Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:34

Blijheid schreef:
@LIVtime: IJslander staat ook in het rijtje hoor :j
Het zadel kiepte daar inderdaad iets, foto's zijn gemaakt vlak voor de zadelmaker kwam :j Meneer is al 4x uit z'n zadel gegroeit (in mei heb ik hem 2 jaar), en ik heb nu het zadel thuis omdat de 5e keer volgensmij nu is. Gelukkig een zadel waar de boom van aangepast kan worden, anders was ik een kapitaal kwijt inmiddels.

O ja ik zie IJslander nu pas staan B-)
Ik heb om dezelfde reden die jij nu aangeeft een boomloos zadel aangeschaft. Die groeit gewoon lekker mee en past altijd.
Anders had ik ook het zadel al tig keer moeten laten aanpassen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:43

@Imre: Ik gok zelf ook op deels IJslander :j Vooral ook omdat hij gigantisch dikke manen en staart heeft (al zie je dat op de foto's niet zo) en maar weinig sokken. De meeste andere wat stevigere rassen hebben duidelijk meer sok.

@LiVtime: Ik vertrouw boomloos nog niet helemaal := Heb een weekje een barefoot geleend, en opzich zit het voor mij heerlijk, maar die drukverdeling blijft knagen. Zeker in de zomer doen we ook geregeld een rondje naar buiten met veel verlichte zit, en ik denk dat ik dan elke dag zou zitten twijfelen. Ik zie de voordelen dus wel, maar vraag me af of het bij mijn manier van rijden past, en k wil niet steeds twijfels hebben bij een buitenrit. Daarom dus toch een boomzadel, maar wel een aanpasbare :j
Al ben ik nu wel voorzichtig aan het rondkijken voor iets anders. Ik heb nu een thorowgood en heb net de fish er uit gehaald, waardoor het zadel een halve boommaat groter is geworden, maar dan zijn we er. Breder kan niet, de breedste boom zit er al in. En als ponymans op dit tempo doorgroeit dan is hij daar over max een half jaar ook uitgegroeit :=

Leuk om te zien trouwens, dat er best veel mensen zo stoer stampertje hebben :j Ik heb niks tegen KWPN-ers, maar ik heb er ook niks mee, zegmaar :Y)

LiVetime

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:49

De Barefoot ligt op mijn paard super, maar er zijn nog zooooooveel meer boomloze zadels te vinden.
Mijn instructrice heeft ook een boomloze, maar dan een Spaanse. Compleet andere variant dan die van mij.
Nadeel vind ik wel dat de beugelophanging voor het zwaartepunt van zitvlak zit bij die van mij, dus draven kan wel, maar echt ideaal is het niet.
Op den duur komt er wel een ander zadel. Als ik het geld ervoor had gehad dan was ik nu al gaan kijken naar een andere, maar zie dit meer als een luxe-probleem. Zijn op het moment even wat dingen die voorrang hebben en écht nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:53

@LiVtime: Ik weet dat er veel meer is dan barefoot, ben me ook echt wel aan het inlezen :j
De Trekker True Talent bijvoorbeeld is wel een zadel wat me aanspreekt. Wat ik van de barefoot in elk geval wel geleerd heb is dat ik veel beter zit een een plat zadel zonder wrong, dus dat is wel iets waar ik naar zoek.
Maar pfft, zadels zijn moeilijk!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:21

Ik moet eigenlijk een zadel hebben waarmee ik beter mijn benen kan aanleggen tegen dr buik. De barefoot is vrij breed en dat maakt het wat lastiger. Maar hij zit wel geweldig lekker.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:42

Ik heb zelf een trekker pro endurance.. Maar goed.. ik heb ook totaal geen ambities om met hem te starten in de dressuur.. (en al zo ik die wel hebben, zover zijn
we nog lang lang niet) Ik geloof niet dat die toegestaan zijn op wedstrijden.

Na veel zoeken is dat voor ons toch het fijnste zadel. Van de week weer helemaal op maat gemaakt door mijn instructrice. alles is verstelbaar aan dat ding. heerlijk.
Pablo verandert zo snel van vorm.. anders had ik al tig zadels moeten kopen.

Bij de barefoot had ik hetzelfde lifvetime.. zit heerlijk, maar kreeg mijn benen er niet meer aan.. dan kreeg ik pijn in het bekken..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:44

Ik ben blij met Massimo. Is goed aanpasbaar en zeer geschikt voor ronde en barokke types.
Ik moet dit jaar ook wel een ander zadel.
Ik wil een vlakkere zit. Heb mn zadel al gevonden :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:54

Leuk om al die foto's te zien. Mijn paarden staan in mijn profiel of op mijn site mocht iemand willen kijken.

Amanda, voor welk zadel wil je gaan?

Ik heb nooit op een boomlooszadel gezeten, dus ik kan er ook niet over meepraten. Daarnaast is het niet toegestaan met wedstrijden dus heb ik ook niet de behoefte om daarop te gaan zitten. Ben en blijf toch een wedstrijdmiep :D

Na lang wikken en wegen heb ik voor mezelf besloten de paardenstapel te verminderen en heb dus moeten kiezen. Voor mij was dit best moeilijk maar heb er nu eentje op het internet staan.

Ik zit nu prive even in een typische situatie en krijg het niet voor elkaar gebokst. In overleg met de eigenaar dus hiervoor gekozen. Heb nu ook echt iemand die me twee dagen in de week helpt omdat het haast niet te doen was. Daarnaast vind ik het lesgeven ook onwijs leuk en ben ik met What en Zoo zover dat ik ook wat langer onderweg ben voor een wedstrijd.

Ben er wel een beetje ziek van. Het is echt zo'n knappe meid <3
Maar goed, voor het mooie toch wat te klein voor me en Chee en Zoo heb ik zelf gefokt en What... tja.... die kan gewoon niet weg <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:57

Balen Zoo. Lijkt me een hele moeilijke beslissing.
Maar ze gaat ongetwijfeld goed terecht komen :j

Ik zal het zadel ff opzoeken. Wordt in Engeland gemaakt, zonodig op maat en naar mijn wensen.
Is speciaal ontwikkeld voor koudbloeden. En voor mij ideaal vanwege de vlakke zit.

Sommige boomloze zadels zijn trouwens wel toegestaan.
Maar doe mij ook maar een boomzadel :j

Edit: hmm krijg de site niet geopend op mobiel.
Is een zadel van Equine Saddlery. Model Xtreme. Verkrijgbaar via mijn zadelmaker, MSCF.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:01

Wat jammer dat je die keuze hebt moeten maken, Zoo. :(:)

Ik kan zelf helemaal niets met een barefoot, mijn benen bungelen dan maar wat in het luchtledige, maar heb zelf een ander soort boomloos zadel gehad voor mijn toen nog jonge paard (Kveld), dat was een Soft Balance gangenpaardenzadel. Uiteindelijk had ik toch liever een boomzadel, maar voor een paard dat volop in ontwikkeling is vond ik het wel heel handig. Een stalgenootje had afgelopen week een zadel van Trekker op proef, zag er heel goed uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:04

Wilde overigens het liefst hetzelfde zadel als Noor.
Maar dat lag iets (ver) boven budget :o

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:28

Zadelgedoe blijft gewoon lastig hoor.
Ik merk het nu met Kelly ook weer. De zadels die ik heb zijn nu wat te groot. Dan loop je weer te klooien met een onderlegger en dat zit allemaal net niet je-van-het.
Maar goed, ze groeit wel, omdat ze steeds voller wordt. Straks zal ze hoogstwaarschijnlijk wel een van de beide zadels passen, omdat ze verder wel mooi in balans liggen. Die tijd daartussen moet je even overbruggen. Ik doe dat liever niet alleen vanaf de grond, omdat ik rijdend meer voel en beter kan corrigeren en anticiperen. Alleen longeren vind ik te zwaar, omdat ze al wat ouder is. Werken aan de hand kan ik ook, maar vind ik leuk voor de afwisseling, niet voor elke training. Kijk nu al om me heen voor een wat ouder zadeltje, wat je straks weer makkelijk van de hand doet. Ze heeft nu wel een erg hoge, scherpe schoft, dus niet alles past.

Ik ben met Ro heel lang bezig geweest met het zoeken naar een fijn zadel. Ik heb toen ook een trekker geprobeerd. Ik pas er met mijn lange stengels alleen niet in. Ik kwam helemaal over de wrongen heen. Deed gewoon zeer. Ik heb in augustus mijn 7e zadel voor haar gekocht, helaas hebben we er maar kort van mogen genieten. Voor dat ik het 7e zadel heb gekocht, heb ik er eerst een heleboel geprobeerd.
Door schade en schande heb ik inmiddels zelf wel de nodige know how, dus durf het wel aan om zelf een zadeltje te zoeken.

Kelly mag vanmiddag aan de longe. Ga wat eerder uit het werk. Ik heb zo'n longeerhulp. Ik ben benieuwd of het voor haar ook zo fijn werkt, als bij mijn overleden paard.

@Amanda
Ik heb ook een MSFC liggen. De professional. Het is een 18 inch, maar op 17,5 inch kussens. Ideaal voor paarden die wat korter in de rug zijn.

@ Zoo
Wat een heftig besluit zeg. Ik hoop dat je een fijn plekje voor haar kunt vinden. Laat je gevoel daarin spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:34

@Amanda: Mooi zadel, de Xtreem Icelandic vind ik ook zo mooi.
Alleen jammer dat je bij deze zadels de boom niet kan aanpassen als je paard groeit (als ik het zo lees tenminste)
@Zooist: Ik hoop dat je een goed plekje vind voor je modelleke.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:49

Klopt, is qua boom niet aan te passen. Maar ik hoop toch wel dat Jim uitegroeid is. Qua spieren verandert hij nu wel heel veel. Daarom wacht ik ook. Maar verwacht niet dat hij daarna nog veel groeit.
De Massimo is wel 2 maten te verbreden en te versmallen. Maar heb dat nooit nodig gehad.
Het 1e jaar had ik een Wintec. In dat jaar is hij 3 maten gegroeid. Daarna heb ik de Massimo gekocht en hij is in die tijd wel veranderd, maar zo dat het zadel wel aanepast kon worden.

Ik wil ook een 18 inch en als dat niet past kunnen er inderdaad 17,5 inch kussens onder.
Heel handig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:57

@Amanda: Ponymans is nu in 2 jaar dus al bijna 2 boommaten gegroeit (en puur spieren, niet in maat), en dat gaat tot nu toe nog steeds door, dus iets niet verstelbaars durf ik niet aan. Massimo is wel een merk dat ook op mijn lijstje staat :j
Zusje heeft er vroeger ook een gehad, en dat beviel goed. Al zouden ze van mij nog wel wat platter mogen zijn.

Gelukkig zag ik net dat ik een oranje boom in mijn thorowgood heb, en er ook nog een witte is die nog wat breder is, dan zou ik toch nog even vooruit kunnen met wat ik heb :) Scheelt weer een jaartje, hopelijk :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:07

Jim is in een jaar tijd van 31 naar 36 gegaan.
Maar hij is nu alweer 2 jaar redelijk stabiel.
Of nou ja, in ieder geval aanpasbaar zonder verbreden of versmallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:23

Jeumig, dat is wel heel flink zeg!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:27

Jep. Had de paarse boom er in zitten en die was te krap.
Heb toen de gok genomen en voor Massimo gekozen, ook omdat deze te verbreden zijn.
Hij zat toen op 35,5 en op de groei een 36 gekocht.
Tijdje met bontje gereden en na een maand of 3 was het bontje niet meer nodig.
Er is toen nog 1x wat vulling uitghaald met de waarschuwing dat het niet nog een keer kon.
Maar nu hij zich anders aan het ontwikkelen is, moest er de laatste keer juist vulling bij.
Zadel was iets te ruim.
Vandaar dat ik van de zomer ook wel voor een ander boomzadel durf te gaan.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:28

oh Zoo, ik zag haar al staan idd. Jammer voor je want het is zeker een plaatje!
Ze is prachtig en ik zou haar krijg hebben.... maar ja ... denk dat manlief mij dan naar de stal wijst om daar te wonen :+

Boomloos wel eens op gezeten, maar is niets voor mij.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:33

Amanda schreef:
Jim is in een jaar tijd van 31 naar 36 gegaan.
Maar hij is nu alweer 2 jaar redelijk stabiel.
Of nou ja, in ieder geval aanpasbaar zonder verbreden of versmallen.

:wow:

Dat is flink gegroeid.

Ik heb met Zoo ook enorme problemen gehad met zadels, man man %)
Dat lijkt wel een halflinger qua rond zijn :')

Heb nu een AB op maat laten maken en gelijk een herboren paard.
Voor de andere twee heb ik lekker platte KN zadels en voor Modelleke een Euroriding.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:38

Haha ja. Zowel in de breedte als in de hoogte.
Heb hem gekocht als zijnde 1.50. Bij meting bleek hij 1.47 te zijn. Inmiddels is hij 1.53.
En hij was een luxe haflinger.
Nu heeft hij modelletje buffel :D

Hoe bevalt de AB? Vind het mooie zadels :j
Ik zou het liefst dezelfde Passier als Noor willen. Die lag super op Jim en ik zat er fijn op.
Maar ze zijn echt heel duur :=

Zal eens foto's zoeken van 3 jaar geleden en nu.
Edit.
3 jaar geleden
Afbeelding

Een jaar later :=
Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:00

Zulke foto's kan ik ook wel plaatsen :') maar die staan op een externe harde schijf die ergens in een verhuisdoos ligt..... Maar enorm leuk om te zien.

Passier zijn ook fijne zadels :j

De AB bevalt heel goed maar vind een plat zadel fijner. Maar voor Zoo is dit echt zo'n beetje de enige passende.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:04

Ik heb ook liever een plat zadel. Maar had toen hetzelfde probleem. Was allang blij dat het op Jim goed lag en vooral niet schoof.
Lastig :j

Die verschillen zijn zo leuk. Het verschil in training en bespiering in de loop der jaren.
Maar ook het verschil van jong paard naar volwassen.
Jim was zo puppy toen ik hem kocht. Nu is het echt een paard.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:07

Ook een leuke combi:
Rondgeribt, flink schoft en iets week in de rug...(lees mijn overleden merrie).
Heb er 7 zadels over gedaan....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:12

Nou, ik ken het gevoel. Ik was het toen zo zat en toen heb ik maar geld uitgegeven wat ik niet had en een paar maandjes heeeeel kalm gedaan...