Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kim_dura schreef:Hoe 'wil' je het meer zien, qua hoofd? Meer naar voor,achter,hoger, lager?
superwoman schreef:Goede begeleiding is echt zo belangrijk, maar ook erg duur. Zeker ouders die zelf niks van paarden weten, kun je het ook niet kwalijk nemen dat ze hun kinderen niet optimaal helpen bij hun sport.
Babootje schreef:superwoman schreef:Goede begeleiding is echt zo belangrijk, maar ook erg duur. Zeker ouders die zelf niks van paarden weten, kun je het ook niet kwalijk nemen dat ze hun kinderen niet optimaal helpen bij hun sport.
Net zoiets als een onbeleerde pony te geven aan een niet-gevorderde ruiter/amazone. Alleen omdat die pony's dan goedkoper zijn. Zeer onverstandig.
@Lelberse: ten eerste moet je zelf een onafhankelijke zit hebben (niet niet vast hoeven houden aan de teugels of klemmen met je benen) om je hulpen goed te kunnen geven.
Als je zelf nog niet zo goed weet hoe je moet voelen of je de juiste hulp geeft, hoe "groot" je die hulp geeft, hoe lang etc etc, is het belangrijk dat je paard of pony je leermeester is.
Ook bij scheve of verreden paarden / pony's is het belangrijk dat je over het vermogen beschikt om fouten te herstellen.
Je kunt dus niet altijd "uit het boekje" rijden; dat hangt voor een groot deel af van hoe het paard is beleerd, de bouw van het paard, of het flegmatiek is of juist heel voorwaarts. Daarom is goede begeleiding ernaast heel erg belangrijk.
Babootje schreef:superwoman schreef:Goede begeleiding is echt zo belangrijk, maar ook erg duur. Zeker ouders die zelf niks van paarden weten, kun je het ook niet kwalijk nemen dat ze hun kinderen niet optimaal helpen bij hun sport.
Net zoiets als een onbeleerde pony te geven aan een niet-gevorderde ruiter/amazone. Alleen omdat die pony's dan goedkoper zijn. Zeer onverstandig.
@Lelberse: ten eerste moet je zelf een onafhankelijke zit hebben (niet niet vast hoeven houden aan de teugels of klemmen met je benen) om je hulpen goed te kunnen geven.
Als je zelf nog niet zo goed weet hoe je moet voelen of je de juiste hulp geeft, hoe "groot" je die hulp geeft, hoe lang etc etc, is het belangrijk dat je paard of pony je leermeester is.
Ook bij scheve of verreden paarden / pony's is het belangrijk dat je over het vermogen beschikt om fouten te herstellen.
Je kunt dus niet altijd "uit het boekje" rijden; dat hangt voor een groot deel af van hoe het paard is beleerd, de bouw van het paard, of het flegmatiek is of juist heel voorwaarts. Daarom is goede begeleiding ernaast heel erg belangrijk.
lelberse schreef:Niet helemaal. Je pony kan jouw leermeester zijn als de pony goed beleerd is. Maar als de pony onbeleerd is, zul jij als amazone hem moeten beleren. Als jullie beiden onervaren zijn, dan is dat natuurlijk het allermoeilijkste. Dan moeten jullie samen leren en dan moet je echt heel goede begeleiding hebben en zelf handig zijn wil dat lukken.Oke als het goed is dan begrijp ik je. Ik moet dus zegmaar luisteren naar me pony wat goed is en niet goed.
lelberse schreef:Ik vind het zelf ook niet fijn om met een strakke teugel te rijden. Dat rijd gewoon niet lekker en zn koppie gaat er alleen maar meer van omhoog naar mijn mening. Maar volgends haar blijkbaar niet. Ik ga het er zaterdag even met haar overhebben waarom dat dan goed is volgends haar .
Sammy_xxs schreef:Hallo, ik kom ff binnenvallen met een vraag![]()
Sinds kort heb ik een bijrijdpaard.
Het is een 13 jarige hengst, en hij is op ZZ-licht niveau aangereden.
Nu rij ik hem dus 3-4- dagen in de week, maar het is een en al spanning. Geen moment wilt hij ontspannen.
Lang en laag rijden lukt niet, dat gaat hij uitzich zelf al versnellen. Rustig stappen wil ook niet lukken, als je de teugels op maat neemt begint hij al gelijk te draven.
Nu moet ik hem dus met slof rijden, want hij is gewoon erg sterk.
Volgens de eigenaresse, moet ik hem gewoon even er doorheen rijden, met de slof aardig strak dus.
Maar ik vind dat niet goed eigenlijk, heb het liever vanuit de ontspanning.
Maarja omdat hij zich dus totaal niet kan ontspannen, lukt het ook niet op die manier.
Iemand een tip hoe ik dt kan aanpakken?
Les nemen doe ik, ( maar is van de eigenaresse zij is ook instructrice ) en verder mag er niemand daar les geven. Ergens anders heen met hem gaat ook niet want t is haar paard>
Dus ik zoek graag tips die ik zelf kan doen.
Sammy_xxs schreef:Ik rijd hem zoveel mogelijk op zit en op been.
Maar het is een erg heet en sterk paard, als ik er geen slof om doe, loopt hij onder me vandaan ( reageert hij totaal niet op mn hulpen )
Zijn eigenaresse rijd hem met sporen slof en een zweep. Ik rij hem zonder iets ( ja alleen slof ) misschien dat hij daarom wat minder reageert op mijn hulpen.
Inder ieder geval zegt zijn eigenaresse dat hij me gewoon in de maling neemt, en dat ik hem ff wat harder moet doorpakken ( d.m.v. harder in de mond ) en dat hij dan daarna wel ontspannen kan lopen.
Kijk ik heb nooit een hengst gereden, misschien dat hengsten idd wat harder aangepakt moeten worden, maar ik heb zo mn twijfels
superwoman schreef:Sammy_xxs schreef:Ik rijd hem zoveel mogelijk op zit en op been.
Maar het is een erg heet en sterk paard, als ik er geen slof om doe, loopt hij onder me vandaan ( reageert hij totaal niet op mn hulpen )
Zijn eigenaresse rijd hem met sporen slof en een zweep. Ik rij hem zonder iets ( ja alleen slof ) misschien dat hij daarom wat minder reageert op mijn hulpen.
Inder ieder geval zegt zijn eigenaresse dat hij me gewoon in de maling neemt, en dat ik hem ff wat harder moet doorpakken ( d.m.v. harder in de mond ) en dat hij dan daarna wel ontspannen kan lopen.
Kijk ik heb nooit een hengst gereden, misschien dat hengsten idd wat harder aangepakt moeten worden, maar ik heb zo mn twijfels
Je twijfels kloppen wel![]()
Een hengst moet wel direct "aangepakt" worden als hij de fout in gaat in tegen stelling tot een ruin, aangezien een hengst door zijn hormonen nogal wat schade kan aanrichten als hij dominant wordt.
Denk dat jouw zithulpen misschien ook nog niet helemaal goed zijn, waardoor het paard er doorheen loopt. (zonder sporen en zweep zou in dit geval van je "klachten" geen verschil moeten kunnen maken)
Als hij gaat drammen is het belangrijk om korte hulpen te geven (in dit geval met slof) Dus maak een ophouding (desnoods een grote als hij niet goed reageerd) en geef het paard daarna direct weer ruimte en ontspan zelf goed. Dan als hij luistert (kan niet anders bij een goede hulp) , krijgt hij direct een beloning van jou. Verder is het lastig omdat je bent gebonden aan de eigenaresse en haar les.
Belangrijkste is dat je niet (onbewust) gaat vasthouden en dus een gevechtje met kracht aan gaat. Juist met een slof kan dat je gevoel wat verminderen, zodat je teveel en te lang druk hebt.