Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Simpelman schreef:Alle mensen die denken dat je een paard kunt verzamelen zonder teugel hebben nooit een verzameld paard gevoeld.
Zij laten dan namelijk het paard slechts de achterhand onderbrengen.
Dit is een kunstje.
Verzamelen is het bundelen van de ingebrachte impuls uit de achterhand in de hand.
Vanuit de hand wordt dan geregeld waar die impuls naar toe afvloeit, naar een verheven opwaartse beweging of naar een uitgestrekte.
[ Afbeelding ]
kvind het getuigen van arrogantie, dat wij ruiters dit paarden moeten leren.
Een paard kan het al!
ook zonder enig bit.
Een paard zal zijn lichaam zo functioneel mogelijk gebruiken. Als ruiter hoor je dit te respecteren.
Een ruiter die dit een kunstje noemt? respecteert het natuurlijke paard niet.
Anoniem schreef:Nombrado. Bij dressuur kun je een paard verzamelen maar je kunt ook zorgen dat het paard in zijn frame zich rekt. Hoe wil jij zonder aanleuning aan de voorkant je paard duidelijk maken dat hij bijv. de hals mag strekken?
nombrado schreef:met zit
Anoniem schreef:Hoe dan? Laat je een scheet of zo?
Jij staat in je beugels. Dus je doet vast iets wonderbaarlijks met je muts of achterkant denk ik dan.
Simpelman schreef:Dit is geen rijkunstige verzameling.
Het hier het paard dat zijn gewicht naar achteren verplaatst.
Verzamelen is dynamisch, het is het samen bundelen van impuls, dat kan alleen de ruiter.
De ruiter vraagt impuls en bepaald dan wat hij ermee wil doen.
Anoniem schreef:Helemaal mee eens.
nombrado schreef:kan je mij vertellen waar je hem te diep vind lopen?
Citaat:en met zijn flikkende tenen? uitstrekken?
Citaat:neemt hij zijn achterhand mee?
Lightbeam schreef:Dit gaat echt te snel -.- gaat dit nou nog om het verschil tussen deze twee? want het gaat nu ook ineens over bitloos etc. Om me er even tussen te mengen vind ik het verhaal van nombrado erg ongeloofwaardig, een paard in het wild zie ik nog niet zo gauw uit zichzelf 'echt ' verzamelen, en wat er op jou foto staan is ook niet verzamelen.. al het gewicht heeft ie op zijn achterhand..
Citaat:De ribbenbuiging is er wel zij het beperkt natuurlijk. Lengtebuiging dus.
Nombrado heeft daar haar eigen uitleg over, helemaal zelf verzonnen. Blijft het maar rompkanteling noemen.
Beweert zelfs dat rompkanteling lengtebuiging is. Dat hebben we toch allang in meer topics uitbediscussieerd?
Nombrado: rompkanteling bestaat niet, dan alleen in jouw hoofd.
Anoniem schreef:Nombrado en Arie, denken jullie nu nooit eens dat wat jullie vertellen een ongeloofwaardig verhaal is? Want zowat niemand gaat met jullie iedeeën mee. Dat zou je toch wel aan het denken moeten zetten.
Citaat:1. The object of Dressage is the development of the horse into a happy athlete through harmonious education. As a result it makes the horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.
2. These qualities are revealed by:
2.1. The freedom and regularity of the paces;
2.2. The harmony, lightness and ease of the movements;
2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;
2.4. The acceptance of the bridle, with submissiveness throughout and without any tenseness or resistance.
3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him. Confident and attentive, he submits generously to the control of his rider, remaining absolutely straight in any movement on a straight line and bending accordingly when moving on curved lines.
4. His walk is regular, free and unconstrained. His trot is free, supple, regular, sustained and active. His canter is united, light and cadenced. His quarters are never inactive or sluggish. He responds to the slightest indication of the rider and thereby gives life and spirit to all the rest of his body.
5. By virtue of a lively impulsion and the suppleness of his joints, free from the paralysing effects of resistance, the horse obeys willingly and without hesitation and responds to the various aids calmly and with precision, displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.
sanne83 schreef:Ik vraag me een beetje af waarom ik dit topic nog volg, maar ik hoop toch elke keer dat er echt iets interessant gezegd gaat worden over AR/klassiek![]()
Toch wil ik hier even op reageren:Citaat:De ribbenbuiging is er wel zij het beperkt natuurlijk. Lengtebuiging dus.
Nombrado heeft daar haar eigen uitleg over, helemaal zelf verzonnen. Blijft het maar rompkanteling noemen.
Beweert zelfs dat rompkanteling lengtebuiging is. Dat hebben we toch allang in meer topics uitbediscussieerd?
Nombrado heeft in deze gewoon (deels) gelijk.
Waar vroeger (en dat lees je dus in Steinbrecht) gedacht werd dat een paard een gelijkmatige lengtebuiging kon aannemen, zien we nu dat dat een optische illusie is. Dat betekent dus dat de manier van rijden gewoon nog steeds houdbaar is, maar dat de theorie erachter anders is.
De gewrichten van de ruggengraat kunnen allen bewegingen uitvoeren in drie verschillende richtingen: flexie-extensie, laterale buiging en axiale rotatie (door Nombrado als rompkanteling aangeduid). Met uitzondering van bekken en hals regio, hebben de gewrichten over de rest van de ruggengraat een gekoppelde laterale en axiale rotatie, wat betekend dat een paard geen pure lengtebuiging kan aannemen, maar ook altijd gelijktijdig een kantelende beweging zal maken met dezelfde gewrichten. Dit voelt dan als lengtebuiging.
"Lengtebuiging" wordt grotendeels veroorzaakt door de positie van heup/bekken, de beweging van de schoudergordel en de hals buiging. Er is maar een hele minimale buiging in de ribben en lendenen regio, wel belangrijk, maar echt minimaal.
Het idee dat lengtebuiging wordt veroorzaakt door ribbenbuiging is echt gedateerd.
sanne83 schreef:Ik vraag me een beetje af waarom ik dit topic nog volg, maar ik hoop toch elke keer dat er echt iets interessant gezegd gaat worden over AR/klassiek![]()
Toch wil ik hier even op reageren:Citaat:De ribbenbuiging is er wel zij het beperkt natuurlijk. Lengtebuiging dus.
Waar vroeger (en dat lees je dus in Steinbrecht) gedacht werd dat een paard een gelijkmatige lengtebuiging kon aannemen, zien we nu dat dat een optische illusie is. Dat betekent dus dat de manier van rijden gewoon nog steeds houdbaar is, maar dat de theorie erachter anders is.
De gewrichten van de ruggengraat kunnen allen bewegingen uitvoeren in drie verschillende richtingen: flexie-extensie, laterale buiging en axiale rotatie (door Nombrado als rompkanteling aangeduid). Met uitzondering van bekken en hals regio, hebben de gewrichten over de rest van de ruggengraat een gekoppelde laterale en axiale rotatie, wat betekend dat een paard geen pure lengtebuiging kan aannemen, maar ook altijd gelijktijdig een kantelende beweging zal maken met dezelfde gewrichten. Dit voelt dan als lengtebuiging.
"Lengtebuiging" wordt grotendeels veroorzaakt door de positie van heup/bekken, de beweging van de schoudergordel en de hals buiging. Er is maar een hele minimale buiging in de ribben en lendenen regio, wel belangrijk, maar echt minimaal.
Het idee dat lengtebuiging wordt veroorzaakt door ribbenbuiging is echt gedateerd.
nombrado schreef:Anoniem schreef:Hoe dan? Laat je een scheet of zo?
Jij staat in je beugels. Dus je doet vast iets wonderbaarlijks met je muts of achterkant denk ik dan.
sorry, dit onvolwassen gedrag kan ik niks mee
erg grof.
ik ga niet meer op je reageren.
Babootje schreef:Dat laatste zeggen we ook niet. En ook niet dat de ribbenbuiging niet minimaal is. Maar er is zeker wel sprake van ribbenbuiging. Echter, als je ziet waar de ribben beginnen en eindigen is dit maar een gedeelte van de totale lengtebuiging (van oren tot staart)
nombrado schreef:Babootje schreef:Dat laatste zeggen we ook niet. En ook niet dat de ribbenbuiging niet minimaal is. Maar er is zeker wel sprake van ribbenbuiging. Echter, als je ziet waar de ribben beginnen en eindigen is dit maar een gedeelte van de totale lengtebuiging (van oren tot staart)
ongelooflijk
en nu terugkrabbelen.....
nombrado schreef:Anoniem schreef:Hoe dan? Laat je een scheet of zo?
sorry, dit onvolwassen gedrag kan ik niks mee
erg grof.
ik ga niet meer op je reageren.