[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim_dura

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:04

Hoe 'wil' je het meer zien, qua hoofd? Meer naar voor,achter,hoger, lager?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:06

Maxx66, heb je wel les? En wat zegt die ervan?
Op papier doe je het wel goed,maar om het inde praktijk goed te doen is wel even wat anders. Kleine foutjes zorgen voor een ander resultaat. Soms moet je om te beginnen net even wat andere oefeningen doen,om ook je paard wat meer te sturen, aangezien jullie al tijden zo hebben gereden. Kan het dus zo niet voor je oplossen.
Met foto.s kun je er soms wel belangrijke foutjes uithalen, maar soms is het meer een totaal plaatje wat net even anders moet en kan door andere oefeningen. Dan is het dus even zoeken wat voor ruiter en paard het beste werkt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:10

kim_dura schreef:
Hoe 'wil' je het meer zien, qua hoofd? Meer naar voor,achter,hoger, lager?

Hij is nu in de krul en geeft niet na.
Om te beginnen mag de hals langer en meer horizontaal met de rug. Maar vooral moet de ruiter het niet afdwingen,zoals nu het geval is.

(totaal goed bedoeld commentaar hoor, wil graag dat je er van kan leren)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:33

Ja nee dat snap ik, hier ben ik juist blij mee! Hier leer ik van :)
Ja, ik geloof dat dit ook met de kneepjesmethode gereden is, weet ik niet helemaal.meer maar ik geloof van wel.

Oke, dus hoe jij het beschrijft is meer ontspannen, en langer?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:37

kim_dura schreef:
Oke, dus hoe jij het beschrijft is meer ontspannen, en langer?

ja :j

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:09

Ja, ik zal ook wel even 'recente' fotos laten maken, binnenkort is er wel een onderlinge wedstrijd bij ons op stal, alleen daar krijg je ze helemaal niet ontspannen, :)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:55

Oke, ik las nog ff openingspost, enner stond dit:

" Weerstand bieden: het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om de vermeerderde druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in de nek en kaak, en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit- en kuithulp van de ruiter. Deze teugelhulp mag echter niet terugwerken of te lang wordtn aangehouden. Belangrijk is dat op het moment dat het paard het bit loslaat en de nek en het kaakgewricht ontspant, de ruiter de hand ontspant. Dat geldt op voltes en in wendingen vooral voor de binnenhand."

Is dit wel goed dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:03

Ik vind van niet. je hand sluiten is imo stoppen (blokkeren dus) en de hand op de plaats houden is totaal niet meegeven.
Mijn weerstandbiedende hand geeft gewoon net iets minder mee,zodat hij wel uitgenodigd wordt om na te geven. maar het belangrijste hierbij is dat de achterhand actief is en dat is lastiger dan menig ruiter denkt. Belangrijk is ook dat de weerstandbiedende hand niet lang mag duren,want dan doe je het niet goed en werk je zeker van voor naar achter ipv achter naar voren,zoals het moet.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:18

Ja, en volgens mij kun je deze oefening ook pas correct uitvoeren als je goed rijd, goed snapt wat je precies doet, en ontspannen kan rijden, en volgens mij wordt deze oefening (te) veel aan 'jongere' ruiters voorgedaan, die dit proberen na te doen en eigenlijk niet zo goed weten wat ze doen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen wordt het toch maar 'zo even' gedaan en 'zo even' uitgevoerd, wat dus niet correct is, en dat is de 'bekende' kneepjes methode.

Of niet? :D (had even en ophelderend goed moment, haha! :) )

Gelukkig weet ik nu beter en 'zaag' ik nu niet, :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:18

Idd, de hulp wordt ook vaak een terugwerkende hand en dat is al helmaal wat he moet vermijden.
Kneepje is ook gewoon een goede hulp, maar niet achter elkaar zoals er te vaak "geleerd" wordt.
Goede begeleiding is echt zo belangrijk, maar ook erg duur. Zeker ouders die zelf niks van paarden weten, kun je het ook niet kwalijk nemen dat ze hun kinderen niet optimaal helpen bij hun sport.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:23

Mijn instructrice zegt dat ik op een volte moet rijden en een heele aardige druk moet aanemen. Zelf hou ik niet zo van veel druk op de teugels dus luister ik niet helemaal precies naar wat ze zegt. Die Ndere instructrice die zegt dat ik hem gewoon voorwaards moet laten lopen en xan komt het wel. Maar ze zij ook een keer dat je met 2 teugels tegelijk iets meer spanning erop moet zetten en dan weer los. Tot hij toegeeft. Maar wat is nou goed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:52

Lang druk erop is iig niet goed en ook veel druk is niet goed. Een beetje weerstand bieden kan (dus nog wel meegaan,maar iets minder) , maar wel onder begeleiding. Anders krijg je al gauw dat je het paard onbewust in dw krul gaat trekken. Belangrijkste is dat hij scherp aan je been is en ook weer goed terug komt op je zit. Bij terveel druk zet je het paard op de rem en dat is niet wat je wil. De energie opvangen is wel wat je wilt,dus het lichte contact is wel belangrijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:22

superwoman schreef:
Goede begeleiding is echt zo belangrijk, maar ook erg duur. Zeker ouders die zelf niks van paarden weten, kun je het ook niet kwalijk nemen dat ze hun kinderen niet optimaal helpen bij hun sport.

Net zoiets als een onbeleerde pony te geven aan een niet-gevorderde ruiter/amazone. Alleen omdat die pony's dan goedkoper zijn. Zeer onverstandig.

@Lelberse: ten eerste moet je zelf een onafhankelijke zit hebben (niet niet vast hoeven houden aan de teugels of klemmen met je benen) om je hulpen goed te kunnen geven.
Als je zelf nog niet zo goed weet hoe je moet voelen of je de juiste hulp geeft, hoe "groot" je die hulp geeft, hoe lang etc etc, is het belangrijk dat je paard of pony je leermeester is.
Ook bij scheve of verreden paarden / pony's is het belangrijk dat je over het vermogen beschikt om fouten te herstellen.
Je kunt dus niet altijd "uit het boekje" rijden; dat hangt voor een groot deel af van hoe het paard is beleerd, de bouw van het paard, of het flegmatiek is of juist heel voorwaarts. Daarom is goede begeleiding ernaast heel erg belangrijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:45

idd Babootje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:08

Babootje schreef:
superwoman schreef:

Net zoiets als een onbeleerde pony te geven aan een niet-gevorderde ruiter/amazone. Alleen omdat die pony's dan goedkoper zijn. Zeer onverstandig.

@Lelberse: ten eerste moet je zelf een onafhankelijke zit hebben (niet niet vast hoeven houden aan de teugels of klemmen met je benen) om je hulpen goed te kunnen geven.
Als je zelf nog niet zo goed weet hoe je moet voelen of je de juiste hulp geeft, hoe "groot" je die hulp geeft, hoe lang etc etc, is het belangrijk dat je paard of pony je leermeester is.
Ook bij scheve of verreden paarden / pony's is het belangrijk dat je over het vermogen beschikt om fouten te herstellen.
Je kunt dus niet altijd "uit het boekje" rijden; dat hangt voor een groot deel af van hoe het paard is beleerd, de bouw van het paard, of het flegmatiek is of juist heel voorwaarts. Daarom is goede begeleiding ernaast heel erg belangrijk.

Zooow, wat voel ik me op men teentjes getrapt.
Totaal niet knullig bedoeld.

Toen ik 7 was, kreeg ik rusty, mijn ouders en ik hebben hem ingereden toen ik 12 was. Ik zat helemaal niet stevig.
Kende eigenlijk alleen stap draf, en de standaart figuren!
Hij is ingereden met een verkeerd zadel, met een bokkenbit.
Aan de teugel? Was er niet bij.
En mijn ouders hadden overal verstand van. Zeiden ze...

Verkeerd dus.

Nu naa 6 en een half jaar, nadat hij een jaar heeft stil gestaan, gaan we in de zomer opnieuw beginnen.
Voel me zoooo ontzettend rot. Puur omdat het zooo verkeerd was.
Gelukkig heb ik het licht gezien.
En Gaan we ook op LES zodra het zadel er weer op gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:48

Jeetje, wat goed van je, dat je dat kunt toegeven. Echt heel erg knap.

Je bent heus neit de enige die die fout maakt, er zijn er onvoorstelbaar veel die dat doen, ook volwassenen, en het meerendeel zal het nooit toegeven. Respect.
Je paard vergeeft het je wel, Vienna vergaf mij mijn fouten ook, ze was alleen maar blij dat ik het licht gezien had. En Lynn...... Lynn heeft mazzel. Hoop ik.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:51

Babootje schreef:
superwoman schreef:

Oke als het goed is dan begrijp ik je. Ik moet dus zegmaar luisteren naar me pony wat goed is en niet goed. En vooral ontspannen te zitten. Een paar jaar geleden als ik dan zonder zadel wou doorzitten dan moest ik echt helemaal klemmen en het kon niet te lang want dan hielt ik het niet uit. En nu ga ik gewoon ontspannen zitten en hoef ik echt helemaal niks te doen. Ik vind het alstijd wel leuk om zelf te merken dat het beter is gegaan. Eerst staken mijn knieën ook altijd een stukje uit en ju ook niet meer.
Ik vind het zelf ook niet fijn om met een strakke teugel te rijden. Dat rijd gewoon niet lekker en zn koppie gaat er alleen maar meer van omhoog naar mijn mening. Maar volgends haar blijkbaar niet. Ik ga het er zaterdag even met haar overhebben waarom dat dan goed is volgends haar .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:59

lelberse schreef:
Oke als het goed is dan begrijp ik je. Ik moet dus zegmaar luisteren naar me pony wat goed is en niet goed.
Niet helemaal. Je pony kan jouw leermeester zijn als de pony goed beleerd is. Maar als de pony onbeleerd is, zul jij als amazone hem moeten beleren. Als jullie beiden onervaren zijn, dan is dat natuurlijk het allermoeilijkste. Dan moeten jullie samen leren en dan moet je echt heel goede begeleiding hebben en zelf handig zijn wil dat lukken.
lelberse schreef:
Ik vind het zelf ook niet fijn om met een strakke teugel te rijden. Dat rijd gewoon niet lekker en zn koppie gaat er alleen maar meer van omhoog naar mijn mening. Maar volgends haar blijkbaar niet. Ik ga het er zaterdag even met haar overhebben waarom dat dan goed is volgends haar .

Je instructrice kan best gelijk hebben hoor. Het is voor ons heel lastig om het niveau van jou en van je pony in te schatten vanaf de computer. Maar meestal is het zo dat als je pony zijn hoofd in de lucht gooit bij een beetje druk op het bit je te weinig impuls hebt. De eerste voorwaarden die in orde moeten zijn is gas, rem en stuur.ds Daarna kun je pas werken aan nageeflijkheid.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:27

Hallo, ik kom ff binnenvallen met een vraag :o

Sinds kort heb ik een bijrijdpaard.
Het is een 13 jarige hengst, en hij is op ZZ-licht niveau aangereden.

Nu rij ik hem dus 3-4- dagen in de week, maar het is een en al spanning. Geen moment wilt hij ontspannen.
Lang en laag rijden lukt niet, dat gaat hij uitzich zelf al versnellen. Rustig stappen wil ook niet lukken, als je de teugels op maat neemt begint hij al gelijk te draven.

Nu moet ik hem dus met slof rijden, want hij is gewoon erg sterk.
Volgens de eigenaresse, moet ik hem gewoon even er doorheen rijden, met de slof aardig strak dus.
Maar ik vind dat niet goed eigenlijk, heb het liever vanuit de ontspanning.
Maarja omdat hij zich dus totaal niet kan ontspannen, lukt het ook niet op die manier.

Iemand een tip hoe ik dt kan aanpakken?
Les nemen doe ik, ( maar is van de eigenaresse zij is ook instructrice ) en verder mag er niemand daar les geven. Ergens anders heen met hem gaat ook niet want t is haar paard>

Dus ik zoek graag tips die ik zelf kan doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:29

Sammy_xxs schreef:
Hallo, ik kom ff binnenvallen met een vraag :o

Sinds kort heb ik een bijrijdpaard.
Het is een 13 jarige hengst, en hij is op ZZ-licht niveau aangereden.

Nu rij ik hem dus 3-4- dagen in de week, maar het is een en al spanning. Geen moment wilt hij ontspannen.
Lang en laag rijden lukt niet, dat gaat hij uitzich zelf al versnellen. Rustig stappen wil ook niet lukken, als je de teugels op maat neemt begint hij al gelijk te draven.

Nu moet ik hem dus met slof rijden, want hij is gewoon erg sterk.
Volgens de eigenaresse, moet ik hem gewoon even er doorheen rijden, met de slof aardig strak dus.
Maar ik vind dat niet goed eigenlijk, heb het liever vanuit de ontspanning.
Maarja omdat hij zich dus totaal niet kan ontspannen, lukt het ook niet op die manier.

Iemand een tip hoe ik dt kan aanpakken?
Les nemen doe ik, ( maar is van de eigenaresse zij is ook instructrice ) en verder mag er niemand daar les geven. Ergens anders heen met hem gaat ook niet want t is haar paard>

Dus ik zoek graag tips die ik zelf kan doen.

Erg sterk is een opmerking die blijft hangen, want een paard rij je op techniek, niet op kracht.
Welke hulpen geef je?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:38

Ik rijd hem zoveel mogelijk op zit en op been.
Maar het is een erg heet en sterk paard, als ik er geen slof om doe, loopt hij onder me vandaan ( reageert hij totaal niet op mn hulpen )
Zijn eigenaresse rijd hem met sporen slof en een zweep. Ik rij hem zonder iets ( ja alleen slof ) misschien dat hij daarom wat minder reageert op mijn hulpen.

Inder ieder geval zegt zijn eigenaresse dat hij me gewoon in de maling neemt, en dat ik hem ff wat harder moet doorpakken ( d.m.v. harder in de mond ) en dat hij dan daarna wel ontspannen kan lopen.
Kijk ik heb nooit een hengst gereden, misschien dat hengsten idd wat harder aangepakt moeten worden, maar ik heb zo mn twijfels :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:43

Probeer eens heel rustig en diep uit te ademen, en zelf te ontspannen in je lijf?

Mijn ervaring is dat paarden de ruiter vaak spiegelen, en door zelf te ontspannen, doen zij dat ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:48

Sammy_xxs schreef:
Maar het is een erg heet en sterk paard, als ik er geen slof om doe, loopt hij onder me vandaan ( reageert hij totaal niet op mn hulpen )
Zijn eigenaresse rijd hem met sporen slof en een zweep. Ik rij hem zonder iets ( ja alleen slof ) misschien dat hij daarom wat minder reageert op mijn hulpen.

Inder ieder geval zegt zijn eigenaresse dat hij me gewoon in de maling neemt, en dat ik hem ff wat harder moet doorpakken ( d.m.v. harder in de mond ) en dat hij dan daarna wel ontspannen kan lopen.
Kijk ik heb nooit een hengst gereden, misschien dat hengsten idd wat harder aangepakt moeten worden, maar ik heb zo mn twijfels :Y)

Je twijfels kloppen wel :j
Een hengst moet wel direct "aangepakt" worden als hij de fout in gaat in tegen stelling tot een ruin, aangezien een hengst door zijn hormonen nogal wat schade kan aanrichten als hij dominant wordt.

Denk dat jouw zithulpen misschien ook nog niet helemaal goed zijn, waardoor het paard er doorheen loopt. (zonder sporen en zweep zou in dit geval van je "klachten" geen verschil moeten kunnen maken)
Als hij gaat drammen is het belangrijk om korte hulpen te geven (in dit geval met slof) Dus maak een ophouding (desnoods een grote als hij niet goed reageerd) en geef het paard daarna direct weer ruimte en ontspan zelf goed. Dan als hij luistert (kan niet anders bij een goede hulp) , krijgt hij direct een beloning van jou. Verder is het lastig omdat je bent gebonden aan de eigenaresse en haar les.
Belangrijkste is dat je niet (onbewust) gaat vasthouden en dus een gevechtje met kracht aan gaat. Juist met een slof kan dat je gevoel wat verminderen, zodat je teveel en te lang druk hebt.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:49

Ik ben zelf wel erg ontspannen, ik probeer ook hem gewoon rustig te laten worden, door veel stemhulpen ook te gebruiken, losse teugels te geven rustig draven.
Maar zodra ik hem echt aan het werk wil zetten, dan loopt hij onder me vandaan en word hij zo sterk trekt aan de teugels gaat echt constant versnellen, in stap of stilstand krijgen is dan erg moeilijk.
Ik probeer veel overgangen te rijden veel figuren en voltes, maar hij blijft erg heet en sterk ( wilt zich niet echt concentreren.)
Ik had m vandaag ook maar gelongeert, want ik zat ff niet zo lekker in mn vel dus klom er ook maar niet op, dat zou geheid fout gaan :+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:53

superwoman schreef:
Sammy_xxs schreef:

Je twijfels kloppen wel :j
Een hengst moet wel direct "aangepakt" worden als hij de fout in gaat in tegen stelling tot een ruin, aangezien een hengst door zijn hormonen nogal wat schade kan aanrichten als hij dominant wordt.

Denk dat jouw zithulpen misschien ook nog niet helemaal goed zijn, waardoor het paard er doorheen loopt. (zonder sporen en zweep zou in dit geval van je "klachten" geen verschil moeten kunnen maken)
Als hij gaat drammen is het belangrijk om korte hulpen te geven (in dit geval met slof) Dus maak een ophouding (desnoods een grote als hij niet goed reageerd) en geef het paard daarna direct weer ruimte en ontspan zelf goed. Dan als hij luistert (kan niet anders bij een goede hulp) , krijgt hij direct een beloning van jou. Verder is het lastig omdat je bent gebonden aan de eigenaresse en haar les.
Belangrijkste is dat je niet (onbewust) gaat vasthouden en dus een gevechtje met kracht aan gaat. Juist met een slof kan dat je gevoel wat verminderen, zodat je teveel en te lang druk hebt.

Ja dat zegt zij dus ok, dat ik ophoudingen moet maken.
Maar precies wat je zegt, door die slof blijf je er te lang in hangen, en word het een gevechtje met kracht.
Ik kan ook echt zo niet omgaan met een slof, raak in de war met 2 teugels joh :')

Maar ik ga er proberen op te letten dat ik hem beloon als hij luistert door te ontspannen.