Angstige ruiter #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Togechick

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:41

@ NessesDuke: Wat rot! Heel veel sterkte met deze moeilijke keuze.. -O-

@Mandarijn12: Vervelend dat je zo gespannen bent! Maar een week is ook nog best kort! Mijn advies: ga lekker poetsen, longeren, wandelen, zo ontdek je vanzelf welke dingen voor je paard wel/niet spannend zijn. (want zoals ik het nu lees, vind je op dit moment alles spannend omdat je niet weet waar hij op gaat reageren. Als je paard van stal is verhuisd, zal hij/zij ook nog moeten wennen aan nieuwe geluiden en andere paarden. Ik zou lekker rustig laten wennen en zo langzaamaan ontdekken of je paard eigenlijk wel zo schrikkerig is als waar je nu bang voor bent)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:46

Hey da's een goede tip, thanks!

Hij is zelf niet net verhuisd, al een paar weken. Staleigenaar heeft hem gekocht en ik ga hem volledig leasen. Volgens hen is ie doodbraaf, maar goed, zij vinden al gauw alles braaf :+ Ik ga daar straks ff mee aan de slag, thanks.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:46

Ik heb trouwens al een tijdje niets van me laten horen, want ik ben vorige week aangenomen voor een nieuwe baan! :D En daar was ik nogal enthousiast over/druk mee. Maar toch nog even een update:

Ik heb de slofteugel nog steeds niet gebruikt (door berichten hier en ik had het nog aan mijn instructrice gevraagd. Die zei dat vastmaken zoals ik van dat andere meisje had gehoord, wel kon, maar het leek me nogal veel gedoe en eigenlijk weet ik net hoe het touwtje werkt :o ). Woensdagavond voor het eerst echt alleen in de bak gereden (eerst met een andere ruiter&paard erbij, maar die gingen al vrij snel weg). Wel met touwtje, maar dat zit intussen al best los. Woensdagavond ging het niet heel soepel, Missy schoot er iedere keer vandoor en was erg druk. Maar: ik heb het touwtje iets strakker gezet, heb doorgereden en na 45 min "vechten" heeft ze toch nog 10 min netjes gelopen. En ik was dus niet superbang *\o/* (een beetje maar)
Zo gewoon met stapjes vooruit..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:27

Fijn om te lezen dat iedereen vooruit gaat!

@ mandarijn ben je bang omdat je niet weet waar hij bang voor is of ben je bang wat hij doet onder het zadel? Bij het eerste is op de grond met hem werken wel een goed idee bij het tweede helpt het misschien om een ander erop te laten rijden zodat je ziet wat hij doet?
Mij helpt dat goed, als ik erop zit heb ik het gevoel dat mijn paard wil gaan rennen terwijl als ik dan zie hoe hij bij een ander loopt denk ik is dat alles? Filmen werkt bij mij net zo goed trouwens.
je hebt ook wel een braaf paard onder je kont als hij niet reageert op jouw onzekerheid die van mij is hartstikke braaf maar ben je onzeker komt het draakje naar boven..

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:16

Ik heb ongeveer de hele weg op de fiets herhaald: "ik ben stoer" :+ Hem opgezadeld, lang over gedaan. In de wei nog ff gekeken waar die op reageerde. Ik springen, zwaaien, etc :+ Opgestapt met hulp van iemand maar zonder te longeren, ben altijd bang dat ik dan niet meer zonder te longeren op durf te stappen. Toen ging hij opeens dressuurmatig lomp doen, kop in de lucht. Dus ik teugels wat langer, hand ontspannen, toen deed hij normaal. Dus gelijk een directe les... Hihi. Maar verder was hij wederom heel braaf, wel loeren, maar niet reageren. Wilde eigenlijk opstappen een keer of tien oefenen, want daar vertrouw ik ze vaak al niet. Maar toen was er les in de bak, dus dat bewaar ik voor morgen :D

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:19

Mandarijn, ik heb er veel voor over.. Maar om nou elke keer met mijn man in discussie te gaan is ook niets... (met ruzie als gevolg)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:27

Ah wat sh*t NessesDuke.. :(:) lees het nu pas sorry :( Ik snap wel dat het heel moeilijk is.. je wilt hem niet kwijt maar elke keer ruzie is natuurlijk ook kl*te... Sterkte ermee :(

Ik heb net weer gereden op bijrijdpaardje. Rij nu zonder longe :) (en was alleen aan het rijden! :) ) hij was me wel écht de hele tijd aan het uitproberen. "Denk maar niet dat ik mooi rond voor jou ga lopen hoor" haha. Vond 't wel moeilijk omdat ik niet weet wat ik dan moet doen omdat ik hier geen ervaring mee heb, en dat heeft hij dan ook weer door, slim beestje. Dochter was zelf aan het trainen dus kon op dat moment even niet helpen maar daarna kwam ze wel tips geven, lukte het wat beter :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:17

Ik lees mee, zie dat er best nuttige tips worden gegeven.

Ik ben ook een ietwat angstige ruiter, bang voor controle verlies is vooral mijn grote struikelblok.
Tijdens een buitenrit ben ik vooral bezig met alles wat er om mij heen gebeurd. Maar vooral het gevoel dat mijn paard er vandoor zal gaan! Heeft hij nog nooit gedaan hoor, dus het ligt helemaal aan mezelf.
Maar kom er maar eens vanaf!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:26

Ik zit nu ook in meeleesmodus. Zelf kan ik nog niet rijden en merk dat ik nu al spanning/ angst aan het ontwikkelen bent voor ik er weer op moet. Maar het duurt nog een tijdje. Denk ik.....

@nessesduke: balen hoor. Ik snap je man ook wel. Maar bah wat een nare beslissing die je moet nemen. Het is niet leuk dat je steeds discussie hebt wat eindigt op ruzie. ........... Sterkte.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:34

Dit topic is mij ook ontgaan.. :o inmiddels ben ik voor 80% over mijn angst heen dus vond het ook niet meer nodig om hier te posten. :o kwam met toeval het topic weer tegen..

Nessesduke, heftig hoor. Ergens snap ik je man wel... Maar ergens ook weer niet omdat je laat zien dat je eroverheen wilt komen.. Moeilijk :(:)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:14

Tyke, dat is wel balen zeg! En eerst even ergens gaan rijden waar je je goed voelt op hele brave paarden? Helpt mij goed in ieder geval!
Met mijn paard gaat het ook goed, maar hij heeft toch echt wel een aardig trauma. Zal nog wel flink tijd in gaan zitten om hem weer helemaal de oude te krijgen ..

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:32

Deze angsthaas meld zich aan dit topic aan! :) , heb sinds kort een nieuwe verzorgpony(verzorg ik al een paar weekjes) hij is nog best wel jong, ik vind het meestal best wel spannend om op hem te rijden, dus ik gallopeer niet en draaf en stap wel,op de manege gallopeer ik overigens wel gewoon maar ik vind het anders

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:06

Nesse, hier ook wel gezeur erover thuis. Mijn vriend heeft zoiets dat ik gewoon moet opstappen. Heb tenslotte van alles met hem gereden en we mochten M2 starten. Maar hij snapt niet dat je je psyche niet uit kan zetten.
Even een weekje weg geweest en het zadel laten nakijken. Lag goed maar middenop de rug iets meer druk. Ze dacht dat het wel mee zou vallen maar zelf zag ik er na het rijden altijd een verstrakt stukje. Daarbij bleek dit zadel op bijna al mijn paarden het beste te liggen. Ondanks dat het geen duur zadel is, toch de gehele vulling laten vervangen en ook de singel laten aanpassen in een V-systeem om de druk beter te verdelen. Gisteren weer voor het eerst sinds twee weken erop. Bak nat en dus besloten naar de binnenbak te gaan. Hij was erg ontspannen, tot het slome af. 1x weggevlogen om niks (ik kon het niet ontdekken tenminste). Zat zelf niet zo fijn in het zadel dus dressuurmatig was het niet super. Maar geeft wel weer meer vertrouwen. Vandaag helaas de binnenbak bezet, leek me niet goed om gelijk de uitdaging van mijn eigen bak weer aan te gaan (snapte mijn vriend weer niks van). Maar wil mijn vertrouwen opbouwen, het is weer zo afgebroken.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:47

@danoesje: daar komt volgende probleem van mij. Ik ben op andere paarden die ik niet ken al zijn ze nog zo braaf ook niet vertrouwd. Al zou het na paar rondjes wel zo kunnen zijn hoor. Heb ook bijrijdpaard waar ik normaal zo op zou stappen omdat ik die ken en die ook doorgereden is. Misschien doe ik dat ook wel. echter is dit het paard waardoor ik mijn pols heb gebroken........ Het komt wel goed hoor ben ik echt van overtuigd maar.......

@love_horse1: wanneer je je pony beter gaat kennen in stap en draf dan komt denk ik de galop vanzelf. Pony is nog jong en je verzorgt hem nog maar net als ik het zo lees.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 07:25

Waarom krijg je angsten Marjolein? Wat denk je dat er zal gebeuren als je op Verona gaat zitten? :)

Dendrofleur, dat lijkt mijn vriend wel, in mindere mate dan want ik heb hem even duidelijk gemaakt dat als ik wil dat we remmen maar Zembla dat niet wilt dat Zembla dan toch echt wint.. Het is geen auto die luistert naar wat je vraagt. :o lastig is dat wel, maar misschien ook wel goed om zo iemand om je heen te hebben. Hij kan jou namelijk net dat beetje druk geven door het toch te gaan doen. :j en alleen van doen kom je van je angst af. :j maar wel pas wanneer jij er klaar voor bent. :)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:53

Wat goed dat er wat meer mensen zich hier aansluiten!

En ja het is allemaal vervelend, en ik merk dat ik meer afstand neem van me pony...
Geef hem wel aandacht hoor, maar voor mijn gevoel neem ik wat meer afstand...
Ruzie en stress in je relatie is voor niemand goed!

Afgelopen weekend is er een super leuk en lief vrouwtje geweest.. welke mijn pony wel erg leuk vind.. ze vond m alleen wat klein, en moest daar even over na denken...
Ik hoop dat hij naar haar toe mag, want had er zeker wel een goed gevoel bij!
Nu maar afwachten... Verdrietig, spannend en alles tegelijk voel ik!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:50

Nesse, je bent blijkbaar zo ver dat je hem met aan een fijn iemand mee kan geven. Hoop dat het door gaat. Wordt je waarschijnlijk beide gelukkiger van. Heb er zelf ook wel eens aan gedacht maar niet omdat ik hem zat was maar meer omdat ik weet dat hij met een onbevangen ruiter ook weer fijn kan lopen. Maar toch bleef dat knagen en van binnen wist ik dat ik daar spijt van zou krijgen. Vandaag thuis gereden samen met de Paardjes123 op Pedro. Ben wel voor op de volte gebleven en hij weigerde eerst langs de plastic balen te gaan. Maar kreeg hem er toch langs. Moet bewust mijn buitenteugel los houden en binnen eraan en dan krijg ik hem er langs, al is het gekronkelt. Maar dat is dan jammer. Uiteindelijk ook ontspannen gedraafd en op de makkelijkste hand zelfs een volte in galop. Daarna op de makkelijke hand aan een lange teugel uit gestapt. Scheelt wel als je samen bent. Dan schiet ik minder snel in de stress.

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:46

Whow wat klinkt dat goed Dendro!! Super goed van je!
en inderdaad wat maakt het uit als je er maar langs gaat toch!!

En ja ik denk het ook... ik wacht op haar uitslag... Ik hoop het voor me pony, daar kan hij weer lekker aan het werk gaan :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:34

@allison: geen idee dat is weer mijn onbewuste spanning die ik opbouw. Dit door gedrag wat ze nu soms vertoond. Wanneer ik op de dijk loop wil ze ineens wegschieten in de zin van dat zee denkt achtervolgt te worden. Op deze wijze heeft ze toender tijd een rodeo weggegeven.
Denk niet dat ik me druk moet maken. Het zit echt tussen mijn oren. :o

Hopen dat ze daarheen mag NessesDuke. Zeker als je gevoel goed is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:28

Blijkbaar toch geen onbewuste angst Marjolein, want je weet het. :j
Maar dat komt straks na je herstel vast helemaal goed. :)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:05

Met pijn in mijn hart wil ik jullie mededelen dat mijn pony verkocht is... Hij gaat terug nou zijn aller eerste eigenaren wat mij wel weer een beetje blij maakt.. Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen, lieve woorden en alles!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:11

Veel sterkte! Fijn om te lezen dat hij terug gaat naar bekenden, maar het zal zeker niet makkelijk zijn. Toch een hele goede en verstandige keuze! :(:)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:16

Heel veel sterkte, maar fijn dat ze naar haar allereerste eigenaren teruggaat. dat moet wel goed voelen. :)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:35

Dank jullie wel, heb het er heel erg zwaar mee!
Maar ja voor nu de meest verstandige beslissing, en eerst dit verwerken en door kijken naar een ander paardje dat wel bij mij past...

En ja somebitch, heel fijn maar dubbel gevoel!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:38

Een super huisje gevonden. Heel veel sterkte