordt gezien als het uitstrekken op de voorhand waarbij de ruiter het hoofd omhoog houdt met de teugel. Is duidelijk te zien in de eerste slo-mo van de draf.

Citaat:
neemt hij zijn achterhand mee?

Niet meer dan dat Salinero of Parcival doen op de foto's die jij zo graag plaatst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:11

Lightbeam schreef:
Dit gaat echt te snel -.- gaat dit nou nog om het verschil tussen deze twee? want het gaat nu ook ineens over bitloos etc. Om me er even tussen te mengen vind ik het verhaal van nombrado erg ongeloofwaardig, een paard in het wild zie ik nog niet zo gauw uit zichzelf 'echt ' verzamelen, en wat er op jou foto staan is ook niet verzamelen.. al het gewicht heeft ie op zijn achterhand..

Idd. Kan net zo goed foto van een steigerend paard plaatsen.
Het is precies wat Simpelman hier zegt. Verzamelen is het samenbundelen van krachten. De energie die door de ruiter wordt gevraagd en die bepaalt wat hij ermee gaat doen, piaffe, passage, uitstrekken, whatever.

superwoman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:15

Heerlijk topic dit. rolde ook net over de grond van het lachen en komen er tussendoor nog mooie niet te lange omschrijvingen tussen over het rijden. Leerzaam dus.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:23

Ik vraag me een beetje af waarom ik dit topic nog volg, maar ik hoop toch elke keer dat er echt iets interessant gezegd gaat worden over AR/klassiek -O-
Toch wil ik hier even op reageren:

Citaat:
De ribbenbuiging is er wel zij het beperkt natuurlijk. Lengtebuiging dus.
Nombrado heeft daar haar eigen uitleg over, helemaal zelf verzonnen. Blijft het maar rompkanteling noemen.
Beweert zelfs dat rompkanteling lengtebuiging is. Dat hebben we toch allang in meer topics uitbediscussieerd?
Nombrado: rompkanteling bestaat niet, dan alleen in jouw hoofd.

Nombrado heeft in deze gewoon (deels) gelijk.
Waar vroeger (en dat lees je dus in Steinbrecht) gedacht werd dat een paard een gelijkmatige lengtebuiging kon aannemen, zien we nu dat dat een optische illusie is. Dat betekent dus dat de manier van rijden gewoon nog steeds houdbaar is, maar dat de theorie erachter anders is.
De gewrichten van de ruggengraat kunnen allen bewegingen uitvoeren in drie verschillende richtingen: flexie-extensie, laterale buiging en axiale rotatie (door Nombrado als rompkanteling aangeduid). Met uitzondering van bekken en hals regio, hebben de gewrichten over de rest van de ruggengraat een gekoppelde laterale en axiale rotatie, wat betekend dat een paard geen pure lengtebuiging kan aannemen, maar ook altijd gelijktijdig een kantelende beweging zal maken met dezelfde gewrichten. Dit voelt dan als lengtebuiging.

"Lengtebuiging" wordt grotendeels veroorzaakt door de positie van heup/bekken, de beweging van de schoudergordel en de hals buiging. Er is maar een hele minimale buiging in de ribben en lendenen regio, wel belangrijk, maar echt minimaal.
Het idee dat lengtebuiging wordt veroorzaakt door ribbenbuiging is echt gedateerd.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:27

Anoniem schreef:
Nombrado en Arie, denken jullie nu nooit eens dat wat jullie vertellen een ongeloofwaardig verhaal is? Want zowat niemand gaat met jullie iedeeën mee. Dat zou je toch wel aan het denken moeten zetten.

Rijkunst is de natuurlijke tactmatige beweging met de daaruit voortvloeiende balans te laten zien zoals het paard dit ons ook in vrijheid laat zien. Ik heb overigens nog niet een zinnig argument gezien die deze FEI-regel weerlegt.

Daarom heet het ook rijkunst. Helaas is dat voor de meesten te hoog gegrepen omdat men niet weet hoe dit bij een paard fysiek functioneert en hoe de ruiter daarop moet anticiperen.

Citaat:
1. The object of Dressage is the development of the horse into a happy athlete through harmonious education. As a result it makes the horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

2. These qualities are revealed by:

2.1. The freedom and regularity of the paces;

2.2. The harmony, lightness and ease of the movements;

2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;

2.4. The acceptance of the bridle, with submissiveness throughout and without any tenseness or resistance.

3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him. Confident and attentive, he submits generously to the control of his rider, remaining absolutely straight in any movement on a straight line and bending accordingly when moving on curved lines.

4. His walk is regular, free and unconstrained. His trot is free, supple, regular, sustained and active. His canter is united, light and cadenced. His quarters are never inactive or sluggish. He responds to the slightest indication of the rider and thereby gives life and spirit to all the rest of his body.

5. By virtue of a lively impulsion and the suppleness of his joints, free from the paralysing effects of resistance, the horse obeys willingly and without hesitation and responds to the various aids calmly and with precision, displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:29

Een paard kan dit zonder ruiter "natuurlijk"! Dat kan ieder gezond van lijf en leden paard, en dat weet ook ieder die z'n paarden vrij in de weide heeft zien lopen.
Op die van nature ruiterloze beweging van een paard zijn alle dressuurbewegingen OHZ geinspireerd.

Wij hoeven dat een paard ook helemaal niet te leren.

Een ander verhaal wordt het, als er een ruiter op een paard gaat zitten.
Dan is het paard uit diens natuurlijke balans gebracht, en dan komt dan de fase waarin het paard moet leren hier mee om te gaan, diens balans te hervinden OHZ, niet meer als een plank door bochten te gaan, maar in te buigen, op rondes te gaan die paard zelf nooit uit vrije wil zou kiezen.

Het is aan de ruiter, om het paard te stimuleren om uiteindelijk zo veel als mogelijk diens natuurlijke bewegingen te laten zien, maar nu OHZ.
Dat "duurt even" zeg maar, omdat er een al dan niet meebewegend of tegenbewegend gewicht op zit.

Hoe dan ook is het vergelijk van een paardenbeweging zonder ruiter niet af te zetten tegen de bewegingen van hetzelfde paard OHZ. Want zonder ruiter zie je alleen de bewegingsaanleg van het paard. Dat kan volledig stukvallen als er een ruiter op komt... Het is aan een ruiter om die aanleg zodanig OHZ te begeleiden, dat op termijn de natuurlijke voor DAT paard specifieke bewegingen ook OHZ uit te voeren zijn.
Dat is wat voor mij in eerste instantie dressuur inhoudt: het paard niet "iets anders" laten doen of aanleren, maar zichzelf met ruiter en al te leren dragen.
Via welke methode is een ruiterkeuze, maar zou IMO wel a: op type paard (raskenmerken) en b: realistich vermogen dienen te zijn afgestemd.

De hele methode-discussie in dit topic vind ik dan ook een lastige: je KUNT niet strijk en zet zeggen dat KR of AR beter is of juist niet, het gaat er om wat voor paard je hebt en wat dioe nodig heeeft. Ik denk niet dat je kunt stellen dat "ieder paard dit..." of "volgens deze methode dat..." Wat is dat voor strikt hokjes-gedenk?
Net zo min als mensen in hokjes te stoppen zijn, is dat vaak met dieren hetzelfde.
Kun je op 5 paarden dezelde methode loslaten, gaan er drie leuk in mee, nummer 4 en 5 hebben gewoon een andere benadering nodig.

En waarom zou het geen combinatie van KR en AR kunnen zijn?
Omdat de beginselen elkar tegenspreken?
Ik dacht dat "de beginselen" uitgingen van een en hetzelfde: het paard.

Rest me te zeggen dat ik het enorm en kunstmatig in tempo terugrijden/brengen van paarden al te vaak zie resulteren in een ongewenste viertact en onzuivere gangen. Een paard is van nature een voorwaarts denkend zo je wil vluchtdier, en dat zou zo moeten blijven, vanuit die voorwaartse drang zou men moeten werken, niet vanuit beteugelen en inperkingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:30

sanne83 schreef:
Ik vraag me een beetje af waarom ik dit topic nog volg, maar ik hoop toch elke keer dat er echt iets interessant gezegd gaat worden over AR/klassiek -O-

Citaat:
Nombrado heeft daar haar eigen uitleg over, helemaal zelf verzonnen. Blijft het maar rompkanteling noemen.
Beweert zelfs dat rompkanteling lengtebuiging is. Dat hebben we toch allang in meer topics uitbediscussieerd?

Waar vroeger (en dat lees je dus in Steinbrecht) gedacht werd dat een paard een gelijkmatige lengtebuiging kon aannemen, zien we nu dat dat een optische illusie is. Dat betekent dus dat de manier van rijden gewoon nog steeds houdbaar is, maar dat de theorie erachter anders is.
De gewrichten van de ruggengraat kunnen allen bewegingen uitvoeren in drie verschillende richtingen: flexie-extensie, laterale buiging en axiale rotatie (door Nombrado als rompkanteling aangeduid). Met uitzondering van bekken en hals regio, hebben de gewrichten over de rest van de ruggengraat een gekoppelde laterale en axiale rotatie, wat betekend dat een paard geen pure lengtebuiging kan aannemen, maar ook altijd gelijktijdig een kantelende beweging zal maken met dezelfde gewrichten. Dit voelt dan als lengtebuiging.

"Lengtebuiging" wordt grotendeels veroorzaakt door de positie van heup/bekken, de beweging van de schoudergordel en de hals buiging. Er is maar een hele minimale buiging in de ribben en lendenen regio, wel belangrijk, maar echt minimaal.
Het idee dat lengtebuiging wordt veroorzaakt door ribbenbuiging is echt gedateerd.

Dat laatste zeggen we ook niet. En ook niet dat de ribbenbuiging niet minimaal is. Maar er is zeker wel sprake van ribbenbuiging. Echter, als je ziet waar de ribben beginnen en eindigen is dit maar een gedeelte van de totale lengtebuiging (van oren tot staart)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:45

sanne83 schreef:

Citaat:

Inderdaad. Lengtebuiging van de romp is fysiek onmogelijk. Het is de achterhand die naar binnen gebracht wordt daardoor kan het buitenbeen over het midden onder de massa geplaatst worden waardoor de romp kantelt en het voorbeen zijwaarts gezet kan worden.
Let bij de goede en foute presentatie ook op de stangvoering! Bij het appuyeren dient het paard recht over een schuine lijn te gaan.

Goed

Afbeelding

Fout
Afbeelding

Goed

Afbeelding

Fout

Afbeelding

Goed
Afbeelding

Fout

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 11-11-13 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:48

Vera schreef:
Arie, wat een prachtige foto's! Kun je er wat meer over vertellen?

Wat wil je weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:52

Afbeelding

Jij vond bovenstaand Appuyement goed Arie. Je ziet toch hopelijk wel dat dit paard net omgezet wordt naar de rechterbuiging? Het paard gaat nog net de laatste pas naar links maar wordt al voobereid om het appuyement naar rechts te maken. Het gewicht is op dit moment al naar de rechterkant overgeplaatst.

Ik ben het wel met je eens dat het appuyement van Isabel Werth niet goed wordt uitgevoerd en dat het paard van Adelinde te veel gewicht op de binnenkant heeft.
Alle anderen voeren het appuyement correct uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:53

Anoniem schreef:
Jij staat in je beugels. Dus je doet vast iets wonderbaarlijks met je muts of achterkant denk ik dan. :+

sorry, dit onvolwassen gedrag kan ik niks mee
erg grof.
ik ga niet meer op je reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:55

Afbeelding
[b]
Ik wil er nog wel bij vermelden dat het paard het appuyement goed uitvoerd maar dat de ruiter niet goed op zijn paard zit. Hij zit niet met de beweging mee. Zie de romp van de ruiter en de richting waar de ruiter heen kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:57

nombrado schreef:
Anoniem schreef:

erg grof.

Een grapje Nombrado. Waar is je gevoel voor humor?
Je hebt dus geen antwoord op mijn vraag?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:01

Babootje schreef:
Dat laatste zeggen we ook niet. En ook niet dat de ribbenbuiging niet minimaal is. Maar er is zeker wel sprake van ribbenbuiging. Echter, als je ziet waar de ribben beginnen en eindigen is dit maar een gedeelte van de totale lengtebuiging (van oren tot staart)

ongelooflijk
en nu terugkrabbelen.....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:01

sanne83 schreef:

Citaat:

Lengtebuiging is gewoon een rijkunstig begrip.
Het is wat we voelen gebeuren.

Lengtebuiging hebben we nodig om een paard evenwichtig over een gebogen lijn te laten bewegen.
Van waar uit het paard die voelbare buiging opwekt is rijkunstig niet zo interessant.

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:02

Eens met Simpelman, alweer. +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:07

nombrado schreef:
Babootje schreef:

ongelooflijk
en nu terugkrabbelen.....

Ik heb nooit anders beweerd. Ook niet in eerdere topics over dit onderwerp.
Er is ribbenbuiging. Jij bent degene die terugkrabbelt Nombrado.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:08

Anoniem schreef:
Eens met Simpelman, alweer. +:)+

Ja, echt he :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:11

nombrado schreef:
Anoniem schreef:

erg grof.

Reageer dan niet :+ Dan zakt het commentaar vanzelf naar achteren.
Maar.... een beetje humor en relativeringsvermogen zou je sieren, visualiserend was ie toch errug leuk :D :D :D :D