Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:20

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:24

knollentuin schreef:
je noemt t omgekeerd sturen maar t is juist wel de manier waarop t zou moeten,een paard aan de binnenteugel de bocht in sturen is juist omgekeerd sturen, t paard ontwijkt de druk aan de binnenteugen en duwt naar de buitenschouder weg-en dan zit je aan het hek

Klopt helemaal, ben inmiddels dus door schade en schande wijs geworden, haha. Was om het even simpel te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:30

justkid schreef:
Even de achteruit van Kid showen
(als de link het doet :o )
http://www.youtube.com/watch?v=ZyjyxDflKd0

Link doet!!!! Cool! Netjes, je teugelgebruik is zo fijn, echt!

Visitor: dat was in het begin zo relaxed niet, maar thanks, tof compliment! Grappig is wel dat ik nu soms commentaar krijg dat het er langzaam uitziet, en ik probeer echt bewust de rust erin te rijden, zonder op de handrem te zetten, ze is heet zat, je kan haar heet en gek maken wanneer je maar wilt, en zo actief als je wilt, maar rust in het koppie en actie in het lijf...... dat is moeilijk......

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:40

Yamcha schreef:
justkid schreef:
Even de achteruit van Kid showen
(als de link het doet :o )
http://www.youtube.com/watch?v=ZyjyxDflKd0

Link doet!!!! Cool! Netjes, je teugelgebruik is zo fijn, echt!

Visitor: dat was in het begin zo relaxed niet, maar thanks, tof compliment! Grappig is wel dat ik nu soms commentaar krijg dat het er langzaam uitziet, en ik probeer echt bewust de rust erin te rijden, zonder op de handrem te zetten, ze is heet zat, je kan haar heet en gek maken wanneer je maar wilt, en zo actief als je wilt, maar rust in het koppie en actie in het lijf...... dat is moeilijk......

Precies. Dan nu maar even het commentaar dat het er langzaam uitziet, dat komt later dan vanzelf wel goed. Heb je in elk geval de basis in orde!

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:46

leuk om te zien jk, wat me opvalt bij t wegstappen he? ze draait voor en achter weg zeg maar, ze cikelt dus om de middendeel, dat zouden wij dressuurdozen dus niet willen. bij jullie wel?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:33

Nee, wij ook niet ze moet nog veel meer op het achterbeen blijven maar ja, leerpuntje nog, ik ben nog steeds niet duidelijk,consequent,streng genoeg (doorhalen wat niet van toepassing is :D )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:40

>;) aha! -:) snap ik dat western toch ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:16

Volgens mij is western helemaal niet zo verschillend van dressuur......

Bij dressuur doen mensen altijd vreselijk babysitten, en bij western wordt er echt op gehamerd dat dat niet mag, zou bij ons wel wat meer mogen :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:59

ja maar er blijft t verschil yamcha dat je in de dressuur echt verbinding moet hebben aal het bit, ik heb als ik met stang en trens start en de stangteugel hangt door [zoals ik t liefst rijdt] vaak op mn protocollen gehad dat ik met verbinding van die teugel rijden moet...bij de western is dat juist loshangen een pre..denkt erover om toch maar s een kojbojzadel te gaan proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:18

:D
Maar jij en ik zijn het op meer punten met de KNHS niet eens :D is toch zo?

Ik vind dat loshangen wel goed, verbinding is nogal wat meer dan een strakke teugel, je wilt toch een paard dat zichzelf draagt, en niet omhooggesjord wordt? Ik snap dat niet...... overigens is 'verbinding' zo ik het zie, niet zozeer een letterlijk lijntje, maar vooral een paard dat van achter naar voor gereden wordt, aan elkaar, dus niet uit elkaar gevallen, de buikspieren aanspant, bekken kantelt, de achterhand onderbrengt, zichzelf draagt en de ruiter dus ook, en volledig openstaat voor de hulpen, en volgens mij heb je dan de ultieme verbinding, en imo is daar geen strakke teugel voor nodig...... (en dat verschilt dan niks met western, afgezien van dat je in de western wilt dat het paard de hals laat vallen zonder op de voorhand te knallen, en in de dressuur wil je meer oprichting, maar imo kan een paard zich prima oprichten zonder teugel)

Word je ook gallisch van af en toe, zie je staan: even paard oprichten, en voilà, kop wordt omhooggehesen, en inmiddels wil ik dan niet meer wéten hoeveel kilo de ruiter in handen heeft, en wat zien wij: een paard dat met weggedrukte rug ongelooflijk op de voorhand knalt, maar hey, volgens de ruiter is het oprichting....... echt, weet de gemiddelde Nederlander eigenlijk wel dat een paard meer is dan alleen een hoofd en een nek?
En dan nog, achterover hangend aan die teugels, en álles wordt maar achter die loodlijn getrokken :( Je wordt er toch niet goed van af en toe? Kreeg pas commentaar dat ik rechtop moest gaan zitten, ik kijk in de grote ramen bij ons aan de zijkant (die kun je mooi als spiegels gebruiken): what the fiets, ik zít rechtop!
Bleek dat ik achterover moest gaan zitten want rechtop wordt niet meer als rechtop herkend...... 8)7

Maar ja KT jouw paard liep vreselijk op de voorhand, niet (beest stijgt zowat op, maar toch)?
Vond het wel weer grappig dat ik dan weer van iemand hoorde dat Vegs meer oprichting en verzameling toont dan sommige Z-paarden (met 'r 10 maandjes onder 't zadel :') )

Er is écht iets heel erg mis in paardenland, en dan niet bij de paarden....... ik bedoel, sorry, maar als een vrijheidsdressuurjuf niet snapt dat als een paard de buikspier aanspant het zijn rug niet eens kán wegdrukken, waar zijn we dan mee bezig??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-12 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:42

Ik snap je punt Yamcha...
Maar zolang er nog zoveel "instructeurs" rondlopen die het kunstje zo aanleren, dan zal er ook weinig verbetering komen.
Ik ben al heel lang bezig om een instructeur dichter bij huis te krijgen, maar in mijn omgeving is de spoeling instructeurs die bij mijn visie past zeer dun. Ik heb ze in ieder geval nog niet gevonden...

Ik heb gisteravond 3 kwartier dans fitnesstraining met de kinect gedaan. Volgens het programma 450 calorieën verbrand. Daarna een half uur in bad gelegen met lavendelolie. Vanmorgen echt zware spierpijn in mijn schouders. Zal wel het gevolg zijn van de spanning van afgelopen week.
Morgen ga ik weer zadel testen. Als het goed is heb ik dan wat beeldmateriaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:44

Bedankt voor de informatie Blijheid! Interessant :j

En verder sluit ik me aan bij Yamcha :j
Ik verbaas mij ook steeds meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:53

ankem schreef:
Ik snap je punt Yamcha...
Maar zolang er nog zoveel "instructeurs" rondlopen die het kunstje zo aanleren, dan zal er ook weinig verbetering komen.

Zolang de ruiterij vooral trucjes wil aanleren, zullen er instructeurs zijn die trucjes leren...... de markt heeft geen moraal, die biedt alleen aan wat de klant wil hebben. Het zijn de leerlingen zélf die moeten willen leren, die moeten gaan vragen waarom, die moeten gaan willen denken.....

Maar denken is moeilijk hoor, zie alleen maar aan de fototopics, een foto neerpleuren, roepen dat jij er zelf geen verstand van hebt en dan wel vragen om een beoordeling, dat is wat veel mensen het liefste doen, dat is makkelijk...... als je ze vraagt om zelf mee te gaan denken, en weigert om een foto te beoordelen voordat de plaatser zelf iets doet, hou je de die-hards, de mensen die echt willen leren over, en dat zijn er niet zoveel, helaas ;(
Het gros wil vooral hapklare brokken, wil niet maandenlang leren om netjes te zitten en mee te gaan met de beweging, en lief zijn voor het mondje, die willen een trucje, ruk-pluk-in de krul, want dat ziet er beter uit, anders lijkt het net of je niet kan rijden......

Dat is wat je moet veranderen, die mentaliteit. Een goede stoofpot zet je nu eenmaal niet in 5 minuten op tafel. En dan kun je 2 dingen doen: genoegen nemen met een instant-maaltijd, waarvan de kwaliteit vele malen minder is, of lang in de keuken gaan staan....... helaas hebben veel mensen liever snelle troep ;(

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:54

Yamcha schreef:
En dan nog, achterover hangend aan die teugels, en álles wordt maar achter die loodlijn getrokken :( Je wordt er toch niet goed van af en toe? Kreeg pas commentaar dat ik rechtop moest gaan zitten, ik kijk in de grote ramen bij ons aan de zijkant (die kun je mooi als spiegels gebruiken): what the fiets, ik zít rechtop!
Bleek dat ik achterover moest gaan zitten want rechtop wordt niet meer als rechtop herkend...... 8)7

Ik heb laatst een poging gedaan om zo achterover te gaan hangen als jij bedoelt, om eens te kijken hoe het zou voelen en wat mijn paard dan gaat doen. Lukte me niet. :n Dat kan voor paard en ruiter toch niet prettig zijn?! Ik zie het bij ons op stal ook af en toe, dan is het best lastig om mijn mond te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:58

Volgens mij hang je dan met je volle gewicht in die mond, kan me niet voorstellen dat je jezelf dan nog kunt dragen zonder gruwelijke spierpijn te krijgen...... arm, arm paardenmondje, arme rug.......

Gek hè, dat er zoveel paarden met 7 jaar al de verdommenis ingereden zijn? Gadver, af en toe walg ik écht van paardrijdend Nederland....... maar wat me echt tegenstaat, is de onwil. Niet weten is geen schande. Dat is onmacht. Maar kennis niet tot je nemen, die overal (écht overal, dat was vroeger niet, hoor!) voorhanden is, omdat je liever hapklare brokken hebt en trucjes leert, dát is schandalig. Je zou er 144 voor bellen....... (soms denk ik dat paarden de meest mishandelde dieren in NL zijn)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:59

Ik krijg altijd het commentaar dat Beeb te diep loopt, maar wat ze niet zien is dat hij op de punten dat hij dieploopt, hij juist meer gaat dragen achter. Alleen zijn we nog niet zover dat hij dat stukje dragen kan in combinatie met nette oprichting. Ik kan hem keurig volgens het plaatje rijden hoor, neus op de loodlijn, helemaal opgericht. Alleen gaat dat idd ten koste van ruggebruik en dus ook zijn gangen.

Net als middendraf en galop. Dat redden we niet het hele stuk. Vroeger wel, maar nu hij meer gaat dragen, redt hij het niet meer. Ik doe elke keer een pasje meer, zodat ik steeds optijd ben met opvangen. Waar het vroeger niet zo opviel dat hij in middendraf niet mooi bleef dragen achter, zie je het nu veel meer, juist omdat hij beter is gaan lopen.

Ik kreeg vorige keer op bokt commentaar op mijn achterwaarts, dat hij te diep zakte. Dat is ook weer zoiets, nee hij hoort niet te diep tegaan, maar hij gaat zover zitten achter, dat hij dat weerniet aankan. Dus ik geef hem de ruimte om zijn hoofd en hals te plaatsen waar hij het wil, zodat hij ontspannen achterwaarts gaat en we hem zo sterker kunnen maken. Als ik hem koste wat het kost bovenin wil houden, is mijn achterwaarts flut.

Heb wat leuke stills van oprichting/ruggebruik namelijk :=

Foute middendraf, maarja, wel 'netjes' qua hoofdhalshouding
Afbeelding

Afbeelding

Het perfecte voorbeeld hoe slecht we dan gaan
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:04

Bokt-commentaar heb je geen reet aan.

Mensen herkennen een buikspier nog niet als ie voor ze danst met een theemuts op (ja, het commentaar toen op KT zit me nog altijd hoog).

Bij veel jury's kreeg je hier heus wel punten voor MWM :D
Maar als je nu je teugels wat langer pakt (dan roept Bokt weer dat ze 20 cm korter moeten, maar what the heck, fiets Bokt) en hem wel vraagt op de loodlijn te blijven, maar zonder 'oprichting'?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:06

Dat vol naar achteren gaan hangen ken ik niet echt, wel het handen hoog brengen om het paard aan de voorkant omhoog te krijgen. Dat zie je bij IJslanderruiters veel met de tölt. Je hoort het helaas ook vaak van mensen die ergens op een stal een keer getölt hebben, handen omhoog en naar achteren zitten en het paard tölt. Ik heb een drieganger instructrice en die vraagt dan wel eens dingen van, hoe doen mensen nou dit en dat. Dus heb ik die handen hoog een keer laten zien en het frappante was dat zij zei dat mijn paard meteen ging verstijven, niet meer door het lijf bewoog en minder takt kreeg. Zodra ik mijn handen liet zakken ontspande hij weer. En dan denk ik: al die arme paarden die zo gereden worden omdat de ruiter denkt dat het zo hoort...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:10

Yamcha schreef:
Bokt-commentaar heb je geen reet aan.

Mensen herkennen een buikspier nog niet als ie voor ze danst met een theemuts op (ja, het commentaar toen op KT zit me nog altijd hoog).

Bij veel jury's kreeg je hier heus wel punten voor MWM :D
Maar als je nu je teugels wat langer pakt (dan roept Bokt weer dat ze 20 cm korter moeten, maar what the heck, fiets Bokt) en hem wel vraagt op de loodlijn te blijven, maar zonder 'oprichting'?

Ik probeer nu een 'westernhouding' te krijgen met rijden. Dus met dragen wel laag aan de voorkant en op de loodlijn idd :j Dat is het mooie, als hij langer mag, heeft hij een geweldig rug en achterbeengebruik. Die stills hierboven was ik te lang doorgegaan. Hij biedt namelijk kleine stukjes oprichting zelf aan, alleen moet ik hem na een aantal passen weer laten zakken en niet door blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En da's alleen nog maar Adelinde :=

Let ook op het fantastische ruggebruik en het bekken. Vergeet vooral de mond niet. Dit noemt men oprichting........

MWM: goesso!!!!

En hoe slechter je volgens Bokt bezig bent, hoe beter je het doet :D Denk dat het echt goed gaat werken voor jou en Beeb :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:17

@Yamcha: Vergeet niet dat dit topic ook bokt is he ;) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:24

:')

De mening van de gemiddelde Bokker of: 90% van Bokt

is te lang :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:26

Dat is precies mijn probleem met de dressuursport, mensen kijken alleen naar wat dat voorbeen doet, maar veel te weinig naar de achterhand. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:31

Daarom is Edward ook zo goed, valse knik, en voorbeen achter de oren :') Goed man!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:34

Duzzzzzzz.....
Allemaal op een westernpaard _O-
Nee hoor in de western gaat ook een boel mis.
Daar moet naar mijn mening ook alles maar sneller en spectaculairder.

En ik heb mezelf weer op film gezien :x ik heb nog een boel te leren -:)